open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

28 серпня 2023 рокум. ДніпроСправа № 360/713/23

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Чернявська Т.І., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом адвоката Дзіся Андрія Романовича в інтересах ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Луганського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом адвоката Дзіся Андрія Романовича (далі - представник позивача) в інтересах ОСОБА_1 (далі - позивач) до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області (далі - відповідач), в якому представник позивача просить:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо відмови у переведенні та перерахуванні ОСОБА_1 пенсії за вислугу років згідно з пунктом «а» статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» виходячи з вислуги років 33 роки 10 місяців 26 днів та виплатити заборгованість з 09 лютого 2023 року;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області перевести та перерахувати з 09 лютого 2023 року ОСОБА_1 пенсію за вислугу років згідно з пунктом «а» статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» виходячи з вислуги років 33 роки 10 місяців 26 днів та виплатити заборгованість з 09 лютого 2023 року.

В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначив, що рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 16 вересня 2022 року у справі № 360/1546/22 у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії відмовлено.

Зазначене рішення мотивовано тим, що позивачем до суду не надано жодних доказів на підтвердження надіслання позивачем та отримання Головним управлінням Пенсійного фонду України в Луганській області заяви позивача про призначення пенсії від 22 лютого 2022 року (опис вкладення до листа, відмітка про отримання заяви представником Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області, доказ направлення заяви рекомендованим листом із врученням тощо). Отже, через відсутність заяви позивача від 22 лютого 2022 року про призначення пенсії, за наслідками її розгляду відповідачем рішення не приймалось. Відтак, лист-відповідь Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області від 17 травня 2022 року № 1200-0202-8/13070 на адвокатський запит не може вважатися рішенням відповідача, яким позивачу відмовлено у призначенні пенсії. При цьому, саме рішення про призначення або відмову у призначенні пенсії створює правові наслідки для позивача. В свою чергу, відповідачем будь-яке рішення стосовно позивача не приймалось через відсутність заяви, а тому з його боку відсутні і протиправні дії. Отже, сам по собі факт існування заяви про призначення пенсії від 22 лютого 2022 року без доказів отримання її відповідачем не свідчить про допущення останнім протиправних дій щодо відмови у її задоволенні.

Оскільки з матеріалів справи не вбачалось наявності відповідного порушення відповідачем - суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів позивача щодо відмови у призначенні ОСОБА_1 пенсії за його заявою від 22 лютого 2022 року на момент його звернення до суду, суд дійшов висновку про безпідставність позовних вимог позивача.

У зв`язку з вищенаведеним, ОСОБА_1 звернувся до відповідача з заявою від 09 лютого 2023 року щодо переведення та перерахування пенсії згідно з пунктом «а» частини першої статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

У вказаній заяві позивач зазначив, що 20 листопада 2020 року наказом № 825-ОС його звільнено зі служби в Державній прикордонній службі України. Згідно з витягом з наказу вислуга років позивача на день звільнення становить: в календарному обчисленні -16 років 05 місяців 21 день; у пільговому обчисленні - 33 роки 10 місяців 26 днів.

За результатами розгляду поданих позивачем документів Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області відмовило у призначенні пенсії за вислугу років. Зазначене рішення мотивовано відсутністю у позивача 25 років вислуги в календарному обчисленні на день звільнення через відмову у зарахуванні пільгового стажу для призначення пенсії.

З посиланням на положення статей 8, 19, 22, 46, 58 Конституції України, статей 7, 12, 17-1 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", підпункту "а" пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей", представник позивача вважає, що відповідачем протиправно не переведено позивача на пенсію за вислугу років відповідно до пункту «а» статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», у зв`язку з чим порушується право позивача на отримання пенсії при дотриманні умов для її призначення.

Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області позов не визнало, про що 18 липня 2023 року за вхідним реєстраційним № 6497/2023 через підсистему (модуль) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи «Електронний суд» подало відзив на позовну заяву від 17 липня 2023 року за № 1200-0902-7/14027, в якому у задоволенні позовних вимог просить відмовити повністю.

Заперечуючи проти позову, відповідач зазначив, що згідно з електронною базою даних пенсіонерів силових структур ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні як отримувач пенсії за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» по лінії Державної прикордонної служби України з 23 листопада 2020 року. Пенсію позивачу призначено відповідно до пункту "б" статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та обчислено відповідно до пункту "б" статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», а саме у розмірі 52 відсотків відповідних сум грошового забезпечення (за страховий стаж 27 років).

В свою чергу, статтею 17-1 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» визначено, що порядок обчислення вислуги років встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсії визначається постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року за № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей", яка в свою чергу визначає, які саме види служби зараховуються до вислуги років та які саме види служби і в яких коефіцієнтах зараховуються на пільгових умовах.

Відповідно до статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Згідно з пунктом 23 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та абзацом другим статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

За розглядом інформації, наявної в електронній пенсійній справі, яка введена на підставі документів, наданих Адміністрацією Державної прикордонної служби України, встановлено, що на день звільнення з Державної прикордонної служби України 22 листопада 2020 року календарна вислуга складає 16 років, що є недостатнім для обчислення пенсії відповідно до пункту "а" статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Підстави для проведення перерахунку пенсії через зміну вислуги років - відсутні. Пенсія позивачу нарахована та виплачується згідно з вимогами чинного законодавства.

Додатково відповідач зазначив, що відповідно до пункту 4 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» заява, зокрема, про перерахунок пенсії, подається пенсіонером, або його законним представником особисто до органу, що призначає пенсію, за місцем проживання.

Пунктами 15-16 цього Порядку передбачено, що особа, яка звертається за призначенням пенсії (незалежно від виду пенсії), повинна пред`явити уповноваженій особі органу, що призначає пенсію, паспорт (або інший документ, що засвідчує цю особу, місце її проживання (реєстрації) та вік). При прийманні документів для призначення пенсії орган, що призначає пенсії, перевіряє, зокрема, правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта, здійснює попередню перевірку змісту і належного оформлення представлених документів, перевіряє правильність копій відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розходження.

09 лютого 2023 року ОСОБА_1 звернувся з заявою невстановленого зразка, яка надійшла на електронну пошту Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області та зареєстрована за вхідним № 968/М-1200-23. Заяву розглянуто та 16 лютого 2023 року надано відповідь за вихідним № 854-968/М-02/8-1200/23 з урахуванням норм Закону України від 02 жовтня 1996 року № 393/96 "Про звернення громадян". Зважаючи на зазначене, відповідач вважає вимоги позивача безпідставними та такими, що не відповідають чинному законодавству, та не підлягають задоволенню.

З урахуванням викладеного, відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

21 липня 2023 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Луганській області за вхідним реєстраційним № 6672/2023 через підсистему (модуль) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи «Електронний суд» подано додаткові пояснення до відзиву на позовну заяву від 21 липня 2023 року № 1200-0902-7/14320, в яких зазначено, що заяву про призначення пенсії від 09 лютого 2022 року зі всіма доданими до неї документами подано ОСОБА_1 без накладення електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису.

Ухвалою від 05 липня 2023 року про відкриття провадження в адміністративній справі вирішено справу розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою від 24 липня 2023 року зобов`язано адвоката Дзіся Андрія Романовича протягом 7 днів з дня отримання цієї ухвали надати суду через підсистему (модуль) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи «Електронний суд» зі скріпленням електронним підписом учасника справи (його представника) письмові пояснення щодо способу подання ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області заяви про призначення пенсії від 09 лютого 2022 року та доданих до неї документів (нарочним, поштою, електронною поштою, через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України або засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія)), у разі подання заяви про призначення пенсії від 09 лютого 2022 року та доданих до неї документів в електронній формі - документально підтверджену інформацію, чи накладений на заяву про призначення пенсії від 09 лютого 2022 року та додані до неї документи електронний підпис ОСОБА_1 , що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису.

11 серпня 2023 року представником позивача через підсистему (модуль) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи «Електронний суд» за вхідним реєстраційним № 7254/2023 подано суду заяву про призначення пенсії з доданими до неї додатками, доказ відправки такої заяви до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області та доказ отримання відповіді на відповідну заяву.

Вимоги ухвал від 05 липня 2023 року та від 24 липня 2023 року про надання письмових пояснень щодо способу подання позивачем до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області заяви про призначення пенсії від 09 лютого 2022 року та доданих до неї документів (нарочним, поштою, електронною поштою, через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України або засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія)), у разі подання заяви про призначення пенсії від 09 лютого 2022 року та доданих до неї документів в електронній формі - документально підтверджену інформацію, чи накладений на заяву про призначення пенсії від 09 лютого 2022 року та додані до неї документи електронний підпис ОСОБА_1 , що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, представником позивача не виконані.

Відповідач у відзиві на позовну заяву від 17 липня 2023 року за № 1200-0902-7/14027 зазначив, що запитувані судом документи знаходяться в особових пенсійних справах отримувачів. Паперова пенсійна справа залишились на непідконтрольній українській владі території. На цей час діє Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні". На всій території Луганської області ідуть активні бойові дії. Паперові пенсійні справи залишилися в будівлі Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області в м. Сєвєродонецьк на тимчасово окупованій території. Доступу до пенсійної справи ОСОБА_1 немає. Належним чином засвідчені копії витребуваних судом документів ОСОБА_1 можуть бути надані після повернення території Луганської області під контроль української влади. Враховуючи викладене, станом на 14 липня 2023 року Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області немає можливості надати належним чином засвідчену паперову копію пенсійної справи позивача, але на виконання зазначеної ухвали відповідач надає всю наявну витребувану інформацію та копії документів з електронної підсистеми ПВП ДКГ.

Дослідивши матеріали судової справи у електронній формі, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), судом встановлено таке.

ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ) є учасником бойових дій, проходив службу в Державній прикордонній службі України, з 22 листопада 2020 року звільнений з посади інспектора прикордонної служби 2 категорії-дозиметриста 2 групи інспекторів прикордонної служби відділення інспекторів прикордонної служби відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_2 » І категорії (тип Б) за підпунктом "а" пункту 2 частини п`ятої статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" в запас та виключений зі списків особового складу ІНФОРМАЦІЯ_3 та всіх видів забезпечення, що підтверджується посвідченням учасника бойових дій від 22 вересня 2015 року серії НОМЕР_2 , виданим Східним регіональним управлінням Державної прикордонної служби України, та витягом з наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_4 полковника Євгенія Пікуса Східного регіонального управління Державної прикордонної служби України від 20 листопада 2020 року № 825-ос "Про особовий склад".

Відповідно до витягу з наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_4 полковника Євгенія Пікуса Східного регіонального управління Державної прикордонної служби України від 20 листопада 2020 року № 825-ос "Про особовий склад" вислуга років ОСОБА_1 станом на 22 листопада 2020 року складає: календарна - 16 років 05 місяців 21 день, пільгова - 17 років 05 місяців 05 днів, трудовий стаж - 11 років 02 місяці 29 днів.

Згідно з протоколами Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області станом на 01 березня 2023 року та 01 липня 2023 року та листом Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області від 16 лютого 2023 року № 854-968/М-02/8-1200/23 ОСОБА_1 призначено пенсію за пунктом «б» 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» з висуги років - 27 років (календарна вислуга - 16 років) у розмірі 52 % від сум грошового забезпечення.

09 лютого 2023 року з адреси електронної пошти (e-mail адреси) представника позивача - адвоката Дзіся Андрія Романовича ( ІНФОРМАЦІЯ_5 ) на адресу електронної пошти (e-mail адресу) Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області надійшла сканована копія (в форматі PDF) заяви ОСОБА_1 від 09 лютого 2023 року про призначення пенсії, зареєстрована за № 968/М-1200-23, якою останній просив перевести та перерахувати йому пенсію за вислугу років відповідно до пункту «а» статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» відповідно до вислуги років на пільгових умовах, яка становить 33 роки 10 місяців 26 днів.

До сканованої копії (в форматі PDF) заяви ОСОБА_1 від 09 лютого 2023 року про призначення пенсії серед іншого додано скановану копію (в форматі PDF) заяви про призначення/перерахунок пенсії від 09 лютого 2023 року, з якої неможливо встановити, що саме цією заявою позивач просить Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області здійснити - призначити, перерахувати, поновити пенсію, перевести з одного виду пенсії на інший.

Як встановлено судом з відзиву на позовну заяву Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області від 17 липня 2023 року за № 1200-0902-7/14027 та додаткових пояснень до відзиву на позовну заяву від 21 липня 2023 року № 1200-0902-7/14320, сканована копія (в форматі PDF) заяви ОСОБА_1 від 09 лютого 2023 року про призначення пенсії разом зі всіма доданим до неї документами, яка надійшла на електронну пошту Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області, подана ОСОБА_1 без накладення електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису.

Листом від 16 лютого 2023 року № 854-968/М-02/8-1200/23 Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області на заяву ОСОБА_1 повідомило, що згідно з електронною базою даних пенсіонерів силових структур позивач перебуваєте на обліку в Головному управлінні як отримувач пенсії за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» по лінії Державної прикордонної служби України з 23 листопада 2020 року. Пенсію позивачу призначено відповідно до пункту "б" статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та обчислено відповідно до пункту "б" статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», а саме у розмірі 52 відсотків відповідних сум грошового забезпечення (за страховий стаж 27 років). Відповідно до статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку. Згідно з статтею 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (в редакції, чинній на дату звільнення позивача) перелічено умови призначення пенсій за вислугу років, а саме, відповідно до пункту "а" пенсія за вислугу років призначається особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах «б»-«д», «ж» статті 1-2 цього Закону (крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби: з 1 жовтня 2020 року або після цієї дати і на день звільнення мають вислугу 25 календарних років і більше. Згідно з пунктом 23 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та абзацу другого статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії. За розглядом інформації, наявної в електронній пенсійній справі, яка введена на підставі документів, наданих Адміністрацією Державної прикордонної служби України, встановлено, що на день звільнення з Державної прикордонної служби України 22 листопада 2020 року календарна вислуга складає 16 років, що є недостатнім для обчислення пенсії відповідно до пункту "а" статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Підстави для проведення перерахунку пенсії через зміну вислуги років - відсутні. Пенсія позивачу нарахована та виплачується згідно з вимогами чинного законодавства. Додатково позивача проінформовано, що відповідно до пункту 4 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» заява, зокрема, про перерахунок пенсії, подається пенсіонером, або його законним представником особисто до органу, що призначає пенсію, за місцем проживання. Пунктами 15-16 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» передбачено, що особа, яка звертається за призначенням пенсії (незалежно від виду пенсії), повинна пред`явити уповноваженій особі органу, що призначає пенсію, паспорт (або інший документ, що засвідчує цю особу, місце її проживання (реєстрації) та вік). При прийманні документів для призначення пенсії орган, що призначає пенсії, перевіряє, зокрема, правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта, здійснює попередню перевірку змісту і належного оформлення представлених документів, перевіряє правильність копій відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розходження. Враховуючи вищевикладене, відповідь на заяву позивача від 09 лютого 2023 року надана з урахуванням норм Закону України від 02 жовтня 1996 року № 393/96 "Про звернення громадян".

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Частиною другою статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Нормами частин першої, п`ятої статті 14 Закону України від 03 квітня 2003 року № 661-IV "Про Державну прикордонну службу України" (далі - Закон № 661-IV) передбачено, що до особового складу Державної прикордонної служби України входять військовослужбовці та працівники Державної прикордонної служби України. Комплектування Державної прикордонної служби України військовослужбовцями і проходження ними військової служби здійснюються на підставі Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу". Уповноважені посадові особи Державної прикордонної служби України попередньо вивчають склад призовників та здійснюють їх добір у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки.

Згідно з положеннями частин першої, другої статті 25 Закону № 661-IV держава забезпечує соціальний захист особового складу Державної прикордонної служби України відповідно до Конституції України, цього Закону та інших актів законодавства. Пенсійне забезпечення військовослужбовців Державної прикордонної служби України здійснюється у порядку та у розмірах, встановлених Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Абзацом першим преамбули Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ у редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що цей Закон визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом.

Держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист (абзац третій преамбули Закону № 2262-ХІІ).

Згідно з частиною першою статті 1 Закону № 2262-ХІІ особи офіцерського складу, прапорщики і мічмани, військовослужбовці надстрокової служби та військової служби за контрактом, особи, які мають право на пенсію за цим Законом при наявності встановленої цим Законом вислуги на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони і в державній пожежній охороні, службі в Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, в органах і підрозділах цивільного захисту, податкової міліції, Державної кримінально-виконавчої служби України мають право на довічну пенсію за вислугу років.

Відповідно до пункту "в" статті 1-2 Закону № 2262-ХІІ право на пенсійне забезпечення на умовах цього Закону мають звільнені зі служби (крім випадків призначення пенсії в разі втрати годувальника дружині (чоловіку) з урахуванням вимог частини п`ятої статті 30 цього Закону, яка призначається незалежно від звільнення зі служби): особи із числа військовослужбовців Збройних Сил, інших військових формувань, органів державної безпеки і внутрішніх справ колишнього Союзу РСР, Національної гвардії України, Прикордонних військ України, військ цивільної оборони України.

Згідно з пунктами «б», «в» частини першої статті 50 Закону № 2262-ХІІ пенсії відповідно до цього Закону призначаються:

особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби і військової служби за контрактом та деяким іншим особам, які мають право на пенсію за цим Законом відповідно до пунктів «а», «в» статті 12 цього Закону, - з наступного дня після звільнення їх зі служби, але не раніше того дня, по який їм сплачено грошове забезпечення, а членам сімей зазначених осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, а також пенсіонерів з їх числа - з дня смерті годувальника, але не раніше того дня, по який йому сплачено грошове забезпечення або пенсію, крім випадків призначення їм пенсій з більш пізніх строків. Особам, які мають право на пенсію за цим Законом, які визнані особами з інвалідністю до закінчення трьох місяців з дня звільнення їх зі служби внаслідок захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва тощо), яке виникло в період проходження військової служби чи під час перебування в полоні або заручником, якщо полонення чи захоплення заручником не було добровільним і особа, яка має право на пенсію за цим Законом, перебуваючи в полоні або заручником, не вчинила злочину проти миру і людства, пенсія призначається з наступного дня після звільнення їх зі служби, але не раніше того дня, по який їм сплачено грошове забезпечення;

особам, які мають право на пенсію за цим Законом відповідно до пункту «б» статті 12 цього Закону, - з наступного дня після звільнення зі служби.

Пенсія за минулий час при несвоєчасному зверненні призначається з дня виникнення права на пенсію, але не більш як за 12 місяців перед зверненням за пенсією (частина третя статті 50 Закону № 2262-ХІІ).

Відповідно до абзаців першого, дванадцятого пункту «а» частини першої статті 12 Закону № 2262-ХІІ особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах «б»-«д», «ж» статті 1-2 цього Закону (крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби: з 1 жовтня 2020 року або після цієї дати і на день звільнення мають вислугу 25 календарних років і більше.

До календарної вислуги років зараховується також період, зазначений у частині другій статті 17 цього Закону (абзац тринадцятий пункту «а» частини першої статті 12 Закону № 2262-ХІІ).

Одночасно частиною першою статті 17 Закону № 2262-ХІІ визначено вичерпний перелік видів служби та періодів часу, які зараховуються до вислуги років для призначення пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби і військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах «б»-«д» статті 1-2 цього Закону, які мають право на пенсію за цим Законом.

Частиною другою статті 17 Закону № 2262-ХІІ передбачено, що до вислуги років поліцейським, співробітникам Служби судової охорони, особам офіцерського складу, особам середнього, старшого та вищого начальницького складу органів внутрішніх справ, державної пожежної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, органів і підрозділів цивільного захисту, податкової міліції чи Державної кримінально-виконавчої служби України при призначенні пенсії на умовах цього Закону додатково зараховується час їхнього навчання (незалежно від форми навчання) у цивільних вищих навчальних закладах, а також в інших навчальних закладах, після закінчення яких присвоюється офіцерське (спеціальне) звання, до вступу на військову службу, службу до органів внутрішніх справ, Національної поліції, Служби судової охорони, державної пожежної охорони, органів і підрозділів цивільного захисту, податкової міліції чи Державної кримінально-виконавчої служби України або призначення на відповідну посаду в межах до п`яти років із розрахунку один рік навчання за шість місяців служби.

Згідно з частиною четвертою статті 17 Закону № 2262-ХІІ при призначенні пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, враховуються тільки повні роки вислуги років або страхового стажу без округлення фактичного розміру вислуги років чи страхового стажу в бік збільшення.

Відповідно до статті 17-1 Закону № 2262-ХІІ порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

На виконання зазначених вимог Закону № 2262-ХІІ Кабінетом Міністрів України 17 липня 1992 року прийнято постанову № 393, якою затверджено Порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей (далі - Порядок № 393 у редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин).

На підставі системного аналізу зазначених положень Закону № 2262-ХІІ, суд дійшов висновку, що при обчисленні вислуги років, необхідної для призначення пенсії відповідно до пункту «а» частини першої статті 12 Закону № 2262-ХІІ, необхідно керуватися Порядком № 393.

Згідно з пунктом 1 Порядку № 393 для призначення пенсій за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони, особам, зазначеним у пункті «ж» статті 1-2 такого Закону, до вислуги років зараховуються, зокрема: військова служба в Збройних Силах, Державній прикордонній службі, Національній гвардії, Управлінні державної охорони, Цивільній обороні України, внутрішніх військах Міністерства внутрішніх справ та інших військових формуваннях, створених Верховною Радою України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації, Державній спеціальній службі транспорту.

За приписами підпункту «а» пункту 3 Порядку № 393 до вислуги років для призначення пенсій особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, зараховується на пільгових умовах: один місяць служби за три місяці - час проходження служби, протягом якого особа брала участь в антитерористичній операції, та час проходження служби, протягом якого особа брала участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів.

За приписами підпункту «в» пункту 3 Порядку № 393 до вислуги років для призначення пенсій особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, зараховується на пільгових умовах: один місяць служби за півтора місяці - час проходження служби на заставах, постах, у комендатурах, відділеннях КПП, маневрових групах зі змінними заставами, на кораблях і катерах, що несуть службу по охороні державного кордону України, інших підрозділах Державної прикордонної служби за Переліком, затверджуваним Адміністрацією Державної прикордонної служби України.

Відповідно до витягу з наказу начальника 3 прикордонного загону імені Героя України полковника Євгенія Пікуса Східного регіонального управління Державної прикордонної служби України від 20 листопада 2020 року № 825-ос "Про особовий склад" вислуга років ОСОБА_1 станом на 22 листопада 2020 року складає: календарна - 16 років 05 місяців 21 день, пільгова - 17 років 05 місяців 05 днів, трудовий стаж - 11 років 02 місяці 29 днів.

За наслідками розгляду справи № 480/4241/18 Верховний Суд в складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у постанові від 14 квітня 2021 року зробив такі правові висновки:

1. В цілях Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" календарна вислуга - це вислуга, яка складається з повної кількості календарних днів відповідного періоду (календарний рік - 365 календарних днів, календарний місяць - 30 календарних днів).

2. Для призначення пенсій за вислугу років за Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" календарна вислуга років може бути зарахована на пільгових умовах відповідно до Порядку № 393.

Враховуючи зазначене, суд дійшов висновку, що Закон № 2262-ХІІ, зокрема, пункт "а" статті 12 визначає мінімальний розмір вислуги, необхідної для призначення пенсії за вислугу років за цим Законом та для позивача він складає 25 календарних років і більше. В свою чергу, положеннями статті 17-1 Закону № 2262-ХІІ, підпункту "а" пункту 3 Порядку № 393 та підпункту "в" пункту 3 Порядку № 393 (зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2001 року № 1497, які діяли до 27 липня 2011 року), передбачено визначення вислуги років у пільговому обчисленні, а посилання відповідача на необхідність врахування виключно календарної вислуги років є необґрунтованими та суперечать зазначеним вище положенням Закону № 2262-ХІІ та Порядку № 393.

Отже, позивач має право на обрахування вислуги років в пільговому розрахунку та призначення пенсії за вислугу років згідно з пунктом "а" статті 12 Закону № 2262-ХІІ, оскільки його вислуга на день звільнення у пільговому обчисленні становить 33 роки 10 місяців 26 днів (16 років 05 місяців 21 день - календарна вислуга років + 17 років 05 місяців 05 днів - пільгова вислуга років).

Разом з цим, суд зазначає, що питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон), крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, та постанови Кабінету Міністрів України від 02 листопада 2006 року № 1522 "Про передачу органам Пенсійного фонду України функцій з призначення і виплати пенсій деяким категоріям громадян" врегульовано Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2007 року за № 135/13402 (далі - Порядок № 3-1 у редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин).

Так, пунктом 1 Порядку № 3-1 встановлено, що заяви про призначення пенсії за вислугу років та по інвалідності особам, звільненим зі служби, які мають право на пенсію згідно із Законом, та особам, які мають право на пенсійне забезпечення відповідно до міжнародних договорів у галузі пенсійного забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, подаються цими особами до головних управлінь Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - органи, що призначають пенсії) через уповноважені структурні підрозділи Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства надзвичайних ситуацій України, Міністерства інфраструктури України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної прикордонної служби України, Державної податкової служби України, Державної пенітенціарної служби України, Державної інспекції техногенної безпеки України (далі - міністерства та інші органи). Міністерства та інші органи, їх територіальні підрозділи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі визначають уповноважені структурні підрозділи, на які за їх рішенням покладаються функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів (далі - уповноважені структурні підрозділи).

Абзацом першим пункту 4 Порядку № 3-1 визначено, що заява про переведення з одного виду пенсії на інший, про перерахунок пенсії подається до органу, що призначає пенсію, заявником за місцем проживання, а при необхідності - його законним представником за місцем його проживання.

Днем звернення за призначенням пенсії є день подання до відповідного органу, що призначає пенсії, письмової заяви про призначення пенсії з усіма необхідними для вирішення цього питання документами, а в разі пересилання заяви і документів поштою - дати їх відправлення (абзац перший пункту 6 Порядку № 3-1).

Пунктом 14 Порядку № 3-1 визначено:

Орган, що призначає пенсії, розглядає питання про призначення пенсії або про відновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою;

Заяви про переведення з одного виду пенсії на інший і поновлення виплати раніше призначеної пенсії приймаються органом, що призначає пенсії, при поданні заявником всіх необхідних документів;

Заяви осіб про призначення, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший реєструються в журналі обліку заяв про призначення пенсії згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (додаток 3);

Заявнику або посадовій особі уповноваженого структурного підрозділу органом, що призначає пенсії, видається розписка - повідомлення із зазначенням дати приймання заяви, а також переліку одержаних і відсутніх документів, які необхідно подати в тримісячний термін з дня прийняття заяви (додаток 4).

Згідно з пунктом 16 Порядку № 3-1 при прийманні документів для призначення пенсії орган, що призначає пенсії: перевіряє правильність оформлення заяви й подання про призначення пенсії, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж; здійснює попередню перевірку змісту і належного оформлення представлених документів; перевіряє правильність копій відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розходження. Орган, що призначає пенсії, має право вимагати від міністерств та інших органів, заявників дооформлення поданих документів, а також подання додаткових документів та перевіряти в необхідних випадках обґрунтованість їх видачі.

Не пізніше 10 днів після надходження заяви з необхідними для призначення, переведення з одного виду пенсії на інший та відновлення раніше призначеної пенсії документами орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, переведення з одного виду пенсії на інший та відновлення раніше призначеної пенсії або про відмову в призначенні, переведенні з одного виду пенсії на інший та відновленні раніше призначеної пенсії (пункт 17 Порядку № 3-1).

Відповідно до пункту 23 Порядку № 3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

Згідно з пунктом 24 Порядку № 3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

Таким чином, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути, як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком № 45, повідомляють орган Пенсійного фонду України.

Аналогічний правовий висновок міститься, зокрема у постанові Верховного Суду України від 22 квітня 2014 року у справі № 21-484а13, у постановах Верховного Суду від 10 жовтня 2019 року у справі № 553/3619/16-а, від 15 липня 2020 року у справі № 520/3360/19, від 21 вересня 2020 року у справі № 520/2990/19.

Також вищевказані правові норми дозволяють дійти висновку, що підставою для призначення або перерахунку пенсії є відповідна заява особи та додані до неї документи, за результатами розгляду яких пенсійний орган ухвалює відповідне рішення, а надходження документів до управління Пенсійного фонду від підприємств, установ та організацій не може бути самостійною підставою для прийняття рішення про перерахунок або про відмову у перерахунку пенсії, оскільки таким діям повинно передувати оформлене відповідною заявою волевиявлення пенсіонера.

Такий правовий висновок підтриманий Верховним Судом у постанові від 31 жовтня 2018 року в справі № 699/34/17.

Форма заяви про призначення/перерахунок пенсії, а також обсяг необхідної інформації, яка в ній має бути обов`язково зазначена, затверджена Додатком № 1 до Порядку № 3-1.

Зокрема, обов`язковим реквізитом заяви про призначення/перерахунок пенсії є підпис заявника. Підпис може бути зроблений власноруч на паперовому документі або у вигляді електронного підпису у разі складання документу в електронному вигляді.

Судом встановлено, що на адресу електронної пошти (e-mail адресу) Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області 09 лютого 2023 року з адреси електронної пошти (e-mail адреси) представника позивача - адвоката Дзіся Андрія Романовича ( ІНФОРМАЦІЯ_5 ) надійшла сканована копія (в форматі PDF) заяви ОСОБА_1 від 09 лютого 2023 року про призначення пенсії, якою останній просив перевести та перерахувати йому пенсію за вислугу років відповідно до пункту «а» статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» відповідно до вислуги років на пільгових умовах, яка становить 33 роки 10 місяців 26 днів. До цієї заяви додано скановану копію (в форматі PDF) заяви про призначення/перерахунок пенсії від 09 лютого 2023 року, з якої неможливо встановити, що саме цією заявою позивач просить Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області здійснити - призначити, перерахувати, поновити пенсію, перевести з одного виду пенсії на інший.

Сканована копія (в форматі PDF) заяви ОСОБА_1 від 09 лютого 2023 року про призначення пенсії та всі додані до неї документи направлені на електронну адресу відповідача без накладення електронного підпису позивача, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису.

Згідно з пунктом 12 частини першої статті 1 Закону України від 5 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги» електронний підпис - електронні дані, які додаються підписувачем до інших електронних даних або логічно з ними пов`язуються і використовуються ним як підпис.

Електронний підпис є аналогом власноручного підпису та забезпечує достовірність і цілісність інформації, викладеної у документі, надає електронному документу юридичної сили, а також дає змогу однозначно ідентифікувати фізичну особу, яка підписала документ, як автора електронного документа.

Таким чином, сканована копія (в форматі PDF) заяви ОСОБА_1 від 09 лютого 2023 року про призначення пенсії разом з доданою до неї сканованою копією (в форматі PDF) заяви про призначення/перерахунок пенсії від 09 лютого 2023 року, що надійшли на адресу електронної пошти (e-mail адресу) Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області 09 лютого 2023 року з адреси електронної пошти (e-mail адреси) представника позивача - адвоката Дзіся Андрія Романовича ( ІНФОРМАЦІЯ_5 ), вважається непідписаною, а отже, не має юридичної сили та не може бути кваліфікована як волевиявлення пенсіонера на перерахунок пенсії.

Оскільки підставою для перерахунку пенсії є відповідна заява особи та додані до неї документи, за результатами розгляду яких орган Пенсійного фонду України ухвалює відповідне рішення, та саме рішення про перерахунок пенсії чи про відмову в перерахунку пенсії і створює правові наслідки для особи, суд дійшов висновку, що правових підстав для проведення перерахунку пенсії позивачу та прийняття відповідного рішення без належним чином оформленої заяви останнього немає, у зв`язку з чим дії Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області з відмови у переведенні та перерахуванні ОСОБА_1 пенсії за вислугу років згідно з пунктом «а» статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» є правомірними.

Частиною першою статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно, відсутність порушення відповідачем прав позивача на перерахунок пенсії обумовлює й відсутність можливості захисту такого права у порядку адміністративного судочинства України.

Що стосується вимоги про зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області перевести та перерахувати з 09 лютого 2023 року ОСОБА_1 пенсію за вислугу років згідно з пунктом «а» статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» виходячи з вислуги років 33 роки 10 місяців 26 днів та виплатити заборгованість з 09 лютого 2023 року, то в її задоволенні слід також відмовити, оскільки покладення судом обов`язку здійснити призначення пенсії позивачу за вислугу років згідно з пунктом "а" статті 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" попри неподання пенсіонером відповідної заяви з підписом (у цьому випадку електронним) вказує на втручання у дискреційні повноваження територіального органу Пенсійного фонду, що чинним законодавством не допускається.

Що стосується інших обставин, якими сторони обґрунтовують свої вимоги та заперечення, суд вважає за необхідне зауважити, що у пункті 25 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Проніна проти України" зазначено, що суд зобов`язаний надавати відповідь на кожен із специфічних, доречних та важливих доводів заявника. Виходячи з позиції цього суду, що висловлена в пункті 42 рішення "Бендерський проти України", судові рішення мають в достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються.

Вказані вимоги зобов`язують суди при вирішенні справи у кожному конкретному випадку вживати передбачені законом заходи з метою з`ясування всіх обставин у справі, що мають значення для вирішення спору, встановити та надати вичерпну оцінку фактичним обставинам у межах спірних правовідносин з метою з`ясування об`єктивних причин та факторів, що зумовили настання для платника негативних наслідків у вигляді порушеного права, що підлягає захисту, та в достатній мірі висвітлити мотиви прийняття конкретних рішень.

З урахуванням зазначеного суд не надає оцінку іншим доводам сторін, оскільки вищевикладені факти та обставини є безумовною підставою для відмови в задоволенні позовних вимог, а інші доводи не мають суттєвого впливу на рішення суду за результатами вирішення цього спору.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

За встановлених в цій справі фактичних обставин та з урахуванням правового регулювання спірних правовідносин, суд дійшов висновку, що основні (суттєві) аргументи позовної заяви є необґрунтованими, внаслідок чого у задоволенні позовних вимог слід відмовити повністю.

Частиною другою статті 22 Закону України від 22 жовтня 1993 року № 3551-ХІІ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» передбачено, що ветерани війни, до яких належать учасники бойових дій, отримують безоплатну правову допомогу щодо питань, пов`язаних з їх соціальним захистом, а також звільняються від усіх судових витрат, пов`язаних з розглядом цих питань.

Відповідно до пункту 13 частини першої статті 5 Закону України "Про судовий збір" від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються учасники бойових дій, постраждалі учасники Революції Гідності, Герої України - у справах, пов`язаних з порушенням їхніх прав.

Конституційне право позивача на отримання та перерахунок пенсії є складовою частиною права на соціальний захист, у зв`язку з чим означений спір з територіальним органом Пенсійного фонду України виник щодо питань, пов`язаних з соціальним захистом позивача.

Отже, питання про розподіл судових витрат судом не вирішується, оскільки позивач як учасник бойових дій у спірних правовідносинах відповідно до пункту 13 частини першої статті 5 Закону України "Про судовий збір" звільнений від сплати судового збору.

Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Відмовити повністю у задоволенні позову адвоката Дзіся Андрія Романовича в інтересах ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області (ідентифікаційний код 21782461, місцезнаходження: вул. Шевченка, буд. 9, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93404) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Т.І. Чернявська

Джерело: ЄДРСР 113066964
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку