open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 320/1863/23
Моніторити
Постанова /28.02.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /26.02.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /27.12.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /02.11.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Постанова /02.11.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.09.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.09.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.08.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Рішення /26.06.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Рішення /26.06.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.05.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.05.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.04.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.03.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.03.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.02.2023/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /31.01.2023/ Київський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 320/1863/23
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /28.02.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /26.02.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /27.12.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /02.11.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Постанова /02.11.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.09.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.09.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.08.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Рішення /26.06.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Рішення /26.06.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.05.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.05.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.04.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.03.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.03.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.02.2023/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /31.01.2023/ Київський окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 червня 2023 року м. ПолтаваСправа №320/1863/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Шевякова І.С.,

за участю:

секретаря судового засідання Оніщенко В.В.

представника позивача Антощук Л.П.

представника відповідача Озацька О.В.

розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Стасі Насіння" до Північного міжрегіонального управління Державної податкової служби України по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.

Позовні вимоги:

визнати незаконним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 03.11.2022 №175/35005040.

Під час розгляду справи суд

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Стасі Насіння" (далі також позивач, ТОВ "Стасі Насіння") звернулося до Київського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі також відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 31.01.2023 адміністративну справу №320/1863/23 передано за підсудністю до Полтавського окружного адміністративного суду /том І, а.с. 176-177.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 13.03.2023 справу №320/1863/23 прийнято до провадження, позовну заяву залишено без руху /том І, а.с. 208-209/.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 21 березня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №320/1863/23, розгляд справи вирішено проводити за правилами загального позовного провадження /том І, а.с. 245-246/. Ухвалою від 29.05.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті /том ІІ, а.с.49-50/.

Аргументи учасників справи

В обґрунтування позову покладено твердження про необґрунтованість та протиправність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення. Податковий орган цим рішенням застосував штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію позивачем податкових накладних.

У позові представник позивача зазначила, що висновки податкового органу про несвоєчасну реєстрацію податкових накладних ("повторну" реєстрацію, яка відбулася 21.07.2023), не враховують фактичних обставин, пов`язаних із цією реєстрацією. Зокрема, податковий орган не врахував факт "первинної" підготовки та подачі податкових накладних на реєстрацію в ЄРПН (документи були прийняті 22.03.2022 в умовах дії воєнного стану та до прийняття положень законодавства щодо застосування штрафних санкцій, які набрали чинності з 27.05.2022). Не враховано, що після «первинної реєстрації» платник отримав квитанції про прийняття податкових накладних в ЄРПН, а в подальшому квитанції протилежного змісту про відмову в реєстрації. Це поставило платника у стан правової невизначеності. Крім того, з моменту первинного подання податкових накладних для реєстрації тривалий час не працював ЄРПН.

Представник позивача наголошувала на тому, що позивач вчасно склав та надіслав на реєстрацію в ЄРПН перелічені в Акті перевірки податкові накладні. За всіма податковими накладними було отримано квитанції №1 із статусом "Документ прийнято" (22.03.2022). До цієї дати у даних щодо реєстрації за кожною податковою накладною міститься повідомлення, що "документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби України" 11.03.2022. Відповідно відсутні складові правопорушення (зокрема складова суб`єктивної сторони - вини). Тобто, позивач вчинив всі залежні від нього дії щодо підготовки та подачі у березні 2022 року на реєстрацію податкових накладних за господарськими операціями за період лютого місяця 2022 року, тому відсутні підстави для застосування штрафних санкцій до позивача. Такої позиції притримується Верховний Суд у тотожній категорії спорів.

Позивач правомірно розраховував на те, що його податкові накладні є зареєстрованими, оскільки законодавством (ПК України та Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних) не передбачене направлення квитанцій №1 повторно, як це було в ситуації позивача. На дату підготовки та подачі до реєстрації податкових накладних у березні 2022 року була відсутня офіційно оприлюднена оновлена форма податкової накладної (вона стала доступною для платників лише із 27.05.2022), тому неправомірними є дії Відповідача щодо направлення позивачу 23.03.2022 та 24.03.2022 повторних квитанцій №1 із повідомленням "Документ не прийнято" (Документ не може бути прийнятий - закінчення дії форми - 28.02.2022. Порушено п.3 порядку заповнення податкової накладної, а саме: документ складено за формою, нечинною на дату реєстрації в ЄРПН).

Представник пояснювала, що фактично існують дві події щодо реєстрації 25 податкових накладних: одна з яких - відбулась в граничні терміни і в спосіб, передбачений законодавством, в тому числі в умовах дії воєнного стану та в умовах обмеження роботи електронних сервісів ДПС України, та друга, повторна реєстрація - реєстрація 21 липня тих самих накладних, яку платник вчинив повторно, вважаючи її за єдиний спосіб відновити вірність відображення в СЕА ПДВ сум реєстраційного ліміту.

На думку представника позивача, не є законним притягнення до відповідальності позивача з огляду на його дії щодо повторного подання на реєстрацію податкових накладних 21.07.2022 із врахуванням факту первинної реєстрації в ситуації, коли платник не мав об`єктивного впливу на коректність роботи сервісів податкового органу. Відсутність офіційних роз`яснень щодо роботи серверів податкового органу (факт їх роботи/ввімкнення підтверджується, в тому числі, і отриманням відомостей про реєстрацію податкових накладних Позивача у березні) порушує права платників податків. Відсутність роз`яснень щодо того, як діяти платнику, коли СЕА ПДВ та дані податкових декларацій коректно відображали дані щодо податкових зобов`язань за період лютого-травня 2022 року, також порушує законні очікування платників податків щодо роботи публічного органу влади - податкового органу. Дії позивача щодо повторного подання (21.07.2022) на реєстрацію в ЄРПН тих самих ПН, які подавалися на реєстрацію в березні 2022, і щодо яких надійшло по декілька квитанцій №1, зумовлені необхідністю не порушити майнові права контрагентів, які втрачали право на суми ПДВ (податковий кредит) через проблеми роботи серверів ДПС і відсутність даних щодо реєстрації податкових накладних у березні 2022 року та відсутності законодавчого визначення ситуації щодо зобов`язання "повторно" реєструвати податкові накладні.

На момент первинної реєстрації податкових накладних (березень 2022 року) за порушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних не застосовувалися штрафні санкції на підставі положень ПК України, які діяли у період карантину. Лише з 27.05.2022 із набранням чинності Закону України №2260 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" 12.05.2022 було встановлено штрафні санкції. Тому, на думку представника позивача, самостійною підставою для скасування спірного рішення є аналіз спірних правовідносин із врахуванням принципу дії закону в часі.

Представник позивача вказувала на відсутність складу адміністративного правопорушення у діях ТОВ "Стасі насіння" щодо підготовки та вчасної подачі на реєстрації податкових накладних за господарськими операціями за лютий 2022 року.

Самостійною підставою для скасування оскаржуваного податкового повідомлення-рішення представник позивача вважала той факт, що штрафні санкції за несвоєчасну реєстрації податкових накладних застосовані із порушенням принципу дії закону у часі, принципу правомірності рішень платників податків, без врахування умов діяльності в період спеціального правового режиму (воєнного стану) та з порушенням майнових прав платника та його законних очікувань (порушення принципів Конвенції з прав людини та практики їх застосування, викладеній в рішеннях ЄСПЛ).

Відповідач проти позову заперечував.

20.04.2023 до суду надійшов відзив на позов, у якому представник відповідача просила суд відмовити у задоволенні позовних вимог. Зазначала, що ТОВ "Стасі насіння", як платник податків, який має можливість виконувати свій податковий обов`язок, в порушення до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, не забезпечено реєстрацію спірних податкових накладних до 15.07.2022.

На противагу посиланням позивача на факт отримання квитанцій №1 від 11.03.2022, 18.03.2022, 22.03.2022, зазначала, що згідно даних ЄРПН 11.03.2022, 18.03.2022, 22.03.2022 квитанції по реєстрації податкових накладних відсутні в ЄРПН. Податковою перевіркою було встановлено, що позивачем в порушення до вимог чинного законодавства подано на реєстрацію податкові накладні з періодом виписки лютий 2022 року лише 21.07.2022, кількість днів прострочення складає 7 днів.

При цьому, представник відповідача наголошувала, що платник на дату подачі декларації з ПДВ за лютий 2022 року (21.03.2022) самостійно усвідомлював факт відсутності реєстрації податкових накладних на суму ПДВ 51 022 786 грн.

При цьому, частина податкових накладних в кількості 15 шт. на суму 3 182 835 грн по податковим зобов`язанням, що виникли в лютому 2022 року, зареєстрована платником своєчасно, безумовно розуміючи наслідки вчинених дій. Тобто, станом на 21.03.2022, надаючи додаток №1 до Декларації з ПДВ за лютий 2022 в таблиці 1.1 "Відомості про включені суми податку на додану вартість, вказані в податкових накладних, не зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних на дату подання податкової декларації з податку на додану вартість, до суми податкових зобов`язань за звітний (податковий) період", позивач був обізнаний про відсутність факту реєстрації спірних податкових накладних.

Таким чином, представник відповідача стверджувала, що квитанції №1 від 11.03.2022, 18.03.2022 про прийняття податкових накладних на реєстрацію, не можуть бути доказами про реєстрацію спірних податкових накладних в розумінні вимог Порядку №1246 в зв`язку із наявним фактом відсутності реєстрації таких податкових накладних, що підтверджується самим платником податків шляхом подання Додатку №1 до Декларації з ПДВ та підтверджується фактом реєстрації податкових накладних 21.07.2022.

Представник відповідача вказувала, що з 27.05.2022 відновлено можливість реєстрації податкових накладних в СЕА ПДВ, але, усвідомлюючи, що спірні податкові накладні не зареєстровані в ЄРПН, позивач не вчинив всіх можливих дій по виконанню свого податкового обов`язку по реєстрації податкових накладних в період з 27.05.2022 по 15.07.2022.

Також представник відповідача наполягала на тому, що витяги сум податку, на яку платник податку на додану вартість має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН, що надані до матеріалів справи позивачем, не можуть бути підтвердженням факту реєстрації податкових накладних 11.03.2022, 18.03.2022, 22.03.2022, так як вони сформовані позивачем 21.07.2022 та 22.07.2022.

Щодо оприлюднення нової форми податкової накладної представник відповідача зазначала, що 16.02.2022 набув чинності наказ Міністерства фінансів України від 17.01.22 №15 "Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №1307" зареєстрованого в Міністерстві Юстиції України 02.02.2022, згідно якого реєстрація податкових накладних та розрахунків коригування, складених за новою формою, буде здійснюватись з 01.03.2022.

Відповідно до інформації, що міститься на офіційному сайті Верховної Ради України, наказ Міністерства фінансів України від 17.01.2022 №15 "Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №1307" опубліковано в Офіційному віснику України від 15.02.2022 №13, стор. 88, стаття 729.

Таким чином, наказ Міністерства фінансів України від 17.01.2022 №15 "Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 31.12.15р. №1307" разом із новою формою податкової накладної оприлюднено 15.02.2022, що підтверджується інформацією, яка міститься в картці документа, згідно офіційного сайту Верховної Ради України.

Також представник відповідача зазначала, що згідно інформаційного повідомлення ДПС України від 16.03.2022, розміщеного на офіційному сайті ДПС України, повідомлено, що в умовах дії воєнного стану електронні сервіси ДПС працюють з певними обмеженнями та платники податку на додану вартість не мають можливості реєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні й розрахунки коригування до них.

Законом України від 12.05.2022 №2260 (внесено зміни до п.69.1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПКУ), а отже з 27.05.2022 відновлено можливість реєстрації податкових накладних в СЕА ПДВ.

Станом на 27.05.2022 нові форми податкових накладних були доступні на офіційному сайті ДПС України, що не заперечується позивачем.

Представник відповідача наполягала на тому, що ТОВ "Стасі насіння" в позовній заяві не наводить обґрунтувань та доказів, що призвели до неможливості виконання свого податкового обов`язку з реєстрації податкових накладних в період з 27.05.2022 (момент відновлення роботи електронних сервісів ДПС України, в тому числі і СЕА ПДВ та оприлюднення нової форми податкової накладної) по 15.07.2022 (граничний термін реєстрації податкових накладних згідно вимог п. 69.1 ПКУ).

12.05.2023 до суду надійшла відповідь на відзив, у якій представник позивача зазначала, що сервери і, відповідно, автоматизована система ЄРПН у період з березня по кінець травня 2022 року не працювали. Водночас позивач отримав квитанції №1 щодо поданих на реєстрацію податкових накладних зі статусом "Документ прийнято" 22.03.2022. До цієї дати у даних щодо реєстрації кожної податкової накладної міститься повідомлення, що "документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби України" 11.03.2022. В наступні дні, а саме 23.03.2022 та 24.03.2022 по кожній із податкових накладних надійшли повторні квитанції №1, в яких було вказано, що податкові накладні "не зареєстровані", із зазначенням помилки: "Документ не може бути прийнятий - закінчення дії форми 28.02.2022. Порушено пункт 3 Порядку заповнення податкової накладної, а саме: Документ складено за формою, нечинною на дату реєстрації в ЄРПН". Ця обставина спростовує твердження, що сервери ДПС і в тому числі ЄРПН не працювали протягом всього періоду, а навпаки доводить факт, що щонайменше 22.03.2022, 23.03.2022, 24.03.20202 сервери ДПС (включаючи автоматизовану систему ЄРПН) працювали і відбувався аналіз щодо поданих до реєстрації податкових накладних не лише позивача, а й інших платників податків.

Таким чином, представник позивача наполягала на тому, що відповідач має довести обставину щодо факту постійного відключення серверів ДПС та автоматизованих систем у період з 24.02.2022 по 27.05.2022.

Крім того, у відповіді на відзив, представник позивача звертала увагу суду, що відзив не містить доказів на підтвердження вказаної обставини. Навпаки, поданий з відзивом "Витяг по 25 накладних згідно акту № від з Єдиного вікна подання електронної звітності вкладка Реєстр операцій СЕА ПДВ по ТОВ "Стасі Насіння" за березень 2022 року" спростовує твердження відповідача.

Ще одна спірна обставина стосується даних щодо відображення в СЕА ПДВ позивача інформації по зареєстрованих податкових накладних. Не заперечуються сторонами обставина щодо відсутності нової форми податкової накладної станом в періоді з 01.03.2022 до 27.05.2022.

З огляду на вищевикладене, представник позивача вважала, що відповідачем не спростовані ряд обставин, які стосуються предмету спору. Тобто, на думку представника позивача, відповідач не виконав обов`язок доказування, передбачений пунктом 2 статті 77 КАС України.

23.06.2023 до суду надійшли додаткові пояснення Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, у яких представник відповідача пояснювала, що сторнування відомостей, що містяться в СЕА ПДВ стосовно позивача, відбувалося в автоматичному режимі. Крім того, представник відповідача повідомила суду, що спірні податкові накладні, які зазначені в акті перевірки та є предметом судового розгляду, були виписані на покупців:

- ТОВ "КОРТЕВА АГРІСАЄНС УКРАЇНА" (31352075) на суму ПДВ 47675,8 тис. грн.

- СТОВ "Воскобійники" (3770721) на суму ПДВ 82,1 тис. грн.

- ТОВ"ПОЛМАРК" (30191607) на суму ПДВ 18,1 тис. грн.

- неплатнику на суму ПДВ 28,4 тис. грн.

- ТОВ "Стасі насіння" на суму ПДВ 35,5 тис. грн.

З наявної податкової інформації по СТОВ "Воскобійники" включено до податкового кредиту податкові накладні за лютий 2022 року по ТОВ "Стасі насіння" в декларацію за лютий 2022 року на суму ПДВ 20345 грн та за березень 2022 року на суму ПДВ 61751,75 грн. Після з`ясування несвоєчасної реєстрації спірних податкових накладних на суму ПДВ 82,1 тис. грн підприємством подано уточнюючі розрахунки від 13.09.2022 №9181469563 та №9181529004 за лютий, березень 2022 року відповідно, якими зменшено податковий кредит по ТОВ "Стасі насіння". Тобто, контрагент позивача СТОВ "Воскобійники" був обізнаний відносно відсутності реєстрації спірних податкових накладних, що виписані ТОВ "Стасі насіння".

Крім того, з відкритих джерел представником відповідача встановлено, що головним бухгалтером ТОВ "Стасі насіння" та ТОВ "КОРТЕВА АГРІСАЄНС УКРАЇНА" є одна особа. Крім того, вище зазначені підприємства є пов`язаними, а саме: засновником ТОВ "Стасі насіння" є ТОВ "КОРТЕВА АГРІСАЄНС УКРАЇНА". ТОВ "Стасі насіння" займається виготовленням насіннєвої сировини, яку реалізує ТОВ "КОРТЕВА АГРІСАЄНС УКРАЇНА" кінцевим покупцям. В податковому кредиті ТОВ "КОРТЕВА АГРІСАЄНС УКРАЇНА" за 2022 рік ТОВ "Стасі насіння" становить 87,5% або 344 963,4 тис. грн.

В ході аналізу даних податкової звітності за 2022 рік ТОВ "КОРТЕВА АГРІСАЄНС УКРАЇНА" встановлено включення спірних податкових накладних, виписаних ТОВ "Стасі насіння" за лютий 2022 року, в декларацію по ПДВ за серпень 2022 року (строк подачі 20.09.2022) на суму ПДВ 38 млн. грн, тобто вже після факту несвоєчасної реєстрації податкових накладних.

Таким чином, посадова особа ТОВ "Стасі насіння" - головний бухгалтер Гончар Л.А.- була обізнана, що станом на 15.07.2022 (граничний строк для реєстрації податкових накладних) спірні податкові накладні не зареєстровано в ЄРПН.

В той же час, податкові накладні за лютий 2022 року, які своєчасно зареєстровані до 24.02.22 ,включені ТОВ "КОРТЕВА АГРІСАЄНС УКРАЇНА" до податкового кредиту лютого 2022 року в розмірі 2,8 млн.грн. Тобто головний бухгалтер був обізнаний, що податкові накладні по ТОВ "Стасі насіння" були несвоєчасно зареєстровані. За період з березня по серпень 2022 року податковий кредит ТОВ "КОРТЕВА АГРІСАЄНС УКРАЇНА" не формувався спірними податковими накладними виписаними ТОВ "Стасі насіння" /том ІІ, а.с. 74-75/.

У судовому засіданні 26.06.2023 представник позивача просила суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. Представник відповідача заперечувала проти позову, просила суд відмовити у задоволенні позовних вимог.

Обставини справи, встановлені судом

ТОВ "Стасі Насіння" зареєстроване у якості юридичної особи, код ЄДРПОУ 33933736, перебуває на обліку в Північному міжрегіональному управлінні Державної податкової служби України по роботі з великими платниками податків, з 01.03.2011 позивач зареєстрований платником податку на додану вартість.

У березні 2022 року позивачем подано на реєстрацію податкові накладні від 02.02.2022 №3, від 02.02.2022 №4, від 04.02.2022 №5, від 04.02.2022 №6, від 04.02.2022 №7, від 04.02.2022 №8, від 07.02.2022 № 9, від 08.02.2022 №10, від 08.02.2022 №11 , від 11.02.2022 №12, від 11.02.2022 №13, від 12.02.2022 №15, від 15.02.2022 №17, від 15.02.2022 №18, від 15.02.2022 №19, від 16.02.2022 №26, від 17.02.2022 №21, від 21.02.2022 №22, від 22.02.2022 №23, від 22.02.2022 №24, від 23.02.2022 №25, від 28.02.2022 №27, від 28.02.2022 №28, від 28.02.2022 №29, від 28.02.2022 №30.

11.03.2022 по 24 податковим накладним від 02.02.2022 №3, від 02.02.2022 №4, від 04.02.2022 №5, від 04.02.2022 №6, від 04.02.2022 №7, від 04.02.2022 №8, від 07.02.2022 № 9, від 08.02.2022 №10, від 08.02.2022 №11, від 11.02.2022 №12, від 11.02.2022 №13, від 12.02.2022 №15, від 15.02.2022 №17, від 15.02.2022 №18, від 15.02.2022 №19, від 16.02.2022 №26, від 17.02.2022 №21, від 21.02.2022 №22, від 22.02.2022 №23, від 22.02.2022 №24, від 23.02.2022 №25, від 28.02.2022 №27, від 28.02.2022 №28, від 28.02.2022 №29 після направлення на реєстрацію було отримано відмітку "Документ доставлено до Центрального рівня Державної податкової служби України" 11.03.2022 о 8:00 /том І, а.с. 54, 55-102/.

18.03.2022 по податковій накладній від 28.02.2022 №30 після направлення на реєстрацію було отримано відмітку "Документ доставлено до Центрального рівня Державної податкової служби України" 18.03.2022 о 8:00 /том І, а.с. 54, 103/.

21.03.2022 позивач відобразив відповідні податкові зобов`язання за вищезазначеними податковими накладними в Додатку 1 до податкової декларації з податку на додану вартість за лютий 2022 року, яка подавалася :2022 року /том І, а.с. 108 ,109/.

22.03.2022 позивач отримав квитанції №1 із відміткою "Документ прийнято" по податковим накладним від 02.02.2022 №3, від 02.02.2022 №4, від 04.02.2022 №5, від 04.02.2022 №6, від 04.02.2022 №7, від 04.02.2022 №8, від 07.02.2022 № 9, від 08.02.2022 №10, від 08.02.2022 №11, від 11.02.2022 №12, від 11.02.2022 №13, від 12.02.2022 №15, від 15.02.2022 №17, від 15.02.2022 №18, від 15.02.2022 №19, від 16.02.2022 №26, від 17.02.2022 №21, від 21.02.2022 №22, від 22.02.2022 №23, від 22.02.2022 №24, від 23.02.2022 №25, від 28.02.2022 №27, від 28.02.2022 №28, від 28.02.2022 №29, від 28.02.2022 №30 /том І, а.с. 55-103/.

23.03.2022 та 24.03.2022 позивач отримав квитанції №1 із відміткою "Документ не прийнято" по податковим накладним від 02.02.2022 №3, від 02.02.2022 №4, від 04.02.2022 №5, від 04.02.2022 №6, від 04.02.2022 №7, від 04.02.2022 №8, від 07.02.2022 № 9, від 08.02.2022 №10, від 08.02.2022 №11, від 11.02.2022 №12, від 11.02.2022 №13, від 12.02.2022 №15, від 15.02.2022 №17, від 15.02.2022 №18, від 15.02.2022 №19, від 16.02.2022 №26, від 17.02.2022 №21, від 21.02.2022 №22, від 22.02.2022 №23, від 22.02.2022 №24, від 23.02.2022 №25, від 28.02.2022 №27, від 28.02.2022 №28, від 28.02.2022 №29, від 28.02.2022 №30 зі зазначенням помилки: "Документ не може бути прийнятий закінчення дії форми 28.02.2022. Порушено п. 3 Порядку заповнення податкової накладної, а саме: Документ складено з формою, не чинною на дату реєстрації в ЄРПН" /том І, а.с. 55-103/.

В згадуваний період часу в Україні був введений воєнний стан та відбувалися бойові дії внаслідок російської агресії проти України. Одним з наслідків вказаного стало ускладнення роботи державних органів, зокрема, електронних сервісів.

У зв`язку з цим, зокрема, ДПС України на своєму веб-сайті 04.03.2022 звернулась до платників податків. У офіційному повідомленні було зазначено, що "у зв`язку із запровадженням відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 на всій території України воєнного стану та з метою забезпечення можливості платникам податків декларувати свої податкові зобов`язання з податку на додану вартість Державна податкова служба України інформує. Платники податків з метою забезпечення декларування податкових зобов`язань з податку на додану вартість, що підлягають сплаті до бюджету за звітний період лютий 2022 року у податковій звітності з податку на додану вартість за такий звітний період податкові зобов`язання та податковий кредит декларують з урахуванням наступних особливостей: податкові зобов`язання та податковий кредит, які станом на 24 лютого підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) податковими накладними та розрахунками коригування до них відображаються у відповідних розділах податкової звітності у загальному порядку; податкові зобов`язання та податковий кредит, які станом на 24 лютого та до кінця дії воєнного стану на всій території України не підтверджені зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними та розрахунками коригування до них, відображаються в податковій звітності з податку на додану вартість на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів (документи РРО, акти приймання - передачі, акти виконаних робіт/наданих послуг, тощо), складених (отриманих) платником податку за операціями з постачання та придбання товарів/послуг відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".

Після завершення дії воєнного стану платники зобов`язані забезпечити реєстрацію в ЄРПН всіх податкових накладних та розрахунків коригування, реєстрація яких відтермінована на час дії військового стану, а всі податкові зобов`язання та податковий кредит, задекларовані платниками під час дії такого воєнного стану на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, підлягають обов`язковому уточненню (приведенню у відповідність) з урахуванням даних податкових накладних та розрахунків коригування, зареєстрованих в ЄРПН. Додатково повідомляємо, що форма податкової накладної/розрахунку коригування, з урахуванням змін, внесених наказу Міністерства фінансів України від 17.01.2022 №15, буде доступна платникам податків після завершення воєнного стану, про що платників податків буде проінформовано додатково."

Згідно інформаційного повідомлення ДПС України від 16.03.2022, розміщеного на офіційному сайті ДПС України, "… в умовах дії воєнного стану електронні сервіси ДПС працюють з певними обмеженнями та платники податку на додану вартість не мають можливості реєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні та розрахунки коригування до них" (посилання на сторінку в мережі інтернет https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/576814.html).

Робота ЄРПН та СЕА ПДВ була відновлена 27.05.2022 року.

21.07.2022 ТОВ "Стасі Насіння" повторно подано на реєстрацію податкові накладні від 02.02.2022 №3, від 02.02.2022 №4, від 04.02.2022 №5, від 04.02.2022 №6, від 04.02.2022 №7, від 04.02.2022 №8, від 07.02.2022 № 9, від 08.02.2022 №10, від 08.02.2022 №11 , від 11.02.2022 №12, від 11.02.2022 №13, від 12.02.2022 №15, від 15.02.2022 №17, від 15.02.2022 №18, від 15.02.2022 №19, від 16.02.2022 №26, від 17.02.2022 №21, від 21.02.2022 №22, від 22.02.2022 №23, від 22.02.2022 №24, від 23.02.2022 №25, від 28.02.2022 №27, від 28.02.2022 №28, від 28.02.2022 №29, від 28.02.2022 №30.

Північним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків проведено камеральну перевірку даних Єдиного реєстру податкових накладних по ТОВ "Стасі Насіння" за лютий-липень 2022 року, за результатами якої складено акт від 20.09.2022 №138/35-00-55-16/33933736 /том І, а.с. 17-22/.

Вказаним актом перевірки встановлено порушення ТОВ "Стасі Насіння" вимог пункту 201.10 статті 201 розділу V Податкового кодексу України та абзацу 3 підпункту 69.1 підрозділу 10 Розділу ХХ Податкового кодексу України - несвоєчасна реєстрація 25 додаткових накладних: від 02.02.2022 №3, від 02.02.2022 №4, від 04.02.2022 №5, від 04.02.2022 №6, від 04.02.2022 №7, від 04.02.2022 №8, від 07.02.2022 № 9, від 08.02.2022 №10, від 08.02.2022 №11 , від 11.02.2022 №12, від 11.02.2022 №13, від 12.02.2022 №15, від 15.02.2022 №17, від 15.02.2022 №18, від 15.02.2022 №19, від 16.02.2022 №26 , від 17.02.2022 №21, від 21.02.2022 №22, від 22.02.2022 №23, від 22.02.2022 №24, від 23.02.2022 №25, від 28.02.2022 №27, від 28.02.2022 №28, від 28.02.2022 №29, від 28.02.2022 №30.

Відповідальність платника передбачена пунктом 1201.1 статті 1201 Податкового кодексу України.

На підставі акта камеральної перевірки №138/35-00-55-16/33933736 від 20.09.2022 винесено податкове повідомлення - рішення від 03.11.2022 №175/35005040, яким до позивача застосовано штраф за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у сумі 4 783 049,08 грн /том І, а.с. 30/.

Позивач не погодився із висновками, викладеними в Акті перевірки, та правомірністю прийнятого оскаржуваного податкового повідомлення-рішення і скористався правом на досудове (адміністративне) оскарження.

Рішенням ДПС України про результати розгляду скарги від 09.01.2023№747/6/99-00-06-03-01-06 скаргу позивача залишено без задоволення, а спірне податкове-повідомлення-рішення без змін том /І, а.с. 47-50/.

Позивач не погодився зі зазначеним податковим повідомленням-рішенням та звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з такого.

Норми права, які підлягають застосуванню

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02 грудня 2010 року №2755-VІ (далі - ПК України).

Відповідно підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) здійснюється відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок № 1246).

Відповідно до підпунктів "а", "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно пункту 187.1 ст.187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п.188.1. ст.188 Податкового кодексу України).

Відповідно до норм пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема, для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

З 27.05.2022 вступив в дію Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12.05.2022 №2260-IX (далі також Закон №2260-IX), яким внесено зміни до підпункту 69.1 Підрозділу 10. Інші перехідні положення ПКУ.

Згідно пункту 69.1 підрозділу 10. Інші перехідні положення розділу XX "Перехідні положення" ПКУ у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, який зареєстрований у Міністерстві України 25 серпня 2022 року за № 967/38303.

Підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України визначено, що платники податків які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків і зборів, подання звітності, у т.ч. звітності передбаченої пунктом 46.2 ст. 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до набрання чинності Закону України № №2260-IX від 12.05.2022 за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН до 15 липня 2022 р., подання податкової звітності до 20 липня 2022 р. та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 р.

Згідно пункту 69.1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України визначено, що платники ПДВ зобов`язані забезпечити у строки, встановлені п. 69.1 цього пункту, реєстрацію ПН та РК в ЄРПН, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у п.п.69.1 п.69 та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних документів, з урахуванням даних ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН.

Згідно пункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПКУ податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім: а) камеральних перевірок. Камеральні податкові перевірки податкових декларацій з ПДВ та уточнюючих розрахунків до них за звітні податкові періоди: лютий, березень, квітень, травень 2022 року - розпочинаються на наступний день після 20 липня 2022 року та завершуються не пізніше 20 вересня 2022 року

Висновки щодо правозастосування

Задля вірної кваліфікації дій як позивача, ТОВ «Стасі Насіння», так і відповідача, Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, суд вважає за доцільне описати послідовно в часі в обставинах цієї справи дії платника та податкового органу узгоджено зі змінами законодавства, що регулювало правовідносини, пов`язані з реєстрацією податкових накладних й відповідальністю за невчасну їх реєстрацію.

Отже, загальновідомо, що 24.02.2022 року розпочалася військова агресія рф проти України та цього ж дня Указом Президента України №2102-ІХ на території України введено воєнний стан.

За наслідками господарської діяльності ТОВ «Стасі Насіння» у лютому 2022 року було складено податкові накладні від 02.02.2022 №3, від 02.02.2022 №4, від 04.02.2022 №5, від 04.02.2022 №6, від 04.02.2022 №7, від 04.02.2022 №8, від 07.02.2022 № 9, від 08.02.2022 №10, від 08.02.2022 №11 , від 11.02.2022 №12, від 11.02.2022 №13, від 12.02.2022 №15, від 15.02.2022 №17, від 15.02.2022 №18, від 15.02.2022 №19, від 16.02.2022 №26, від 17.02.2022 №21, від 21.02.2022 №22, від 22.02.2022 №23, від 22.02.2022 №24, від 23.02.2022 №25, від 28.02.2022 №27, від 28.02.2022 №28, від 28.02.2022 №29, від 28.02.2022 №30, які підлягали реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних.

ТОВ «Стасі насіння» подало вказані податкові накладні для реєстрації в ЄРПН у строк та у порядку, визначені податковим законодавством, у березні 2022 року.

У зв`язку з воєнним станом робота державних органів загалом, і ДПС України, зокрема, була ускладнена та відбувалася з певними недоліками, викликаними обставинами непереборної сили воєнним станом.

Так, згідно повідомлення ДПС України на адвокатський запит представника позивача було надано відомості /т. 2. а.с.58-59/ про те, що 24.02.2022 року у офіційному телеграм-каналі ДПС України було опубліковано повідомлення про обмеження надання (у тому числі зупинення деяких) електронних сервісів ДПС з метою захисту прав платників та вжиття заходів щодо інформаційної безпеки. Зокрема, було зупинено реєстрацію акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних, реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та припинено доступ до Електронного кабінету.

27.02.2022 року ДПС України оприлюднила на своєму офіційному веб-сайті звернення до платників податків щодо того, що «платники податків відповідно до пп. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПК України звільняються від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у зв`язку із настанням форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), засвідчених ТПП України.

У випадку відсутності можливості у платника податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема, щодо дотримання строків сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстру податкових накладних, акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних, розрахунку коригування у відповідному Реєстрі, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від відповідальності.

Разом з тим, такі обов`язки мають бути виконані платниками податків одразу після припинення дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Також повідомляємо, що у період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються.

Протягом дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) штрафні санкції за порушення законодавства з питань РРО не застосовуються». https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/576179.html

28.02.2022 року у офіційному телеграм-каналі ДПС України та на веб-порталі ДПС було повідомлено, що електронні сервіси ДПС та Електронний кабінет працюють, але з певними обмеженнями, а саме: обмеження доступу до публічних електронних сервісів, які розміщено на вебпорталі ДПС та у відкритій (загальнодоступній) частині інформаційно-комунікаційної системи «Електронний кабінет». Обмеження будуть припинені протягом шести місяців після завершення чи скасування воєнного стану в Україні.

В подальшому ДПС України на своєму веб-сайті 04.03.2022 знову звернулась до платників податків.

У офіційному повідомленні було зазначено, що "у зв`язку із запровадженням відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 на всій території України воєнного стану та з метою забезпечення можливості платникам податків декларувати свої податкові зобов`язання з податку на додану вартість Державна податкова служба України інформує. Платники податків з метою забезпечення декларування податкових зобов`язань з податку на додану вартість, що підлягають сплаті до бюджету за звітний період лютий 2022 року у податковій звітності з податку на додану вартість за такий звітний період податкові зобов`язання та податковий кредит декларують з урахуванням наступних особливостей: податкові зобов`язання та податковий кредит, які станом на 24 лютого підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) податковими накладними та розрахунками коригування до них відображаються у відповідних розділах податкової звітності у загальному порядку; податкові зобов`язання та податковий кредит, які станом на 24 лютого та до кінця дії воєнного стану на всій території України не підтверджені зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними та розрахунками коригування до них, відображаються в податковій звітності з податку на додану вартість на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів (документи РРО, акти приймання - передачі, акти виконаних робіт/наданих послуг, тощо), складених (отриманих) платником податку за операціями з постачання та придбання товарів/послуг відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".

Після завершення дії воєнного стану платники зобов`язані забезпечити реєстрацію в ЄРПН всіх податкових накладних та розрахунків коригування, реєстрація яких відтермінована на час дії військового стану, а всі податкові зобов`язання та податковий кредит, задекларовані платниками під час дії такого воєнного стану на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, підлягають обов`язковому уточненню (приведенню у відповідність) з урахуванням даних податкових накладних та розрахунків коригування, зареєстрованих в ЄРПН. Додатково повідомляємо, що форма податкової накладної/розрахунку коригування, з урахуванням змін, внесених наказу Міністерства фінансів України від 17.01.2022 №15, буде доступна платникам податків після завершення воєнного стану, про що платників податків буде проінформовано додатково." https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/576303.html

Обмеження роботи електронних сервісів органів державної влади отримало нормативну підставу з прийняттям 12.03.2022 року постанови Кабінету Міністрів України № 263 «Деякі питання забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів в умовах воєнного стану». Цією постановою установлено, що на період дії воєнного стану міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, державні та комунальні підприємства, установи, організації, що належать до сфери їх управління, для забезпечення належного функціонування інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів, володільцями (держателями) та/або адміністраторами яких вони є, та захисту інформації, що обробляється в них, а також захисту державних інформаційних ресурсів, можуть….(п.4) зупиняти, обмежувати роботу інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, а також публічних електронних реєстрів.

Згідно інформаційного повідомлення ДПС України від 16.03.2022, розміщеного на офіційному сайті ДПС України, "… в умовах дії воєнного стану електронні сервіси ДПС працюють з певними обмеженнями та платники податку на додану вартість не мають можливості реєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні та розрахунки коригування до них". https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/576814.html.

У обставинах цієї справи сторони не мали спору щодо того, що дійсно, у період з 22 лютого 2022 року й протягом березня 2022 року електронні сервіси ДПС України працювали з обмеженнями.

В таких умовах обмеженої та некоректної роботи електронних сервісів ДПС України після подання у березні місяці 2022 року ТОВ «Стасі Насіння» для реєстрації у ЄРПН 25 податкових накладних - Товариством було отримано 11.03.2022 щодо 24 податкових накладних відмітку "Документ доставлено до Центрального рівня Державної податкової служби України"; щодо однієї поданої на реєстрацію податкової накладної таку ж відмітку було отримано 18.03.2022 року /том І, а.с. 54, 55-102/.

21.03.2022 позивач відобразив відповідні податкові зобов`язання за вищезазначеними податковими накладними в Додатку 1 до податкової декларації з податку на додану вартість за лютий 2022 року /том І, а.с. 108 ,109/.

22.03.2022 позивач отримав квитанції №1 із відміткою "Документ прийнято" по податковим накладним від 02.02.2022 №3, від 02.02.2022 №4, від 04.02.2022 №5, від 04.02.2022 №6, від 04.02.2022 №7, від 04.02.2022 №8, від 07.02.2022 № 9, від 08.02.2022 №10, від 08.02.2022 №11, від 11.02.2022 №12, від 11.02.2022 №13, від 12.02.2022 №15, від 15.02.2022 №17, від 15.02.2022 №18, від 15.02.2022 №19, від 16.02.2022 №26, від 17.02.2022 №21, від 21.02.2022 №22, від 22.02.2022 №23, від 22.02.2022 №24, від 23.02.2022 №25, від 28.02.2022 №27, від 28.02.2022 №28, від 28.02.2022 №29, від 28.02.2022 №30 /том І, а.с. 55-103/.

Суд констатує, що всі до цього часу вчинені дії платника щодо реєстрації податкових накладних вчинені у повній відповідності до процедури та у строк, визначені законом.

Слід також відмітити, що в описуваний період часу в Україні була запроваджена зміна форми податкових накладних.

Наказом Міністерства фінансів України від 17.01.2022 №15 "Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 31 грудня 2015 року № 1307", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02.02.2022 за №129/37465, внесено зміни до форми податкової накладної та Порядку її заповнення. Нові формати податкової накладної (J/F1201013) та розрахунку коригування кількісних і вартісних показників (J/F1201213) розміщено на веб-порталі ДПС.

Наказ Міністерства фінансів України від 17.01.2022 №15 "Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 31.12.15р. №1307" разом із новою формою податкової накладної оприлюднено 15.02.2022, що підтверджується інформацією, яка міститься в картці документа згідно офіційного сайту Верховної Ради України.

У цій справі сторони не мали спору щодо того, що 25 податкових накладних, складених ТОВ «Стасі Насіння» у лютому 2022 року, були складені за діючою до 28.02.2022 року (попередньою, старою) формою.

Позивач стверджував, що до відновлення роботи ЄРПН та інших електронних сервісів ДПС України 27.05.2022 року нова форма податкових накладних не була доступна для реєстрації як у Електронному кабінеті платника, так і у КП «М.E.Doc».

Суд вважає, що це твердження відповідачем не спростоване.

Суд вказує, що дотримання цієї попередньої форми податкових накладних ТОВ «Стасі Насіння» також відповідає закону, оскільки на момент складення податкових накладних ця їх форма була чинна.

Податкові накладні, складені за попередньою формою, були подані для реєстрації в ЄРПН у березні 2022 року.

Як вже було вказано, 22.03.2022 ТОВ «Стасі Насіння» отримано квитанції із відміткою "Документ прийнято" по поданим на реєстрацію 25 податковим накладним за лютий 2022 року.

Суд наголошує, що цього факту станом на 22.03.2022 року достатньо для того, щоб ТОВ «Стасі Насіння» вважалося таким, що виконало свій податковий обов`язок, і з точки зору суду до цього часу дії платника повністю відповідали вимогам закону та існуючим процедурам.

Але у подальшому 23.03.2022 та 24.03.2022 ТОВ «Стасі Насіння» отримано квитанції №1 із відміткою "Документ не прийнято" по податковим накладним від 02.02.2022 №3, від 02.02.2022 №4, від 04.02.2022 №5, від 04.02.2022 №6, від 04.02.2022 №7, від 04.02.2022 №8, від 07.02.2022 № 9, від 08.02.2022 №10, від 08.02.2022 №11, від 11.02.2022 №12, від 11.02.2022 №13, від 12.02.2022 №15, від 15.02.2022 №17, від 15.02.2022 №18, від 15.02.2022 №19, від 16.02.2022 №26, від 17.02.2022 №21, від 21.02.2022 №22, від 22.02.2022 №23, від 22.02.2022 №24, від 23.02.2022 №25, від 28.02.2022 №27, від 28.02.2022 №28, від 28.02.2022 №29, від 28.02.2022 №30 зі зазначенням помилки: "Документ не може бути прийнятий закінчення дії форми 28.02.2022. Порушено п. 3 Порядку заповнення податкової накладної, а саме: Документ складено з формою, не чинною на дату реєстрації в ЄРПН" /том І, а.с. 55-103/.

Суд вказує, що з цього моменту цілком обґрунтовано вважати позивача таким, що потрапив у стан правової невизначеності і погоджується у цьому з твердженнями представника позивача.

Направлення платнику квитанцій з відмітками «Документ не прийнято» не було передбачено після того, як щодо цих же податкових накладних вже було отримано квитанції з відмітками «Документ прийнято». При цьому платнику не був доступний Електронний кабінет платника, доступ до СЕА ПДВ, платник не міг зорієнтуватися щодо зміни лімітів ПДВ у СЕА ПДВ.

У квитанціях про неприйняття документів було вказано на невідповідність форми податкової накладної. Суд приймає як доведене твердження позивача про те, що до 27.05.2022 року платнику не була доступна інформація про нову форму податкових накладних.

Таким чином, державний орган хоч і з об`єктивних причин (некоректна робота електронних сервісів, пов`язаних із воєнним станом), але поставив платника ТОВ «Стасі Насіння» у ситуацію, коли законний спосіб дій платника був останньому незрозумілий і неочевидний.

Суд цілком погоджується з представником позивача у тому, що з 23.03.2022 року платник не міг об`єктивно розуміти чи зареєстровані ним 25 податкових накладних у належний спосіб чи ні, чи має він вживати додаткових дій для виконання відповідного податкового обов`язку чи останній ним виконаний з моменту отримання квитанцій з відмітками про прийняття документу.

Такий стан правової невизначеності тривав до наступних змін у правовому регулюванні.

З 27.05.2022 вступив в дію Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12.05.2022 №2260-IX (далі також Закон №2260-IX), яким внесено зміни до підпункту 69.1 Підрозділу 10. Інші перехідні положення ПКУ.

Згідно пункту 69.1 підрозділу 10 Інші перехідні положення розділу XX "Перехідні положення" ПКУ у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Згідно пункту 69.1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України визначено, що платники ПДВ зобов`язані забезпечити у строки, встановлені п. 69.1 цього пункту, реєстрацію ПН та РК в ЄРПН, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у п.п.69.1 п.69 та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних документів, з урахуванням даних ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН.

Згідно пункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПКУ податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім: а) камеральних перевірок. Камеральні податкові перевірки податкових декларацій з ПДВ та уточнюючих розрахунків до них за звітні податкові періоди: лютий, березень, квітень, травень 2022 року - розпочинаються на наступний день після 20 липня 2022 року та завершуються не пізніше 20 вересня 2022 року.

Також з 27.05.2022 року була відновлена робота ЄРПН, Електронного кабінету платника та інших електронних сервісів ДПС України.

Отже з цього моменту, з 27.05.2022 року шляхом прийняття викладених норм держава фактично визнала, що електронні сервіси ДПС працювали неналежно, внаслідок цього платники були поставлені в умови правової невизначеності; і надала нормативно визначений спосіб дій задля усунення можливих порушень, допущених платниками не з їх вини; встановила строк для такого усунення, визначила умови звільнення від відповідальності за допущені платниками не з їх вини можливі порушення.

Суд зазначає, що у проміжок часу від 28.05.2022 року по 15.07.2022 року платник ТОВ «Стасі Насіння» мав реальну можливість з`ясувати стан реєстрації 25 спірних податкових накладних та вжити заходів для їх реєстрації у ЄРПН за новою формою без будь-яких наслідків у вигляді застосування можливих штрафних фінансових санкцій.

Представник позивача наполягала на тому, що платник не мав підстав вважати, що 25 податкових накладних не є зареєстрованими після того як отримав квитанції з відмітками «Документ прийнято».

Представник відповідача вказувала на обставини декларування ПДВ як самим платником так і контрагентами, які за цими 25 податковими накладними мали зустрічні податкові зобов`язання, стверджуючи, що поведінка ТОВ «Стасі Насіння» вказує на те, що посадові особи платника знали про те, що 25 податкових накладних не були зареєстровані.

Суд не вбачає доцільності у детальному аналізі стану відображення ПДВ в СЕА ПДВ та аналізі поведінки як посадових осіб ТОВ «Стасі Насіння», так і його контрагентів з приводу декларування ПДВ за спірний період.

На думку суду, факт отримання ТОВ «Стасі Насіння» 23.03.2022 та 24.03.2022 квитанцій №1 із відміткою "Документ не прийнято" по всім 25 податковим накладним був достатньою підставою для того, щоб вжити дії задля уточнення (приведення у відповідність) податкового кредиту, задекларованого на підставі наявних у платника первинних документів, з урахуванням даних ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН, як це було приписано пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України вчинити у період до 15 липня 2022 року.

У той же час до 15 липня 2022 року ТОВ «Стасі Насіння» не було подано 25 податкових накладних за лютий 2022 року для реєстрації в ЄРПН.

Вони були подані для реєстрації тільки 21 липня 2022 року.

Суд зауважує, що в ході розгляду справи не було встановлено та представником позивача не було пояснено достатніх розумних причин того, що 25 податкових накладних не було подано до реєстрації до 15 липня 2022 року, але було подано 21 липня 2022 року.

Протягом проміжку часу з 15.07.2022 року по 21.07.2022 року суд не вбачає жодних обставин, які би вплинули на поведінку платника та могли слугувати підставою для того, щоб подати податкові накладні на реєстрацію. За цей проміжок часу відсутні дані про будь-яке звернення платника до податкового органу та його вказівку на стан реєстрації податкових накладних, про звернення контрагентів, тощо, які могли б слугувати підставою для активних дій платника.

Тому суд розцінює зволікання ТОВ «Стасі Насіння» з реєстрацією податкових накладних з 15 по 21 липня 2022 року як нічим невиправдане.

ТОВ «Стасі Насіння» мало і підстави, і можливість подати 25 податкових накладних до реєстрації в ЄРПН до 15 липня 2022 року і діяло б при цьому точно так, як діяло 21 липня 2022 року, подавши їх до реєстрації але діяло би при цьому у часовому проміжку, який законом був визначений як період, коли платник звільнявся від будь-якої відповідальності.

У подальшому Північним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків проведено камеральну перевірку даних Єдиного реєстру податкових накладних по ТОВ "Стасі Насіння" за лютий-липень 2022 року, за результатами якої складено акт від 20.09.2022 №138/35-00-55-16/33933736 /том І, а.с. 17-22/.

Вказаним актом перевірки встановлено порушення ТОВ "Стасі Насіння" вимог пункту 201.10 статті 201 розділу V Податкового кодексу України та абзацу 3 підпункту 69.1 підрозділу 10 Розділу ХХ Податкового кодексу України - несвоєчасна реєстрація 25 додаткових накладних: від 02.02.2022 №3, від 02.02.2022 №4, від 04.02.2022 №5, від 04.02.2022 №6, від 04.02.2022 №7, від 04.02.2022 №8, від 07.02.2022 № 9, від 08.02.2022 №10, від 08.02.2022 №11 , від 11.02.2022 №12, від 11.02.2022 №13, від 12.02.2022 №15, від 15.02.2022 №17, від 15.02.2022 №18, від 15.02.2022 №19, від 16.02.2022 №26 , від 17.02.2022 №21, від 21.02.2022 №22, від 22.02.2022 №23, від 22.02.2022 №24, від 23.02.2022 №25, від 28.02.2022 №27, від 28.02.2022 №28, від 28.02.2022 №29, від 28.02.2022 №30.

На підставі акта камеральної перевірки №138/35-00-55-16/33933736 від 20.09.2022 винесено податкове повідомлення - рішення від 03.11.2022 №175/35005040, яким до позивача застосовано штраф за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у сумі 4 783 049,08 грн /том І, а.с. 30/.

Суд особливо підкреслює, що оскаржуваним рішенням було застосовано штрафні санкції тільки за 7 днів прострочення реєстрації податкових накладних: з 15 по 21 липня 2022 року.

Тобто, податковий орган не мав претензій до поведінки платника за період з березня 2022 року по 15 липня 2022 року. А тому твердження представника позивача про притягнення до відповідальності платника, який перебував у стані правової невизначеності та не мав зрозумілого й законного способу дій у цьому стані не має під собою підстав.

Суд повторює, що в період з 27 травня й по 15 липня 2022 року платник мав і підстави, і можливість уточнити стан реєстрації 25 податкових накладних та зареєструвати їх без будь-яких негативних для себе наслідків.

Таким чином, висновки податкового органу про затримку на 7 днів реєстрації 25 податкових накладних є вірними, вчинені на підставі правильно встановлених фактів та правильного застосування закону.

Відповідно ці висновки лягли в основу законного й обґрунтованого податкового повідомлення-рішення від 03.11.2022 №175/35005040, яким до позивача застосовано штраф за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у сумі 4 783 049,08 грн.

Окремо суд зауважує, що не приймає до уваги аргументи представника позивача про те, що у січні 2023 року було законодавчо зменшено розмір штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних Законом України від 12.01.2023 № 2876-IX "Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування". Представник позивача стверджувала, що цим законом вказано на його ретроспективну дію і тому він має бути застосований до позивача.

Суд вказує, що оскаржуване рішення було прийнято відповідачем 03.11.2022 року, коли вказаного закону не існувало. Цей закон міг би бути поширений на позивача тільки у разі прийняття податкового повідомлення-рішення після набрання цим законом чинності.

У рішенні від 9 лютого 1999 року №1-рп/99 Конституційний Суд України чітко вказав, що положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб.

Суд не вважає за доцільне вдаватися до детального аналізу решти наданих сторонами аргументів, оскільки юридична оцінка дій платника та відповідача вичерпно, на думку суду, надана вище. Решта заявлених сторонами аргументів цієї оцінки не змінять.

При цьому суд виходить з висновку КРЕС №11 (2008) щодо якості судових рішень (пункти 32-41), який вказує, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення; практики ЄСПЛ, сформованої, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).

Підсумовуючи викладене, суд не вбачає підстав для задоволення адміністративного позову ТОВ «Стасі Насіння» та вважає, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийняте на підставі, в порядку та у спосіб, встановлені законом, і є обґрунтованим.

Розподіл судових витрат

Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа, у разі задоволення позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень.

У цій справі суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позову, у зв`язку з чим відсутні підстави для відшкодування судових витрат, понесених позивачем.

Керуючись статтями 2, 3, 5-10, 72-77, 90, 132, 139, 143, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Відмовити в задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Стасі Насіння" ( вул. Яблунева, 3, с. Стасі, Диканський район, Полтавська область, 38541, код ЄДРПОУ 33933736 ) до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків ( вул. Благовіщенська, буд. 30, м. Харків, 61052, код ЄДРПОУ 44131658 ) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 30 червня 2023 року.

Головуючий суддя І.С. Шевяков

Джерело: ЄДРСР 111976211
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку