open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 серпня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/9055/22

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Петрової Л.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "МАРС 2018" до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "МАРС 2018" звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення, а саме просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 29.09.2022 №146, винесене Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області.

В обгрунтування позову зазначено, що у строк з 12.09.2022 по 21.09.2022 Кременчуцьким відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області було проведено планову документальну перевірку правильності використання ТОВ «МАРС 2118» страхових коштів Фонду соціального страхування України за період з 24.09.2018 по 30.06.2022. За результатами вказаної перевірки складено акт документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України від 21.09.2022 № 95. Не погоджуючись з висновками, викладеними в акті, ТОВ «МАРС 2018» було подано до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області заперечення №584 від 27.09.2022 до акту перевірки від 21.09.2022 № 95. Однак, 29.09.2022 Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області було прийнято рішень про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушень порядку використання страхових коштів Фонду № 146. Водночас позивач не погоджується з рішенням Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області від 29.09.2022 № 146, вважає його протиправним і таким, що підлягає скасуванню. ТОВ «МАРС 2018» вважає, що висновки, викладені в оскаржуваному рішенні, є безпідставними, необгрунтованими і такими, що не ґрунтуються на вимогах законодавства України.

Ухвалою суду від 24.10.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/9055/22, призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні); у задоволенні клопотання про розгляд справи за участі представника позивача відмовлено.

11.11.2022 до суду від Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області надійшов відзив на позов в якому зазначено, що листок непрацездатності є підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, якщо він виданий лікарем, який наділений правом видачі листків непрацездатності (а саме: лікуючим лікарем закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності або лікарем, що провадить господарську діяльність з медичної практики як фізична особа - підприємець): містить всі необхідні реквізити (прізвище лікаря, який видав ЛН, підпис та печатку лікаря, печатку закладу охорони здоров`я "Для листків непрацездатності" тощо). При цьому право вносити записи до лікарняного листка мають лікуючий лікар та молодший медичний працівник з медичною освітою. Зазначено, що в ході перевірки, проведеної уповноваженими особами відповідача, встановлено, що позивач надав своїм працівникам допомогу по тимчасовій непрацездатності, в тому числі за рахунок коштів Фонду, на підставі листків непрацездатності, які видані не у встановленому порядку, оскільки видані лікарями, які не є лікарями закладу охорони здоров`я і не проводять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи - підприємці, а працюють за трудовими договорами у іншої особи - ОСОБА_1 , яка зареєстрована як фізична особа - підприємець та має ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики.

Зазначено, що на підставі наказу від 09.09.2022 №99-ОД та направлення від 09.09.2022 №95 на проведення планової виїзної документальної перевірки, Кременчуцьким відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області проведено документальну планову перевірку дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України. Відповідно до абзацу 4 п.2.23 розділу II Порядку №23 під час документальних перевірок страхувальників перевіряється правомірність призначення та виплати матеріального забезпечення застрахованим особам.

Відповідно до п.3.2 Порядку №23 в акті перевірки викладаються всі суттєві обставини діяльності страхувальника, які мають відношення до фактів виявлених порушень порядку використання страхових коштів Фонду. Для підтвердження фактів порушень, виявлених під час перевірки, на вимогу посадовими особами Фонду, які проводять перевірку, страхувальник зобов`язаний надати належним чином завірені копії документів, які засвідчують відповідні факти, та необхідні письмові пояснення, які долучаються до матеріалів перевірки. Під час проведення перевірки виплат матеріального забезпечення застрахованим особам, перевіркою виявлено порушення законодавства у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування. Позивачем неправомірно використано страхові кошти Фонду на загальну суму 19409,02 грн. За результатами виявлених порушень Управлінням винесено рішення від 29.09.2022 №146 про повернення страхових коштів Фонду в сумі 19409,02 грн та застосування страхових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів в сумі 9704,51 грн. Рішенням від 29.09.2022 № 146 позивача зобов`язано повернути страхові кошти, які використано з порушенням порядку використання страхових коштів, що були виплачені за листками непрацездатності, які видано з порушенням встановлених правил, обов`язок перевірки яких покладено на страхувальників (роботодавців). Примірник рішення №146 від 29.09.2022 року отримано директором ТОВ «МАРС 2018» 29.09.2022 особисто, підтвердженням чого є підпис керівника на другій сторінці зазначеного рішення. Позивачем оскаржується рішення Управління про зобов`язання повернути страхові кошти Фонду в сумі 19409,02 грн та штрафу в сумі 9704,51 грн. Водночас відповідач зазначає, що в ході перевірки, проведеної уповноваженими особами Відповідача, встановлено, що Позивач надав своїм працівникам допомогу по тимчасовій непрацездатності, в тому числі за рахунок коштів Фонду, на підставі листків непрацездатності, які видано не у встановленому порядку, оскільки видані лікарями, які не є лікарями закладу охорони здоров`я і не проводять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи - підприємці, а працюють за трудовими договорами у іншої особи - ОСОБА_1 , яка зареєстрована як фізична особа - підприємець та має ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики. Спір у даній справі на суму 19409,02 грн зумовлений тим, що листки непрацездатності, на підставі яких позивач надав матеріальне забезпечення за рахунок коштів Фонду, видані не самою ФОП ОСОБА_1 , а іншими особами, які, хоча і працюють у згаданої фізичної особи - підприємця за трудовими договорами, але не належать до кола осіб, уповноважених видавати листки непрацездатності, що передбачені у п.1.4 Інструкції №455.

23.11.2022 до суду від ТОВ "МАРС 2018" надійшла відповідь на відзив в якій зазначено, що ТОВ «МАРС 2018» вважає, що висновки, викладені відповідачем у відзиві на позовну заяву та в оскаржуваному рішенні, є безпідставними та незаконними. Зазначено, що пунктом 1.4 Інструкції №455 встановлено, що право видачі листків непрацездатності надається: 1.4.1. лікуючим лікарям державних і комунальних закладів охорони здоров`я; 1.4.2. лікуючим лікарям стаціонарів протезно-ортопедичних установ системи Міністерства праці та соціальної політики України; 1.4.3. лікуючим лікарям туберкульозних санаторно-курортних закладів; 1.4.4. фельдшерам у місцевостях, де відсутній лікар, а також на плаваючих суднах. Список цих фельдшерів затверджується щороку органами охорони здоров`я; 1.4.5. лікуючим лікарям закладів охорони здоров`я незалежно від форми власності та лікарям, що провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи підприємці. У відзиві за позовну заяву відповідач безпідставно акцентує увагу суду на тому, що нормами п.п. 1.4.5 Інструкції №455 начебто встановлено, що право видавати листки непрацездатності мають виключно лікарі, які працюють у закладах охорони зі статусом юридичної особи, а також безпосередньо лікарі, які мають статус підприємця. Відповідач при цьому вводить суд в оману, оскільки п.п. 1.4.5 Інструкції №455 взагалі не передбачає таких вимог, при цьому вказаний висновок Відповідача не підтверджується жодною нормою діючого законодавства України та є абсолютно безпідставним. Зазначено, що листок непрацездатності є підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, якщо він виданий лікарем, який наділений правом видачі листків непрацездатності (а саме: лікуючим лікарем закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності або лікарем, що провадить господарську діяльність з медичної практики як фізична особа підприємець); містить всі необхідні реквізити (прізвище лікаря, який видав ЛН, підпис та печатку лікаря, печатку закладу охорони здоров`я «Для листків непрацездатності» тощо), а основним видом її економічної діяльності є 86.21 Загальна медична практика. ОСОБА_1 одержала в установленому порядку ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, уклала із Національною службою здоров`я України договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, а також уклала трудові договори із лікарями, що не спростовують виявлених в ході перевірки порушень.

30.11.2022 до суду від Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області надійшли заперечення на відповідь на відзив в яких зазначено, що за результатами виявлених порушень Управлінням винесено рішення від 29.09.2022 №146 про повернення страхових коштів Фонду в сумі 19409,02 грн та застосування страхових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів в сумі 9704,51 грн встановлених ч. 6 ст. 15 Закону № 1105. Рішенням від 29.09.2022 №146 позивача зобов`язано повернути страхові кошти, які використано з порушенням порядку використання страхових коштів, що були виплачені за листками непрацездатності, які видано з порушенням встановлених правил, обов`язок перевірки яких покладено на страхувальників (роботодавців). У ході перевірки, проведеної уповноваженими особами відповідача, встановлено, що позивач надав своїм працівникам допомогу по тимчасовій непрацездатності, в тому числі за рахунок коштів Фонду, на підставі листків непрацездатності, які видано не у встановленому порядку, оскільки видані лікарями, які не є лікарями закладу охорони здоров`я і не проводять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи - підприємці, а працюють за трудовими договорами у іншої особи - ОСОБА_1 , яка зареєстрована як фізична особа - підприємець та має ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики. Спір у даній справі на суму 19409,02 грн зумовлений тим, що листки непрацездатності, на підставі яких позивач надав матеріальне забезпечення за рахунок коштів Фонду, видані не самою ФОП ОСОБА_1 , а іншими особами, які, хоча і працюють у згаданої фізичної особи - підприємця за трудовими договорами, але не належать до кола осіб, уповноважених видавати листки непрацездатності, що передбачені у п.1.4 Інструкції №455. Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ОСОБА_1 зареєстрована в якості фізичної особи-підприємця 19.11.2019 та основним видом її економічної діяльності є 86.21 Загальна медична практика. ОСОБА_1 одержала в установленому порядку ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, уклала із Національною службою здоров`я України договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, а також уклала трудові договори із лікарями, що не спростовують виявлених в ході перевірки порушень, оскільки позивачем не враховано, що литок непрацездатності виданий не безпосередньо ОСОБА_1 , та іншою особою, яка не належать до кола тих, що наділені правом видачі листків непрацездатності згідно із Інструкцією № 455.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 15 червня 2023 року замінено відповідача у справі Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області його правонаступником - Головним управління Пенсійного фонду України в Полтавській області.

Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області правом подати відзив на позовну заяву не скористалося.

Розгляд даної справи, відповідно до статті 258, частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників.

Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

З матеріалів справи вбачається, що відповідно до наказу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області від 09.09.2022 № 99-ОД «Про проведення планової перевірки» з метою здійснення контролю за використанням страхових коштів Фонду, обґрунтованістю виплати матеріального Забезпечення, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження і використання та на виконання пунктів 2.6 і 2.12 Порядку перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 02.10.2020 № 23, наказу управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області від 16.06.2022 № 1З8-од та наказу Кременчуцького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області «Про затвердження плану-графіка проведення планових перевірок на III квартал 2022 року» від 13.06.2022 № 46-од, наказано провести з 12,09.2022 по 16.09.2022, з 19.09.2022 по 21,09.2022 планову перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «Марс 2018» (податковий номер 41631979) за період з 24.09.2018 по 30.06.2022 з питань дотримання порядку використання страхувальниками страхових коштів Фонду головними спеціалістами відділу по роботі із страхувальниками.

09.09.2022 Кременчуцьким відділенням Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області №95 видано направлення на проведення документальної перевірки.

За результатами перевірки складено Акт документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України від 21.09.2022 № 95 ТОВ «Марс 2018», за результатами перевірки виявлено наступні порушення вимог законодавства:

- п. 1 ч. 2 ст. 15, ч. 3 ст. 30, ч. 1 ст. 31 Закону № 1105 п. 1.2, п. 2.2 Постанови № 13, а саме: при наданні матеріального забезпечення порушено порядок використання коштів Фонду: призначення, нарахування та виплата допомоги по тимчасовій непрацездатності проведені по листку непрацездатності, виданому не у встановленому порядку (листок непрацездатності виданий не лікуючим лікарем закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності та не лікарем, що провадить господарську діяльність з медичної практики, як фізична особа-підприємець); не розглядалася підстави і правильність видачі листків непрацездатності: 03.02.2021: ЛН АЛД 249698 від 12.12.2020, ОСОБА_2 , 12.03.2021: ЛН АЛД 255571 від 30.12.2020 ОСОБА_2 , 23.02.2021: ЛН АЛД 249688 від 15.12.2020 ОСОБА_3 , 23.02.2021: ЛН АЛД 255567 від 28.12.2020 ОСОБА_3 , 03.02.2021: ЛН АЛД 280361 від 23.11.2020 ОСОБА_4 ;

- п. 1 ч. 2 ст. 15, абз. 2 ч. 1 ст. 30, ч. 3 ст. 30, ч. 1 ст. 31, ч. 2 ст. 33 Закону № 1105, абз. 1 п. 30 Постанови №1266; п. 1.2, п. 2.2 Постанови №13, а саме: при наданні матеріального забезпечення порушено порядок використання коштів Фонду: призначення, нарахування та виплата допомоги по тимчасовій непрацездатності за сумісництвом проведені по листку непрацездатності, виданому не у встановленому порядку (листок непрацездатності виданий не лікуючим лікарем закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності та не лікарем, що провадить господарську діяльність з медичної практики, як фізична особа-підприємець); не розглядалася підстава і правильність листка непрацездатності: 23.02.2021: ЛН АЛД 249681 від 14.12.2020 ОСОБА_5 .

Вихідним від 27.09.2022 № 584 ТОВ "МАРС 2018" направлено заперечення на акт перевірки.

28.09.2022 Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області за результатами розгляду заперечення позивача на акт перевірки залишено без задоволення, а висновки акту перевірки без змін.

Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області прийнято рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 29.09.2022 №146, винесене Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області, яким за наслідками перевірки та враховуючи виявлені порушення зобов`язано ТОВ «Марс 2018» повернути до Фонду соціального страхування України неправомірно витрачену суму страхових коштів - 19409 гри. 02 коп. та керуючись абзацом першим частини шостої статті 15 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» застосовано до Товариства з обмеженою відповідальністю «МАРС 2018» фінансові санкції в таких розмірах штраф за порушення порядку використання страхових коштів 9704,51 грн.

Не погоджуючись із рішенням Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 29.09.2022 №146, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов наступного висновку.

Основи законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 14.01.1998 №16/98-ВР (надалі - Основи №16/98-ВР) відповідно до Конституції України визначають принципи та загальні правові, фінансові і організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування громадян в Україні.

Статтею 4 Основ №16/98-ВР страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності включено до видів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Відносини, що виникають за зазначеними у частині першій цієї статті видами загальнообов`язкового державного соціального страхування, регулюються законами, прийнятими відповідно до цих Основ.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України від 23.09.1999 №1105-XIV "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (надалі - Закон №1105-XIV).

Частиною першою статті 4 Закону №1105-XIV визначено, що Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Згідно з ч. 3 ст. 8 Закону №1105-XIV, робочими органами виконавчої дирекції Фонду є її управління в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, що створюються за рішенням правління Фонду на підставі затвердженої ним структури органів Фонду.

Пунктами 2 та 7 частини першої статті 9 Закону №1105-XIV встановлено, що основними завданнями Фонду та його робочих органів є: надання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг відповідно до цього Закону; здійснення контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду.

Згідно з пунктами 3 та 5 частини першої статті 10 Закону №1105-XIV Фонд має право: перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду; накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону.

Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 15 Закону №1105-XIV, роботодавець зобов`язаний надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із цим Законом.

Пунктом 1 частини п`ятої статті 15 Закону №1105-XIV визначено, що роботодавець несе відповідальність за порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення.

Частиною 6 статті 15 Закону №1105-XIV встановлено, що у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.

Відповідно до ст. 18 Закону №1105-XIV, страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності на інших підставах.

Згідно з ч. 1 ст. 19 Закону №1105-XIV, право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи - громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), зайняття підприємницькою та іншою діяльністю, якщо інше не передбачено законом.

Частиною першою статті 30 Закону № 1105-XIV встановлено, що матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначаються та надаються за основним місцем роботи (діяльності).

Відповідно до частини третьої цієї ж норми, рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб), або фізичною особою - підприємцем, особою, яка провадить незалежну професійну діяльність.

Комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.

Комісія (уповноважений) із соціального страхування виконує свої функції відповідно до положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, яке затверджується правлінням Фонду.

Приписами пункту 2.2 Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України №13 від 19.07.2018 (надалі - Положення №13), передбачено, що комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства зобов`язана, зокрема, приймати рішення про призначення матеріального забезпечення; приймати рішення про відмову в призначенні матеріального забезпечення, про припинення його виплати (повністю або частково), розглядати підставу і правильність видачі та заповнення листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення.

Згідно з ч. 1 ст. 31 Закону №1105-XIV, підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності. У разі роботи за сумісництвом, за трудовим договором (контрактом) одночасно із здійсненням підприємницької чи іншої діяльності підставою для призначення допомоги є копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою (за наявності) за основним місцем роботи. Для застрахованих осіб, які одночасно здійснюють підприємницьку та іншу діяльність і не працюють на умовах трудового договору (контракту), копію листка непрацездатності засвідчує установа охорони здоров`я, яка його видає. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з Фондом.

Отже, підставою для призначення комісією (уповноваженим) із соціального страхування підприємства допомоги по тимчасовій непрацездатності є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності.

Відповідно до положень пункту 1.1 Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України від 13.11.2001 № 455 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 04.12.2001 за №1005/6196 (надалі - Інструкція №455 у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), тимчасова непрацездатність працівників засвідчується листком непрацездатності.

Згідно з пп. 1.3.1 п. 1.3 Інструкції №455, листок непрацездатності видається громадянам України, іноземцям, особам без громадянства, які проживають в Україні і працюють на умовах трудового договору (контракту) на підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності та господарювання або у фізичних осіб, у тому числі в іноземних дипломатичних представництвах та консульських установах.

Пунктом 1.4 Інструкції №455 встановлено, що право видачі листків непрацездатності надається: 1.4.1. лікуючим лікарям державних і комунальних закладів охорони здоров`я; 1.4.2. лікуючим лікарям стаціонарів протезно-ортопедичних установ системи Міністерства праці та соціальної політики України; 1.4.3. лікуючим лікарям туберкульозних санаторно-курортних закладів; 1.4.4. фельдшерам у місцевостях, де відсутній лікар, а також на плаваючих суднах. Список цих фельдшерів затверджується щороку органами охорони здоров`я; 1.4.5. лікуючим лікарям закладів охорони здоров`я незалежно від форми власності та лікарям, що провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи - підприємці.

Пунктами 1.6 та 1.7 Інструкції №455 передбачено, що видача документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність, здійснюється лікуючим лікарем (фельдшером) при пред`явленні паспорта чи іншого документа, який засвідчує особу непрацездатного, і не може бути платною послугою в закладах охорони здоров`я незалежно від форми власності.

Видача та продовження документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність, здійснюються тільки після особистого огляду хворого лікуючим лікарем (фельдшером), про що робиться відповідний запис у медичній карті амбулаторного чи стаціонарного хворого з обґрунтуванням тимчасової непрацездатності. На період проведення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), а також локалізацією та ліквідацією її спалахів та епідемій в Україні, відповідно до вимог, встановлених Кабінетом Міністрів України, видаються листки непрацездатності на підставі звернення та опитування хворого за допомогою засобів телефонного зв`язку або інтернет-телефонії лікарем, який надає первинну медичну допомогу, з обов`язковим відповідним записом у медичній карті амбулаторного хворого, терміном до 5 календарних днів.

Згідно з п. 1.8 Інструкції №455, листок непрацездатності (довідка) видається і закривається в одному лікувально-профілактичному закладі, крім випадків доліковування в реабілітаційних відділеннях санаторно-курортних закладів. За наявності показань для подальшого лікування іншим лікувально-профілактичним закладом видається новий листок непрацездатності (довідка) як продовження попереднього.

Відповідно до приписів ст. 3 Закону України від 19.11.1992 №2801-XII "Основи законодавства України про охорону здоров`я" (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), заклад охорони здоров`я - юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, що забезпечує медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників; медичне обслуговування - діяльність закладів охорони здоров`я та фізичних осіб - підприємців, які зареєстровані та одержали відповідну ліцензію в установленому законом порядку, у сфері охорони здоров`я, що не обов`язково обмежується медичною допомогою, але безпосередньо пов`язана з її наданням; мережа закладів охорони здоров`я - сукупність закладів охорони здоров`я, що забезпечують потреби населення у медичному обслуговуванні на відповідній території.

Статтею 34 цього Закону визначено, що лікуючий лікар - лікар закладу охорони здоров`я або лікар, який провадить господарську діяльність з медичної практики як фізична особа - підприємець і який надає медичну допомогу пацієнту в період його обстеження та лікування. Лікуючий лікар обирається пацієнтом або призначається йому в установленому цими Основами порядку. Обов`язками лікуючого лікаря є своєчасне і кваліфіковане обстеження та лікування пацієнта.

Статтею 42 Господарського кодексу України встановлено, що підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб`єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.

Згідно з частинами 1, 2 статті 43 Господарського кодексу України, підприємці мають право без обмежень самостійно здійснювати будь-яку підприємницьку діяльність, яку не заборонено законом. Особливості здійснення окремих видів підприємництва встановлюються законодавчими актами.

Відповідно до пунктів 4, 32, 34 та 35 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2016 №285, господарська діяльність з медичної практики (далі - медична практика) - вид господарської діяльності у сфері охорони здоров`я, який провадиться закладами охорони здоров`я та фізичними особами - підприємцями з метою надання медичної допомоги та медичного обслуговування на підставі ліцензії.

Суб`єкт господарювання забезпечує наявність щонайменше одного медичного працівника, зокрема з числа працюючих за сумісництвом, за кожною заявленою лікарською спеціальністю, спеціальністю молодших спеціалістів з медичною освітою та немедичних працівників, які працюють у системі охорони здоров`я. Кількість посад медичних і немедичних працівників визначається керівником закладу охорони здоров`я та фізичною особою - підприємцем залежно від обсягу, нормативів надання медичної допомоги відповідного рівня та заявлених спеціальностей.

Фізична особа - підприємець має право приймати на роботу лікарів відповідно до заявленої спеціальності, а молодших спеціалістів з медичною освітою - залежно від профілю (спеціальності) за умови, що їх кваліфікаційний рівень відповідає єдиним кадровим вимогам, затвердженим МОЗ. Фізичні особи - підприємці з числа молодших спеціалістів з медичною освітою провадять медичну практику самостійно або під керівництвом лікаря.

Фізична особа - підприємець, яка не має спеціальної освіти та не відповідає єдиним кваліфікаційним вимогам, затвердженим МОЗ, має право отримати ліцензію. У такому разі фізична особа - підприємець зобов`язана укомплектувати штат медичними та немедичними працівниками відповідно до заявлених спеціальностей.

Отже, фізичні особи - підприємці, які провадять господарську діяльність з медичної практики, вправі приймати на роботу медичних працівників, в тому числі й лікарів, а фізична особа - підприємець, яка не має спеціальної освіти, що отримала відповідну ліцензію, зобов`язана укомплектувати штат медичними та немедичними працівниками відповідно до заявлених спеціальностей.

Статтею 51 Цивільного кодексу України встановлено, що до підприємницької діяльності фізичних осіб застосовуються нормативно-правові акти, що регулюють підприємницьку діяльність юридичних осіб, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин.

Таким чином, до підприємницької діяльності фізичних осіб із забезпечення медичного обслуговування застосовуються нормативно-правові акти, що регулюють підприємницьку діяльність юридичних осіб, що забезпечують медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників, тобто які є закладами охорони здоров`я у розумінні статті 3 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я".

Відповідно до положень пунктів 1-3 Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої спільним наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03.11.2004 №532/274/136-ос/1406 (надалі - Інструкція №532/274/136-ос/1406), листок непрацездатності (далі - ЛН) - це багатофункціональний документ, який є підставою для звільнення від роботи у зв`язку з непрацездатністю та з матеріальним забезпеченням застрахованої особи в разі тимчасової непрацездатності, вагітності та пологів. Лицьовий бік бланка ЛН заповнюється лікуючим лікарем або молодшим медичним працівником з медичною освітою. Зворотний бік бланка ЛН заповнюється за місцем роботи застрахованої особи. Заповнюється частина лицьового боку ЛН, що видається непрацездатному.

Насамперед заповнюється корінець ЛН. Підкреслюється слово "первинний" або "продовження", у разі продовження ЛН зазначається номер попереднього. Указуються: прізвище, ім`я та по батькові (повністю) непрацездатного та місце його роботи (назва підприємства, установи, організації), дата видачі ЛН (цифрою вказується число, після чого літерами - назва місяця, цифрою зазначається рік), прізвище лікаря, який видав ЛН, номер медичної карти амбулаторного чи стаціонарного хворого, підпис одержувача у графі "Підпис одержувача". Паспортна частина ЛН (прізвище непрацездатного, ім`я та по батькові, вік) заповнюється за даними документів, місце роботи - зі слів непрацездатного. Після заповнення корінець залишається в закладі охорони здоров`я.

Далі заповнюється частина лицьового боку ЛН, що видається непрацездатному. У графі "Звільнення від роботи" у першому стовпчику "З якого числа" дата видачі ЛН (число, місяць, рік) позначається арабськими цифрами; у другому стовпчику "До якого числа включно" дата продовження ЛН (число і місяць) позначається літерами; у четвертому стовпчику "Підпис та печатка лікаря" продовження або закриття ЛН підтверджується підписом та печаткою лікаря. У графі "Стати до роботи" вказують словами число і місяць, коли приступити до роботи; посаду, прізвище лікаря, що засвідчується його підписом та печаткою закладу охорони здоров`я "Для листків непрацездатності". У разі продовження тимчасової непрацездатності підкреслюється "Продовжує хворіти" та зазначається номер нового ЛН.

Тож листок непрацездатності є підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, якщо він виданий лікарем, який наділений правом видачі таких листків (лікуючим лікарем закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності або лікарем, що провадить господарську діяльність з медичної практики як фізична особа - підприємець), містить всі необхідні реквізити (прізвище лікаря, який видав ЛН, підпис та печатку лікаря, печатку закладу охорони здоров`я "Для листків непрацездатності" тощо). При цьому право вносити записи до лікарняного листка має лікуючий лікар або молодший медичний працівник з медичною освітою.

Перевіркою встановлено, що позивач неправомірно використав грн з коштів Фонду, а саме:

- 821,30 грн - на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_2 на підставі листка непрацездатності АЛД №249698,якийвидано 12.12.2020 лікуючимлікарем ОСОБА_6 , як працівником фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 ;

- 1255,05 грн - на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_2 на підставі листка непрацездатності АЛД №255571, який видано 30.12.2020 лікарями ОСОБА_6 та ОСОБА_7 , як працівниками фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 ;

8669,52 грн - на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_3 на підставі листка непрацездатності АЛД №249688,якийвидано 15.12.2020 лікуючим лікарем ОСОБА_6 , як працівником фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 ;

- 6742,96 грн - на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_3 на підставі листка непрацездатності АЛД №255567 (продовження листка непрацездатності №249688), який видано 28.12.2020 лікуючим лікарем ОСОБА_6 , як працівником фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 ;

- 482,04 грн - на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_5 на підставі листка непрацездатності АЛД №249081, який видано 14.12.2020 лікуючим лікарем ОСОБА_6 , як працівником фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 ;

- 1438,15 грн - на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_4 на підставі листка непрацездатності АЛД №280361, який видано 23.11.2020 лікуючим лікарем ОСОБА_8 як працівником фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 .

Відповідач зазначає, що в ході перевірки, проведеної уповноваженими особами відповідача, встановлено, що позивач надав своїм працівникам допомогу по тимчасовій непрацездатності, в тому числі за рахунок коштів Фонду, на підставі листків непрацездатності, які видано не у встановленому порядку, оскільки видані лікарями, які не є лікарями закладу охорони здоров`я і не проводять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи - підприємці, а працюють за трудовими договорами у іншої особи - ОСОБА_1 , яка зареєстрована як фізична особа - підприємець та має ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики.

ФОП ОСОБА_1 за даними Ліцензійного реєстру МОЗ (https://e-mis.com.ua/moz/46649) має ліцензію, видану Міністерством охорони здоров`я України на провадження господарської діяльності з 28.12.2019 з медичної практики за спеціальністю - загальна практика-сімейна медицина; за спеціальністю молодших спеціалістів з медичною освітою: сестринська справа за адресою: АДРЕСА_1 .

Зі змісту наведених вище листків непрацездатності очевидним є факт заповнення граф "Назва і місцезнаходження закладу охорони здоров`я" з назвами фізичних осіб - підприємців та їх адрес, у графі "Печатка закладу охорони здоров`я" містяться відтиски печаток ФОП із зазначенням "Для листків непрацездатності" та ідентифікаційних номерів, у графі "Стати до роботи / печатка закладу охорони здоров`я" містяться відтиски печаток ФОП із зазначенням "Для листків непрацездатності" та ідентифікаційних номерів.

У вказаних листках непрацездатності у відповідних графах також зазначені посада і прізвище лікуючих лікарів, які є медичними працівниками та працюють відповідно у ФОП ОСОБА_1 . Листки непрацездатності у відповідних графах містять підписи та печатки лікарів, якими видані ці листки-непрацездатності.

Зауваження щодо оформлення вказаних листків непрацездатності, крім тих, що вказані в акті перевірки (листок непрацездатності виданий не лікуючим лікарем закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності та не лікарем, що проводить господарську діяльність з медичної практики як фізична особа-підприємець) відповідачем, відповідно до акту перевірки, не встановлено.

Зважаючи на вищевикладене та враховуючи ту обставину, що до підприємницької діяльності ФОП ОСОБА_1 із забезпечення медичного обслуговування населення на основі відповідних ліцензій Міністерства охорони здоров`я України застосовуються нормативно-правові акти, що регулюють підприємницьку діяльність закладів охорони здоров`я, то здійснення такої підприємницької діяльності ФОП ОСОБА_1 фактично прирівнюється до діяльності закладів охорони здоров`я. Відповідно лікарі, які працюють у державних та недержавних закладах охорони здоров`я мають рівні права, в тому числі і право виписувати листки непрацездатності.

Тож лікуючі лікарі ОСОБА_9 , ОСОБА_6 , ОСОБА_10 , ОСОБА_7 , які працювали у ФОП ОСОБА_1 у періоді, що перевірявся, та безпосередньо надавали медичну допомогу пацієнтам, мали право виписувати листки непрацездатності.

З огляду на вищевикладене суд дійшов висновку про те, що листки непрацездатності видані у встановленому порядку повноважними суб`єктами у чіткій відповідності до Інструкції №532/274/136-ос/1406.

Суд зазначає, що статтею 3 Закону №1105-XIV визначені принципи соціального страхування, зокрема державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав.

Застраховані особа мають право на отримання у разі настання страхового випадку матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, передбачених цим Законом (п. 2 ч. 1 ст. 16 Закону №1105-XIV).

Отже, застрахований пацієнт має державні гарантії реалізації своїх прав, зокрема на відповідне матеріальне забезпечення та страхові виплати, та одночасно має право обирати лікуючого лікаря незалежно від того, працює такий лікар у юридичній особі чи у фізичної особи-підприємця, яка на підставі закону здійснює господарську діяльність з надання медичних послуг. Тому позбавлення пацієнта - застрахованої особи права на таке матеріальне забезпечення чи страхові виплати через видачу листка непрацездатності лікуючим лікарем, який безпосередньо надавав медичну допомогу та перебуває у трудових відносинах з фізичною особою-підприємцем, яка здійснює підприємницьку діяльність із забезпечення медичного обслуговування населення на підставі закону та має всі необхідні дозвільні документи, а не з юридичною особою, є порушенням принципів соціального страхування, встановлених Законом № 1105-XIV.

З огляду на приписи ч. 2 ст. 77 КАС України, відповідно до якої в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, суд дійшов висновку про недоведеність з боку відповідача факту порушення позивачем вимог п. 1 ч. 2 ст. 15, ч. 3 ст. 30, ч. 1 ст. 31 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", що свідчить про неправомірність рішення, в основу якого покладені висновки про ці факти, в частині, що оскаржується.

Таким чином, рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 29.09.2022 №146, винесене Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області, є протиправним, у зв`язку з чим підлягає скасуванню.

Отже, адміністративний позов належить задовольнити у повному обсязі у спосіб, обраний позивачем.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Тож сплачена позивачем сума судового збору у розмірі 2481,00 грн підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Товариство з обмеженою відповідальністю "МАРС 2018" (вул. Соборна, буд. 40/2, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, код ЄДРПОУ 41631979) до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (вул. Соборності, 66, м. Полтава, 36014, код ЄДРПОУ 13967927) про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 29.09.2022 №146.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області на користь Товариство з обмеженою відповідальністю "МАРС 2018» витрати зі сплати судового збору в сумі 2481,00 грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

СуддяЛ.М. Петрова

Джерело: ЄДРСР 112583793
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку