open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

01 серпня 2023 року м. Дніпросправа № 160/4736/23Суддя І інстанції Кучма К.С.

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Чепурнова Д.В. (доповідач),

суддів: Мельника В.В., Сафронової С.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу Національного технічного університету «Дніпровська політехніка»

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 23 травня 2023 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Національного технічного університету «Дніпровська політехніка» про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з вищевказаним позовом, в якому просив:

- визнати протиправними дії Національного технічного університету «Дніпровська політехніка» щодо невиплати ОСОБА_1 грошової допомоги у розмірі 25 відсотків встановленої у закладі освіти стипендії протягом шести місяців з дня здавання чотирьох разових максимально допустимих доз донацій плазми крові методом аферезу;

- зобов`язати Національний технічний університет «Дніпровська політехніка» здійснити ОСОБА_1 виплату грошової допомоги у розмірі 25 відсотків встановленої у закладі освіти стипендії протягом шести місяців з дня здавання чотирьох разових максимально допустимих доз донацій плазми крові методом аферезу.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 23 травня 2023 року позовну заяву задоволено.

Визнано протиправними дії Національного технічного університету «Дніпровська політехніка» щодо невиплати ОСОБА_1 грошової допомоги у розмірі 25 відсотків встановленої у закладі освіти стипендії, що передбачена ч.5 ст.20 Закону України «Про безпеку та якість донорської крові та компонентів крові» від 30.09.2020 року №931-IX.

Зобов`язано Національний технічний університет «Дніпровська політехніка» здійснити виплату ОСОБА_1 грошової допомоги у розмірі 25 відсотків встановленої у закладі освіти стипендії, відповідно до ч.5 ст.20 Закону України «Про безпеку та якість донорської крові та компонентів крові» від 30.09.2020 року №931-IX.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Національний технічний університет «Дніпровська політехніка» подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.

Апеляційна скарга обґрунтована неможливістю здійснення виплати спірної грошової допомоги позивачу через відсутність відповідної бюджетної програми.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Встановлені обставини справи свідчать про те, що ОСОБА_1 навчається на другому курсі Національного технічного університету "Дніпровська політехніка" заочного відділення на умовах договору з 01.09.2022 року.

Відповідно до довідки Комунального підприємства "Дніпропетровська обласна станція переливання крові" №1093 від 02.11.2022 року ОСОБА_1 безкоштовно здав плазму крові методом аферезу максимально допустимими дозами 12.05.2022 року, 27.05.2022 року, 10.06.2022 року та 08.07.2022 року на базі КП "Дніпропетровська обласна станція переливання крові".

28.12.2022 року позивач звернувся до Національного технічного університету "Дніпровська політехніка" із заявою про виплату грошової допомоги у розмірі 25 відсотків встановленої у закладі освіти стипендії протягом шести місяців з дня здавання чотирьох разових максимально допустимих доз безкоштовної здачі плазми крові методом аферезу.

Листом від 22.02.2023 року №17-03/93 відповідач повідомив наступне. "На звернення Національного технічного університету "Дніпровська політехніка" до Дніпропетровської обласної ради стосовно наявності обласних програм з розвитку донорства крові та виплат грошової допомоги студентам, було повідомлено, що рішенням обласної ради від 05.11.2021 року затверджено обласну програму "Здоров`я населення Дніпропетровщини на 2020-2024 роки", проте переліком заходів даної програми виплата грошової допомоги після здійснення донації крові не передбачена. На підставі звернення НТУ "Дніпровська політехніка" підготовлено запит до Дніпровської міської ради стосовно наявності місцевих програм, за рахунок коштів яких заклади освіти могли б здійснювати виплату грошової допомоги, передбаченої Законом України "Про безпеку та якість донорської крові та її компонентів", адже виплата за рахунок університету є нецільовим використанням бюджетних коштів.".

Позивач не погодившись з відмовою відповідача у виплаті грошової допомоги звернувся до суду з позовом.

Колегія суддів, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права при винесенні оскарженого рішення, виходить з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Законодавство України про безпеку та якість донорської крові та компонентів крові базується на Конституції України та складається з Закону України "Про безпеку та якість донорської крові та компонентів крові" від 30.09.2020 року №931-IX (далі - Закон №931-IX), інших законодавчих актів, що регулюють відносини з питань, пов`язаних із донорством крові та компонентів крові, інших прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

В силу ч.1 ст.20 Закону №931-IX держава сприяє становленню, розвитку та популяризації добровільного безоплатного донорства, заохочує здійснення добровільних безоплатних донацій та забезпечує донорам компенсацію витрат, пов`язаних із донацією крові та/або компонентів крові.

Частиною 5 ст.20 Закону №931-IX передбачено, що здобувачам вищої, професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти, які протягом року безоплатно здійснили донацію крові у сумарній кількості, що дорівнює двом разовим максимально допустимим дозам, або плазми крові в сумарній кількості, що дорівнює чотирьом разовим максимально допустимим дозам, заготовленим методом аферезу, або тромбоцитів у двох разових донаціях методом аферезу, надається право на одержання грошової допомоги у розмірі 25 відсотків встановленої у закладі освіти стипендії, а військовослужбовцям строкової служби та курсантам військових закладів освіти - право на одержання грошової надбавки у розмірі 25 відсотків призначеного їм грошового забезпечення протягом шести місяців після здійснення донації крові та/або компонентів крові у зазначених кількостях. Виплата такої грошової допомоги здійснюється за місцем навчання або проходження служби донора за рахунок коштів відповідних місцевих програм з розвитку донорства крові та компонентів крові.

З викладеного вбачається, що грошова допомога, визначена ч.5 ст. 20 Закону №931-ІХ виплачується здобувачам вищої, професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти, які отримують стипендію та/або військовослужбовцям строкової служби та курсантам військових закладів освіти.

При цьому, право на отримання такої грошової допомоги не залежить від факту отримання здобувачем здобувачам вищої, професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти стипендії, а встановлена у закладі освіти стипендія враховується лише як розрахункова величина для розрахунку грошової допомоги за донацію крові.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач безкоштовно здав плазму крові методом аферезу максимально допустимими дозами 12.05.2022 року, 27.05.2022 року, 10.06.2022 року та 08.07.2022 року на базі КП "Дніпропетровська обласна станція переливання крові".

Враховуючи наведене, позивач має право на отримання грошової допомоги за донацію крові у розмірі 25 відсотків встановленої у Національному технічному університеті «Дніпровська політехніка» стипендії.

Разом з тим, з приводу відсутності відповідної програми для забезпечення виплати допомоги за донацію крові, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до ст.10 Закону №931-IX фінансування діяльності суб`єктів системи крові та суб`єктів, що надають послуги з трансфузії крові та/або компонентів крові, в частині заходів щодо популяризації та розвитку донорства крові та компонентів крові, функціонування системи крові здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, передбачених на реалізацію відповідних програм та заходів, коштів місцевих бюджетів, коштів, отриманих у ході господарської діяльності суб`єктів системи крові та суб`єктів, що надають послуги з трансфузії крові та/або компонентів крові, коштів юридичних і фізичних осіб, а також з інших джерел, не заборонених законом.

Фінансування заходів щодо популяризації та розвитку донорства крові та компонентів крові, функціонування системи крові може здійснюватися на основі програм розвитку донорства крові та компонентів крові Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, які затверджуються у встановленому законом порядку на основі відповідних загальнодержавних цільових програм (ч.2 ст.10 Закону №931-IX).

Держава гарантує повну оплату за рахунок коштів державного бюджету надання громадянам необхідних їм медичних послуг згідно із встановленим тарифом, що включає вартість компонентів крові, вартість послуг із трансфузії крові та/або компонентів крові, вартість імуногематологічних досліджень, передбачених програмою медичних гарантій, у порядку, встановленому законом. Вартість таких компонентів крові та імуногематологічних досліджень, придбаних суб`єктом, що надає послуги з трансфузії крові та/або компонентів крові, у суб`єктів системи крові, відшкодовується Національною службою здоров`я України відповідно до законодавства про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення (ч.3 ст.10 Закону №931-IX).

Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 12 Закону №931-IX керівники підприємств, установ, закладів, організацій, командири (начальники) військових частин зобов`язані: вирішувати віднесені цим Законом до їхньої компетенції питання про надання добровільним безоплатним донорам крові та компонентів крові компенсацій, передбачених законом.

Разом з тим, відсутність відповідної місцевої програми з розвитку донорства крові та компонентів крові не звільняє відповідача від законодавчо-встановленого обов`язку на нарахування особі, яка здійснила донацію крові у сумарній кількості, що дорівнює двом разовим максимально допустимим дозам, або плазми крові в сумарній кількості, що дорівнює чотирьом разовим максимально допустимим дозам, заготовленим методом аферезу, або тромбоцитів у двох разових донаціях методом аферезу, грошової допомоги, визначеної ч.5 ст. 20 Закону №931-ІХ.

За таких обставин, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції щодо протиправності відмови відповідача у виплаті ОСОБА_1 грошової допомоги у розмірі 25 відсотків встановленої у закладі освіти стипендії протягом шести місяців з дня здавання чотирьох разових максимально допустимих доз донацій плазми крові методом аферезу.

Доводи апеляційної скарги зводяться до переоцінки висновків зроблених судом першої інстанції, в рішенні суду першої інстанції правильно дана правова оцінка обставин по справі, правильно застосовані норми матеріального та процесуального права при прийнятті рішення, а тому апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Керуючись п. 1 ч. 1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Національного технічного університету «Дніпровська політехніка» залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 23 травня 2023 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня набрання законної сили.

В повному обсязі постанова складена 01 серпня 2023 року.

Головуючий - суддяД.В. Чепурнов

суддяВ.В. Мельник

суддяС.В. Сафронова

Джерело: ЄДРСР 112642390
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку