open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Харків

08 серпня 2023 року № 520/11777/23

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мельникова Р.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_2 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просить суд:

- визнати противоправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради, код ЄДРПОУ: 03196653, від 14.04.2023 про відмову в призначенні допомоги при народженні дитини ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , оформленої у вигляді повідомлення №322 від 14.04.2023;

- визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради, код ЄДРПОУ: 03196653, щодо відмови в оформленні допомоги при народженні дитини - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , її батьку ОСОБА_4 , адреса: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 ;

- зобов`язати Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради, код ЄДРПОУ: 03196653 призначити, здійснити нарахування та виплатити ОСОБА_4 , адреса: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 , допомогу при народженні дитини - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що рішення Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради від 14.04.2023 про відмову в призначенні допомоги при народженні дитини ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , оформлене у вигляді повідомлення №322 від 14.04.2023, та дії Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради щодо відмови в оформленні допомоги при народженні дитини - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , її батьку ОСОБА_4 є протиправними та такими, що порушують права позивача та його дитини. Вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 29.05.2023 року прийнято адміністративний позов до розгляду та відкрито спрощене провадження в зазначеній справі.

Представником відповідача через канцелярію суду було подано відзив на позовну заяву, в якому вказано, що відповідач проти заявленого позову заперечує з підстав його необґрунтованості та недоведеності. Також, представником відповідача зазначено, що документи про призначення допомоги при народженні дитини було направлено позивачем на адресу управління засобами поштового зв`язку та отримано 11.04.2023 року. Отже, станом на 11.04.2023 року (дата отримання документів) та станом на 14.04.2023 (дата повідомлення про призначення (відмову в призначенні) соціальної допомоги №322) законодавством було встановлено лише два способи подачі документів на призначення державної допомоги при народженні дитини, а саме: особисто; з використанням інформаційно-комунікаційних систем, через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики або інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, зокрема з використанням кваліфікованого електронного підпису. Оскільки позивачем було порушено вимоги законодавства стосовно способу подачі документів йому було відмовлено у призначенні допомоги при народженні дитини. Крім того, представником відповідача вказано, що заяву позивачем було подано до відділення поштового зв`язку у місті Харкові, як і в подальшому отримано повідомлення про вручення поштового відправлення, а відтак позивач мав можливість, як такий, що зареєстрований у місті Харкові, подати заяву до відповідача у встановленому законодавством порядку особисто.

Ухвалою суду від 30.06.2023 року, зокрема, розгляд справи №520/11777/23 за вищевказаним позовом ухвалено здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

Суд зазначає, що відповідно до положень ст.257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.

Відповідно до ч.5 ст. 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Таким чином, суд приходить до висновку про наявність підстав для розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними в матеріалах справи доказами.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, проаналізувавши доводи позову і заперечень проти нього, суд встановив наступне.

ОСОБА_2 і ОСОБА_5 є чоловіком і дружиною, що підтверджується свідоцтвом про шлюб серії НОМЕР_2 .

У зв`язку з початком повномасштабної військової збройної агресії проти України, вагітна дружина позивача через небезпеку виїхала на тимчасове перебування до Федеративної республіки Німеччина, де отримала тимчасовий захист.

ІНФОРМАЦІЯ_2 на території Федеративної республіки Німеччина у позивача та його дружини народилась третя дитина - ОСОБА_3 , яка є громадянкою України.

Компетентними органами Федеративної республіки Німеччина видано документ, що засвідчує народження дитини ОСОБА_3 (свідоцтво про народження) і легалізовано в установленому порядку (апостиль) та здійснено переклад на українську мову.

У позивача та його дружини також є інші малолітні діти - ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , та ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 .

У позовній заяві позивачем вказано, що у зв`язку з народженням дитини та перебуванням дитини та її батьків за кордоном на території Німеччини, де останні мають тимчасовий захист (під час військової агресії росії), він надіслав всі передбачені законодавством документи, разом з виданими компетентними органами країни перебування (Німеччина) і легалізованими в установленому порядку документами, що засвідчують народження дитини, і заяву для оформлення допомоги по народженню дитини до Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради, що розташоване за адресою: м. Харків, просп. Льва Ландау, 48.

Водночас, позивачем вказано, що іншої можливості подати іншим чином заяву на оформлення допомоги по народженню дитини під час воєнного стану, він об`єктивно не мав.

Так, заява про призначення допомоги по народженню дитини, разом з документами, передбаченими Порядком про призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року № 1751, була надіслана відповідачу 01.04.2023 року через оператора поштового зв`язку "Укрпошта" та відповідач отримав останню - 11.04.2023 року.

Повідомленням №322 від 14.04.2023 року про призначення (відмову в призначенні) соціальної допомоги за заявою ОСОБА_1 не призначено соціальної допомоги з таких підстав: надіслання заяви на призначення допомоги при народженні дитини засобами поштового зв`язку не передбачено Порядком призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 №1751 (зі змінами). Також, вказане повідомлення містить в собі зазначення про те, що це рішення може бути оскаржено в установленому законодавством порядку, рішення про відмову в призначенні допомоги при народженні дитини ОСОБА_1 має право оскаржити у судовому порядку.

На переконання позивача, вказане формулювання відмови є формальним відношенням з боку відповідача, оскільки не враховані реалії воєнного часу, перебування міста Харкова в районі проведення воєнних (бойових) дій, а також небезпеку, яка є в місті Харкові через постійні ракетні обстріли з боку країни агресора. Закон прямо не забороняє надсилання таких заяв через засоби поштового зв`язку, а також Законом не визначено такої підстави для відмови, як надсилання заяви через засоби поштового зв`язку. Отже, враховуючи зміст повідомлення №322 від 14.04.2023, складеного посадовою особою відповідача, позивачем подані всі передбачені діючим законодавством документи в належній формі, а відповідач тільки послався на метод подачі такої заяви з доданими документами, тобто засобами поштового зв`язку.

Позивач, вважаючи такі дії відповідача протиправними, звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку заявленим позовним вимогам та запереченням проти них, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно положень ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми" громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.

Згідно із ч.ч. 3, 4 ст. 1 Закону України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми" порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми та перелік документів, необхідних для призначення допомоги за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України. Роботу щодо призначення та виплати державної допомоги сім`ям з дітьми організовує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення.

Частиною 1 статті 3 Закону України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми" визначено, що відповідно до цього Закону призначаються такі види державної допомоги сім`ям з дітьми: допомога у зв`язку з вагітністю та пологами; допомога при народженні дитини; допомога при усиновленні дитини; допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування; допомога на дітей одиноким матерям.

Відповідно до ст. 10 Закону України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми" допомога при народженні дитини надається одному із батьків дитини (опікуну), який постійно проживає разом з дитиною. Одноразова допомога, призначена опікуну, вважається власністю дитини.

Згідно із ч.ч.1-3 ст.11 Закону України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми" допомога батькам при народженні дитини призначається на підставі свідоцтва про народження дитини.

Суд зазначає, що умови призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, передбаченої Законом України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми", визначаються Порядком призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року № 1751 (далі - Порядок № 1751).

Згідно положень п. 2 Порядку №1751 призначення і виплата державної допомоги сім`ям з дітьми здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (органи соціального захисту населення) за зареєстрованим місцем проживання або місцем фактичного проживання заявника.

Відповідно до пункту 10 Порядку № 1751 допомога при народженні дитини надається одному з батьків дитини, опікуну, які постійно проживають разом з дитиною, з метою створення належних умов для її повноцінного утримання та виховання.

Для призначення допомоги при народженні дитини органу соціального захисту населення за умови пред`явлення паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, подається: 1) заява одного з батьків (опікуна), з яким постійно проживає дитина, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики; 2) копія свідоцтва про народження дитини (з пред`явленням оригіналу).

Заява, зазначена у підпункті 1 цього пункту, може бути подана в електронній формі (з використанням засобів телекомунікаційних систем, через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики або інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, зокрема з використанням кваліфікованого електронного підпису) структурному підрозділу з питань соціального захисту населення. В такому разі факт народження дитини на території України підтверджується за інформацією з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, отриманою шляхом електронної взаємодії у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мін`юстом. У разі надходження надісланої з використанням засобів телекомунікаційних систем заяви без кваліфікованого електронного підпису громадянина орган соціального захисту населення повідомляє заявнику, що допомога при народженні дитини призначається лише після підписання у місячний строк зазначеної заяви. У разі непідписання заяви у зазначений строк подається нова заява.

Жінки, які мають зареєстроване місце проживання на території України і народили дитину під час тимчасового перебування за межами України, подають видані компетентними органами країни перебування і легалізовані в установленому порядку документи, що засвідчують народження дитини, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України.

Під час розгляду справи встановлено, що заява позивача про призначення та виплату допомоги при народженні дитини була подана до відділення поштового зв`язку для направлення відповідачу в межах визначеного законодавством строку, а саме 12 місяців з дати народження дитини, що відповідачем не заперечується, як і не заперечується право позивача на отримання такої допомоги.

Однак, рішенням Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради від 14.04.2023 про відмову в призначенні допомоги при народженні дитини, яке оформлено у вигляді повідомлення №322 від 14.04.2023, позивачу було відмовлено у виплаті спірної допомоги. При цьому, в якості підстави для прийняття зазначеного рішення вказано, що надіслання заяви на призначення допомоги при народженні дитини засобами поштового зв`язку не передбачено Порядком №1751.

В той же час, суд зазначає, що ухвалою суду від 30.06.2023 року, зокрема, витребувано від Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради інформацію стосовно того чи приймалось за результатом розгляду заяви ОСОБА_1 про призначення допомоги при народженні дитини рішення про відмову в призначенні допомоги при народженні дитини та у випадку його прийняття - належним чином засвідчену копію такого рішення.

На виконання ухвали суду від 30.06.2023 року представником відповідача подано заяву, в якій із посиланням на положення Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» та Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 року №1751, вказано, що управлінням розглянуто заяву позивача та прийнято рішення за результатами її розгляду 14.04.2023 року (копія повідомлення надана самим позивачем до суду), однак повідомлення №332 не є рішенням суб`єкта владних повноважень в контексті п.19 ст. 4 КАС України, оскільки не містить остаточного/проміжного рішення суб`єкта владних повноважень в частині надання адміністративної послуги позивачу (виплати допомоги при народженні дитини). При цьому, зазначено, що управління не надало та не могло надати оцінку поданим позивачем документам при прийнятті рішення, оскільки останнім була порушена процедура (форма) звернення до суб`єкта владних повноважень, тобто фактично вважається неподаною. Повідомлення відповідача №332 є лише документом, який направлений на те, щоб спонукати позивача (на момент його винесення) дотриматися встановленої чинним законодавством форми звернення. Відтак, представником відповідача повідомлено про неможливість надання витребуваних доказів у зв`язку з тим, що рішення про призначення (відмову у призначенні) відповідачу допомоги при народженні дитини не виносилось.

Надаючи оцінку вказаному, суд зазначає наступне.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженого Законом України №2102-IX, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 90 діб.

Так, в подальшому, Указом Президента України від 17 травня 2022 року №341/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", який затверджено Верховною Радою України, передбачено продовжити строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", який затверджено Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" № 2500-IX від 15.08.2022 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 07 листопада 2022 року №757/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", який затверджено Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" № 2738-IX від 16.11.2022 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 06 лютого 2023 року №58/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", який затверджено Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" № 2915-IX від 07.02.2023 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 01 травня 2023 року №254/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", який затверджено Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" № 3057-IX від 02.05.2023 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.

Зі змісту позовної заяви встановлено доводи позивача стосовно того, що відповідно до законодавства він міг подати таку заяву про виплату допомоги при народженні дитини використовуючи інформаційні системи Мінсоцполітики, з використанням електронного цифрового підпису, але на час воєнного стану та на день подачі заяви до відповідача, така можливість була відсутня, оскільки така функція не працювала. Враховуючи обставини того, що нормами Порядку передбачено можливість подачі заяви на допомогу при народженні дитини та інших документів у дистанційній формі, через інформаційні системи Мінсоцполітики, що також не потребує особистої присутності, але така функція на момент подання заяви не працювала, позивач, не маючи іншої можливості подати таку заяву, а також через сплив дванадцятимісячного строку - 21.04.2023 року, був вимушений відправити вищезазначену заяву з необхідними документами засобами поштового зв`язку. Позивач не мав об`єктивної можливості іншим чином, а ніж через поштове відправлення через відділення поштового зв`язку ПАТ "Укрпошта", який є основним оператором поштового зв`язку в Україні, подати заяву про призначення допомоги при народженні дитини, через повномасштабну військову агресію проти України.

Також, позивачем вказано, що його перебування та перебування його родини, яка в тому числі складається з трьох малолітніх дітей, в місті Харкові, тільки для того, щоб подати заяву на оформлення допомоги по народженню дитини, створює небезпеку для кожного члена сім`ї, а залишення дружини на території іншої держави (Німеччини), та повернення в Україну для особистої подачі заяви для оформлення допомоги при народженні дитини, також створює моральні, фізичні та фінансові проблеми родині з трьома маленькими дітьми, яка є малозабезпеченою, та яка не має навіть свого житла в Україні. Відтак, позивачем обрано найлогічніший та найбезпечніший метод подачі заяви по оформленню допомоги при народженні дитини і такий метод прямо не заборонений, а навпаки з 20.04.2023 такий метод прямо передбачений законодавством, оскільки Порядок №1751 було доповнено 18.04.2023 року нормою, згідно якої особам надано можливість надсилання документів для призначення допомоги при народженні дитини.

Враховуючи вказане, суд зазначає, що пунктом 11 Порядку №1751 передбачено наявність в особи можливості подання заяви, зазначено у підпункті 1 цього пункту, в електронній формі (з використанням засобів телекомунікаційних систем, через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики або інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, зокрема з використанням кваліфікованого електронного підпису) структурному підрозділу з питань соціального захисту населення. В такому разі факт народження дитини на території України підтверджується за інформацією з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, отриманою шляхом електронної взаємодії у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мін`юстом. У разі надходження надісланої з використанням засобів телекомунікаційних систем заяви без кваліфікованого електронного підпису громадянина орган соціального захисту населення повідомляє заявнику, що допомога при народженні дитини призначається лише після підписання у місячний строк зазначеної заяви. У разі непідписання заяви у зазначений строк подається нова заява.

Дана норма визначає можливість звернення з заявою про призначення допомоги при народженні дитини в електронній формі, проте як було встановлено під час розгляду справи позивач такою можливістю не скористався з огляду на обставини відсутності можливості для здійснення подання заяви у вказаний спосіб.

Суд також наголошує на обставинах того, що запровадження воєнного стану в Україні призвело до обмеження прав громадян України, проте не позбавлення їх в цілому.

Як встановлено судом, пунктом 11 Порядку №1751 у разі неможливості подати заяву особисто, визначена можливість подачі заяви в електронній формі, а не поштою.

Водночас, суд також зазначає, що доводи представника відповідача про те, що відповідачем за результатами розгляду заяви позивача рішення не приймалось не можуть вважатися судом належними та обґрунтованими, оскільки відповідач надаючи пояснення на ухвалу суду від 30.06.2023 року та у поданому до суду відзиві на позов фактично наводить суперечливі доводи, які не відповідають наявним в матеріалах справи доказам. Так, представник відповідача зазначає, що розгляд заяви позивача було здійснено, за результатами чого було прийнято рішення про відмову у призначенні допомоги, але в той же час, представником відповідача зазначено, що заяву позивача не було розглянуто з огляду на порушення останнім процедури (форми) звернення до суб`єкта владних повноважень. крім того, представником відповідача зазначено, що повідомлення №332 не є рішенням суб`єкта владних повноважень, оскільки не містить остаточного/проміжного рішення в частині надання адміністративної послуги позивача.

Надаючи оцінку вказаному, суд зазначає, що повідомлення про призначення (відмову в призначенні) соціальної допомоги №322 від 14.04.2023 року містить в собі зазначення про те, з яких підстав не було призначено позивачу допомогу при народженні дитини, тобто фактичне рішення відповідача як суб`єкта владних повноважень, прийняте за результатами розгляду заяви позивача, та посилання на те, що рішення про відмову в призначенні допомоги при народженні дитини заявник має право оскаржити в судовому порядку.

Вказане, на переконання суду, свідчить на користь того, що за результатами розгляду заяви позивача відповідачем було саме прийнято рішення про відмову у призначенні допомоги, яке останнім оформлено у вигляді повідомлення від 322 від 14.04.2023 року.

В той же час, суд наголошує, що Порядок №1751 не визначає такої підстави для прийняття рішення про відмову у призначенні допомоги при народженні дитини як порушення особою порядку направлення чи подання відповідної заяви про призначення спірної допомоги.

Як встановлено під час розгляду справи, будь-яких інших підстав для прийняття спірного у даній справі рішення відповідачем наведено не було, як і не вказано на наявності недоліків у поданих документах чи подання не повного пакету таких документів для призначення допомоги при народженні дитини.

Крім того, під час розгляду справи встановлено, що постановою Кабінету Міністрів України № 340 від 18.04.2023 року "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо надання окремих видів грошової допомоги, пільг і житлових субсидій", яка набула чинності 20.04.2023 року, у Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 р. № 1751, пункт 11 після абзацу сьомого доповнено новим абзацом такого змісту: "У період дії воєнного стану для призначення допомоги при народженні дитини один із батьків (опікун), який тимчасово перебуває за межами України (крім осіб, які перебувають на території держави, визнаної згідно із законом державою-окупантом та/або державою-агресором щодо України), надсилає до органу соціального захисту населення за своїм зареєстрованим (задекларованим) місцем проживання (перебування) заяву та видані компетентними органами країни перебування і легалізовані в установленому порядку документи, що засвідчують народження дитини".

Відтак, хоча і після тривалого спливу часу з моменту початку повномасштабного вторгнення, але було законодавчо закріплено можливість надсилання до органу соціального захисту населення за своїм зареєстрованим (задекларованим) місцем проживання (перебування) заяви та виданих компетентними органами країни перебування і легалізованими в установленому порядку документи, що засвідчують народження дитини.

Крім того, суд зазначає, що відповідно до ч. 7 ст. 7 Сімейного кодексу України дитина має бути забезпечена можливістю здійснення її прав, установлених Конституцією України, Конвенцією про права дитини, іншими міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Згідно п. 1 ст. 3 Конвенції про права дитини від 20.11.1989 (в редакції зі змінами, схваленими резолюцією 50/155 Генеральної Асамблеї ООН від 21.12.1995), яку ратифіковано Постановою Верховної Ради України від 27.02.1991 №789-XII, в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється як найкращому забезпеченню інтересів дитини.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про те, що рішення Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради від 14.04.2023 про відмову в призначенні допомоги при народженні дитини ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , оформлене у вигляді повідомлення №322 від 14.04.2023 року, та дії Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради щодо відмови в оформленні допомоги при народженні дитини - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , її батьку ОСОБА_4 є правомірними, а отже підлягають скасуванню та визнанню протиправними.

В той же час, з огляду на обставини справи та враховуючи, що подання до відповідача заяви про отримання спірної у даній справі допомоги направлено на захист прав та інтересів саме дитини, а відповідачем з огляду на зміст рішення у вигляді повідомлення №322 від 14.04.2023 про відмову в призначенні допомоги при народженні дитини було надано оцінку лише способу подачі такої заяви, то суд приходить до висновку про наявність підстав для виходу за межі позовних вимог згідно приписів ч.2 ст. 9 КАС України та зобов`язання Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради повторно розглянути питання призначення та здійснення нарахування та виплати ОСОБА_4 допомоги при народженні дитини - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Відповідно до положень ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З урахуванням встановлених обставин, суд приходить до висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .

Розподіл судових витрат здійснити в порядку ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст.ст. 243-246, 250, 255, 257-262, 295, 297 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради (просп. Льва Ландау, буд. 48,м. Харків,61060) про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати противоправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради (код ЄДРПОУ: 03196653) від 14.04.2023 про відмову в призначенні допомоги при народженні дитини ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , оформлене у вигляді повідомлення №322 від 14.04.2023.

Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради (код ЄДРПОУ: 03196653) щодо відмови в оформленні допомоги при народженні дитини - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , її батьку ОСОБА_4 (адреса: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 ).

Зобов`язати Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради (код ЄДРПОУ: 03196653) повторно розглянути питання призначення та здійснення нарахування та виплати ОСОБА_4 (адреса: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 ) допомогу при народженні дитини - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя Мельников Р.В.

Джерело: ЄДРСР 112698539
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку