open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

04 серпня 2023 року м. Рівне№460/17944/23

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Поліщук О.В., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Комунального підприємства "Здолбунівкомуненергія" Здолбунівської міської ради до Здолбунівського відділу державної виконавчої служби у Рівненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про визнання протиправною та скасування постанови,

В С Т А Н О В И В:

Комунальне підприємство "Здолбунівкомуненергія" Здолбунівської міської ради (далі - позивач) звернулось до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Здолбунівського відділу державної виконавчої служби у Рівненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) (далі - відповідач), у якому просить суд:

визнати протиправною та скасувати постанову начальника Здолбунівського відділу державної виконавчої служби у Рівненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) Черпака Миколи Леонідовича від 12.07.2023 у ВП № 72181211 про стягнення виконавчого збору у розмірі 135944 грн 15 коп.

Стислий виклад позицій сторін.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що у зв`язку з примусовим виконанням наказу господарського суду Рівненської області від 12.06.2023 у справі № 918/1088/22 відповідачем винесено постанову від 12.07.2023 у BП 72181211 про стягнення з боржника виконавчого збору. Таку постанову позивач вважає протиправною, оскільки заборгованість позивача перед АТ «Рівнегаз» за надані послуги з розподілу природного газу підлягає врегулюванню відповідно до Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та тепло генеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення», тому в силу положень п. 6 ч. 5 ст. 27 Закону України «Про виконавче провадження», виконавчий збір у такому випадку не стягується, з огляду на що позивач просить суд задовольнити позов у повному обсязі.

02.08.2023 через підсистему «Електронний суд» від Здолбунівського відділу державної виконавчої служби у Рівненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) надійшов відзив на позовну заяву у якому відповідач заперечує щодо задоволення позовних вимог та зазначає, що КП «Здолбунівкомуненергія» включене до реєстру підприємств, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості, де кредитором визначено АТ НАК «Нафтогаз України». Таким чином, заборгованість КП «Здолбунівкомуненергія», що визначена наказом № 918/1088/22 господарського суду Рівненської області (кредитор АТ «Оператор газорозподільної системи «Рівнегаз»), не підлягає врегулюванню відповідно до Закону № 1730-VIII. З огляду на наведене, просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Усудовому засіданні представник позивача підтримала доводи позовної заяви та надала пояснення аналогічні цим доводам.

Заяви, клопотання учасників справи.

02.08.2023 через підсистему «Електронний суд» відповідачем надано копії матеріалів виконавчого провадження № 72181211.

04.08.2023 через відділ документального забезпечення суду від позивача надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи витребуваних судом доказів.

Інших заяв та клопотань, які мають значення для вирішення спору до суду не надходило.

Процесуальні дії у справі.

Ухвалою суду від 27.07.2023 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження, з врахуванням особливостей провадження у категорії справ з приводу оскарження рішень, дій або бездіяльності органу державної виконавчої служби, приватного виконавця у відповідності до вимог статті 287 КАС України, та призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 03.08.2023.

Також, зобов`язано відповідача у судове засідання надати матеріали відповідного виконавчого провадження (оригінали - для огляду в судовому засіданні, належним чином засвідчені копії - для долучення до матеріалів справи).

Учасники справи повідомлені про дату, час та місце розгляду адміністративної справи у порядкустатті 268 КАС України.

03.08.2023 у судове засідання представник відповідача не прибув. Ухвалою суду від 03.08.2023, занесеною до протоколу судового засідання розгляд справи продовжено без участі представника відповідача.

Ухвалою суду від 03.08.2033, занесеною до протоколу судового засідання, витребувано у позивача додаткові докази. У судовому засіданні оголошено перерву до 04.08.2023.

04.08.2023 у судове засідання представник відповідача не прибув. Про дату, час та місце розгляду справи належним чином та завчасно повідомлений.

04.08.2023 від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи за його відсутності в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Ухвалою суду від 04.08.2023 постановлено перейти до розгляду справи в порядку письмового провадження.

Фактичні обставини та зміст спірних правовідносин.

Розглянувши матеріали, повно та всебічно з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, надавши оцінку всім аргументам учасників справи, судом встановлено наступне.

На виконанні Здолбунівського відділу державної виконавчої служби у Рівненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) перебуває виконавче провадження № 72181211 з примусового виконання рішення Господарського суду Рівненської області від 15 березня 2023 року у справі № 918/1088/22 про стягнення з Комунального підприємства "Здолбунівкомуненергія" на користь Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Рівнегаз" - 2 591495 грн заборгованості за надану послугу з розподілу природного газу, 115139, 38 грн - пені, 13816,72 грн - 3% річних, 46958,93 грн - інфляційних втрат та 43238,25 грн - витрат по оплаті судового збору.

Згідно із заявою стягувача про відкриття виконавчого провадження від 23.06.2023 № 33001-Ск-7533-0623 залишок заборгованості за надану послугу з розподілу природного газу становить 1359441,58 грн, в іншій частині судовий наказ боржником виконаний добровільно.

12.07.2023 начальником Здолбунівського районного відділу державної виконавчої служби у Рівненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) Черпаком М.Л. винесено постанову про стягнення виконавчого збору у ВП № 72181211 про стягнення з боржника виконавчого збору у розмірі 135944,15 грн.

Не погоджуючись з діями державного виконавця щодо винесення постанови про стягнення виконавчого збору № 72181211 та вважаючи її протиправною, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.

Норми права, які застосував суд, мотиви їх застосування та оцінка аргументів сторін.

Визначаючись щодо заявлених позовних вимог в контексті цієї ситуації суд виходить з наступного.

Умови і порядок виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку, визначаютьсяЗаконом України "Про виконавче провадження" від 02.06.2016 № 1404-VIII(даліЗакон № 1404-VIII).

Виконавчий збір - це збір, що справляється на всій території України за примусове виконання рішення органами державної виконавчої служби. Виконавчий збір стягується з боржника до Державного бюджету України (частина 1статті 27 Закону № 1404-VIII).

Відповідно до частини 2статті 27 Закону № 1404-VIIIвиконавчий збір стягується державним виконавцем у розмірі 10 відсотків суми, що підлягає примусовому стягненню, поверненню, або вартості майна боржника, що підлягає передачі стягувачу за виконавчим документом, заборгованості із сплати аліментів.

Згідно частини 3 статті 27 Закону № 1404-VIII державний виконавець виносить одночасно з постановою про відкриття виконавчого провадження постанову про стягнення виконавчого збору (крім виконавчих документів про стягнення аліментів).

Вичерпний перелік підстав, за яких виконавчий збір не стягується, встановлений частиною 5 статті 27 Закону 1404-VIII.

Зокрема, згідно із пунктом 6 частини 5 статті 27 Закону № 1404, виконавчий збір не стягується за виконавчими документами про стягнення заборгованості, яка підлягає врегулюванню відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення" та Закону України"Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу", а також згідно з постановами державних виконавців, винесеними до набрання чинності зазначеними законами.

Тобто, положення вказаної норми визначають, зокрема, що підставою для не стягнення виконавчого збору є лише наявність заборгованості за виконавчими документами про стягнення заборгованості, яка підлягає врегулюванню відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу".

Разом з тим, 29.07.2022 був прийнятий Закон України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування» № 2479-ІХ (далі - Закон № 2479-ІХ), який визначає особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання протягом дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування.

Цим Законом 2479-ІХ були внесені зміни до Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» від 3 листопада 2016 року № 1730-VIII (далі - Закон № 1730-VIII).

Згідно статтею 2 Закону № 1730-VIII, дія цього Закону поширюється на відносини із врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій за спожитий природний газ та інші енергоносії та послуги з розподілу і транспортування природного газу, теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, а також підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиту електричну енергію, послуги з її розподілу/передачі, за питну воду, придбану з метою її подальшої реалізації споживачам, та/або за очищення стічних вол іншими підприємствами централізованого водопостачання і водовідведення.

Відповідно до частини 1 статті 1 Закону № 1730-VIII заборгованість, що підлягає врегулюванню відповідно до цього Закону (далі - заборгованість), (до такої кредиторської заборгованості, зокрема, включається заборгованість, щодо якої ухвалено судове рішення про стягнення або затверджено мирову угоду):

кредиторська заборгованість теплопостачальних та теплогенеруючих організацій перед постачальником природного газу, постачальниками інших енергоносіїв, операторами газорозподільних систем, оператором газотранспортної системи та особою, що виконувала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно, за спожитий природний газ та інші енергоносії, використані для виробництва теплової та електричної енергії (у тому числі за договорами купівлі-продажу природного газу для власних потреб, що був використаний виключно для виробництва теплової та електричної енергії), надання послуг з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води (у тому числі у разі заміни сторони у зобов`язанні та/або у разі правонаступництва), а також послуги з його розподілу і транспортування;

кредиторська заборгованість теплопостачальних та теплогенеруючих організацій перед товариством з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг", товариством з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України", суб`єктом господарювання, що здійснює функції постачальника "останньої надії, за спожитий природний газ з 1 червня 2021 року по останнє число шостого місяця після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, а також за послуги з його розподілу і транспортування.

Також, у вказаній статті розкритий зміст процедури врегулювання заборгованості, як заходи, спрямовані на зменшення, списання та/або реструктуризацію заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій за спожитий природний газ, послуги з його розподілу та транспортування, підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиту електричну енергію шляхом проведення взаєморозрахунків, реструктуризації та списання заборгованості.

Статтею 4 Закону № 1730-VIII передбачено здійснення взаєморозрахунків або перерахування субвенції щодо врегулювання заборгованості з різниці в тарифах для погашення кредиторської заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій перед товариством з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг», товариством з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія «Нафтогаз України», суб`єктом господарювання, що здійснює функції постачальника «останньої надії», за спожитий природний газ з 1 червня 2021 року по останнє число шостого місяця після місяця, в якому припинено або скасовано воєнний стан (без урахування розміру зобов`язань із сплати неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість за спожитий природний газ), не погашеної на початок місяця, в якому укладається договір про організацію взаєморозрахунків, а в разі її відсутності кредиторської заборгованості перед операторами газотранспортної чи газорозподільної системи за послуги з розподілу або транспортування природного газу.

Згідно положень статті 3 Закону № 1730-VIII для участі у процедурі врегулювання заборгованості теплопостачальні та теплогенеруючі організації, підприємства централізованого водопостачання та водовідведення включаються до реєстру, який веде центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства.

Участь у процедурі врегулювання заборгованості відповідно до статті 4 цього Закону не потребує обов`язкового включення до реєстру.

Судом встановлено, що Комунальне підприємство «Здолбунівкомуненергія» Здолбуніської міської ради є підприємством комунальної форми власності і займається виробництвом, транспортуванням та розподіленням теплової енергії населенню, підприємствам, організаціям та визначене виконавцем відповідних комунальних послуг.

Відповідно до положень статуту КП «Здолбунівкомуненергія» основною метою діяльності підприємства є задоволення суспільних потреб та потреб територіальної громади шляхом здійснення господарської діяльності, пов`язаної з виробництвом та постачанням теплової енергії та іншої діяльності з метою отримання прибутку в порядку, визначеному законодавством України.

Так, згідно з п. 3.2. Статуту предметом господарської діяльності підприємства для реалізації зазначеної мети є виробництво теплової енергії, транспортування її магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії населенню, організаціям, підприємствам, установам незалежно від форм власності згідно укладених договорів та угод, надання послуг з централізованого опалення та гарячого водопостачання.

Наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 12.11.2021 № 295 Комунальне підприємство «Здолбунівкомуненергія» включено до Реєстру теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що беруть участь у процедурі регулювання заборгованості за спожиті енергоносії суб`єктів господарювання.

Як було встановлено судом, виконавчим документом в межах виконавчого провадження № 72181211 є наказ господарського суду Рівненської області по справі № 918/1088/22 виданий 12.06.2023 про стягнення з Комунального підприємства «Здолбунівкомуненергія» Здолбунівської міської ради на користь Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Рівнегаз» 2591495,59 грн заборгованості за надану послугу з розподілу природного газу, 115139,38 грн - пені, 13816,72 - 3% річних, 46958,93 грн -інфляційних втрат та 43238,25 грн витрат по оплаті судового збору.

Суд зауважує, що виконавчий документ виданий щодо примусового виконання рішення суду про стягнення заборгованості з оператора газорозподільних систем за договором розподілу природного газу, укладеного між Комунальним підприємством "Здолбунівкомуненергія" Здолбунівської міської ради та Акціонерним товариством "Оператор газорозподільної системи "Рівнегаз", відтак вказана заборгованість підлягає врегулюванню відповідно до Закону№ 1730-VIII, а тому на підставі пункту 6 частини 5статті 27 Закону № 1404-VIII, виконавчий збір при відкритті виконавчого провадження з боржника не стягується, з огляду на що постанова про стягнення виконавчого збору є протиправною і підлягає скасуванню.

При цьому, доводи відповідача про те, що оскільки у Реєстрі теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості кредитором Комунального підприємства «Здолбунівкомуненергія» визначено АТ НАК «Нафтогаз України», тому така заборгованість не підлягає врегулюванню згідно Закону 1730-VIII суд оцінює критично, оскільки абзацом другим частини першої статті 3 Закону 1730-VIII встановлено, що участь у процедурі врегулювання заборгованості відповідно статті 4 цього Закону не потребує обов`язкового включення до реєстру.

Крім того, згідно відомостей Реєстру, КП «Здолбунівкомуненергія» на момент винесення постанови про стягнення виконавчого збору було включене до Реєстру теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання, водовідведення, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості за номером 18.1 згідно Наказу Мінрегіону від 12.11.2021 № 295.

Частиною 1статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до частин 1, 2статті 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В ході судового розгляду адміністративної справи відповідач не виконав процесуального обов`язку доказування та не підтвердив правомірності своїх дій, натомість позивачем доведено ті обставини, на яких ґрунтуються його позовні вимоги, а тому позов належить задовольнити повністю.

Судові витрати.

Відповідно до частини 1статті 139 КАС Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем за подання даного адміністративного позову сплачено судовий збір у сумі 2684,00 грн, що підтверджується квитанцією № 0.0.3115504624.1 від 24.07.023, яка міститься в матеріалах справи.

Відтак, на користь Комунального підприємство "Здолбунівкомуненергія" Здолбунівської міської ради слід стягнути за рахунок з бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Здолбунівського відділу державної виконавчої служби у Рівненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) документально підтверджені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору у розмірі 2684,00 грн.

Керуючись статтями 241-246, 255, 270-272, 287 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Комунального підприємства "Здолбунівкомуненергія" Здолбунівської міської ради до Здолбунівського відділу державної виконавчої служби у Рівненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) про визнання протиправною та скасування постанови задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову постанову начальника Здолбунівського відділу державної виконавчої служби у Рівненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) Черпака Миколи Леонідовича від 12.07.2023 у ВП № 72181211 про стягнення виконавчого збору у розмірі 135944 грн 15 коп.

Стягнути на користь Комунального підприємство "Здолбунівкомуненергія" Здолбунівської міської за рахунок з бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Здолбунівського відділу державної виконавчої служби у Рівненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 2684,00 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом десяти днів з дня його проголошення. Днем подання апеляційної скарги є день її надходження до відповідного суду. Строк подання апеляційної скарги не може бути поновлено. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 04 серпня 2023 року

Учасники справи:

Позивач - Комунальне підприємство "Здолбунівкомуненергія" Здолбунівської міської ради (вул. Шкільна, 40 А,м. Здолбунів,Рівненська область,35700, ЄДРПОУ/РНОКПП 30032555)

Відповідач - Здолбунівський відділ державної виконавчої служби у Рівненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (вул. Василя Жука, буд. 1а,м. Здолбунів,Рівненський р-н, Рівненська обл.,35705, ЄДРПОУ/РНОКПП 34970716)

Суддя Ольга ПОЛІЩУК

Джерело: ЄДРСР 112640308
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку