open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"07" серпня 2023 р. справа № 300/2932/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Кафарського В.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до товариства з обмеженою відповідальністю «АГРЕГАТБУД» про стягнення адміністративно-господарської санкції та пені в розмірі 135 546,87 гривні,-

В С Т А Н О В И В:

Івано-Франківське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (надалі позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «АГРЕГАТБУД» (надалі відповідач, ТОВ «АГРЕГАТБУД») про стягнення адміністративно-господарської санкції та пені в розмірі 135 546,87 гривень.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідач не вжив заходів щодо створення робочих місць та працевлаштування осіб з інвалідністю, а отже обов`язок по виконанню нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю ним не виконано, що є порушенням ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні». Таким чином, до товариства з обмеженою відповідальністю «АГРЕГАТБУД» застосовані адміністративно-господарські санкції за 3 незайнятих робочих місця для осіб з інвалідністю, а також нараховано пеню за простроченням сплати адміністративно-господарських санкцій.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 26.05.2023 даний позов залишено без руху у зв`язку з невідповідністю вимогам статті 161 Кодексу адміністративного судочинства України, а позивачу надано строк для усунення недоліків.

Позивачем недоліки позовної заяви усунуто шляхом надання до суду документа про підтвердження сплати судового збору.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 06.06.2023 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

27.06.2023 на адресу суду від товариства з обмеженою відповідальністю «АГРЕГАТБУД» надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач заперечив щодо задоволення позовних вимог, оскільки ним вжито усіх необхідних заходів спрямованих на створення робочих місць та виконання нормативу щодо працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році та відповідно недопущення правопорушення у сфері господарювання. Так, у період з 01.01.2022 по 31.03.2023 ТОВ «АГРЕГАТБУД» виконувало норматив робочих місць для осіб з інвалідністю. Проте з квітня 2022 року у зв`язку із широкомасштабною агресією російської федерації підприємство змушене було скоротити кількість працівників до 2 осіб та релокуватись у Івано-Франківську область, у зв`язку із чим припинило займатися виробничою діяльністю. Із посиланням на форс мажорні обставини, просить відмовити у задоволенні позову.

У подальшому представником відповідача надано додаткові пояснення, яких представник відповідача ще раз наголошує на виконанні нормативу ТОВ «АГРЕГАТБУД» у період з 01.01.2022 по 31.03.2023.

Суд, розглянувши справу за правилами спрощеного позовного провадження, дослідивши в сукупності письмові докази, які наявні в матеріалах справи, встановив наступне.

ТОВ «АГРЕГАТБУД» (код ЄДРПОУ 35753200) як суб`єкт господарювання зареєстрований за адресою: вул. Автоливмашівська, буд. 1, с. Хриплин, Івано-Франківська область, 76495.

Видами діяльності відповідача є: 33.17 Ремонт і технічне обслуговування інших транспортних засобів (основний), 30.20 Виробництво залізничних локомотивів і рухомого складу, 25.62 Механічне оброблення металевих виробів, 49.20 Вантажний залізничний транспорт, 52.10 Складське господарство, 52.24 Транспортне оброблення вантажів, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Івано-Франківським обласним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю проведено аналіз діяльності ТОВ «АГРЕГАТБУД» на предмет дотримання вимог Закону України «Про зайнятість населення» та Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні».

Водночас, відповідач вимоги вказаних нормативних актів не виконав, що вбачається із розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (надалі розрахунок) (а.с. 4).

Так, згідно із рядком 3 вказаного розрахунку, норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю для ТОВ «АГРЕГАТБУД» становить 3 особи, у той же час відповідно до рядка 2, у роботодавця протягом 2022 року середньооблікова кількість осіб з інвалідністю становила 0 осіб (а.с. 4).

Середньорічна зарплата штатного працівника ТОВ «АГРЕГАТБУД» становила 44123,29 грн. Середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу 97 осіб.

Отже, за не працевлаштування трьох осіб з інвалідністю відповідачу було нараховано адміністративно-господарські санкції у сумі 132 369,87 грн.

17.04.2023 о 13:30 розрахунок у формі електронного документа надіслано відповідачу через електронний кабінет на вебпорталі Пенсійного фонду України (а.с. 5).

Проте ТОВ «АГРЕГАТБУД» у строк, встановлений законом, адміністративно-господарські санкції самостійно не сплатило, у зв`язку із чим відповідачу була нарахована пеня у сумі 3177,00 грн (а.с. 6).

Несплата відповідачем адміністративно-господарських санкцій та пені стала підставою для звернення Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до суду із даним позовом.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає таке.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Законом, що визначає основи соціальної захищеності інвалідів в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами є Закон України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.1991 (надалі Закон №875-XII).

Згідно із ч. 1 ст. 18 Закону №875-XII, забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Відповідно до ч. 3 ст. 18 Закону №875-ХІІ, підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Статтею 19 Закону №875-XII передбачено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Водночас, статтею 20 Закону №875-XII визначено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Порядок подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 №70, визначає процедуру подання підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичними особами, що використовують найману працю, в яких за основним місцем роботи працює вісім і більше осіб (далі - роботодавці), звітів про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі - відділення Фонду) та інформації про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування осіб з інвалідністю - базовому центру зайнятості.

Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані, за формою, затвердженою Мінсоцполітики за погодженням з Держстатом.

Відповідно до п. 8 Інструкції щодо заповнення форми звітності №10-ПОІ (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю», затвердженої наказом Міністерства соціальної політики України 27.08.2020 року №591, у рядку 03 відображається кількість осіб з інвалідністю - штатних працівників, які відповідно до нормативу робочих місць для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю, установленого статтею 19 Закону, повинні працювати на робочих місцях, створених роботодавцем.

Показник рядка 03 для роботодавців, у яких працює від 25 осіб, визначається шляхом множення показника рядка 01 на 4%; для роботодавців, у яких працює від 8 до 25 осіб, дорівнює 1.

У даному випадку показник рядка 03 складає - 3.

Згідно із ч. 4 ст. 20 Закону №875-XII, адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені ст. 250 Господарського кодексу України.

Порядок сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 №70.

Статтею 238 Господарського кодексу України передбачено, що за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб`єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб`єкта господарювання та ліквідацію його наслідків.

Види адміністративно-господарських санкцій, умови та порядок їх застосування визначаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами.

Серед переліку адміністративно-господарських санкцій, встановленого ч. 1 ст. 239 Господарського кодексу України, вказано, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та у порядку, встановленому законом, можуть застосовувати до суб`єктів господарювання, зокрема, адміністративно-господарський штраф, а також і інші адміністративно-господарські санкції, встановлені цим Кодексом та іншими законами.

Спірні у цій справі санкції застосовуються до суб`єктів господарювання уповноваженими органами державної влади за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, а тому є адміністративно-господарськими санкціями. Про це також вказано у ст. 20 Закону № 875-ХІІ.

Отже, законом передбачена відповідальність у вигляді адміністративно-господарських санкцій для підприємств, які не забезпечили середньооблікову чисельність працюючих інвалідів відповідно до установленого нормативу.

Разом з тим, законом передбачено випадки, у яких суб`єкт господарювання звільняється від відповідальності за вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Загальні засади відповідальності учасників господарський відносин, зокрема і підстави для звільнення від відповідальності за порушення правил здійснення господарської діяльності (за що передбачені адміністративно-господарські санкції), регламентовано главою 24 Загальні засади відповідальності учасників господарських відносин Господарського кодексу України.

Так, відповідно до ч. 1 ст. 218 Господарського кодексу України, підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Згідно із ч. 2 ст. 218 Господарського кодексу України, учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Зі змісту ч. 2 ст. 218 Господарського кодексу України вбачається, що вказана норма встановлює підстави для звільнення від відповідальності, як за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання (за що встановлено відповідальність у вигляді відшкодування збитків, штрафні санкції, або оперативно-господарські санкції), так і за порушення правил здійснення господарської діяльності (за що встановлено відповідальність у вигляді адміністративно-господарських санкцій).

Отже, суб`єкт звільняється від відповідальності, зокрема: за порушення правил здійснення господарської діяльності (тобто від адміністративно-господарських санкцій), якщо доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення правопорушення.

Враховуючи викладене вище, суд з метою повного, всебічного, об`єктивного та неупередженого розгляду справи вбачає за доцільне з`ясувати чи вжив відповідач залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення, яке полягає у незабезпеченні середньооблікової чисельності працюючих інвалідів відповідно до установленого нормативу.

Так, у відзиві ТОВ «АГРЕГАТБУД» зазначає, що усі виробничі потужності підприємства, якими володів відповідач і через які здійснював господарську діяльність, знаходяться на території Луганської області, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єктів (а.с. 58-59).

28.02.2022 наказом директора ТОВ «АГРЕГАТБУД» №28к було оголошено простій з 01.03.2022 по 31.03.2022 (а.с. 69).

Окрім того, у матеріалах справи міститься витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, згідно із яким у період з 15.03.2022 по 14.04.2022 невстановленими учасниками незаконних збройних формувань т.зв. лнр окупаційної адміністрації рф, а також військовослужбовцями збройних сил рф здійснено артилерійський обстріл території м. Рубіжне Луганської області, внаслідок якого пошкоджено виробничі приміщення та майно ТОВ «АГРЕГАТБУД», розташовані за адресою: пл. Хіміків, 2, м. Рубіжне, Луганська обл., у зв`язку із чим відкрито кримінальне провадження за ч. 1 ст. 438 Кримінального кодексу України (а.с. 57).

Водночас, наказом від 31.03.2023 призупинено з 01.04.2022 дію всіх трудових договорів, укладених між ТОВ «АГРЕГАТБУД» та працівниками до дати припинення або скасування воєнного стану на всій території України (а.с. 72).

Так, з додатку 5 до Податкового розрахунку сум доходу нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внесу (Д5) вбачається, що 31.03.2022 наказом від 31.03.2022 №12 було призупинено дію трудових договорів працівників ТОВ «АГРЕГАТБУД» за п. 6 ч. 1 ст. 41 КЗпП України, у зв`язку із неможливістю забезпечення працівника роботою, визначеною трудовим договором, у зв`язку із знищенням (відсутністю) виробничих, організаційних та технічних умов, засобів виробництва або майна роботодавця внаслідок бойових дій (а.с. 46-51).

У подальшому, за твердженням відповідача, форми звітності не подавались, оскільки усі виробничі потужності, де були створені робочі місця для осіб з інвалідністю опинилися на тимчасово окупованій території.

При цьому, відповідачем надано копію належним чином посвідченого повідомлення до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про неможливість вивезення первинних документів, зокрема податкової та статистичної звітності, кадрових документів, штатного розпису, особових справ та трудових книжок (а.с. 75).

Суд зазначає, що відповідно до ст. 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Так, у зв`язку з широкомасштабною військовою агресією російської федерації проти України, безпосереднім перебуванням території міста Рубіжне, де знаходилось ТОВ «АГРЕГАТБУД», у районі проведення воєнних (бойових) дій, введенням з 24 лютого 2022 року воєнного стану згідно з Указом Президента України від 24 лютого 2022 року 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» та включенням Рубіжнянської міської територіальної громади з 13.05.2022 до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окуповані російською федерацією відповідно до Наказу №309 від 22.12.2022 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією», ТОВ «АГРЕГАТБУД» втратила можливість найняти осіб з інвалідністю на створені робочі місця.

Водночас, суд звертає увагу, що підприємством призупинені трудові відносини й з іншими працівниками ТОВ «АГРЕГАТБУД» до припинення та скасування воєнного стану на території України.

При цьому, згідно із листом Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області від 16.06.2023 №0900-0202-8/27933 на ТОВ «АГРЕГАТБУД» працювали:

- ОСОБА_1 у період з 21.03.2019 по 31.03.2022;

- ОСОБА_2 у період з 03.02.2020 по 31.03.2022;

- ОСОБА_3 у період з 07.10.2021 по 31.03.2023 (а.с. 55).

Згідно із довідкою до акта огляду МСЕК серії 10 ААБ №278226, ОСОБА_2 є особою з інвалідністю ІІ групи (а.с. 77).

Крім того, у додатку №1 Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам, зокрема ОСОБА_1 та ОСОБА_3 , яка подавалась ТОВ «АГРЕГАТБУД» за перший квартал 2022 року (січень, лютий, березень) у рядку 08 вказано код категорії застрахованої особи 2, що згідно із Додатком 1 до Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, означає працюючих осіб з інвалідністю з інвалідністю на підприємствах, в установах і організаціях (а.с. 65-67).

Отже, у період з 01.01.2022 по 31.03.2022 на ТОВ «АГРЕГАТБУД» працювало три особи з інвалідністю, отже підприємство виконувало норматив робочих місць для осіб.

За таких обставин, суд приходить до висновку, що ТОВ «АГРЕГАТБУД» вчинило всі передбачені законодавством заходи щодо створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.

Доказів, які б свідчили про те, що ТОВ «АГРЕГАТБУД» безпідставно відмовляло у прийнятті на роботу особам з інвалідністю, які безпосередньо зверталися до відповідача або які були направлені переліченими у ст. 18 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» органами, позовна заява та додатки до неї не містять.

Вказані обставини, на думку суду, свідчать про наявність підстав для звільнення підприємства від відповідальності на підставі частини 2 статті 218 Господарського кодексу України.

Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Згідно зі статтею 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати до стягнення не підлягають.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

у задоволення позову Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (код ЄДРПОУ 13662300, вул. Гуцульська, буд. 9, м. Івано-Франківськ, 76007) до товариства з обмеженою відповідальністю «АГРЕГАТБУД» (код ЄДРПОУ 35753200, вул. Автоливмашівська, буд.1, с. Хриплин, Івано-Франківська область, 76495) про стягнення адміністративно-господарської санкції та пені відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статей 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя /підпис/ Кафарський В.В.

Рішення складене в повному обсязі 07 серпня 2023 р.

Джерело: ЄДРСР 112666358
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку