open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 360/484/23
Моніторити
Ухвала суду /13.09.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /01.08.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Рішення /01.08.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.08.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.08.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.08.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.08.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /31.07.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.07.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.07.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.07.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.07.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.07.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.07.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.07.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.07.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.07.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.07.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.07.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.06.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.06.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.06.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.06.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.06.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.06.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.06.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.05.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.05.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.05.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.05.2023/ Луганський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 360/484/23
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /13.09.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /01.08.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Рішення /01.08.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.08.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.08.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.08.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.08.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /31.07.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.07.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.07.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.07.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.07.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.07.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.07.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.07.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.07.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.07.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.07.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.07.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.06.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.06.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.06.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.06.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.06.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.06.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.06.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.05.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.05.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.05.2023/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.05.2023/ Луганський окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

01 серпня 2023 рокум. ДніпроСправа № 360/484/23

Луганський окружний адміністративний суд

у складі головуючого судді Смішливої Т.В.,

за участю

секретаря судового засідання - Чепурової К.В..,

позивача ОСОБА_1

представника відповідача - Костирки Я.В.,

розглянувши в відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування наказу, стягнення заборгованості із заробітної плати,

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду 08 травня 2023 року через підсистему Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи «Електронний суд» надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач) до Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації (далі - відповідач), в якій просить суд:

- визнати незаконним та скасувати наказ Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації від 05 квітня 2023 року № 20-к/вс «Про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 »;

- стягнути з Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації на користь позивача заборгованість по заробітній платі за весь період призупинення дії трудового договору, а саме з 05 квітня 2023 року по день постановлення рішення.

В обґрунтування позову зазначено, що з 15 квітня 2016 року позивач призначений на посаду головного спеціаліста - юрисконсульта Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації (далі - Управління) із присвоєнням 13 рангу державного службовця згідно з наказом Управління від 15 квітня 2016 року № 43-к.

06 квітня 2023 року позивача ознайомлено з наказом Управління від 05 квітня 2023 року № 20-к/вс «Про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 », яким з 05 квітня 2023 року призупинено дію трудового договору з позивачем.

Позивач вважає наказ № 20-к/вс від 05 квітня 2023 року незаконним оскільки в ньому не зазначено інформацію про причини призупинення дії трудового договору, тобто відсутні підстави для його видання.

Зазначає, що наказом Управління від 4 березня 2022 року № 1-к/вс «Про організацію роботи в умовах правового режиму воєнного стану» (копія додається), далі - Наказ № 1-к/вс, усім державним службовцям було запроваджено виконання завдань за посадою за межами адміністративної будівлі Управління. До квітня 2023 року позивачем виконувалась робота на умовах трудового договору про дистанційну роботу та не виникало жодних ситуацій, які б унеможливлювали належне виконання мною дистанційної роботи.

Згідно з пунктом 4 Наказу № 1-к/вс такий захід як виконання завдань за посадою за межами адміністративної будівлі Управління скасовується чи змінюється у разі видання відповідного наказу. Проте на момент видання Наказу № 20-к/вс відсутній наказ про скасування виконання позивачем завдань за посадою за межами адміністративної будівлі Управління.

У разі неможливості забезпечити режим дистанційної роботи чи виконання завдань за межами адмінбудівель керівник структурного підрозділу облдержадміністрації повинен був оформити простій не з вини працівника, однак, цього не було зроблено.

Також порушено вимоги частини другої статті 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» щодо встановлення умов відновлення дії трудового договору, адже зазначена у пункті 2 Наказу № 20-к/вс умова відновлення дії трудового договору «переміщення на підконтрольну українській владі територію і налагодження інформаційно-телекомунікаційного зв`язку з ним для подальшого залучення до дистанційної роботи відповідно до статті 60-2 КЗпП України» є необґрунтованою та незаконною. У Наказі № 20-к/вс відсутні посилання на будь-які докази, які у такому випадку мали би підтверджувати місце перебування позивача станом на дату видання Наказу № 20-к/вс (тобто станом на 5 квітня 2023 року) нібито на «непідконтрольній українській владі території». Таким чином, відсутні докази тих обставин, які нібито стали підставою для формулювання у якості умови відновлення дії трудового договору словосполучення «переміщення на підконтрольну українській владі територію…».

Згідно зі статтею 60-2 Кодексу законів про працю України дистанційна робота - це форма організації праці, за якої робота виконується працівником поза робочими приміщеннями чи територією роботодавця, в будь-якому місці за вибором працівника та з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. У разі запровадження дистанційної роботи працівник самостійно визначає робоче місце та несе відповідальність за забезпечення безпечних і нешкідливих умов праці на ньому (частина четверта статті 60-2 Кодексу законів про працю України).

На думку позивача, виходячи із положень статті 60-2 Кодексу законів про працю України, під час дистанційної роботи він має право перебувати на будь якій території, у тому числі й на окупованій.

Головною умовою для призупинення дії трудового договору є абсолютна неможливість надання роботодавцем та виконання працівником відповідної роботи. Ці дві умови мають виконуватися одночасно. На думку позивача ці дві умови не виконано.

Крім того відсутні докази погодження Наказу № 20-к/вс відповідною військовою адміністрацією населеного пункту та районною військовою адміністрацією, як це передбачено частиною другою статті 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».

Представником відповідача 26 червня 2023 року через підсистему Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи «Електронний суд» подано відзив на позов, у якому зазначено, що розпорядженням голови Луганської облдержадміністрації (обласної військової адміністрації) від 03.03.2022 № 902 запроваджено режим дистанційної роботи, керівникам структурних підрозділів облдержадміністрації доручено запровадити за зверненнями державних службовців виконання ними завдань за межами адмінбудівель та режим дистанційної роботи для інших працівників облдержадміністрації.

Керуючись розпорядженням голови Луганської облдержадміністрації (обласної військової адміністрації) від 03.03.2022 № 902, на підставі наказу начальника Управління від 04.03.2022 № 1-к/вс працівники Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації були переведені в режим дистанційної роботи.

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань місцезнаходження Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації зареєстровано за адресою: проспект Центральний, 59, місто Сєвєродонецьк, область Луганська, 93405. Однак з 25.06.2022 територія Сєвєродонецької міської територіальної громади перебуває у тимчасовій окупації.

На підконтрольну українській владі територію ОСОБА_1 після 24.02.2022 не перемістився, про що стало відомо Управлінню культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації від правоохоронних органів у березні 2023 року. Позивачу було запропоновано переміститися на підконтрольну українській владі територію для збереження життя та здоров`я, а також заради забезпечення умов виконання ним своїх обов`язків за посадою головного спеціаліста - юрисконсульта.

Реалізація повноважень відповідно до посадових обов`язків в умовах воєнного стану має здійснюватися з дотриманням режиму конфіденційності та недопущення витоку інформації, якою може скористатися держава агресор, тому перебування ОСОБА_1 на непідконтрольній українській владі території унеможливлює як надання роботодавцем, так і виконання ним завдань за посадою.

Вважає, що в умовах воєнного стану та перебування ОСОБА_1 на непідконтрольній українській владі території будь-яка інформація, яка опрацьовується, може бути використана представниками окупаційної російської влади. Факт перебування ОСОБА_1 на непідконтрольній українській владі території стала приводом для ініціювання призупинення з ним трудового договору.

На думку представника відповідача оскаржуваний наказ видано з дотриманням порядку призупинення дії трудового договору, передбаченого статтею 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», а права позивача вказаним наказом не порушено.

Позивач правом подання відповіді на відзив не скористався.

Ухвалами суду від 11 травня 2023 року та від 19 травня 2023 року позовну заяву залишено без руху, а потім продовжено строк усунення недоліків.

Ухвалою суду від 29 травня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду після усунення її недоліків та відкрито провадження у справі; визначено, що справа розглядатиметься за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін, призначено судове засідання у справі.

Ухвалою суду від 23 червня 2023 року продовжено Управлінню культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації строк подання відзиву на позов та подання доказів.

Ухвалою суду від 28 червня 2023 року у задоволенні клопотання представника відповідача про залишення позову без розгляду відмовлено.

Ухвалою суду від 13 липня 2023 року зобов`язано Головний центр обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України надати суду інформацію з бази даних «Відомості про осіб, які перетнули державний кордон України, в`їхали на тимчасово окуповану територію України або виїхали з такої території» про перетин ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , адреса реєстрації: АДРЕСА_1 , адреса місця проживання: АДРЕСА_2 ) державного кордону України або переміщення на окуповану територію України у період часу з 05.04.2023 по 16.05.2023.

Ухвалою суду від 26 липня 2023 року витребувано додаткові докази у відповідача у справі.

Ухвалою суду від 01 серпня 2023 року у задоволенні клопотань позивача про не дослідження у судовому засіданні доказів - скріншотів з телефонів ОСОБА_3 та ОСОБА_4 щодо листування з ОСОБА_1 в мобільному месенджері «WhatsApp» відмовлено.

Ухвалою суду від 01 серпня 2023 року у задоволенні клопотання позивача про витребування у відповідача та дослідження у судовому засіданні мобільних телефонів ОСОБА_3 та ОСОБА_4 з метою встановлення змісту всіх файлів, які надсилались ОСОБА_1 в мобільному месенджері «WhatsApp» відмовлено.

Позивач та представник відповідача приймали участь у розгляді справи в режимі відеоконференції, у зв`язку з чим судом неодноразово задовольнялись клопотання про їх участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду, про що виносились відповідні ухвали суду.

У судових засіданнях позивач підтримав позовні вимоги повністю, зазначив, що станом на час подання уточненої позовної заяви (16.05.2023) він перебував за адресою, зазначеною у позові, а саме: АДРЕСА_2 . У листопаді 2022 року ним на ім`я керівника Управління подавалась заява про те, що він мешкає у місті Краматорськ але фактично він там не перебував, вважає, що керівник відповідача не мав права вимагати від нього такої заяви, а її написання не створює для позивача будь-яких наслідків. Документи з обмеженим доступом йому на опрацювання відповідачем не надавались, також він не працював з документами, які містять конфіденційну інформацію. Щодо нього було запроваджено дистанційний режим роботи, а тому він мав право перебувати на будь-якій території України окрім перебування за кордоном. Перебування на окупованій території України не є підставою для призупинення з ним дії трудового договору. Головне, що при дистанційній роботі він самостійно визначає робоче місце та несе відповідальність за забезпечення безпечних умов праці. У нього були і є можливості виконувати роботу дистанційно, наказ про скасування дистанційного режиму роботи щодо нього відповідачем не приймався. Просив суд позов задовольнити.

Представник відповідача позов не визнав, зазначив, що позивач повідомляв Управління про те, що знаходиться та працює на не окупованій території України, зокрема, у м. Краматорськ Донецької області. Позивач займає посаду головного спеціаліста - юрисконсульта Управління, а тому йому на погодження направляються різного роду документи, які містять індивідуальні дані працівників, конфіденційну інформацію, зокрема, інформацію про індивідуальний податковий номер платника податків. У березні 2023 року Управлінню стало відомо про те, що позивач перебуває на непідконтрольній українській владі території, а тому його подальша дистанційна робота створює можливість витоку інформації, якою може скористатися держава агресор, тому перебування ОСОБА_1 на непідконтрольній українській владі території унеможливлює як надання роботодавцем, так і виконання ним завдань за посадою. Вважає також, що перебування позивача на окупованій території та продовження виконання ним посадових обов`язків державного службовця створює для нього ризики утисків з боку окупаційної влади. Просив у задоволенні позову відмовити.

Заслухавши пояснення позивача, представника відповідача, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд встановив таке.

Учасники процесу надавали до суду процесуальні документи та докази у справі через підсистему «Електронний суд» у зв`язку з чим справа у паперовому вигляді судом не формувалась, докази досліджувались у підсистемі «Електронний суд».

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_1 , працює на посаді головного спеціаліста - юрисконсульта Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації з квітня 2016 року.

Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації є юридичною особою, ідентифікаційний код 02227044, зареєстровано 09.03.2005, номер запису: 13821200000003237, зареєстроване місцезнаходження юридичної особи: 93405, Луганська область, місто Сєвєродонецьк, проспект Центральний, будинок 59, керівник ОСОБА_3 , що підтверджено витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Розпорядженням голови Луганської обласної державної адміністрації - начальника обласної військової адміністрації від 03.03.2022 № 902 запроваджено виконання завдань за межами адміністративних будівель облдержадміністрації керівниками її структурних підрозділів. Доручено керівникам структурних підрозділів обласної державної адміністрації запровадити за зверненням державних службовців виконання ними завдань за межами адмінбудівель обласної державної адміністрації та режим дистанційної роботи для інших працівників. В разі неможливості забезпечити режим дистанційної роботи чи виконання завдань за межами адмінбудівель керівникам структурних підрозділів оформлювати простій не з вини працівника для державних службовців та інших працівників з оплатою в розмірі окладу (пункти 2-4 розпорядження).

Наказом начальника Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації № 1-к/ас від 04.03.2022 «Про організацію роботи в умовах воєнного стану» запроваджено виконання завдань за посадою за межами адміністративної будівлі Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації державними службовцями.

Наказом начальника Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації № 20-к/вс від 05.04.2023 «Про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 » призупинено дію трудового договору з ОСОБА_1 , головним спеціалістом - юрисконсультом Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації, з 05 квітня 2023 року на строк не більше ніж період дії воєнного стану. Встановлено, що умовою відновлення дії трудового договору є припинення або скасування воєнного стану, а у період дії воєнного стану - переміщення на підконтрольну українській владі територію і налагодження інформаційно-телекомунікаційного зв`язку з ним для подальшого залучення до дистанційної роботи відповідно до ст. 60-2 КЗпП України.

Пунктом 3 наказу визначено, що відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат ОСОБА_1 на час призупинення дії трудового договору у повному обсязі покладається на державу, що здійснює військову агресію проти України.

Наказ № 20-к/вс від 05.04.2023 прийнято на підставі ст. 13 Закону України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану" від 15.03.2022 № 2136-ІХ, Указів Президента України про введення та продовження строку воєнного стану в Україні, у зв`язку зі збройною агресією проти України, що виключає можливість обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором.

Листом Луганської обласної військової адміністрації № 3/01.01-29-1354 від 07.04.2023 повідомлено, що наказ управління культури, національностей, релігій та туризму облдержадміністрації щодо призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 , головним спеціалістом - юрисконсультом управління культури, національностей, релігій та туризму облдержадміністрації, погоджено.

Згідно з довідками № 2 від 15.06.2023 та № 3 від 10.07.2023 про заробітну плату ОСОБА_1 за лютий та березень 2023 року позивачу нараховано: у лютому 2023 року за 20 робочих днів: посадовий оклад 5800,00 грн, надбавка за ранг 7 ранг 400,00 грн, надбавка за вислугу років 18% пос. окладу 1044,00 грн, премія місячна 30% пос. окладу 1740,00 грн, надбавка за інтенсивність праці 100% пос. окладу 5800,00 грн, всього за місяць - 14784,00 грн; у березні 2023 року нараховано посадовий оклад 5 800,00 грн, надбавка за ранг 7 ранг 400,00 грн, надбавка за вислугу років 30% пос. окладу 1641,65 грн, премія місячна 30% пос. окладу 1740,00 грн, надбавка за інтенсивність праці 100% пос. окладу 5800,00 грн, перерахунок надбавки за вислугу років січень - лютий 2023 року 1044,00 грн, всього нараховано - 16425,65 грн.

Дані про нараховану заробітну плату ОСОБА_1 співпадають з інформацією, відображеною в розрахункових листах, наданих позивачем.

Відповідачем посадова інструкція позивача не надана з посиланням на втрату первинних документів Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації.

Так, згідно з талоном-повідомленням № 293 22.06.2022 начальником Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації Адамчук А. подано заяву про те, що під час перегляду мережі інтернет 11 червня 2022 року у вільному доступі в мережі Інтернет зявилось фото постраждалої від пожежі будівлі ПрАТ «СНВО «ІМПЕЛЬС» (за адресою: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, площа Перемоги, буд. 2), в якій знаходились орендовані приміщення Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації, 15 червня 2022 року у вільному доступі в мережі Інтернет з`явився відеозапис будівлі ПрАТ «СНВО «ІМПЕЛЬС», на якому видно вікна постраждалих від пожежі орендованих приміщень Управління на п`ятому поверсі будівлі з боку проспекту Гвардійський, 18 червня 2022 року у вільному доступі в мережі Інтернет з`явився відеозапис будівлі ПрАТ «СНВО «ІМПЕЛЬС», на якому видно вікна постраждалих від пожежі орендованих приміщень Управління на четвертому та п`ятому поверхах будівлі з боку внутрішнього двору будівлі. Пошкодження будівлі виникли внаслідок обстрілів військових формувань рф. У зазначених орендованих приміщеннях Управління знаходилось майно Управління за переліками згідно з оборотними відомостями. Також у зазначених орендованих приміщеннях Управління знаходились документи Національного архівного фонду та офіційні документи Управління.

Зазначена заява начальника Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації зареєстрована в Єдиному реєстрі досудових розслідувань 23.06.2022 за номером 12022181010001085.

Незважаючи на відсутність посадової інструкції позивача судом встановлено, що позивач щомісяця подавав керівнику Управління звіт про виконану роботу із узагальненим переліком виконаних завдань, серед яких є перевірка на відповідність чинному законодавству проєктів наказів Управління, направлення Східному міжрегіональному управлінню Міністерства юстиції переліку наказів Управління, прийнятих протягом відповідного місяця поточного року, підготовка та подання процесуальних документів в адміністративній справі № 360/4480/21.

Так, у листопаді 2022 року ОСОБА_1 здійснював перевірку на відповідність чинному законодавству проєктів наказів Управління про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_7 та ОСОБА_8 , що підтверджено скріншотами з телефонів ОСОБА_3 та ОСОБА_4 щодо листування з ОСОБА_1 в мобільному месенджері «WhatsApp».

Зокрема, 28.11.2022 ОСОБА_1 надіслав ОСОБА_3 файли документів з назвами «наказ призупинення ІНФОРМАЦІЯ_3», «наказ призупинення ІНФОРМАЦІЯ_4» з текстовим повідомленням: « ОСОБА_3 , добрий вечір! Відправляю для підпису накази».

Листування між ОСОБА_4 та ОСОБА_1 за 15.11.2022 також стосується підготовки проектів наказів про преміювання та щодо працівників Управління ОСОБА_7 та ОСОБА_8 .

Лист Управління від 29.11.2022 за № 01-21/0269-вс про погодження наказів про призупинення дії трудових договорів з ОСОБА_7 та ОСОБА_8 , адресований Луганській обласній військовій адміністрації та Сєвєродонецькій районній військовій адміністрації готувався позивачем, про що свідчить зазначення його прізвища та підпису як виконавця листа.

Листом № 91-34672/18/23-Вих від 25.07.2023 головний центр обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України повідомив, що за результатами проведеної перевірки інформації, що зберігається в базі даних «Відомості про осіб, які перетнули державний кордон України, в`їхали на тимчасово окуповану територію України або виїхали з такої території», що функціонує відповідно до Положення про цю базу даних, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 27.09.2022 № 614, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 26.10.2022 за № 1319/38655, відомостей щодо перетинання державного кордону України, лінії розмежування з тимчасово окупованими територіями громадянином України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у період з 05.04.2023 по 16.05.2023, в базі даних не виявлено.

Згідно з листом ПрАТ «ВФ Україна» листом від 18.07.2023 з початку повномасштабного вторгнення ворога на територію України, через воєнні дії (окупація території, постійні обстріли) на території Луганської області, було пошкоджене та виведене з ладу обладнання базових станцій ПрАТ «ВФ Україна», які забезпечували мобільним зв`язком місто Сєвєродонецьк Луганської області. Таким чином, починаючи з 09.05.2022 року у місті Сєвєродонецьк Луганської області послуги мобільного зв`язку ПрАТ «ВФ Україна» не надаються.

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною третьою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку. Матеріали справи свідчать, що відповідні положення податкового законодавства відповідачем при прийнятті оскаржуваних рішень дотримані не були, оскільки рішення відповідачем прийнято передчасно, що в свою чергу зумовило необхідність звернення позивача за захистом свого порушеного права до суду.

Відповідно до п. 17 ч. 1 ст. 4 КАС України публічна служба діяльність на державних політичних посадах, у державних колегіальних органах, професійна діяльність суддів, прокурорів, військова служба, альтернативна (невійськова) служба, інша державна служба, патронатна служба в державних органах, служба в органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування.

Згідно з положеннями статті 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.

Суд зазначає, що спірні правовідносини виникли між учасниками справи щодо призупинення дії трудового договору в умовах воєнного стану.

У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/202 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

У подальшому, Указом Президента України від 14 березня 2022 року № 133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 годин 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.

Також Указом Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 21 квітня 2022 року № 2212-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 годин 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України від 17 травня 2022 року № 341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 22 травня 2022 року № 2263-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 годин 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 15 серпня 2022 року № 2500-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 годин 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 07 листопада 2022 року № 757/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 16 листопада 2022 року № 2738-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 годин 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 06 лютого 2023 року № 58/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 7 лютого 2023 року № 2915-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 1 травня 2023 року № 254/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 2 травня 2023 року № 3057-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 26 липня 2023 року № 451/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 27 липня 2023 року «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб (до 15 листопада 2023 року).

Пунктом 3 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" встановлено, що у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 34, 38, 39, 41 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану".

Особливості проходження державної служби, служби в органах місцевого самоврядування, особливості трудових відносин працівників усіх підприємств, установ, організацій в Україні незалежно від форми власності, виду діяльності і галузевої належності, представництв іноземних суб`єктів господарської діяльності в Україні, а також осіб, які працюють за трудовим договором, укладеним з фізичними особами (далі - працівники), у період дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України "Про правовий режим воєнного стану" визначено Законом України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану" (відповідно до ст.1 цього Закону).

Згідно зі статтею 1 Закону України 15 березня 2022 року № 2136-IХ "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану" (далі - Закон № 2136) цей Закон визначає особливості проходження державної служби, служби в органах місцевого самоврядування, особливості трудових відносин працівників усіх підприємств, установ, організацій в Україні незалежно від форми власності, виду діяльності і галузевої належності, представництв іноземних суб`єктів господарської діяльності в Україні, а також осіб, які працюють за трудовим договором, укладеним з фізичними особами (далі - працівники), у період дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України "Про правовий режим воєнного стану". На період дії воєнного стану вводяться обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина передбачених статтями 43, 44 Конституції України. У період дії воєнного стану не застосовуються норми законодавства про працю, законів України "Про державну службу", "Про службу в органах місцевого самоврядування", інших законодавчих актів, що регулюють діяльність державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування у частині відносин, врегульованих цим Законом.

Прикінцевими положеннями Закону № 2136 визначено початок набрання чинності Законом з дня, наступного за днем його опублікування. Доповнено Главу XIX "Прикінцеві положення" Кодексу законів про працю України пунктом 2 такого змісту: "2. Під час дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України "Про правовий режим воєнного стану", діють обмеження та особливості організації трудових відносин, встановлені Законом України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану". Передбачено, також, що цей Закон діє протягом воєнного стану, введеного відповідно до Закону України "Про правовий режим воєнного стану", та втрачає чинність з дня припинення або скасування воєнного стану, крім частини третьої статті 13 цього Закону, яка втрачає чинність з моменту завершення виплати державою, що здійснює військову агресію проти України, відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат працівникам.

Положеннями статті 13 Закону № 2136 визначено, що призупинення дії трудового договору - це тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором у зв`язку із збройною агресією проти України, що виключає можливість обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором.

Призупинення дії трудового договору може здійснюватися за ініціативи однієї із сторін на строк не більше ніж період дії воєнного стану. У разі прийняття рішення про скасування призупинення дії трудового договору до припинення або скасування воєнного стану роботодавець повинен за 10 календарних днів до відновлення дії трудового договору повідомити працівника про необхідність стати до роботи.

Призупинення дії трудового договору не тягне за собою припинення трудових відносин.

Наказ (розпорядження) про призупинення дії трудового договору, укладеного з посадовими особами державних органів та органів місцевого самоврядування, роботодавець подає для погодження до військової адміністрації, яка здійснює свої повноваження на відповідній території (військові адміністрації населених пунктів та районні військові адміністрації, а за їх відсутності - обласні).

Відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат працівникам за час призупинення дії трудового договору у повному обсязі покладається на державу, що здійснює збройну агресію проти України.

Отже, під час дії воєнного стану роботодавець має право призупиняти дію трудового договору з працівниками, що не припиняє трудових відносин, та не виплачувати у період призупинення заробітну плату, гарантійні та компенсаційні виплати працівникам.

При цьому, норми Закону України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану" у цей час є пріоритетними над нормами Кодексу законів про працю України, оскільки вищевказаний закон є спеціальним законом.

Статтею 21 КЗпП України передбачено, що трудовим договором є угода між працівником і роботодавцем (роботодавцем - фізичною особою), за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, а роботодавець (роботодавець - фізична особа) зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін. Трудовим договором можуть встановлюватися умови щодо виконання робіт, які вимагають професійної та/або часткової професійної кваліфікації, а також умови щодо виконання робіт, які не потребують наявності у особи професійної або часткової професійної кваліфікації.

Відповідно до приписів частини 1 статті 13 Закону № 2136, право роботодавця на призупинення трудового договору настає за певних умов. Такими умовами призупинення трудового договору з працівником є абсолютна неможливість через збройну агресію: роботодавцем надати роботу, а працівником - виконувати її. До того ж побудова цієї норми закону вказує на те, що законодавець передбачив встановлення як неможливості роботодавцем надати роботу, так і неможливість виконувати цю роботу працівником, що має відбуватись саме у зв`язку із збройною агресією проти України.

Судом встановлено, що Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації (місце роботи позивача) зареєстровано як юридична особа за адресою: місто Сєвєродонецьк, проспект Центральний, будинок 59, Луганської області.

Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004 (зі змінами), місто Сєвєродонецьк є окупованим з 25 червня 2022 року.

Отже, відповідач як державний орган України не має можливості здійснювати свою діяльність за юридичною адресою.

Крім того, з талону-повідомлення про прийняття і реєстрацію заяви про кримінальне правопорушення від 22.06.2022 та витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань встановлено, що 23.06.2022 розпочато досудове розслідування у кримінальному провадженні за номером 12022181010001085 щодо знищення орендованого приміщення та майна Управління в результаті ракетних обстрілів.

Загальновідомим є факт того, що починаючи з 24 лютого 2022 року місто Сєвєродонецьк Луганської області неодноразово піддавалось ракетним та бомбовим ударам, що унеможливило забезпечення працівникам безпечних умов праці.

У зв`язку із зазначеним наказом начальника Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації № 1-к/ас від 04.03.2022 «Про організацію роботи в умовах воєнного стану» запроваджено виконання завдань за посадою за межами адміністративної будівлі Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації державними службовцями.

Статтею 4 Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" передбачено, що Кабінет Міністрів України та інші органи виконавчої влади в межах повноважень, визначених законом, реалізують державну політику електронного документообігу.

Відправлення та передавання електронних документів здійснюються автором або посередником в електронній формі за допомогою засобів інформаційних, електронних комунікаційних, інформаційно-комунікаційних систем або шляхом відправлення електронних носіїв, на яких записано цей документ (стаття 10 Закону).

Відповідно до п. 10 Інструкції з документування управлінської інформації в електронній формі та організації роботи з електронними документами в діловодстві, електронного міжвідомчого обміну, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 р. № 55, діловодство установи, організація обміну електронними документами з іншими установами здійснюються виключно з використанням системи електронного документообігу установи, інтегрованої до системи взаємодії. У разі відсутності в установі системи електронного документообігу установа для організації листування з іншими установами використовує спеціальний веб-модуль системи взаємодії (далі - веб-модуль системи взаємодії).

Згідно пояснень представника відповідача в Управлінні до початку повномасштабного вторгнення рф на територію України було запроваджено систему електронного документообігу, однак, після 24.02.2022 зазначена система не використовувалась, а обмін документами між працівниками здійснювався шляхом надсилання таких документів на особисті електронні адреси працівників або з використанням мобільних месенджерів.

Відповідно до частини другої статті 7 Закону № 2136 у період дії воєнного стану сторони трудового договору можуть домовитися про альтернативні способи створення, пересилання і зберігання наказів (розпоряджень) роботодавця, повідомлень та інших документів з питань трудових відносин та про будь-який інший доступний спосіб електронної комунікації, який обрано за згодою між роботодавцем та працівником.

При цьому пунктом 2 Порядку фіксації доведення інформації або документів до відома державного службовця шляхом використання засобів телекомунікаційного зв`язку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1042, визначено, що інформація або документи надсилаються державному службовцю з використанням засобів телекомунікаційного зв`язку виключно на його адресу електронної пошти чи за іншими контактними даними, про які він повідомив службі управління персоналом під час вступу чи проходження державної служби та які зазначені в його особовій справі.

Отже, в умовах воєнного стану обмін інформацією та документами між Управлінням та позивачем з використанням мобільного месенджера «WhatsApp» не є порушенням чинного законодавства, а тому клопотання позивача про постановлення окремої ухвали щодо порушення Управлінням культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації чинного законодавства в частині забезпечення електронного документообігу є безпідставним.

Судом встановлено, що начальником Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації 05.04.2023 винесено наказ № 20-к/вс «Про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 », яким призупинено дію трудового договору з ОСОБА_1 , головним спеціалістом - юрисконсультом Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації, з 05 квітня 2023 року на строк не більше ніж період дії воєнного стану. Встановлено, що умовою відновлення дії трудового договору є припинення або скасування воєнного стану, а у період дії воєнного стану - переміщення на підконтрольну українській владі територію і налагодження інформаційно-телекомунікаційного зв`язку з ним для подальшого залучення до дистанційної роботи відповідно до ст. 60-2 КЗпП України.

Пунктом 3 наказу визначено, що відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат ОСОБА_1 на час призупинення дії трудового договору у повному обсязі покладається на державу, що здійснює військову агресію проти України.

Наказ Управління № 20-к/вс від 05.04.2023 «Про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 » погоджено з Луганською обласною військовою адміністрацією.

Частиною 2 статті 13 Закону № 2136 передбачено, що наказ (розпорядження) про призупинення дії трудового договору, укладеного з посадовими особами державних органів та органів місцевого самоврядування, роботодавець подає для погодження до військової адміністрації, яка здійснює свої повноваження на відповідній території (військові адміністрації населених пунктів та районні військові адміністрації, а за їх відсутності - обласні).

Суд зазначає, що повноваження Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації розповсюджуються на територію всієї Луганської області, а тому погодження наказу № 20-к/вс від 05.04.2023 «Про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 » одразу з Луганською обласною військовою адміністрацією як органу, який здійснює свої повноваження на території області, на думку суду, не суперечить чинному законодавству.

Як зазначалось раніше умовою призупинення трудового договору з працівником є абсолютна неможливість через збройну агресію: роботодавцем надати роботу, а працівником - виконувати її.

Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації як станом на час винесення оскаржуваного наказу № 20-к/вс від 05.04.2023, так і на час розгляду судом цієї справи продовжує працювати у дистанційному режимі. Отже, роботодавець має можливість надавати роботу позивачу.

Як зазначено відповідачем у відзиві та пояснив представник відповідача у судовому засіданні підставою для винесення наказу № 20-к/вс від 05.04.2023 стала інформація правоохоронних органів про те, що ОСОБА_1 після окупації Луганської області не виїхав на підконтрольну українській владі територію та продовжував працювати дистанційно з окупованої території.

У судових засіданнях позивач відмовився надавати пояснення щодо свого місцезнаходження але пояснив, що станом на дату подання уточненої позовної заяви, а саме 16.05.2023, він знаходився за місцем реєстрації внутрішньо переміщеної особи: АДРЕСА_2 .

Стосовно заяви про своє місцезнаходження від 01.11.2022, відповідно до якої ОСОБА_1 перебував у м. Краматорськ, позивач пояснив, що таку подати таку заяву вимагало керівництво Управління, тому він її і написав без зазначення конкретної адреси.

Надавати пояснення щодо того, чи дійсно він знаходився станом на 01.11.2022 у м. Краматорську Донецької області, позивач відмовився.

Відповідно до листа Головного центру обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України № 91-34672/18/23-Вих від 25.07.2023 за результатами проведеної перевірки інформації, що зберігається в базі даних «Відомості про осіб, які перетнули державний кордон України, в`їхали на тимчасово окуповану територію України або виїхали з такої території», що функціонує відповідно до Положення про цю базу даних, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 27.09.2022 № 614, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 26.10.2022 за № 1319/38655, відомостей щодо перетинання державного кордону України, лінії розмежування з тимчасово окупованими територіями громадянином України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у період з 05.04.2023 по 16.05.2023, в базі даних не виявлено.

З огляду на те, що станом на 16.05.2023 позивач підтвердив своє місцеперебування на окупованій території, а з 05.04.2023 (дата прийняття наказу про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 ) перетинання ним лінії розмежування з тимчасово окупованими територіями не зафіксовано, суд дійшов висновку, що на час прийняття оскаржуваного наказу позивач вже перебував на окупованій території України.

Таким чином, для встановлення правомірності оскаржуваного наказу необхідно встановити можливість виконання позивачем, як державним службовцем, своїх посадових обов`язків, перебуваючи на окупованій території України, а також правомірність надання державною установою завдань за посадою працівнику, який перебуває на окупованій території.

Суд зазначає, що після повномасштабного вторгнення російської федерації на територію України стало відомо про жертви масових звірств росіян та вчинення інших злочинів проти українського народу та української державності.

22 травня 2022 року Верховною Радою України прийнято Закон України № 2265-IX «Про заборону пропаганди російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації як держави-терориста проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну».

Статтею 2 вказаного Закону визначено, що Російська Федерація є державою-терористом, однією з цілей політичного режиму якої є геноцид Українського народу, фізичне знищення, масові вбивства громадян України, вчинення міжнародних злочинів проти цивільного населення, використання заборонених методів війни, руйнування цивільних об`єктів та об`єктів критичної інфраструктури, штучне створення гуманітарної катастрофи в Україні або окремих її регіонах. Політичний режим Російської Федерації є нацистським за своєю суттю і практикою та ідеологічно наслідує націонал-соціалістичний (нацистський) тоталітарний режим.

Термін «геноцид» включає воєнні злочини, ключовими складовими яких є, зокрема, масові тортури, вбивства та депортації українців, захоплення та цілеспрямоване знищення об`єктів господарської інфраструктури, знищення культурних та історичних цінностей, об`єктів культурної спадщини, всього українського.

Суд зазначає, що основними завданнями Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації є забезпечення реалізації державної політики в галузі культури, мистецтв, охорони культурної спадщини, державної мовної політики та міжнаціональних відносин, релігії та захисту прав меншин на території області, сприяння загальнонаціональній культурній консолідації суспільства, формування цілісного культурно-інформаційного простору, захисту та просування високоякісного різноманітного національного культурного продукту, відродженню та розвитку традицій і культури української нації, етничної, культурної і мовної самобутності національних меншин, збереженню культурної спадщини.

Тобто, завдання Управління повністю суперечать нацистській ідеології окупаційної влади рф та виключає можливість діяльності Управління на окупованих територіях.

Позивач займає посаду головного спеціаліста - юрисконсульта Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації, і хоча під час розгляду справи відповідачем не надано суду посадової інструкції позивача, суд має можливість проаналізувати посадові обов`язки ОСОБА_1 на підставі власноруч складних ним звітів про виконану роботу у лютому та березні 2023 року.

У звітах зазначено, зокрема, що ОСОБА_1 здійснював перевірку на відповідність чинному законодавству проєктів наказів Управління, направляв Східному міжрегіональному управлінню Міністерства юстиції перелік наказів Управління, прийнятих протягом відповідного місяця поточного року, а, у лютому 2023 року також здійснював підготовку та подання процесуальних документів в адміністративній справі № 360/4480/21.

В Єдиному державному реєстрі судових рішень оприлюднено рішення Луганського окружного адміністративного суду від 29 травня 2023 року у справі № 360/4480/21 за позовом Керівника Лисичанської окружної прокуратури Луганської області до Відділу культури Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, Лисичанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації, Міністерства культури та інформаційної політики України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Луганська обласна державна адміністрація, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії. Предметом вказаної справи є занесення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, об`єкту культурної спадщини місцевого значення.

При цьому, 13.02.2023 представником Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації Фоменком Д.О. через підсистему Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи «Електронний суд» подано додаткові пояснення у справі № 360/4480/21 з додатками, а саме копії листа до Міністерства культури та інформаційної політики та переліку об`єктів культурної спадщини, що знаходились на підконтрольній українській владі території області до початку повномасштабної збройної агресії російської федерації, які взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Законом України «Про охорону культурної спадщини», та не включених до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

До зазначеного переліку включено 85 об`єктів пам`яток архітектури та містобудування, розташованих на окупованій території Луганської області, із зазначенням примірної дати пам`ятки, адреси місцезнаходження об`єкта.

З пояснень позивача та представника відповідача судом встановлено, що передача інформації між позивачем та Управлінням здійснюється на приватну електронну пошту позивача та за допомогою мобільного месенджера «WhatsApp». Зазначені канали зв`язку не є захищеними, а тому існує вірогідність витоку інформації, її перехоплення ворожими формуваннями, що може призвести до знищення об`єктів культурної спадщини України.

Крім того, позивач при виконанні посадових обов`язків здійснює перевірку на відповідність чинному законодавству проєктів наказів Управління, у тому числі і наказів, які містять конфіденційну інформацію щодо працівників Управління.

Зокрема, у листопаді 2022 року позивачем здійснювалась перевірка проектів наказів № 52-к/вс від 28.11.2022 «Про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_7 » та № 53-к/вс від 28.11.2022 «Про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_8 », які містять конфіденційну інформацію щодо зазначених осіб, а саме реєстраційні номери облікових карток платника податків ОСОБА_7 та ОСОБА_8 .

При цьому проекти зазначених наказів надсилались ОСОБА_1 за допомогою мобільного месенджера «WhatsApp», що підтверджено скріншотами з телефонів ОСОБА_3 та ОСОБА_4 щодо листування з ОСОБА_1 в мобільному месенджері «WhatsApp».

У суду відсутні докази того, що у листопаді 2022 року чи лютому 2023 року позивач перебував на окупованій території і вищенаведені документи, а саме документи, подані позивачем у справі № 360/4480/21, накази про призупинення дії трудових договорів з працівниками Управління, проаналізовані судом виключно з метою встановлення обсягу посадових обов`язків позивача.

Зазначений аналіз дозволяє дійти висновку, що в силу своїх посадових обов`язків позивач повинен опрацьовувати документи, потрапляння яких до окупаційної влади рф створює загрозу знищення об`єктів культурної спадщини України, розголошення персональних даних працівників Управління, тощо.

Судом достовірно встановлено та підтверджено листом Головного центру обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України, що з 05.04.2023 ОСОБА_1 перебуває на окупованій території.

Канали зв`язку, які використовуються Управлінням культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації та ОСОБА_1 не є захищеними, Управління не має можливості створити безпечний канал зв`язку з позивачем при перебуванні останнім на окупованій території, а робота позивача пов`язана з опрацюванням певної інформації, створенням документів та їх подальша передача роботодавцю.

Тобто, при винесенні оскаржуваного наказу Управлінням культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 дотримано обов`язкову умову, передбачену статтею 13 Закону № 2136, а саме наявність абсолютної неможливості через збройну агресію: роботодавцем надати роботу, а працівником - виконувати її.

З огляду на зазначене суд дійшов висновку, що оскаржуваний наказ відповідає вимогам ст. 13 Закону України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану" та об`єктивним фактичним реаліям, в яких позивач та відповідач опинилися внаслідок збройної російської агресії, не містить ознак дискримінації по відношенню до позивача, підтвердженням чого є матеріали справи, а отже, підстави для визнання оспорюваного наказу незаконним та його скасування у суду відсутні.

Оскільки судом не встановлено неправомірність постановленого наказу № 20-к/вс від 5 квітня 2023 року, а самим наказом визначено, що на період призупинення дії трудових договорів нарахування заробітної плати позивачу призупинено, тому підстави для стягнення заробітної плати за період призупинення дії трудового договору відсутні.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

За практикою Європейського суду з прав людини пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див. "Руїз Торія проти Іспанії" (Ruiz Toriya v. Spaine), рішення від 09.12.1994, Серія A, № 303-A, параграф 29). Водночас, відповідь суду повинна бути достатньо детальною для відповіді на основні (суттєві) аргументи сторін.

За встановлених в цій справі обставин та з урахуванням правового регулювання спірних правовідносин, оскільки в межах цієї адміністративної справи основні (суттєві) аргументи позовної заяви є необґрунтованими, суд дійшов висновку, що у задоволенні позовних вимог належить відмовити повністю.

Суд зазначає, що під час розгляду справи, а саме 19.07.2023, позивачем подано два клопотання про постановлення судом окремої ухвали стосовно порушення закону (а саме абзацу другого частини другої статті 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану») і направити її Управлінню культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації та Луганській обласній державній адміністрації для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону та щодо порушення Управлінням культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації чинного законодавства в частині забезпечення електронного документообігу.

Частиною першою статті 249 КАС України передбачено, що суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб`єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.

Тобто, окрема ухвала суду зостановлюється судом за результатами розгляду справи в нарадчій кімнаті під час винесення рішення у справі у разі виявлення під час розгляду справи порушення закону.

Оскільки під час розгляду справи судом не встановлено порушень відповідачем чинного законодавства, підстави для постановлення судом окремих ухвал відсутні.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

За правилами статті 139 КАС України понесені позивачем витрати у вигляді судового збору за подання цього позову у розмірі 858,88 грн покладаються на позивача та відшкодуванню не підлягають.

Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 249, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Управління культури, національностей, релігій та туризму Луганської обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування наказу, стягнення заборгованості із заробітної плати відмовити повністю.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення суду складено та підписано судом 07 серпня 2023 року.

Суддя Т.В. Смішлива

Джерело: ЄДРСР 112666924
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку