open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 420/14285/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 серпня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Попова В.Ф., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ІЗМАЇЛ-ТРАНСБАЛКТЕРМІНАЛ до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення,

в с т а н о в и в:

ТОВ ІЗМАЇЛ-ТРАНСБАЛКТЕРМІНАЛ (далі позивач) звернулось з позовною заявою до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати Рішення комісії Головного управління Державної податкової служби в Одеській області, про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8856824/40849224 від 23.05.2023р про відмову у реєстрації розрахунку коригування № l від 01.04.2023р до податкової накладної №51 від 30.06.2022р.;

- зобов`язати Державну податкову службу України провести в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрацію поданих ТОВ ІЗМАЇЛ-ТРАНСБАЛКТЕРМІНАЛ розрахунку коригування № l від 01.04.2023р до податкової накладної №51 від 30.06.2022р на загальну суму - 40 878,42грн (Сорок тисяч вісімсот сімдесят вісім гривень 42 коп), днем її надходження.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що згідно договору купівлі продажу продали ТОВ «ПІВДЕНЬ-ПЕРЕРОБКА» (Покупець) виробничий комплекс та обладнання виробничого комплексу. ТОВ «ІЗМАЇЛ-ТРАНСБАЛКТЕРМШАЛ» було укладено Договір складського зберігання №10/06/2 від 10.06.2022р відповідно до умов якого поклажодавець зобов`язаний передати зерно, а Зерновий склад зобов`язаний прийняти його на зберігання на умовах, визначених цим Договором. Рух активів та зміна майнового стану платників податків ТОВ «ІЗМАІЛ-ТРАНСБАЛКТЕРМІНАЛ» та ТОВ «ПІВДЕНЬ-ПЕРЕРОБКА» внаслідок укладання та виконання вказаного договору поставки підтверджується картками аналізу зерна, товарно-транспортними накладними, актами надання послуг та платіжною інструкцією. На підставі акту наданих послуг №523 від 30.06.2022р ТОВ «ІЗМАЇЛ|- ТРАНСБАЛКТЕРМІНАЛ» сформувало податкову накладну №51 від 30.06.2022р. Однак, сума вказана в податковій накладній №51 була помилковою, а тому через автоматизовану систему до ЄРПН було направлено розрахунок коригування кількісних і вартісних показників, але реєстрація була зупинення, а в подальшому прийнято рішення про відмову у реєстрації з підстав ненадання документів хоча такі надавались. Просять задовольнити позовні вимоги повністю.

Від відповідачів надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого позовні вимоги не визнали та зазначили, що відповідно до п.201.16 ст. 201 ПКУ, реєстрація РК від 01.04.2023 року №1 в ЄРПН зупинена, оскільки РК поданий платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку у зв`язку із наявною податковою інформацією, яка стала відома у процесі поточної діяльності. Подані позивачем документи не спростували у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливило прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості. Це стало підставо для прийняття рішення про відмову у реєстрації РК. Просять відмовити у задоволенні позовних вимог.

Судом встановлені такі обставини по справі.

26.01.2022р між ТОВ «ІЗМАЇЛ-ТРАНСБАЛКТЕРМІНАЛ» (Продавець) та ТОВ «ПІВДЕНЬ-ПЕРЕРОБКА» (Покупець) був укладений та нотаріально посвідчений договір купівліпродажу майна. Відповідно до умов Договору Покупець приймає у власність виробничий комплекс, що знаходиться за адресою Одеська обл, м.Ізмаїл, Болградське шосе, буд.8а. вказана нерухомість розташована на земельній ділянці в цілому площею 6,5498га, кадастровий номер земельної ділянки: 5110600000:01:031:0009.

В подальшому, згідно Договору купівлі-продажу №21/10/2022-1КП від 21.10.2022р ТОВ «ПІВДЕНЬ-ПЕРЕРОБКА» придбало майно (обладнання виробничого комплексу), яке передало в тимчасове, строкове користування ТОВ «ІЗМАЇЛ- ТРАНСБАЛКТЕРМІНАЛ» згідно договору оренди майна №21/10/2022-ІО від 16.11.2022р, що підтверджується додатковими угодами, актом прийому передачі, актом надання послуг, а оплата підтверджується платіжною інструкцією.

ТОВ «ІЗМАЇЛ-ТРАНСБАЛКТЕРМШАЛ» було укладено Договір складського зберігання №10/06/2 від 10.06.2022р з ТОВ «ПІВДЕНЬ-ПЕРЕРОБКА» згідно умов якого поклажодавець зобов`язаний передати зерно, а Зерновий склад зобов`язаний прийняти його на зберігання на умовах, визначених цим Договором і в установлений строк повернути його Поклажодавцеві або особі, зазначеній ним як одержувач, у стані, передбаченому цим Договором та чинним законодавством.

Рух активів та зміна майнового стану платників податків ТОВ «ІЗМАІЛ- ТРАНСБАЛКТЕРМІНАЛ» та ТОВ «ПІВДЕНЬ-ПЕРЕРОБКА» внаслідок укладання та виконання вказаного договору підтверджується картками аналізу зерна, товарно-транспортними накладними, актом надання послуг №523 від 30.06.2022р та платіжною інструкцією №316 від 18.07.2022р.

На підставі акту наданих послуг №523 від 30.06.2022р ТОВ «ІЗМАЇЛ|- ТРАНСБАЛКТЕРМІНАЛ» сформувало податкову накладну №51 від 30.06.2022р. на суму 79 703,85 грн. в т.ч. ПДВ 15 940,77 грн., яка була зареєстрована в ЄДРПН. (а.с. 157)

В подальшому, 01.04.2023 року ТОВ «ІЗМАЇЛ-ТРАНСБАЛКТЕРМШАЛ» направило до ЄРПН розрахунок коригування №1 кількісних і вартісних показників, щодо податкової накладної № 51 від 30.06.2022р. (а.с. 160)

Відповідно до квитанції від 18.04.2023 року реєстрація РК зупинена так як поданий платником податку який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості. Запропоновано надати пояснення та копії первинних документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄДРПН.

19.05.2023р ТОВ «ІЗМАЇЛ-ТРАНСБАЛКТЕРМІНАЛ» подало повідомлення №1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій та копії документів на підтвердження реальності здійсненої господарської операції.

Комісією ГУ ДПС в Одеській області, прийняте рішення №8856824/40849224 від 23.05.2023р про відмову у реєстрації розрахунку коригування №1 від 01.04.2023р. до податкової накладної №51 від 30.06.2022р в ЄРПН. Підставою вказано надання платником податків копій документів складених із порушенням законодавства.

Позивач на погоджуючись з таким рішення податкового органу оскаржив його до суду, зазначаючи, що ні в рішенні ні квитанції не зазначено жодних конкретних обставин та недоліків документів направлених до відповідача.

Спірні правовідносини врегульовують Податковий кодекс України (далі - ПК України), Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (далі - Порядок №1165). Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений Наказом Міністерства Фінансів України№520 від 12.12.2019 (далі Порядок № 520).

Відповідно до п.п.14.1.60 п.14.1 ст. 14 ПК України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами. (далі ЄРПН).

Положеннями пункту 74.2. статті 74 Податкового кодексу України встановлено, що в ЄРПН забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН.

Підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України визначено, що об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (п. 201.16 ст. 201 ПК України).

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (далі - Порядок №1165),

Відповідно до п. 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з п. 6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

З аналізу положень Порядку №1165 вбачається, що саме у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація ПН/РК зупиняється, а платник має право подати документи, необхідні для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Критерії ризиковості платника податків на додану вартість викладено у Додатку 1 до Порядку № 1165, відповідно до яких одним із таких критеріїв є, зокрема:

«п. 8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 20.2 ст. 20 ПК України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Для реалізації цієї норми Наказом Міністерства Фінансів України №520 від 12.12.2019, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктами 4, 5 Порядку № 520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.

Згідно з пунктами 9, 10, 11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Приймаючи рішення за результатами розгляду наданих позивачем документів, комісією регіонального рівня встановлено, що подані документи, складені із порушенням законодавства.

Суд зазначає, що виходячи з вищенаведених приписів норм ПК України та Порядку 1165, законодавцем установлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.

Заперечуючи проти позовних вимог, відповідач у відзиві зазначає про те, що на розгляд Комісії разом з повідомленням були надані документи, а саме: бухгалтерська довідка, Акт надання послуг, договір складського зберігання, платіжна інструкція, картка рахунку 361, інших документів надано не було. При цьому надана платіжна інструкція №316 від18.07.2022 року не містить усіх обов`язкових реквізитів.

При цьому, як у відзиві, так і в самих оскаржуваних рішеннях відсутня посилання на будь-яку конкретну інформацію, що стосується платника податку, його контрагентів, конкретних господарських операцій, податкових накладних/розрахунків коригування, чи будь-яка інша інформація яка може бути спростована платником податків та підлягає перевірці судом при судовому спорі.

Відповідач посилається лише на Постанову Національного банку України від 29.07.2022 року № 163 «Про затвердження Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті користувачів платіжних послуг» якою встановлені реквізити та вимоги до заповнення реквізитів розрахункових документів, не зазначаючи при цьому яких обов`язкових реквізитів не містить платіжна інструкція №316 від 18.07.2022 року. Крім того, відповідач посилається на Постанову НБУ яка прийнята вже після видання платіжної інструкції.

Суд зазначає, що загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі не зазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним. Не отримуючи запиту про надання конкретних документів, платник податків діє на власний розсуд і направляє до Комісії ті документи які вважає за потрібне, а тому стверджувати після цього, що він надав не всі документи чи документи, складені із порушенням законодавства без зазначення змісту та суті порушення є необгрунтованим та протиправним.

Позиція відповідачів щодо необхідності надання позивачем всіх документів, а надані складені із порушенням законодавства є неприйнятною, виходячи із вищенаведених судом обґрунтувань, щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії.

Таким чином, на момент прийняття оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації розрахунку коригування в ЄРПН, позивач виконав вимоги Податкового кодексу України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної/розрахунку коригування, а надані ним документи та пояснення є достатніми для реєстрації.

Підсумовуючи викладене, суд зазначає, що вищенаведені обґрунтування дають підстави визнати, що Рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби в Одеській області №8856824/40849224 від 23.05.2023р. про відмову у реєстрації розрахунку коригування № l від 01.04.2023р до податкової накладної №51 від 30.06.2022р, не відповідає вимогам зазначеним у ч. 2 ст. 2 КАС України, оскільки не є такими, що прийняті обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), добросовісно, розсудливо, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), а тому вони є протиправними та підлягають скасуванню.

Суд вважає, що оскільки Комісія протиправно відмовила у реєстрації РК, а також прийнявши до уваги наявність у позивача права на його реєстрацію, належним способом захисту порушеного права є зобов`язання ДПС України зареєструвати розрахунок коригування.

При цьому, слід зазначити, якщо відмова відповідного органу визнана судом протиправною, а іншого варіанту поведінки у суб`єкта владних повноважень за законом не існує, то суд має право зобов`язати такий орган влади вчинити конкретні дії, які б гарантували захист прав позивача.

Суд зазначає, що у відповідності до ст. 77 КАС України позивачем доведені ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги та заперечення.

В той же час, відповідач не надав суду належні та допустимі докази та правові обґрунтування правомірності прийнятих рішень.

Таким чином, позовні вимоги підлягають повному задоволенню.

У відповідності до ст. 139 КАС України сплачений судовий збір підлягає стягненню на користь позивача.

Керуючись ст.241-246 КАС України, суд

в и р і ш и в:

Позовні вимоги ТОВ ІЗМАЇЛ-ТРАНСБАЛКТЕРМІНАЛ задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати Рішення комісії Головного управління Державної податкової служби в Одеській області, про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8856824/40849224 від 23.05.2023р про відмову у реєстрації розрахунку коригування № l від 01.04.2023р. до податкової накладної №51 від 30.06.2022р.

Зобов`язати Державну податкову службу України (ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних поданий ТОВ ІЗМАЇЛ-ТРАНСБАЛКТЕРМІНАЛ (ЄДРПОУ 40849224, 68600, Одеська область, м. Ізмаїл, Аеродромне шосе, 2) розрахунок коригування №l від 01.04.2023 р. до податкової накладної №51 від 30.06.2022р. днем надходження.

Стягнути з ГУ ДПС в Одеській області (ЄДРПОУ 44069166) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ТОВ ІЗМАЇЛ-ТРАНСБАЛКТЕРМІНАЛ (ЄДРПОУ 40849224, 68600, Одеська область, м. Ізмаїл, Аеродромне шосе, 2) судовий збір в сумі 2684,00 грн.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Попов В.Ф

Джерело: ЄДРСР 112725781
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку