open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 200/6913/21
Моніторити
Постанова /21.12.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.12.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.11.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Окрема ухвала /31.10.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Постанова /21.08.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Постанова /21.08.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.08.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.06.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.03.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.11.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.11.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.11.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.11.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.10.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /13.09.2021/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Рішення /13.09.2021/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.08.2021/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.07.2021/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.07.2021/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.06.2021/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.06.2021/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 200/6913/21
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /21.12.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.12.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.11.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Окрема ухвала /31.10.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Постанова /21.08.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Постанова /21.08.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.08.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.06.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.03.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.11.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.11.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.11.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.11.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.10.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /13.09.2021/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Рішення /13.09.2021/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.08.2021/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.07.2021/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.07.2021/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.06.2021/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.06.2021/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 серпня 2023 року справа №200/6913/21

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі суддів: Гайдара А.В., Блохіна А.А., Компанієць І.Д., секретар судового засідання Передерій Є.О., за участю позивача ОСОБА_1 , розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги ОСОБА_1 та Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13 вересня 2021 року у справі № 200/6913/21 (головуючий І інстанції Кониченко О.М.), складеного у повному обсязі 23 вересня 2021 року у м. Слов`янськ Донецької області, за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправною відмови вчинити певні дії, та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 , звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області, в якому (з урахуванням уточнень) просив суд:

визнати протиправними та скасувати рішення Управління Пенсійного фонду України у місті Краматорську Донецької області від № 053130003718 від 24 лютого 2021 року про перерахунок пенсії у частині визначення розміру пенсії ОСОБА_1 в частині обмеження її максимальним розміром;

визнати протиправною відмову Управління Пенсійного фонду України у місті Краматорську Донецької області, яка оформлена листом від 1 квітня 2021 року № 345-652/М-02/8-0531/21 про відмову ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 в обчисленні (перерахунку) та виплаті пенсії за вислугу років з 10 жовтня 2019 року в порядку та розмірах, визначених ч.ч. 2-4 ст. 86 Закону України «Про прокуратуру» із розрахунку середнього заробітку за останні 60 місяців роботи із застосуванням до виплат коефіцієнта загального підвищення окладів та надбавок до нього, який наведений у довідці № 14-51 вих-21 від 21 лютого 2021 року та у виплаті пенсії без обмежень її максимальним розміром;

зобов`язати Управління Пенсійного фонду України у місті Краматорську Донецької області здійснити перерахунок пенсії за вислугу років ОСОБА_1 починаючи з 10 жовтня 2019 року відповідно до ч.ч. 2 - 4 ст. 86 Закону України «Про прокуратуру» із додаванням в заробіток для обчислення пенсії розмір виплат із розрахунку 60 відсотків від середньомісячної суми виплат за останні 60 календарних місяців перед зверненням за пенсією, розділених на 60, з коригуванням із застосуванням коефіцієнту загального підвищення розмірів посадового окладу та надбавок до нього та із врахуванням суми посадового окладу, надбавки за вислугу років, окладу за військовим званням, які наведені у довідці №14-51 вих-21 від 09 лютого 2021 року Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних з додатком до неї, та виплачувати таку пенсію без обмеження її максимальним розміром; зобов`язати Управління Пенсійного фонду України у місті Краматорську Донецької області здійснити перерахунок заборгованості починаючи з 10 жовтня 2019 року з врахуванням пенсії без її максимального обмеження, яку стягнути на користь ОСОБА_1 ;

зобов`язати Управління Пенсійного фонду України у місті Краматорську Донецької області здійснити перерахунок розміру пенсійного забезпечення у зв`язку із збільшенням посадового окладу ОСОБА_1 з 11 вересня 2020 року;

стягнути з Управління Пенсійного фонду України у місті Краматорську Донецької області на користь ОСОБА_1 суму заборгованості за період з 10 жовтня 2019 по 28 лютого 2021 року у розмірі 265886,76 грн.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 13 вересня 2021 року позовні вимоги задоволено частково.

Визнано протиправною відмову Управління Пенсійного фонду України у місті Краматорську Донецької області, яка оформлена листом від 1 квітня 2021 року № 345-652/М-02/8-0531/21 про відмову ОСОБА_1 в обчисленні (перерахунку) та виплаті пенсії за вислугу років з 10 жовтня 2019 року в порядку та розмірах, визначених ч.ч. 2-4 ст. 86 Закону України «Про прокуратуру» із розрахунку середнього заробітку за останні 60 місяців роботи із застосуванням до виплат коефіцієнта загального підвищення окладів та надбавок до нього, який наведений у довідці № 14-51 вих-21 від 21 лютого 2021 року.

Зобов`язано Управління Пенсійного фонду України у місті Краматорську Донецької області здійснити перерахунок пенсії за вислугу років ОСОБА_1 починаючи з 10 жовтня 2019 року відповідно до ч.ч. 2-4 ст. 86 Закону України «Про прокуратуру» із додаванням в заробіток для обчислення пенсії розмір виплат із розрахунку 60 відсотків від середньомісячної суми виплат за останні 60 календарних місяців перед зверненням за пенсією, розділених на 60, з коригуванням із застосуванням коефіцієнту загального підвищення розмірів посадового окладу та надбавок до нього та із врахуванням суми посадового окладу, надбавки за вислугу років, окладу за військовим званням, які наведені у довідці №14-51 вих-21 від 09 лютого 2021 року Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних з додатком до неї.

Зобов`язано Управління Пенсійного фонду України у місті Краматорську Донецької області здійснити перерахунок розміру пенсійного забезпечення у зв`язку із збільшенням посадового окладу ОСОБА_1 з 11 вересня 2020 року. Стягнуто з Управління Пенсійного фонду України у місті Краматорську Донецької області на користь ОСОБА_1 суму заборгованості за період з 10 жовтня 2019 по 28 лютого 2021 року у розмірі 265 886,76 (Двісті шістдесят п`ять тисяч вісімсот вісімдесят шість) гривен 76 копійок.

В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Позивач не погодився з судовим рішенням в частині відмови у задоволені позовних вимог, тобто в частині питання обмеження відповідачем пенсії у розмір 10 прожиткових мінімумів, встановлених для осіб, які втратили працездатність, та перерахувати заборгованість з урахуванням збільшеної суми пенсійних виплат, просив задовольнити вказані вимоги.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що він є працюючим прокурором у військовій прокуратурі та має право на перерахунок пенсії у повному обсязі без будь-яких обмежень.

Крім того, відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в яких просив скасувати оскаржене судове рішення та відмовити у задоволені позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на невірне застосування судом першої інстанції норм матеріального права.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що перерахунок пенсії здійснено управління після отримання запитуваної довідки.

Вважає, що задоволення вимог про стягнення заборгованості привиде до подвійної її виплати, оскільки така заборгованість має бути виплачена за рахунок коштів Державного бюджету України

Сторони в судове засідання не з`явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялись судом належним чином.

Суд апеляційної інстанції, заслухав доповідь судді-доповідача, перевірив матеріали справи і обговорив доводи апеляційних скарг, перевірив юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідив правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне зазначити наступне.

Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, про що свідчить паспорт громадянина України серія НОМЕР_1 , місце реєстрації, згідно паспортних даних: АДРЕСА_1 .

Позивач має статус учасника бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_2 від 31.03.2015 року, виданим Департаментом кадрової політики Міністерства оборони України.

24 лютого 2021 року рішенням № 053130003718 відповідач здійснив перерахунок пенсійного забезпечення позивача в наслідок чого його розмір склав 25 447 грн, але обмежив його максимальним розміром 10 прожиткових мінімум для осіб, які втратили працездатність, на цей час 17 690 грн.

З наданої позивачем копії розпорядження про призначення/перерахунок пенсії Управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області, суд встановив, що пенсію позивачу призначено з 10.10.2019 року за рішенням суду.

З комп`ютерної програми «Діловодство спеціалізованого суду», суд встановив, що рішенням Донецького окружного адміністративного суду по справі № 200/4111/20-а від 28.07.2020 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 17.11.2020 року, визнано протиправними та скасова рішення Управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області від 18.10.2019 №194 та від 12.03.2020 №107 про відмову в призначенні пенсії за вислугу років згідно Закону України «Про прокуратуру» ОСОБА_1 ; зобов`язано Управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області зарахувати ОСОБА_1 до вислуги років, що дає право на пенсію згідно зі ст. 86 Закону України «Про прокуратуру»: період військової служби з 01.01.2004 по 31.12.2006, з 01.01.2008 по 01.10.2014, з 01.10.2014 по 31.05.2016, з 16.03.2011 по 15.06.2011; період безпосередньої участі в антитерористичній операції з 09.09.2014 по 27.12.2014, з 22.08.2015 по 30.04.2018 з розрахунку один місяць служби за три місяці служби; період безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів з 01.05.2018 по 09.10.2019 з розрахунку один місяць служби за три місяці служби; зобов`язано Управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії №8974 від 10.10.2019, з урахуванням висновків суду.

Внаслідок того, що пенсія позивачу фактичного почала виплачуватись з лютого 2021 року, у відповідача виникла заборгованість перед позивачем в розмірі 265 886 грн, яку відповідач не сплатив через відсутність коштів.

Згідно листа відповідача від 01.04.2021 року №345-652/М-02/8-0531/21, грошові кошти нараховані у розмірі 265886,75 грн та внесені до Реєстру судових рішень виконання, яких здійснюється за окремою програмою, встановленою Пенсійним фондом України.

Проте, позивач вказує, що дана заборгованість розрахована з суми 17 690 грн, а не з 41 710 грн. Тому після здійснення перерахунку розміру пенсії відповідач має зробити новий розрахунок та виплатити йому всю суму.

У листі від 01 квітня 2021 року № 345-652/М-02/8-0531/21 відповідач посилається на довідку від 09 лютого 2021 року № 14-51 вих-21, наданої до відповідача роботодавцем позивача, при цьому відповідач зазначає, що «місячна» чинна заробітна плата позивача складає 42079,94 грн, з огляду на що саме із вказаної суми і обраховано 60% для визначення основного розміру пенсії.

Спеціалізованою прокуратурою у військовій та оборонній сфері позивачу надано роз`яснення за №14/163 вих-21 від 21 травня 2021 року щодо складових, взятих періодів для обрахування визначеної у ній чинної заробітної плати у розмірі 42079,94 грн, згідно з яким до суми 42076,94 грн. роботодавцем включені всі складові отриманого позивачем грошового забезпечення саме у місяць на момент звернення (10 жовтня 2019 року).

З 10 жовтня 2019 року та до 10 вересня 2020 року позивач проходив військову службу у військовій прокуратурі та був залучений до сил і засобів здійснення заходів з забезпечення національної безпеки й оборони, відсічі та стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях.

10 вересня 2019 року, відповідно до п. 4 п.п. 4.1 наказу Генерального прокурора «Про окремі питання забезпечення початку роботи спеціалізованих прокуратур у військовій та оборонній сфері (на правах обласних прокуратур)» № 66 від 5 лютого 2020 року Військова прокуратура об`єднаних сил перейменована у Спеціалізовану прокуратуру у військовій та оборонній сфері з реалізацією функцій на території Луганської та Донецької областей.

10 вересня 2020 року позивач прийнятий на роботу у Спеціалізовану прокуратуру у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил на посаду прокурора відділу з тими ж функціями та повноваженнями.

11 вересня 2020 року позивач був звільнений з військової служби та виключений із сил здійснення заходів з забезпечення національної безпеки й оборони, відсічі та стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, що підтверджується довідкою Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил №34 від 12.01.2021 року.

Спірним питанням даної справи є правомірність дій відповідача при перерахунку пенсії.

Суд першої інстанції часткового задовольнив позовні вимоги, при цьому, вказав, що застосування обмеження пенсійних виплат є правомірним.

Колегія суддів частково погоджує висновки суду першої інстанції з наступних підстав.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові засади організації і діяльності прокуратури України, статус прокурорів, порядок здійснення прокурорського самоврядування, а також систему прокуратури України визначені Законом України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII (далі Закон № 1697-VII)

Пунктом 20 статті 86 цього Закону (у редакції Закону № 76-VIII від 28.12.2014) було визначено, що умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначаються Кабінетом Міністрів України.

13 грудня 2019 року Конституційний Суд України ухвалив рішення №7-р(ІІ)/2019 у справі № 3-209/2018(2413/18, 2807/19) щодо відповідності Конституції України (конституційності) вказаного положення Закону № 1697, яким визнав таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), вказане положення ч. 20 ст. 86 Закону України № 1697, також визначив, що воно втрачає чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.

Згідно частини 2 статті 152 Конституції України закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.

Конституційний Суд України встановив такий порядок виконання рішення №7-р(II)/2019: частина двадцята статті 86 Закону № 1697 не підлягає застосуванню з дня ухвалення Конституційним Судом України цього рішення; частина двадцята статті 86 Закону № 1697 підлягає застосуванню в первинній редакції.

З урахуванням цього, з 13 грудня 2019 року перерахунок пенсії працівників прокуратури повинний був здійснюватися за наступними правилами:

Призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати прокурорським працівникам на рівні умов та складових заробітної плати відповідних категорій працівників, які проходять службу в органах і установах прокуратури на момент виникнення права на перерахунок. Перерахунок призначених пенсій проводиться з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув право на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

Відповідно до ч.ч. 2-4 ст. 86 Закону № 1697-VII, пенсія призначається в розмірі 60 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії.

Розмір виплат (крім посадових окладів, надбавок за вислугу років), що включаються в заробіток для обчислення пенсії, визначається за вибором того, хто звернувся за пенсією, за будь-які 60 календарних місяців такої роботи підряд перед зверненням за пенсією незалежно від наявності перерв протягом цього періоду на даній роботі.

Середньомісячна сума зазначених виплат за 60 календарних місяців визначається шляхом ділення загальної суми таких виплат на 60. Коригування зазначених виплат проводиться із застосуванням коефіцієнта загального підвищення розмірів посадового окладу та надбавок до нього. Посадовий оклад, надбавки за вислугу років під час призначення пенсії враховуються в розмірах за останньою займаною посадою прокурора, встановлених на момент виникнення права на перерахунок пенсії за вислугу років.

Таким, чином, розмір пенсії залежить від суми місячної (чинної) заробітної плати працівника прокуратури, до якої, крім посадових окладів, надбавок за вислугу років включаються всі види оплати праці.

Згідно ч. 2 ст. 81 Закону № 1697 встановлено, що заробітна плата прокурора складається з посадового окладу, премій та надбавок за: 1) вислугу років; 2) виконання обов`язків на адміністративній посаді та інших виплат, передбачених законодавством.

Тобто, законом прямо не визначений перелік виплат, які підлягають включенню до складу заробітної плати працівника прокуратури, який використовується при обчисленні розміру пенсії. Таке можливо тлумачити як дозвіл на включення до заробітної плати будь-яких виплат, передбачених законодавством.

Тож, визначальною умовою є сплата єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з сум, які враховуються при визначенні бази для обчислення пенсії працівника прокуратури. На це вказує ч. 2 ст.86 Закону № 1697, якою передбачено, що до виплат, які включаються в заробіток для обчислення пенсії, включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Застосування положень цієї норми під час перерахунку пенсії прямо передбачено частиною 20 статті 86 Закону №1697.

Таким чином, є неприйнятними доводи апеляційної скарги відповідача щодо застосування при обчисленні пенсії позивача чинної місячної заробітної плати за посадою, без врахування усіх складових заробітної плати позивача за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією, оскільки відповідач при здійсненні перерахунку пенсії позивача за спірним рішенням (протоколом) не врахував приписи ч. 2, 3 та 4 ст. 86 Закону №1697, у зв`язку з чим воно підлягає визнанню протиправним та скасуванню.

Аналогічний правовий висновок міститься в постанові Першого апеляційного адміністративного суду від 02 серпня 2021 року по справі №200/2200/21-а.

Таким чином, позовні вимоги в частині визнання протиправною відмову Управління Пенсійного фонду України у місті Краматорську Донецької області, яка оформлена листом від 1 квітня 2021 року № 345-652/М-02/8-0531/21 про відмову позивачу в обчисленні (перерахунку) та виплаті пенсії за вислугу років з 10 жовтня 2019 року в порядку та розмірах, визначених ч.ч. 2-4 ст. 86 Закону України «Про прокуратуру» із розрахунку середнього заробітку за останні 60 місяців роботи із застосуванням до виплат коефіцієнта загального підвищення окладів та надбавок до нього, який наведений у довідці № 14-51 вих-21 від 21 лютого 2021 року підлягають задоволенню.

Щодо позовної вимоги стосовно зобов`язання Управління Пенсійного фонду України у місті Краматорську Донецької області здійснити перерахунок розміру пенсійного забезпечення у зв`язку із збільшенням посадового окладу ОСОБА_1 з 11 вересня 2020 року, суд зазначає наступне.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, судами встановлено, що позивач разом зі зверненням від 15.03.2021 року направив відповідачу довідку від 15.01.2021 року № 14-18 вих.21 про розмір заробітної плати (грошового забезпечення), що враховується для перерахунку пенсії, станом 11.09.2020 року.

На вказане звернення відповідач надав відповідь від 01.04.2021 року № 345-652/М-02/8-0531/21, якою повідомив, що в пенсійній справі позивача відсутні довідки про розмір заробітної плати з підвищеним окладом.

Колегія суддів вважає неприйнятними такі доводи відповідача, оскільки сам факт надання відповіді на звернення відповідача підтверджує отримання останнім вказаної довідки.

Таким чином, відповідач протиправно проігнорував звернення позивача цій частині.

Враховуючи викладене, відповідач безпідставно ухилився від вчинення дій, які повинен був вчинити відповідно до закону, тож суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в цій частині, керуючись при цьому приписами ч. 20 ст. 86 Закону України № 1697 в редакції рішення Конституційного Суду України 13 грудня 2019 року №7-р(ІІ)/2019 у справі № 3-209/2018(2413/18, 2807/19).

Щодо обмеження максимального розміру пенсії позивача колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до абз. 6 ч. 15 ст. 86 Закону № 1697 в редакції чинній на теперішній час, максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, встановлених для осіб, які втратили працездатність.

Частина 15 ст. 86 Закону № 1697 в первісній редакції на час набрання чинності цим Законом 01.01.2015 року була викладена в наступній редакції: «Пенсія, призначена відповідно до цієї статті, у період роботи на посадах, які дають право на призначення пенсії у порядку та на умовах, передбачених цим Законом, законами України"Про статус народного депутата України","Про наукову і науково-технічну діяльність","Про державну службу", виплачується в розмірі, обчисленому відповідно доЗакону України"Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", а після звільнення з таких посад - у розмірі, обчисленому відповідно до цього Закону. Максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, встановлених для осіб, які втратили працездатність».

Пунктом 15 розділу І Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02 березня 2015 року № 213-VIII, який набрав чинності з 25.04.2015 року, частину п`ятнадцятустатті 86 Закону України "Про прокуратуру" (Відомості Верховної Ради України, 2015 р., № 2-3, ст. 12) викладено в такій редакції:

"15. Тимчасово, у період з 1 квітня 2015 року по 31 грудня 2015 року:

особам, на яких поширюється дія цього Закону (крім інвалідів I та II груп, інвалідів війни III групи та учасників бойових дій, осіб, на яких поширюється діяпункту 1статті 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"), у період роботи на посадах, які дають право на призначення пенсії/щомісячного довічного грошового утримання у порядку та на умовах, передбачених цим Законом, законами України"Про статус народного депутата України","Про державну службу","Про судоустрій і статус суддів", пенсія, призначена відповідно до цієї статті, не виплачується;

у період роботи на інших посадах/роботах пенсія, призначена особі відповідно до цієї статті (крім інвалідів I та II груп, інвалідів війни III групи та учасників бойових дій, осіб, на яких поширюється діяпункту 1статті 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"), розмір якої перевищує 150 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, виплачується в розмірі 85 відсотків призначеного розміру, але не менше 150 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.

З 1 січня 2016 року пенсія, призначена відповідно до цієї статті, у період роботи на посадах, які дають право на призначення пенсії/щомісячного довічного грошового утримання у порядку та на умовах, передбачених цим Законом, законами України"Про статус народного депутата України","Про державну службу","Про судоустрій і статус суддів", виплачується в розмірі, обчисленому відповідно доЗакону України"Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Після звільнення з роботи виплата пенсії відповідно до цього Закону поновлюється.

Максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, встановлених для осіб, які втратили працездатність".

В подальшому вказана норма двічі редагувалась.

Відтак, пунктом 29 розділу І Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 24 грудня 2015 року

№ 911-VIII, абзац шостий доповнено реченням такого змісту: "Тимчасово, у період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року, максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати 10740 гривень".

Пунктом 44 розділу І Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 06 грудня 2016 року № 1774-VIII, вЗаконі України "Про прокуратуру" участині п`ятнадцятійстатті 86: в абзаці шостому слова і цифри "у період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року" замінити словами і цифрами "по 31 грудня 2017 року".

Приписи п. 2 розділу ІІ Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 06 грудня 2016 року № 1774-VIII, п. 3 розділу ІІ Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 24 грудня 2015 року № 911-VIII, п. 3 розділу ІІ Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02 березня 2015 року № 213-VIII містять аналогічні норми відносно того, що

Зокрема, обмеження щодо виплати пенсії, щомісячного довічного грошового утримання, передбачені цим Законом, не застосовуються протягом особливого періоду до пенсій, щомісячного довічного грошового утримання, що призначені особам, які проходять військову службу або перебувають на посадах у Міністерстві оборони України, Головному управлінні розвідки Міністерства оборони України, Міністерстві внутрішніх справ України, Національній поліції, Апараті Ради національної безпеки і оборони України, Державній спеціальній службі транспорту, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Управлінні державної охорони України, Державній пенітенціарній службі України, Державній службі України з надзвичайних ситуацій, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, Національній гвардії України, органах військової прокуратури або беруть участь в антитерористичних операціях, здійсненні заходів із забезпечення правопорядку на державному кордоні, відбитті збройного нападу на об`єкти, що охороняються військовослужбовцями, звільненні цих об`єктів у разі захоплення, відбитті спроб насильницького заволодіння зброєю, бойовою та іншою технікою; до пенсій, щомісячного довічного грошового утримання, що призначені відповідно до законів України"Про прокуратуру","Про судоустрій і статус суддів", на період виконання особами, яким вони призначені, повноважень членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та Вищої ради юстиції.

Таким чином, колегія суддів зазначає, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку щодо розповсюдження на позивача, обмежень, передбачених ч.15ст. 86 Закону України "Про прокуратуру", оскільки саме Законом № 213-VIII внесені зміни до ч.15 ст.86 Закону України «Про прокуратуру» щодо обмеження максимального розміру пенсії.

Тому, в даному випадку, виключення, передбачені п. 3 розділу ІІ Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02 березня 2015 року № 213-VIII, а саме не застосування до пенсій, що призначені особам, які проходять військову службу або перебувають на посадах […] органах військової прокуратури або беруть участь в антитерористичних операціях, обмеження максимального розміру пенсії, розповсюджуються на спірні правовідносини, з урахуванням статусу позивача (прокурор військової прокуратури).

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів вважає необхідним скасувати рішення суду першої інстанції в частині відмови в відмови у задоволені позовних вимог про визнання протиправними дій Управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області щодо встановлення обмеження розміру пенсії та зобов`язання виплачувати пенсію без обмеження її максимального розміру та задовольнити позовні вимоги в цій частині.

Щодо стягнення нарахованої суми пенсії за період з 10.10.2019 року по 28.02.2021 року суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 84 Закону №1697, підлягає загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Згідно ч. 13 ст. 86 Закону №1697, за вислугу років відповідно до цієї статті призначаються, перераховуються і виплачуються уповноваженими на це державними органами.

Приписи Закону №1697 не визначають порядку здійснення пенсійних виплат прокурорам органом, на який покладається такий обов`язок.

Поряд з цим, приписи Закону №1697 порядку здійснення пенсійних виплат не встановлюють, тож слід звернутись до спеціального закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09 липня 2003 року № 1058-IV (далі Закон №1058-IV), цей Закон регулює відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 45 Закону №1058-IV, пенсія виплачується щомісяця, у строк не пізніше 25 числа місяця, за який виплачується пенсія, виключно в грошовій формі за зазначеним у заяві місцем фактичного проживання пенсіонера в межах України організаціями, що здійснюють виплату і доставку пенсій, або через установи банків у порядку, передбаченому Кабінетом Міністрів України.

Згідно ч. 2 ст. 46 Закону №1058-IV, нараховані суми пенсії, не отримані з вини органу, що призначає і виплачує пенсію, виплачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком з нарахуванням компенсації втрати частини доходів.

Окрім того, суд зазначає, що у цій справі сам факт існування у позивача права на отримання пенсії не є спірним між сторонами. Суть права позивача є достатньо чіткою і передбачено діючим законодавством.

Відповідно до ст.ст. 316, 317, 318 Цивільного Кодексу України, правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.

Статтею 1 Закону № 1058-IV визначено, що пенсійні виплати - грошові виплати в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, що здійснюються у вигляді пенсії, довічної пенсії або одноразової виплати, тобто після нарахування є власністю пенсіонера.

Важливим є і те, що ЄСПЛ у рішенні в справі «Кечко проти України» зауважив, що держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату надбавок з державного бюджету, однак свідома відмова в цих виплатах не допускається, доки відповідні положення є чинними. Органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань.

ЄСПЛ у справі «Бакалов проти України» та у справі «Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України» зазначив, що відсутність бюджетних коштів, передбачених у видатках Державного бюджету України, не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання.

У рішенні в справіШмалько проти УкраїниЄСПЛ констатував, що орган державної влади не має права посилатися на брак коштів на виправдання неспроможності виконати судове рішення про виплату боргу.

Тож, суд дійшов, що втручання в право власності позивача є не виправданим з урахуванням вимог статті 1 Першого протоколу до Конвенції.

Враховуючи те, що сума пенсійних виплат яку позивач просить стягнути з відповідача не є спірною між сторонами, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в цій частині.

Отже, обставини справи щодо перерахунку відповідачем пенсії позивача виходячи з 60 % від суми місячної (чинної) заробітної плати та обмеженні її максимального розміру, а також наявність заборгованості з пенсії за період з 10.10.2019 по 28.02.2021 року у розмірі 265886,76 грн підтверджуються відповідними доказами та не спростовані відповідачем, а тому не викликають у суду обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання, що відповідно до ч. 1 ст. 78 Кодексу адміністративного судочинства, є підставою для звільнення від доказування.

Таким чином, колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції щодо задоволення позовних вимог в цій частині.

Також є неприйнятними доводи апеляційної скарги позивача щодо задоволення позовних вимог в частині перерахування заборгованості з урахуванням збільшеної суми пенсійних виплат, оскільки вони є передчасними.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.

Суд враховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.

Відповідно до положень ч.1 ст. 317 Кодексу адміністративного судочинства України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового судового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального та процесуального права.

Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про необхідність скасування рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволені позовних вимог про визнання протиправними дій Управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області щодо встановлення обмеження розміру пенсії та зобов`язання виплачувати пенсію без обмеження її максимального розміру та задовольнити позовні вимоги в цій частині.

Керуючись статтями 250, 311, 315, 316, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13 вересня 2021 року у справі № 200/6913/21 залишити без задоволення.

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13 вересня 2021 року у справі № 200/6913/21 задовольнити частково.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13 вересня 2021 року у справі № 200/6913/21 скасувати в частині відмови у задоволені позовних вимог про визнання протиправними дій Управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області щодо встановлення обмеження розміру пенсії та зобов`язання виплачувати пенсію без обмеження її максимального розміру та задовольнити ці вимоги.

Визнати протиправним дії Управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області щодо обмеження розміру пенсії ОСОБА_1 максимальним розміром та скасувати рішення № 053130003718 від 24 лютого 2021 року.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області здійснити перерахунок пенсії за вислугу років ОСОБА_1 з 10 жовтня 2019 року відповідно до ч. 2-4 ст. 86 Закону України «Про прокуратуру» без її максимального обмеження у розмірі десяти прожиткових мінімумів встановлених для осіб, які втратили працездатність.

В іншій частині рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13 вересня 2021 року у справі № 200/6913/21 залишити без змін.

Вступна та резолютивна частини постанови проголошені в судовому засіданні 21 серпня 2023 року

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 22 серпня 2023 року.

Судді А.В. Гайдар

А.А.Блохін

І.Д. Компанієць

Джерело: ЄДРСР 112972075
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку