open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 240/44308/21

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Романченко Євген Юрійович

Суддя-доповідач - Сушко О.О.

24 липня 2023 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Сушка О.О.

суддів: Залімського І. Г. Мацького Є.М. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Приватного підприємствао "Мобілтранс" на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2022 року у справі за адміністративним позовом Державної екологічної інспекції Поліського округу до Приватного підприємства "Мобілтранс" про застосування заходів реагування,

В С Т А Н О В И В :

позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив застосувати заходи реагування до ПП «Мобілтранс» шляхом часткової зупинки діяльності за адресою м. Житомир, проспект Незалежності, 11- а, до моменту: - отримання оцінки впливу на довкілля; - отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря; - забезпечення відповідно до нормативно-правових актів які затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища визначення складу і властивостей відходів, що утворюються під час здійснення господарської діяльності ПП «Мобілтранс»; - вжиття організаційно-технічних, заходів щодо ведення поточного обліку всіх видів відходів що утворюються під час здійснення господарської діяльності ПП «Мобілтранс», проведення загального розрахунку показника утворення відходів щодо кожного виду відходів на підставі якого вбачається необхідність подання декларації про відходи.

Відповідно до рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2022 року позов задоволено повністю.

Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позову.

Розглянувши матеріали справи, колегія суддів апеляційної інстанції, дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що на підставі направлення №123 від 17.03.2021 та наказу №60-ОД від 17.03.2021 державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції Поліського округу у період з 25.03.2021 по 26.03.2021 проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання ПП «Мобілтранс» вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів за дорученням Прем`єр-міністра України від 11.03.2021 №10033/1/1-21.

За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання ПП «Мобілтранс» вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів складено Акт №131 від 26.03.2021 в якому зафіксовано ряд порушень та внесено припис №131/02.3 від 30.03.2021, встановлено терміни його виконання.

На відповідальну особу ПП «Мобілтранс», ОСОБА_1 , складено протоколи №008458 від 26.03.2021, №008456 від 25.03.2021 про адміністративне правопорушення відповідальність за які передбаченні ст. 82-5 та ч.1 ст.78 КУпАП та винесено постанови про накладення адміністративних стягнень №418-2.3 від 26.03.2021, та №416-2.3 від 26.03.2021 у вигляді штрафу.

Постановою Богунського районного суду м. Житомира від 20.04.2021 по справі №295/4211/21 ОСОБА_1 , працюючого на посаді директора ПП «Мобілтранс», визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого ст.91-5 КУпАП, та накладено адміністративне стягнення у розмірі п`ятдесяти неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що становить 850 рн.

На підставі направлення №754 від 21.10.2021 та наказу №297-ОД від 21.10.2021 державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Інспекції в період з 27.10.2021 по 28.10.2021 проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо перевірка виконання суб`єктом господарювання ПП «Мобілтранс» припису №131/02.3 від 30.03.2021.

За результатами проведення позапланового заходу складено Акт №677 від 28.10.2021 в якому зазначено, що пункти Припису №131/02.3 від 30.03.2021 №1,2,3 ПП «Мобілтранс» не виконано, а пункт №4 Припису виконано частково, а саме підприємство зобов`язано:

- у строк до 30.03.2021 провадження діяльності, а саме зберігання рідкого палива (дизпаливо. бензин), з метою роздрібної торгівлі, в резервуарі стальному горизонтальному підземному двостінному ємністю 50м3, за адресою місто Житомир, проспектНезалежності,11-а, ПП«МОБІЛТРАНС.» здійснювати лише за наявності висновку з оцінки впливу на довкілля;

- у строк до 30.03.2021 викидизабруднюючихречовинв атмосферне повітря від стаціонарних джерел викидів (колонки/паливо роздавальні для заправки автомобілівдизпаливомта бензином; дихальні клапани резервуарів зберігання ДП та бензину) на майданчику за адресоюмісто Житомир,проспект Незалежності, 11-а, ПП «МОБІЛТРАНС» під час роздрібної торгівлі здійснювати лише за наявності відповідного дозволу;

- у строк до 26.04.2021 визначити склад і властивості відходів, що утворюютьсяпідчасздійснення господарської діяльності ПП «МОБІЛТРАНС.»;

- у строк до 26.04.2021 вести первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, зберігаються, утилізуються та видаляються, а також провести розрахунок показника загального утворення відходів на підставі якого визначити необхідність подання декларації про відходи.

Суд першої інстанції при ухваленні оскарженого рішення виходив з обґрунтованості та доведеності позовних вимог, а відтак наявності підстав для задоволення адміністративного позову.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Так, відповідно до положень ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V), для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає відповідний наказ, який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, і предмет перевірки, та на підставі якого оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, що підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові) і засвідчується печаткою. Перед початком перевірки суб`єкта господарювання посадові особи, які проводять перевірку, пред`являють керівнику суб`єкта господарювання або уповноваженій ним особі направлення та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу, і надають суб`єкту господарювання копію направлення на перевірку, а також інформують цих осіб про мету перевірки.

Положеннями ч.6 ст.7 Закону №877-V встановлено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (ч.7).

Невиконання приписів, розпоряджень та інших розпорядчих документів органу державного нагляду (контролю) тягне за собою застосування штрафних санкцій до суб`єкта господарювання згідно із законом (ч.9 ст.4 Закону №877-V).

Тобто, законодавець чітко визначає два окремі способи впливу органом контролю на суб`єкта господарювання з метою усунення порушень, виявлених в ході нагляду (контролю), які полягають:

1) у зверненні з позовом до адміністративного суду. Такий спосіб впливу можливий за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом;

2) у складанні припису, розпорядження, іншого розпорядчого документа щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу. Такий спосіб впливу можливий у разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю).

Разом з тим, право на звернення до суду виникає у органу державного нагляду на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, та за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг.

Статтею 4 Закону №877-V регламентовано, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду (ч.5), при цьому вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності встановлюються виключно законами (ч.4).

Отже, господарська діяльність, яка здійснюється з порушенням природоохоронного законодавства, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена, в тому числі і шляхом вжиття судом заходів реагування.

Оцінюючи доводи позивача стосовно наявності підстав для часткового зупинення діяльності позивача, з огляду на характер виявлених порушень, заходи, що вживаються відповідачем для їх усунення, а також особливості діяльності підприємства, слід виходити з наступного.

Стосовно порушення відповідачем частини 1 абзацу 3, пункту 4 частини 3, частина 4 статті 3, стаття 9, частини 3 статті 17 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», а саме зберігання рідкого палива (дизпаливо, бензин), з метою роздрібної торгівлі, в резервуарі стальному горизонтальному підземному двостінному ємністю 50м3, за адресою місто Житомир, проспект Незалежності, 11 -а, ПП «МОБІЛТРАНС» здійснювати лише за наявності висновку з оцінки впливу на довкілля.

За змістом ст. 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», здійснення оцінки впливу на довкілля є обов`язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.

Відповідно до ч. 4 ст.3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», забороняється розпочинати провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті, без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планованої діяльності.

Згідно з ч.1 ст. 5 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля`суб`єкт господарювання інформує уповноважений територіальний орган про намір провадити плановану діяльність та оцінку її впливу на довкілля шляхом подання повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, у письмовій формі (на паперових носіях) та в електронному вигляді за місцем провадження такої діяльності. Повідомлення може бути подано особисто заявником (його представником), надіслано засобами поштового зв`язку або в електронній формі із застосуванням засобів електронних комунікацій.

В силу ч.2 ст.4 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля`повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля, інформація про висновок з оцінки впливу на довкілля та рішення про провадження планованої діяльності (із зазначенням органу, номера та дати їх прийняття) оприлюднюються шляхом розміщення на офіційному веб-сайті в мережі Інтернет уповноваженого територіального органу, а у випадках, визначених частинами третьою і четвертоюстатті 5 цього Закону, - на офіційному веб-сайті уповноваженого центрального органу із зазначенням дати офіційного оприлюднення документа.

У відповідності до ч.1 ст.11 Закону України «Про оцінку виливу на довкілля» звіт з оцінки впливу на довкілля, звіт про громадське обговорення та висновок з оцінки впливу на довкілля подаються суб`єктом господарювання для отримання рішення органу державної влади або органу місцевого самоврядування про провадження планованої діяльності, яке є підставою для початку провадження цієї діяльності, встановлює (затверджує) параметри та умови провадження планованої діяльності і приймається у формі документа дозвільного характеру або іншого акта органу державної влади чи органу місцевого самоврядування у порядку, встановленому законодавством для відповідних рішень.

Статтею 9 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» визначено, що уповноважений територіальний орган, а у випадках, визначених частинами третьою і четвертоюстатті 5 цього Закону, - уповноважений центральний орган видає висновок з оцінки впливу на довкілля, яким виходячи з оцінки впливу на довкілля планованої діяльності, зокрема величини та масштабів такого впливу (площа території та чисельність населення, які можуть зазнати впливу), характеру (у тому числі - транскордонного), інтенсивності і складності, ймовірності, очікуваного початку, тривалості, частоти і невідворотності впливу (включаючи прямий і будь-який опосередкований, побічний, кумулятивний, транскордонний, короткостроковий, середньостроковий та довгостроковий, постійний і тимчасовий, позитивний і негативний впливи), передбачених заходів, спрямованих на запобігання, відвернення, уникнення, зменшення, усунення впливу на довкілля, визначає допустимість чи обґрунтовує недопустимість провадження планованої діяльності та визначає екологічні умови її провадження (частина 1).

Висновок з оцінки впливу на довкілля є обов`язковим для виконання. Екологічні умови провадження планованої діяльності, зазначені у частині п`ятій цієї статті, є обов`язковими. Висновок з оцінки впливу на довкілля враховується при прийнятті рішення про провадження планованої діяльності та може бути підставою для відмови у видачі рішення про провадження планованої діяльності (частина 2).

Варто зазначити, що ПП «Мобілтранс» зареєстроване 05.09.2016.

Водночас, Закон України «Про оцінку впливу на довкілля» від 23.05.2017 вступив в силу з 18.12.2017, яким взамін проведення «державної екологічної експертизи» запроваджено здійснення «оцінки впливу на довкілля».

До 18.12.2017 був чинний Закон України «Про екологічну експертизу».

Діючим до 18.12.2017 Законом України «Про екологічну експертизу», було серед іншого передбачено подання еколого-економічної оцінки впливу запланованої чи здійснюваної діяльності на стан навколишнього природного середовища, використання і відтворення природних ресурсів, оформленої у вигляді окремого тому (книги, розділу) щодо об`єкту державної екологічної експертизи, яка підлягає дослідженню та, зокрема з урахуванням якої, готувався відповідний висновок.

Слід врахувати, що ПП «Мобілтранс» зареєстроване у 2016 році, однак відповідачем не надано висновку державної екологічної експертизи, передбачений Законом України «Про екологічну експертизу», який, зокрема, є обов`язковим та мав бути затверджений відповідними центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Так, відповідач зазначає, що станом на 12.09.2022 не надано висновку Держпродспоживслужби України щодо встановлення розміру санітарно-захисної зони для проммайданчика АЗС/АГЗП, що розташований за адресою м. Житомир, проспект Незалежності 11-А у розмірі 50м.

Відповідач вважає, що зазначений у приписі термін для усунення виявлених порушень, а саме до 30.03.2021 року, враховуючи вищевказаний порядок отримання оцінки впливу на довкілля, є явно недостатнім для його виконання.

Посилання відповідача, що ним вживаються заходи по виконанню вимог припису, є безпідставними.

Слід звернути увагу, що ч. 4 ст. 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» забороняється провадження господарської діяльності, експлуатація об`єктів, інші втручання в природне середовище і ландшафти, у тому числі видобування корисних копалин, використання техногенних родовищ корисних копалин, якщо не забезпечено в повному обсязі додержання екологічних умов, передбачених у висновку з оцінки впливу на довкілля, рішенні про провадження планованої діяльності та проектах будівництва, розширення, перепрофілювання, ліквідації (демонтажу) об`єктів, інших втручань у природне середовище і ландшафти, у тому числі видобування корисних копалин, використання техногенних родовищ корисних копалин, а також змін у цій діяльності або подовження строків її провадження.

Так само, відповідно до ст. 16 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», діяльність суб`єктів господарювання незалежно від форми власності, що провадиться з порушенням законодавства про оцінку впливу на довкілля, може бути:

1) тимчасово заборонена (зупинена) до виконання встановлених у висновку з оцінки впливу на довкілля екологічних умов зупиняється експлуатація підприємства чи окремих його цехів (дільниць) і одиниць обладнання;

2) припинена повністю припиняється експлуатація підприємства чи окремих його цехів (дільниць) і одиниць обладнання.

Відтак, вжиття заходів по виконанню вимог припису щодо отримання висновку з оцінки впливу на довкілля, не свідчить про усунення вимог припису в цій частині.

Стосовно часткового зупинення діяльності відповідача, пов`язаної з отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, слід зазначити таке.

Статтею 10 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» від 16.10.1992 № 2707-XII визначено обов`язки підприємств, установ, організацій та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності щодо охорони атмосферного повітря.

Так, підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані: здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів; забезпечувати безперебійну ефективну роботу і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік; заздалегідь розробляти спеціальні заходи щодо охорони атмосферного повітря на випадок виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру і вживати заходів для ліквідації причин, наслідків забруднення атмосферного повітря; забезпечувати здійснення інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин стаціонарних і пересувних джерел та ефективності роботи газоочисних установок; забезпечувати розроблення методик виконання вимірювань, що враховують специфічні умови викиду забруднюючих речовин; використовувати метрологічно атестовані методики виконання вимірювань і повірені засоби вимірювальної техніки для визначення параметрів газопилового потоку і концентрацій забруднюючих речовин в атмосферному повітрі та викидах стаціонарних і пересувних джерел; здійснювати контроль за проектуванням, будівництвом і експлуатацією споруд, устаткування та апаратури для очищення газопилового потоку від забруднюючих речовин і зниження впливу фізичних та біологічних факторів, оснащення їх засобами вимірювальної техніки, необхідними для постійного контролю за ефективністю очищення, дотриманням нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів та інших вимог законодавства в галузі охорони атмосферного повітря; своєчасно і в повному обсязі сплачувати екологічний податок.

Положеннями статті 11 указаного Закону передбачено, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Єдиний механізм проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами відображено у Порядку проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян - підприємців, які отримали такі дозволи, затвердженого постановою КМУ від 13.03.2002 № 302 .

В силу пункту 2 указаного Порядку, дозвіл видається суб`єкту господарювання за формою, встановленою Мінприроди.

Згідно з п.4 вказаного Порядку, для отримання дозволу суб`єкт господарювання: оформляє заяву; готує документи, в яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин; проводить інвентаризацію стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, видів та обсягів викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, пилогазоочисного обладнання; проводить оцінку впливу викидів забруднюючих речовин на стан атмосферного повітря на межі санітарно-захисної зони; розробляє плани заходів щодо: досягнення встановлених нормативів граничнодопустимих викидів для найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин; охорони атмосферного повітря на випадок виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру; ліквідації причин і наслідків забруднення атмосферного повітря; остаточного припинення діяльності, пов`язаної з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря, та приведення місця діяльності у задовільний стан; запобігання перевищенню встановлених нормативів граничнодопустимих викидів у процесі виробництва; здійснення контролю за дотриманням встановлених нормативів граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин та умов дозволу на викиди; обґрунтовує розміри нормативних санітарно-захисних зон, проводить оцінку витрат, пов`язаних з реалізацією заходів щодо їх створення; проводить оцінку та аналіз витрат, пов`язаних з реалізацією запланованих заходів щодо запобігання забрудненню атмосферного повітря; готує інформацію про отримання дозволу для ознайомлення з нею громадськості відповідно до законодавства.

У відповідності до статті 12 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» господарська чи інші види діяльності, пов`язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.

Позивачем в ході перевірки (Акт перевірки від 28.10.2021) виявлено, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел викидів (колонки/паливо роздавальні для заправки автомобілів дизпаливом та бензином; дихальні клапани резервуарів зберігання ДП та бензину) на майданчику за адресою місто Житомир, проспект Незалежності, 11-а. ПП «МОБІЛТРАНС» під час роздрібної торгівлі здійснюються за відсутності відповідного дозволу.

Відповідач вказує, що в Акті № 677 від 28.10.2021 року не зазначено, які стаціонарні джерела використовуються без дозволу на викиди, не зазначено, що ці джерела експлуатуються саме з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин.

Слід звернути увагу, що в Акті перевірки та в приписі вказані стаціонарні джерела викидів, зокрема колонки/паливо роздавальні для заправки автомобілів дизпаливом та бензином; дихальні клапани резервуарів зберігання ДП та бензину.

Водночас, діяльність відповідача пов`язана з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря, основний вид діяльності 47.30 Роздрібна торгівля пальним.

Беручи до уваги викладене, ПП «Мобілтранс» всупереч вимогам ст.11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» використовуються стаціонарні джерела викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без отримання дозволу на викиди цими стаціонарними джерелами забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Слід зазначити, що порушення умов викидів в атмосферне повітря, в тому числі й неотримання дозволу на такі викиди, є безумовною підставою для обмеження, тимчасової заборони (зупинення) або припинення господарської діяльності в порядку та з підстав, установлених законодавством, незважаючи на вжиття органом нагляду (контролю) іншого способу впливу на суб`єкта господарювання з метою усунення порушень.

Щодо вимоги припису щодо визначення складу і властивостей відходів, що утворюються під час здійснення господарської діяльності ПП «Мобілтранс» та ведення первинного поточного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, зберігаються, утилізуються та видаляються, а також проведення розрахунку показника загального утворення відходів на підставі якого визначити необхідність подання декларації про відходи, слід зазначити наступне.

Положеннями п. «в» ч.1 ст.17 Закону України «Про відходи» передбачено, що суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані: визначати склад і властивості відходів, що утворюються, а також ступінь небезпечності відходів для навколишнього природного середовища та здоров`я людини відповідно до нормативно-правових актів, які затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Частиною 2 статті 17 Закону України «Про відходи», суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами, діяльність яких призводить виключно до утворення відходів, для яких Пзув від 50 до 1000, зобов`язані щороку подавати декларацію про відходи за формою та у порядку, встановленими Кабінетом Міністрів України.

Згідно з частинами 1-3 статті 26 Закону України «Про відходи», державному обліку та паспортизації підлягають в обов`язковому порядку всі відходи, що утворюються на території України і на які поширюється дія цього Закону. Державний облік та паспортизація відходів здійснюються у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України. Система і форми звітності, порядок надання і використання відповідної інформації про відходи, а також порядок перегляду їх номенклатури розробляються на основі державного класифікатора відходів і затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері статистики, за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища та інших заінтересованих центральних органів виконавчої влади.

Постановою КМУ від 01.11.99 № 2034 затверджено Порядок ведення державного обліку та паспортизації відходів, згідно з п.1 якого (в редакції на момент виникнення спірних відносин) цей Порядок встановлює єдині правила ведення державного обліку та паспортизації відходів, дія яких поширюється на підприємства, установи, організації всіх форм власності, громадян - суб`єктів підприємницької діяльності, діяльність яких пов`язана з утворенням відходів та здійсненням операцій поводження з ними (далі - підприємства).

Відтак, для визначення показника загального утворення відходів (далі-Пзув) на підприємстві повинна бути проведена інвентаризація відходів.

Разом з тим, навіть у разі не перевищення Пзув 1000 та подачі декларації, суб`єкт господарювання не звільняється від обов`язку: розробити інвентаризацію відходів; визначити склад і властивості всіх видів відходів, що утворюються при діяльності підприємства, ступінь їх небезпечності; розробити нормативи граничних показників утворення всіх видів відходів у технологічних процесах та нормативи питомих показників утворення всіх видів відходів, що утворюються при діяльності підприємства; розробити технічні паспорти відходів (ТПВ) на всі види відходів, що утворюються при діяльності підприємства; забезпечити ведення первинного поточного обліку кількості відходів, що утворюються на підприємстві; обладнати місця тимчасового зберігання відходів, що утворюються на підприємстві, у відповідності до вимог законодавства; укласти договори щодо утилізації всіх видів відходів що утворюються на підприємстві; забезпечити передачу відходів, що утворюються в результаті господарської діяльності підприємства, для подальшої утилізації чи видалення спеціалізованим організаціям.

Таким чином, законодавством визначені єдині правила, вимоги ведення державного обліку та паспортизації відходів, у тому числі визначення складу і властивостей відходів.

Так, на час проведення перевірки відповідача та розгляду справи судом, доказів виконання припису в частині визначення складу і властивостей відходів, що утворюються під час здійснення господарської діяльності ПП «Мобілтранс» та ведення первинного поточного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, зберігаються, утилізуються та видаляються, а також проведення розрахунку показника загального утворення відходів на підставі якого визначити необхідність подання декларації про відходи, ПП «Мобілтранс» не надано.

Інвентаризація джерел утворення відходів на підприємстві не проведена. Нормативи утворення, а також склад, властивості та ступінь небезпечності для навколишнього природного середовища відходів, що утворюються в результаті господарської діяльності підприємства, не визначено, показник загального утворення відходів для об`єктів підприємства не встановлено. Технічні паспорти відходів не розроблено. Отже, вимоги припису в цій частині відповідачем не виконано.

Надані відповідачем лист від 31.01.2022 №02/22, яким визначено склад відходів, що утворюються під час здійснення господарської діяльності та розрахунок показника загального утворення відходів, не може свідчити про виконання припису в цій частині, оскільки суперечить вищезазначеним нормам, вимогам чинного законодавства.

Встановлені факти свідчать про можливий негативний вплив діяльності підприємства на стан ґрунтів та вод, створює загрозу навколишньому природному середовищу, життю та здоров`ю людей.

Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, та повністю спростовуються встановленими у справі обставинами.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Приватного підприємствао "Мобілтранс" залишити без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2022 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Сушко О.О. Судді Залімський І. Г. Мацький Є.М.

Джерело: ЄДРСР 112413660
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку