open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 липня 2023 року

м. Київ

справа №420/15025/22

адміністративне провадження № К/990/14190/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючий - Стародуб О.П.,

судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23.12.2022 (суддя Радчук А.А.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2023 (головуючий суддя - Осіпова Ю.В., судді - Косцова І.П., Скрипченко В.О.)

у справі за позовом ОСОБА_1 до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,-

ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

ОСОБА_1 (надалі - позивач) звернувся до суду з позовом до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, в якій просив:

визнати протиправною бездіяльність Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради щодо здійснення нарахування щорічної разової допомоги до 5 травня 2022 року як учаснику бойових дій у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком відповідно до статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (в редакції Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 25.12.1998 № 367-XIV з огляду на рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008р. №10-рп/2008 та від 27.02.2020р. №3-р/2020) та виплатити недоплаченої частини допомоги в сумі 8179,00 грн.;

стягнути з Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради на його користь недоплачену частину щорічної разової допомоги до 5 травня 2022 року як учаснику бойових дій у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком відповідно до статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (в редакції Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 25.12.1998 № 367-XIV з огляду на рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008р. №10-рп/2008 та від 27.02.2020р. №3-р/2020) в сумі 8179,00 грн.

Обґрунтовуючи позов ОСОБА_1 покликався на те, що після прийняття Конституційним Судом України рішення від 27.02.2020 № 3-р/2020 він набув право на отримання щорічної разової грошової допомоги до 5 травня в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, як це встановлено ч. 5 ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами встановлено, що позивач є учасником бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 , виданим 27.07.2015 року, має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій.

У 2022 році позивачу виплачено щорічну разову грошову допомогу до 5 травня, передбачену Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", у розмірі 1491,00 грн.

Позивач звернувся до Управління соціального захисту населення в Київському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради із заявою, в якій просив здійснити перерахунок (нарахування) одноразової грошової допомоги до 5 травня у повному обсязі та доплатити невиплачену різницю за 2022 рік.

Листом вiд 11.10.2022 року позивача було повідомлено, що нарахування та виплату разової грошової допомоги йому здійснено у відповідності до норм законодавства у розмірі 1491 грн., а отже підстави для проведення перерахунку відсутні.

Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 23.12.2022, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2023 у задоволенні позову ОСОБА_1 до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії - відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, враховуючи положення ст. 64 Конституції України, ч. 2 ст. 20 Закону № 389-VІІІ, ч. 7 ст. 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України, та застосовуючи висновки Верховного суду у справі № 580/2869/22 до правовідносин цієї справи, дійшов висновку, що у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня має здійснюватися у розмірах, визначених в додатку до Порядку, затвердженого Постановою № 540.

При постановлені оскаржуваних судових рішень суди попередніх інстанцій також керувалися правовими висновками Верховного Суду, які викладені у постанові від 01.12.2022 у справі №580/2869/22.

ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Позивач не погодився з рішеннями судів попередніх інстанцій про відмову в задоволенні позовних вимог, звернувся з касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нову постанову про задоволення позовних вимог.

Як на підставу касаційного оскарження позивач покликається на необхідність відступу від висновків, викладених у постанові Верховного Суду від 01 .12 .2022 у справі №580/2869/22 щодо застосування положень ст.12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", згідно з яким виплата щорічної разової допомоги до 5 травня повинна виплачуватись відповідно до Порядку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №540 від 07.05.2022.

Також зазначає, що рішенням Конституційного Суду від 27.02.2020 №3-р/2020 визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним) окреме положення п.26 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення ст.ст.12,13,14,15 та 16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" застосовуються у порядку та розмірах встановлених Кабінетом Міністрів України, видячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування. За наведених обставин, щорічна разова грошова допомога до 5 травня, зокрема, учасникам бойових дій у 2022 році має бути виплачена відповідно до ст.12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

Відповідач у відзиві на касаційну скаргу заперечив проти вимог скарги та просив рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін, скаргу - без задоволення.

ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Відповідно до ст. 12 Закону № 3551-ХІІ у редакції Закону № 367-ХІV щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

Ключовим питанням у цій справі є визначення розміру виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році особі, яка має статус учасника бойових дій, в умовах воєнного стану.

Подібні правовідносини були предметом розгляду у Верховному Суді.

Верховний Суд у складі Судової палати для розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у постанові від 13.06.2023 у справі № 560/8064/22 відступив від висновку щодо застосування положень статті 13 Закону № 3551-XII, частини другої статті 20 Закону № 389-VІІІ, частини сьомої статті 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України та Порядку № 540 у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 01.12.2022 у справі №580/2869/22, відповідно до якого правомірним є нарахування та виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі, визначеному Порядком № 540, та сформулював наступний висновок:

" 1) держава не може в односторонньому порядку відмовитися від зобов`язання щодо соціального захисту осіб, які вже виконали свій обов`язок перед державою щодо захисту її суверенітету і територіальної цілісності без запровадження рівноцінних або більш сприятливих умов соціального захисту осіб, які захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність (ветеранів війни, учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни), та членів їхніх сімей;

(2) Бюджетним кодексом України не можна доручати Кабінету Міністрів України встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин, відмінне від того, що є предметом регулювання спеціального Закону № 3551-ХІІ;

(3) тимчасове обмеження окремих соціальних пільг особам, які захищають або захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність, та членів їхніх сімей, у разі запровадження режиму воєнного стану, за умови додержання вимог пункту 5 частини першої статті 6 Закону № 389-VIII, може відбуватись за умови внесення змін до спеціального Закону № 3551-ХІІ, який регулює відносини забезпечення соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць, а не шляхом внесення змін до бюджетного законодавства з подальшим ухваленням Кабінетом Міністрів України рішення щодо визначення розмірів соціальних гарантій;

(4) Уряд в додатку до Порядку № 540 установив, що у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законом № 3551-XII, зокрема, інвалідам війни здійснюється у розмірах: I групи - 4421 гривня, II групи -3906 гривень, III групи - 3391 гривня, тобто визначив інші, ніж у вказаному Законі, розміри щорічної допомоги до 5 травня, що свідчить про невідповідність такого нормативного акта Кабінету Міністрів України положенням Закону № 3551-XII, який має вищу юридичну силу, а відтак положення цього Порядку щодо визначення розмірів такої щорічної разової грошової допомоги не можуть бути застосовані у відносинах її виплати у 2022 році;

(5) виплата інвалідам війни щорічної разового грошової допомоги до 5 травня у 2022 році має здійснюватися відповідно до статті 13 Закону № 3551-ХІІ у редакції Закону № 367-ХІV, у таких розмірах:

I групи - десять мінімальних пенсій за віком;

II групи - вісім мінімальних пенсій за віком;

III групи - сім мінімальних пенсій за віком.

Застосовуючи наведені вище правові висновки Верховного Суду до спірних відносин, які виникли у справі, яка переглядається, Судова палата виходить із того, що оскільки на час виплати позивачу у 2022 році щорічної разової грошової допомоги до 5 травня одночасно діяли положення статті 13 Закону № 3551-XII і Порядку № 540, які по-різному визначають розмір виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, з огляду на положення частини третьої статті 7 КАС України, якою визначаються загальні засади пріоритетності законів над підзаконними актами, для визначення розміру разової грошової допомоги особам з інвалідністю внаслідок війни у 2022 році слід застосовувати не Порядок № 540, а Закон №3551-XII, який має вищу юридичну силу та є спеціальним законом у цій сфері відносин."

Застосовуючи такі висновки до обставин справи, яка розглядається, колегія суддів виходить з того, що на час виплати позивачу у 2022 році щорічної разової грошової допомоги до 5 травня одночасно діяли положення статті 12 Закону № 3551-XII та Порядку № 540, які по-різному визначають розмір виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, тому для визначення розміру разової грошової допомоги учасникам бойових дій у 2022 році слід застосовувати не Порядок № 540, а Закон №3551-XII, який має вищу юридичну силу та є спеціальним законом у цій сфері відносин.

Водночас, як встановлено судами попередніх інстанцій виплату, належної позивачу у 2022 році щорічної разової грошової допомоги, здійснено відповідачем в розмірах менших ніж передбачено статтею 12 Закону України № 3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" у редакції Закону № 367-ХІV.

За таких обставин, враховуючи висновки Верховного Суду у справі № 560/8064/22, відповідачем протиправно виплачувалась належна позивачу у 2022 році щорічна разова грошова допомога в розмірі меншому, ніж передбачено Законом України № 3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" у редакції Закону № 367-ХІV, відтак позовні вимоги у цій справі підлягали задоволенню.

Водночас, обов`язок нарахувати та виплатити соціальну допомогу до 5 травня за 2022 рік у відповідному розмірі, відноситься до компетенції відповідача, яку останній реалізовує з певною ступіню самостійності, з урахуванням принципу верховенства права.

Таким чином, вимога позивача про стягнення з відповідача на його користь суми недоплаченої щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік, відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" у розмірі 8179,00 грн. задоволенню не підлягає.

Разом з тим, п.10 ч.2 ст.245 КАС України передбачено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Відповідно до абз.2 ч.4 ст.245 КАС України, у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Належним способом захисту порушеного права позивача є визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо нарахування та виплати позивачу щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі, меншому, ніж визначено ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", а також зобов`язання відповідача здійснити перерахунок та виплату позивачу разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік як учаснику бойових дій з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги.

Відповідно до ч.3 ст.341 КАС України суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 4-7 частини третьої статті 353, абзацом другим частини першої статті 354 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.

Відповідно до частини першої статті 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Зважаючи на те, що суди попередніх інстанцій при ухваленні судових рішень неправильно застосували норми матеріального права, Суд дійшов висновку про наявність підстав для скасування рішень судів попередніх інстанцій та ухвалення нового рішення про часткове задоволення позовних вимог.

Керуючись статтями 341, 345, 351, 356 КАС України, Верховний Суд -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23.12.2022 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2023 у справі №420/15025/22 скасувати.

Прийняти нову постанову.

Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі, визначеному ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Зобов`язати Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік, як учаснику бойових дій, у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги.

В задоволенні решти вимог відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття є остаточною і не оскаржується.

Судді:

О.П. Стародуб

А.А. Єзеров

В.М. Кравчук

Джерело: ЄДРСР 112065040
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку