open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 240/13230/23
Моніторити
Постанова /21.05.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /20.05.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /07.11.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /26.09.2023/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.08.2023/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.08.2023/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /31.07.2023/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Рішення /14.07.2023/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.05.2023/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.05.2023/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.05.2023/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 240/13230/23
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /21.05.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /20.05.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /07.11.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /26.09.2023/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.08.2023/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.08.2023/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /31.07.2023/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Рішення /14.07.2023/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.05.2023/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.05.2023/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.05.2023/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 липня 2023 року м. Житомир справа № 240/13230/23

категорія 112010201

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Шуляк Л.А., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 із позовом, в якому просить

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області щодо відмови у проведенні з 01.11.2022 перерахунку та виплати пенсії за вислугу років на підставі довідок №497/23 від 09.03.2023 та №498/23 від 09.03.2023 виданих Територіальним управлінням Державної судової адміністрації України в Житомирській області;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області провести з 01.11.2022 перерахунок та виплату пенсії за вислугу років на підставі довідок №497/23 від 09.03.2023 та №498/23 від 09.03.2023 виданих Територіальним управлінням Державної судової адміністрації України в Житомирській області з урахуванням таких видів та розмірів грошового забезпечення:

1) посадового окладу в розмірі 76302,60 грн;

2) окладу за військове звання "полковник юстиції" 1480,00грн;

3) % надбавки за вислугу років 50% від суми посадового окладу і окладу за військове звання;

4) середньомісячної суми додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці з врахуванням сум:

- 15 % від посадового окладу за роботу з таємними документами;

- 350,00грн за кваліфікаційний клас судді;

- % надбавка за виконання особливо важливої роботи від суми посадового окладу і суми за кваліфікаційний клас судді;

- разової премії;

- премії у % відношенні від сум посадового окладу і доплати за кваліфікаційний клас судді.

Основний розмір пенсії (86% від суми грошового забезпечення) перерахувати без обмеження з врахуванням збільшення основного розміру пенсії на 25 % як інваліду ІІ групи;

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області з незбільшення з 01.03.2022 основного розміру пенсії на нараховану індексацію на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 №118 "Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році" на коефіцієнт 1,14 без обмеження;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області збільшити з 01.03.2022 основний розмір пенсії на нараховану індексацію на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 №118 "Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році" на коефіцієнт 1,14 без обмеження;

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області з незбільшення з 01.03.2023 основного розміру пенсії на нараховану індексацію на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 24.02.2023 №168 "Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році" на коефіцієнт 1,197 без обмеження;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області збільшити з 01.03.2023 основний розмір пенсії на нараховану індексацію на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 24.02.2023 №168 "Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році" на коефіцієнт 1,197 без обмеження;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області виплатити з 01.03.2022 та з 01.03.2023 частину неотриманої пенсії з урахуванням відповідних індексацій без обмеження.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що відмова Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області в перерахуванні пенсії із урахуванням довідок ТУ ДСА у Житомирській області про посадовий оклад судді місцевого суду є протиправною, суперечить вимогам чинного законодавства та порушує його право на соціальний захист. Також вказує, що всупереч Постановам Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 №118 "Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році" та "Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році" від 24.02.2023 № 168 його пенсію не було проіндексовано з 01.03.2022 та з 01.03.2023.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 19.05.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін відповідно до вимог статті 262 КАС України.

Відповідачем подано відзив на адміністративний позов, в якому щодо задоволення позовних вимог заперечує, посилаючись на те, що Житомирським обласним територіальним центром комплектування та соціальної підтримки, як уповноваженим органом на виготовлення оновленої довідки про розмір грошового забезпечення позивача за прирівняною посадою, не виготовлено нову довідку про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01 листопада 2022 року з урахуванням посадового окладу, визначеного згідно довідок Територіального управління ДСА України в Житомирській області, тоді як орган Пенсійного фонду не може самостійно визначати розміри та види грошового забезпечення, з яких здійснюється перерахунок пенсії. Щодо нарахування індексації вказав, що вона нарахована, однак пенсія обмежена з 01.03.2022 та з 01.03.2023 до виплати максимальним розміром, що відповідає вимогам законодавства.

Звертає увагу, що спір про виплату пенсії без обмеження максимальним розміром, а також про відсоткову ставку розміру грошового забезпечення на даний час відсутній, оскільки перерахунок та виплату пенсії на підставі нової довідки не проведено, тому вимоги у цій частині є передчасними. Щодо зобов`язання невідкладно перерахувати пенсію і виплатити її однією сумою вказав, що з 1 квітня 2021 року функції з фінансування виплати пенсій покладені на Пенсійний фонд України, а не на його територіальні органи.

Позивачем подано відповідь на відзив, в якій наведено спростування доводів відповідача, в тому числі зазначено, що військові суди фінансувались з державного бюджету через Державну судову адміністрацію України, яка і є належним державним органом видавати довідки про посадовий оклад судді і Житомирський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки ніякого відношення до цього не має.

У відповідності до положень ч.5 ст.262, ч.1 ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов таких висновків.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 , полковник юстиції у запасі, проходив військову службу у період з 1978 року до 2010 року, у тому числі, з 1996 року у військовому місцевому суді Житомирського гарнізону.

Указом Президента України №39/96 від 09.01.1996 ОСОБА_1 було призначено на посаду судді військового суду Житомирського гарнізону, перед звільненням у запас, він обіймав посаду голови військового місцевого суду Житомирського гарнізону та отримував відповідно до вимог законодавства грошове забезпечення, як військовослужбовець.

01.11.2010 наказом голови військового місцевого суду Житомирського гарнізону, на підставі Наказу Міністра оборони України №1142 від 25.10.2010 ОСОБА_1 виключено із списків особового складу та звільнено у запас за станом здоров`я з посади голови військового місцевого суду Житомирського гарнізону.

З 02.11.2010 ОСОБА_1 було призначено пенсію у розмірі 86% від грошового забезпечення, як особі, що мала на момент звільнення вислугу років військової служби 32 роки, згідно з Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", яку він і отримує на даний час.

Відповідно до рішень Богунського районного суду м. Житомира від 29.06.2011 у справі №2-а-2070/2011, справі №2-а-2447/2011 року, постанови Вінницького апеляційного суду від 07.11.2017 у справі №295/4057/17 та рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 13.02.2018 у справі №806/316/18, залишеного без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 05.07.2018, станом на 31.12.2017 позивачу було встановлено такі складові грошового забезпечення для обрахунку пенсії: основний розмір пенсії (з урахуванням посадового окладу 8616,50 грн) - 18299,53 грн; збільшення основного розміру пенсії на 25% - 4574,88 грн; підвищення інваліду війни II групи - 580,80 грн; цільова грошова допомога інваліду II групи - 50,00 грн; додаткова пенсія учаснику ліквідації аварії на ЧАЕС - 379,60 грн; разом 23884,81 грн.

Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від у справі № 240/3748/19 зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області провести перерахунок пенсії ОСОБА_1 з 01.01.2018 з урахуванням складових, встановлених відповідно до судових рішень: постанови Богунського районного суду м. Житомира від 29.06.2011, ухвали Житомирського апеляційного адміністративного суду від 09.08.2011 (справа №2-а-2070/11), постанови Богунського районного суду м. Житомира від 29.07.2011, ухвали Житомирського апеляційного адміністративного суду від 14.09.2011 (справа №2-а-2447/2011), постанови Богунського районного суду м. Житомира від 05.05.2017, ухвали Вінницького апеляційного адміністративного суду від 07.11.2017 (справа №295/4057/17), рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 13.07.2018, Київського апеляційного суду від 05.07.2018 (справа №806/316/18) при звільненні з військової служби у запас з посади голови військового місцевого суду Житомирського гарнізону 01.11.2010, з урахуванням посадового окладу 8616,50 грн, вислуги років, в розмірі, встановленому законодавством, середньомісячної суми додаткових видів грошового забезпечення за рішенням суду - 9026,42 грн, з урахуванням збільшення основного розміру пенсії на 25% та зміненого з 01.01.2018 розміру окладу за військовим званням "полковник юстиції".

Як зазначає відповідач, розрахунковий розмір пенсії з 01.03.2022 становив 30097,42грн. (обчислений з врахуванням 86% грошового забезпечення) та виплачувався в розмірі 27068,81грн. на виконання рішення суду по справі № 240/3748/19:

-основний розмір пенсії - 20787,21грн.;

-індексація базового ОСНП (20787,21х 0,140) - 2910,21грн.;

-збільшення основного розміру пенсії на 25% - 5196,80грн.;

-підвищення особі з інвалідністю внаслідок війни 2 групи - 773,60 грн.;

-цільова грошова допомога особі з інвалідністю внаслідок війни 2 групи - 50,00

грн.

-1 категорія ЧАЕС (під час служби) інвалід 2 гр. «А» - 379,60 грн.

Розрахунковий розмір пенсії з 01.03.2023 становив 31661,02грн. (обчислений з врахуванням 86% грошового забезпечення) та виплачувався в розмірі 27068,81грн. на виконання рішення суду по справі № 240/3748/19:

-основний розмір пенсії - 20787,21грн.;

-індексація базового ОСНП 2022 (20787,21х 0,140) - 2910,21грн.;

-індексація базового ОСНП 2023 (23697,42х 0,197) - 1500,00грн.;

-збільшення основного розміру пенсії на 25% - 5196,80грн.;

-підвищення особі з інвалідністю внаслідок війни 2 групи - 837,20 грн.;

-цільова грошова допомога особі з інвалідністю внаслідок війни 2 групи - 50,00

грн.

-1 категорія ЧАЕС (під час служби) інвалід 2 гр. «А» - 379,60 грн..

Позивач 28.02.2023 звернувся до відповідача із заявою про проведення перерахунку з 01.03.2022 основного розміру раніше призначеної пенсії із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачені страхові внески та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,14 на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 №118 "Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році".

Крім того, 10.03.2023 позивач подав заяву до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про проведення перерахунку раніше призначеної пенсії, у зв`язку зі зміною посадового окладу судді та на підставі довідок Територіального управління ДСА України в Житомирській області №497/23-вих та № 498/23-вих від 09.03.2023 року.

Відповідач листом від 06.04.2023 відмовив у проведенні перерахунку пенсії, посилаючись на те, що після 21.02.2018 рішення про зміну розмірів грошового забезпечення для перерахунку пенсій Кабінетом Міністрів України не приймалось, Пенсійний фонд України не повідомляв про підстави для перерахунку пенсій в зв`язку з підвищенням грошового забезпечення військовослужбовців, тому перерахунок пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", на підставі довідок про розмір грошового забезпечення, які надійшли не у відповідності до Порядку №45, не проводиться.

Також зазначив, що нарахування індексації з 01.03.2022 та з 01.03.2023 проведено, проте розмір пенсії до виплати обмежено максимальним розміром.

Позивач вважає бездіяльність відповідача протиправною, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Згідно із ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантії військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулювання відносини у цій галузі визначає Закон України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" від 20.12.1991 № 2011-XII (надалі - Закон № 2011-XII).

Статтею 9 Закону №2011-XII визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Згідно із частиною другою статті 9 Закону №2011-ХІІ, до складу грошового забезпечення входять:

посадовий оклад, оклад за військовим званням;

щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);

одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (частина третя статті 9 Закону № 2011-ХІІ).

Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, є, зокрема, Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 01.01.1992 №2262-ХІІ (надалі Закон № 2262-ХІІ).

Так, статтею 43 Закону №2262-ХІІ передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч.3 ст.51 Закону №2262-ХІІ перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Питання перерахунку раніше призначених пенсій регламентовано статтею 63 Закону №2262-XII, згідно із якою перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Отже, підставами для здійснення перерахунку раніше призначених пенсій є додаткові документи, подані пенсіонером, які дають право на подальше підвищення пенсії або підвищення грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, яке здійснюється на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч.4 ст.9 Закону №2011-ХІІ, грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.

Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України.

Порядок і розміри грошового забезпечення військовослужбовців, відряджених до державних органів, підприємств, установ, організацій, а також державних та комунальних навчальних закладів для виконання завдань в інтересах оборони держави та її безпеки із залишенням на військовій службі, визначаються Кабінетом Міністрів України.

Матеріалами справи підтверджено, що позивачу призначено пенсію за вислугу років на підставі Закону № 2262-XII, але позивач звільнений з посади голови військового місцевого суду Житомирського гарнізону.

Так, у період здійснення позивачем правосуддя на посаді судді військового суду особливості статусу військових суддів визначались Законом України від 7 лютого 2002 р. №3018-III "Про судоустрій України" (далі - Закон № 3018-III), який на цей час не є чинним.

Статтею 63 зазначеного Закону було передбачено, що судді військових судів перебувають на військовій службі і входять до штатної чисельності Збройних Сил України.

Військові звання суддям військових судів присвоюються Президентом України за поданням Голови Верховного Суду України, якщо інше не встановлено законом. Строки та порядок присвоєння військових звань, порядок звільнення з військової служби суддів визначаються законом.

Військовий суддя крім здійснення правосуддя не може залучатися до виконання інших обов`язків військової служби.

Таким чином, суд приходить до висновку, що позивач проходив військову службу, входив до штатної чисельності Збройних Сил України та здійснював правосуддя у Збройних Силах України, а отже має право на перерахунок пенсії у порядку ст. 63 Закону № 2262-XII.

Постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (надалі - Постанова № 704) установлено розміри грошового забезпечення військовослужбовців.

Відповідно до вимог пункту 4 Постанови № 704, розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму, працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14.

Пунктом 1 цієї Постанови затверджено схему тарифних розрядів за основними типовими посадами осіб офіцерського складу Збройних Сил, Національної гвардії, Державної прикордонної служби та Державної спеціальної служби транспорту згідно з додатком 2.

Також Наказом Міністерства оборони України від 1 березня 2018 р. № 90 встановлено тарифні розряди за посадами осіб офіцерського складу Збройних Сил України (далі - Наказ № 90).

У додатках 1-22 до Наказу № 90 визначені основні типові посади та основні посади осіб офіцерського складу Збройних Сил України, до відповідних тарифних розрядів за посадами осіб офіцерського складу Збройних Сил України.

Проте, у цих додатках відсутня посада голови військового місцевого суду, з якої позивача було звільнено з військової служби.

Таким чином, суд встановив, що на час розгляду справи питання щодо визначення посадового окладу за посадою у військових судах, з якої особа звільнена з військової служби не врегульовано законодавством.

Однак, відповідно до ч.4 ст.6 КАС України, не врегульоване питання визначення посадового окладу судді військового суду не може стати підставою для відмови у здійсненні перерахунку пенсії позивача, гарантованого Законом №2262-XII.

Враховуючи те, що позивач отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-ХІІ усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, у тому числі пенсія позивача.

Відповідно до ч.3 ст.44 Закону України "Про статус суддів", який діяв на час звільнення позивача зі служби, грошове утримання судді військового суду складалось з посадового окладу, окладу за військове звання, доплат за кваліфікаційний клас судді та за вислугу років військовослужбовця.

Отже, в даному конкретному випадку слід врахувати, що специфіка правового статусу суддів військових судів полягає в тому, що цей правовий статус одночасно включає і статус судді, і статус військовослужбовця.

Статус суддів та їх матеріальне забезпечення врегульовано Законом України "Про судоустрій і статус суддів" №1402-VІІІ від 06.06.2016 року (далі Закон №1402-VІІІ).

Відповідно до ч.2 ст.52 Закону №1402-VІІІ, судді в Україні мають єдиний статус незалежно від місця суду в системі судоустрою чи адміністративної посади, яку суддя обіймає в суді.

Згідно із ч.1 ст.135 Закону №1402-VІІІ, суддівська винагорода регулюється цим Законом та не може визначатися іншими нормативно-правовими актами.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що посадовий оклад позивача для перерахунку пенсії має бути визначений саме на підставі Закону України "Про судоустрій і статус суддів" як особи яка звільнилась з військової служби на пенсію з посади судді військового суду.

Відповідно до ч. 3 ст. 135 Закону №1402-VІІІ, чинної на час виникнення спірних правовідносин, базовий розмір посадового окладу судді становить: судді місцевого суду - 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року.

Відповідач фактично не заперечуючи право позивача на перерахунок пенсії, зазначає, про те, що для такого перерахунку Житомирський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки мав підгодовувати довідку про розмір грошового забезпечення позивача за прирівняною посадою та надіслати її до органу Пенсійного фонду для здійснення перерахунку пенсії.

Суд критично оцінює дане твердження з огляду на наступне.

Як зазначалось, статтею 63 Закону № 2262-ХІІ пенсіонерам надано право самостійно подавати додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії.

Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 р. № 45.

Відповідно до цього Порядку, довідки про розмір грошового забезпечення надаються уповноваженими структурними підрозділами тієї силової структури, з якої особа звільнялась з військової служби.

Крім того, питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону №2262-ХІІ, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей регулює Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 2262-ХІІ, затверджений Постановою Правління ПФУ від 30 січня 2007 року №3-1 (далі - Порядок №3-1).

Відповідно до пункту 23 Порядку №3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону № 2262-ХІІ. Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

Згідно з пунктом 24 Порядку №3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону № 2262-ХІІ уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

Водночас, абзацом 1 пункту 4 Порядку №3-1 встановлено, що заява про переведення з одного виду пенсії на інший, про перерахунок пенсії подається до органу, що призначає пенсію, заявником за місцем проживання, а при необхідності - його законним представником за місцем його проживання.

Таким чином, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком № 45, повідомляють орган ПФУ.

Аналогічний правовий висновок міститься у постанові Верховного Суду України від 22.04.2014 року у справі № 21-484а13, постановах Верховного Суду від 10.10.2019 у справі №553/3619/16-а, від 17.12.2019 у справі №160-8324/19.

Як зазначалось, позивач звернувся із заявою про перерахунок пенсії із врахуванням довідок, виданих Територіальним управлінням ДСА України в Житомирській області №497/23-вих та № 498/23-вих від 09.03.2023 року, де зазначено, що посадовий оклад судді із урахуванням зайняття адміністративної посади відповідно до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 02.06.2016 № 1402-VІІІ станом на 01.01.2022 та станом на 01.01.2023 становив 76302,60 грн, в тому числі доплата до посадового окладу за перебування на адміністративній посаді 10 % - 6936,60 грн.

Слід врахувати, що згідно з п.2 ч.3 ст.148 Закону №1402-VІІІ функції головного розпорядника коштів Державного бюджету України щодо фінансового забезпечення діяльності судів здійснюють: Державна судова адміністрація України - щодо фінансового забезпечення діяльності всіх інших судів, діяльності Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, органів суддівського самоврядування, Національної школи суддів України, Служби судової охорони та Державної судової адміністрації України.

Враховуючи, що позивач проходив військову службу у військовому місцевому суді Житомирського гарнізону, то довідку про складові його грошового забезпечення, що пов`язані саме із статусом судді має видати ТУ ДСА України в Житомирській області, яку позивач може самостійно надати до органу Пенсійного фонду для здійснення перерахунку пенсії.

Отже, після подання заяви про проведення перерахунку пенсії від 10.03.2023 із доданими до неї довідками Територіального управління Державної судової адміністрації України в Житомирській області №497/23 від 09.03.2023 та №498/23 від 09.03.2023, у відповідача відповідно до ст.63 Закону №2262-XII виник обов`язок здійснити перерахунок пенсії, виходячи із посадового окладу судді - 76302,60 грн.

При цьому, перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів (ст.63 Закону № 2262-XII).

З огляду на викладене та заявлені позовні вимоги, слід визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області щодо відмови у проведенні з 01.11.2022 перерахунку та виплати пенсії за вислугу років на підставі довідок №497/23 від 09.03.2023 та №498/23 від 09.03.2023 виданих Територіальним управлінням Державної судової адміністрації України в Житомирській області.

Належним способом захисту порушеного права є зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області провести з 01.11.2022 перерахунок та виплату пенсії за вислугу років на підставі довідок №497/23 від 09.03.2023 та №498/23 від 09.03.2023 виданих Територіальним управлінням Державної судової адміністрації України в Житомирській області.

При цьому, перерахунок пенсії має бути проведений відповідачем із урахуванням складових грошового забезпечення позивача на підставі матеріалів його пенсійної справи та проведених виплат.

Щодо нарахування індексації з 01.03.2022 та 01.03.2023 та обмеження пенсії максимальним розміром суд зазначає наступне.

16.02.2022 Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову №118 "Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році", відповідно до п.2 якої установлено, що з 01.03.2022 року розміри пенсій, призначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (без урахування надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації пенсії, доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, щомісячної доплати до пенсії, адресної допомоги до пенсійної виплати та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством) військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за зазначеним Законом (крім військовослужбовців строкової служби), та членам їх сімей і строк призначення яких до 31.12.2021 року включно, підвищуються на коефіцієнт збільшення, установлений абзацом другим пункту 1 цієї постанови, у межах максимального розміру пенсії, визначеного законом.

Згідно з вимогами цієї постанови пенсійна виплата підвищуються на коефіцієнт 1,14 у межах максимального розміру пенсії, визначеного законом.

Постановою Кабінету Міністрів України "Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році" від 24 лютого 2023 р. № 168 також передбачено, що з 1 березня 2023 р. розміри пенсій, призначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (без урахування надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації пенсії, доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, щомісячної доплати до пенсії, адресної допомоги до пенсійної виплати та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством) з урахуванням розміру підвищення пенсій відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 р. № 118 "Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році" військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за зазначеним Законом (крім військовослужбовців строкової служби), та членам їх сімей і строк призначення яких до 31 грудня 2022 р. включно, підвищуються на коефіцієнт збільшення, установлений пунктом 1 цієї постанови (1,197), з урахуванням положень, передбачених пунктом 10 цієї постанови, у межах максимального розміру пенсії, визначеного законом.

Як зазначалось, відповідач вказує, що з 01.03.2022 розмір пенсії позивача становив 30097,42грн, до якого включено й індексацію базового ОСНП (20787,21х 0,140) - 2910,21грн., проте пенсію обмежено максимальним розміром, тому пенсія виплачувалась у розмірі 27068,81грн.

Аналогічно, з 01.03.2023 розмір пенсії становив 31661,02грн, до якого включено й індексація базового ОСНП 2023 (23697,42х 0,197) - 1500,00грн, проте пенсію також обмежено максимальним розміром, тому пенсія виплачувалась у розмірі 27068,81грн.

Обґрунтовуючи правомірність таких дій відповідач посилається на положення статті 2 Закону України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" від 08.07.2011 №3668-VI, якими передбачено, що максимальний розмір пенсії (крім пенсійних виплат, що здійснюються з Накопичувального пенсійного фонду) або щомісячного довічного грошового утримання (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною), призначених (перерахованих) відповідно до, зокрема, Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність.

Разом з тим, відповідно до пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону №3668-VI, обмеження пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) максимальним розміром, встановленим цим Законом, не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія (щомісячне довічне грошове утримання) призначена до набрання чинності цим Законом.

Згідно з п. 2 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 24.12.2015 №911-VIII, дія положень цього Закону щодо визначення максимального розміру пенсії застосовується до пенсій, які призначаються починаючи з 01.01.2016.

Як зазначалось, позивач з 02.11.2010 перебуває на обліку в територіальному органі Пенсійного фонду та отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб".

Таким чином, дія наведених положень не може бути застосована до позивача, оскільки пенсію йому було призначено до їх прийняття.

Крім того, Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" є спеціальним до спірних правовідносин та саме його норми слід першочергово застосовувати для їх врегулювання.

Суттєвою є й та обставина, що обмеження пенсії військовослужбовців максимальним розміром вже регулювалось частиною сьомою статті 43 Закону №2262-XII, яка визнана неконституційною з 20.12.2016, а тому неможливо стверджувати, що з вказаної дати виникла ситуація, за якої дане питання попадає під регулювання положень Закону України №3668-VI в частині, що не вирішується нормами Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Отже, застосування положень Закону України №3668-VI чи положень вищезазначених Постанов №118 та №168 по відношенню до військовослужбовців зводить нанівець наслідки прийняття рішення Конституційного Суду України від 20.12.2016 № 7-рп/2016, яким фактично встановлено, що обмеження пенсії максимальним розміром не відповідає статті 17 Конституції України.

Верховний Суд неодноразово наголошував, що суди не повинні застосовувати положення нормативно-правових актів, які не відповідають Конституції та законам України, незалежно від того, чи оскаржувались такі акти в судовому порядку та чи є вони чинними на момент розгляду справи, тобто згідно з правовою позицією Верховного Суду такі правові акти (як закони, так і підзаконні акти) не можуть застосовуватися навіть у випадках, коли вони є чинними (постанови від 12.03.2019 у справі № 913/204/18, від 10.03.2020 у справі № 160/1088/19).

Додатково слід вказати, що рішенням Конституційного Суду України від 12 жовтня 2022 року № 7-р(ІІ)/2022 визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), приписи статті 2 Закону України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" від 8 липня 2011 року № 3668-VI. Дані приписи втрачають чинність через шість місяців із дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.

Також слід звернути увагу, що рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 13.02.2018 у справі №806/316/18, яке залишено без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 05.07.2018, визнано неправомірними дії Головного управління Пенсійного Фонду України в Житомирській області щодо виплати позивачу з 01.01.2012 пенсії з обмеженням максимальним розміром та не виплати у повному обсязі нарахованої пенсії з 01.01.2012. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області виплачувати позивачу нараховану пенсію у повному обсязі без обмежень максимальним розміром.

За таких обставин, дії Головного управління щодо виплати позивачу пенсії з обмеженням її максимальним розміром з 01.03.2022 та з 01.03.2023 є протиправними.

При цьому належним способом захисту порушеного права є зобов`язання відповідача здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії із врахуванням індексації з 01.03.2022 та 01.03.2023 без обмеження максимальним розміром, з урахуванням проведених виплат.

Згідно із ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем не доведено правомірності своїх дій та бездіяльності. Разом з тим, враховуючи, що судом обрано інші способи захисту порушеного права, ніж просив позивач, позов слід задовольнити частково.

Зважаючи на відсутність документально підтверджених понесених судових витрат у даній адміністративній справі, питання про їх розподіл судом не вирішується.

Керуючись статтями 2, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 262, 263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області щодо відмови ОСОБА_1 у проведенні з 01.11.2022 перерахунку та виплати пенсії за вислугу років на підставі довідок №497/23 від 09.03.2023 та №498/23 від 09.03.2023, виданих Територіальним управлінням Державної судової адміністрації України в Житомирській області.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області провести ОСОБА_1 з 01.11.2022 перерахунок та виплату пенсії за вислугу років на підставі довідок №497/23 від 09.03.2023 та №498/23 від 09.03.2023, виданих Територіальним управлінням Державної судової адміністрації України в Житомирській області, з урахуванням проведених виплат.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області щодо виплати ОСОБА_1 пенсії з обмеженням її максимальним розміром після її перерахунку із врахуванням індексації з 01.03.2022 та з 01.03.2023.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії із врахуванням індексації з 01.03.2022 та 01.03.2023 без обмеження максимальним розміром, з урахуванням проведених виплат.

В решті позову відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Л.А.Шуляк

Повний текст складено: 14 липня 2023 р.

Джерело: ЄДРСР 112210280
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку