open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 420/12668/22
Моніторити
Ухвала суду /02.02.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /02.02.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /20.09.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /31.07.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /31.07.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.07.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /29.06.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.06.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.05.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.05.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.05.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Рішення /10.04.2023/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.01.2023/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.12.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.11.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.11.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Постанова /27.10.2022/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.10.2022/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.10.2022/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.10.2022/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.09.2022/ Одеський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 420/12668/22
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /02.02.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /02.02.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /20.09.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /31.07.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /31.07.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.07.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /29.06.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.06.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.05.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.05.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.05.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Рішення /10.04.2023/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.01.2023/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.12.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.11.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.11.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Постанова /27.10.2022/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.10.2022/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.10.2022/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.10.2022/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.09.2022/ Одеський окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 липня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/12668/22

Перша інстанція: суддя Вовченко О.А.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді - Вербицької Н.В.,

суддів Джабурії О.В.,

- Кравченка К.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу фінансового управління Южненської міської ради Одеського району Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 березня 2023 року по справі за позовною заявою комунального підприємства теплових мереж «ЮЖТЕПЛОКОМУНЕНЕРГО» до управління житлово-комунального господарства Южненської міської ради Одеського району Одеської області, фінансового управління Южненської міської ради Одеського району Одеської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И Л А :

12 вересня 2022 року комунальне підприємство теплових мереж «ЮЖТЕПЛОКОМУНЕНЕРГО» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій з урахуванням уточнених позовних вимог просило:

- визнати протиправною бездіяльність фінансового управління Южненської міської ради Одеського району Одеської області та управління житлово-комунального господарства Южненської міської ради Одеського району Одеської області щодо нездійснення часткового відшкодування різниці між розміром ціни (тарифу) на житлово-комунальні послуги, що затверджувалися або погоджувалися рішенням місцевого органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування, та розміром економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво комунальному підприємству теплових мереж «ЮЖТЕПЛОКОМУНЕНЕРГО» за КЕКВ2610 Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям);

- зобов`язати фінансове управління Южненської міської ради Одеського району Одеської області та управління житлово-комунального господарства Южненської міської ради Одеського району Одеської області вчинити дії щодо здійснення часткового відшкодування різниці між розміром ціни (тарифу) на житлово-комунальні послуги, що затверджувалися або погоджувалися рішенням місцевого органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування, та розміром економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво комунальному підприємству теплових мереж «ЮЖТЕПЛОКОМУНЕНЕРГО» у розмірі 2 911 121,26 грн за КЕКВ2610 Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям).

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що комунальне підприємство теплових мереж «Южтеплокомуненерго» створене на підставі рішення Южненської міської ради Одеської області № 492-XXIII від 14 січня 2002 року для забезпечення населення міста Южне житлово-комунальними послугами з централізованого опалення та постачання гарячої води. Позивач вказує, що протягом опалювального періоду 2021/2022 років діяли тарифи на послуги з постачання теплової енергії для населення, релігійних організацій, бюджетних установ та інших споживачів: з 07.11.2021 по 30.11.2021 відповідно до рішення виконавчого комітету Южненської міської ради від 23.11.2021 за №462 та з 01.12.2021 по 30.09.2022 відповідно до рішення виконавчого комітету Южненської міської ради від 25.11.2021 за №463. Згідно рішення виконавчого комітету Южненської міської ради №462 виконавчий комітет та міська рада взяли на себе зобов`язання відшкодувати різницю між встановленим тарифом 2453,50/2446,64 грн/Гкал з ПДВ на послуги постачання теплової енергії для категорії «населення» та тарифом у розмірі 1923,07грн/Гкал. з ПДВ на рівні середньозваженого тарифу, що застосовувався до споживачів категорії «населення» в кінці опалювального періоду 2020/2021рр. Знижена плата у розмірі 1923,07грн/Гкал. з ПДВ передбачена рішенням не тільки для пільгових категорій громадян, а для всіх споживачів категорії «населення» без виключення. Тобто, міська рада в рішенні закріпила знижку (субсидію, пільгу) для всього населення міста Южне.

Позивач також зазначає, що 21.04.2022 УЖКГ ЮМР погоджено звіт №4, а 22.04.2022 звіт №5, юридичні та фінансові зобов`язання за якими зареєстровано позивачем в Управлінні державної казначейської служби України у м.Южному Одеської області. Відповідно 21 та 22 квітня 2022 року та УЖКГ ЮМР направило до фінансового управління ЮМР заявки на отримання асигнувань з місцевого бюджету від 21.04.2022 №317/19-20 у розмірі 7888122,42 грн. та від 22.04.2022 №320/19-20 у розмірі 342756,72 грн, які згідно виписки Державної казначейської служби України за 27.04.2022 профінансовано у розмірі 5319757,88 грн. Станом на 01.09.2022 року фінансові зобов`язання головним розпорядникам коштів, УЖКГ ЮМР, виконані не в повному обсязі, та в свою чергу, фінансовим управлінням ЮМР частково не враховано зареєстровані фінансові зобов`язання та не подано органам Казначейства розпорядження про виділення коштів загального фонду місцевого бюджету на фінансування відшкодування КП ТМ «ЮТКЕ» різниці між затвердженим та економічно обґрунтованим тарифом на послуги з постачання теплової енергії за КЕКВ2610 Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям) у розмірі 2911121,26 грн. Жодної відповіді про невідповідність наданих УЖКГ ЮМР або фінансовому управлінню ЮМР підприємством документів не надано.

15.09.2022 ухвалою Одеського окружного адміністративного суду відмовлено у відкритті провадження у справі №420/12668/22 за позовною заявою КП ТМ «ЮЖТЕПЛОКОМУНЕНЕРГО» до управління житлово-комунального господарства Южненської міської ради Одеського району Одеської області, фінансового управління Южненської міської ради Одеського району Одеської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27.10.2022 року апеляційну скаргу комунального підприємства теплових мереж «ЮЖТЕПЛОКОМУНЕНЕРГО» задоволено, ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 15 вересня 2022 року скасовано, справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду.

Після відновлення судом провадження у справі відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому зазначав, що фінансовим управлінням було проведено відшкодування різниці в тарифах між встановленими та економічно обґрунтованими на послуги з постачання теплової енергії без врахування ПДВ. На підставі викладеного відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

До суду від позивача 12.12.2022 за вх №ЕП/36483/22 надійшла відповідь на відзив, в якому відповідач зазначає, що заборгованість з різниці в тарифах виникає у тому випадку, коли фактичні витрати підприємства на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії перевищують встановлений тариф. Проте, орган місцевого самоврядування встановив КП ТМ «ЮТКЕ» економічно-обґрунтований тариф (2453,50/2446,64 грн/Гкал з ПДВ) і фактичні витрати підприємства на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії його не перевищували, але у зв`язку з застосуванням до категорії споживачів «населення» лише частини встановленого тарифу, залишкова частина тарифу повинна бути профінансована з місцевого бюджету, а тому підлягає оподаткуванню ПДВ за основною ставкою. Вказує, що оскільки Головний розпорядник коштів здійснював оплату частини регульованого тарифу на послугу з постачання теплової енергії, а не частину фактичних витрат, які перевищують встановлений тариф, ці кошти також підлягають оподаткуванню ПДВ за основною ставкою.

Фінансовим управлінням Южненської міської ради Одеського району Одеської області 15.12.2022 до суду за вх №ЕП/37082/22 подано заперечення, в яких зазначено, що позивач помилково вважає, що на опалювальний сезон 2021/2022 роки КП ТМ «ЮТКЕ» встановлено тариф на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання для категорії населення на рівні 2453,50/2446,64 грн/Гкал з ПДВ. Вказано, що фінансове управління Южненської міської ради Одеського району Одеської області відшкодувало КП ТМ «ЮТКЕ» різницю між фактичними витратами підприємства та встановленим п.5 рішень міської ради №№ 462 та 463 тарифом за опалювальний період 2021/2022 роки для категорії «населення» на рівні 1923,07 грн/Гкал. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 29 березня 2023 року позовну заяву КП ТМ «Южтеплокомуненерго» задоволено частково.

Визнана протиправною бездіяльність фінансового управління Южненської міської ради Одеського району Одеської області щодо нездійснення відшкодування комунальному підприємству теплових мереж «ЮЖТЕПЛОКОМУНЕНЕРГО» частини різниці між розміром ціни (тарифу) на житлово-комунальні послуги, що затверджувалися або погоджувалися рішенням місцевого органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування, та розміром економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво у сумі 2 911 121,26 грн згідно заявок управління житлово-комунального господарства Южненської міської ради Одеського району Одеської області на отримання асигнувань з місцевого бюджету від 21.04.2022 №317/19-20 та від 22.04.2022 №320/19-20.

Зобов`язано фінансове управління Южненської міської ради Одеського району Одеської області здійснити відшкодування комунальному підприємству теплових мереж «ЮЖТЕПЛОКОМУНЕНЕРГО» недоплаченої частини різниці між розміром ціни (тарифу) на житлово-комунальні послуги, що затверджувалися або погоджувалися рішенням місцевого органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування, та розміром економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво у сумі 2 911 121,26 грн за КЕКВ 2610 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)» згідно заявок управління житлово-комунального господарства Южненської міської ради Одеського району Одеської області на отримання асигнувань з місцевого бюджету від 21.04.2022 №317/19-20 та від 22.04.2022 №320/19-20.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з прийнятим рішенням, фінансове управління Южненської міської ради подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на невірне застосування судом норм матеріального та порушення норм процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким закрити провадження у справі. Зокрема, апелянт зазначає, що судом першої інстанції не надано належної оцінки доводам відповідача.

Позивач надав відзив на апеляційну скаргу, в якому просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, у зв`язку із необґрунтованістю доводів апелянта.

Заслухавши доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з огляду на таке.

Судом першої інстанції встановлені та з матеріалів справи вбачаються наступні обставини.

Комунальне підприємство теплових мереж «ЮЖТЕПЛОКОМУНЕНЕРГО» (далі також - (КП ТМ «ЮТКЕ») створене на підставі рішення Южненської міської ради Одеської області № 492-XXIII від 14 січня 2002 року для забезпечення населення міста Южне житлово-комунальними послугами з централізованого опалення та постачання гарячої води.

21.01.2022 КП ТМ «ЮТКЕ» зареєстроване в якості юридичної особи (номер запису: 15581200000000217) з видом діяльності за КВЕД: 35.30 Постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря (основний).

КП ТМ «ЮТКЕ» Одеською обласною державною адміністрацією 12.02.2019 видано ліцензії: №171/А-2019 на транспортування теплової енергії магістральними (розподільчими) тепловими мережами (т.1 а.с.68); №173/А-2019 на виробництво теплової енергії (т.2 а.с. 69); №174/А-2019 на постачання теплової енергії (т.2 а.с.70).

23.11.2021 року Виконавчим комітетом Южненської міської ради прийнято рішення №462 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Южненської міської ради від 28.09.2021 за №380 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії, які надаються КП ТМ «ЮТКЕ» (т.1 а.с.71-80), яким викладено рішення виконавчого комітету Южненської міської ради від 28.09.2021 за №380 в наступній редакції: « 1. Установити КОМУНАЛЬНОМУ ПІДПРИЄМСТВУ ТІЕПЛОВИХ МЕРЕЖ «ЮЖТЕПЛОКОМУНЕНЕРГО» тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання (з ПДВ) для населення, релігійних організацій, бюджетних установ та інших споживачів

1.1. з урахуванням витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів - 2453,30 грн./Гкал у тому числі:

- на виробництво теплової енергії - 1846,61 грн./Гкал;

- на транспортування теплової енергії - 564.29 грн./Гкал;

- на постачання теплової енергії - 42,60 грн./Гкал.

1.2. без урахуванням витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів - 2446.64 грн./Гкал, у тому числі:

- на виробництво теплової енергії - 1846.61 грн./Гкал;

- на транспортування теплової енергії - 557,43 грн./Гкал;

- на постачання теплової енергії - 42,60 грн./Гкал.

2. Установити КОМУНАЛЬНОМУ ПІДПРИЄМСТВУ ТЕПЛОВИХ МЕРЕЖ «ЮЖТРПЛОКОМУНЕНЕРГО» тарифи на послуги з постачання теплової енергії для населення, релігійних організацій, бюджетних установ та інших споживачів а наступному розмірі.

2.1. з урахуванням витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів -2453.50 грн./Гкал;

2.2. без урахуванням витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів - 2446,64 грн./Гкал».

… 5. На період опалювального сезону 2021/2022 років застосовувати до населення тариф на послугу з постачання теплової енергії у розмірі 1923,07 грн./Гкал з ПДВ на рівні середньозваженого тарифу, що застосовувався до споживачів категорії «населення» в кінці опалювальною періоду 2020/2021 рр».

Також виконавчим комітетом Южненської міської ради 25.11.2021 прийнято рішення №463 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Южненської міської ради від 28.09.2021 за №380 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії, які надаються КОМУНАЛЬНИМ ПІДПРИЄМСТВОМ ТЕПЛОВИХ МЕРЕЖ «ЮЖТЕПЛОКОМУНЕНЕРГО» (т.1 а.с.81-90), яким викладено рішення виконавчого комітету Южненської міської ради від 28.09.2021 за №380 в наступній редакції: « 1. Установити КОМУНАЛЬНОМУ ПІДПРИЄМСТВУ ТЕПЛОВИХ МЕРЕЖ «ЮЖТЕПЛОКОМУНЕНЕРГО» тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання (з ПДВ) для населенні, релігійних організацій, бюджетних установ та інших споживачів в наступних розмірах:

1.1. з урахуванням витрат на утриманні та ремонт центральних в них теплових пунктів:

1.1. з урахуванням витрат на утриманні та ремонт центральних в них теплових пунктів:

Назва тарифуОд.вим.населеннярелігійних організаційбюджетних установінших споживачівТеплова енергія, у т.ч.:грн./Гкал2446,603867,643867,645193,15виробництво теплової енергіїгрн./Гкал1818,013053,763053,764208,18транспортування теплової енергіїгрн./Гкал585,99771,28771,28944,37постачання теплової енергіїгрн./Гкал42,6042,6042,6042,60

1.2. без урахування витрат на утриманні та ремонт центральних в них теплових пунктів:

Назва тарифуОд.вим.населеннярелігійних організаційбюджетних установінших споживачівТеплова енергія, у т.ч.:грн./Гкал2439,743860,783860,785188,28виробництво теплової енергіїгрн./Гкал1818,013053,763053,764208,18транспортування теплової енергії грн./Гкал579,13764,42764,42937,50постачання теплової енергіїгрн./Гкал42,6042,6042,6042,60

2. Установити КП ТМ «ЮТКЕ» тарифи на послуги з постачання теплової енергії (з ПДВ) для населення, релігійних організацій, бюджетних установ та інших споживачів в наступному розмірі:

Назва тарифуОд.вим.населеннярелігійних організаційбюджетних установінших споживачівз урахуванням витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів грн./Гкал2446,603867,643867,645195,15без урахування витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів грн./Гкал2439,743860,783860,785188,28

…5. На період опалювальною сезону 2021/2022 років застосовувати до категорії споживачів «населення» тариф на послугу з постачання теплової енергії у розмірі 1923,07грн/Гкал. з ПДВ на рівні середньозваженого тарифу, що застосовувався до споживачів категорії «населення» в кінці опалювального періоду 2020/2021 рр.».

28 грудня 2021 року управлінням житлово-комунального господарства Южненської міської ради погоджено Звіт №1 по КП ТМ ЮТКЕ за грудень 2021 року Відшкодування різниці між розміром ціни (тарифу) на житлово-комунальні послуги, що затверджувалися або погоджувалися рішенням місцевого органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування, та розміром економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання) на суму 5 948 450,00 грн. (т.1 а.с.164) та подано Фінансовому управлінню Южненської міської ради заявку на отримання асигнувань з місцевого бюджету від 28.12.2021 №12/20/19-20 (т.1 а.с.165).

Фінансове управління Южненської міської ради 28.12.2021 здійснило фінансування управлінню житлово-комунального господарства Южненської міської ради за КЕКВ2610 Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям) згідно документу 489 від 28.12.2021, а управління житлово-комунального господарства Южненської міської ради перерахувало 5 948 450,00 грн. КП ТМ ЮТКЕ (а.с.166).

25 лютого 2022 року управлінням житлово-комунального господарства Южненської міської ради погоджено Звіт №1 по КП ТМ ЮТКЕ за лютий 2022 року Відшкодування різниці між розміром ціни (тарифу) на житлово-комунальні послуги, що затверджувалися або погоджувалися рішенням місцевого органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування, та розміром економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання) на суму 2 410 592,78 грн. (т.1 а.с.167) та подано Фінансовому управлінню Южненської міської ради заявку на отримання асигнувань з місцевого бюджету від 25.02.2022 №188/19-20 (т.1 а.с.168).

Фінансове управління Южненської міської ради 25.02.2022 здійснило фінансування управлінню житлово-комунального господарства Южненської міської ради за КЕКВ2610 Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям) згідно документу 37 від 25.02.2022, а управління житлово-комунального господарства Южненської міської ради перерахувало 2 410 592,78 грн. КП ТМ ЮТКЕ (т.1 а.с.169).

08 квітня 2022 року управлінням житлово-комунального господарства Южненської міської ради погоджено Звіт №3 по КП ТМ ЮТКЕ за квітень 2022 року Відшкодування різниці між розміром ціни (тарифу) на житлово-комунальні послуги, що затверджувалися або погоджувалися рішенням місцевого органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування, та розміром економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання) на суму 739 623,65 грн. (т.1 а.с.170) та подано Фінансовому управлінню Южненської міської ради заявку на отримання асигнувань з місцевого бюджету від 08.04.2022 №282/19-20 (т.1 а.с.171).

Фінансове управління Южненської міської ради 14.04.2022 здійснило фінансування управлінню житлово-комунального господарства Южненської міської ради за КЕКВ2610 Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям) згідно документу 29 від 14.04.2022, а управління житлово-комунального господарства Южненської міської ради перерахувало 739 623,65 грн. КП ТМ ЮТКЕ (т.1 а.с.172).

21 квітня 2022 року управлінням житлово-комунального господарства Южненської міської ради погоджено Звіт №4 по КП ТМ ЮТКЕ за квітень 2022 року Відшкодування різниці між розміром ціни (тарифу) на житлово-комунальні послуги, що затверджувалися або погоджувалися рішенням місцевого органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування, та розміром економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання) на суму 7 888 122,42 грн. з ПДВ (т.1 а.с.173) та подано Фінансовому управлінню Южненської міської ради заявку на отримання асигнувань з місцевого бюджету від 21.04.2022 №317/19-20 (т.1 а.с.174).

Також 22 квітня 2022 року управлінням житлово-комунального господарства Южненської міської ради погоджено Звіт №5 по КП ТМ ЮТКЕ за квітень 2022 року Відшкодування різниці між розміром ціни (тарифу) на житлово-комунальні послуги, що затверджувалися або погоджувалися рішенням місцевого органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування, та розміром економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання) на суму 342 756,72 грн. з ПДВ (т.1 а.с.175) та подано Фінансовому управлінню Южненської міської ради заявку на отримання асигнувань з місцевого бюджету від 22.04.2022 №320/19-20 (т.1 а.с.176).

Однак, фінансове управління Южненської міської ради 27.04.2022 здійснило фінансування управлінню житлово-комунального господарства Южненської міської ради за КЕКВ2610 Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям) згідно документу 96 від 27.04.2022, а управління житлово-комунального господарства Южненської міської ради перерахувало 5 319 757,88 грн КП ТМ ЮТКЕ (т.1 а.с.177), тобто на 2 911 121,26 грн менше, ніж зазначено позивачем у звітах №4 та №5 та погоджено головним розпорядником коштів - управлінням ЖКГ Южненської міської ради (8 230 879,14 грн з ПДВ).

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що КП ТМ «ЮТКЕ» має право на компенсацію з бюджету у розмірі 2 911 121,26 грн, яка є фактичною пільгою при наданні послуг населенню по виробництву, транспортуванню та постачанню теплової енергії на опалювальний період 2021-2022 років відповідно до рішень Виконавчого комітету Южненської міської ради від 23.11.2021 №462 та від 25.11.2021 №463.

Судова колегія не погоджується з висновком суду першої інстанції, враховуючи наступне.

Відповідно до статті 13 Закону України Про теплопостачання до основних повноважень органів місцевого самоврядування у сфері теплопостачання належить, зокрема, встановлення для всіх категорій споживачів тарифів на теплову енергію і тарифів на виробництво теплової енергії (крім тарифів на теплову енергію, вироблену на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях та когенераційних установках) у порядку і межах, визначених законодавством.

Відповідно до частини 1 статті 15 Закону України Про ціни і ціноутворення Кабінет Міністрів України, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які встановили державні регульовані ціни на товари в розмірі, нижчому від економічно обґрунтованого розміру, зобов`язані відшкодувати суб`єктам господарювання різницю між такими розмірами за рахунок коштів відповідних бюджетів.

Пункт 7 Методики визначення заборгованості з різниці в тарифах, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України 15.09.2021 року № 977, визначає обсяг заборгованості з різниці в тарифах як різниця між фактичними витратами (з урахуванням витрат інвестиційної діяльності та фінансових витрат, пов`язаних з інвестиційною діяльністю) на теплову енергію, комунальні послуги, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, організаціям та установам, що фінансуються з державного та/або місцевих бюджетів, та/або іншим підприємствам теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення, які надають населенню, організаціям та установам, що фінансуються з державного та/або місцевих бюджетів, такі послуги (далі - фактичні витрати), і фактичними нарахуваннями згідно з тарифами, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи органами місцевого самоврядування.

З вказаного слідує, що однією із державних гарантій, наданої суб`єктам господарювання, що надають житлово-комунальні послуги з централізованого теплопостачання, при встановленні державних регульованих цін (тарифів) на такі послуги, є забезпечення відшкодування таким підприємствам різниці, яка утворилась в зв`язку із невідповідністю встановленого тарифу економічно-обґрунтованому розміру (вартості) такої послуги (в подальшому - різниця в тарифах), та яка (різниця) має бути відшкодована за рахунок відповідного бюджету.

За обставинами справи рішенням Южненської міської ради від 28.09.2021 року № 380 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії, які надаються КП ТМ «ЮТКЕ» з урахуванням внесених до нього змін рішеннями № 462 від 23.11.2021 та № 463 від 25.11.2021, встановлено КП ТМ «ЮТКЕ обґрунтований тариф на теплову енергію, у тому числі для населення, до якого включено усі витрати у розмірі 2 453,30 грн/Гкал та 2 446,64 грн/Гкал без урахування витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів.

Пунктом 5 цього ж рішення на опалювальний сезон 2021/2022 року для населення встановлено тариф на послугу з постачання теплової енергії у розмірі 1923,07 грн/Гкал на рівні середньозваженого тарифу, що застосовувався до споживачів категорії «населення» в кінці опалювального періоду 2020/2021 років.

Оскільки тариф у розмірі 1923,07 грн/Гкал є економічно необґрунтованим (заниженим), у п.6 цього рішення виконавчий комітет Южненської міської ради зобов`язав фінансове управління Южненської міської ради при складанні проекту рішення про внесення змін до бюджету на 2021 рік та при складанні проекту бюджету на 2022 рік врахувати кошти на покриття різниці між встановленим тарифом на послуги з постачання теплової енергії для категорії «населення» та тарифом, вказаним у п.5 даного рішення.

Тобто виконавчий комітет вищенаведеними рішеннями визнав тариф 2453,50/2446,64 грн/Гкал з ПДВ економічно обґрунтованим, але зобов`язав КП ТМ «ЮТКЕ» надавати послуги населенню протягом опалювального сезону 2021-2022 рр. за тарифом 1923,07 грн/Гкал з ПДВ з подальшим відшкодуванням позивачу різниці між тарифами.

На виконання наведених рішень на період опалювального сезону 2021-2022 роки Южненською міською радою заплановано компенсація різниці в тарифах на послуги теплопостачання у розмірі 19 518 745 грн за кодом КПКВК 6071 «Відшкодування різниці між розміром ціни (тарифу) на житлово-комунальні послуги, що затверджувались або погоджувались рішенням місцевого органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування, та розміром економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання)».

Так, рішенням Южненської міської ради від 23.12.2021 № 907-VIII «Про внесення змін та доповнень до Програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства Южненської територіальної громади на 2020-2024 роки» у розділі ІІ «Теплове господарство» у переліку заходів та завдань Програми на період 2021-2022 передбачено відшкодування різниці між затвердженим та економічно обґрунтованим тарифом на послуги з постачання теплової енергії (т.2 а.с. 119-121).

Крім того, рішеннями Южненської міської ради від 09.12.2021 № 867-VIII та від 23.12.2021 № 940-VIII про бюджет Южненської територіальної громади на 2021 та 2022 рік на період опалювального сезону 2021-2022 років заплановані кошти на компенсацію різниці в тарифах на послуги теплопостачання за кодом КПКВК 6071 «Відшкодування різниці між розміром ціни (тарифу) на житлово-комунальні послуги, що затверджувались або погоджувались рішенням місцевого органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування, та розміром економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання)» (т.2 а.с.102-106, 110-118).

Судом першої інстанції встановлено та не заперечується позивачем, що під час опалювального сезону 2021-2022 років позивач надавав послуги населенню не за встановленим п.5 рішень Виконавчого комітету № 462 та № 463 тарифом (1923,07 грн/Гкал), а за економічно обґрунтованим тарифом (2453,50/2446,64 грн/Гкал), у зв`язку із чим відсутня різниця в тарифах, яка підлягала б відшкодуванню позивачу з місцевого бюджету.

В ході апеляційного перегляду представник позивача також підтвердила застосування КП ТМ "ЮТКЕ" під час опалювального сезону 2021-2022 років тарифу для населення - 2453,50/2446,64 грн/Гкал.

Судова колегія вважає, що наведені обставини, як вірно зазначає апелянт, є підставою для відмови у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Доводи позивача, з якими помилково погодився суд першої інстанції, що рішеннями Виконавчого комітету Южненської міської ради від 23.11.2021 №462 та від 25.11.2021 №463 крім того, що встановлений регульований тариф на теплову енергію (2453,50/2446,64 грн/Гкал), ще фактично визначена пільга цій категорії споживачів у розмірі 530,43/523,57 грн/Гкал (2453,50/2446,64 - 1923,07), яка має оплачуватися з бюджету та яку позивач просить стягнути для покриття свої витрат на оплату ПДВ, не відповідають обставинам справи.

Апелянтом вірно зазначено, що якщо б Южненська міська рада дійсно встановлювала додаткову пільгу (знижку) населенню на оплату комунальних послуг, то був би визначений інший механізм фінансування, а саме за кодом 3000 «Соціальний захист та соціальне забезпечення», КПКВК 3180 «Надання пільг населенню», в той час як фінансування різниці в тарифах на послуги теплопостачання здійснюється за кодом КПКВК 6071 «Відшкодування різниці між розміром ціни (тарифу) на житлово-комунальні послуги, що затверджувались або погоджувались рішенням місцевого органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування, та розміром економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання)».

Судова колегія наголошує, що рішеннями виконавчого комітету Южненської міської ради від 28.09.2021 року № 380 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії, які надаються КП ТМ «ЮТКЕ» з урахуванням внесених до нього змін рішеннями № 462 від 23.11.2021 та № 463 від 25.11.2021, Виконавчий комітет зобов`язав КП ТМ «ЮТКЕ» надавати послуги населенню протягом опалювального сезону 2021-2022 рр. за тарифом 1923,07 грн/Гкал з ПДВ з подальшим відшкодуванням позивачу різниці між цим заниженим тарифом та економічно обґрунтованим - 2453,50/2446,64 грн/Гкал.

На користь цього висновку свідчить і той факт, що КП ТМ «ЮТКЕ» з листопаду 2022 року надає послуги населенню за тарифом 1923,07 грн/Гкал з ПДВ.

Також судом невірно зроблений висновок, що оскільки управління ЖКГ Южненської міської ради Одеського району Одеської області як головний розпорядник бюджетних коштів, погодило відшкодування КП ТМ «ЮТКЕ» різницю в тарифах та подало фінансовому управлінню Южненської міської ради Одеського району Одеської області заявки на отримання асигнувань з місцевого бюджету, останнє як орган, який здійснює фінансування в тому числі КП ТМ «ЮТКЕ», не прийнявши жодного обґрунтованого рішення щодо відмови у відшкодуванню позивачу частини різниці (2 911 121, 26 грн), допустило протиправну бездіяльність та має відшкодувати зазначену суму коштів.

Судова колегія наголошує, що погодження управлінням ЖКГ Южненської міської ради, як головним розпорядником місцевого бюджету, відшкодування КП ТМ «ЮТКЕ» різниці в тарифах протягом грудня 2021 року квітня 2022 року без урахування положень п.5 рішень Виконавчого комітету № 462 від 23.11.2021 та № 463 від 25.11.2021 жодним чином не зобов`язує фінансове управління Южненської міської ради Одеського району Одеської області виконувати заявки на отримання асигнувань з місцевого бюджету та не свідчить про протиправність дій останнього.

На думку судової колегії, погодження управлінням ЖКГ Южненської міської ради за поданням КП ТМ «ЮТКЕ» відшкодування йому різниці в тарифах та часткове задоволення фінансовим управлінням Южненської міської ради протягом грудня 2021 року квітня 2022 року заявок на виплату відшкодування з місцевого бюджету призвело до незаконних втрат місцевого бюджету на загальну суму 14 418 424,31 грн (т.1 а.с.166, 169,172, 177), що є підставою для реагування окремою ухвалою на адресу аудиторської служби та правоохоронних органів.

Суд першої інстанції надав невірну правову оцінку обставинам справи, у зв`язку із чим дійшов помилкового висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Судова колегія зазначає, що доводи апелянта про не підсудність даного спору судам адміністративної юрисдикції, були предметом апеляційного розгляду за апеляційною скаргою КП ТМ «ЮТКЕ» на ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 15 вересня 2022 року по цій справі про відмову у відкритті провадження на підставі п.1 ч.1 ст.170 КАС України (якщо позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства). Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27 жовтня 2022 року ухвала Одеського окружного адміністративного суду від 15 вересня 2022 року скасована, справа направлена до суду першої інстанції для продовження розгляду.

Зазначена постанова апеляційної інстанції сторонами по справі в касаційному порядку не оскаржувалась, а отже висновки апеляційного суду про підсудність даного спору судам адміністративної юрисдикції є чинними.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.317 КАС України рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з ухваленням постанови про відмову у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Керуючись ст.ст.308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, судова колегія

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу фінансового управління Южненської міської ради Одеського району Одеської області задовольнити.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 березня 2023 року скасувати та ухвалити постанову про відмову комунальному підприємству теплових мереж «ЮЖТЕПЛОКОМУНЕНЕРГО» у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Головуючий: Н.В.Вербицька

Суддя: О.В.Джабурія

Суддя:К.В.Кравченко

Джерело: ЄДРСР 112527640
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку