ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 липня 2023 року м. Житомир справа № 240/7014/23
категорія 112010200
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Єфіменко О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі - позивач) із позовом, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Житомирській області про відмову у перерахунку йому пенсії №11848-91 72/Б-02/8-0600/22 від 18.05.2022;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Житомирській області перерахувати йому пенсію на пільгових умовах починаючи з 01.01.2023 з урахуванням пільгового стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці відповідно до Списку №2.
В обґрунтування позовних вимог наголосив, що не погоджується із відмовою Головного управління Пенсійного фонду України у Житомирській області (далі - відповідач, Пенсійний фонд) у здійсненні перерахунку його пенсії із врахуванням пільгового стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці відповідно до Списку №2. Вважає, що розмір його пенсійного забезпечення має бути значно більшим, враховуючи 35 років 9 місяців трудового стажу, з яких більше 20 років стаж на інших роботах з шкідливими і важкими умовами праці за Списком №2.
Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 27.03.2023 відкрите провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Встановлено відповідачу строк, для подання відзиву на позов.
12.05.2023 від представника відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву. В обґрунтування своєї правової позиції зазначив, що розмір пенсії позивача обчислено при страховому стажі 35 років 4 місяці 29 днів, який зарахований по 30.06.2021, відповідно до заяви ОСОБА_1 від 01.09.2021 про перерахунок пенсії згідно з ч.4 ст.42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", а також відомостей в системі персоніфікованого обліку щодо його трудової участі, наявних на момент звернення. Позивачу роз`яснено про можливість звернення із заявою про перерахунок пенсії із врахуванням до страхового стажу періоду трудової діяльності після 24 місяців набуття страхового стажу, які слідували попередньому перерахунку пенсії та враховуючи відомості про сплату єдиного внеску за 2 квартали 2023 року.
Відповідно до наказу Житомирського окружного адміністративного суду № 01-36-В від 12.06.2023 (у період з 03.07.2023 до 21.07.2023), суддя Єфіменко О.В. перебувала у щорічній відпустці, тому розгляд даної справи судом відкладався.
Відповідно до положень ч.5 ст.262, ч.1 ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд зазначає наступне.
Встановлено, що ОСОБА_1 з 14.04.1998 по 08.08.2019 перебував на обліку у Пенсійному фонді та отримував пенсію по інвалідності. З 08.08.2019 позивача переведено на пенсію, обчислену відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
У листопаді 2021 року позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області із заявою про перерахунок пенсії на пільгових умовах відповідно до п.2 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`яз кове державне пенсійне страхування".
За результатами розгляду заяви відповідач листом № 41166-40133/Б-02/В-02/8-0600/21 від 17.11.2021 роз`яснив ОСОБА_1 про здійснення перерахунку його пенсії з 08.08.2019 із застосуванням індивідуального коефіцієнту заробітної плати, обчисленого як співвідношення фактичної заробітної плати на середню заробітну плату в Україні за відповідний рік у розмірі 1,80723 та коефіцієнту страхового стажу у розмірі 0,33333, а також про перерахунок його пенсії з 01.09.2021 з обчислення страхового стажу 35 років 4 місяці 29 дні та із застосування коефіцієнту страхового стажу - 035333.
У подальшому позивач звернувся до відповідача із заявою з питань пенсійного забезпечення, у відповідь на яку отримав лист № 11848-9172/Б-02/8-0600/22 від 18.05.2022, яким відмовлено у здійсненні перерахунку його пенсії відповідно до ч.4 ст.42 Закону України "Про загальнообов`яз кове державне пенсійне страхування" у зв`язку із відсутністю 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Позивачу роз`яснено, що наступний перерахунок пенсії за його бажанням може бути здійснено лише 01.03.2023, тобто з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після попереднього перерахунку - 01.09.2021.
Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд вказує наступне.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам визначає Закон України "Про загальнообов`яз кове державне пенсійне страхування" №1058-IV від 09 липня 2003 року (далі - Закон №1058-IV), який розроблений відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
За положеннями ст. 41 Закону №1058-IV до заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії враховуються:
1) суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески в межах встановленої законодавством максимальної величини заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, а після набрання чинності Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" - максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначеної відповідно до закону;
2) суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, а за періоди до запровадження обмеження максимального розміру заробітної плати (доходу), з якої сплачувалися зазначені внески (збір), - у межах сум, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, включалися до заробітної плати, з якої обчислювалася пенсія відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення", і не перевищують 5,6 розміру середньої заробітної плати в Україні на день отримання зазначених сум.
Для осіб, які у період до запровадження обмеження максимального розміру заробітної плати (доходу), з якої сплачувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, отримували заробітну плату (дохід) за результатами роботи, термін виконання якої перевищував календарний місяць, до заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії враховуються суми виплат (доходу), які відповідно до законодавства, що діяло раніше, включалися і до заробітної плати, з якої обчислювалася пенсія відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення", і не перевищують 5,6 розміру середньої заробітної плати в Україні, у розрахунку на кожний місяць виконання роботи. Перелік таких осіб, а також порядок визначення для них заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії встановлюється Кабінетом Міністрів України;
3) суми заробітної плати (доходу), визначені виходячи із здійсненої застрахованою особою доплати, передбаченої частиною третьою статті 24 цього Закону;
4) суми заробітної плати (доходу), визначені виходячи із сплачених страхових внесків за договором про добровільну сплату страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Частиною 4 ст. 41 Закону №1058-IV передбачено, що у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, перерахунок пенсії проводиться з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу), з якої обчислена пенсія.
За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) пенсії.
У разі якщо застрахована особа після призначення (перерахунку) пенсії має менш як 24 місяці страхового стажу, перерахунок пенсії проводиться не раніше ніж через два роки після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням страхового стажу після її призначення (попереднього перерахунку) та заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.
Якщо пенсіонер, який продовжував працювати, набув стажу, достатнього для обчислення пенсії відповідно до частини першої статті 28 цього Закону, за його заявою проводиться відповідний перерахунок пенсії незалежно від того, скільки часу минуло після призначення (попереднього перерахунку) пенсії, з урахуванням заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.
Органи Пенсійного фонду щороку з 1 квітня без додаткового звернення особи проводять перерахунок пенсії тим особам, які на 1 березня року, в якому здійснюється перерахунок, набули право на проведення перерахунку, передбаченого абзацами першим - третім цієї частини, на найбільш вигідних умовах. Порядок такого перерахунку пенсії встановлюється правлінням Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.
Обчислення страхового стажу, який дає право на перерахунок пенсії відповідно до цієї статті, здійснюється не раніше дня, що настає за днем, по який обчислено страховий стаж під час призначення (попереднього перерахунку) пенсії.
Дія цієї частини не поширюється на пенсіонерів, яким призначено пенсію за вислугу років на умовах, передбачених Законом України "Про пенсійне забезпечення", та які не досягли віку, встановленого статтею 26 цього Закону.
З системного аналізу наведених норм слідує, що перерахунок пенсії може бути зроблений через кожні два роки. За бажанням пенсіонера, перерахунок пенсії провадиться: в першому випадку - з додаванням страхового стажу та з урахуванням заробітку, з якого попередньо призначено (перераховано) пенсію, в тому числі за новий період; в другому випадку - з додаванням страхового стажу та заробітку із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час попереднього перерахунку пенсії (тобто не враховуються суми заробітної плати, отримані за додатково набутий стаж, а показник заробітної плати залишається на рівні попереднього перерахунку (призначення) пенсії). Крім того, Пенсійний фонд зобов`язаний автоматично проводити перерахунки пенсії щороку з 1 квітня без додаткового звернення особи у випадках, коли такі особи набули право на перерахунок пенсії. Обчислення страхового стажу, який дає право на перерахунок пенсії відповідно до цієї статті, здійснюється не раніше дня, що настає за днем, по який обчислено страховий стаж під час призначення (попереднього перерахунку) пенсії.
Як свідчать матеріали справи, позивач за перерахунком пенсії звертався до суду в листопаді 2021 року та в травні 2022 року, проте йому було відмовлено у перерахунку пенсії з урахуванням даного періоду заробітної плати у зв`язку із відсутністю 24 місяців страхового стажу після здійснення попереднього перерахунку та відомостей про сплату єдиного внеску за 2 квартал 2023 року.
Відповідно до частини першої статті 40 Закону №1058-IV для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.
Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.
Згідно з частиною 2 статті 40 Закону №1058-IV заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії визначається за формулою: Зп = Зс х (Ск : К), де: Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, у гривнях; Зс - середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії. Порядок визначення показників зазначеної заробітної плати затверджується Пенсійним фондом України за погодженням з центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної фінансової політики, державної політики у сферах економічного розвитку, статистики. Ск - сума коефіцієнтів заробітної плати (доходу) за кожний місяць (Кз1+ Кз2+Кз3+...+Кзn); К - страховий стаж за місяці, які враховано для визначення коефіцієнта заробітної плати (доходу) застрахованої особи.
Як вже зазначалося, останній перерахунок пенсії урахуванням не менш як 24 місяці страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі позивачу здійснено з 01.09.2021 з розрахунку страхового стажу 35 років 4 місяці 29 днів (зарахованого по 30.06.2021), за коефіцієнтом страхового стажу 0,35333. Відповідно до ч.3 ст.45 Закону №1058-IV при обчисленні пенсії застосовано середню заробітну плату (дохід) в Україні, з якої сплачені страхові внески, за три календарні роки, що передували року звернення (08.08.2019) за переходом з пенсії по інвалідності на пенсію по віку, а саме: за 2016, 2017, 2018 роки, що становила 6188,89 грн.
Доводів щодо правильності обрахунку того чи іншого розміру середнього коефіцієнту заробітної плати позивачем, як до суду так і до пенсійного органу надано не було.
Проте суд зазначає, що відповідно до абзаців 8-12 частини 2 статті Закону України № 1058-ІV коефіцієнт заробітної плати (доходу) застрахованої особи за кожний місяць страхового стажу, який враховується при обчисленні пенсії, визначається за формулою:
Кз = Зв : Зс, де:
Кз - коефіцієнт заробітної плати (доходу) застрахованої особи;
Зв - сума заробітної плати (доходу) застрахованої особи, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії за місяць, за який розраховується коефіцієнт заробітної плати (доходу);
Зс - середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії, за місяць, за який розраховується коефіцієнт заробітної плати (доходу), а в разі одноразової сплати єдиного внеску відповідно до частини п`ятої статті 10 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" - за місяць, в якому укладено договір про добровільну участь.
Отже показник Кз це індивідуальний показник застрахованої особи.
Таким чином, пенсію позивачу обчислено з 01.09.2021 з розрахунку страхового стажу 35 років 4 місяці 29 дні (зарахованого по 30.06.2021), за коефіцієнтом страхового стажу 0,35333, обрахованого на підставі наявних в Пенсійного фонду даних заробітної плати позивача.
З огляду на викладене, суд зазначає, що при розгляді заяви позивача про перерахунок його пенсії, відповідач дотримався алгоритму дій, передбаченого статтею 42 Закону №1058-IV, іншого позивачем не наведено, а судом не встановлено. Разом з тим, позивачу роз`яснено про наявне право на звернення із заявою про перерахунок пенсії враховуючи його трудову діяльність набуту після попереднього перерахунку пенсії, тобто після 01.09.2021, яке настане з 01.09.2023( тобто з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі).
Частиною 1 ст. 66 Закону України "Про пенсійне забезпечення" № 1788-XII від 05 листопада 1991 року (далі - Закон № 1788-XII) вказано, що до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування" нараховується збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).
Відповідно до п.п. 2, 4 ст. 1 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" № 2464-VI від 08 липня 2010 року (далі - Закон № 2464-VI) єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування; максимальна величина бази нарахування єдиного внеску - максимальна сума доходу застрахованої особи на місяць, що дорівнює п`ятнадцяти розмірам мінімальної заробітної плати, встановленої законом, на яку нараховується єдиний внесок.
Пунктом 1 ч. 1 ст. 7 Закону Закон № 2464-VI передбачено, що єдиний внесок нараховується для платників, зазначених у пунктах 1 (крім абзацу сьомого), частини першої статті 4 цього Закону, - на суму нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України "Про оплату праці", та суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.
Системний аналіз вказаних норм дає підстави для висновку, що при обчисленні пенсії враховується заробітна плата (дохід), що була отримана застрахованою особою та з якої були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески в межах встановленої законодавством максимальної величини заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески.
Як вже зазначено судом, Пенсійним фондом здійснено з 01.09.2021 перерахунок пенсії позивача з урахуванням загального стажу 35 років 4 місяців 29 днів набутого до 30.06.2021. Розмір пенсії з 01.09.2021 склав 4143,85 грн, в тому числі: 3951,91 грн - основний розмір пенсії (6188,89 грн х 1,8073 х 0,35333); 56,94 грн - додаткова пенсія особам, віднесеним до 4 категорії потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи; 135,00 грн - щомісячна доплата з 01.03.2022 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України "Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році" від 16 лютого 2022 року № 118, а тому право на перерахунок пенсії за спірний період відповідно до ч.4 ст. 42 Закону №1058-IV виникне через 24 місяці після попереднього перерахунку враховуючи заробітну за такий період. Протилежного позивачем не доведено.
Разом з тим, суд вважає за необхідне наголосити, що відомості по спеціальному стажу позивача містяться в довідці форми ОК-5.
Статтею ст.19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України, далі - КАС України).
Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд дійшов висновку щодо відсутності підстав для задоволення позовних вимог.
У зв`язку із відмовою у задоволенні позовних вимог, питання про їх розподіл судом не вирішуються.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 139, 143, 243-246 КАС України, суд, -
вирішив:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 . РНОКПП: НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (вул. О.Ольжича, 7, м.Житомир,10003. ЄДРПОУ: 13559341) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.В. Єфіменко
Повний текст складено: 25 липня 2023 р.