open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 460/18195/23
Моніторити
Ухвала суду /20.05.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /17.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /25.03.2024/ Касаційний адміністративний суд Постанова /27.02.2024/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.02.2024/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.02.2024/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.01.2024/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.01.2024/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.01.2024/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.01.2024/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.01.2024/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.12.2023/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Рішення /21.11.2023/ Рівненський окружний адміністративний суд Рішення /21.11.2023/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.11.2023/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.10.2023/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2023/ Рівненський окружний адміністративний суд Рішення /04.09.2023/ Рівненський окружний адміністративний суд Рішення /31.08.2023/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.08.2023/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.08.2023/ Рівненський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 460/18195/23
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /20.05.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /17.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /25.03.2024/ Касаційний адміністративний суд Постанова /27.02.2024/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.02.2024/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.02.2024/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.01.2024/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.01.2024/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.01.2024/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.01.2024/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.01.2024/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.12.2023/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Рішення /21.11.2023/ Рівненський окружний адміністративний суд Рішення /21.11.2023/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.11.2023/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.10.2023/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2023/ Рівненський окружний адміністративний суд Рішення /04.09.2023/ Рівненський окружний адміністративний суд Рішення /31.08.2023/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.08.2023/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.08.2023/ Рівненський окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

04 вересня 2023 року м. Рівне№460/18195/23

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Поліщук О.В., за участю секретаря судового засідання Тарвердієвої К.Р.; представника позивача: Пащука Т.С., представника відповідача: Білик М.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ОД ОІЛ ГРУП" до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинення певних дій,

В С Т А Н О В И В:

До Рівненського окружного адміністративного суду надійшли матеріали позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "ОД ОІЛ ГРУП" (далі - позивач) до Головного управління ДПС у Рівненській області (далі - відповідач), у якій товариство просить суд:

визнати протиправним та скасувати розпорядження відповідача від 25.05.2023 № 80-Р/Л в частині анулювання ліцензії Товариства з обмеженою відповідальністю "ОД ОІЛ ГРУП" на право роздрібної торгівлі пальним № 17040314202100057 терміном дії з 30.12.2021 до 30.12.2026, адреса місця торгівлі: Україна, Рівненська область, Дубенський район, с. Іваннє, вул. Млинівська, 38, АЗС;

зобов`язати відповідача видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію (відомості) про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним № 17040314202100057 терміном дії з 30.12.2021 до 30.12.2026, яка видана Товариству з обмеженою відповідальністю "ОД ОІЛ ГРУП" та поновити інформацію (внести відомості) до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним про ліцензію на право роздрібної торгівлі № 17040314202100057 терміном дії з 30.12.2021 до 30.12.2026, яка видана Товариству з обмеженою відповідальністю "ОД ОІЛ ГРУП".

Стислий виклад позиції сторін.

В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначає, що згідно розпорядження Головного управління ДПС у Рівненській області № 80-Р/Л від 25.05.2023 підставою анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, виданої Товариству з обмеженою відповідальністю «ОД ОІЛ ГРУП» є встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії та лист ДІАМ № 4531/04/13-23 від 24.05.2023. При цьому, відповідачем не зазначено, в чому саме полягає недостовірність даних, наданих товариством, та в якому з документів таку недостовірність даних було встановлено.

Зауважує, що товариством під час подання заяв на отримання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним подано всі копії дозвільних документів, необхідних для отримання відповідних ліцензій, перелік яких передбаченоЗаконом України «Про державне регулюваннявиробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального».Відтак, на думку позивача, у відповідача відсутні правомірні підстави для анулювання ліцензії. З огляду на наведене, позивач просить суд задовольнити позов повністю.

16.08.2023 через відділ документального забезпечення суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач заперечує щодо задоволення позовних вимог та зазначає, що підставою для прийняття розпорядження № 80-Р/Л від 25.05.2023 про анулювання ліцензії ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП» на право роздрібної торгівлі пальним стало неподання актів вводу в експлуатацію об`єкта або актів готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікатів про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів. Вказані обставини підтверджуються копіями документів поданих позивачем для контролюючого органу та листом Державної інспекції архітектури та містобудування України № 483104-13-23 від 24.05.2023.

Зазначає, що згідно частини 35 статті 15Закону № 481, для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів: документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення; акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального; дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Відтак, ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним, яка видана ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП» була анульована шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами. З огляду на наведене, просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

У судовому засіданні учасники справи підтримали доводи заяв по суті справи та надали пояснення аналогічні цим доводам.

Заяви, клопотання учасників справи.

10.08.2023 позивачем подано заяву про вжиття заходів забезпечення позову, шляхом зупинення дії розпорядження Головного управління ДПС у Рівненській області № 80-Р/Л від 25.05.2023 в частині анулювання ліцензії Товариства з обмеженою відповідальністю "ОД ОІЛ ГРУП" на право роздрібної торгівлі пальним за номером 17040314202100057 терміном дії з 30.12.2021 до 30.12.2026, адреса місця торгівлі: Україна, Рівненська область, Дубенський район, с. Іваннє, вул. Млинівська, 38, АЗС.

Інших заяв та клопотань, які мають значення для вирішення спору до суду не надходило.

Процесуальні дії у справі.

Ухвалою суду від 01.08.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Розгляд справи по суті призначено на 31 серпня 2023 року.

Ухвалою суду від 11.08.2023 у задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «ОД ОІЛ ГРУП» про забезпечення позову відмовлено.

31.08.2023 на підставі статей 243, 245 КАС України, у судовому засіданні було проголошено вступну і резолютивну частини судового рішення.

Фактичні обставини та зміст спірних правовідносин.

Розглянувши матеріали, повно та всебічно з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, надавши оцінку всім аргументам учасників справи, судом встановлено наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ОД ОІЛ ГРУП» зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 08.04.2021, про що здійснено запис № 1009311020000000018.

Основним видом господарської діяльності позивача є роздрібна торгівля пальним (КВЕД 47.30).

22.12.2021, відповідно доЗакону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»позивач звернувся до Головного управління ДПС у Рівненській області з відповідною заявою на одержання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.

На підставі заяви та доданих до неї документів, 30.12.2021 Головне управління ДПС у Рівненській області видало ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП» ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним № 17040314202100057, з терміном дії з 30.12.2021 по 30.12.2026, за адресою місця торгівлі: Україна, Рівненська область, Дубенський район, село Іваннє, вулиця Млинівська, 38, АЗС.

Листом № 9345/7/99-00-09-01-02-07 від 28.04.2023 Державна податкова служба України повідомила Головне управління ДПС у Рівненській області про те, що в межах компетенції розглянула лист від 20.04.2023 щодо виконання пункту 3 Протоколу наради ДПС № 1-пн від 05.04.2023, та вказала, що Головним управлінням ДПС у Рівненській області видано 14 ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним суб`єктам господарювання (згідно з переліком), що провадять свою діяльність у Рівненській області, без дотримання вимог Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 № 481/95-ВР, зокрема: відсутні документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення; відсутні акт вводу в експлуатацію об`єкта, або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікати про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів, необхідних для провадження відповідного виду діяльності, або документи, що підтверджують настання права власності до 2014 року; відсутній дозвіл Держпраці на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Згідно додатку до листа, до заяв на отримання ліцензії, зокрема ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП», не додано: акт введення в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту згідно законодавства у сфері містобудування або право власності до 2014 року; витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно (земля).

У відповідь на запит Головного управління ДПС у Рівненській області, Державна інспекція архітектури та містобудування України листом № 4831/04/13-23 від 24.05.2023 повідомила, що шляхом перевірки відомостей, які містяться в Реєстрі будівельної діяльності, за параметрами пошуку: «замовник - Товариство з обмеженою відповідальністю «ОД ОІЛ ГРУП», інформації та документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, та документів, що засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів станом на дату надання відповіді не виявлено.

25.05.2023 Головним управлінням ДПС у Рівненській області прийнято розпорядження № 80-Р/Л «Про анулювання ліцензії», згідно з яким, за порушення вимог статті 15 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», зокрема у зв`язку з встановленням факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії та листа ДІАМ № 4531/04/13-23 від 24.05.2023, анульовано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним № 17040314202100057, видану ТОВ «ОД ОІЛ ГРУП».

Не погоджуючись з розпорядженням Головного управління ДПС у Рівненській області № 80-Р/Л та вважаючи його протиправним позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.

Норми права, які застосував суд, мотиви їх застосування, оцінка аргументів сторін та висновки суду.

Визначаючись щодо заявлених позовних вимог в контексті цієї ситуації суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Нормативно-правовим актом, який визначає основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України, є Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 № 481/95-ВР (далі - Закон № 481/95-ВР).

Згідно статті 1 Закону № 481/95-ВР ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.

Відповідно до статті 15 Закону № 481/95-ВРроздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами, або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

Крім того, статтею 15 Закону № 481/95-ВР передбачено, що ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.

Ліцензія видається за поданою нарочно, поштою або в електронному вигляді заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію (крім ліцензії на оптову торгівлю пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним, роздрібну торгівлю пальним, зберігання пального з метою подальшої його реалізації іншим споживачам).

У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).

Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.

Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.

Згідно положень частини сорок сьомої статті 15 Закону № № 481/95-ВР ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі:

заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);

рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);

несплати чергового платежу за ліцензію;

встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) марок акцизного податку (стосовно імпортерів);

встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку;

рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем;

порушення вимог статті 15-3 цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях;

отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами;

встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії;

встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії;

встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії;

порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії;

відмови, без законодавчих підстав, від доступу представника контролюючого органу до проведення перевірки відповідно до вимог статей 80, 81 Податкового кодексу України, на підставі акта, складеного посадовими (службовими) особами податкового органу, який засвідчує факт відмови.

Після видачі/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/анулювання відповідної ліцензії.

Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв`язку.

З аналізу наведених вище приписів спеціального Закону № 481/95-ВР вбачається, що підставою для видачі ліцензії є надання заявником певного переліку документів, в тому числі акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального.

При цьому, передбачено умову, за якої копії таких документів не подаються, зокрема їх наявність у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.

Судом встановлено, що у 2021 році Головне управління ДПС у Рівненській області видало позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі № 17040314202100057, термін дії якої до 30.12.2026. При цьому, надані Товариством з обмеженою відповідальністю «ОД ОІЛ ГРУП» документи разом із заявою, відповідач визнав достовірними та достатніми для видачі ліцензії.

Натомість, відповідно до розпорядження № 80-Р/Л від 25.05.2023, підставою анулювання ліцензії, виданої позивачу, відповідач зазначає подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії та лист ДІАМ № 4531/04/13-23 від 24.05.2023.

У постанові від 01.11.2022 у справі № 560/377/20 Верховний Суд зазначив, що питання достатності документів для здобуття права на реалізацію пального підлягає дослідженню самим же органом доходів і зборів на стадії розгляду заяви особи про надання ліцензії.

Згідно частини п`ятої статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Суд зауважує, що у випадку анулювання ліцензії відповідач має керуватися положеннями частини сорок сьомої статті 15 Закону № 481/95-ВР, якою передбачено вичерпний перелік підстав для таких дій контролюючого органу, зокрема, отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою про отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами; встановлення факту подання недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.

Відтак, відповідальність суб`єкта у вигляді анулювання ліцензії можлива лише у тому випадку, якщо контролюючим органом достовірно встановлено, що конкретний документ, наявний серед інших документів, які подавалися разом із заявою для отримання ліцензії, насправді не видавався відповідним органом або ж містить недостовірну інформацію. Якщо буде встановлено, що суб`єкт взагалі не подавав певний документ, то вказані норми, як підстава для анулювання ліцензії, застосовані бути не можуть.

Відповідно до абзацу 2 статті 16 Закону № 481/95-ВР контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України.

При цьому, відповідачем не встановлено фактів подання позивачем до податкового органу недостовірних відомостей чи підроблених документів для отримання ліцензії, що свідчить про відсутність підстав для видання оскаржуваних розпоряджень.

Щодо листа Державної інспекції архітектури та містобудування України як однієї з підстав для анулювання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним, суд зазначає наступне.

У листі № 4531/04/13-23 від 24.05.2023 Державна інспекція архітектури та містобудування України зазначає, що згідно з частиною першою та другою статті 22-1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 № 3038-VI (далі - Закон № 3038-VI) єдина державна електронна система у сфері будівництва (далі - електронна система) - це єдина інформаційно-комунікаційна система у складі містобудівного кадастру, що забезпечує створення, перегляд, відправлення, прийняття, збирання, внесення, накопичення, обробку, використання, розгляд, зберігання, захист, облік та надання інформації у сфері будівництва, а також електронну взаємодію між фізичними та юридичними особами, державними органами, органами місцевого самоврядування, центрами надання адміністративних послуг з метою отримання визначених цимЗакономпослуг у сфері будівництва.

Відповідно до положень статті 22-2 Закону № 3038-VI, реєстр будівельної діяльності є компонентом електронної системи, який забезпечує створення, збирання, накопичення, обробку, захист, облік інформації, в тому числі щодо документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів.

Шляхом перевірки відомостей, які містяться в Реєстрі будівельної діяльності, за параметрами пошуку «замовник - Товариство з обмеженою відповідальністю «ОД ОІЛ ГРУП» (44172922)», інформації та документів, що засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів станом на дату надання відповіді не виявлено.

Згідно із частиною першою статті 9 Закону України «Про архітектурну діяльність» будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, норм і правил у порядку, визначеному Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Відповідно до частини другої статті 39 Закону № 3038-VI прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, здійснюється на підставі акта готовності об`єкта до експлуатації шляхом видачі органами державного архітектурно-будівельного контролю сертифіката у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Акт готовності об`єкта до експлуатації підписується замовником, генеральним проектувальником, генеральним підрядником або підрядником (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників), субпідрядниками, страховиком (якщо об`єкт застрахований).

Відповідно до пункту 2 Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1442 від 20 грудня 1997 року, роздрібний продаж нафтопродуктів здійснюється через мережу автозаправних станцій (далі - АЗС), що призначені для відпуску споживачам нафтопродуктів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 7 березня 1998 р. № 280 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 20 грудня 1997 року № 1442" доповнено пункт 3 Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами після абзацу першого новими абзацами другим, третім і четвертим такого змісту:

Стаціонарні АЗС - комплекс споруд для приймання, зберігання та відпуску нафтопродуктів з наземним або підземним розміщенням резервуарів і з не зблокованими з ними пальнороздавальними колонками.

Пересувні АЗС - комплексна установка технологічного обладнання, змонтованого на автомобільному шасі або причепі, для транспортування та видачі нафтопродуктів.

Контейнерні АЗС - установка для зберігання та відпуску нафтопродуктів, яка складається з резервуара і пальнороздавальної колонки, зблокованих в єдиному контейнері".

Відповідно до пункту 3.38 Державних будівельних норм "Планування та забудова територій" ДБН Б.2.2.-12:2019, які затверджені Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26.04.2019 № 104, модульна автозаправна станція - це автозаправна станція з наземним розташуванням резервуарів для зберігання палива, технологічне обладнання якої призначене для заправлення автотранспорту тільки рідким моторним паливом (бензином, дизельним паливом); характеризується розосередженим розташуванням паливороздавальних колонок (ПРК) та резервуарів зберігання палива.

Згідно частиною другою статті 34 Закону № 3038-VI перелік будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію, затверджується Кабінетом Міністрів України.

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності відповідно до статті 28 Закону № 3038-VI віднесено до Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію (пункт 7), який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 № 406.

Таким чином, суд дійшов висновку, що розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності, а саме: модульної автозаправної станції, не підлягає прийняттю в експлуатацію. Відповідно на цю модульну автозаправну станцію не може бути видано документів, котрі підтверджують прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта згідно статті 39 Закону № 3038-VI.

Суд звертає увагу, що 26.08.2021 Управлінням Держпраці у Рівненській області видано позивачу дозвіл № 109.21.56, яким останньому дозволено експлуатувати устаткування підвищеної небезпеки за адресою: Рівненська область, Дубенський район, село Іваннє, вулиця Млинівська, 38. Таким чином, Управління Держпраці у Рівненській області дозволило позивачеві експлуатувати вищезгадану модульну автозаправну станцію.

Водночас, установлення на бетонний майданчик АЗС, які виконані як цілісний заводський виріб і для їх установлення не передбачено будь-яких будівельних робіт, зокрема, таких як влаштування фундаменту, не є будівництвом, тому при розміщені такої АЗС не виникає обов`язку щодо прийняття в експлуатацію об`єкта будівництва.

Такий висновок міститься, зокрема, у постанові Верховного Суду від 22.07.2021 у справі № 640/19955/19.

З матеріалів справи вбачається, що АЗС, за якою позивач отримав ліцензію № 17040314202100057, є автозаправною станцією з наземним розташуванням резервуарів, що являє собою єдину платформу, на якій розташований резервуар і паливороздавальна колонка (ПРК) для зберігання та відпуску палива, технологічне обладнання якої призначене для заправлення автотранспорту рідким моторним паливом (бензином, дизельним паливом); характеризується розосередженим розташуванням паливороздавальних колонок (ПРК) та резервуарів зберігання палива, а відтак, є модульною.

Суд зауважує, що встановлення модульних АЗС не потребує улаштування фундаменту, а лише розміщення на бетонному майданчику, що не супроводжується обов`язком прийняття в експлуатацію об`єктів будівництва відповідно до норм містобудівного законодавства.

Відповідач не надав суду доказів того, що для установлення АЗС, за якою позивач отримав ліцензію № 17040314202100057, проводилися будь-які будівельні роботи чи роботи з установлення фундаментів.

Кім цього, суд зауважує, що Європейський суд з прав людини підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування». У пунктах 70-71 рішення по справі «Рисовський проти України» (заява № 29979/04) Європейський Суд з прав людини зазначає, що цей принцип передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (рішення у справах «Беєлер проти Італії» (Beyeler v. Italy), заява № 33202/96, пункт 120, «Онер`їлдіз проти Туреччини» (Oneryildiz v. Turkey), заява № 48939/99, пункт 128, «Megadat.com S.r.l. проти Молдови» (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), № 21151/04, пункт 72, «Москаль проти Польщі» (Moskal v. Poland), заява № 10373/05, пункту 51).

У рішенні по справі Звежинський проти Польщі (Заява № 34049/96) від 19.06.2001 Європейський суд з прав людини підкреслив, що, розглядаючи питання, які мають загальний інтерес, органи державної влади повинні діяти коректно і дуже послідовно (див. цит. вище рішення у справі "Беєлер проти Італії"). Крім того, як охоронець громадського порядку держава має моральне зобов`язання бути взірцевою, вона повинна стежити за тим, щоб такими були й державні органи, що захищають публічний порядок (пункт 73).

Принцип «належного урядування» не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість. Будь-яка інша позиція була б рівнозначною санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам. З іншого боку, потреба виправити минулу «помилку» не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу.

Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.

Відтак, видавши позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на підставі доданих до заяви документів та визнавши їх достатніми для її отримання, відповідач у подальшому не вправі посилатися на їх неповноту як підставу для анулювання раніше виданої ліцензії.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 04 травня 2023 року у справі № 380/12161/21.

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «ОД ОІЛ ГРУП» про визнання протиправним та скасування розпорядження відповідача від 25.05.2023 № 80-Р/Л в частині анулювання ліцензії Товариства з обмеженою відповідальністю "ОД ОІЛ ГРУП" на право роздрібної торгівлі пальним № 17040314202100057 терміном дії з 30.12.2021 до 30.12.2026, адреса місця торгівлі: Україна, Рівненська область, Дубенський район, с. Іваннє, вул. Млинівська, 38, АЗС, підлягають до задоволення.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію (відомості) про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним № 17040314202100057 терміном дії з 30.12.2021 до 30.12.2026, яка видана Товариству з обмеженою відповідальністю "ОД ОІЛ ГРУП" та поновити інформацію (внести відомості) до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним про ліцензію на право роздрібної торгівлі № 17040314202100057 терміном дії з 30.12.2021 до 30.12.2026, яка видана Товариству з обмеженою відповідальністю "ОД ОІЛ ГРУП", суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 23 частини першої статті 4 КАС України, похідна позовна вимога - вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги).

Порядок ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 № 545(далі- Порядок № 545).

Відповідно до абзацу 2 пункту 1 Порядку № 545 Єдиним реєстром ліцензіатів та місць обігу пального є електронна база даних, яка містить інформацію про суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місця виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання, які провадять діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.

Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального формується та ведеться ДФС та її територіальними органами в електронній формі на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для отримання ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним відповідно до статей 3 та 15 Закону УкраїниПро державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального(пункт 2 Порядку № 545).

У пункті 3 Порядку № 545 зазначено, що до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального вносяться відомості, зокрема, щодо дати видачі/зупинення/анулювання та строк дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним.

Згідно з пунктами 4-7 Порядку № 545 підставою для включення суб`єкта господарювання до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення ДФС та її територіальних органів про видачу ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.

Зміни до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального вносяться на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для внесення змін до відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії.

Підставою для виключення суб`єкта господарювання з Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення про анулювання ліцензії, прийняте ДФС та її територіальними органами відповідно до статей 3 і 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального.

Інформація про суб`єкта господарювання вноситься до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше робочого дня, наступного за днем видачі/зупинення/анулювання ліцензії або внесення змін до ліцензії.

Тобто інформація щодо анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним вноситься до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального.

Враховуючи попередній висновок суду про протиправність оскаржуваного розпорядження № 80-Р/Л, похідна позовна вимога також підлягає до задоволення.

Відтак, ефективним способом відновлення порушеного права позивача буде зобов`язання відповідача видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію (відомості) про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним № 17040314202100057 терміном дії з 30.12.2021 до 30.12.2026, яка видана Товариству з обмеженою відповідальністю "ОД ОІЛ ГРУП" та поновити відповідну інформацію щодо наявності такої ліцензії.

Частинами першою, другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на встановлені обставини, системного аналізу положень законодавства та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а тому позов належить задовольнити повністю.

Судові витрати.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем за подання даного адміністративного позову сплачено судовий збір у сумі 2684,00 грн, що підтверджується квитанцією № 32528798800007385858 від 24.07.2023, яка міститься в матеріалах справи.

Відтак, на користь Товариства з обмеженою відповідальність «ОД ОІЛ ГРУП» слід стягнути за рахунок з бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління ДПС у Рівненській області документально підтверджені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору у розмірі 2684,00 грн.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ОД ОІЛ ГРУП" до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинення певних дій задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Рівненській області № 80-Р/Л від 25.05.2023 в частині анулювання ліцензії Товариства з обмеженою відповідальністю "ОД ОІЛ ГРУП" на право роздрібної торгівлі пальним № 17040314202100057 терміном дії з 30.12.2021 до 30.12.2026, адреса місця торгівлі: Україна, Рівненська область, Дубенський район, с. Іваннє, вул. Млинівська, 38, АЗС.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Рівненській області видалити з «Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним» інформацію (відомості) щодо анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним № 17040314202100057 терміном дії з 30.12.2021 до 30.12.2026, яка видана Товариству з обмеженою відповідальністю "ОД ОІЛ ГРУП" та поновити відповідну інформацію щодо наявності такої ліцензії.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ОД ОІЛ ГРУП" за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДПС у Рівненській області судовий у розмірі 2684 грн 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасники справи:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "ОД ОІЛ ГРУП" (вул. Д. Галицького, буд. 12, кім. 31, м. Дубно, Дубенський район, Рівненська область, 35603, ЄДРПОУ/РНОКПП 44172922)

Відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12, м. Рівне, Рівненська область, 33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166)

Повний текст рішення складений 04 вересня 2023 року

Суддя Ольга ПОЛІЩУК

Джерело: ЄДРСР 113241927
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку