open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 280/5471/22
Моніторити
Ухвала суду /29.09.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.09.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /20.07.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /20.07.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.07.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.05.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.05.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.05.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.04.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Рішення /06.03.2023/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Рішення /06.03.2023/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.03.2023/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.02.2023/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.11.2022/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.10.2022/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.10.2022/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.10.2022/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.09.2022/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 280/5471/22
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /29.09.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.09.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /20.07.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /20.07.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.07.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.05.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.05.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.05.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.04.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Рішення /06.03.2023/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Рішення /06.03.2023/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.03.2023/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.02.2023/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.11.2022/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.10.2022/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.10.2022/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.10.2022/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.09.2022/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

20 липня 2023 року справа № 280/5471/22

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Баранник Н.П.,

суддів: Малиш Н.І., Щербака А.А.,

за участю секретаря судового засідання: Яковенко О.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 06 березня 2023 року у справі №280/5471/22 (суддя Сіпака А.В.) за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправним та скасування розпорядження,

ВСТАНОВИВ:

Публічне акціонерне товариство Запоріжжяобленерго (далі позивач) звернулось до суду з позовом про визнання протиправним та скасування розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі відповідач) від 09.08.2022 №21-р "Про усунення порушень ПАТ Запоріжжяобленерго.

В обґрунтування позову позивач вказував, що оскаржене розпорядження є дискримінаційним, необґрунтованим, таким, що порушує права ПАТ Запоріжжяобленерго як оператора системи розподілу. На момент здійснення перевірки відповідачем не було враховано, що умови договору електропостачальника про надання послуг з розподілу, розміщеного на сайті позивача, як і Додаткові угоди до договору електропостачання, відповідали умовам Типового договору та узгоджувалися з вимогами п. 2.1.16, п. 7.4, п. 7.10 ПРРЕЕ та Положення про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії воєнного стану, затвердженого Наказом Міністерства енергетики України від 13.04.2022 № 148. Позивачем вживалися всі заходи з припинення постачання (розподілу) електричної енергії ДП УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ .

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 06 березня 2023 року в задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, на порушення судом норм матеріального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове судове рішення про задоволення позову.

В апеляційній скарзі посилається на те, що розпорядження прийняте відповідачем з порушенням ст. 22 Закону України Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, ст.ст. 2, 77 Закону України Про ринок електричної енергії, а тому підлягає скасуванню.

Відповідачем було подано до суду апеляційної інстанції відзив на апеляційну скаргу позивача. У відзиві відповідач стверджує, що судом повно встановлені обставини справи, прийнято законне і обґрунтоване рішення, підстави для задоволення апеляційної скарги відсутні.

В судовому засіданні представник позивача підтримав вимоги апеляційної скарги, просив скаргу задовольнити, рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове судове рішення про задоволення позову.

Представники відповідача заперечували проти задоволення апеляційної скарги позивача, просили залишити рішення суду першої інстанції без змін.

Заслухавши представників сторін, перевіривши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, колегія судів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що постановою відповідача від 05.07.2022 №676, прийнятою з урахуванням звернень ТОВ ЕНЕРДЖІ 365 від 10.12.2021 №9954 та від 17.01.2022 №10170, була призначена позапланова невиїзна перевірка позивача у частині питань, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу.

На підставі постанови відповідача від 05.07.2022 №676, в період з 07.07.2022 по 13.07.2022 співробітниками відповідача була проведена позапланова перевірка позивача з питань дотримання вимог законодавства, що регулює функціонування ринку електричної енергії, та Ліцензійних умов розподілу.

За результатами проведення перевірки відповідачем було складено акт №144 від 13.07.2022. Перевіркою встановлено наступне:

До відповідача надійшла заява ТОВ ЕНЕРДЖІ 365 під 10 грудня 2021 року № 9954 про досудове врегулювання спору у зв`язку з невиконанням відповідачем умов публічного договору електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії під час відключення електроустановок споживача ДП УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ у листопаді-грудні 2021 року та віднесення обсягів електричної енергії, спожитої споживачем після дати вказаної електропостачальником у вимозі про відключення, на втрати оператора систем.

Заява були розглянута відповідачем та листом від 29.12.2021 №15397/20.1/7-21 направлено запит позивачу щодо приєднання до процедури досудового врегулювання спору та надання пояснення, копії документів та іншу інформацію, необхідну для встановлення відповідачем фактичних обставин справи.

При цьому, до відповідача надійшло звернення ТОВ ЕНЕРДЖІ 365 від 17 січня 2021року №10170 щодо усунення порушень ліцензійних умов з боку позивача.

Позивач листом від 25.01.2022 №001-33/235 повідомив відповідача про відмову у приєднанні до процедури досудового врегулювання спору та одночасно надав пояснення щодо питань, порушених у листі ТОВ ЕНЕРДЖІ 365 від 10 грудня 2021 року № 9954.

За результатами опрацювання наданих відповідачу матеріалів, листом від 01.02.2022 №1076/20.1/7-22 було надано відповідь ТОВ ЕНЕРДЖІ 365.

На підставі звернень відповідачем прийнято постанову від 05 липня 2022 року №676.

Позивач здійснює господарську діяльність з розподілу електричної енергії на підставі ліцензії, виданої відповідно до постанови відповідача від 13.11.2018 №1415.

Відповідно до пункту 1 частини 3 статті 46 Закону №2019, оператор системи розподілу зобов`язаний дотримуватися ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.

Частиною 4 статті 46 Закону №2019 встановлено, що оператор системи розподілу надає послуги з розподілу електричної енергії на підставі договорів про надання послуг з розподілу. Договори про надання послуг з розподілу є публічними договорами та укладаються на основі типових договорів, форма яких затверджується Регулятором.

Відповідно до пункту 2.1.16 глави 2.1 розділу II ПРРЕЕ договір електропостачальника про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії є публічним договором приєднання, зміст якого визначається оператором системи на основі типового договору, що є додатком 4 до них Правил, оприлюднюється на офіційному вебсайті оператора системи та укладається шляхом надання електропостачальником заяви-приєднання.

Разом з цим, відповідно до пункту 7.3 розділу VII ПРРЕЕ (у редакції, що діяла до 01.01.2022), обмеження у споживанні електричної енергії має проводитися за умови одночасного забезпечення збереження необхідних рівнів надійності та якості електропостачання інших споживачів та субспоживачів.

Відповідно до пункту 7.4 розділу VIII ПРРЕЕ (у редакції, що діяла до 01.01.2022) у разі відсутності технічної можливості виконання умови одночасною забезпечення збереження необхідних рівнів надійності і якості електропостачання інших споживачів та субспоживачів (унаслідок застосування відповідної схеми електропостачання) споживач, електропостачання якого має бути обмежене або припинене, зобов`язаний надати доступ до власних електроустановок уповноваженим представникам оператора системи для вибіркового відключення струмоприймачів з наступним пломбуванням пристроїв їх підключення.

У разі ненадання доступу для вибіркового відключенння, оператор системи має перед відключенням основного споживача забезпечити живлення об`єктів субспоживачів за іншою схемою.

Відповідно до пункту 7.10 розділу VII ПРРЕЕ, припинення електроживлення електроустановок споживачів здійснюється оператором системи у порядку, визначеному Кодексом системи передачі та Кодексом систем розподілу.

У разі нездійснення оператором системи припинення електропостачання споживачу згідно з вимогою електропостачальника про відключення, купівля-продаж електричної енергії за договором про постачання зупиняється, а обсяги електричної енергії, використані споживачем після дати, зазначеної у вимозі про відключення, покладаються адміністратором розрахунків на оператора системи як втрати.

Комісією з перевірки встановлено, що на офіційному вебсайті позивача оприлюднений договір електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії (у редакції чинній з 01.10.2021).

Пункт 6.5 оприлюдненого на офіційному вебсайті позивача договору (у редакції, чинній з 01.10.2021) не відповідає Типовому договору та положенням пунктів 7.3 та 7.4 розділу VII ПРРЕЕ (в редакції, що діяла до 01.01.2021), а також пункту 7.10 розділу VII ПРРЕЕ.

Так, пунктом 6.5, оприлюдненого на офіційному вебсайті позивача договору (у редакції, чинній з 01.10.2021), встановлено винятки (не передбачені пунктом 6.5 Типового договору) з обов`язку покладення обсягів електричної енергії, використаних споживачем постачальника після дати, зазначеної постачальником у правомірній вимозі про відключення, на оператора системи, а саме: крім випадків відсутності у оператори системи організаційно-технічної можливості для здійснення відключення споживача в точці розподілу електричної енергії з дотриманням умови одночасного забезпечення збереження необхідних рівнів надійності і якості електропостачання інших споживачів та субспоживачів (унаслідок застосування відповідної схеми електропостачання) у разі наявності однієї з таких обставин:

- не надання споживачем доступу до вчасних електроустановок уповноваженим представникам оператора системи для вибіркового відключення струмоприймачів споживача або субспоживача;

- не виконання споживачем обґрунтованих вимог оператора системи щодо припинений повністю або частково споживання електричної енергії самим споживачем;

- не здійснення споживачем відключення електроустановок субспоживачів, живлення яких здійснюється від технологічних електричних мереж споживача.

Між ТОВ ЕНЕРДЖІ 365 та позивачем укладено Договір про надання послуг з розподілу електричної енергії від 01.01.2019 № 10 (далі - Договір № 10).

Відповідно до пункту 4.1 Типового договору, оператор системи зобов`язується обмежувати розподіл (передачу) за об`ємами споживачів Постачальника на час і дату, визначену у вимозі Постачальника про обмеження (відключення) відповідного об`єкта споживача.

При цьому, згідно пункту 4.1 Договору №10 позивач, зокрема, зобов`язується припиняти та обмежувати розподіл за об`єктами споживачів постачальника на час і дату (але не пізніше 10 робочих днів з дані отримання звернення від електропостачальника), визначену у вимозі постачальника про обмеження (відключення) відповідного об`єкта споживача, окрім випадків передбачених п. 6.5 цього договору та п. 3.10 додатку І Порядок розрахунків.

Листом від 11.11.2021 вих. №9817 ТОВ ЕНЕРДЖІ 365 звернулося до позивача з вимогою про припинення (обмеження) розподілу електричної енергії споживачу ДП УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ у зв`язку із заборгованістю споживача з оплати за спожиту електричну енергію відповідно до умов договору про постачання електричної енергії споживачу. Відповідно до вимоги, датою відключення об`єкта споживача від електроживлення визначено - 29.11.2021.

Відповідно до інформації, наданої листом позивача від 25.01.2022 №001-33/235 на запит відповідача, на виконання вказаної вимоги 18.11.2021 позивачем було оформлено та надано ДП УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ попередження про припинення (обмеження) електропостачання (розподілу) електричної енергії 29.11.2021 з 8.00 години. Однак, ДП УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ не було надано доступу до власних електроустановок працівникам позивача для вжиття заходів і припинення постачання (розподілу) електричної енергії та пломбування електрообладнання у відключеному стані, про що складено акт про недопуск від 29.11.2021.

Позивач повідомив, що припинення постачання (розподілу) електричної енергії ДП УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ з центрів живлення унеможливлюється наявністю субспоживачів.

Відповідно до матеріалів, що є додатками до листа ТОВ ЕНЕРДЖІ 365 від 10 грудня 2021 року № 9954, позивач листом від 30.11 2021 № 007-65/6529 повідомив ТОВ ЕНЕРДЖІ 365 про відсутність технічної можливості припинення електропостачання ДП УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ та призначення нової дати припинення (обмеження) електропостачання, а саме 07.12.2021.

Відповідно до інформації, наданої листом позивача від 25.01.2022 №001-33/235 на запит відповідача, на адресу ДП УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ були направлені попередження про припинення (обмеження) електропостачання (розподілу) електричної енергії 07.12.2021 та 20.12.2021.

Однак, ДП УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ не було надано доступу до власних електроустановок працівникам позивача про що складено акт про недопуск від 07.12.2021 та 20.12.2021.

Як повідомив позивач, ДП УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ систематично здійснювався недопуск представників позивача для здійснення заходів з припинення постачання (розподілу) електричної енергії за зверненням ТОВ ЕНЕРДЖІ 365.

Відповідно до положень пункту 7.10 розділу VII ПРРЕЕ, припинення електроживлення електроустановок споживача здійснюється оператором системи у порядку, визначеному Кодексом системи передачі та Кодексом систем розподілу.

У разі нездійснення оператором системи припинення електропостачання споживачу згідно з вимогою електропостачальника про відключення, купівля-продаж електричної енергії за договором про постачання зупиняється, а обсяги електричної енергії, використані споживачем після дати, зазначеної у вимозі про відключення, покладаються адміністратором розрахунків на оператора системи як втрати.

Відповідно до матеріалів, наданих ТОВ ЕНЕРДЖІ 365, листом від 30.11.2021 №9890 ТОВ ЕНЕРДЖІ 365 звернулось до ПАТ ЗАПОРІЖЖЯОБЛЕНЕРГО щодо покладення обсягів електричної енергії, використаних споживачем ДП УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ після 29.10.2021, на втрати позивача.

При цьому, позивач, керуючись пунктом 6.5 Договору, листом від 07.12.2021 №007-65/6716 та в порушення вимог пункту 7.10 розділу VII ПРРЕЕ та пункту 6.5 Типового договору повідомив ТОВ ЕНЕРДЖІ 365 щодо неможливості покладення обсягів електричної енергії, використаних ДП УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ після 29.11.2021, на втрати позивача.

Таким чином, обсяги електричної енергії, використані ДП УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ після 29.10.2021, були покладені на ТОВ ЕНЕРДЖІ 365.

Позивач звернувся до господарського суду Запорізької області із позовною зайвою до ДП УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ з вимогами припинити електроспоживання та безперешкодно допустити представників позивача до належних ДП УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ електроустановок для здійснення заходів з припинення постачання (розподілу) електричної енергії за зверненням електропостачальника.

За висновками акту перевірки встановлено порушення позивачем:

пункту 1 частини 3 статті 46 Закону України Про ринок електричної енергії від 13.04.2013 №2019-VІІІ (далі Закон №2019) щодо обов`язку оператора системи розподілу дотримуватися ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії;

частини 4 статті 46 Закону №2019, якою встановлено, що оператор системи розподілу надає послуги з розподілу електричної енергії на підставі договорів про надання послуг з розподілу. Договори про надання послуг з розподілу є публічними договорами приєднання та укладаються на основі типових договорів, форма яких затверджується регулятором;

підпункту 13 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов розподілу щодо обов`язку ліцензіата укладати договори, які є обов`язковими для здійснення ліцензійної діяльності, та виконувати умови цих договорів;

підпункту 31 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов розподілу щодо обов`язку ліцензіата припиняти електроживлення споживача у порядку та у випадках, визначених кодексом системи розподілу та правилами роздрібного ринку;

пункту 2.1.16 глави 2.1 розділу ІІ ПРРЕЕ, яким встановлено, що договір електропостачальника про надання послуг з розподілу / передачі електричної енергії є публічним договором приєднання, зміст якого визначається оператором системи на основі типового договору, що є додатком до цих Правил, оприлюднюється на офіційному вебсайті оператора системи та укладається шляхом надання електропостачальником заяви-приєднання;

пункту 7.10 розділу VІІ, яким встановлено, що припинення електроживлення електроустановок споживача здійснюється оператором системи у порядку, визначеному Кодексом системи передачі та Кодексом системи розподілу. У разі нездійснення оператором системи припинення електропостачання споживачу, згідно з вимогою електропостачальника про відключення, купівля-продаж електричної енергії за договором про постачання зупиняється, а обсяги електричної енергії, використані споживачем після дати, зазначеної у вимозі про відключення, покладаються адміністратором розрахунків на оператора системи як втрати;

пункту 4.1 Типового договору електропостачальника про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, що є додатком 4 до ПРРЕЕ, яким, зокрема, встановлено, що оператор системи зобов`язується обмежувати розподіл (передачу) за об`єктами споживачів постачальника на час і дату, визначену у вимозі постачальника про обмеження (відключення) відповідного об`єкта споживача.

Позивач, листом від 26.07.2022 №001-33/1478 надав письмові пояснення та обґрунтування (заперечення) до акту перевірки.

На підставі акту позапланової невиїзної перевірки №144 від 13.07.2022 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг було прийнято розпорядження від 09.08.2022 № 21-р Про усунення порушень ПАТ Запоріжжяобленерго, яким вирішено: зобов`язати ПАТ Запоріжжяобленерго усунути порушення нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, а саме: Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312, а саме:

пункту 2.1.16 глави 2.1 розділу ІІ, яким встановлено, що договір електропостачальника про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії є публічним договором приєднання, зміст якого визначається оператором системи на основі типового договору, що є додатком 4 до цих Правил, оприлюднюється на офіційному вебсайті оператора системи та укладається шляхом надання електропостачальником заяви-приєднання;

пункту 7.10 розділу VII, яким встановлено, що припинення електроживлення електроустановок споживача здійснюється оператором системи у порядку, визначеному Кодексом системи передачі та Кодексом систем розподілу.

У разі нездійснення оператором системи припинення електропостачання споживачу згідно з вимогою електропостачальника про відключення купівля-продаж електричної енергії за договором про постачання зупиняється, а обсяги електричної енергії, використані споживачем після дати, зазначеної у вимозі про відключення, покладаються адміністратором розрахунків на оператора системи як втрати, для чого: у строк до 25.08.2022 привести умови договору електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії, оприлюдненого на офіційному вебсайті ПАТ Запоріжжяобленерго, у відповідність до вимог законодавства, про що у строк до 01.09.2022 повідомити НКРЕКП та відділ НКРЕКП у Запорізькій області; обсяги електричної енергії, спожитої ДП УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ після дати, зазначеної у вимозі електропостачальника про припинення (обмеження) розподілу електричної енергії споживачу, до 31.12.2021 включно, віднести на витрати оператора системи розподілу (ПАТ Запоріжжяобленерго), про що у строк до 01.09.2022 повідомити ТОВ Енерджі 365, НКРЕКП та відділ НКРЕКП у Запорізькій області з наданням належним чином завірених копій підтвердних документів.

Вважаючи зазначене розпорядження від 09.08.2022 № 21-р протиправним, позивач звернувся до суду з позовом про його скасування.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, з огляду на наступне.

За приписами ч.1 ст.1 Закону України Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг від 22.09.2016 №1540-VIII (далі Закон №1540) Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України.

Особливості спеціального статусу Регулятора обумовлюються його завданнями і повноваженнями та визначаються цим Законом, іншими актами законодавства і полягають, зокрема, в особливостях організації та порядку діяльності Регулятора, в особливому порядку призначення членів Регулятора та припинення ними повноважень, у спеціальних процесуальних засадах діяльності Регулятора та гарантії незалежності в прийнятті ним рішень у межах повноважень, визначених законом, встановленні умов оплати праці членів та працівників Регулятора.

Регулятор є колегіальним органом, що здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Абзацом 2 пункту 1 частини 1 статті 2 Закону №1540 передбачено, що Регулятор здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема, у сфері енергетики: діяльності з виробництва, передачі, розподілу, постачання електричної енергії.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону №1540 Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.

Згідно із п. 4 ч. 2 ст. 3 Закону №1540 Регулятор здійснює державне регулювання, зокрема, шляхом державного контролю та застосування заходів впливу.

Регулятор здійснює державне регулювання шляхом: 1) нормативно-правового регулювання у випадках, коли відповідні повноваження надані Регулятору законом; 2) ліцензування діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг; 3) формування цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг та реалізації відповідної політики у випадках, коли такі повноваження надані Регулятору законом; 4) державного контролю та застосування заходів впливу; 5) використання інших засобів, передбачених законом.

Пунктами 1, 2, 4, 9 частини 3 статті 3 Закону №1540 визначено, що основними завданнями Регулятора є забезпечення ефективного функціонування та розвитку ринків у сферах енергетики та комунальних послуг; сприяння ефективному відкриттю ринків у сферах енергетики та комунальних послуг для всіх споживачів і постачальників та забезпечення недискримінаційного доступу користувачів до мереж/трубопроводів; забезпечення захисту прав споживачів товарів, послуг у сферах енергетики та комунальних послуг щодо отримання цих товарів і послуг належної якості в достатній кількості за обґрунтованими цінами; сприяння розвитку конкуренції на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг.

Пунктами 1, 5, 6, 11, 12, 22-1 частини 1 статті 17 Закону №1540 визначено, що для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор:

приймає обов`язкові до виконання рішення з питань, що належать до його компетенції;

контролює виконання операторами систем передачі та розподілу, операторами газотранспортної та газорозподільних систем, іншими суб`єктами ринків електричної енергії і природного газу, а у відповідних випадках - власниками систем їхніх зобов`язань відповідно до закону;

затверджує типові та схвалює примірні договори відповідно до закону;

контролює додержання ліцензіатами законодавства у відповідній сфері регулювання і ліцензійних умов провадження господарської діяльності та вживає заходів до запобігання порушенням ліцензійних умов;

розглядає справи про порушення ліцензійних умов, а також справи про адміністративні правопорушення і за результатами розгляду приймає рішення про застосування санкцій, накладення адміністративних стягнень у випадках, передбачених законом, приймає у межах своєї компетенції рішення про направлення до відповідних державних органів матеріалів про виявлені факти порушення законодавства;

проводить розслідування порушень щодо функціонування ринків електричної енергії та природного газу відповідно до затвердженого порядку.

Рішення Регулятора оформлюються постановами, крім рішень щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення контролю, які оформлюються розпорядженнями. Рішення Регулятора підписуються Головою.

Рішення Регулятора є обов`язковими до виконання суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг.

Частинами 1, 2 статті 22 Закону №1540 визначено, що суб`єкти господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, несуть відповідальність за правопорушення у сферах енергетики та комунальних послуг, визначені законами України "Про природні монополії", "Про комбіноване виробництво теплової та електричної енергії (когенерацію) та використання скидного енергопотенціалу", "Про ринок електричної енергії", "Про ринок природного газу", "Про трубопровідний транспорт", "Про теплопостачання", "Про питну воду та питне водопостачання", "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг", "Про енергетичну ефективність" та іншими законами, що регулюють відносини у відповідних сферах.

Відповідно до вимог ч. 4 ст. 46 Закону України Про ринок електричної енергії від 13.04.2017 № 2019-VIII (далі Закон №2019) оператор системи розподілу надає послуги з розподілу електричної енергії на підставі договорів про надання послуг з розподілу. Договори про надання послуг з розподілу є публічними договорами приєднання та укладаються на основі типових договорів, форма яких затверджується Регулятором.

Оплата послуг з розподілу здійснюється за тарифами, які регулює Регулятор відповідно до затвердженої ним методики. Тарифи на послуги з розподілу електричної енергії оприлюднюються операторами систем розподілу в порядку та строки, визначені нормативно-правовими актами, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.

За приписами ст. 77 Закону №2019 учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.

У разі скоєння правопорушення на ринку електричної енергії до відповідних учасників ринку можуть застосовуватися санкції у виді:

1) попередження про необхідність усунення порушень;

2) штрафу;

3) зупинення дії ліцензії;

4) анулювання ліцензії.

Отже, відповідач наділений повноваженням проводити перевірки позивача та застосовувати відповідні санкції.

Щодо викладення позивачем п. 6.5 Договору №10 в редакції додаткової угоди №5.

Пунктом 6.5 Типового договору електропостачальника про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії (додаток 4 до ПРРЕЕ) визначено наступне:

Обсяги електричної енергії, використані споживачем Постачальника після дати, зазначеної Постачальником у вимозі про відключення покладаються на втрати Оператора системи.

Разом з тим, п. 6.5 Договору №10 (в редакції додаткової угоди №5 від 22.10.2020) позивачем встановлено винятки (не передбачені пунктом 6.5 Типового договору) з обов`язку покладення обсягів електричної енергії, використаних споживачем постачальника після дати, зазначеної постачальником у правомірній вимозі про відключення, на оператора системи, а саме:

Обсяги електричної енергії, використані споживачем Постачальника після дати, зазначеної Постачальником у вимозі про відключення покладаються на втрати Оператора системи, крім випадків відсутності у оператори системи організаційно-технічної можливості для здійснення відключення споживача в точці розподілу електричної енергії з дотриманням умови одночасного забезпечення збереження необхідних рівнів надійності і якості електропостачання інших споживачів та субспоживачів (унаслідок застосування відповідної схеми електропостачання) у разі наявності однієї з таких обставин:

- не надання споживачем доступу до власних електроустановок уповноваженим представникам оператора системи для вибіркового відключення струмоприймачів споживача або субспоживача;

- не виконання споживачем обґрунтованих вимог оператора системи щодо припинення повністю або частково споживання електричної енергії самим споживачем;

- не здійснення споживачем відключення електроустановок субспоживачів, живлення яких здійснюється від технологічних електричних мереж споживача.

За приписами пп. 1, 2, 8 пп. 5.1.2 п. 5.1 розділу V ПРРЕЕ оператор системи зобов`язаний:

1) укладати договори з усіма споживачами, об`єкти яких розташовані (приєднані до електричних мереж та підключені) на території діяльності оператора системи, а також з усіма електропостачальниками, які мають намір постачати електричну енергію на території оператора системи, за формою та у порядку, передбаченими цими Правилами;

2) надавати послуги з передачі (розподілу) електричної енергії та доступ до своїх електричних мереж на недискримінаційній та прозорій основі за тарифами, встановленими Регулятором;

8) припиняти у випадках та в порядку, визначених Кодексом систем розподілу або Кодексом системи передачі та цими Правилами, електроживлення споживача за зверненням електропостачальника відповідно до умов договору з електропостачальником.

Тобто, обов`язок позивача як оператора системи, укладати договори, зокрема із постачальниками, за формою та у порядку, передбаченими ПРРЕЕ.

Типовий договір електропостачальника про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії є додатком №4 до ПРРЕЕ.

Тобто, позивачем в п. 6.5 Договору №10 в редакції додаткової угоди №5 були визначені для себе виключення з правил, встановлених нормативно-правовими актами, які регламентують взаємовідносини між оператором системи розподілу, постачальником електричної енергії та споживачем, зокрема Розділом VII ПРРЕЕ, та не передбачені жодним нормативно-правовим актом, який регламентує дані правовідносини.

Судом встановлено, що позивачем оскаржувались в судовому порядку положення п. 6.5 Типового договору електропостачальника про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії (далі - Типовий договір), який є Додатком № 4 до Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.01.2021 у справі №640/13104/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 13.05.2021, у задоволенні позову відмовлено.

За висновками Шостого апеляційного адміністративного суду: Відповідно до частини другої статті 3 Закону, функціонування ринку електричної енергії здійснюється, зокрема, на принципі відповідальності учасників ринку за недотримання, КСП, КСР, ПРРЕЕ, інших нормативно-правових актів і нормативних документів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов договорів, що укладаються на цьому ринку.

Положеннями пункту 5.1.5 глави 5.1 розділу V ПРРЕЕ визначено, що оператор системи несе відповідальність за дотримання умов договору та ПРРЕЕ щодо припинення або часткового обмеження електропостачання.

Таким чином, норми пункту 6.5 Типового договору застосовуються у разі недотримання оператором системи норм законодавства та умов укладеного договору електропостачальника про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, а саме нездійснення оператором системи припинення електроживлення споживача за зверненням електропостачальника цього споживача.

Відтак, норми пункту 6.5 Типового договору не суперечать вимогам законодавства, що регулює спірні правовідносини, оскільки буквальне тлумачення п.6.5 Договору дає змогу дійти висновку про те, що дана норма не наділяє позивача, як оператора, функціями електропостачальника, а відображає наслідки невиконання (несвоєчасне виконання) вимог постачальника про відключення абонента від електроживлення.

Наслідки невиконання оператором системи своїх безпосередніх функцій щодо відключення абонента від електроживлення призведе до збільшення витрат постачальника електроенергії, що в свою чергу спонукатиме позивача до належного виконання своїх зобов`язань.

Отже, апеляційним судом зроблено висновки, що визначене п. 6.5 Типового договору правило стосується відповідальності оператора системи за невиконання своїх безпосередніх функцій щодо відключення абонента від електроживлення.

Згідно з частиною четвертою статті 46 Закону №2019-VIII, оператор системи розподілу надає послуги з розподілу електричної енергії на підставі договорів про надання послуг з розподілу. Договори про надання послуг з розподілу є публічними договорами приєднання та укладаються на основі типових договорів, форма яких затверджується Регулятором.

Так, положеннями пункту 1.2.5. глави 1.2. Розділу І ПРРЕЕ встановлено, що оператор системи укладає договір про надання послуг з розподілу/ передачі електричної енергії, зміст якого визначається оператором системи на основі Типового договору електропостачальника про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії, який є додатком 4 до цих Правил та укладається з кожним електропостачальником, який звертається до оператора системи.

За приписами пп. 2.1.16 глави 2.1 розділу ІІ ПРРЕЕ, договір електропостачальника про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії є публічним договором приєднання, зміст якого визначається оператором системи на основі типового договору, що є додатком 4 до цих Правил, оприлюднюється на офіційному вебсайті оператора системи та укладається шляхом надання електропостачальником заяви-приєднання. Датою початку дії зазначеного договору є наступний робочий день від дня отримання оператором системи заяви-приєднання електропостачальника щодо укладення такого договору.

На вимогу електропостачальника оператор системи протягом трьох робочих днів від дати звернення повинен надати електропостачальнику підписаний оператором системи примірник укладеного договору електропостачальника про надання послуг з розподілу (передачі) у письмовій формі.

Відповідно до підпункту 5.1.2 пункту 5.1 ПРРЕЕ оператор системи зобов`язаний припиняти у випадках та в порядку, визначених Кодексом систем розподілу або Кодексом систем передачі та ПРРЕЕ, електроспоживання споживача за зверненням електропостачальника відповідно до умов договору з електропостачальником.

Згідно з пунктом 6.5 Типового договору електропостачальника про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії (Додаток 4 до ПРРЕЕ) обсяги електричної енергії, використані споживачем Постачальника після дати, зазначеної Постачальником у вимозі про відключення покладаються на втрати Оператора системи.

ПАТ Запоріжяобленерго приєдналося до Типового договору електропостачальника про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, що не заперечується сторонами.

За вказаних обставин обов`язок покладення на втрати Оператора системи обсягів електричної енергії, використаних споживачем Постачальника після дати, зазначеної Постачальником у вимозі про відключення, був передбачений діючим пунктом 6.5 договору, положення якого мають аналогічну правозастосовну дію як і пункт 7.10 ПРРЕЕ в редакції постанови НКРЕ від 19.05.2021 № 805.

Посилання позивача на те, що на момент конкретизації п. 6.5 Договору була відсутня норма п. 7.10 Правил роздрібного ринку електричної енергії, не змінює суті допущених позивачем порушень та не свідчить про протиправність оскарженого розпорядження відповідача.

Не змінює суті допущених позивачем порушень і його посилання на Положення про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібно ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану, затвердженого наказом Міненерго від 13.04.2022 № 148 та внесені додатковою угодою № 4 зміни до п. 6.5 Договору, оскільки ці обставини не входили до предмету перевірки, за наслідком якої було прийнято оскаржуване Розпорядження № 21-р.

Щодо правомірності невиконання позивачем вимоги постачальника електричної енергії щодо відключення.

В обґрунтування своєї позиції позивач зазначає, що ним вжито усіх можливих заходів для припинення постачання електроенергії споживачу ТОВ ЕНЕРДЖІ 365 - ДП УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ, проте зазначений споживач неодноразово відмовляв у допуску працівників позивача до своїх електроустановок, внаслідок чого позивач змушений був звернутися до господарського суду із відповідним позовом.

З матеріалів справи вбачається, що ТОВ ЕНЕРДЖІ 365 подано позивачу вимогу Постачальника на припинення (обмеження) розподілу електричної енергії споживачу (за вих. № 9817 від 11.11.2021), згідно з реєстром споживачів, яким необхідно припинити постачання електроенергії за листопад 2021 року - ДП Український науково-дослідний інститут спеціальних сталей, сплавів та феросплавів на об`єкті споживання за адресою: м. Запоріжжя, вул. Патріотична, буд. 74-А; причина (підстава) припинення постачання: заборгованість за договором про постачання електричної енергії споживачу; дата припинення постачання - 29.11.2021. У вимозі зазначено, що Постачальник попередив споживача про припинення (обмеження) розподілу електричної енергії у передбачений законодавством спосіб з дотриманням відповідних термінів.

Позивачем направлено ДП УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ попередження від 18.11.2021 про припинення постачання електричної енергії згідно з листом ТОВ Енерджі 365 № 9817 від 11.11.2021, починаючи з 08-00 години 29.11.2021. У попередженні вказано про необхідність до зазначеного часу завершити технологічний цикл та вжити необхідний комплекс заходів безпеки. Підстава припинення (обмеження) електроживлення споживача: заборгованість споживача з оплати за спожиту електричну енергію відповідно до умов договору з електропостачальником та відновлення електроспоживання відповідно до п. 7.12 ПРРЕЕ та п. 11.25.12 КСР після відповідного звернення електропостачальника. Попередження вручено під підпис головному енергетику Д.Д. Лисогір.

29.11.2021 представником позивача у присутності відповідального за електрогосподарство ДП Український науково-дослідний інститут спеціальних сталей, сплавів та феросплавів Лисогір Д.Д. складено акт про не допуск, в якому зазначено зокрема наступне: Споживач був попереджений Енергопостачальником та додатково оператором системи розподілу про необхідність оплати рахунків відповідно до умов договору та у разі несплати про необхідність припинити власне електроспоживання, вжити відповідний комплекс заходів; звернення на відкликання вимоги про припинення електропостачання від Електропостачальника до Оператора системи розподілу не надходило; споживач не виконав обґрунтовані вимоги щодо припинення власного електроспоживання; на вимогу інженера ТА СТА ПАТ Запоріжжяобленерго виконати відключення електрообладнання та надати доступ до пломбування електрообладнання споживача у відключеному стані отримана відмова; представник ПАТ Запоріжжяобленерго не був допущений електроустановки споживача для виконання припинення повністю або частково постачання (розподілу) електричної енергії та пломбування електрообладнання у відключеному стані.

Акт про не допуск від 29.11.2021 підписаний представниками позивача та споживача.

Представнику споживача - Лисогір Д.Д. під розпис вручено попередження від 29.11.2021 про здійснення припинення постачання електричної енергії згідно з листом ТОВ Енерджі 365 № 9817 від 11.11.2021, починаючи з 08-00 години 07.12.2021.

Позивачем направлено повідомлення від 30.11.2021 за вих. № 007-65/6529 ТОВ Енерджі 365 про відсутність технічної можливості припинення електроживлення споживачу ДП ДП УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ у заплановану дату згідно попередження - 29.11.2021 та вказано заплановану дату відключення згідно повторного попередження ОСР - 07.12.2021.

07.12.2021 представником позивача складено вдруге акт про не допуск, із зазначенням відомостей аналогічних викладеним в попередньому акті від 29.11.2021.

В січні 2022 року ПАТ Запоріжжяобленерго звернулося до господарського суду з позовною заявою. Судом встановлено, що рішенням Господарського суду Запорізької області від 08.09.2022 у справі №908/221/22, яке набрало законної сили 13.10.2022, зобов`язано Державне підприємство Український науково-дослідний інститут спеціальних сталей, сплавів та феросплавів припинити електроспоживання та безперешкодно допустити представників Публічного акціонерного товариства Запоріжжяобленерго до належних Державному підприємству Український науково-дослідний інститут спеціальних сталей, сплавів та феросплавів об`єктів (електроустановок) для здійснення заходів з припинення постачання (розподілу) електричної енергії за зверненням електропостачальника та пломбування пристроїв їх підключення.

Також судом встановлено, що протягом періоду листопад 2021 року жовтень 2022 року до електричних мереж ДП УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ були приєднані три субспоживача Гіпропром, ПрАТ Водафон та ТОВ Лайфселл. Твердження позивача про відсутність технічної можливості виконати відключення електроустановки ДП УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ суд визнав необґрунтованими.

Відтак, позивачем не доведено вжиття всіх можливих заходів з метою виконання вимоги постачальника електричної енергії про відключення споживача електроенергії. До того ж, вжиття таких заходів позивачем не спростовує правомірність вимог, викладених відповідачем в оскарженому розпорядженні

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що розпорядження прийняте відповідачем з дотриманням вимог нормативно-правових актів, які регулюють спірні правовідносини, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені законами України. Підстави для скасування правомірного розпорядження відповідача в спірному випадку відсутні.

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції ухвалив законне та обґрунтоване рішення, без порушень норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги позивача висновків суду не спростовують, тому рішення суду першої інстанції у цій справі необхідно залишити без змін, а апеляційну скаргу позивача без задоволення.

Керуючись п.1ч.1 ст.315, ст.316, ст.ст.322, 328, 329 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 06 березня 2023 року у справі № 280/5471/22 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у випадках та в строки, визначені статтями 328,329 КАС України.

Головуючий - суддяН.П. Баранник

суддяН.І. Малиш

суддяА.А. Щербак

Джерело: ЄДРСР 112380546
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку