open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Вліво
27.11.2023
Постанова
30.10.2023
Ухвала суду
18.09.2023
Ухвала суду
21.08.2023
Ухвала суду
18.07.2023
Рішення
11.07.2023
Ухвала суду
06.07.2023
Ухвала суду
13.06.2023
Ухвала суду
13.06.2023
Ухвала суду
07.06.2023
Ухвала суду
23.05.2023
Ухвала суду
18.05.2023
Ухвала суду
03.05.2023
Ухвала суду
09.03.2023
Ухвала суду
11.01.2023
Ухвала суду
10.01.2023
Ухвала суду
06.12.2022
Ухвала суду
08.11.2022
Ухвала суду
06.10.2022
Ухвала суду
04.10.2022
Ухвала суду
12.09.2022
Ухвала суду
06.09.2022
Ухвала суду
25.07.2022
Ухвала суду
08.07.2022
Ухвала суду
08.07.2022
Ухвала суду
21.06.2022
Ухвала суду
20.06.2022
Ухвала суду
30.05.2022
Ухвала суду
27.04.2021
Ухвала суду
23.04.2021
Ухвала суду
07.04.2021
Ухвала суду
15.03.2021
Ухвала суду
24.12.2020
Ухвала суду
15.12.2020
Ухвала суду
03.12.2020
Ухвала суду
25.11.2020
Ухвала суду
16.11.2020
Ухвала суду
07.10.2020
Ухвала суду
24.09.2020
Ухвала суду
07.09.2020
Ухвала суду
12.06.2019
Ухвала суду
10.06.2019
Ухвала суду
23.05.2019
Ухвала суду
16.05.2019
Ухвала суду
07.02.2019
Ухвала суду
07.02.2019
Ухвала суду
28.01.2019
Ухвала суду
11.12.2018
Ухвала суду
15.11.2018
Ухвала суду
05.11.2018
Ухвала суду
05.11.2018
Ухвала суду
05.11.2018
Ухвала суду
10.10.2018
Ухвала суду
10.10.2018
Ухвала суду
18.09.2018
Ухвала суду
28.08.2018
Ухвала суду
03.08.2018
Ухвала суду
Вправо
Справа № 914/1392/18
Моніторити
Постанова /27.11.2023/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /30.10.2023/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /18.09.2023/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.08.2023/ Західний апеляційний господарський суд Рішення /18.07.2023/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /11.07.2023/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /06.07.2023/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /13.06.2023/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /13.06.2023/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /07.06.2023/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /23.05.2023/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /18.05.2023/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /03.05.2023/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /09.03.2023/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /11.01.2023/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /10.01.2023/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /06.12.2022/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /08.11.2022/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /06.10.2022/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /04.10.2022/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /12.09.2022/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /06.09.2022/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /25.07.2022/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /08.07.2022/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /08.07.2022/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /21.06.2022/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /20.06.2022/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /30.05.2022/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /27.04.2021/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /23.04.2021/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /07.04.2021/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /15.03.2021/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /24.12.2020/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /15.12.2020/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /03.12.2020/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /25.11.2020/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /16.11.2020/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /07.10.2020/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /24.09.2020/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /07.09.2020/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /12.06.2019/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /10.06.2019/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /23.05.2019/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /16.05.2019/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /07.02.2019/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /07.02.2019/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /28.01.2019/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /11.12.2018/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /15.11.2018/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /05.11.2018/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /05.11.2018/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /05.11.2018/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /10.10.2018/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /10.10.2018/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /18.09.2018/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /28.08.2018/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /03.08.2018/ Господарський суд Львівської області
emblem
Справа № 914/1392/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /27.11.2023/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /30.10.2023/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /18.09.2023/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.08.2023/ Західний апеляційний господарський суд Рішення /18.07.2023/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /11.07.2023/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /06.07.2023/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /13.06.2023/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /13.06.2023/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /07.06.2023/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /23.05.2023/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /18.05.2023/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /03.05.2023/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /09.03.2023/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /11.01.2023/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /10.01.2023/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /06.12.2022/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /08.11.2022/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /06.10.2022/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /04.10.2022/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /12.09.2022/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /06.09.2022/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /25.07.2022/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /08.07.2022/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /08.07.2022/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /21.06.2022/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /20.06.2022/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /30.05.2022/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /27.04.2021/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /23.04.2021/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /07.04.2021/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /15.03.2021/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /24.12.2020/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /15.12.2020/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /03.12.2020/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /25.11.2020/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /16.11.2020/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /07.10.2020/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /24.09.2020/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /07.09.2020/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /12.06.2019/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /10.06.2019/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /23.05.2019/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /16.05.2019/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /07.02.2019/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /07.02.2019/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /28.01.2019/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /11.12.2018/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /15.11.2018/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /05.11.2018/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /05.11.2018/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /05.11.2018/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /10.10.2018/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /10.10.2018/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /18.09.2018/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /28.08.2018/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /03.08.2018/ Господарський суд Львівської області

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18.07.2023 Справа № 914/1392/18

Господарський суд Львівської області в складі:

головуючого судді Запотічняк О.Д., судді Горецької З.В., судді Стороженко О.Ф.

за участю секретаря судового засідання Волошин Р.Р.

розглянувши матеріали

позовної заяви: Товариства з обмеженою відповідальністю Львівгаз збут, Львівська область, м. Львів;

до відповідача: Акціонерного товариства Оператор газорозподільних систем Львівгаз, Львівська область, м. Львів;

за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог, щодо предмета спору на стороні відповідача: Публічного акціонерного товариства Національна акціонерна компанія Нафтогаз України, м. Київ;

про: зобов`язання Відповідача скасувати безпідставно нараховані обсяги природного газу за період з 01.07.2015р. по 01.10.2018р. з приведенням їх до стандартних умов відповідно до Методики приведення об`єму природного газу до стандартних умов за показами побутових лічильників у разі відсутності приладів для вимірювання температури та тиску газу, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики від 26.02.2004р. №116; зобов`язання Відповідача здійснити перерахунок обсягів спожитого природного газу побутовими споживачами за період 01.07.2015р. по 01.10.2018р. відповідно до робочих об`ємів лічильників природного газу.

за участю представників:

від позивача: не з`явився;

від відповідача: не з`явився;

від третьої особи: Будник Б.А.;

Хід розгляду справи.

На розгляд Господарського суду Львівської області надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Львівгаз збут до Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації Львівгаз про зобов`язання скасувати безпідставно нараховані обсяги газу за період з 01.07.2015р. по 01.10.2018р.; зобов`язання здійснити перерахунок обсягів спожитого природного газу побутовими споживачами за період з 01.07.2015р. по 01.10.2018р. відповідно до робочих об`ємів лічильників природного газу.

Ухвалою Господарського суду Львівської області від 03.08.2018р. суд постановив прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі: здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження; призначити підготовче засідання на 28.08.2018р.

Подальший хід розгляду справи викладено в ухвалах суду. Так, зокрема, ухвалою від 07.02.2019р. суд постановив призначити судову експертизу; провадження у справі зупинити; доручити проведення судової експертизи кваліфікованим фахівцям Київського науково-дослідного інституту судових експертиз.

31.03.2020р. за вх. №278 від Київського науково-дослідного інституту судових експертиз до суду надійшов супровідний лист від 21.02.2020р. вих. №7434/7438/19-72/3703/3704/20-72, яким надіслано Висновок експертів за результатами проведення комісійної судово-економічної експертизи від 21.02.2020р. №7434/7438/19-72/3703/3704/20-72 на 15 арк. з додатками на 17 арк., Акт здачі-приймання висновку експертів на 1 арк. та повернуто матеріали справи №914/1392/18 в чотирьох томах.

Ухвалою від 24.12.2020р. судом постановлено призначити додаткову судову експертизу; доручити проведення судової експертизи кваліфікованим фахівцям Київського науково-дослідного інституту судових експертиз із залученням, при необхідності, судових експертів та фахівців, які володіють необхідними знаннями в даній галузі (у тому числі працівників інших установ.

Супровідним листом від 16.05.2022р. вих. №1574/21-72/11325-11326/22-72 (вх.№10903/22 від 24.05.2022р.) Київським науково-дослідним інститутом судових експертиз надіслано Висновок експертів від 16.05.2022р. №1574/21-72/11325-11329/22-72 за результатами проведення додаткової комісійної економічної експертизи.

Подальший хід розгляду справи викладено в ухвалах суду.

Згідно із розпорядженням керівника апарату Господарського суду Львівської області № 125 від 01.05.2023, враховуючи наказ голови суду №05-13/36 від 27.04.2023 про відрахування зі штату суду судді Фартушка Т.Б., у зв`язку із звільненням його з посади судді (подання заяви про відставку), відповідно до пункту 2.3.50. Положення про автоматизовану систему документообігу суду та Рішення зборів суддів Господарського суду Львівської області від 07.08.2020 було призначено повторний автоматизований розподіл судової справи №914/1392/18.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01.05.2023 судову справу №914/1392/18 передано для розгляду колегії суддів: головуючому судді Запотічняк О.Д., судді Горецькій З.В., судді Стороженко О.Ф. Інформацію внесено до системи автоматизованого розподілу.

Ухвалою від 03.05.2023 суд прийняв до розгляду справу у складі колегії суддів: головуючого судді Запотічняк О.Д., судді Горецької З.В., судді Стороженко О.Ф., розгляд справи ухвалив розпочати спочатку за правилами загального позовного провадження та призначив розгляд справи в підготовчому засіданні на 23.05.2023.

Ухвалою від 23.05.2023 суд відклав розгляд справи на 13.06.2023.

12.06.2023 на адресу суду надійшло клопотання представника Позивача про призначення додаткової (комплексної) експертизи (Вх. №2304/23).

Ухвалою від 13.06.2023 суд відмовив в задоволенні клопотання Позивача про призначення додаткової комплексної експертизи.

Ухвалою від 13.06.2023 суд закрив провадження у справі та призначив розгляд справи по суті на 11.07.2023.

Ухвалою від 11.07.2023 суд відклав розгляд справи на 18.07.2023, у зв`язку із поданням клопотання позивачем про відкладення розгляду справи та неявкою відповідача.

В судове засіданні 18.07.2023 з`явився представник третьої особи, надав пояснення по суті спору, просив у задоволенні позовних вимог відмовити. Представники позивача та відповідача повторно не з`явились, хоча належним чином повідомлені про час, дату та місце слухання справи, а тому в силу п. 2 ч. 3 ст. 202 ГПК України суд розглядає справу за їх відсутності.

В судовому засіданні 18.07.2023 судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Правова позиція позивача.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що за період з 01.07.2015 по 01.10.2018 обсяги природного газу, нараховані АТ "Львівгаз" побутовим споживачам, не співпадають з фактично спожитими ними обсягами газу. Об`єм та обсяг розподіленого споживачам природного газу має розбіжності, у зв`язку із тим, що споживачам до сплати було виставлено суму вартості газу за об`ємами газу, що не приведено до стандартних умов, що призвело до виникнення різниці між вартістю спожитого газу, приведеного до стандартних умов та вартістю газу, на яку фактично було виставлено квитанцій.

За таких обставин ТОВ "Львівгаз збут" несе збитки на суму об`єму природного газу не приведеного АТ "Львівгаз" до стандартних умов, а також на суму різниці в нормах споживання, оскільки вказаний об`єм позивач купує у НАК "Нафтогаз України" і, при цьому, позбавлене права нараховувати їх до оплати побутовим споживачам.

Просив зобов`язати АТ Львівгаз скасувати безпідставно нараховані обсяги природного газу за період з 01.07.2015р. по 01.10.2018р. з приведенням їх до стандартних умов відповідно до Методики приведення об`єму природного газу до стандартних умов за показами побутових лічильників у разі відсутності приладів для вимірювання температури та тиску газу, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики від 26.02.2004р. №116 та зобов`язати АТ Львівгаз здійснити перерахунок обсягів спожитого природного газу побутовими споживачами за період 01.07.2015р. по 01.10.2018р. відповідно до робочих об`ємів лічильників природного газу.

Правова позиція відповідача.

Представник відповідача проти позову заперечив та просив суд в позові відмовити. Свої заперечення обґрунтовував наступним.

Оператор ГРМ зобов`язаний дотримуватися вимог Кодексу ГРМ. Відтак, застосування АТ Львівгаз Методики приведення об`єму природного газу до стандартних умов, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики від 26.02.2004 року №116, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 19.03.2004 року за №346/8945 є обов`язковим. Тому АТ Львівгаз зобов`язане щомісячно надавати інформацію про обсяг спожитого населенням природного газу Позивачу, який приведений до стандартних умов, тобто з урахуванням коефіцієнта затвердженого для Львівської області.

Відповідачем здійснювались виходи за адресами споживачів з метою зняття контрольних показників, і де була можливість то контрольні показники були зняті та проведені відповідні коригування.

Відтак, з боку ПАТ Львівгаз відсутні порушення норм діючого законодавства, а також умов діючих договорів при здійсненні розподілу природного газу, в тому числі в частині обліку спожитого природного газу побутовими споживачами.

Згідно Додатку до постанови Кабінету Міністрів України від 23 березня 2016 р. № 203 в редакції від 19.08.2017 Кабінетом Міністрів України встановлено норми споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників.

Дані норми споживання природного газу затверджені Постановою Кабінету Міністрів України №203 від 23 березня 2016 р. є суттєво заниженими, оскільки різниця між фактично спожитими обсягами газу споживачами необладнаними лічильниками газу та нормами споживання газу розцінюється як втрати в газорозподільних мережах, що повинні компенсуватись за рахунок газорозподільного підприємства.

Застосування відповідних недостовірних норм споживання природного газу самими споживачами призводить до неповної оплати природного газу, що є порушенням принципу "відповідності оплати житлово-комунальних послуг їх кількості", закріпленого в підп. 5 ч. 1 ст. 30 Закону України "Про житлово-комунальні послуги". Застосування необгрунтованих норм споживання природного газу вважатиметься порушенням як прав, так і обов`язків споживачів та інших учасників ринку природного газу.

Відповідно ТОВ Львівгаз збут отримано дані від ПАТ Львівгаз по об`єктах побутових споживачів, де не встановлені прилади обліку, по розмірам норм затверджених постановою КМ України від 23 березня 2016р., яку визнано судом протиправною та нечинною.

Правова позиція третьої особи.

Представник третьої особи просив у задоволенні позовних вимог відмовити. Зокрема у поясненнях зазначено, що Національна акціонерна компанія Нафтогаз України піддає під сумнів ті обставини, які вказуються позивачем у даній справі, оскільки фактично дана справа є способом уникнення від юридичної відповідальності та затягуванням розгляду інших справ, що знаходяться в провадженні Господарського суду Львівської області за позовом Національна акціонерна компанія Нафтогаз України до ТОВ Львівгаз збут по стягненню суми основної суми заборгованості та штрафних санкцій.

Фактичні обставини справи, встановлені судом.

Відповідно до п. 27 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про ринок природного газу", який набрав чинності 01.10.2015, постачальник природного газу - це суб`єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із постачання природного газу.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Львівгаз Збут" (позивач у справі) є суб`єктом господарювання, основним видом діяльності якого є діяльність з постачання природного газу.

ТОВ "Львівгаз Збут", здійснюючи господарську діяльність з постачання природного газу для категорії споживачів таких як населення та релігійні організації, відповідно до Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (відносини у перехідний період), затвердженого постановою КМУ від 01.10.2015 № 758, що діяла до 31.03.2017 включно (далі - Положення № 758), та відповідно до Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування природного газу, затвердженого постановою КМУ від 22.03.2017 № 187, що діє з 01 квітня 2017 року (далі - Положення № 187), є суб`єктом ринку природного газу, на якого покладено спеціальні обов`язки для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу.

Спеціальний обов`язок позивача - це обов`язок його як постачальника природного газу, який придбав природний газ у ПАТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" відповідно до Положення № 187, постачати такий природний газ побутовим споживачам та релігійним організаціям (крім обсягів, що використовуються для провадження їх виробничо-комерційної діяльності) на умовах та у порядку, що визначені цим Положенням.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до вищевказаних норм, між Товариством з обмеженою відповідальністю " Львівгаз Збут" та Публічним акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" були укладені договори на купівлю-продаж природного газу, а саме: договір № 15-761-Н від 30.06.2015, договір №16-150-Н від 30.12.2015, договір № 38ILvz1917-17-Н від 12.04.2017, договір № 16-431-Н від 28.10.2016 та договір № 17-430-Н від 27.09.2017.

Згідно з підписаними актами приймання-передачі природного газу за вищевказаними договорами, ПАТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" передано, а ТОВ "Львівгаз Збут" прийнято природного газу:

- за договором № 15-761-Н від 30.06.2015 по актах за період з липня 2015 року по грудень 2015 року включно 286 826,699 тис.м3;

- за договором №16-150-Н від 30.12.2015 по актах за період з січня 2016 року по вересень 2016 року включно 530 188,329 тис.м3;

- за договором № 16-431-Н від 28.10.2016 по актах за період з жовтня 2016 року по березень 2017 року включно 716 918,615 тис.м3;

- за договором № 38ILvz1917-17-Н від 12.04.2017 по актах за період з квітня по вересень 2017 року включно 173 674,538 тис.м3.

- за договором № 17-430-Н від 27.09.2017 по актах за період з жовтня 2017 року по вересень 2018 року включно 816 763,281 тис.м3.

Відносини між газопостачальними організаціями та громадянами-споживачами газу регламентуються "Правилами постачання природного газу", затвердженими Постановою КМУ від 30.09.2015 № 2496 (надалі - Правила постачання природного газу) та Кодексом газорозподільних систем, затвердженим постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2494.

Відповідно до п. 2 розділу III Правил постачання природного газу, постачання природного газу споживачу здійснюється за договором постачання природного газу, який укладається відповідно до вимог цього розділу, за яким постачальник зобов`язаний поставити споживачу природний газ у необхідних для споживача об`ємах (обсягах), а споживач зобов`язаний своєчасно оплачувати постачальнику вартість природного газу у розмірі, строки та порядку, що визначені договором.

Станом на 01.05.2018 на обслуговуванні ТОВ "Львівгаз Збут" по м. Львові та Львівській області знаходиться 812 154 побутових споживачів природного газу.

Відповідно до п. 13 розділу III Правил постачання природного газу, розрахунки (побутовим споживачем) за послуги з газопостачання можуть проводитися на підставі даних про об`єм (обсяг) газу, визначений споживачем та Оператором ГРМ за підсумками місяця відповідно до умов договору розподілу природного газу, укладеного між побутовим споживачем та Оператором ГРМ, або за плановою величиною середньомісячного споживання в опалювальний та міжопалювальний періоди.

Матеріали справи свідчать, що 25.06.2015 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Львівгаз Збут" (позивач) та Публічним акціонерним товариством "Львівгаз" (відповідач) було укладено договір на розподіл природного газу № 250615-Н (далі - Договір).

Відповідно до п. 3.4 Договору, за підсумками розрахункового періоду Газорозподільне підприємство формує акт про фактичний обсяг спожитого (розподіленого) газу та реєстр обсягів розподіленого природного газу споживачам Замовника за розрахунковий період по споживачах постачальника за регульованим тарифом, що є Замовником, та у зазначений строк передає його на погодження Замовникові.

За наявності розбіжностей у частині визначення обсягу розподіленого газу вони підлягають урегулюванню відповідно до умов Договору або в судовому порядку.

Пунктом 4.6 Договору передбачено, що послуги з транспортування природного газу ГРМ підтверджуються підписаним між Газорозподільним підприємством та Замовником актом наданих послуг, що оформлюється з урахуванням обсягу протранспортованого газу за розрахунковий період, визначений відповідно до розділу III Договору.

Відповідно до умов Договору, обсяги протранспортованого природного газу, визначені в актах на підставі даних Оператора ГРМ.

Згідно з актами наданих послуг ПАТ "Львівгаз", обсяг розподіленого газу споживачам категорії населення з жовтня 2016 р. по вересень 2017 р. склав: 890 593,153 тис.м3.

Для збору та передачі інформації фактичного об`єму споживання (розподілу/постачання) природного газу (алокація) по об`єкту побутового споживача у відповідача та позивача існує електронна абонентська база споживачів природного газу, що підтверджується Довідкою ТОВ "Львівгаз Збут" від 29.06.2017, яка погоджена директором ПАТ "Львівгаз", згідно з якою позивач підтвердив наявність абонентської бази споживачів природного газу (електронної бази), необхідної для здійснення розрахунків із споживачами (у тому числі із застосуванням лічильників та норм, установлених законодавством України), яка містить, зокрема, перелік споживачів (субспоживачів), які приєднані до/через газові мережі ПАТ "Львівгаз", їх адреси, фактичний обсяг споживання не менш як у розрізі 12 попередніх місяців, інформацію про вузли комерційного обліку природного газу, їх тип і клас точності, які знаходяться на цій території адміністративно територіальної одиниці.

Таким чином, визначені Оператором ГРМ обсяги розподілу та споживання природного газу є обов`язковими для їх використання ТОВ "Львівгаз Збут" у взаємовідносинах між ТОВ "Львівгаз Збут" та побутовим споживачем природного газу.

На підставі наданої Оператором ГРМ (відповідачем) інформації щодо обсягу спожитого газу, позивач здійснює відповідні нарахування оплати за спожитий природний газ.

В результаті перевірки позивачем фактичних показників лічильників за даними побутових споживачів ТОВ Львівгаз збут співставивши з показниками лічильників за даними ПАТ "Львівгаз" стало відомо про існування розбіжностей між даними наданими Позивачу Відповідачем щодо обсягів фактично спожитого природного газу та даними, які передані побутовим споживачам.

При цьому, позивач зазначає, що з боку ПАТ "Львівгаз" не вчинено дій, щодо приведення показань лічильників природного газу побутових споживачів до фактичних. У зв`язку з чим у позивача виникла підозра щодо того, що з боку ПАТ "Львівгаз" допущено завищення обсягів природного газу споживачам категорії населення шляхом донарахування та обліку газу за плановими величинами середньомісячного споживання газу у зв`язку з чим, відповідач ухиляється від зняття показників лічильника газу по іншим абонентам.

Як вказує позивач, передача недостовірних даних Оператором ГРМ, впливає на розмір зобов`язання ТОВ "Львівгаз Збут" перед ПАТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" за договорами купівлі-продажу природного газу та може завдати позивачу фінансових збитків.

Оцінка суду.

Предметом спору у даній справі є вимога зобов`язати відповідача скасувати безпідставно нараховані обсяги природного газу за період з 01.07.2015 року по 01.10.2018 року по особовим рахункам споживачів та здійснити перерахунок обсягів спожитого природного газу за період з 01.07.2015 року по 01.10.2018 року згідно фактичних даних спожитого природного газу населенням.

Правовідносини сторін виникли з Договору, за яким Відповідач (газорозподільне підприємство) зобов`язався надати Позивачу (замовник) послугу з розподілу природного газу до меж балансової належності споживачів замовника, а Позивач - прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, що визначені Договором.

Взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем визначає Кодекс газорозподільних систем, затверджений постановою НКРЕКП №2494 від 30 вересня 2015 року, (надалі - Кодекс ГРМ).

Відповідно до п.п. 1, 2 глави 1 розділу VI Комерційні умови доступу до газорозподільної системи для отримання/передачі природного газу Кодексу газорозподільних систем (надалі - Кодекс ГРМ), суб`єктам ринку природного газу (у т.ч. споживачі), які в установленому законодавством порядку підключені до газорозподільних систем, мають право на отримання/передачу природного газу зазначеними газорозподільними системами за умови дотримання ними вимог цього Кодексу та укладення договору розподілу природного газу. Доступ споживачів, у т.ч. побутових споживачів, до ГРМ для споживання (постачання) природного газу, надається за умови та на підставі укладеного між споживачем та оператором ГРМ (до ГРМ якого підключений об`єкт споживача) договору розподілу природного газу, що укладається за формою договору розподілу природного газу, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2498 від 30 вересня 2015 року (далі - типовий договір розподілу природного газу), в порядку, визначеному цим розділом.

Комерційний облік природного газу в газорозподільній системі організовується та здійснюється з метою визначення повної та достовірної інформації про об`єми (обсяги) природного газу, які надійшли до ГРМ від суміжних суб`єктів ринку природного газу (ГДП, ВБГ, Оператора ГТС), та об`єми (обсяги) природного газу, які розподілені (передані) з ГРМ підключеним до неї споживачам і суміжним Операторам ГРМ, та подальшого використання інформації у взаємовідносинах між суб`єктами ринку природного газу, у т.ч. для взаєморозрахунків між ними (п. 1 гл. 1 розділу ІХ Кодексу ГРМ).

Відповідно до абзаців 3, 4 п. 5 глави 4 розділу IX Кодексу ГРМ, оператор ГРМ в установленому законодавством порядку передає інформацію про об`єм та обсяг розподіленого споживачу (спожитого ним) природного газу за відповідний період до оператора ГТС для проведення ним остаточної алокації по постачальнику споживача. Визначені за умовами цієї глави та договору розподілу природного газу об`єми та обсяги розподілу та споживання природного газу є обов`язковими для їх використання у взаємовідносинах між побутовим споживачем та його постачальником.

Споживач, який за умовами договору розподілу природного газу розраховується за лічильником газу, зобов`язаний щомісяця станом на 01 число місяця знімати фактичні показання лічильника газу та протягом п`яти діб (до 05 числа включно) надавати їх Оператору ГРМ у спосіб, визначений договором розподілу природного газу.

У разі неотримання Оператором ГРМ до 06 числа місяця, що настає за розрахунковим, показань лічильника газу та за умови, що лічильник газу не оснащений засобами дистанційної передачі даних, фактичний об`єм розподілу та споживання природного газу (алокація) по об`єкту споживача за розрахунковий період визначається Оператором ГРМ на рівні планового місячного об`єму споживання на відповідний період, що розраховується, виходячи з групи споживання побутового споживача, з урахуванням вимог цього Кодексу. Якщо за підсумками наступного місяця споживач своєчасно надасть покази лічильника газу, формування об`єму розподілу та споживання природного газу за період зазначеного місяця здійснюється з урахуванням наданих показань.

Оператор ГРМ має право здійснювати контрольні зняття показів лічильника природного газу споживача та зобов`язаний не рідше одного разу на шість місяців здійснювати контрольне зняття показань лічильника газу (з урахуванням встановленого строку для контрольного огляду вузла обліку) та формувати об`єм розподілу і споживання природного газу по об`єкту споживача за розрахунковий місяць, в якому було здійснено контрольне зняття показань лічильника газу, з урахуванням його фактичних показань.

З наведеного вбачається, що відповідно до умов договору, відповідач зобов`язався надати позивачу з 01.07.2015 послугу з транспортування природного газу газорозподільними мережами до меж балансової належності споживачів замовника (пункт призначення) відповідно до актів розмежування балансової належності газопроводів та експлуатаційної відповідальності сторін.

Газ замовника, транспортування якого за договором здійснює газорозподільне підприємство, призначений для задоволення потреб населення та релігійних організацій (крім обсягів, що використовується для виробничо-комерційної діяльності), газоспоживне обладнання яких підключено до газорозподільних мереж (п. 2.2. договору).

В свою чергу, згідно з умовами п. 2.3 договору, позивач зобов`язався сплатити відповідачу вартість послуг з транспортування природного газу ГРМ у розмірі, строки та порядку, що передбачені умовами договору.

Відповідно до п. 3.1 вказаного договору за розрахункову одиницю протранспортованого природного газу приймається один кубічний метр (куб.м.) газу, приведений до стандартних умов: температура газу (І) = 20 градусів за Цельсієм, тиск газу (Р) - 760 мм ртутного стовпчика (101,325 кПа).

Таким чином, після отримання показників лічильників побутових споживачів ПАТ "Львівгаз", як Оператор ГРМ, приводить такий об`єм природного газу до стандартних умов відповідно до вимог Кодексу ГРМ та умов Договору на розподіл природного газу № 250615-Н. На підставі визначених ПАТ "Львівгаз" об`ємів природного газу за підсумками розрахункового періоду складається акт про фактичний обсяг спожитого (розподіленого) природного газу.

Пунктом 3.2 договору передбачено, що облік обсягів природного газу, що транспортується на умовах договору, здійснюється згідно з Правилами користування та Правилами обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, постачання та споживання, затвердженими наказом Міністерства палива та енергетики України № 618 від 27 грудня 2005 року, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України за № 67/11941 від 26 січня 2006 року, та для споживачів-населення за Правилами надання населенню послуг з газопостачання, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 09 грудня 1999 року N 2246.

Відповідно до п. 3.3 договору обсяг протранспортованого природного газу за розрахунковий період для споживачів постачальника за регульованим тарифом визначається відповідно до договорів на постачання газу, укладених між замовником, відповідним споживачем та газорозподільним підприємством.

Згідно умов абз. 2 п. 3.4 договору за наявності розбіжностей у частині визначення обсягу протранспортованого газу вони підлягають урегулюванню відповідно до умов договору або у судовому порядку. До вирішення цього питання обсяг протранспортованого газу встановлюється відповідно доданих Газорозподільного підприємства.

Згідно з п.1 глави 4 розділу IX Кодексу ГРМ, затвердженого постановою НКРЕКП №2494 від 30 вересня 2015 року, визначення фактичного об`єму споживання (розподілу/постачання) природного газу (алокації) по об`єкту побутового споживача здійснюється на межі балансової належності між оператором ГРМ і побутовим споживачем на підставі даних лічильника газу з урахуванням вимог цього Кодексу та договору. Для визначення фактичного об`єму споживання (розподілу/постачання) природного газу (алокації) приймаються дані лічильника газу оператора ГРМ. У разі відсутності лічильника газу в оператора ГРМ приймаються дані лічильника газу побутового споживача. При цьому, оператор ГРМ має право протягом експлуатації лічильника газу та відповідно до вимог цього Кодексу здійснювати контрольне зняття показань лічильника газу для контролю та перевірки його показань.

Оператор ГРМ щомісяця передає дані про об`єм спожитого газу, визначеного з урахуванням вимог Кодексу ГРМ, постачальнику природного газу із спеціальними обов`язками для проведення розрахунків зі споживачем. В свою чергу, визначені оператором ГРМ об`єми та обсяги розподілу та споживання природного газу є обов`язковими для їх використання у взаємовідносинах між побутовим споживачем та його постачальником.

За наведеного, відповідач у даній справі, як оператор газорозподільних систем, здійснює облік спожитого природного газу, зокрема, визначення спожитих побутовими споживачами обсягів природного газу, а позивач у даній справі, як постачальник із спеціальними обов`язками, здійснює нарахування оплати за спожитий природний газ за даними оператора ГРМ і збір коштів за використаний природний газ по населенню.

Згідно ст. 12 Закону України Про ринок природного газу, постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачені договором.

Відповідно до пункту 31 частини 1 статті 1 Закону України Про ринок природного газу, природний газ, нафтовий (попутний) газ, газ (метан) вугільних родовищ та газ сланцевих товщ, газ колекторів щільних порід, газ центрально-басейнового типу (далі - природний газ) - суміш вуглеводнів та невуглеводних компонентів, що перебуває у газоподібному стані за стандартних умов (тиск - 760 міліметрів ртутного стовпа і температура - 20 градусів за Цельсієм) і є товарною продукцією.

Частиною 3 ст. 18 Закону України Про ринок природного газу визначено, що постачання природного газу споживачам здійснюється за умови наявності вузла обліку природного газу. Результати вимірювань вузла обліку природного газу можуть бути використані за умови забезпечення єдності вимірювань.

Відповідно до ч. 1 ст. 38 Закону України Про ринок природного газу права та обов`язки Оператора ГРМ визначаються цим Законом, іншими нормативно-правовими актами, кодексом газотранспортної системи, а також договором розподілу природного газу.

Пунктом 3 глави 1 розділу IX Кодексу ГРМ (в редакції чинній в період спірних правовідносин) встановлено, що фактичний об`єм надходження природного газу до/з ГРМ (у тому числі по об`єктах споживачів) за певний період визначається в точках комерційного обліку (на межі балансової належності) на підставі даних комерційних вузлів обліку, встановлених в точках вимірювання, та інших регламентованих процедур у передбачених цим Кодексом випадках.

Об`єм природного газу в точках комерційного обліку має бути приведений до стандартних умов та переведений в одиниці енергії (обсяг) згідно з порядком (методикою), затвердженим (затвердженою) центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в нафтогазовій галузі.

Тобто, з моменту затвердження Кодексу ГРМ та впродовж спірних правовідносин, законодавчо вже було встановлено, що об`єм природного газу в точках комерційного обліку має бути приведений до стандартних умов та приведений в одиниці енергії (обсяг), а в подальшому визначений та врегульований порядок перерахунку об`єму природного газу в його обсяг, визначений в одиницях енергії.

У зв`язку з тим, що на момент дії цієї редакції розділу IX Кодексу ГРМ приведення до стандартних умов можливо було лише згідно Методики № 116, а отже саме за нею відповідач і приводив об`єми спожитого природного газу до стандартних умов.

Пунктом 1 Методики передбачено, що розрахунки об`єму газу, приведеного до стандартних умов, здійснюються з урахуванням коефіцієнтів коригування показів лічильників, визначених у цій Методиці. Такі розрахунки виконуються споживачами газу самостійно. Оплата за газ у період, визначений в договорі на постачання газу, здійснюється за об`єми газу, які приведено до стандартних умов. Газопостачальна організація має право здійснювати контроль за правильністю розрахунків об`єму спожитого газу.

Проте споживачами такі розрахунки з помноженням спожитого обсягу газу на коефіцієнт приведення до стандартних умов не здійснюються, і, при цьому, самою Методикою не передбачено, що витрати газу від не приведення обсягу газу до стандартних умов переносяться на споживачів.

Позивач стверджує, що об`єм та обсяг розподіленого споживачам природного газу облікований лічильниками за період з липня 2015 року по вересень 2018 року, визначений Оператором ГРМ із урахуванням Методики приведення об`єму природного газу до стандартних умов за показами побутових лічильників населення.

Таким чином, ПАТ "Львівгаз" за липень 2015 року - вересень 2018 року визначено об`єм споживання населенням природного газу, що обліковується лічильниками газу з приведенням його до стандартних умов відповідно до Методики приведення об`єму природного газу до стандартних умов за показами побутових лічильників у разі відсутності приладів для вимірювання температури та тиску газу, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 26 лютого 2004 року №116.

ТОВ "Львівгаз збут" зазначає, що несе збитки на суму об`єму природного газу приведеного ПАТ "Львівгаз" до стандартних умов, а також на суму різниці в нормах споживання, оскільки вказаний об`єм позивач купує у НАК "Нафтогаз України" і, при цьому, позбавлене права нараховувати їх до оплати побутовим споживачам.

При цьому, правові підставами для застосування Методики № 116 полягають, зокрема, в тому, що Методика № 116 - є єдиним документом, яким врегульований порядок приведення до стандартних умов; терміни та визначення, згадані в Методиці №116, містять в собі поняття побутовий лічильник газу, який встановлюється у фізичних осіб, за рахунок чого обґрунтованим є застосування даної Методики в правовідносинах, де учасником виступає фізична особа; коефіцієнти коригування показів лічильника, визначені в Методиці № 116, повністю співпадають з коефіцієнтами, визначеними в Методиці визначення питомих втрат природного газу при його вимірюваннях побутовими лічильниками в разі не приведення об`єму газу до стандартних умов, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 21 жовтня 2003 року № 595 (далі - Методика № 595); законодавчо встановлено, що об`єм природного газу в точках комерційного обліку має бути приведений до стандартних умов та переведений в одиниці енергії (обсяг), а в подальшому врегульовано, що для проведення розрахунків по вузлах обліку, які не обладнані корекцією тиску та температури, коефіцієнт приведення до стандартних умов (к) необхідно визначати лише за відповідними додатками до Методики №116.

В подальшому, в січні 2017 року, внесені доповнення до розділу IX Кодексу ГРМ, які починали діяти з 15.03.2017, згідно яких, об`єм природного газу в точках комерційного обліку має бути приведений до стандартних умов та приведений в одиниці енергії (обсяг) згідно з розділом XV цього Кодексу. Оператор ГРМ відповідає за переведення об`єму природного газу в обсяг переданої (спожитої) енергії.

В цей же період, Кодекс ГРМ було доповнено Розділом XV, де в п. 3 глави 1 було зазначено, що для проведення розрахунків по вузлах обліку, які не обладнані корекцією тиску та температури, коефіцієнт приведення до стандартних умов (к) необхідно визначати за відповідними додатками до Методики приведення об`єму природного газу до стандартних умов за показами побутових лічильників у разі відсутності приладів для вимірювання температури та тиску газу, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 26 лютого 2004 року № 116, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 19 березня 2004 року за № 346/8945.

Зазначене вище підтверджує правомірність нарахування відповідачем обсягів та вартості природного газу у спірний період.

В п.п.5.1.1 п.5.1 глави 5 - п.п.5.1.5 п.5.1 глави 5 Методики №116 йдеться про необхідність застосування того чи іншого Додатку до Методики в залежності від місця розміщення лічильника газу. Розрахунки об`єму газу, приведеного до стандартних умов, здійснюються з урахуванням коефіцієнтів коригування показів лічильників, визначених у цій Методиці.

Оплата за газ у період, визначений в договорі на постачання газу, здійснюється за об`єми газу, які приведено до стандартних умов (розділ 1 Методики №116).

Розділом 3 Методики №116 встановлено, що у цій Методиці є посилання на такі нормативні документи: 1) ГОСТ 2939 - 63. "Газы. Условия для определения объема"; 2) ДСТУ 3336 - 96. "Лічильники газу побутові. Загальні технічні вимоги".

Також, одним із терміном, що використано у Методиці №116 є: побутовий лічильник газу - лічильник газу, який відповідає вимогам ДСТУ 3336-96.

В розділі 1 Методики №116 зазначено, що Методика приведення об`єму природного газу до стандартних умов за показами побутових лічильників у разі відсутності приладів для вимірювання температури та тиску газу призначена для приведення об`єму природного газу, який вимірюється побутовими лічильниками газу в робочих умовах, до стандартних умов за результатами вимірювання об`єму газу низького тиску лічильниками, що не мають спеціальних пристроїв для автоматичного приведення до стандартних умов їх показів у разі зміни температури та тиску газу.

Оскільки у фізичних осіб розташовані виключно побутові лічильники природного газу, це давало підстави відповідачу застосовувати Методику №116, яка є єдиним документом, який регулює спірне питання, а тому і підлягає застосуванню у даному випадку.

Як зазначено вище, пунктом 2 глави 1 розділу IX Кодексу ГРМ визначено, що порядок комерційного обліку природного газу (визначення його об`ємів і обсягів) по об`єктах споживачів, у тому числі побутових споживачів, здійснюється згідно з договором розподілу природного газу, укладеним між споживачем та Оператором ГРМ, та з урахуванням вимог цього Кодексу.

Постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2498 затверджено Типовий договір розподілу природного газу (далі - Типовий Договір), пунктом 5.3. якого передбачено, що за розрахункову одиницю розподіленого та спожитого природного газу береться один кубічний метр (м куб.) природного газу, приведений до стандартних умов, визначених в Кодексі ГРМ.

Пунктом 5.6 Типового Договору визначено, що після визначення загального об`єму розподіленого Споживачу (спожитого ним) природного газу, приведеного до стандартних умов, Оператор ГРМ в установленому порядку здійснює переведення величини об`єму природного газу в обсяг розподіленої (спожитої) енергії, що має визначатись за трьома одиницями виміру: в - кВтгод, в Гкал, в - МДж. Дані про об`єм (м куб.) та обсяг (кВт год, Гкал, МДж) розподіленого Споживачу (спожитого ним) природного газу за розрахунковий період (місяць) зазначаються Оператором ГРМ в особистому кабінеті Споживача (після його запровадження) та/або в рахунку про сплату послуги за цим Договором.

Отже, застосування коефіцієнту приведення до стандартних умов при визначенні обсягу розподіленого природного газу по об`єктах побутових споживачів, вузли обліку яких не обладнані корекцією тиску та температури, є правомірним.

Крім того, висновком судових експертів № 7437/7438/19-72/3703/3704/20-72 від 21.02.2020, виготовленому за результатами проведення судово-економічної експертизи у цій справі, надано такі відповіді на поставлені питання:

1) Згідно наданих на дослідження документів, загальний обсяг розподіленого природного газу, розподіленого ПАТ Львівгаз побутовим споживачам ТОВ Львівгаз збут, в яких встановлено індивідуальні лічильники, з липня по грудень 2015 року та з травня 2016 по вересень 2018, відповідно до договору № 250615-Н від 25.06.2015, складає 2 070 478,356 тис.м. куб. Оскільки на дослідження не надано документів, що підтверджують об`єм природного газу розподіленого за період січень квітень 2016 року, то підтвердити об`єм розподіленого природного газу не видається за можливе.

2) Згідно наданих документів, за період з грудня 2015 року по вересень 2018 загальний обсяг розподіленого розподіленого ПАТ Львівгаз природного газу, за показами побутових лічильників без засобів приведення показань до стандартних умов відповідно до договору № 250615-Н від 25.06.2015, складає 2 218 179,735 тис.м. куб. Оскільки на дослідження не надано документів, що підтверджують об`єм розподіленого природного газу по споживачам з побутовими лічильниками без засобів приведення показань до стандартних умов за період липень листопад 2015 року, то підтвердити об`єм розподіленого природного газу не видається за можливе.

3) Документально підтвердити застосування ПАТ Львівгаз норм споживання природного газу для побутових споживачів, у яких відсутній облік природного газу із застосуванням вимірювальної техніки, передбачених постановою КМУ № 619 від 08.06.1996 в редакції постанови КМУ № 409 від 06.08.2014 за період з 01.07.2015 по 01.10.2018, не видається за можливе.

За результатами проведення додаткової комісійної судової економічної експертизи № 1574/21-72/11325- 11329/22-72 від 16.05.2022 експертами встановлено що, співставити обсяги природного газу, спожитого побутовими споживачами, забезпеченими лічильниками газу, без засобів приведення показань до стандартних умов, з відповідними обсягами природного газу, приведеного ПАТ Львівгаз до стандартних умов, та визначити правильність застосування коефіцієнтів приведення до стандартних умов не видається за можливе, оскільки значення коефіцієнта коригування показів лічильника залежить від фактичного розміщення лічильника (зовні приміщення або в неопалюваному/ опалюваному приміщенні) та від відстані місця входу газопроводу в опалюване приміщення до вхідного штуцера лічильника, а надані на дослідження документи не містять інформації щодо фактичного розміщення лічильників споживачів. А також документально підтвердити застосування ПАТ Львівгаз норм споживання природного газу для побутових споживачів, у яких відсутній облік природного газу із застосуванням засобів вимірювальної техніки, не видається за можливе, оскільки норма споживання залежить від групи споживання природного газу , а саме: плита газова за наявності централізованого гарячого постачання, плита газова за відсутності централізованого гарячого постачання та газового водонагрівача , плита газова та водонагрівач, тощо, а надані на дослідження документи не містять інформації щодо груп споживання природного газу всіх споживачів, у яких відсутній облік природного газу із застосуванням засобів вимірювальної техніки, норм споживання, застосованих до кожного споживача та/або рахунків (квитанцій) про сплату послуг за спожитий газ споживачів, в яких не встановлено індивідуальні лічильники.

ТОВ Львівгаз збут не доведено що йому завдано збитків. У висновках експертизи не надано відповідей на усі поставлені питання, оскільки не було надано всіх документів для належного та повного проведення експертизи.

Згідно частини 4 статті 102 ГПК України у разі ухилення учасника справи від подання суду на його вимогу необхідних для проведення експертизи матеріалів, документів або від іншої участі в експертизі, що перешкоджає її проведенню, суд залежно від того, яка особа ухиляється, а також яке ця експертиза має значення, може визнати встановленою обставину, для з`ясування якої експертиза була призначена, або відмовити у її визнанні.

Всі наведені вище обставини у сукупності вказують на правомірні дії відповідача щодо приведення до стандартних умов обсягів розподіленого населенню природного газу, а також, на правомірність застосування норм споживання газу протягом спірного періоду. Отже підстави для перерахунку обсягів спожитого природного газу побутовими споживачами за спірний період відсутні.

Відтак Позивачем не доведено як факту наявності розбіжностей обсягу газу так і порушень відповідачем чинного законодавства при обліку газу за спірний період, а також не доведено факт понесених збитків, не зазначено його розміру.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про недоведеність позовних вимог і відсутність підстав для задоволення позову.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст.129 Конституції України основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з частиною 3 статті 13, частиною 1 статті 76, частиною 1 статті 78 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

За змістом статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відтак, підсумовуючи, за результатами розгляду справи суд дійшов висновку, що позов ТОВ Львівгаз Збут є необгрунтованим і задоволенню не підлягає.

Судові витрати.

Враховуючи відмову у позові, у відповідності до ст. 129 ГПК України, судові витрати підлягають покладенню на позивача.

Керуючись ст.ст. 2, 10, 12, 13, 20, 73, 74, 75, 76, 79, 123, 129, 231, 232, 233 ГПК України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду в порядку, встановленому розділом IV ГПК України.

Повний текст рішення складено та підписано 24.07.2023.

Головуючий суддяЗапотічняк О.Д.

СуддяГорецька З.В.

СуддяСтороженко О.Ф.

Джерело: ЄДРСР 112369180
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку