open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 серпня 2023 року м. Кропивницький Справа № 340/3597/23

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Кармазиної Т.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного (письмового) провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) Державної прикордонної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в перетинанні державного кордону України, громадянину України, який досяг 16-річного віку від 12 квітня 2023 року винесене інспектором прикордонної служби - вищої категорії 2 групи інспекторів прикордонного контролю 1 відділення інспекторів прикордонної служби Львів майстер-сержантом ОСОБА_2 .

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що відповідачем протиправно винесене оскаржуване рішення про відмову в перетині державного кордону України, громадянину України, який досяг 16-річного віку, та який є студентом навчального закладу, саме для навчання в іноземному навчальному закладі перетинав кордон. При цьому вказував, що ним подано повний пакет документів на підтвердження правомірності такого перетину.

Ухвалою суду від 09.06.2023 відкрито провадження в адміністративній справі, справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику учасників справи (а.с.94).

Представником відповідача надано відзив на позовну заяву, згідно якого заперечує проти задоволення позовних вимог, оскільки уповноважена особа Державної прикордонної служби України діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Вказує, що конституційне право особи вільно залишати територію України може бути обмежене законом. Так, в ході перевірки документів було встановлено відсутність документу, який би посвідчував приналежність позивача до категорії осіб, які звільненні від мобілізації та підпадають під дію Правил перетинання державного кордону громадянами України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 17.01.1995 року № 57 (у редакції, на час виникнення спірних відносин) (далі - Правила). Натомість пунктом 3 Указу Президента України від 24.02.2022 року №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні постановлено, що у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30-34, 38, 39, 41-44,53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України Про правовий режим воєнного стану. Так, зокрема, згідно з абз. 2 ч.3 ст.23 Закону № 3543 - ХІІ призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової перед вищої та вищої освіти, асистенти- стажисти, аспіранти та докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти. Згідно з пунктом 2-6 Правил передбачено, що у разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану право на перетин державного кордону, крім осіб, зазначених в пунктах 2-1 та 2-2 цих Правил, також мають інші військовозобов`язані особи, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації. Ця норма не поширюється на осіб, визначених в абзацах другому - восьмому частини третьої статті 23 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію. Отже громадяни чоловічої статті віком від 18 до 60 років, які є здобувачами професійної (професійно-технічної), фахової перед вищої та вищої освіти, асистенти- стажисти, аспіранти та докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти не підлягають призову на військову службу під час мобілізації, але, з урахуванням приписів п.2-6 Правил, дана категорія не має права виїжджати за кордон, так як ця категорія зазначена в абзаці другому частини третьої статті 23 Закону №3543-XII. Також вказував, що право на відстрочення від призову на військову службу під час мобілізації та право на перетин кордону в умовах режиму воєнного стану є різними за своєю правовою природою та законодавчими нормами, якими такі регулюються, органами, що їх визначають, тому наявність у позивача права на відстрочення від призову на військову службу під мобілізації не гарантує йому беззаперечного права на перетинання державного кордону для виїзду з України. До того ж, представник відповідача вказав, що позивач надав на паспортний контроль документ, що втратив дійсність, а саме, довідка для виїзду за кордон здобувачів фахової перед вищої освіти, асистенти-стажистів, аспірантів та докторантів, які навчаються за денною або дуальною формами навчання здобуття освіти від 11.04.2022 року №1/1878, видана позивачу, що діє протягом 6 місяців з дати її видачі, тобто до 11.09.2022 (а.с.97-99).

Позивачем надано відповідь на відзив, згідно якої повністю не погоджується з доводами відповідача, викладеними у відзиві на позовну заяву, та додатково зазначив, що посилання відповідача на те, що довідка ТЦК нібито втратила чинність - то в даній довідці було допущено технічну помилку і цей факт підтверджується відповідним листом ТЦК, а також тим, що в довідці долученій до справи мається посилання на посвідчення про приписку від 10.02.2023, а також тим, що у 2022 році ОСОБА_3 був ще неповнолітнім і жодних обмежень щодо його виїзду за кордон не було (а.с.103-105).

Дослідивши докази і письмові пояснення учасників справи, викладені у заявах по суті справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов таких висновків.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , є громадянином України, перебуває на військовому обліку в Голованівському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки (а.с.16-17, 35).

ОСОБА_1 зарахований до професійно-технічного училища 1 ступеня № 3 Об`єднання училищ механіки №2 ім. Казиміра Гурського в Кракові, що підтверджується довідкою про прийняття іноземця на стаціонарне навчання до гімназії від 24.03.2023 ZSM2.4310.2.2023 на період з 24.03.2023 по 31.08.2023, довідкою про прийняття іноземця на навчання до гімназії від 09.05.2023 ZSM2.4310.3.2023 на період з 01.09.2023 по 31.08.2024 та учнівським квитком №54/2021/2022 (а.с.26-31).

Начальник Голованівського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки видав ОСОБА_1 довідку № 1/1878 від 11.04.2022 Для виїзду за кордон здобувачів фахової перед вищої та вищої освіти, асистентів-стажистів, аспірантів та докторантів, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти про те, що, відповідно до ч. 9 ст. 17 Закону України Про військовий обов`язок і військову службу має право на відстрочку від призову від військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період (на строкову військову службу); заперечень щодо його виїзду з України у встановленому порядку для продовження навчання за кордоном не має; довідка дійсна протягом шести місяців з дати її видачі (а.с.36).

12.04.2023 ОСОБА_1 для виїзду за межі території України прибув в пункт контролю з метою перетнути державний кордон України, при цьому надав паспорт громадянина України для виїзду за кордон; посвідчення про приписку до призовної дільниці від 10.02.2023 на ім`я ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 з рішенням про надання відстрочки від призиву на строкову військову службу відповідно ч. 9 ст. 17 Закону України Про військовий обов`язок і військову службу; довідку від 11.04.2022 Керівника Голованівського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки А. Гриценко № 1/1878 Для виїзду за кордон здобувачів фахової перед вищої та вищої освіти, асистентів-стажистів, аспірантів та докторантів, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти видану призовнику ОСОБА_1 ; документи щодо навчання за кордоном, а саме, учнівський квиток на ім`я ОСОБА_4 , довідку про прийняття іноземця на стаціонарне навчання до гімназії від 24.03.2023 року ZSM2.4310.2.2023, виданої на ім`я ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_3 , шкільне свідоцтво (табель) № 335 від 24.06.2022 на ім`я ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_3 , дозвіл на тимчасове проживання в Польщі № НОМЕР_2 , свідоцтво про закінчення загальноосвітньої школи (а.с19-24, 26-36).

12 квітня 2023 року інспектор прикордонної служби - вищої категорії 2 групи інспекторів прикордонного контролю 1 відділення інспекторів прикордонної служби Львів майстер-сержант ОСОБА_5 прийняла рішення про відмову у перетинанні державного кордону України громадянину України, який досяг 16-річного віку (а.с.15).

У вказаному рішенні зазначено: У зв`язку з наявністю однієї з підстав, визначених статтею 6 Закону України Про порядок виїзду з України і в`їзду в Україну громадян України, у тому числі, у зв`язку з наявністю в базі даних Державної прикордонної служби України відомостей, що зазначену особу рішенням на підставі Закону України Про правовий режим воєнного стану, Указу Президента України №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, Закону України Про затвердження Указу Президента України про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 року, а також ПКМУ №57 зі змінами від 27.01.2023 року тимчасово обмежено у праві виїзду з України, або відповідно до статті 20 Закону України Про державну прикордонну службу України відсутні дійсні документи на право перетинання державного кордону (а.с.15).

Копію примірника даного рішення отримав позивач 12.04.2023 (а.с.15зв.).

Позивач оскаржив зазначене рішення до начальника НОМЕР_3 прикордонного Карпатського загону державної прикордонної служби України (а.с.37-44).

Начальник НОМЕР_3 прикордонного Карпатського загону державної прикордонної служби України надав відповідь, згідно якої рішення стосовно позивача є законним та обґрунтованим, а також винесеним у зв`язку з тим, що позивачем не надано на прикордонний контроль документи на право перетину державного кордону України в умовах воєнного стану. Додатково зазначив, що рішення про пропуск через державний кордон України приймається уповноваженою службовою особою Державної прикордонної служби України, безпосередньо під час перетину кордону, за наявності оригіналів всіх необхідних документів (а.с.45-46).

Не погоджуючись із рішенням про відмову в перетинанні державного кордону України, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Згідно ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 статті 33 Конституції України передбачено, що кожному, хто на законних підставах перебуває на території України, гарантується свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України, за винятком обмежень, які встановлюються законом.

Відповідно до статті 64 Конституції України, конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.

В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції.

Частинами 1-2 статті 2 Закону України Про прикордонний контроль від 05.11.2009 №1710-VI (далі - Закон №1710-VI) визначено, що прикордонний контроль державний контроль, що здійснюється Державною прикордонною службою України, який включає комплекс дій і систему заходів, спрямованих на встановлення законних підстав для перетинання державного кордону особами, транспортними засобами і переміщення через нього вантажів.

Прикордонний контроль здійснюється з метою протидії незаконному переміщенню осіб через державний кордон, незаконній міграції, торгівлі людьми, а також незаконному переміщенню зброї, наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, боєприпасів, вибухових речовин, матеріалів і предметів, заборонених до переміщення через державний кордон.

Пунктом 1 частини 3 статті 2 Закону №1710-VI закріплюється, що прикордонний контроль здійснюється щодо осіб, які перетинають державний кордон.

Згідно пункту 1 частини 4 статті 2 Закону №1710-V, прикордонний контроль включає перевірку документів.

Відповідно до статті 4 Закону №1710-V, прикордонний контроль організується та здійснюється на засадах: 1) законності; 2) відкритості; 3) забезпечення поваги до людської гідності та рівності осіб незалежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак; 4) здійснення його виключно спеціально підготовленими з цією метою військовослужбовцями та працівниками Державної прикордонної служби України; 5) вибірковості контрольних заходів на підставі оцінки ризиків.

За приписами статті 7 Закону №1710-V, паспортні та інші документи громадян України, іноземців та осіб без громадянства, які перетинають державний кордон, перевіряються уповноваженими службовими особами Державної прикордонної служби України з метою встановлення їх дійсності та приналежності відповідній особі. При цьому з`ясовується наявність або відсутність підстав для тимчасової відмови особі у перетинанні державного кордону.

Відповідно частини 1 статті 14 Закону України Про прикордонний контроль, іноземцю або особі без громадянства, які не відповідають одній чи кільком умовам перетинання державного кордону на в`їзд в Україну або на виїзд з України, зазначеним у частинах першій, третій статті 8 цього Закону, а також громадянину України, якому відмовлено у пропуску через державний кордон при виїзді з України у зв`язку з відсутністю документів, необхідних для в`їзду до держави прямування, транзиту, в передбачених законодавством випадках або у зв`язку з наявністю однієї з підстав для тимчасового обмеження його у праві виїзду за кордон, визначених статтею 6 Закону України Про порядок виїзду з України і в`їзду в Україну громадян України, відмовляється у перетинанні державного кордону лише за обґрунтованим рішенням уповноваженої службової особи підрозділу охорони державного кордону із зазначенням причин відмови. Уповноважена службова особа підрозділу охорони державного кордону про прийняте рішення доповідає начальнику органу охорони державного кордону. Таке рішення набирає чинності невідкладно. Рішення про відмову у перетинанні державного кордону оформляється у двох примірниках. Один примірник рішення про відмову у перетинанні державного кордону видається особі, яка підтверджує своїм підписом на кожному примірнику факт отримання такого рішення. У разі відмови особи підписати рішення про це складається акт.

Порядок здійснення права громадян України на виїзд з України і в`їзд в Україну, порядок оформлення документів для зарубіжних поїздок, визначає випадки тимчасового обмеження права громадян на виїзд з України і встановлює порядок розв`язання спорів у цій сфері регулює Закон України Про порядок виїзду з України і в`їзду в Україну громадян України від 21.01.1994 №3857-XII (далі Закон №3857-XII).

Частинами 1-2 статті 1 вищевказаного Закону передбачено, що громадянин України має право виїхати з України, крім випадків, передбачених цим Законом, та в`їхати в Україну.

На громадян України, які звернулися з клопотанням про виїзд з України, поширюються усі положення чинного законодавства, вони користуються всіма правами і несуть встановлені законом обов`язки. За громадянами України зберігаються на її території майно, кошти, цінні папери та інші цінності, що належать їм на праві приватної власності. Будь-яке обмеження їх громадянських, політичних, соціальних, економічних та інших прав не допускається. Громадянин України ні за яких підстав не може бути обмежений у праві на в`їзд в Україну.

У відповідності до статті 2 Закону №3857-XII, документами, що дають право громадянину України на виїзд з України і в`їзд в Україну, є: паспорт громадянина України для виїзду за кордон; дипломатичний паспорт України; службовий паспорт України; посвідчення особи моряка; посвідчення члена екіпажу; посвідчення особи на повернення в Україну (дає право на в`їзд в Україну). У передбачених міжнародними договорами України випадках замість документів, зазначених у частині першій цієї статті, для виїзду з України і в`їзду в Україну можуть використовуватися інші документи.

Згідно частини 1 статті 6 Закону № 3857-XII, право громадянина України на виїзд з України може бути тимчасово обмежено у випадках, коли: - він обізнаний з відомостями, які становлять державну таємницю, - до закінчення терміну, встановленого статтею 12 цього Закону; - стосовно нього у порядку, передбаченому кримінальним процесуальним законодавством, застосовано запобіжний захід, за умовами якого йому заборонено виїжджати за кордон, - до закінчення кримінального провадження або скасування відповідних обмежень; - він засуджений за вчинення кримінального правопорушення - до відбуття покарання або звільнення від покарання; - він ухиляється від виконання зобов`язань, покладених на нього судовим рішенням або рішенням інших органів (посадових осіб), що підлягає примусовому виконанню в порядку, встановленому законом, - до виконання зобов`язань або сплати заборгованості зі сплати аліментів; - він перебуває під адміністративним наглядом Національної поліції - до припинення нагляду; - він є керівником юридичної особи або постійного представництва нерезидента (згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру, наданими відповідно до Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), що не виконує встановленого Податковим кодексом України податкового обов`язку щодо сплати грошових зобов`язань, що призвело до виникнення у такої юридичної особи або постійного представництва нерезидента податкового боргу в сумі, що перевищує 1 мільйон гривень, та якщо такий податковий борг не сплачено протягом 240 календарних днів з дня вручення платнику податків податкової вимоги, - до погашення суми такого податкового боргу, у зв`язку з яким таке обмеження встановлюється.

Статтею 3 Закону № 3857-XII передбачено, що перетинання громадянами України державного кордону України здійснюється в пунктах пропуску через державний кордон України після пред`явлення одного з документів, зазначених у статті 2 цього Закону.

Правила перетинання державного кордону України громадянами України встановлюються Кабінетом Міністрів України відповідно до цього Закону та інших законів України.

На виконання статті 3 Закону № 3857-XII, постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.1995 № 57 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 25.08.2010 № 724, чинній на час виникнення спірних правовідносин) затверджено Правила перетинання державного кордону громадянами України, які визначають порядок перетинання громадянами України державного кордону (далі - Правила №57).

Відповідно до пункту 2 вказаних Правил, перетинання державного кордону громадянами України (громадяни) державного кордону здійснюється в пунктах пропуску через державний кордон та пунктах контролю (пункти пропуску), якщо інше не передбачено законом, за одним з таких документів, що дають право на виїзд з України і в`їзд в Україну: паспорт громадянина України для виїзду за кордон; дипломатичний паспорт; службовий паспорт; проїзний документ дитини (чинний протягом строку, на який він виданий); посвідчення особи моряка; посвідчення члена екіпажу.

У разі коли громадянин, який постійно проживає в Україні, втратив зазначені документи (паспортні документи) за межами України або якщо строк дії таких документів закінчився під час перебування громадянина за межами України, або встановлено, що вони є недійсними з інших причин, документом, що дає право на в`їзд в Україну, є посвідчення особи на повернення в Україну, яке видається дипломатичним представництвом або консульською установою України за кордоном. У передбачених міжнародними договорами або законодавством України випадках перетинання громадянином державного кордону здійснюється також за іншими документами. У такому разі прикордонний контроль здійснюється у порядку, який застосовується під час надання громадянином паспортних документів. У випадках, визначених законодавством, для перетинання державного кордону громадяни крім паспортних документів повинні мати також підтверджуючі документи.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України Про правовий режим воєнного стану в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

В подальшому, Указом Президента України від 14 березня 2022 року за № 133/2022, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України Про правовий режим воєнного стану, внесено часткову зміну статті 1 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, та продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.

Відповідно до Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні від 17 травня 2022 року № 341/2022, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 07 листопада 2022 року № 757/2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

Згідно із Указом Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні від 06 лютого 2023 року № 58/2023, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 01 травня 2023 року № 254/2023, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.

Відповідно до пункту 2 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, військовому командуванню (зокрема, Державній прикордонній службі України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування доручено запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України Про правовий режим воєнного стану заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.

Пунктом 3 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні постановлено, що, у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 34, 38, 39, 41 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України Про правовий режим воєнного стану.

Так, згідно із статтею 1 Закону України Про правовий режим воєнного стану від 12.05.2015 року № 389-VIII (далі - Закон № 389-VIII), воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Відповідно до пункту 6 частини 1 статті 8 Закону № 389-VIII, в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану: встановлювати у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, особливий режим в`їзду і виїзду, обмежувати свободу пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також рух транспортних засобів.

Згідно з п.8 Порядку встановлення особливого режиму в`їзду і виїзду, обмеження свободи пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також руху транспортних засобів в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 року №1455, перетинання державного кордону в пунктах пропуску через державний кордон та пунктах контролю на території, де введено воєнний стан, здійснюється з урахуванням обмежень, встановлених законодавством.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 69/2022 Про загальну мобілізацію постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію.

Правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, засади організації цієї роботи, повноваження органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також обов`язки підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності, повноваження і відповідальність посадових осіб та обов`язки громадян щодо здійснення мобілізаційних заходів встановлює Закон України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію від 21 жовтня 1993 року №3543-XII (далі - Закон №3543-XII, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Так, статтею 1 Закону №3543-ХІІ визначено, що мобілізація - комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано.

Статтею 22 Закону № 3543-XII передбачено обов`язки громадян щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації, серед яких, з`являтися за викликом до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, військовозобов`язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом Служби зовнішньої розвідки України) для взяття на військовий облік військовозобов`язаних чи резервістів, визначення їх призначення на особливий період.

Згідно частини 5 статі 22 Закону № 3543-XII, призов громадян на військову службу під час мобілізації або залучення їх до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, здійснюють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки за сприяння місцевих органів виконавчої влади або командири військових частин (військовозобов`язаних, резервістів Служби безпеки України - Центральне управління або регіональні органи Служби безпеки України, військовозобов`язаних, резервістів Служби зовнішньої розвідки України - відповідний підрозділ Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов`язаних Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - відповідні органи управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).

У відповідності до частини 6 статті 22 Закону № 3543-XII, громадянам, які перебувають на військовому обліку, з моменту оголошення мобілізації забороняється зміна місця проживання без дозволу посадової особи, визначеної у частині третій цієї статті.

Пунктами 2 та 12 Правил №57 передбачено, що у випадках, визначених законодавством, для перетинання державного кордону громадяни крім паспортних документів повинні мати також підтверджуючі документи. У ході перевірки документів під час виїзду з України з`ясовується наявність або відсутність підстав для тимчасового обмеження громадянина у праві виїзду за кордон.

Згідно пункту 2-6 Правил №57, у разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану право на перетин державного кордону, крім осіб, зазначених у пунктах 21 та 22 цих Правил, також мають інші військовозобов`язані особи, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації. Ця норма не поширюється на осіб, визначених в абзацах другому - восьмому частини третьої статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", а також пункті 214 цих Правил.

Відповідно до абз.2 ч.3 ст.23 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію, не підлягають призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, зокрема, здобувачі фахової передвищої та вищої освіти, асистенти-стажисти, аспіранти та докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти.

Суд звертає увагу, що Правила №57 не регламентують процедуру перетину державного кордону в умовах воєнного стану для здобувачів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються закордоном за денною або дуальною формами здобуття освіти.

Як встановлено судом раніше, обґрунтування оскаржуваного рішення наступне У зв`язку з наявністю однієї з підстав, визначених статтею 6 Закону України Про порядок виїзду з України і в`їзду в Україну громадян України, у тому числі, у зв`язку з наявністю в базі даних Державної прикордонної служби України відомостей, що зазначену особу рішенням на підставі Закону України Про правовий режим воєнного стану, Указу Президента України №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, Закону України Про затвердження Указу Президента України про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 року, а також ПКМУ №57 зі змінами від 27.01.2023 року тимчасово обмежено у праві виїзду з України, або відповідно до статті 20 Закону України Про державну прикордонну службу України відсутні дійсні документи на право перетинання державного кордону (а.с.15).

При цьому позивач надав на паспортний контроль документ, що втратив дійсність, а саме, довідка для виїзду за кордон здобувачів фахової перед вищої освіти, асистенти-стажистів, аспірантів та докторантів, які навчаються за денною або дуальною формами навчання здобуття освіти від 11.04.2022 року №1/1878, видана позивачу, що діє протягом 6 місяців з дати її видачі, тобто до 11.10.2022.

Так суд зазначає, що позивачем при перетині Державного кордону дійсно було надано довідку начальника Голованівського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки видав ОСОБА_1 № 1/1878 від 11.04.2022 Для виїзду за кордон здобувачів фахової перед вищої та вищої освіти, асистентів-стажистів, аспірантів та докторантів, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти про те, що, відповідно до ч.9 ст.17 Закону України Про військовий обов`язок і військову службу має право на відстрочку від призову від військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період (на строкову військову службу); заперечень щодо його виїзду з України у встановленому порядку для продовження навчання за кордоном не має; довідка дійсна протягом шести місяців з дати її видачі (а.с.36).

Тобто дійсно, на дату виїзду за кордон ця довідка не діяла.

В подальшому позивачем надано до суду іншу довідку, з огляду на помилку в довідці №1/1878 від 11.04.2022 (а.с.106-107), проте суд зазначає, що на дату перетину кордону відповідачу була подана саме довідка №1/1878 від 11.04.2022, при цьому посадова особа відповідача не мала права на місці надавати висновки про помилковість даних довідки, в певній її частині, зокрема в даті видачі.

Так посадова особа мала право лише перевірити наявність підстав для виїзду позивача за кордон, оскільки позивач не мав усіх необхідних документів на підтвердження права перетину кордону в умовах воєнного стану, а саме актуальної довідки посадової особи Голованівського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, виданої Кадіку В.С. № 1/1878 від 11.04.2022 Для виїзду за кордон здобувачів фахової перед вищої та вищої освіти, асистентів-стажистів, аспірантів та докторантів, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти, тому інспектором прикордонної служби - вищої категорії 2 групи інспекторів прикордонного контролю 1 відділення інспекторів прикордонної служби Львів майстер-сержантом ОСОБА_2 правомірно винесене рішення про відмову позивачу в перетинанні державного кордону України, громадянину України, який досяг 16-річного віку від 12 квітня 2023 року.

Щодо доводів про не обґрунтованість (не вмотивованість) оскаржуваного рішення, то на думку суду наведені представником позивача недоліки такого рішення в спірних правовідносинах не можуть бути самостійною підставою для його скасування, оскільки позивачем до суду не надано доказів на підтвердження наявності права у позивача права перетину державного кордону України під час дії воєнного стану, станом на 12.04.2023.

До того ж, оспорюване рішення має разовий характер і вичерпало свою дію фактом його виконання, а тому при пред`явленні позивачем документів, які надають право на перетин державного кордону на виїзд з України, таке жодним чином не створить перешкод для перетину ним кордону України, за наявності на те законних підстав.

Принагідно суд зазначає, що позивач не позбавлений права перетнути кордон за наявності відповідних оригіналів документів, які надають йому право перетину державного кордону України під час дії воєнного стану.

З огляду на викладене, відповідачем доведено правомірність винесення оскаржуваного рішення, а тому в задоволенні позовних вимог необхідно відмовити.

Посилання позивача на рішення окружних адміністративних судів, суд не приймає до уваги, оскільки, дані судові рішення, відповідно до ст.7 КАС України, не є джерелом права, що застосовуються судом при вирішенні справ та, з огляду на норми ч.5 ст.242 КАС України, їх висновки не є обов`язковими для врахування.

Відповідно до ст. 139 КАС України у разі відмови в задоволенні позовних вимог, сплачений судовий збір відшкодуванню не підлягає.

Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_4 ) до Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) Державної прикордонної служби України про визнання протиправним та скасування рішення (79000, м. Львів, вул. Личаківська, 74, ЄДРПОУ 14321653) про визнання протиправним та скасування рішення, - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Т.М. КАРМАЗИНА

Джерело: ЄДРСР 112666793
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку