open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 922/399/23
Моніторити
Ухвала суду /20.11.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /17.10.2023/ Касаційний господарський суд Постанова /25.07.2023/ Східний апеляційний господарський суд Постанова /25.07.2023/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.07.2023/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /27.04.2023/ Господарський суд Харківської області Рішення /25.04.2023/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /13.04.2023/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /12.04.2023/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /10.04.2023/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /07.04.2023/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /04.04.2023/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /21.03.2023/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /28.02.2023/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /03.02.2023/ Господарський суд Харківської області
emblem
Справа № 922/399/23
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /20.11.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /17.10.2023/ Касаційний господарський суд Постанова /25.07.2023/ Східний апеляційний господарський суд Постанова /25.07.2023/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.07.2023/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /27.04.2023/ Господарський суд Харківської області Рішення /25.04.2023/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /13.04.2023/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /12.04.2023/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /10.04.2023/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /07.04.2023/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /04.04.2023/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /21.03.2023/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /28.02.2023/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /03.02.2023/ Господарський суд Харківської області

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 липня 2023 року м. Харків Справа № 922/399/23

Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Радіонова О.О., суддя Стойка О.В. , суддя Попков Д.О.

за участю секретаря судового засідання Семенова О.Є.

за участю представників сторін:

від позивача: Панасейко О.Ю. (в порядку самопредставництва)

від відповідача: Захаров П.В., адвокат, ордер серія ВІ № 1067160 від 21.03.2023

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма Казка, м. Харків, (вх.№1024 Х/3) на рішення Господарського суду Харківської області від 25.04.2023 (повний текст підписано 04.05.2023 у місті Харкові) у справі № 922/399/23 суддя Аріт К.В.

за позовом Комунального підприємства "Харківські теплові мережі", м.Харків до Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма "Казка", м.Харківпро стягнення 502 684,04 грн ВСТАНОВИВ:

01.02.2023 року Комунальне підприємство "Харківські теплові мережі" звернулося до Господарського суду Харківської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма "Казка" про стягнення заборгованості у розмірі 502684,04 грн, з яких:

- 259245,90 грн - вартість спожитої теплової енергії на потреби опалення без укладання договору, що утворилась за період з грудня 2018 по листопад 2021 року;

- 242461,58 грн - заборгованість за індивідуальним договором про надання послуги з постачання теплової енергії від 31.10.2021, що утворилась за період з грудня 2021 року по квітень 2022 року;

- 149,56 грн - абонентська плата за індивідуальним договором про надання послуги з постачання теплової енергії від 31.10.2021, що утворилась за період з грудня 2021 року по серпень 2022 року;

- 827,00 грн - технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових систем теплопостачання багатоквартирних будинків житлового фонду комунальної та інших форм власності за публічним договором від 01.07.2022, що утворилась за період з липня 2022 року по серпень 2022 року.

На підтвердження позовних вимог позивач посилається на неналежне виконання відповідачем своїх зобов`язань щодо оплати за спожиту теплову енергію.

В даному випадку, позивачем в одній позовній заяві об`єднано декілька вимог, пов`язаних між собою як підставою виникнення - фактом постачання теплової енергії та послуг з постачання теплової енергії так і поданими доказами, які підтверджують факт постачання теплової енергії та надання відповідних послуг відповідачу за різними договорами (актами підключення та відключення опалення на початку та наприкінці опалювальних сезонів).

Позивач зазначив, що заборгованість без укладання договору на поставку теплової енергії, за спожиту теплову енергію за індивідуальним договором про надання послуги з постачання теплової енергії від 31.10.2021, публічним договором з технічного обслуговування та поточного ремонту внутрішньобудинкових систем теплопостачання багатоквартирних будинків житлового фонду комунальної та інших форм власності від 01.07.2022, обліковуються за одним кодом ЄДРПОУ 21197722 відповідача, який об`єднує особові рахунки (17700-9358, 17701-9358) і за кожний розрахунковий період (календарний місяць) відображується однією сумою у бухгалтерському обліку підприємства. Тому на підставі статті 173 ГПК України вимоги про стягнення заборгованості за теплову енергію за договором та стягнення вартості безпідставно спожитої теплової енергії підлягають об`єднанню в одному позові (висновок Верховного Суду, викладений у постанові КГС ВС від 23.10.2019 у справі №902/434/19).

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 03.02.2023 року, зокрема, відкрито провадження у справі №922/399/23, розгляд справи призначено за правилами загального позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

Рішенням Господарського суду Харківської області від 25.04.2023 року у справі №922/399/23 позов задоволено повністю. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма "Казка" на користь Комунального підприємства "Харківські теплові мережі" заборгованість в розмірі 502684,04 грн, з яких:

- 259245,90 грн - вартість спожитої теплової енергії на потреби опаленная без укладання договору, що утворилась за період з грудня 2018 року по листопад 2021 року;

- 242461,58 грн - заборгованність за індивідуальним договором про надання послуги з постачання теплової енергії від 31.10.2021 року, що утворилась за період з грудня 2021 року по квітень 2022 року;

- 149,56 грн - абонентська плата за індивідуальним договором про надання послуги з постачання теплової енергії від 31.10.2021 року, що утворилась за період з грудня 2021 року по серпень 2022 року;

- 827,00 грн - технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових систем теплопостачання багатоквартирних будинків житлового фонду комунальної та інших форм власності за публічним договором від 01.07.2022 року, що утворилась за період з липня 2022 року по серпень 2022 року, а також 7540,26 грн судового збору. Вартість спожитої теплової енергії та судовий збір стягнуто на р/рахунок НОМЕР_1 в Філії Харківського обласного управління АТ Ощадбанк, МФО 351823, код ЄДРПОУ 31557119 (т. 1, а.с. 181-191).

Рішення суду мотивоване обгрунтованістю та доведеністю позовних вимог, їх підтвердженням документально належними та допустимими доказами наявними у матеріалах справи.

Не погодившись з ухваленим рішенням, відповідач, Товариство з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма "Казка" звернувся на електронну адресу Східного апеляційного господарського суду (вх. ел. пошта №9589) з апеляційною скаргою, в якій просить:

- поновити строк апеляційного оскарження;

- зупинити дію та виконання рішення Господарського суду Харківської області від 25.04.2023 у справі №922/399/23;

- скасувати повністю рішення Господарського суду Харківської області від 25.04.2023 у справі №922/399/23, прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

В додатках до апеляційної скарги відповідач надав, зокрема, клопотання про призначення експертизи, копію акту ХТМ від 18.11.2005 року, акти обстеження за 2021-2023 роки (т. 2, а.с. 1-21).

Крім того, в мотивувальній частині апеляційної скарги відповідач повідомив суд апеляційної інстанції про те, що витрати пов`язані з розглядом справи, складають витрати на правову допомогу розміром орієнтовно 25 000 грн та розмір судового збору за подачу апеляційної скарги.

Відповідач вважає, що рішення Господарського суду Харківської області від 25.04.2023 у справі №922/399/23 є таким, що не відповідає нормам матеріального права, а також фактичним обставинам справи, а тому підлягає скасуванню виходячи з наступного.

Жодними нормативно-правовими актами не передбачено право КП «Харківські теплові мережі» обстежувати об`єкти нерухомості або контролювати режим теплопостачання інших підприємств. Відповідач стверджує, що в приміщеннях опалення здійснюється електричною енергією, опалювальні прилади підключені до системи централізованого опалення відсутні, тому акти обстеження додані до позовної заяви є неналежними та недопустимими доказами.

Позивач не довів належними доказами свої розрахунки; останнім не надано жодних доказів розміру тарифу за Гкал. Доказів наявності ліцензії та кваліфікації осіб, що його виконували суду також не надано. Розрахунок з посиланням на КТМ 204 України 244-94 «Норми та вказівки по нормуванню витрат палива та теплової енергії на опалення житлових та громадських споруд, а також на господарсько-побутові потреби в Україні» виконано не вірно та розрахунок є неналежним та недопустимим доказом. Також, апелянт вважає, що позивачем не доведено показання приборів обліку. Зокрема, позивачем не доведено розрахунок нарахувань по ТОВ «ВК Фірма «Казка» особовий рахунок № НОМЕР_2 .

Проведення судової експертизи, на думку апелянта, є необхідним для повного та всебічного дослідження всіх обставин справи, з`ясування дійсних обставин та дослідження наданих сторонами доказів, що відповідає завданням господарського судочинства, встановленого ст. 2 ГПК України. У зв`язку із чим, відповідач разом з апеляційною скаргою подав клопотання, за змістом якого просить суд:

« 1. Призначити у справі №922/1054/20 судову експертизу, проведення якої доручити експертам Харківського НДІ судових експертиз ім. проф. Н.С. Бокаріуса із залученням спеціалістів акредитованої селекційної лабораторії.

2. На вирішення експертизи поставити наступні питання:

Який обсяг спожитої теплової енергії на опалення приміщень з індивідуальним опаленням ТОВ «ВКФ «Казка» та окремих приміщень ТОВ «ВКФ «Казка» з транзитними мережами опалення (за наявності), через яке прокладені транзитні трубопроводи внутрішньо будинкової системи опалення (Qвідкл.і)?

Чи відповідає розрахунок теплового навантаження на опалення та розрахунок нарахувань по TOB ВК Фірма «Казка» особовий рахунок №17701-9358 Державним будівельним нормам України ?

Чи підтверджується документально розрахунок нарахувань по TOB ВК Фірма «Казка» особовий рахунок № НОМЕР_2 ?

Витрати по проведенню експертизи покласти на відповідача.

Зобов`язати сторін по справі своєчасно надавати на вимогу експертів всі необхідні для проведення експертизи додаткові матеріали, необхідні для проведення експертизи, а також забезпечувати та всіляко сприяти проведенню експертизи.

Провадження у справі №910/15361/18 зупинити до надання висновків судової експертизи, призначеної у справі».

Відповідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 29.05.2023 сформовано склад колегії суддів Східного апеляційного господарського суду: головуючий суддя Радіонова О.О., суддя Попков Д.О., суддя Медуниця О.Є.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 05.06.2023, зокрема, поновлено Товариству з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційній фірмі Казка, м. Харків процесуальний строк на оскарження рішення Господарського суду Харківської області від 25.04.2023 у справі №922/399/22. Відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма Казка, м. Харків на рішення Господарського суду Харківської області від 25.04.2023 у справі № 922/399/23. Встановлено учасникам справи строк до 20.06.2023 року включно, для подання відзиву на апеляційну скаргу (заяв, клопотань, тощо) з доказами направлення всім учасникам справи. Запропоновано позивачу - Комунальному підприємству Харківські теплові мережі в строк до 20.06.2023 включно надати пояснення (заперечення, міркування, тощо) щодо клопотання відповідача про призначення експертизи. Призначено справу до розгляду на "25" липня 2023 р. о 10:00 годині у приміщенні Східного апеляційного господарського суду за адресою: 61058, місто Харків, проспект Незалежності, 13, 1-й поверх, в залі засідань №131. Зупинено дію рішення Господарського суду Харківської області від 25.04.2023 у справі №922/399/23; витребувано матеріали справи № 922/399/23 з Господаського суду Харківської області.

15.06.2023 на виконання вимог ухвали Східного апеляційного господарського суду від 05.06.2023 з Господарського суду Харківської області надійшли матеріали справи.

19.06.2023 (в строк, встановлений судом) від Комунального підприємства «Харківські теплові мережі» надійшов відзив на апеляційну скаргу з додатками, за змістом якого позивач просить суд:

- апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо- комерційна фірма "Казка" на рішення Господарського суду Харківської області від 25.04.2023 у справі №922/399/23 залишити без задоволення;

- рішення Господарського суду Харківської області від 25.04.2023 у справі №922/399/23 залишити без змін.

Позивач вважає, що рішення суду є законним, обґрунтованим та таким, що прийняте без порушень норм матеріального та процесуального права, а апеляційну скаргу необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню з наступних підстав:

- за даною справою помилковими є твердження відповідача по справі щодо відсутності нормативно-правових актів, які надають право КП «Харківські теплові мережі» обстежувати об`єкти нерухомості або контролювати режими тепло споживання;

- відповідачем по справі не було надано жодної проектної документації (погоджувальної проектної документації) на встановлення альтернативного опалення до КП «Харківські теплові мережі». Факт наявності в цих приміщеннях теплопостачання, які входять до єдиної системи теплопостачання багатоквартирного будинку, є підставою для нарахування за фактично спожиту теплову енергію. Факт споживання відповідачем теплової енергії на потреби опалення приміщень підтверджується актами про підключення та відключення опалення на початку та наприкінці опалюваного сезону до житлових будівель в цілому. Вищезазначені акти на підключення та відключення опалення підписані та скріплені печатками уповноважених представників КП «Харківські теплові мережі» та балансоутримувача будинку;

- відповідачем по справі в обґрунтування своїх заперечень не було надано жодних доказів дозволу щодо встановлення індивідуальної системи опалення або дозволу на демонтаж існуючої системи опалення в нежитлових приміщеннях, що розташовані в житловому будинку №12 літ «А-9» по вул. Золочівській в м. Харкові;

- відповідачем по справі не було виконано приписи акту обстеження системи теплоспоживання №ВНОТ/6704 від 16.11.2021, а саме: забезпечити наявність проекту тепло споживання (розрахунок теплового навантаження) виконаний організацією, розрахунок кількості спожитої відповідачем за спірний період теплової енергії виконаний позивачем відповідно до КТМ 204 України 244-94 Норми та вказівки по нормуванню витрат палива та теплової енергії на опалення житлових та громадських споруд, а також на господарсько-побутові потреби в Україні;

- позивачем по справі до суду першої інстанції було надано розрахунок нарахувань, як за вартість спожитої теплової енергії на потреби опаленная без укладання договору, так і за заборгованність за індивідуальним договором про надання послуги з постачання теплової енергії від 31.10.2021, технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових систем теплопостачання багатоквартирних будинків житлового фонду комунальної та інших форм власності за публічним договором від 01.07.2022.

- позивач не погоджується з відповідачем по справі стосовно застосування до спірних правовідносин Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово комунального господарства України №315 від 22.11.2018. Впровадження розподілу послуг з постачання теплової енергії згідно з вимогами Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг можливе після відміни відповідним органом дії тарифу на послугу з постачання теплової енергії;

- заявлена відповідачем до стягнення сума витрат на професійну правничу допомогу в розмірі 25000,0 грн не є обгрунтованою, оскільки не відповідає критеріям ст.126 ГПК України, а їх стягнення з позивача в повному обсязі становитиме надмірний тягар для останнього, що не узгоджується з принципами розумності та справедливості;

- клопотання відповідача про призначення експертизи для встановлення обсягу споживання теплової енергії на опалення приміщень, відповідність теплового навантаження на опалення та розрахунок нарахувань Державним будівельним нормам, належність особового рахунку № НОМЕР_2 ТОВ ВК фірма «Казка», позивач вважає безпідставним та таким, що свідчить про небажання відповідача здійснювати оплату за спожиту теплову енергію та його спробу затягнути розгляд справи;

- судом першої інстанції при винесення рішення було враховано докази, які були надані позивачем по справі разом з позовною заявою. Відповідач в свою чергу, не подав суду належних та допустимих доказів, які б спростовували доводи позивача (т. 2, а.с. 36-75).

Відзив на апеляційну скаргу судом розглянуто та долучено до матеріалів справи.

Згідно Витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19.07.2023 у зв`язку з перебуванням у відпустці судді Медуниця О.Є., був визначений наступний склад суду: головуючий суддя Радіонова О.О., суддя Попков Д.О., суддя Стойка О.В.

Представник апелянта, адвокат Захаров П.В. надійслав до Східного апеляційного господарського суду клопотання, в якому просив забезпечити технічну можливість та провести усі судові засідання у справі №922/399/23 за його участю в режимі відеоконференції в системі Електронний суд, яке було задоволено ухвалою суду від 21.07.2023.

В судовому засіданні 25.07.2023 представник відповідача наполягав на вимогах, викладених в апеляційній скарзі, просив її задовольнити, оспорюване рішення скасувати та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Представник позивача в судовому засіданні надав пояснення, аналогічні викладеним у відзиві на апеляційну скаргу, просив суд апеляційну скаргу відповідача залишити без задоволення, рішення господарського суду Харківської області від 25.04.2023 у справі №922/399/23 залишити без змін.

Відповідно до вимог статей 222, 223 ГПК України судом під час розгляду даної справи було здійснено повне фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу та складено протокол судового засідання.

Відповідно до ч.1 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній та додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Розглянувши апеляційну скаргу, відзив на апеляційну скаргу та матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, суд апеляційної інстанції встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма "Казка" на підставі договору купівлі-продажу від 13.09.2018 року є власником нежитлових приміщень 1-го поверху №1,1-15, 17-21 в літ. А-9 площею 508,7кв.м, що розташовані в житловому будинку за адресою: м. Харків, вул. Золочівська 12 (т. 1, а.с. 34).

Постачання теплової енергії на потреби опалення у житлові будинки КП "Харківські теплові мережі" здійснює на підставі розпоряджень Харківського міського голови про початок та кінець опалювальних сезонів, а на потреби гарячого водопостачання протягом року (т. 1, а.с. 52).

Постачання теплової енергії на потреби опалення у житлові будинки позивач здійснював на підставі розпоряджень Харківського міського голови про початок та кінець опалювальних сезонів 2018-2019, 2019-2020, 2020-2021, 2021-2022 років.

Оскільки відповідач з Комунальним підприємством "Харківські теплові мережі" договір на постачання теплової енергії не укладав, відповідач отримував теплову енергію на потреби опалення за відсутності письмового договору.

Факт споживання відповідачем теплової енергії на потреби опалення приміщень підтверджується актами про підключення та відключення опалення на початку та кінці опалюваного сезону до житлових будівель в цілому (т. 1, а.с. 50-51).

Вищезазначені акти на підключення та відключення опалення підписані та скріплені печатками уповноважених представників КП Харківські теплові мережі та балансоутримувача будинку.

Будинок №12 по вул. Золочівській в м. Харкові обладнаний приладом обліку. Розрахунок вартості спожитої відповідачем теплової енергії на потреби опалення здійснювався згідно з показниками приладів обліку, встановленого в житловому будинку (т. 1, а.с. 58).

Факт споживання відповідачем теплової енергії підтверджується актами обстеження системи теплоспоживання об`єкта №ВНОТ/6704 від 16.11.2021, №177/2282 від 14.04.2022 а також актами про підключення та відключення опалення до будинку, які підписані представниками позивача та балансоутримувачем даного будинку (т.1, а.с. 48-49, 50-51).

Станом на 01.01.2023 вартість спожитої теплової енергії на потреби опалення без укладання договору складає 259245,90 грн, яка утворилась за період з грудня 2018 року по листопад 2021 року.

Також, на підставі ч.5 ст.13 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", Правил надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 №830 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 08.09.2021 №1022) та Правил надання послуги з постачання гарячої води, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1182 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 08.09.2021 №1023), на офіційному сайті КП "Харківські теплові мережі" www.hts.kharkov.ua в мережі Інтернет 31.10.2021 було розміщено індивідуальний договір про надання послуги з постачання теплової енергії.

Зазначений договір є публічним договором приєднання, який набрав чинності з 01.12.2021 року. Даний договір укладений з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України.

За приписами ст.14 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" плата виконавцю комунальної послуги за індивідуальним договором, який є публічним договором приєднання, складається з:

- плати за послуги, що розраховується виходячи з розміру затверджених цін/тарифів на відповідну комунальну послугу та обсягу спожитих комунальних послуг, визначено відповідно до законодавства;

- плати за абонентське обслуговування, граничний розмір якої визначається Кабінетом Міністрів України.

Оскільки нежитлове приміщення відповідача за адресою: м. Харків, вул. Золочівська, 12 розташоване в житловому будинку, починаючи з грудня 2022 року надання послуги з постачання теплової енергії відповідачу за цією адресою здійснюється на підставі індивідуального договору про надання послуги з постачання теплової енергії. Проведення нарахувань виконуються згідно з Правилами надання послуги з постачання теплової енергії, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 №830.

Відповідно до положень п.51 Індивідуального договору про надання послуги з постачання теплової енергії, цей договір набирає чинності з моменту акцептування його споживачем, але не раніше ніж через 30 днів з моменту опублікування і діє протягом одного року з дати набрання чинності.

Згідно з п.4 Індивідуального договору про надання послуги з постачання теплової енергії фактом приєднання споживача до умов договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір, зокрема, надання виконавцю підписаної заяви-приєднання (додаток), сплата рахунка за надану послуги, факт отримання послуги.

Факт отримання відповідачем послуги з постачання теплової енергії у опалювальний період 2021-2022 - є фактом приєднання споживача до умов договору (акцептування договору).

Факт отримання теплової енергії підтверджується актами про підключення та відключення опалення на початку та наприкінці опалюваного сезону 2021-2022 років, відомостями обліку споживання теплової енергії.

Відповідно до п.5 Індивідуального договору про надання послуги з постачання теплової енергії виконавець зобов`язується надавати споживачу послугу відповідної якості та в обсязі відповідно до теплового навантаження будинку, а споживач зобов`язується своєчасно та в повному обсязі оплачувати надану послугу в строки і на умовах, що визначені цим договором.

Пунктом 32 Індивідуального договору про надання послуги з постачання теплової енергії передбачено, що плата за абонентське обслуговування нараховується щомісяця. Початок і закінчення розрахункового періоду для розрахунку за платою за абонентське обслуговування завжди збігаються з початком і закінченням календарного місяця відповідно.

Згідно з п.30 Індивідуального договору про надання послуги з постачання теплової енергії споживач вносить однією сумою плату виконавцю, яка складається з плати за послугу, плати за абонентське обслуговування.

Матеріалами справи підтверджено направлення позивачем відповідних рахунків-фактур відповідачу.

Як зазначає позивач, станом на час подання позовної заяви по особовому рахунку (17701-9307) відповідача за останнім обліковується заборгованість по Індивідуальному договору про надання послуги з постачання теплової енергії за спожиту теплову енергію на потреби опалення в сумі 242461,58 грн, яка утворилась за період з грудня 2021 року по квітень 2022 року; та абонентської плати за спожиту теплову енергію в сумі 149,56 грн, яка утворилась за період з грудня 2021 року по серпень 2022 року.

Разом з цим, відповідно до ч.1 ст.14 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", з 01.07.2022 року набрав чинності публічний договір з технічного обслуговування та поточного ремонту внутрішньобудинкових систем теплопостачання багатоквартирних будинків житлового фонду комунальної та інших форм власності, який опублікований на офіційному сайті КП "Харківські теплові мережі" в мережі Інтернет www.hts.kharkov.ua 01.06.2022 року.

Відповідно до положень п.30 Договору цей договір набирає чинності з моменту акцептування його споживачем, але не раніше ніж через 30 днів з моменту опублікування і діє протягом одного року з дати набрання чинності.

За умовами п.4 Договору фактом приєднання споживача до умов договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір, зокрема шляхом оплати рахунка, отриманого від виконавця послуги, або фактичного отримання послуги.

Факт отримання відповідачем послуги підтверджується актом готовності до опалювального сезону 2022-2023 № 177/6311 від 03.06.2022, актом від 03.06.2022 про проведення промивання, актом гідравлічних випробувань від 03.06.2022 та актом виконаних робіт по підготовці системи теплоспоживання житлового будинку в осінньо-зимовий період від 03.06.2022 року Вищезазначені акти підписані та скріплені печатками уповноважених представників КП Харківські теплові мережі та балансоутримувача будинку (т.1, а.с.53-55).

Відповідно п.5 цього Договору виконавець зобов`язується надати споживачу послуги з технічного обслуговування та поточного ремонту внутрішньо будинкових систем теплопостачання, а споживач зобов`язується своєчасно та в повному обсязі оплатити виконавцю надані послуги затвердженою вартістю в строки та умови зазначені цим Договором.

Пунктом 6 публічного договору з технічного обслуговування та поточного ремонту внутрішньобудинкових систем теплопостачання багатоквартирних будинків житлового фонду комунальної та інших форм власності передбачено, що технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових систем теплопостачання проводиться відповідно до переліку адрес будинків, зазначених у Додатку 1, та включає комплекс робіт, які визначені на підставі Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2005 № 76, Примірного переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та послуг з ремонту приміщень, будинків, споруд, затверджених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 10.08.2004 № 150.

Відповідно до п.13 публічного договору з технічного обслуговування та поточного ремонту внутрішньобудинкових систем теплопостачання багатоквартирних будинків житлового фонду комунальної та інших форм власності, розрахунковим періодом для оплати послуг є календарний місяць. Плата за послуги сплачується споживачем виконавцю щомісяця. Початок і закінчення розрахункового періоду завжди збігаються з початком і закінченням календарного місяця відповідно.

Відповідачу направлялися рахунки-фактури за послуги з технічного обслуговування та поточного ремонту внутрішньобудинкових систем теплопостачання багатоквартирних будинків житлового фонду.

Як стверджує позивач, станом на 01.11.2022 заборгованість відповідача з технічного обслуговування та поточного ремонту внутрішньобудинкових систем теплопостачання багатоквартирних будинків житлового фонду комунальної та інших форм власності складає 827,00 грн, яка утворилась за період з липня по серпень 2022.

Вищенаведені обставини стали підставою для звернення КП «Харківські теплові мережі» з відповідним позовом до суду.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням правових підстав позовних вимог, колегія суддів виходить з наступного.

Предметом спору у цій справі є питання щодо наявності або відсутності підстав для стягнення з відповідача заборгованості з оплати вартості спожитої теплової енергії на потреби опалення без укладання договору, заборгованості за індивідуальним договором про надання послуги з постачання теплової енергії, абонентської плати за індивідуальним договором про надання послуги з постачання теплової енергії, технічного обслуговування та поточного ремонту внутрішньобудинкових систем теплопостачання багатоквартирних будинків житлового фонду комунальної та інших форм власності за публічним договором у заявленому позивачем розмірі.

Згідно ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Статтею 205 ЦК України визначено, що правочин може вчинятися усно або в письмовій (електронній) формі. Сторони мають право обирати форму правочину, якщо інше не встановлено законом. Правочин, для якого законом не встановлена обов`язкова письмова форма, вважається вчиненим, якщо поведінка сторін засвідчує їхню волю до настання відповідних правових наслідків. У випадках, встановлених договором або законом, воля сторони до вчинення правочину може виражатися її мовчанням.

Відповідно до ст. ст. 625, 628, 629 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку (ч. 1 ст. 509 ЦК України, ч. 1 ст. 173 ГК України).

Відповідно до ст. 638 ЦК України, яка кореспондується зі ст. 180 ГК України, договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною.

Суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом. Не допускаються одностороння відмова від виконання зобов`язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов`язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином (ст. 193 ГК України).

Згідно зі ст. ст. 525, 526 ЦК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту.

Статтею 530 ЦК України встановлено, що у разі, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до частин 1-3 статті 275 Господарського кодексу України (далі - ГК України) за договором енергопостачання енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується. Відпуск енергії без оформлення договору енергопостачання не допускається. Предметом договору енергопостачання є окремі види енергії з найменуванням, передбаченим у державних стандартах або технічних умовах.

Закон України "Про теплопостачання" визначає основні правові, економічні та організаційні засади діяльності на об`єктах сфери теплопостачання та регулює відносини, пов`язані з виробництвом, транспортуванням, постачанням та використанням теплової енергії з метою забезпечення енергетичної безпеки України, підвищення енергоефективності функціонування систем теплопостачання створення і удосконалення ринку теплової енергії та захисту прав споживачів та працівників сфери теплопостачання.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про теплопостачання" теплова енергія - це товарна продукція, що виробляється на об`єктах сфери теплопостачання для опалення, підігріву питної води, інших господарських і технологічних потреб споживачів, призначена для купівлі-продажу.

Постачання теплової енергії - господарська діяльність, пов`язана з наданням теплової енергії (теплоносія) споживачам за допомогою технічних засобів транспортування та розподілом теплової енергії на підставі договору.

Частиною 4 статті 19 та статті 24 вказаного Закону передбачено, що теплогенеруюча організація має право постачати вироблену теплову енергію безпосередньо споживачу згідно з договором купівлі-продажу, своєчасне укладення якого з теплопостачальною організацією є основним обов`язком споживача теплової енергії.

Взаємовідносини між теплопостачальними організаціями та споживачами теплової енергії визначені Правилами користування тепловою енергією, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України №1198 від 03.10.2007 (далі - Правила), відповідно до п.3 яких споживач теплової енергії - це фізична особа, яка є власником будівлі або суб`єктом підприємницької діяльності, чи юридична особа, яка використовує теплову енергію відповідно до договору.

Пунктом 4 Правил визначено, що користування тепловою енергією допускається лише на підставі договору купівлі-продажу теплової енергії, укладеного між споживачем і теплопостачальною організацією, крім підприємств, що виробляють та використовують теплову енергію для цілей власного виробництва.

Однак, у порушення ст.24 Закону України "Про теплопостачання" відповідач не уклав договір з Комунальним підприємством "Харківські теплові мережі" та отримував теплову енергію на потреби опалення за відсутності письмового договору.

Частиною 6 статті 19 Закону України "Про теплопостачання" передбачено, що споживач повинен щомісячно здійснювати оплату теплопостачальній організації за фактично отриману теплову енергію.

Відповідно до абз.6 п.40 Правил користування тепловою енергією, до обов`язків споживача теплової енергії, зокрема, належить вчасно проводити розрахунки за спожиту теплову енергію та здійснювати інші платежі відповідно до умов договору та цих Правил.

За приписами п.37 Правил надання послуги з постачання теплової енергії споживач не звільняється від оплати послуги, отриманої ним до укладення відповідного договору.

З аналізу наведених вище положень законодавства вбачається, що споживачі зобов`язані оплатити послуги, якщо вони фактично користувалися ними у строки, встановлені договором або законом.

Відповідно до ст.526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог діючого законодавства.

Відповідно до ч.1 ст.11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

Такими діями є реальне постачання теплової енергії у приміщення відповідача та її отримання останнім.

Як було встановлено судом, відповідач на підставі договору купівлі-продажу від 13.09.2018 року є власником нежитлових приміщень 1-го поверху №1,1-15, 17-21 в літ. А-9 площею 508,7 кв.м, що розташовані в житловому будинку за адресою: м.Харків, вул. Золочівська, 12.

Факт постачання позивачем теплової енергії в житловий будинок за адресою: м.Харків, вул.Золочівська, 12, в якому розташовані нежитлові приміщення, які належать відповідачу, підтверджується актами на включення та відключення опалення, які підписані та скріплені печатками повноважних представників позивача та балансоутримувача будинку.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов обгрунтованого висновку, що між сторонами у спрощений спосіб укладено договір постачання теплової енергії, у зв`язку з чим судом правомірно застосовані положення ч.1 ст.692 ЦК України, відповідно до яких покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару.

За приписами п.31 Правил надання послуги з постачання теплової енергії вартістю послуги є встановлений відповідно до законодавства тариф на теплову енергію для споживача, який визначається як сума тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії, а для багатоквартирних будинків, обладнаних системою автономного теплопостачання, як сума тарифів на виробництво та постачання теплової енергії.

Плата за послугу розраховується виходячи з розміру встановленого тарифу та обсягу спожитої послуги, визначеного та розподіленого відповідно до законодавства (п.32 Правил надання послуги з постачання теплової енергії).

Отже, висновок суду про те, що відсутність письмового договору між відповідачем та позивачем не є підставою для несплати заборгованості за реально спожиту відповідачем теплову енергію, є правомірним.

Стосовно тверджень апелянта про те, що жодними нормативно-правовими актами не передбачено право КП «Харківські теплові мережі» обстежувати об`єкти нерухомості або контролювати режим теплопостачання інших підприємств, а також те, що в приміщеннях опалення здійснюється електричною енергією, опалювальні прилади підключені до системи централізованого опалення відсутні, тому акти обстеження додані до позовної заяви є неналежними та недопустимими доказами, судова колегія вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до п.35 Правил користування тепловою енергією теплопостачальна організація має право знімати та перевіряти покази вузла обліку відповідно до умов договору та проводити обстеження системи теплоспоживання споживача щодо виявлення споживання теплової енергії поза вузла обліку.

Так, відповідно до вимог чинного законодавства позивачем по справі було складено акт обстеження системи теплоспоживання об`єкту №ВНОТ/6704 від 16.11.202, яким було встановлено, що ТОВ Виробничо-комерційна фірма "Казка" є власником нежитлових приміщень 1-го поверху загальною площею 508,7 кв.м. в житловому будинку №12 літ «А-9» по вул. Золочівській в м. Харкові (на підставі договору купівлі-продажу від 13.09.2018 №3206) (т. 1, а.с. 49).

Пунктом 2 Акту встановлено, що договір купівлі-продажу теплової енергії в гарячій воді щодо нежитлових приміщень не укладено.

Пунктом 4 Акту встановлено, що система опалення нежитлових приміщень першого поверху S=505,5 кв.м. централізована, спільна з системою житлового будинку.

Нежитлові приміщення знаходяться в тепловому контурі житлового будинку. Над приміщеннями S=365,9 кв.м. розташовані квартири житлового будинку, приміщення S=139,6 кв.м-одноповерхові.

Пунктом 7 Акту встановлено, що проект системи теплоспоживання нежитлових приміщень відповідачем не наданий.

Приписами Акту було запропоновано відповідачу укласти договір купівлі-продажу теплової енергії в гарячій воді, забезпечити наявність проекту теплоспоживання (розрахунок теплового навантаження) виконаний організацією, що має ліцензію на виконання даного виду робіт, надати його на погодження КП «Харківські теплові мережі» термін виконання до 31.12.2021; цей акт є підставою для виконання розрахунку теплового навантаження на опалення та нарахувань за теплову енергію, спожиту без достатніх правових підстав .

Натомість відповідач вказує, що опалення здійснюється електричною енергією.

Відповідачем по справі не було надано жодної проектної документації (погоджувальної проектної документації) на встановлення альтернативного опалення до КП «Харківські теплові мережі». Факт наявності в цих приміщеннях теплопостачання, які входять до єдиної системи теплопостачання багатоквартирного будинку стало підставою для нарахування за фактично спожиту теплову енергію.

Крім того, факт споживання відповідачем теплової енергії на потреби опалення приміщень підтверджується актами про підключення та відключення опалення на початку та прикінці опалюваного сезону до житлових будівель в цілому. Вищезазначені акти на підключення та відключення опалення підписані та скріплені печатками уповноважених представників КП «Харківські теплові мережі» та балансоутримувача будинку (т.1, а.с. 50-51).

Серед іншого, у період до 17.09.2019 питання відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води в багатоповерхових житлових будинках регулювалися Порядком відключення окремих приміщень житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, затвердженим наказом Міністерства будівництва, архітектури та житло-комунального господарства від 22.11.2005 р. №4 (із змінами, внесеними наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства від 06.11.2007 №169). Цей Порядок визначав процедуру надання дозволу на відключення від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання житлового будинку при відмові споживачів від централізованого опалення та гарячого водопостачання.

Внесені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства від 06.11.2007 №169 зміни, які набрали чинності з 14.12.2007, унеможливлювали відключення від централізованого опалення та гарячого водопостачання окремих квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку і передбачали можливість відключення від централізованого опалення та гарячого водопостачання будинку в цілому за рішенням загальних зборів, за згодою всіх власників (уповноважених осіб в цілому за рішенням загальних зборів, за згодою всіх власників (уповноважених осіб власників) приміщень у житловому будинку. Тобто, з 14.12.2007 року чинним законодавством України не передбачалась можливість відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води в багатоповерхових житлових будинках окремих квартир та нежитлових приміщень.

Згідно з Порядком №4 єдиною можливою підставою відключення від мереж централізованого опалення був відповідний акт постійно діючої міжвідомчої комісії з розгляду питань відключення від мереж ЦО і ГВП.

В той же час, рішенням Харківської міської ради від 23.02.2011 №162/11 був затверджений Порядок перепланування і (або) переобладнання жилих будинків та житлових приміщень, у місті Харкові (далі Порядок № 162/11), який діяв до 19.04.2017 (до його скасування рішенням Харківської міської ради від 19.04.2017 № 606/17). Згідно з вказаним Порядком відповідність виконаних робіт по переобладнанню оформлялося актом про відповідність виконаних робіт проектній документації, який складався у п`яти примірниках, підписувався всіма членами комісії та затверджувався головою відповідної адміністрації.

Узаконення самочинно виконаного переобладнання приміщень згідно з Порядком №162/11 відбувалося на підставі рішення виконавчого комітету міської ради про збереження самочинно виконаного переобладнання.

Таким чином, при наявності одного з вищезазначених документів (акта постійно діючої міжвідомчої комісії з розгляду питань відключення від мереж ЦО і ГВП, акта про відповідність виконаних робіт проектній документації, рішення виконавчого комітету міської ради про збереження самочинно виконаного переобладнання) відключення приміщень від мереж централізованого опалення вважалося законним (не самовільним).

Пунктом 7 розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017, №2189-VIII передбачено, що у багатоквартирних будинках, у яких на день набрання чинності цим Законом не менш як половина квартир та нежитлових приміщень відокремлена (відключена) від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, власники квартир та нежитлових приміщень, приєднаних до таких мереж, не зобов`язані, але мають право виключно за власним рішенням у встановленому порядку відокремити (відключити) від них свою квартиру чи нежитлове приміщення та влаштувати систему індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні.

З 17 вересня 2019 року (з дня офіційного опублікування в «Офіційному віснику України», 2019, №71) набрав чинності «Порядок відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води», затверджений наказом Мінрегіону від 26.07.2019, № 169 (далі Порядок № 169).

Починаючи з грудня 2021, до споживачів теплової енергії розповсюджуються «Правила надання послуги з постачання теплової енергії» затверджені Постановою КМУ від 21.08.2019 №830 (далі- Правила №830).

Пунктом 42 Правил №830, споживач має право відключитися від систем (мереж) централізованого опалення (теплопостачання) відповідно до Порядку відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку від 26 липня 2019 р. №169; це право не звільняє споживача від зобов`язання відшкодовувати частину обсягу теплової енергії на задоволення загальнобудинкових потреб на опалення, який складається з обсягу

теплової енергії на опалення місць загального користування і допоміжних приміщень будинку та обсягу теплової енергії на забезпечення функціонування внутрішньобудинкових систем опалення та гарячого водопостачання (за наявності циркуляції).

Відповідно до Порядку №169 орган місцевого самоврядування створює своїм рішенням та затверджує склад постійно діючої комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від систем (мереж) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води (далі Комісія). Рішення Комісії оформлюється протоколом протягом п`яти робочих днів із дня проведення засідання Комісії та має рекомендаційний характер. Власники квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, приєднаного до ЦО та ГВП, мають право відокремити (відключити) свою квартиру чи нежитлове приміщення від ЦО та ГВП у разі, якщо на день набрання чинності Законом України «Про житлово-комунальні послуги» не менше як половина квартир та нежитлових приміщень цього будинку відокремлена (відключена) від ЦО та ГВП, та влаштувати систему індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні. Для відокремлення (відключення) від ЦО та ГВП власник квартири чи нежитлового приміщення багатоквартирного будинку звертається до органу місцевого самоврядування з письмовою заявою в довільній формі із зазначенням причини відокремлення (відключення) та подає інформацію про намір влаштування системи індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) такої квартири чи нежитлового приміщення.

Заява про відокремлення (відключення) квартири чи нежитлового приміщення багатоквартирного будинку від ЦО та ГВП передається на розгляд Комісії.

Комісія на найближчому засіданні розглядає заяву про відокремлення (відключення) квартири чи нежитлового приміщення від ЦО та ГВП за участю заявника або його уповноваженого представника. Комісія надає заявникові рекомендації щодо можливих варіантів влаштування системи індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні та щодо збору вихідних даних і технічних умов для виготовлення відповідної проєктної документації. Витяг із протоколу Комісії з результатами розгляду звернення надається заявникові протягом десяти робочих днів.

Для відокремлення (відключення) квартири чи нежитлового приміщення власник забезпечує розроблення проекту відокремлення (відключення) квартири чи нежитлового приміщення від ЦО та ГВП, який виготовляється відповідно до державних будівельних норм і правил та має забезпечити ізоляцію транзитних стояків, а також, у разі потреби, перенесення транзитних стояків. Після завершення робіт із відокремлення (відключення) квартири чи нежитлового приміщення від ЦО та ГВП складається акт про відокремлення (відключення) квартири / нежитлового приміщення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води (додаток 3) - по одному примірнику для власника, представника виконавця комунальної послуги з постачання теплової енергії, представника виконавця комунальної послуги з постачання гарячої води, виконавця робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання, виконавця робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем постачання гарячої води, а також для іншого суб`єкта господарювання у разі залучення його власником для виконання робіт з відокремлення (відключення) відповідно до пункту 9 цього розділу.

Такий акт підписується присутніми під час відокремлення (відключення) власником квартири чи нежитлового приміщення і представником виконавця комунальної послуги з постачання теплової енергії, представником виконавця комунальної послуги з постачання гарячої води, представником виконавця робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання, представником виконавця робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем постачання гарячої води, а також іншим суб`єктом господарювання у разі залучення його власником для виконання робіт з відокремлення (відключення).

Отже, системний аналіз вищенаведених нормативних актів свідчить про те, що у період з 19.04.2017 до 17.09.2019 жодним нормативним актом не була передбачена можливість відключення окремих квартир та нежитлових приміщень багатоквартирних будинків від мереж централізованого опалення, що спростовує твердження відповідача в цій частині апеляційної скарги.

В той же час акт про відокремлення (відключення) квартири/нежитлового приміщення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води передбачено Порядком №169, відповідно до якого відключення квартири чи нежитлового приміщення від ЦО та ГВП можливо лише у разі, якщо на день набрання чинності Законом України «Про житлово-комунальні послуги» (на 10.12.2017) не менше як половина квартир та нежитлових приміщень цього будинку відокремлена (відключена) від ЦО та ГВП. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суд України, зокрема від 11.11.2015 по справах №6-1192ц15, №6-1706ц15, від 25.11.2015 по справі №6-2290ц15 від 19.08.2019 по справі №226/1437/16-ц.

Враховуючи вищевикладене, судова колегія апеляційної інстанції дійшла висновку, що відповідачем за даною справою в обґрунтування своїх заперечень не було надано доказів (дозволу) щодо встановлення індивідуальної системи опалення або дозволу на демонтаж існуючої системи опалення в нежитлових приміщеннях, що розташовані в житловому будинку №12 літ «А-9» по вул. Золочівській в м. Харкові.

Стосовно доводів апелянта про те, що позивачем не доведено належними доказами свої розрахунки, не надано жодних доказів розміру тарифу за Гкал, наявності ліцензії та кваліфікації осіб що його виконували, не доведено показання приборів обліку, судова колегія апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити наступне.

Методика розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг затверджена наказом Міністерством регіональоного розвитку, будівництва та житлово комунального господарства України 22 листопада 2018 № 315, зареєстрована в Мінюсті України 28.12.2018 за № 1502/32954, встановлює порядок розподілу обсягів спожитих комунальних послуг з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання.

Відповідно до Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» та Закону України від 9 листопада 2017 року № 2189-VШ «Про житлово-комунальні послуги) на виконання яких розроблена та затверджена Методика, комунальними послугами є, зокрема послуги: з постачання теплової енергії, з постачання гарячої води, з централізованого водопостачання, з централізованого водовідведення.

Відносини, що виникатимуть у процесі надання саме цих комунальних послуг споживачам регулюватимуться Законом № 2189, який вводиться в дію з 01.05.2019.

За даною справою відповідачем по справі не було виконано приписи акту обстеження системи теплоспоживання №ВНОТ/6704 від 16.11.2021, а саме: забезпечити наявність проекту теплоспоживання (розрахунок теплового навантаження) виконаний організацією, що має ліцензію на виконання данного виду робіт, надати його погодження КП «ХТМ» -термін виконання до 31.12.2021 (т. 1, а.с. 49).

Позивач стверджує, що кількість спожитої відповідачем теплової енергії на потреби опалення визначена на підставі формули, наведеної в пункті 2.2.4 КТМ 204 України 244-94, якою визначається річна потреба в теплоті на опалення в ГДж, а КП Харківські теплові мережі на її підставі визначає кількість теплової енергії, спожитої за розрахунковий період - календарний місяць, в Г/кал. Переведення кДж/год в Гкал/год здійснено відповідно міжнародним співвідношенням між одиницями Міжнародної системи (СІ) та іншими одиницями фізичних величин.

Пунктом 2.1.5 КТМ 204 України 244-94, теплові потоки при відсутності проектів на

опалення, вентиляцію та гаряче водопостачання визначають максимальне теплове навантаження на опалення (або максимальні погодинні витрати теплоти на опалення, максимальний тепловий поток на опалення), яке необхідне для розрахунку кількості спожитої відповідачем теплої енергії на потреби опалення, визначено відповідно до пункту 2.1.5 КТМ 204 України 244-94 за формулою (стор.8 КТМ 204 України 244-94).

На підставі вищезазначеного, КП «Харківські теплові мережі» було виконано розрахунок теплового навантаження №ВКТ/695 від 03.12.2021 з урахуванням чинного законодавства та вимог КТМ 204 України 244-94.

Натомість, відповідачем не було надано до суду розрахунок теплового навантаження виконаний незалежною організацією.

Відповідно до частини 6 статті 25 Закону України "Про теплопостачання" у разі відмови споживача оплачувати споживання теплової енергії, заборгованість стягується в судовому порядку.

Доказів здійснення контррозрахунку відповідачем надано не було.

Крім того, житловий будинок №12 літ «А-9» по вул. Золочівській в м. Харкові, в якому знаходяться нежитлові приміщення відповідача, обладнаний приладом обліку, розрахунок вартості спожитої відповідачем теплової енергії на потреби опалення здійснювався згідно показань приладу обліку, встановленого в житловому будинку.

Відповідно до п.20 «Правил користування тепловою енергією» №1198, облік обсягу споживання теплової енергії і параметрів теплоносія ведеться на межі балансової належності теплових мереж теплопостачальної організації та споживача або за домовленістю сторін в іншому місці. У разі відсутності, пошкодження та/або неправильної роботи приладів комерційного обліку оплата здійснюється відповідно до визначених у договорі навантажень з урахуванням середньомісячної фактичної температури теплоносія в теплових мережах теплопостачальної організації, середньомісячної температури зовнішнього повітря та кількості годин (діб) роботи тепловикористального обладнання в розрахунковому періоді. Розрахунки за спожиту теплову енергію здійснюються на межі продажу, яка є межею балансової належності (відповідальності), відповідно до договору на підставі показів вузла обліку згідно з діючими тарифами (цінами), затвердженими в установленому порядку.

Згідно п.23 Правил розрахунки за спожиту теплову енергію здійснюються на межі продажу, яка є межею балансової належності (відповідальності), відповідно до договору на підставі показів вузла обліку згідно з діючими тарифами (цінами), затвердженими в установленому порядку.

Таким чином, відомості обліку споживання теплової енергії, які наявні в матеріалах справи, надавалися на всю будівлю в цілому, та передавалися КП «Харківські теплові мережі» відповідальною особою будинку.

Розрахунок вартості спожитої теплової енергії по нежитлових приміщеннях, розташованих у будинках, оснащених будинковими приладами обліку теплової енергії, здійснюється згідно їх показань, які розподіляються між власниками нежитлових приміщень пропорційно тепловим навантаженням, а між власниками житла пропорційно площам квартир.

Крім того, судова колегія апеляційної інстанції враховує, що виконавчий комітет Харківської міської ради рішенням від 12.10.2022 № 302 Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання та послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води Комунальному підприємству Харківські теплові мережі для споживачів м. Харкова, зобов`язав КП Харківські теплові мережі протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, у якому воєнний стан буде припинено або скасовано, для всіх категорій споживачів застосовувати тарифи на рівні тарифів, що застосовувались станом на 24 лютого 2022 року.

Втім, наприкінці опалювального періоду 2020/2021 рр. для КП Харківські теплові

мережі діяли тарифи, встановлені постановою НКРЕКП 10.12.2018 №1776 «Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню КП «Харківські теплові мережі».

Згідно з рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 12.10.2022 №302 Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання та послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води Комунальному підприємству Харківські теплові мережі для споживачів м. Харкова тарифи для населення становлять:

- на послугу з постачання теплової енергії:

- для абонентів житлових будинків з будинковими та квартирними приладами обліку теплової енергії 1539,50 грн. за 1 Гкал (з ПДВ);

- для абонентів житлових будинків без будинкових та квартирних приладів обліку теплової енергії 39,38 грн. за 1 кв. м за місяць (з ПДВ).

- на послугу з постачання гарячої води:

- за умови підключення рушникосушильників до систем централізованого постачання гарячої води 93,22 грн. за 1 куб. м (з ПДВ);

-за відсутності рушникосушильників 86,32 грн. за 1 куб. м (з ПДВ).

Відповідно до встановлених тарифів частині населення проводиться нарахування за послугу з постачання теплової енергії за Гкал (по показаннях приладу обліку), а частині згідно з розміром опалюваної площі квартири - по тарифу 39,38 грн. за 1 кв.м.

Отже, впровадження розподілу послуг з постачання теплової енергії згідно з вимогами Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг можливе після відміни відповідним органом дії тарифу на послугу з постачання теплової енергії.

У даному випадку, позивачем по справі до суду першої інстанції було надано розрахунок нарахувань як за вартість спожитої теплової енергії на потреби опалення без укладання договору так і за заборгованність за індивідуальним договором про надання послуги з постачання теплової енергії від 31.10.2021, технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових систем теплопостачання багатоквартирних будинків житлового фонду комунальної та інших форм власності за публічним договором від 01.07.2022.

Щодо клопотання відповідача про призначення експертизи, судова колегія зазначає наступне.

Відповідно до вимог ст.99 ГПК України суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов:

1)для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо;

2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обгрунтовані сумніви щодо їх правильності, або за клопотанням учасника справи, мотивованим неможливістю надати експертний висновок у строки, встановлені для подання доказів, з причин, визнаних судом поважними, зокрема через неможливість отримання необхідних для проведення експертизи матеріалів.

Судова експертиза призначається лише у разі дійсної потреби у спеціальних знаннях для встановлення фактичних даних, що входять до предмета доказування, тобто у разі, коли висновок експерта не можуть замінити інші засоби доказування.

Судом апеляційної інстанції було встановлено, що під час розгляду справи в суді першої інстанції, відповідач звернувся 04.04.2023 до суду з клопотанням про призначення експертизи (вх.№8159) за аналогічним переліком питань (т. 1, а.с. 113-114).

Враховуючи те, що підготовче провадження у справі проводилося майже 2 місяці та відповідачу було надано достатньо часу для реалізації процесуальних прав, відсутність будь-яких обставин, які перешкоджали відповідачу заявити клопотання у підготовчому провадженні у встановлені строки, суд не знайшов підстав для визнання поважними причини пропуску відповідачем строку на подання клопотання про призначення експертизи та відповідно, ухвалою від 07.04.2023 залишив вищевказане клопотання відповідача без розгляду (т. 1, а.с. 139-143).

Як було встановлено вище, розрахунок теплового навантаження в даній справі виконаний відповідно до КТМ 204 України 244-94 (Керівний технічний матеріал (КТМ) 204 України 244-94 Норми та вказівки по нормуванню витрат палива та теплової енергії на опалення жилих та громадянських споруд, а також на господарсько-побутові потреби в Україні), який має статус діючого документа.

Розрахунок вартості спожитої теплової енергії по нежитлових приміщеннях, розташованих у будинках, оснащених будинковими приладами обліку теплової енергії, здійснюється згідно їх показань (з урахуванням теплових втрат від наружної стіни будинку до місця установки приладу обліку відповідно до п. 7.2.43 Правил технічної експлуатації теплових установок і мереж, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 14.02.2007 № 71), які розподіляються між власниками нежитлових приміщень пропорційно тепловим навантаженням (п. 23 Правил користування тепловою енергією, затверджених постановою КМУ від 03.10.2007 № 1198), а між власниками житла пропорційно площам квартир (п. 12 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою КМУ від 21.07.2005 № 630) та визначається по формулі: Qоп * Тариф.

Із матеріалів справи вбачається, що по об`єкту нерухомого майна відповідача, по якому виконані нарахування за показаннями приладів обліку, позивачем до матеріалів справи надані звітні розподіли показів приладів обліку з програмного комплексу, у який щомісячно вносяться показання всіх приладів обліку та за допомогою якого здійснюється розподіл теплової енергії між споживачами.

Особовий рахунок № НОМЕР_2 ТОВ ВКФ «Казка» підтверджується документально та відображається в рахунках фактурах, які надсилалися відповідачу по справі та копії яких містяться в матеріалах справи.

З урахуванням того, що розрахунки нарахувань за спожиту відповідачем теплову енергію є математичними розрахунками, виконаними відповідно до положень чинного законодавства та не потребують спеціальних знань, судова колегія апеляційної інстанції вважає клопотання відповідача про призначення експертизи таким, що не підлягає задоволенню.

Крім того, у пункті 1 прохальної частини клопотання, відповідач просить « 1.Призначити у справі №922/1054/20 судову експертизу, проведення якої доручити експертам Харківського НДІ судових експертиз ім. проф. Н.С.Бокаріуса із залученням спеціалістів акредитованої селекційної лабораторії», у пункті 5 « 5.Провадження у справі №910/15361/18 зупинити до надання висновків судової експертизи, призначеної у справі». Тобто, не зрозуміло, за якими саме правовідносинами відповідач вважає за необхідне призначення експертизи та зупинення провадження у справі, оскільки провадження між КП «Харківські теплові мережі» та ТОВ ВКФ «Казка» за даною справою має єдиний унікальний номер справи №922/399/23.

Згідно зі ст.74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Відповідно до ст.73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно зі ст.236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів дійшла висновку про те, що доводи апеляційної скарги не знайшли підтвердження у ході судового розгляду, тоді як господарським судом у повній мірі з`ясовані та правильно оцінені обставини у справі, прийняте рішення є законним та обґрунтованим, у зв`язку з чим підстав для його скасування та задоволення апеляційної скарги не убачається.

Судові витрати підлягають розподілу в порядку ст. 129 ГПК України.

Керуючись статтями 129, 269, 270, 273, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Східний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма Казка, м. Харків на рішення Господарського суду Харківської області від 25.04.2023 у справі №922/399/23 залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду Харківської області від 25.04.2023 у справі №922/399/23 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів через Східний апеляційний господарський суд з дня складання повного тексту постанови.

Повний текст постанови складено та підписано 31.07.2023.

Головуючий суддя О.О. Радіонова

Суддя О.В. Стойка

Суддя Д.О. Попков

Джерело: ЄДРСР 112543954
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку