open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 серпня 2023 року ЛуцькСправа № 140/11646/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Каленюк Ж.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 до Управління соціального захисту населення Ковельської районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася з позовом до Управління соціального захисту населення Ковельської районної державної адміністрації в інтересах неповнолітніх дітей ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 про визнання протиправними та скасування рішень від 09 березня 2023 року про відмову в призначенні державної соціальної допомоги одинокій матері та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з 01 січня 2023 року; зобов`язання переглянути рішення та призначити державну соціальну допомогу як малозабезпеченій сім`ї та допомогу на дітей одинокій матері з 01 січня 2023 року.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 31 січня 2023 року ОСОБА_1 як уповноважений представник малозабезпеченої сім`ї подала до Центру надання адміністративних послуг виконавчого комітету Голобської селищної ради Ковельського району заяву про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсації та пільг на наступний шестимісячний термін, до якої додано декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів державної соціальної допомоги. Однак у повідомленні їй вказано про необхідність надати до 01 лютого 2023 року реєстраційні номери облікових карток платників податків неповнолітніх дітей ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 та ОСОБА_13 . Можливість надати реєстраційні номери облікових карток платників податків дітей відсутня через те, що сім`я відмовилась від їх використання, при цьому троє старших дітей мають повідомлення форми №1П про відмову від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, а менші у силу свого малолітства не можуть звернутися із відповідною заявою до органу податкової служби для відмови від використання реєстраційних номерів облікових карток платників податків.

ОСОБА_1 зазначила, що Управління соціального захисту населення Ковельської райдержадміністрації своїм рішенням протиправно відмовило у призначенні допомоги на дітей одинокій матері та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з 01 січня 2023 року. На її думку, відсутність у дітей реєстраційних номерів облікових карток платників податків не може бути підставою для звуження конституційних прав та фактичною підставою для обмеження права на мінімальне матеріальне забезпечення сім`ї.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 30 травня 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

У відзиві на позов відповідач позовні вимоги не визнав та у їх задоволенні просив відмовити повністю (а.с.35-37). В обґрунтування цієї позиції відповідач вказав, що 31 січня 2023 року ОСОБА_1 звернулася до Центру надання адміністративних послуг виконавчого комітету Голобської селищної ради Ковельського району із заявою про призначення усіх видів державної соціальної допомоги компенсації та пільг (а саме соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, допомоги на дітей одинокій матері) на наступний шестимісячний термін та декларацією про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів державної соціальної допомоги. Оскільки нею не внесені у повному обсязі відомості про членів сім`ї, то адміністратором Центру надання адміністративних послуг було вказано про перелік необхідних даних для призначення державних допомог, зокрема щодо паспорта сина ОСОБА_4 і реєстраційних номерів облікових карток платників податків неповнолітніх дітей ОСОБА_4 ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_4 , ОСОБА_1 . Однак документи, необхідні для призначення допомог, ОСОБА_1 так і не надала. Тобто, декларацію про доходи заповнено не повністю, чим не дотримано пункту 5 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року №250 (далі - Порядок №250). Враховуючи зазначене, позивачу на законних підставах відмовлено в призначенні допомоги.

Інші заяви по суті справи від сторін не надходили.

Дослідивши письмові докази та перевіривши доводи сторін у завах по суті справи, суд встановив такі обставини.

ОСОБА_1 є законним представником (матір`ю) неповнолітніх ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , що підтверджується копіями свідоцтв про народження (а.с.9-15).

За змістом довідки Голобської селищної ради Ковельського району Волинської області від 15 березня 2023 року №240 (а.с.18) діти перебувають на утриманні ОСОБА_1 .

Не є спірною та обставина, що 31 січня 2023 року ОСОБА_1 через Центр надання адміністративних послуг виконавчого комітету Голобської селищної ради подала заяву про призначення усіх видів державної соціальної допомоги компенсації та пільг (а саме соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, допомоги на дітей одинокій матері) на наступний шестимісячний термін та декларацією про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів державної соціальної допомоги (а.с.38-40).

ОСОБА_1 при прийнятті документів вказано про надання до 01 лютого 2023 року даних для призначення державних допомог, зокрема паспорта сина ОСОБА_4 , реєстраційних номерів облікових карток платників податків неповнолітніх дітей ОСОБА_4 , ОСОБА_6 , ОСОБА_4 , ОСОБА_1 , ОСОБА_5 (а.с.19).

Рішеннями Управління соціального захисту населення Ковельської районної державної адміністрації від 09 березня 2023 року №162 відмовлено у призначенні соціальної допомоги на дітей одиноким матерям та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з 01 січня 2023 року у зв`язку відсутністю повного пакету документів (а.с.41, 41 зворот). ОСОБА_1 інформовано про прийняте рішення про відмову у призначенні державної соціальної допомоги сім`ї повідомленням від 09 березня 2023 року №88/4.14/2-23 (а.с.21).

При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із статтею 1 Закону України від 01 червня 2020 року №1768-ІІІ «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» (далі - Закон №1768-ІІІ) державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога) - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї; малозабезпечена сім`я - сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний дохід нижчий, ніж прожитковий мінімум для сім`ї.

Відповідно до статті 3 Закону №1768-ІІІ право на державну соціальну допомогу мають малозабезпечені сім`ї, які постійно проживають на території України, а також інші малозабезпечені сім`ї у випадках, встановлених законом.

За приписами частин першої, другої статті 4 Закону №1768-ІІІ призначення і виплата державної соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за місцем проживання уповноваженого представника сім`ї. Порядок призначення, умови виплати та підстави для припинення виплати державної соціальної допомоги, перелік документів, необхідних для призначення допомоги згідно із цим Законом, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Статтею 10 Закону №1768-ІІІ передбачено, що скарга на рішення органу соціального захисту населення про призначення державної соціальної допомоги чи про відмову в її наданні може бути подана до вищестоящого органу виконавчої влади або до суду.

Згідно із пунктом 1 Порядку №250 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 року №632, зі змінами) цей Порядок визначає умови призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога), передбаченої Законом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям», перелік документів, необхідних для призначення такої допомоги, а також підстави для припинення її виплати.

Відповідно до пункту 2 Порядку №250 державна соціальна допомога призначається і виплачується малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, а також іншим малозабезпеченим сім`ям у випадках, установлених законом, які з поважних або незалежних від них причин мають середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму для сім`ї.

За приписами пункту 3 Порядку №250 призначення і виплата державної соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчими органами міських рад міст обласного значення, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання (перебування) уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї.

Пунктом 5 Порядку №250 передбачено, що для призначення державної соціальної допомоги уповноважений представник малозабезпеченої сім`ї, особа якого посвідчується паспортом громадянина України або іншим документом, що підтверджує право на постійне проживання в Україні (для іноземця та особи без громадянства), подає такі документи:

заяву, складену за формою, встановленою Мінсоцполітики;

декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, складену за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - декларація);

довідку про доходи у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення. У разі неможливості підтвердження таких доходів довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру;

довідку встановленої форми про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях (за наявності).

Заява та декларація вважаються такими, що не подані, у разі внесення не у повному обсязі відомостей про членів малозабезпеченої сім`ї (прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності), сімейний стан, число, місяць і рік народження, серія та номер свідоцтва про народження (для дитини віком до 14 років), серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України чи іншого документа, що підтверджує право на постійне проживання в Україні (для іноземця та особи без громадянства), реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті) (абзац одинадцятий пункту 5 Порядку №250).

Відповідно до пункту 20 Порядку №250 державна соціальна допомога призначається з місяця звернення за нею, якщо протягом місяця подано всі необхідні документи. Якщо до заяви не додано всіх необхідних документів, орган соціального захисту населення повідомляє уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї про те, які документи у місячний строк потрібно подати додатково. Орган соціального захисту населення інформує уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про прийняття документів із зазначенням дати їх прийняття, а також документів, які необхідно у місячний строк подати додатково (шляхом надання/надсилання йому повідомлення у паперовому або електронному вигляді (за наявності електронної пошти). Якщо протягом 30 календарних днів після отримання повідомлення про необхідність виправлення помилки уповноважений представник малозабезпеченої сім`ї не виправив її та/або не подав документи, передбачені пунктом 5 цього Порядку, орган соціального захисту населення приймає рішення про відмову у призначенні державної соціальної допомоги, про що інформує уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї в порядку, встановленому абзацом другим пункту 21 цього Порядку.

Згідно із пунктом 21 Порядку №250 рішення про призначення державної соціальної допомоги або про відмову в її призначенні приймається органом соціального захисту населення протягом 10 календарних днів з дня подання заяви і надсилається наступного дня після його прийняття уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї. У разі прийняття рішення про відмову в призначенні державної соціальної допомоги орган соціального захисту населення інформує про це уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї із зазначенням підстав для відмови та порядку оскарження рішення (з врученням відповідного повідомлення під особистий підпис). Рішення органу соціального захисту населення про призначення державної соціальної допомоги чи про відмову в її призначенні може бути оскаржено заявником в органі виконавчої влади вищого рівня або в суді.

Підстави та порядок призначення допомоги на дітей одиноким матерям визначені в Законі України від 21 листопада 1992 року №2811-XII «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» (далі Закон №2811-XII) та Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року №1751 (далі Порядок №1751).

Закон №2811-XII встановлює гарантований державою рівень матеріальної підтримки сімей з дітьми шляхом надання державної грошової допомоги з урахуванням складу сім`ї, її доходів та віку дітей і спрямований на забезпечення пріоритету державної допомоги сім`ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення.

Відповідно до статті 18-2 Закону №2811-XII для призначення, виплати та припинення виплати допомоги на дітей одиноким матерям додатково застосовуються умови призначення, виплати та підстави для припинення виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

В пункті 44 Порядку №1751 вказано, що у разі коли до заяви не додані всі необхідні документи, орган соціального захисту населення повідомляє заявника, які документи мають бути подані додатково. Якщо вони будуть подані не пізніше ніж протягом одного місяця з дня одержання зазначеного повідомлення, днем (місяцем) звернення за призначенням допомоги вважається день (місяць) прийняття або відправлення заяви.

З рішень від 09 березня 2023 року №162 та повідомлення від 09 березня 2023 року №88/4.14/2-23 слідує, що підставою для відмови у призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям є відсутність повного пакету документів.

У відзиві на позов відповідач уточнив, що в пункті 3 декларації про доходи, поданої заявницею ОСОБА_1 разом із заявою від 31 січня 2023 року, відсутня інформація щодо паспорта ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , та реєстраційні номери облікової картки платника податків дітей ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_6 .

В розумінні пункту 5 Порядку №250 заява та декларація вважаються такими, що не подані, у разі внесення не у повному обсязі відомостей про членів малозабезпеченої сім`ї, зокрема: серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України чи іншого документа, що підтверджує право на постійне проживання в Україні (для іноземця та особи без громадянства), реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті).

Тобто, за загальним правилом у декларації про доходи та майновий стан заявник повинен зазначити реєстраційний номер облікової картки платника податків - свій та членів сім`ї, але крім тих осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від його прийняття, повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті.

Як стверджує ОСОБА_1 , вона та усі її діти не мають ідентифікаційних номерів через релігійні переконання. При цьому у її паспорті громадянина України наявна відмітка про право здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта (а.с.7 зворот). Неповнолітні діти ОСОБА_15 , ОСОБА_16 та ОСОБА_9 (2005, 2006 та 2008 року народження відповідно) відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, про що видно з повідомлень органу податкової служби від 26 листопада 2021 року №389, №390 та від 22 березня 2023 року №0306-23-01237 (а.с.22-23).

Суд звертає увагу, що відповідно до абзацу сьомого пункту 70.1 статті 70 Податкового кодексу України облік фізичних осіб - платників податків, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган, ведеться в окремому реєстрі Державного реєстру за прізвищем, ім`ям, по батькові та серією і номером паспорта без використання реєстраційного номера облікової картки.

Судом враховано, що діти ОСОБА_1 віком до 16 років ( ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_17 та ОСОБА_13 , яким на момент подання заяви було повних 14, 12, 11, 7 та 4 роки відповідно), зважаючи на їх вік не мають паспорта громадянина України у формі паспортної книжечки, виданого відповідно до Положення про паспорт громадянина України, затвердженого постановою Верховної Ради України від 26 червня 1992 року №2503-ХІІ, що унеможливлює проставляння відповідної відмітки в паспорті, тому у декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, ОСОБА_1 не зобов`язана була вказувати реєстраційний номер облікової картки платника податків цих дітей.

За наведених обставин суд дійшов висновку, що відповідач безпідставно відмовив у призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одинокій матері за заявою ОСОБА_1 від 31 січня 2023 року: ним не дотримано пунктів 5, 20 Порядку №250 та не враховано положення нормативно-правових актів, які регулюють відносини щодо можливості фізичних осіб з релігійних переконань відмовитись від реєстраційного номера облікової картки платника податків та отримати паспорт громадянина України зразка 1994 року після досягнення 16-річного віку. Тому з наведених вище мотивів та підстав рішення Управління соціального захисту населення Ковельської районної державної адміністрації від 09 березня 2023 року №162 про відмову у призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям належить визнати протиправними та скасувати, а також зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 31 січня 2023 року про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Керуючись статтями 2, 72-77, 244-246, 255, 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Ковельської районної державної адміністрації від 09 березня 2023 року №162 про відмову у призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям.

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Ковельської районної державної адміністрації (45008, Волинська область, місто Ковель, вулиця Івасюка, будинок 15, ідентифікаційний код юридичної особи 03192046) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , паспорт НОМЕР_1 ) від 31 січня 2023 року про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Ж.В. Каленюк

Джерело: ЄДРСР 112967852
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку