open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 серпня 2023 року Справа № 160/6052/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіЄфанової О.В. за участі секретаря судового засіданняПівоварова В.С. за участі: представника відповідача Пономаренко О.О. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариство з обмеженою відповідальністю "МЕДІКУМ-ЛП" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

УСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "МЕДІКУМ-ЛП" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якій позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області № 0043710411 від 13.03.2023 року, яким на ТОВ "МЕДІКУМ-ЛП" неправомірно накладено штраф за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на суму 9282 гривні 38 копійки.;

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем неправомірно і безпідставно прийнято податкове повідомлення - рішення № 0043710411 від 13.03.2023 року, яким застосовано штрафні санкції за факти порушення строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, до накладних що не надаються отримувачу (покупцю), складені на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування зведених накладних за місяць та складених на постачання неплатнику податку, за результатами перерахунку частки використання товарів/послуг та необоротних активів в оподатковуваних операціях виходячи з фактичних обсягів проведених протягом року оподатковуваних та неоподатковуваних операцій. Зауважив, що нормами ПК України не передбачено застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію або не реєстрацію податкових накладних, які не видаються покупцю, складені на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування, як це прямо зазначено у пунктах 1201.1, 1201.2 ст.1201 ПК України. Зазначив також, що податкові накладні та розрахунки коригувань, за несвоєчасну реєстрацію яких застосовано штрафні санкції, не видаються покупцю та складені на постачання товарів/послуг для операцій які звільнені від оподаткування відповідно до пп. «б» п. 198.5 ст.198 ПК України. Зауважив, що зведена податкова накладна включає поставку «протягом місяця» і складається з урахуванням норм ПК України (п.201.4. ст.201) та Порядку (п.19), в розглядуваному випадку це зведена податкова накладна, яка включає ПН/РК отримані від контрагентів. Виходячи з вищевикладеного, позивач вважає, що всі вказані в рішенні відповідача ПН і РК ТОВ «Медікум ЛП» відповідають критеріям ПН і РК, до яких згідно зі ст.1201 ПК України штрафні санкції не застосовуються.

На адресу суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому він зазначив, що відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Відповідна правова позиція відображена у рішенні Верховного Суду від 22.05.2020 у справі №820/5563/16. Зауважив, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН у термін встановлений податковим законодавством, та за порушення встановленого терміну передбачена відповідальність у вигляді штрафу, таким чином відповідач правомірно застосував штраф до позивача.

В ході судового розгляду позивач підтримав позовну заяву, в останнє засідання не прибув, надав клопотання про розгляд справи за його відсутності

Представник відповідача в судовому засідання заперечував проти задоволення позовних вимог.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Як вбачається з матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю "Медікум-ЛП" зареєстровано виконавчим комітетом Дніпродзержинської ради Дніпропетровської області 21.02.2007 року, основним видом діяльності якого є охорона здоров`я та надання соціальної допомоги.

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області 14.10.2022 провело камеральну перевірку з питань своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, складених за грудень 2017 року, травень 2018 року, грудень 2019 року та січень 2020 року.

За результатами перевірки складено акт 14.10.2022 року №14579/04-36-04-11/34974155, з якого вбачається, що контролюючим органом було виявлено порушення ТОВ «Медікум-ЛП» пункту 201.10 статті 201 розділу V Податкового кодексу України щодо граничних строків реєстрації по 44 податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених за грудень 2017 року, травень 2018 року, грудень 2019 року та січень 2020 року, на загальну суму податку на додану вартість - 121052,46 грн, у тому числі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів - на загальну суму ПДВ 121052,46 грн., а саме:

- №610 від 31.12.2017 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2018, фактична дата реєстрації - 22.01.2018);

- №618 від 31.12.2017 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2018, фактична дата реєстрації - 22.01.2018);

- №613 від 31.12.2017 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2018, фактична дата реєстрації - 22.01.2018);

- №6161 від 31.12.2017 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2018, фактична дата реєстрації - 22.01.2018);

- №621 від 31.12.2017 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2018, фактична дата реєстрації - 22.01.2018);

- №614 від 31.12.2017 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2018, фактична дата реєстрації - 22.01.2018);

- №612 від 31.12.2017 року (граничний строк реєстрації - 15.09.2017, фактична дата реєстрації - 22.01.2018);

- №620 від 31.12.2017 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2018, фактична дата реєстрації - 22.01.2018);

- №617 від 31.12.2017 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2018, фактична дата реєстрації - 22.01.2018);

- №616 від 31.12.2017 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2018, фактична дата реєстрації - 22.01.2018);

- №609 від 31.12.2017 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2018, фактична дата реєстрації - 22.01.2018);

- №619 від 31.12.2017 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2018, фактична дата реєстрації - 22.01.2018);

- №615 від 31.12.2017 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2018, фактична дата реєстрації - 23.01.2018);

- №259 від 31.05.2018 року (граничний строк реєстрації - 15.06.2018, фактична дата реєстрації - 19.06.2018);

- №693 від 31.12.2019 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2020, фактична дата реєстрації - 17.01.2020);

- ПН№696 від 31.12.2019 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2020, фактична дата реєстрації - 17.01.2020);

- №697 від 31.12.2019 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2020, фактична дата реєстрації - 17.01.2020);

- ПН№692 від 31.12.2019 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2020, фактична дата реєстрації - 17.01.2020);

- №694 від 31.12.2019 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2020, фактична дата реєстрації - 17.01.2020);

- №695 від 31.12.2019 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2020, фактична дата реєстрації - 17.01.2020);

- №698 від 31.12.2019 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2020, фактична дата реєстрації - 17.01.2020);

- №699 від 31.12.2019 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2020, фактична дата реєстрації - 17.01.2020);

- №700 від 31.12.2019 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2020, фактична дата реєстрації - 17.01.2020);

- №702 від 31.12.2019 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2020, фактична дата реєстрації - 17.01.2020);

- №701 від 31.12.2019 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2020, фактична дата реєстрації - 17.01.2020);

- №703 від 31.12.2019 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2020, фактична дата реєстрації - 17.01.2020);

- №704 від 31.12.2019 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2020, фактична дата реєстрації - 17.01.2020);

- №705 від 31.12.2019 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2020, фактична дата реєстрації - 17.01.2020);

- №706 від 31.12.2019 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2020, фактична дата реєстрації - 16.01.2019);

- №709 від 31.12.2019 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2020, фактична дата реєстрації - 16.01.2019);

- №708 від 31.12.2019 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2020, фактична дата реєстрації - 17.01.2020);

- №711 від 31.12.2019 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2020, фактична дата реєстрації - 17.01.2020);

- №712 від 31.12.2019 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2020, фактична дата реєстрації - 16.01.2019);

- №714 від 31.12.2019 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2020, фактична дата реєстрації - 17.01.2020);

- №715 від 31.12.2019 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2020, фактична дата реєстрації - 17.01.2020);

- №716 від 31.12.2019 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2020, фактична дата реєстрації - 17.01.2020);

- №717 від 31.12.2019 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2020, фактична дата реєстрації - 17.01.2020);

- №718 від 31.12.2019 року (граничний строк реєстрації - 15.01.2020, фактична дата реєстрації - 17.01.2020);

- №61 від 31.01.2020 року (граничний строк реєстрації - 15.02.2020, фактична дата реєстрації - 17.02.2020).

З огляду на виявлені порушення визначені статтею 201 ПК України, відповідно до статті 120-1 Податкового кодексу України, відповідачем було винесено податкове повідомлення-рішення від 21.11.2022 №0103420411, яким до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 12951,46 грн. (10%) за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Не погоджуючись з наведеним податковим повідомленням-рішенням позивач звернувся до Державної податкової служби України (далі - ДПС України) із скаргою.

Рішенням ДПС України про результати розгляду скарги від 01.02.2023 року №2514/6/99-00-06-03-01-06 скаргу задоволено частково, податкове повідомлення - рішення №0103420411 від 21.11.2022 скасовано частково в частині нарахування штрафної санкції в розмірі 3669,56 грн. з урахуванням п.11 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України (накладення штрафу у розмірі 2% обсягу постачання за порушення строку, передбаченого ст.201 ПК України).

13.03.2023 року ГУ ДПС у Дніпропетровській області винесено податкове повідомлення-рішення №0043710411, яким до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 9282,38 грн. (2%) за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН зазначених у ст.201 ПК України.

З зазначеним податковим повідомленням - рішенням позивач не погоджується, вважає його неправомірним і необґрунтованим, у зв`язку з чим звернувся до суду з цією позовною заявою.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.

Стаття 68 Конституції України передбачає, що кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України, законів України.

Згідно з підпунктом 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України (далі - ПК України) платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України (тут і надалі в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Пунктом 198.5 ст.198 ПК України визначено, що платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися:

а) в операціях, що не є об`єктом оподаткування відповідно до статті 196 цього Кодексу (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 цього Кодексу) або місце постачання яких розташоване за межами митної території України;

б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 цього Кодексу та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 цього Кодексу);

в) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;

г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).

Пунктом 120-1.1 статті 1201 ПК України передбачено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів.

Системний аналіз статті 201, пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України дає підстави для висновку про те, що порушення платником податку на додану вартість граничного строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є підставою для застосування до такого платника штрафу, за виключенням випадку порушення строку реєстрації податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю) та складена на постачання товарів/послуг для операцій які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.

Тобто, для звільнення від відповідальності, передбаченої пунктом 1201.1 статті 1201 ПК України, необхідна наявність двох обов`язкових складових: податкова накладна не повинна надаватись отримувачу (покупцю) та, водночас, повинна бути складена на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою).

Аналогічні висновки також містяться у постановах Верховного суду від 04 вересня 2018 року у справі №816/1488/17 та від 11 грудня 2018 року у справі №807/68/18.

Згідно з п.8 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №1307 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26 січня 2016 р. за № 137/28267 (далі - Порядок №1307), при складанні податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в пунктах 10-15 цього Порядку, у верхній лівій частині таких накладних у графі "Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини" робиться помітка "X" та зазначається тип причини:

01 - Складена на суму збільшення компенсації вартості поставлених товарів/послуг (для податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в пункті 13 цього Порядку);

02 - Складена на постачання неплатнику податку;

03 - Складена на постачання товарів/послуг у рахунок оплати праці фізичним особам, які перебувають у трудових відносинах із платником податку;

04 - Складена на постачання у межах балансу для невиробничого використання;

05 - Складена у зв`язку з ліквідацією основних засобів за самостійним рішенням платника податку;

06 - Складена у зв`язку з переведенням виробничих основних засобів до складу невиробничих;

07 - Складена на операції з вивезення товарів за межі митної території України;

08 - Складена на постачання для операцій, які не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість;

09 - Складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість;

10 - Складена з метою визначення при анулюванні реєстрації платника податку податкових зобов`язань за товарами/послугами, необоротними активами, суми податку за якими були включені до складу податкового кредиту та не були використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності;

11 - Складена за щоденними підсумками операцій;

12 - Складена на постачання неплатнику, в якій зазначається назва покупця (для податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в пункті 10 цього Порядку);

13 - Складена у зв`язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності;

14 - Складена отримувачем (покупцем) послуг від нерезидента;

15 - Складена на суму перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до статей 188 і 189 Податкового кодексу України, над фактичною ціною постачання.

В інших випадках у верхній лівій частині податкової накладної тип причини не зазначається (нулі, прочерки та інші знаки чи символи не проставляються).

Відповідно до п.11 Порядку №1307 у разі нарахування податкових зобов`язань відповідно до пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 Податкового кодексу України платник податку складає окремі зведені податкові накладні за товарами/послугами, необоротними активами, які призначаються для їх використання/ починають використовуватися:

1) в операціях, що не є об`єктом оподаткування;

2) в операціях, звільнених від оподаткування;

3) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;

4) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.

Такі зведені податкові накладні складаються не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду.

У разі складання зведеної податкової накладної в графі "Зведена податкова накладна" робиться помітка "X".

У таких зведених податкових накладних у графі "Отримувач (покупець)" платник податку зазначає власне найменування (П.І.Б.), у рядку "Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)" проставляється умовний ІПН "600000000000", а у верхній лівій частині зазначається відповідний тип причини відповідно до пункту 8 цього Порядку (04 - Складена на постачання у межах балансу для невиробничого використання; 08 - Складена на постачання для операцій, які не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість; 09 - Складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість; 13 - Складена у зв`язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності).

Згідно з п.16 Порядку №1307 таблична частина податкової накладної складається з двох розділів: А і Б.

До розділу Б податкової накладної вносяться дані у розрізі номенклатури постачання товарів/послуг, а саме:

1) до графи 2 - номенклатура товарів/послуг постачальника (продавця).

У разі складання зведених податкових накладних, особливості заповнення яких викладені у пункті 11 цього Порядку, у цій графі платником зазначаються дати складання та порядкові номери податкових накладних, складених на такого платника податку при постачанні йому товарів/послуг, необоротних активів, за якими він визначає податкові зобов`язання відповідно до пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 Податкового кодексу України;

2) до граф 3.1, 3.3 - код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (далі - ДКПП).

3) до граф 4 та 5 - одиниця виміру товарів/послуг.

4) до графи 6 - кількість (об`єм, обсяг) постачання товарів/послуг;

5) до графи 7 - ціна постачання одиниці товару/послуги без урахування податку на додану вартість.

6) до графи 8 - код ставки податку на додану вартість, за якою здійснюється оподаткування операцій з постачання товарів/послуг, що постачаються.

У графі 8 зазначається код ставки:

20 - у разі здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню за основною ставкою;

7 - у разі здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню за ставкою 7 відсотків;

901 - у разі здійснення операцій з вивезення товарів за межі митної території України, що підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою;

902 - у разі здійснення операцій з постачання на митній території України товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою;

903 - у разі здійснення операцій з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування;

7) до графи 9 - код пільги.

Графа 9 заповнюється у разі здійснення операцій з постачання товарів/послуг, звільнених від оподаткування податком на додану вартість.

У графі 9 зазначається код відповідної пільги з податку на додану вартість згідно з Довідниками податкових пільг (Довідник податкових пільг, що є втратами доходів бюджету, або Довідник інших податкових пільг), які затверджені ДФС станом на дату складання податкової накладної.

8) до графи 10 - обсяг постачання (база оподаткування) без урахування ПДВ.

У графі 10 зведених податкових накладних, особливості заповнення яких викладені у пункті 11 цього Порядку, вказується вартість (частина вартості) товару/послуги, необоротного активу, на яку нараховується податок відповідно до пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 Кодексу, згідно з основною ставкою податку та ставкою податку 7 відсотків, які застосовуються при нарахуванні податкових зобов`язань;

9) до графи 11 - код виду діяльності сільськогосподарського товаровиробника.

До розділу А податкової накладної (рядки І-Х) вносяться узагальнюючі дані за операціями, на які складається така податкова накладна, а саме:

у рядку І зазначається загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку на додану вартість;

у рядках ІІ-IV зазначаються суми податку на додану вартість, нараховані виходячи з обсягів постачання, зазначених у рядках V та VІ;

у рядках V-IX зазначаються загальні обсяги постачання товарів/послуг в розрізі кодів ставок, зазначених у графі 8 нижньої табличної частини податкової накладної.

У податковій накладній, складеній в межах виконання багатосторонньої угоди про розподіл продукції оператором інвестору відповідно до підпункту "а" пункту 337.4 статті 337 розділу XVIII Податкового кодексу України, рядки ІІ-ІХ не заповнюються.

У податкових накладних, особливості заповнення яких викладені у пункті 11 цього Порядку, рядки VІІ-ІХ не заповнюються.

У разі складання податкової накладної на операції з постачання товарів/послуг, які звільняються від оподаткування податком на додану вартість, рядки ІІ-VІІІ не заповнюються.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що податкові накладні та розрахунки коригування, які зареєстровані позивачем з порушенням граничного строку, встановленого пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, встановлені актом перевірки від 14.10.22 р., згідно з п.8 Порядку №1307 у верхній лівій частині у графі «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини» містять помітку «X» та тип причини: 09 - Складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість.

При цьому, у графі 8 розділу Б наведених накладних та розрахунків не зазначено код ставки податку на додану вартість, за якою здійснюється оподаткування операцій з постачання товарів/послуг, що постачаються.

При цьому, позначка «09» відсилає до пп. б), п. 198.5 ст. 198 ПК України і свідчить про те, що придбані товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися в операціях звільнених від оподаткування.

Отже, щодо наведених вище податкових накладних розрахунків коригування наявні дві обов`язкові складові для звільнення від відповідальності, передбаченої пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України, а саме: податкові накладні не надаються отримувачу (покупцю) та, водночас, складені на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість.

За таких обставин суд прийшов до висновку про відсутність правових підстав для застосування контролюючим органом до позивача штрафних санкцій, згідно пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України, за порушення позивачем граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації зведених податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Крім того, до Податкового Кодексу України внесено зміни від 16.01.2020 року Законом України № 466-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві», який набрав чинності в цій частині 23.05.2020 року, до ст.120-1.1:"У разі порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 2 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 1020 гривень, при реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:

податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість;

податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою;

податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної;

податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної;

податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу".

Вказану норму застосувала ДПС України при розгляді скарги позивача, частково скасувавши повідомлення-рішення винесене за наслідками камеральної перевірки.

Тобто, вказані зміни до ПК України почали діяти з червня 2020 року, в той самий час як перевірка камеральна відбулась у жовтні 2022 року та охоплювала періоди реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, складених за грудень 2017 року, травень 2018 року, грудень 2019 року та січень 2020 року.

Додатково суд зазначає, що камеральна перевірка даного періоду вже проводилась контролюючим органом, про що свідчить акт перевірки від 11.10.2019 року №3790/88/04-36-55-30/34974155 ТОВ «Медікум ЛП» з питання своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за січень - травень, липень - грудень 2017 року, січень-травень. серпень, вересень, грудень 2018 року, січень-березень, липень, серпень 2019 року.

Пунктом 75.1 статті 75 Податкового кодексу України камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

За приписами підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.

Предметом камеральної перевірки також можуть бути в т.ч. своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних;

Як зазначено у пункті 76.1 статті 76 Податкового кодексу України камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення.

Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком.

Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.

76.2. Порядок оформлення результатів камеральної перевірки здійснюється відповідно до вимог статті 86 цього Кодексу.

Пунктом 76.3 ПКУ визначено, що камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, за днем їх фактичного подання.

Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених ст. 102 ПКУ.

Згідно з абзацами першим третім п. 102.1 ПКУ контролюючий орган, крім випадків, визначених п. 102.2 ПКУ, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених ПКУ, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня у разі проведення перевірки операції відповідно до ст. 39 і 39-2 ПКУ), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної п. 133.4 ПКУ, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір щодо такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.

У разі подання платником податку уточнюючого розрахунку до податкової декларації або уточнюючої декларації контролюючий орган має право визначити суму податкових зобов`язань в межах поданих уточнень, за такою податковою декларацією протягом 1095 днів (2555 дня у разі проведення перевірки відповідно до ст. 39 і 39-2 ПКУ) з дня подання уточнюючого розрахунку (декларації).

У разі виявлення за результатами перевірки порушень інших вимог податкового законодавства, безпосередньо не пов`язаних з декларуванням податкових зобов`язань платником податків, а також порушень вимог іншого, крім податкового, законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, контролюючий орган, крім випадків, визначених п. 102.2 ПКУ, має право самостійно визначити суму штрафних санкцій (фінансових санкцій, штрафів) платника податків не пізніше 1095 дня з дня вчинення відповідного правопорушення.

Водночас на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що запроваджується в Україні, зупиняється перебіг строків, визначених ПКУ, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених ПКУ (п. 102.9 ПКУ).

Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, враховуючи положення пп. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ, не зупиняється проведення, зокрема, камеральних перевірок.

Таким чином, камеральна перевірка своєчасної сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання проводиться виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах контролюючого органу.

Узагальнюючи вищенаведене, дані, зазначені у розрахунках коригування перевіряються податковим органом на протязі терміну 1095, не складання податковим органом акта за спливом строку перевірки свідчить про відсутність порушення.

Проведення повторної камеральної перевірки Податковим кодексом України не передбачено.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з ч.1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем, як суб`єктом владних повноважень рішення якого оскаржується, не доведено правомірність прийняття податкового повідомлення - рішення № 0043710411 від 13.03.2023 року щодо накладення на ТОВ «Медікум-ЛП» штрафу за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на суму 9282,38 грн.

За наведених обставин суд прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає про таке.

Відповідно до ст.139 КАС України, враховуючи наявність підстав для задоволення позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Медікум-ЛП», суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на користь позивача сплачений ним судовий збір в розмірі 2684,00 грн.

Керуючись ст. ст.243-246, 250 , Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 0043710411 від 13 березня 2023 року,щодо накладення штрафу за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на суму 9282,38 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на користь товариства з обмеженою відповідальністю «МЕДІКУМ-ЛП» ( ЄДРПОУ 34974155) судові витрати у розмірі 2684,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 14 серпня 2023 року.

Суддя О.В. Єфанова

Джерело: ЄДРСР 112874443
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку