open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 серпня 2023 року

справа №380/15463/23

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Лунь З.І. розглянув у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії.

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (місцезнаходження: 79016, м.Львів, вул.Митрополита Андрея, 10, код ЄДРПОУ 13814885), в якому просить суд:

-визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо відмови в обчисленні позивачу пенсії за особливі заслуги перед Україною в розмірі 35% від прожиткового мінімуму, визначеного для осіб, які втратили працездатність - як ветерану війни, нагородженому за бойові дії двома орденами, згідно пункту 2 статті 1 Закону № 1767 та Схеми № 2054.

-зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області встановити позивачу пенсію за особливі заслуги перед Україною в розмірі 35% від прожиткового мінімуму, визначеного для осіб, які втратили працездатність - як ветерану війни, нагородженому за бойові дії двома орденами, згідно пункту 2 статті 1 Закону № 1767 та Схеми № 2054;

-зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити перерахунок та виплату позивачу пенсії за особливі заслуги перед Україною в розмірі 35% з 02.05.2022 з урахуванням зміни прожиткового мінімуму, визначеного для осіб, які в і ра гили працездатність за весь період протиправної дії відповідно до частини 2 статті 13 Закону №1767.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що відповідач перерахував позивачу пенсію на виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16.08.2021 у справі №380/7128/21 в розмірі 34% від прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність як ветерану війни, нагородженому за бойові дії орденом Богдана Хмельницького ІІІ ступеня. У 2022 позивач нагороджено ще одним орденом Богдана Хмельницького ІІ ступеня. Позивач повідомив про цю обставину відповідачу та просив встановити йому пенсію у розмірі 35% від прожиткового мінімуму, однак відповідач відмовився здійснити такий перерахунок. Позивач вважає, що відповідачем порушено вимоги чинного законодавства, оскільки він відмовився перераховувати позивачу пенсію. Вважає такі дії відповідача протиправними, просить позов задовольнити.

Ухвалою суду від 10.07.2023 відкрито провадження у справі та вирішено проводити розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін та встановлено відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву.

На виконання ухвали суду від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач позовні вимоги заперечив з тих підстав, що згідно з статтею 4 Закону №3551 ветеранами війни є, зокрема, учасники бойових дій, які брали участь у захисті Батьківщини чи в бойових діях на території інших держав. Перелік держав і періодів бойових дій на їх території затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.1994 № 63 (далі - Постанова № 63), а тому підстави для визначення пенсії за особливі заслуги перед Україною в розмірі 35% згідно із Законом № 1767 відсутні. Просив відмовити у задоволенні позову повністю.

Суд встановив таке.

Позивач, ОСОБА_1 , з 18.03.2020 перебуває на обліку у Головному управлінні Пенсійного фонду України у Львівській області та отримує пенсію за вислугу років.

За період участі в антитерористичній операції на сході України позивача нагороджено орденом Богдана Хмельницького ІІІ ступеня (Указ Президента України від 27.06.2015 № 366/2015) та орденом Богдана Хмельницького ІІ ступеня (Указ Президента України від 02.05.2022 № 293/2022) - після початку повномасштабної війни, розпочатої рф проти України, тобто після 24.02.2022.

На виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16.08.2021 у справі №380/7128/21позивачу перераховано пенсію з урахуванням 34% від прожиткового мінімуму, визначеного для осіб, які втратили працездатність як особі, нагородженій одним із орденів України або колишнього Союзу РСР, посилаючись на пункт 6 статті 1 Закону України від 01.06.2000 № 1767 «Про пенсії за особливі заслуги перед Україною» (далі також - Закон № 1767) та Наказ Мінсоцполітики 27.12.2017 № 2054 «Про затвердження Схеми визначення розмірів надбавок до пенсії, на яку має право особа згідно із законом, залежно від заслуг перед Україною відповідно до Закону України «Про пенсії за особливі заслуги перед Україною» (далі також Схема №2054).

У зв`язку із нагородженням позивача 02.05.2022 орденом Богдана Хмельницького ІІ ступеня за участь в бойових діях, позивач звернувся з письмовою заявою до Головного управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області про перерахунок пенсії за особливі заслуги перед Україною в розмірі 35% - як ветерану війни, нагородженому за бойові дії двома орденами.

У письмовій відповіді Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області від 05.05.2023 зазначено, що згідно з статтею 4 Закону №3551 ветеранами війни є, зокрема, учасники бойових дій, які брали участь у захисті Батьківщини чи в бойових діях на території інших держав. Перелік держав і періодів бойових дій на їх території затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.1994 № 63 (далі - Постанова № 63), а тому підстави для визначення пенсії за особливі заслуги перед Україною в розмірі 35% згідно із Законом № 1767 відсутні.

Позивач вважає, що відповідач протиправно не здійснив перерахунок його пенсії з урахуванням того, що він отримав ордени в ході бойових дій в Україні у зв`язку із участю в АТО, ООС та повномасштабній війні з рф, про тривання якої відповідачу мало би бути відомо. Зазначеними діями відповідач, на думку позивача грубо порушив його права, що і спонукало позивача звернутися до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд бере до уваги таке.

Статтю 1 Закону України «Про державні нагороди України» (далі - Закон №1549-ІІІ) від 16 березня 2000 року №1549-ІІІ встановлено, що державні нагороди України (далі також - державні нагороди) є вищою формою відзначення громадян за видатні заслуги у розвитку економіки, науки, культури, соціальної сфери, захисті Вітчизни, охороні конституційних прав і свобод людини, державному будівництві та громадській діяльності, за інші заслуги перед Україною.

Відповідно до вимог статті 3 Закону №1549-ІІІ державними нагородами є: звання Герой України; орден; медаль; відзнака «Іменна вогнепальна зброя»; почесне звання України; Державна премія України; президентська відзнака.

Статтею 7 Закону №1549-ІІІ визначено, що в Україні встановлюються певний перелік орденів, у тому числі орден «За мужність» I, II, III ступеня - для відзначення військовослужбовців, працівників правоохоронних органів та інших осіб за особисті мужність і героїзм, виявлені при рятуванні людей, матеріальних цінностей під час ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, у боротьбі зі злочинністю, а також в інших випадках при виконанні військового, службового, громадянського обов`язку в умовах, пов`язаних з ризиком для життя.

Відповідно до вимог статті 15 Закону № 1549-ІІІ особи, нагороджені державними нагородами, користуються пільгами, передбаченими законами України.

Як встановив суд позивача нагороджено орденом Богдана Хмельницького ІІІ ступеня (Указ Президента України від 27.06.2015 № 366/2015) та орденом Богдана Хмельницького ІІ ступеня (Указ Президента України від 02.05.2022 № 293/2022).

Отже, позивач має право користуватися пільгами, передбаченими законами України.

Встановлення громадянам, які мають значні заслуги у сфері державної, громадської або господарської діяльності, досягнення у галузі науки, культури, освіти, охорони здоров`я, фізичної культури і спорту тощо, пенсій за особливі заслуги перед Україною передбачено Законом України «Про пенсії за особливі заслуги перед Україною» від 01.06.2000 № 1767-ІІІ (далі також - Закон №1767-ІІІ), відповідно до пунктів 1 - 8 частини першої статті 1 якого, пенсії за особливі заслуги перед Україною (далі - пенсії за особливі заслуги) встановлюються громадянам України: Героям України, особам, нагородженим орденом Героїв Небесної Сотні, Героям Радянського Союзу, Героям Соціалістичної Праці, особам, нагородженим орденом Леніна, орденом Слави трьох ступенів, орденом Трудової Слави трьох ступенів, чотирма і більше медалями «За відвагу», чотирма і більше орденами України та колишнього Союзу РСР, повним кавалерам ордена «За службу Родине в Вооруженных Силах СССР», особам, відзначеним почесним званням України, колишніх Союзу РСР та Української РСР «народний»; ветеранам війни, нагородженим за бойові дії орденом, медаллю «За відвагу» або медаллю Ушакова, незалежно від часу нагородження; видатним спортсменам - переможцям Олімпійських та Паралімпійських ігор, Всесвітніх ігор глухих, чемпіонам і рекордсменам світу та Європи; космонавтам, які здійснили політ у космос, членам льотно-випробувальних екіпажів літаків; народним депутатам України, депутатам колишніх Союзу РСР та Української РСР, членам Кабінету Міністрів України та Уряду колишньої Української РСР; особам, відзначеним почесним званням України, колишніх Союзу РСР та Української РСР «заслужений», почесним званням України «Мати-героїня», державними преміями України, колишніх Союзу РСР та Української РСР, нагородженим одним із орденів України або колишнього Союзу РСР, Почесною грамотою Президії Верховної Ради Української РСР або Грамотою Президії Верховної Ради Української РСР, а також особам, яким до 01.01.1992 було встановлено персональні пенсії союзного чи республіканського значення; депутатам - всього чотирьох і більше скликань Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських рад, районних, районних у містах, міських рад міст обласного значення в Україні та в колишній Українській РСР; матерям, які народили п`ятеро і більше дітей та виховали їх до шестирічного віку. Якщо у разі смерті матері або позбавлення її батьківських прав виховання дітей до зазначеного віку здійснювалося батьком, право на пенсію за особливі заслуги надається батьку. При цьому враховуються діти, усиновлені в установленому законом порядку.

Згідно з вимогами ст. 5 Закону №1767-ІІІ пенсія за особливі заслуги встановлюється як надбавка до розміру пенсії, на яку має право особа згідно із законом, у таких розмірах прожиткового мінімуму, визначеного для осіб, які втратили працездатність:

- від 35 до 40 відсотків - особам, зазначеним у пунктах 1 і 8 статті 1 цього Закону;

- від 25 до 35 відсотків - особам, зазначеним у пунктах 2 - 5 статті 1 цього Закону;

- від 20 до 25 відсотків - особам, зазначеним у пунктах 6 і 7 статті 1 цього Закону.

Розмір надбавки визначається згідно із схемою визначення розмірів надбавок залежно від заслуг перед Україною, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення. У разі, якщо особа одночасно має право на надбавку з кількох підстав, передбачених статтею 1 цього Закону, встановлюється надбавка, що є більшою у максимальному розмірі.

Наказом Міністерства соціальної політики України від 27.12.2017 №2054 затверджено Схеми визначення розмірів надбавок до пенсії, на яку має право особа згідно із законом, залежно від заслуг перед Україною відповідно до Закону України «Про пенсії за особливі заслуги перед Україною».

Розмір надбавки визначається у відсотках прожиткового мінімуму, визначеного для осіб, які втратили працездатність. Встановлюється, зокрема, ветеранам війни, нагородженим за бойові дії двома та трьома орденами у розмірі 35% прожиткового мінімуму, визначеного для осіб, які втратили працездатність.

Суд встановив, що згідно з довідкою №95/379 від 18.04.2023 позивач призваний з запасу на військову службу у зв`язку з мобілізацією, що згідно з бойовими наказами та розпорядженнями командира військової частини з 14.03.2022 він дійсно бере участь у бойових діях по захисту державного суверенітету та територіальної цілісності України. У довідці зазначені конкретні заслуги позивача, що стали підставою для клопотання про відзначення державною нагородою орденом Богдана Хмельницького ІІІ ступеня та безпосередньо про нагороду - орден Богдана Хмельницького ІІ ступеня.

Крім цього, факт безпосередньої участі позивача у бойових діях підтверджується посвідченням учасника бойових дій серії НОМЕР_2 .

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що позивач нагороджений двома орденами у період бойових дій в Україні, а тому має право на отримання надбавки до пенсії в розмірі 35%.

Суд вважає аргументи відповідача про участь позивача не в бойових діях безпідставними, оскільки постанова Кабінету Міністрів України «Про організаційні заходи щодо застосування Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 08.02.1994р. №63, на яку покликається відповідач, стосується інших правових відносин, а саме надання статусу учасника бойових дій особам, котрі брали в них участь на території іноземних держав. Позивач же брав участь у бойових діях в України у зв`язку із участю в АТО (ООС) та після введення в Україні воєнного стану на підставі Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022, який триває по теперішній час.

Таким чином, суд вважає, що позовна вимога позивача про визнання протиправними дій відповідача щодо відмови в обчисленні позивачу пенсії за особливі заслуги перед Україною в розмірі 35% від прожиткового мінімуму, визначеного для осіб, які втратили працездатність - як ветерану війни, нагородженому за бойові дії двома орденами, згідно з пунктом 2 статті 1 Закону № 1767 та Схеми № 2054 підлягає задоволенню.

Згідно з ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У даній справі умови, за яких пенсійний орган відмовляє у перерахунку надбавки до пенсії, визначені законом. Якщо такі умови відсутні, пенсійний орган повинен перерахувати таку надбавку до пенсії. Повноваження пенсійного органу та порядок їх реалізації передбачають лише один вид правомірної поведінки відповідного органу, за умови звернення особи з усіма необхідними для призначення пенсії документами, - призначити пенсію. За законом у цього органу немає вибору між декількома можливими правомірними рішеннями. Тому зазначені повноваження не є дискреційними.

Таким чином, обираючи спосіб відновлення порушеного права позивача, суд виходить з принципу верховенства права щодо гарантування цього права ст. 1 Першого протоколу до Конвенції, як складової частини змісту і спрямованості діяльності держави, та виходячи з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, що звернулась за судовим захистом без необхідності додаткових її звернень та виконання будь-яких інших умов для цього.

Зважаючи на обставини справи, суд дійшов висновку, що ефективним способом відновлення порушених протиправними діями ГУ ПФУ у Львівській області прав позивача є зобов`язання ГУ ПФУ у Львівській області встановити надбавку до пенсії ОСОБА_1 за особливі заслуги перед Україною в розмірі 35% від прожиткового мінімуму, визначеного для осіб, які втратили працездатність - як ветерану війни, нагородженому за бойові дії двома орденами, згідно з пунктом 2 статті 1 Закону № 1767 та Схеми № 2054 та здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії за особливі заслуги перед Україною з урахуванням надбавки до пенсії в розмірі 35% з 02.05.2023 з урахуванням зміни прожиткового мінімуму, визначеного для осіб, які втратили працездатність за весь період протиправної дії відповідно до частини 2 статті 13 Закону № 1767.

Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про задоволення позову повністю.

Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору та ним не понесено витрат, пов`язаних з розглядом справи, тому судові витрати у справі не розподіляються.

Керуючись ст.ст. 242-246, 250, 257-262 КАС України, суд

в и р і ш и в:

адміністративний позов ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (місцезнаходження: 79016, м.Львів, вул.Митрополита Андрея, 10, код ЄДРПОУ 13814885) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо відмови в обчисленні ОСОБА_1 пенсії за особливі заслуги перед Україною з урахуванням надбавки до пенсії в розмірі 35% від прожиткового мінімуму, визначеного для осіб, які втратили працездатність - як ветерану війни, нагородженому за бойові дії двома орденами, згідно з пунктом 2 статті 1 Закону № 1767 та Схеми № 2054.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області встановити пенсію ОСОБА_1 за особливі заслуги перед Україною з урахуваннмя надбавки в розмірі 35% від прожиткового мінімуму, визначеного для осіб, які втратили працездатність - як ветерану війни, нагородженому за бойові дії двома орденами, згідно з пунктом 2 статті 1 Закону № 1767 та Схеми № 2054.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії за особливі заслуги перед Україною з урахуванням надбавки в розмірі 35% з 02.05.2023 та з урахуванням зміни прожиткового мінімуму, визначеного для осіб, які втратили працездатність відповідно до частини 2 статті 13 Закону № 1767.

Судові витрати розподілу не підлягають.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду із врахуванням п.п15.5 п.5 розділу VII Перехідні положення КАС України протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Лунь З.І.

Джерело: ЄДРСР 112639406
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку