open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 серпня 2023 року м. Житомир справа № 240/33185/22

категорія 103000000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Романченка Є.Ю., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області про визнання незаконним та скасування рішення, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору: Первинна профспілкова організація відділу освіти та працівників соціальної сфери Новогуйвинської селищної ради Профспілки працівників освіти і науки України та Відділ освіти Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області ,

встановив:

ОСОБА_1 звернувся до Житомирського окружного адміністративного суду із позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області №989 від 15.06.2022 "Про внесення змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області та її виконавчих органів".

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржуване рішення є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки воно прийнято всупереч нормам діючого чинного законодавства України, без дотримання положень Регламенту Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області щодо роботи постійних комісій селищної ради, підготовки і розгляду радою процедурних питань на сесії, строків і порядку внесення на сесію ради проекту рішення, його обговорення та ухвалення на сесії.

На думку позивача, вказане рішення Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області направлено не на економію бюджетних коштів в умовах воєнного стану, а на явне порушення норм Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та приписів трудового законодавства, що застосовується у випадку зміни штату працівників.

Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду вирішено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 23.01.2023.

23.01.2023 підготовче засідання було відкладено на 01.02.2023 на підставі клопотання представника відповідача.

26.01.2023 на адресу суду від представника Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області надійшов відзив на позовну заяву. Заперечуючи проти задоволення позовних вимог зазначено, що оспорюване рішення органу місцевого самоврядування не порушує трудових прав позивача, оскільки останнього було увільнено від роботи з 21 липня 2022 року у зв"язку із його призовом на військову службу під час мобілізації, на особливий період, зі збереженням місця роботи та посади. Також відповідачем зазначено, що рішення було прийняте більшістю голосів депутатів від загального складу ради на виконання п.п.5 п.1 розпорядження Новогуйвинського селищного голови від 25.05.2022 № 82-ОД " Про економію бюджетних коштів" та із врахуванням висновків та рекомендацій спільного засідання постійних комісій з питань житлово-комунального господарства, містобудування, благоустрою, комунальної власності та інвестиційної діяльності та гуманітарних питань, охорони здоров"я та соціального захисту населення від 13.06.2022, діяльність яких передбачена ч.12 статті 47 Закону України " Про місцеве самоврядування в Україні". З приводу дати з якої вводиться нова структура апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області, зазначено, що відповідно до частини 5 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію. Вказане рішення Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області було оприлюднено на сайті 22.06.2022, що свідчить про набрання ним чинності з вказаної дати та можливість позивача ознайомитися з його змістом. Також відповідач заперечує членство позивача у Первинній профспілковій організації відділу освіти та працівників соціальної сфери Новогуйвинської селищної ради Профспілки працівників освіти і науки України.

01.02.2023 у підготовчому засіданні оголошено перерву до 16.02.2023.

13.02.2023 на адресу суду від ОСОБА_1 надійшла відповідь на відзив. Заперечуючи проти доводів відповідача, що містяться у відзиві, позивач вказав на збільшення фонду заробітної плати виконавчого апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області, що суперечить меті прийняття оспорюваного рішення та зазначив, що на розгляд сесії не було надано пропозиції щодо оптимізації робочих місць, а спірне рішення було прийнято без будь-якого обгрунтування необхідності скорочення посади першого заступника Новогуйвинського селищного голови та без згоди у виборному органі профспілкового комітету. Також зазначено, що висновки та рекомендації спільного засідання постійних комісій з питань житлово-комунального господарства, містобудування, благоустрою, комунальної власності та інвестиційної діяльності та гуманітарних питань, охорони здоров"я та соціального захисту населення від 13.06.2022 не могли бути покладені в основу оспорюваного рішення, оскільки питання чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирської області та її виконавчих органів не входить до їх відання. Крім того, позивач звертає увагу, що оспорюваним рішенням Новогуйвинської селищної ради було скорочено посаду, право на яку в подальшому було за ним закріплено у зв"язку з призовом на військову службу під час мобілізації.

16.02.2023 підготовче засідання було відкладено на 02.03.2023 на підставі клопотання представника відповідача.

22.02.2023 представником Новогуйвинської селищної ради Житомирської області подано письмові заперечення на відповідь на відзив. Спростовуючи доводи позивача, що містяться у відповіді на відзив зазначено, що в силу пунктів шостого і сьомого ч.2 ст.42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» селищний голова вносить на розгляд ради пропозиції щодо структури виконавчих органів ради, апарату ради та її виконавчого комітету, їх штатів, встановлених відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України, а також здійснює здійснює керівництво апаратом ради та її виконавчого комітету, а тому документальних засвідчень про запропоновану селищним головою пропозицію про внесення змін до структури апарату та загальної чисельності згідно законодавства не вимагається. З приводу посилань позивача на збільшення фонду заробітної плати виконавчого апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області, відповідач вказує на збільшення відпрацьованих днів працівниками апарту та наявність заохочувальних виплат. Також зазначено про відсутність первинної профспілкової організації у Новогуйвинській селищній раді Житомирського району Житомирської області, працівником якої являється позивач, а також про відсутність правових норм, які забороняють органу місцевого самоврядування приймати рішення про внесення змін у чисельність та структуру апарату селищної ради та її виконавчих органів під час тимчасової непрацездатності працівника та виконувати оскаржуване рішення під час увільнення у зв"язку із призовом до лав Збройних сил України.

02.03.2023 у підготовчому засіданні оголошено перерву до 16.03.2023.

16.03.2023 протокольною ухвалою суду, без виходу до нарадчої кімнати, вирішено залучити до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору: Первинну профспілкову організацію відділу освіти та працівників соціальної сфери Новогуйвинської селищної ради Профспілки працівників освіти і науки України та Відділ освіти Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області, у зв"язку із чим оголошено перерву у підготовчому засіданні до 27.03.2023.

10.03.2023 та 24.03.2023 представником Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області були надані письмові пояснення та надані витребувані судом докази.

27.03.2023 підготовче засідання відкладено на 05.04.2023 на підставі клопотання представника Відділу освіти Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області.

05.04.2023 представником Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області було надано додаткові письмові пояснення в яких зазначено про об"єктивну можливість позивача бути обізнаним з проектом оспорюваного рішення, зокрема щодо виключення із структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області посади, яку він обіймав (першого заступника селищного голови).

05.04.2023 підготовче засідання було відкладено на 17.04.2023 на наслідком розгляду клопотання представника позивача про відкладення розгляду справи.

17.04.2023 підготовче засідання було відкладено на 01.05.2023, у зв"язку із неявкою позивача.

01.05.2023 від Первинної профспілкової організації відділу освіти та працівників соціальної сфери Новогуйвинської селищної ради Профспілки працівників освіти і науки України надійшли письмові пояснення з проханням задовольнити позов ОСОБА_1 .

У підготовчому засіданні оголошено перерву призначеному на 01.05.2023 було оголошено перерву до 08.05.2023.

У письмових поясненнях представника позивача, які надійшли на адресу суду 08.05.2023, останній вказав на невідповідність проекту рішення, що надавався на розгляд постійним комісіям, зокрема комісії з питань законності, правопорядку, запобігання корупції, регламенту та депутатської діяльності, проекту оспорюванного рішення, який виносився на розгляд сесії.

08.05.2023 підготовче засідання було відкладено на 10.05.2023, у зв"язку із оголошеною повітряною тривогою на території Житомирської області.

10.05.2023 протокольною ухвалою суду, без виходу до нарадчої кімнати, вирішено закрити підготовче провадження та розпочати розгляд справи по суті. Також, у зв"язку із задоволенням клопотання представника позивача про виклик свідків, судове засідання було відкладено на 29.05.2023.

29.05.2023 у судовому засідані дали покази свідки: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 та оголошено перерву до 05.06.2023.

05.06.2023 у судовому засіданні було допитано свідка ОСОБА_6 та протокольною ухвалою суду, без виходу до нарадчої кімнати, вирішено здійснювати подальший розгляд справи у письмовому провадженні.

У судовому засіданні позивач та його представник позовні вимоги підтримали та просять суд позов задовольнити, з підстав наведених у позовній заяві та відповіді на відзив.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав, просив суд відмовити в задоволенні позову, посилаючись на міркування, викладені у відзиві, запереченні на відповідь на відзив та з урахуванням письмових пояснень.

Заслухавши пояснення сторін та їх представників, врахувавши покази свідків, дослідивши матеріали справи у їх сукупності, оцінивши наведені сторонами доводи, суд встановив наступні обставини.

Рішенням третьої сесії восьмого скликання Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області № 9 від 21 грудня 2020 року було затверджено загальну чисельність апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області та її виконавчих органів у кількості 92 штатних одиниць. Затвердженою структурою апарату була передбачена штатна одиниця - посада першого заступника селищного голови.

Рішенням четвертої сесії восьмого скликання Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області № 23 від 14 січня 2021 року ОСОБА_1 , було затверджено на посаді першого заступника Новогуйвинського селищного голови.

25.05.2022 було видано розпорядження Новогуйвинського селищного голови № 82-ОД "Про економію бюджетних коштів". Зокрема, п.п. 5 п.1 вказаного розпорядження визначено виконавчим органам Новогуйвинської селищної ради, керівникам Центру наданння адміністративних послуг, управлінь, служб, відділів із статусом юридичної особи Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області внести пропозиції по оптимізації робочих місць в бюджетних установах, закладах та комунальних підприємствах Новогуйвинської селищної ради.

Рішенням двадцять сьомої сесії восьмого скликання Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області № 989 від 15 червня 2022 "Про внесення змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області та її виконавчих органів" вирішено внести зміни до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області та її виконавчих органів. Зокрема, п.п.1.1 п.1 виключено із структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області 1 (одну) штатну одиницю - посаду першого заступника селищного голови. Пунктом 2 вказаного рішення вирішено затвердити загальну чисельність апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області та її виконавчих органів 102 (сто дві) штатні одиниці.

Вважаючи вказане рішення органу місцевого самоврядування неправомірним, з підстав його невмотивованості, а також порушення процедури його ініціювання та прийняття, а свої права порушеними, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд дійшов наступного висновку.

Відповідно до статті 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Спеціальним законом, який регулює правові, організаційні, матеріальні та соціальні умови реалізації громадянами України права на службу в органах місцевого самоврядування, визначає загальні засади діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, їх правовий статус, порядок та правові гарантії перебування на службі в органах місцевого самоврядування є Закон України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 № 2493-III (далі - Закон № 2493-III, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до ст. 1 Закону № 2493-III служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.

Згідно зі ст. 2 Закону №2493-III посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.

Частина 3 ст. 7 Закону №2493-III передбачає, що на посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.

Основними обов`язками посадових осіб місцевого самоврядування є, зокрема додержання Конституції і законів України, інших нормативно-правових актів, актів органів місцевого самоврядування; забезпечення відповідно до їх повноважень ефективної діяльності органів місцевого самоврядування; додержання прав та свобод людини і громадянина; постійне вдосконалення організації своєї роботи, підвищення професійної кваліфікації; сумлінне ставлення до виконання службових обов`язків, ініціативність і творчість у роботі; шанобливе ставлення до громадян та їх звернень до органів місцевого самоврядування, турбота про високий рівень культури, спілкування і поведінки, авторитет органів та посадових осіб місцевого самоврядування; недопущення дій чи бездіяльності, які можуть зашкодити інтересам місцевого самоврядування та держави (ст. 8 Закону № 2493-III).

Засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі Закон № 280/97-ВР у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно ч.1 ст.10 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до ч.1 ст.46 Закону №280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Згідно пунктів 3, 5 частини першої статті 26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання утворення виконавчого комітету ради, визначення його чисельності, затвердження персонального складу; внесення змін до складу виконавчого комітету та його розпуск; затвердження за пропозицією сільського, селищного, міського голови структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України, витрат на їх утримання.

Пунктом 6 частини четвертої статті 42 Закону №280/97-ВР передбачено, що сільський, селищний, міський голова вносить на розгляд ради пропозиції щодо структури виконавчих органів ради, апарату ради та її виконавчого комітету, їх штатів, встановлених відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Частинами першою-другою статті 59 Закону №280/97-ВР визначено, що Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Відповідно до частини десятої статті 59 Закону №280/97-ВР акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

У контексті спірних правовідносин, які виникли у зв`язку із прийняттям оспорюваного рішення про внесення змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області та її виконавчих органів, суд зауважує, що прийняття такого рішення є законодавчо передбаченим правом селищної ради, реалізація якого має відбуватися у порядку та спосіб, визначені законом.

Як уже зазначалося вище, прийняття рішень щодо внесення змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області та її виконавчих органів належить до виключних повноважень відповідної ради.

Такі повноваження є дискреційними, а тому адміністративний суд при розгляді цієї справи не може здійснювати повторну перевірку доцільності прийняття такого рішення, як і не може переоцінювати позицію (волевиявлення) депутатів сільської ради, які проголосували за необхідність змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області та її виконавчих органів

При цьому, здійснення таких дискреційних повноважень має відбуватися з дотриманням критеріїв правової (справедливої) процедури, як складової принципу верховенства права (частина перша статті 8 Конституції України) і принципу законності (частина друга статті 19 Конституції України).

Отже спірне рішення відповідача повинне бути перевірене адміністративним судом на предмет законності та легітимності, а не доцільності його прийняття.

Аналогічна правова позиція наведена у постановах Верховного Суду від 22 квітня 2020 року у справі № 360/2169/19, від 04 червня 2020 року у справі №802/1463/18-а

Верховний Суд у своїй практиці, зокрема, у постанові від 25 липня 2019 року у справі № 826/13000/18, вже звертав увагу, що встановлена правова процедура як складова принципу законності та принципу верховенства права, є важливою гарантією недопущення зловживання з боку органів публічної влади під час прийняття рішень та вчинення дій, які повинні забезпечувати справедливе ставлення до особи.

Частиною п`ятнадцятою статті 46 Закону № 280/97-ВР прямо визначено, що призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Згідно з ст. 47 ч. 15 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" перелік, функціональна спрямованість і порядок організації роботи постійних комісій визначаються регламентом відповідної ради та Положенням про постійні комісії, що затверджується радою з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" щодо реалізації повноважень ради у здійсненні державної регуляторної політики постійними комісіями відповідної ради.

Частиною 10 статті 47 Закону №280/97 визначено, що за результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови або секретарем комісії. Протоколи засідань комісії підписуються головою і секретарем комісії. Висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".

Судом встановлено, що Новогуйвинською селищною радою прийнято Регламент роботи Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області восьмого скликання, який затверджено рішенням третьої сесії (далі - Регламент).

Також встановлено, що Новогуйвинською селищною радою прийнято положення про постійні комісії Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області восьмого скликання, який затверджено рішенням третьої сесії (далі - Положення про постійні комісії).

За правилами частин першої - третьої статті 47 Закону №280/97-ВР постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету. Постійні комісії обираються радою на строк її повноважень у складі голови і членів комісії. Всі інші питання структури комісії вирішуються відповідною комісією. До складу постійних комісій не можуть бути обрані сільський, селищний, міський голова, секретар сільської, селищної, міської ради, голова районної у місті (у разі її створення), районної, обласної ради, їх заступники.

Рішенням третьої сесії восьмого скликання Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області № 14 утворено наступні постійні комісії Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області:

- постійна комісія з питань планування, бюджету та фінансів;

- постійна комісія житлово-комунального господарства, містобудування, благоустрою, комунальної власності та інвестиційної діяльності;

- постійна комісія з питань законності, правопорядку, запобігання корупції, регламенту та депутатської діяльності;

- постійна комісія з гуманітарних питань, охорони здоров"я та соціального захисту населення;

- постійна комісія з питань земельних відносин та екології.

Положенням про постійні комісії визначено функціональну спрямованість кожної із комісій.

В силу вимог частини четвертої статті 47 Закону №280/97-ВР, постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.

З матеріалів справи вбачається, що у процесі підготовки 27 сесії селищної ради питання про внесення змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області (проект рішення) було винесено на розгляд:

- спільного засідання постійних комісій з питань житлово-комунального господарства, містобудування, благоустрою, комунальної власності та інвестиційної діяльності та з гуманітарних питань, охорони здоров"я та соціального захисту населення;

- постійної комісії з питань планування, бюджету та фінансів;

- постійної комісії з питань законності, правопорядку, запобігання корупції, регламенту та депутатської діяльності.

Згідно графіку проведення засідань постійних комісій, який погоджений секретарем Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області спільне засідання постійних комісій з питань житлово-комунального господарства, містобудування, благоустрою, комунальної власності та інвестиційної діяльності та з гуманітарних питань, охорони здоров"я та соціального захисту населення заплановано на 13.06.2022 о 16.00, засідання постійної комісії з питань планування, бюджету та фінансів - 14.06.2022 о 10.00, а засідання постійної комісії з питань законності, правопорядку, запобігання корупції, регламенту та депутатської діяльності - 15.06.2022 о 09.00.

За змістом статтей 136, 140 Регламенту перелік, функціональна спрямованість і порядок організації роботи постійних комісій визначаються Регламентом та Положенням про постійні комісії, що затверджується радою. Питання, які належать до відання кількох постійних комісій, можуть за ініціативою комісій, а також за дорученням ради, селищного голови та секретаря ради розглядатися постійними комісіями спільно.

Статтею 142 Регламенту визначено, що за результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації, які приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а у разі його відсутності - заступником або секретарем комісії. Протоколи засідань комісії підписуються головуючим на засіданні і секретарем комісії. Висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».

З матеріалів справи вбачається, що 13 червня 2022 року відбулося спільне засідання постійних комісій з питань житлово-комунального господарства, містобудування, благоустрою, комунальної власності та інвестиційної діяльності та з гуманітарних питань, охорони здоров"я та соціального захисту населення, на якому, серед іншого, розглядалося питання про внесення змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області. Результати засідання були оформленні протоколом засідання № 3/2.

Зі змісту протоколу засідання №3/2, що міститься в матеріалах справи вбачається, що на засіданні головуючою значиться голова постійної комісій з питань житлово-комунального господарства, містобудування, благоустрою, комунальної власності та інвестиційної діяльності ОСОБА_6 , яка доповіла, що на засідання прибуло 6 із 8 членів постійних комісій.

Водночас, із аудіозапису засідання, який міститься в матеріалах справи вбачається, що про присутніх 5 із 8 членів постійних комісій на спільному засіданні постійних комісій повідомив голова постійної комісії з гуманітарних питань, охорони здоров"я та соціального захисту населення Гребенюк О.О., який в подальшому запросив до президії комісії депутата Дорожицького О.А.

Пунктом 2 розділу ІІІ Положення про комісії визначено, що основною формою роботи постійних комісій селищної ради є засідання, які скликаються по потребі і є правомочними, якщо в них бере участь не менше як половина депутатів від загального складу комісії. Для визначення їх правомочності беруться дані про реєстрацію депутатів, яка проводиться перед початком засідання головуючим на засіданні.

З вказаного, суд приходить до висновку, що протокол спільного засідання постійних комісій з питань житлово-комунального господарства, містобудування, благоустрою, комунальної власності та інвестиційної діяльності та з гуманітарних питань, охорони здоров"я та соціального захисту населення від 13.06.2022 № не відповідає дійсним обставинам вказаного засідання, а голос депутата ОСОБА_7 не є правомочним.

Крім того, суд бере до уваги, що висновки та рекомендації саме цього спільного засідання постійних комісій з питань житлово-комунального господарства, містобудування, благоустрою, комунальної власності та інвестиційної діяльності та з гуманітарних питань, охорони здоров"я та соціального захисту населення, на якому, серед іншого, розглядалося питання про внесення змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області було покладено в основу оскаржуваного рішення.

Виходячи із міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури прийняття акта необхідно розуміти не як вимоги до самого акта, а як вимоги до суб`єктів владних повноважень, уповноважених на їх прийняття. Дефектні процедури прийняття адміністративного акта, як правило, тягнуть настання дефектних наслідків. Разом із тим, не кожен дефект акта робить його неправомірним.

Фундаментальне порушення - це таке порушення суб`єктом владних повноважень норм права, допущення суттєвої, істотної помилки при прийнятті певного рішення, яке мало наслідком прийняття незаконного рішення.

Стосовно ж процедурних порушень, то в залежності від їх характеру такі можуть мати наслідком нікчемність або оспорюваність акта, а в певних випадках, коли йдеться про порушення суто формальні, взагалі не впливають на його дійсність.

Суд вважає, що порушення такої процедури може бути підставою до скасування рішення суб`єкта владних повноважень лише за тієї умови, що воно вплинуло або могло вплинути на правильність рішення.

На переконання суду допущені під час спільного засідання постійних комісій від 13.06.2022 порушення процедури є суттєвими та могли вплинути на правильність прийняття відповідачем рішення.

Також суд звертає увагу, що аналізуючи функціональну спрямованість постійних комісій створених Новогуйвинською селищною радою Житомирського району Житомирської області , які чітко окреслені Положенням про постійні комісії, вбачається, що питання внесення змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області з метою виконання п.п.5 п.1 розпорядження Новогуйвинського селищного голови від 25.05.2022 № 82-ОД "Про економію бюджетних коштів" не відноситься до функціональної спрямованості ані постійної комісії з питань житлово-комунального господарства, містобудування, благоустрою, комунальної власності та інвестиційної діяльності, ані до функціональної спрямованості постійної комісії з гуманітарних питань, охорони здоров"я та соціального захисту населення. Також з матеріалів справи не вбачається обгрунтування доцільності проведення спільного засідання цих двох постійних комісій.

Водночас суд звертає увагу, що питання про внесення змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області було винесено на розгляд постійної комісії з питань планування, бюджету та фінансів та постійної комісії з питань законності, правопорядку, запобігання корупції, регламенту та депутатської діяльності, які за своєю функціональною спрямованістю є релевантними поставленому питанню.

Однак, з протоколу засідання постійної комісії з питань законності, правопорядку, запобігання корупції, регламенту та депутатської діяльності від 15 червня 2022 року № 1 вбачається, що рішення про доцільність внесення змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області, постійною комісією не прийнято.

Також, з протоколу постійної комісії з питань планування, бюджету та фінансів від 14 червня 2022 року № 5 вбачається, що рішення про доцільність внесення змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області, постійною комісією не прийнято.

З викладеного вбачається, що в основу оспорюваного рішення було взято до уваги лише висновки та рекомендації спільного засідання постійних комісій з питань житлово-комунального господарства, містобудування, благоустрою, комунальної власності та інвестиційної діяльності та з гуманітарних питань, охорони здоров"я та соціального захисту населення, які на своєму засіданні ухвалили позитивне рішення по питанню змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області, в той же час не враховано висновки постійної комісії з питань законності, правопорядку, запобігання корупції, регламенту та депутатської діяльності та постійної комісії з питань планування, бюджету та фінансів, функціональна спрямованість яких є релевантною поставленому питанню.

Крім того судом встановлено, що на даний час Новогуйвинська селищна рада Житомирського району Житомирської області має структуру апарату, яка затверджена рішенням третьої сесії Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області від 21 грудня 2020 року № 9 ( із змінами згідно рішення 32 сесії Новогуйвинської селищної ради восьмого скликання від 24.01.2023 № 1145).

Як уже встановлено судом, структурою апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області, яка була затверджена рішенням третьої сесії восьмого скликання Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області № 9 від 21 грудня 2020 року, була передбачена штатна одиниця - посада першого заступника селищного голови.

В той же час, зі змісту рішення 32 сесії Новогуйвинської селищної ради восьмого скликання від 24.01.2023 № 1145 вбачається, що воно стосується лише змін у структурі та чисельності Відділу управління персоналом Управління правового, кадрового забезпечення, мобілізаційної роботи та цивільного захисту Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області та Відділу соціального захисту та охорони здоров`я Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області.

Посилання на зміни у структурі на підставі оспорюваного рішення Новогуйвинської селищної ради, діюча структура не містить, так як і не містить штатної одиниці - посади першого заступника селищного голови.

Водночас слід звернути увагу, що розпорядженням Новогуйвинського селищного голови від 28 липня 2022 року № 267-К за позивачем, у зв"язку з призовом на військову службу під час мобілізації, закріплено право на збереження місця роботи та посади першого заступника селищного голови. Тобто за позивачем закріплено ефемерне право на посаду, оскільки таку посаду не передбачено діючою структурою Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області.

Дані про те, що структуру Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області приведено у відповідність розпорядженню Новогуйвинського селищного голови від 28 липня 2022 року № 267-К, матеріали справи не містять.

Також слід звернути увагу, що з офіційного сайту Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області не вбачається, що проект оспорюваного рішення було оприлюдено у встановленому законодавством України порядку та строки.

Зокрема, відповідно до частини 11 статті 59 Закону №280/97-ВР акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Отже, обов`язковим є оприлюднення органами місцевого самоврядування усіх проектів актів останніх, але з відсиланням на норми Закону України «Про доступ до публічної інформації» в частині регулювання порядку такого оприлюднення.

Так, зокрема, нормами пунктом 1 частини 1 статті 5 Закону України «Про доступ до публічної інформації» визначені способи оприлюднення проектів актів органів місцевого самоврядування: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом.

За частиною 3 статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Застереження щодо інших, скорочених, строків оприлюднення вказаних проектів актів, зокрема, - негайно після їх підготовки, містяться у частині 11 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". Однак законодавець, визначаючи скорочені строки, окреслив випадки, за яких вони можуть бути застосовані. Це виникнення надзвичайних ситуацій та інші невідкладні випадки, передбачені законом.

Вказані висновки узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 10 липня 2019 року по справі №299/1914/17-а.

Відтак, з наведеного вбачається, що оскаржуване позивачем рішення прийняте Новогуйвинською селищною радою Житомирського району Житомирської області без дотримання встановлених чинним законодавством України вимог, а саме не у спосіб, що визначений Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», та загалом порушене право на участь у процесі прийняття рішень, що передбачає не лише формальне голосування за рішення в сесійній залі, але й завчасну обізнаність про наявність запропонованого до розгляду рішення та подальшу участь у його обговоренні до моменту прийняття.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Тобто, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок (тягар) доказування в спорі покладається на відповідача - орган публічної влади, який повинен надати докази і довести певні обставини, які свідчать про правомірність його дій/бездіяльності, законність прийнятих рішень. Однак, відповідач у згаданих правовідносинах, не спростував доводів позивача - в частині порушень процедури прийняття рішення та протиправності самого рішення, як акту індивідуальної дії.

За нормами статті 76 КАС України, достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили.

Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

З огляду на викладене вище, з урахуванням встановлених обставин, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, що мають значення для справи, суд приходить до висновку про відсутність достатніх та допустимих доказів, які б у своїй сукупності підтверджували обставини правомірності прийнятого відповідачем рішення про внесення змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області та її виконавчих органів".

Враховуючи задоволення позовних вимог, відповідно до положень ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, сплачений позивачем судовий збір у сумі 992,40 грн необхідно відшкодувати за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 9, 77, 90, 139, 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 ) до Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області (вул. Дружби народів, 5, смт Новогуйвинське, Житомирський район, Житомирська область, 12441 код ЄДРПОУ: 04348303) про визнання незаконним та скасування рішення, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору: Первинна профспілкова організація відділу освіти та працівників соціальної сфери Новогуйвинської селищної ради Профспілки працівників освіти і науки України та Відділ освіти Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення двадцять сьомої сесії восьмого скликання Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області № 989 від 15 червня 2022 року "Про внесення змін до чисельності та структури апарату Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області та її виконавчих органів".

Стягнути з Новогуйвинської селищної ради Житомирського району Житомирської області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 992,40 грн витрат по сплаті судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Є.Ю. Романченко

Джерело: ЄДРСР 112752325
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку