open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

Справа № 560/9241/23

РІШЕННЯ

іменем України

09 серпня 2023 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Михайлова О.О. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулась в Хмельницький окружний адміністративний суд з позовною заявою до Комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи": в якій просить суд:

1. Визнати протиправним та скасувати рішення Комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи", прийняте в тій частині, якою встановлена причина інвалідності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка зазначена в графі №9 Довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серія 12ААГ №128173 від 24.04.2023.

2. Зобов`язати Комунальний заклад охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" видати нову довідку ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , до акта огляду медико-соціальною експертною комісією, у якій в якості причини інвалідності вказати, що "захворювання, так, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби".

3. Стягнути з Комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" на користь ОСОБА_1 судові витрати в розмірі 2147,60 грн.

4. Зобов`язати Комунальний заклад охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" в порядку ст. 382 КАС України подати до суду в термін до 10-ти робочих днів звіт про виконання судового рішення.

В обґрунтування позовних вимог вказує, що під час проходження військової служби у військовій частині НОМЕР_1 отримала захворювання, яке пов`язане з виконанням обов`язків військової служби", що підтверджується постановами ВЛК. Однак, Комунальний заклад охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" протиправно при встановлені позивачеві третьої групи інвалідності у якості причини інвалідності зазначив "загальне захворювання по зору".

Відповідач 03.07.2023 подав до суду відзив на позовну заяву, у якому просить у задоволенні позову відмовити. Зазначає, що розглядаючи питання про встановлення групи та причини інвалідності позивачу, відповідачем не порушено порядок розгляду цього питання, а тому оскаржуване рішення від 24.04.2023 відповідає положенням Інструкції про встановлення груп інвалідності, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України від 05.09.2011 №561, Положення про медико-соціальну експертизу та Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 №1317, тобто прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Вказує, що ОСОБА_1 звільнено з військової служби в запас через сімейні обставини ще з 04.10.2021 і вже тривалий час остання є пенсіонером ДПС України та отримує пенсію за вислугу років, відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб". Проте на підтвердження причинного зв`язку зі службою у Збройних Силах України, замість витягу з протоколу засідань штатної ВЛК щодо встановлення причинного зв`язку захворювань, колишній військовослужбовець ОСОБА_1 надала: довідку ВЛК при Центральному клінічному госпіталі Державної прикордонної служби України №926 від 11.12.2007; довідку ВЛК в/ч НОМЕР_2 №948 від 27.09.2007; засвідчену 14.04.2023 копію історії хвороби №4145 від 03.12.2007; засвідчену 14.04.2023 копію історії хвороби №2452 від 27.10.2008. Постанову ВЛК №394 від 31.10.2008 чи її копію засвідчену в установленому законодавством порядку позивач до Хмельницької обласної медико-соціальної експертної комісії не подавала. Зазначає, що Хмельницькою обласною медико-соціальною експертною комісією були ретельно досліджені, вивчені та проаналізовані всі подані позивачем документи. Вказує, що чинним законодавством визначено можливість проведення переогляду особи медико-соціальною експертною комісією вищого рівня та прийняття нею остаточного рішення. Проте, своїм правом оскарження рішення Хмельницької обласної МСЕК від 24.04.2023 до Центральної медико-соціальної експертної комісії МОЗ України позивач не скористався.

Від позивача 24.07.2023 надійшла відповідь на відзив, у якій з доводами відповідача, викладеними у відзиві на позовну заяву не погоджується, просить позов задовольнити в повному обсязі. Також вказує, що працівниками Комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" було грубо порушено процедуру прийняття висновку на підставі приписів Інструкції про встановлення груп інвалідності. Зазначає, що 24.05.2023 адвокатом було підготовлено повторний запит до Галузевого державного архіву Державної прикордонної служби України з метою отримання належно завірених копій постанов ВЛК (довідок №9) ОСОБА_1 , оскільки раніше отримані завірені копії були 24.04.2023 передані до Хмельницької обласної медико-соціальної експертної комісії. 25.05.2023 Галузевий державний архів Державної прикордонної служби України надав відповідь - лист №4/1/847-23-Вих, із додатками: постанова ГЛВК Центрального клінічного госпіталю №926 від 11.12.2007, постанова ГЛВК Одеського клінічного госпіталю №394 від 31.10.2008, які є повністю ідентичними із постановами ВЛК, які були надані позивачем 24.04.2023 до Хмельницької обласної медико-соціальної експертної комісії. Вважає, що наявні підстави для задоволення позову.

Ухвалою суду від 25.05.2023 відкрито провадження в цій справі та вирішено її розглянути за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Дослідивши матеріали справи, суд встанови наступні обставини.

ОСОБА_1 проходила військову службу у військовій частині НОМЕР_1 .

Відповідно до витягу з наказу начальника НОМЕР_3 прикордонного загону Державної прикордонної служби України №457-ОС від 04.10.2021 про особовий склад, припинено (розірвано) контракт виключено зі списків особового складу та всіх видів забезпечення, ОСОБА_1 , звільнену з військової служби в запас наказом начальника Східного регіонального управління Державної прикордонної служби України від 24.09.2021 №503-ОС за підпунктом "г" (через такі сімейні обставини або інші поважні причини (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу): військовослужбовці-жінки, які мають дитину (дітей) віком до 18 років) пункту другого частини п`ятої статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу".

24 квітня 2023 року Хмельницькою обласною медико-соціальною експертною комісією за результатами очного огляду ОСОБА_1 та вивчення наданої посильної документації членами комісії прийнято рішення Хмельницької обласної медико-соціальною експертної комісії Комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи", позивача визнано особою з інвалідністю ІІІ групи строком до 01.05.2024, причина інвалідності - загальне захворювання по зору.

Позивач не погоджується з причиною інвалідності, яка зазначена в графі №9 Довідки до акта огляду медико-соціальної експертної комісії серія 12ААГ №128173 від 24.04.2023 - "загальне захворювання по зору", а тому з метою захисту своїх прав, звернулась до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на таке.

Згідно з частиною першою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до абзацу четвертого частини першої статті 1 Закону України "Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні" інвалідність - міра втрати здоров`я у зв`язку із захворюванням, травмою (її наслідками) або вродженими вадами, що при взаємодії із зовнішнім середовищем може призводити до обмеження життєдіяльності особи, внаслідок чого держава зобов`язана створити умови для реалізації нею прав нарівні з іншими громадянами та забезпечити її соціальний захист.

Згідно з абзацом восьмим частини першої статті 1 Закону України "Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні" медико-соціальна експертиза - встановлення ступеня стійкого обмеження життєдіяльності, групи інвалідності, причини і часу їх настання, а також доопрацювання та затвердження індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю (дитини з інвалідністю) в рамках стратегії компенсації на основі індивідуального реабілітаційного плану та комплексного реабілітаційного обстеження особи з обмеженням життєдіяльності.

Частиною тринадцятою статті 7 Закону України "Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні" визначено, що особам, які звертаються для встановлення інвалідності, зумовленої наявністю анатомічних дефектів, інших необоротних порушень функцій органів і систем організму, у тому числі необоротною втратою (ампутацією) верхніх та/або нижніх кінцівок (їх частин), а також особам з інвалідністю, у яких строк переогляду настає після досягнення пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", відповідна група інвалідності встановлюється без зазначення строку повторного огляду (безстроково). Особам, які внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпечення їх здійснення, під час безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, отримали ушкодження, які призвели до необоротної втрати (у тому числі ампутації) верхніх та/або нижніх кінцівок (їх частин), необоротної втрати іншого органу або повної стійкої втрати органом його функцій, що призвело до інвалідності, група інвалідності встановлюється без зазначення строку повторного огляду (безстроково) та на ступінь вище визначених законодавством критеріїв встановлення групи інвалідності, але не вище I групи. Переогляд з метою підвищення групи інвалідності таким особам відбувається на підставі особистої заяви особи з інвалідністю або її законного представника у разі настання змін у стані здоров`я і працездатності особи з інвалідністю або за рішенням суду.

Процедуру проведення медико-соціальної експертизи хворим, що досягли повноліття, потерпілим від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, особам з інвалідністю (далі - особи, що звертаються для встановлення інвалідності) з метою виявлення ступеня обмеження життєдіяльності, причини, часу настання, групи інвалідності, а також компенсаторно-адаптаційних можливостей особи, реалізація яких сприяє медичній, психолого-педагогічній, професійній, трудовій, фізкультурно-спортивній, фізичній, соціальній та психологічній реабілітації визначено Положенням про медико-соціальну експертизу, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 р. № 1317 (надалі - Положення № 1317).

Згідно з п. 3 Положення № 1317 медико-соціальна експертиза проводиться особам, що звертаються для встановлення інвалідності, за направленням лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я після проведення діагностичних, лікувальних і реабілітаційних заходів за наявності відомостей, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм чи вродженими вадами, які спричиняють обмеження життєдіяльності.

Пунктом 17 Положення № 1317 визначено, що медико-соціальна експертиза проводиться після повного медичного обстеження, проведення необхідних досліджень, оцінювання соціальних потреб особи з інвалідністю, визначення клініко-функціонального діагнозу, професійного, трудового прогнозу, одержання результатів відповідного лікування, реабілітації за наявності даних, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм чи вродженими вадами, які спричиняють обмеження життєдіяльності.

Відповідно до п. 19 Положення № 1317, комісія проводить засідання у повному складі і колегіально приймає рішення. Відомості щодо результатів експертного огляду і прийнятих рішень вносяться до акта огляду та протоколу засідання комісії, що підписуються головою комісії та її членами і засвідчуються печаткою.

Згідно з п. 20 Положення № 1317, комісія під час встановлення інвалідності керується Інструкцією про встановлення груп інвалідності, затвердженою МОЗ за погодженням з Мінсоцполітики та Радою Федерації незалежних профспілок України.

Порядок, умови та критерії встановлення інвалідності медико-соціальними експертними комісіями визначає Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 р. № 1317.

Відповідно до п. 12 Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, причинний зв`язок інвалідності колишніх військовослужбовців з перебуванням на фронті або з виконанням ними інших обов`язків військової служби встановлюється на підставі документів, виданих військово-лікувальними закладами, а також інших документів, що підтверджують факт отримання поранення (захворювання).

Судом встановлено, що 24.04.2023 до Хмельницької обласної медико-соціальної експертної комісії Комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" надійшла посильна документація для проведення медико-соціальної експертизи ОСОБА_1 :

- направлення на медико-соціальну експертну комісію (МСЕК) від 16.02.2023;

- план медичної реабілітації;

- виписка із медичної картки амбулаторного (стаціонарного) хворого;

- медичне заключення №481031 від 27.08.2007;

- медичний висновок від 10.10.2007;

- лист відповідь №354 від 15.10.2007;

- знімок ока від 07.08.2015;

- знімок ока від 07.08.2015;

- копія аркуша з оптичної когерентної томографії від 24.01.2023;

- аркуш з когерентної томографії від 31.01.2023;

- клінічний звіт від 17.01.2011;

- свідоцтво про перенесення операції від 03.02.2011;

- копія супровідного листа №659/15/11-308 від 17.04.2023;

- засвідчена 14.04.2023 копія історії хвороби №4145 від 03.12.2007;

- засвідчена 14.04.2023 копія історії хвороби №2452 від 27.10.2008;

- довідка ВЛК при Центральному клінічному госпіталі Державної прикордонної служби України №926 від 11.12.2007;

- копія витягу з наказу начальника НОМЕР_3 прикордонного загону Державної прикордонної служби України №457-ОС від 04.10.2021;

- виписка з історії хвороби від 31.07.2007;

- виписний епікриз від 27.09.2007;

- виписний епікриз від 31.10.2008;

- довідка ВЛК в/ч НОМЕР_2 №948 від 27.09.2007;

- медичне заключення від 10.04.2008;

- медичне заключення від 12.06.2008;

- медичне заключення від 18.09.2008;

- медичне заключення від 20.02.2009;

- консультативний висновок спеціаліста від 01.02.2023;

- копія посвідчення серії НОМЕР_4 від 05.10.2021;

- довідка №972 від 22.03.2023;

- копія довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи №6825-7501377704 від 24.10.2022;

- копія паспорта громадянина України серії НОМЕР_5 від 09.04.2003;

- копія картки фізичної особи-платника податків від 13.01.2003.

Хмельницькою обласною медико-соціальною експертною комісією 24.04.2023 за результатами огляду позивача, членами комісії прийнято рішення Хмельницької обласної медико-соціальною експертної комісії Комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи", яким позивача визнано особою з інвалідністю ІІІ групи строком до 01.05.2024, причина інвалідності - загальне захворювання по зору.

Відповідно до п. 26 Критеріїв встановлення інвалідності причинами інвалідності є, зокрема, захворювання:

- отримані під час проходження військової служби чи служби в органах внутрішніх справ, державної безпеки, інших військових формуваннях;

- пов`язані з впливом радіоактивного опромінення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

- одержані в період проходження військової служби і служби в органах внутрішніх справ, державній пожежній охороні, органах і підрозділах цивільного захисту, Держспецзв`язку.

Позивач у позовній заяві вказує, що відповідачем під час проведення експертизи було порушено порядок її проведення та протиправно вказано причину інвалідності - "загальне захворювання по зору".

В ході судового розгляду судом встановлено, що відповідачем було дотримано порядок та процедуру проведення експертизи.

Щодо незгоди позивача з причиною інвалідності, суд зазначає наступне.

За доводами позивача, на підставі виданих військово-лікувальними закладами документів у працівників Комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" виникав обов`язок, у разі встановлення групи інвалідності, вказати, що захворювання пов`язане із виконанням обов`язків військової служби.

Суд не погоджується з такими доводами позивача, з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 70 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" військово-лікарська експертиза визначає придатність до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, встановлює причинний зв`язок захворювань, поранень і травм з військовою службою та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Військово-лікарська експертиза здійснюється військово-лікарськими комісіями, які створюються при територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, а також при закладах охорони здоров`я Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, за потреби - інших органів або військових формувань сектору безпеки і оборони, визначених частиною другою статті 12 Закону України "Про національну безпеку України".

На підтвердження причинного зв`язку захворювання, пов`язаного з проходження військової служби позивач надала: довідку ВЛК при Центральному клінічному госпіталі Державної прикордонної служби України №926 від 11.12.2007; довідку ВЛК в/ч НОМЕР_2 №948 від 27.09.2007. Однак, вказані довідки лише підтверджують факт потреби відпустки за станом здоров`я на 30 діб у 2007 році, та не спричиняють обов`язку у відповідача зазначення в якості причин інвалідності захворювання, що пов`язане з проходженням військової служби.

Крім того, суд зазначає, що при розгляді по суті спору у справах, у яких оспорюються рішення МСЕК, суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку МСЕК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права. Суди вправі перевіряти законність висновку МСЕК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку на підставі приписів Інструкції про встановлення груп інвалідності, Положення про медико-соціальну експертизу та Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності.

Відповідна правова позиція викладена, зокрема, в постанові Верховного Суду від 12 жовтня 2021 року у справі № 280/4820/19.

Враховуючи вказане, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.

Враховуючи відмову у задоволені позовних вимог, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_6 ) Відповідач:Комунальний заклад охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" (вул. Пілотська, 1, корпус №2, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 23562203)

Головуючий суддя О.О. Михайлов

Джерело: ЄДРСР 112727115
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку