Справа № 420/8499/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 липня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Стефанова С.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Пенсійного фонду України, за участю третьої особи - Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду 18 квітня 2023 року надійшов позов ОСОБА_1 до Пенсійного фонду України, за участю третьої особи - Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, в якому позивач просить:
- визнати протиправною бездіяльність Пенсійного фонду України по відношенню до ОСОБА_1 щодо виконання частини 1 пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 року № 144 «Про перерахунок пенсій особам, звільненим із розвідувальних органів» в частині, що стосується проведення перерахунку пенсії, а саме: неповідомлення Пенсійним фондом України в одноденний строк після набрання чинності цією Постановою Головному управлінню Пенсійного фонду України в Одеській області про необхідність підготовки Списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, за формою згідно з додатком 1 і подання їх у п`ятиденний строк Службі зовнішньої розвідки України;
- зобов`язати Пенсійний фонд України відповідно до частини 1 пункту 4 Постанови Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 року № 144 «Про перерахунок пенсій особам, звільненим із розвідувальних органів», повідомити Головному управлінню Пенсійного фонду України в Одеській області про необхідність підготовки Списку на ОСОБА_1 , пенсія якого підлягає перерахунку, за формою згідно з Додатком 1 до цієї постанови і подання його в п`ятиденний строк Службі зовнішньої розвідки України;
- стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати в розмірі 1073 грн. 60 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Пенсійного фонду України.
Позиція позивача обґрунтовується наступним
В обґрунтування позовної заяви зазначено, що постановою КМУ від 14.07.2021 року № 729 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704» збільшено грошове забезпечення військовослужбовцям розвідувальних органів.
У зв`язку з викладеним, на підставі вимог ч. 4 ст. 63 Закону №2262-ХІІ, Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 23.02.2022 № 144 «Про перерахунок пенсій особам, звільненим із розвідувальних органів» (далі Постанова № 144), якою передбачено перерахувати з 01.08.2021 пенсії, призначені за нормами Закону № 2262-ХІІ, особам із числа військовослужбовців розвідувальних органів (крім військовослужбовців строкової служби) виходячи з визначеного постановою № 704 розміру грошового забезпечення за відповідними (прирівняними) посадами військовослужбовців.
Враховуючи викладене, 24.06.2022 року позивач звернувся до Служби зовнішньої розвідки України (далі - СЗР України) з проханням скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , що враховується для перерахунку пенсій, станом на 17.07.2021 року, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», ч.3 ст. 42 Закону України «Про розвідку» та постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» в редакції зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року № 729 «Про внесення змін до постанови КМУ від 30.08.2017 № 704», з відображенням в ній розмірів основних та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення за посадою, яку займав на дату звільнення, для перерахунку пенсії з 01.08.2021 року.
З відповіді СЗР України від 14.07.2022 року за № 19/1/298-ВСН позивач дізнався, що відповідно до пункту 2 Порядку №45 Служба повідомила Пенсійний фонд України про виникнення підстав щодо проведення перерахунку раніше призначених пенсій, однак списки осіб, пенсії яких підлягають перерахунку від органів Пенсійного фонду України у порядку, визначеному п. 3 Порядку № 45, не надходили.
01.04.2023 року позивач звернувся до Пенсійного фонду України через особистий кабінет веб-порталу Пенсійного фонду України щодо отримання публічної інформації про здійснення перерахунку пенсії за вислугу років у відповідності до вимог Постанови №144.
Також, 01.04.2023 року позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області із заявою щодо надання публічної інформації про здійснення перерахунку пенсії за вислугу років у відповідності до вимог Постанови №144. Однак, відповіді не отримав.
10.04.2023 року позивач отримав відповідь Пенсійного фонду України за № 2800-030203-8/1918 від 10.04.2023 року, у якій повідомлено, що заходи щодо проведення перерахунку пенсій будуть здійснені невідкладно після закінчення дії правового режиму воєнного стану.
Однак, позивач вважає, що такими діями відповідач порушує його право на належне пенсійне забезпечення, як особі, звільненої з розвідувальних органів, що стало підставою звернення до суду із зазначеним позовом.
У своїх доводах щодо позовних вимог позивач посилався на те, що Пенсійний фонд України в межах спірних правовідносин не виконав вимоги частини 1 пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 року № 144 Про перерахунок пенсій особам, звільненим із розвідувальних органів, чим порушив алгоритм передбачений Порядком №45, щодо повідомлення після набрання чинності цією Постановою №144 Головному управлінню Пенсійного фонду України в Одеській області про необхідність підготовки Списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, за формою згідно з додатком 1 та подання їх у п`ятиденний строк Службі зовнішньої розвідки України; для підготовки у подальшому Службою зовнішньої розвідки довідки про розмір грошового забезпечення, яка подається Головному управлінню Пенсійного фонду України в Одеській області для відповідного перерахунку пенсії позивача.
Позивач вказує, що збільшення грошового забезпечення військовослужбовців - співробітників розвідувальних органів, є безумовною підставою для перерахунку його пенсії, як колишнього співробітника Служби зовнішньої розвідки України, на підставі ч. 3 ст. 42 Закону №912-ІХ та пункту 4 Постанови №704 в редакції зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року № 729 «Про внесення змін до постанови КМУ від 30.08.2017 року №704». А тому, з 01.08.2021 (з першого числа місяця, наступного за місяцем в якому відбулося підвищення розмірів грошового забезпечення), як вважає позивач, він набув право на перерахунок пенсії, виходячи з розмірів грошового забезпечення, передбачених Постановою №704, станом на 17.07.2021 року за посадою, яку займав на дату звільнення із служби. Однак, праву на перерахунок пенсії, кореспондує обов`язок Служби зовнішньої розвідки України підготувати та направити до Головного управління пенсійного фонду України в Одеській області довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується під час перерахунку пенсії, що у свою чергу потребує дотримання алгоритму дій, передбаченого Порядком №45.
Позиція відповідача обґрунтовується наступним
Відповідно до відзиву, відповідач проти задоволення позову заперечує.
Так, відповідач не заперечує, що пунктом Постанови КМУ № 144 встановлено Пенсійному фонду України в одноденний строк після набрання чинності цією постановою повідомити своїм головним управлінням в областях, м. Києві про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, за формою згідно з додатком 1 і подання їх у п`ятиденний строк Міністерству оборони, Службі зовнішньої розвідки та Адміністрації Державної прикордонної служби.
Водночас відповідач вказує, що у зв`язку з введенням воєнного стану в Україні Указом Президента України від 24.02.2022 року № 64/2022, який продовжений та діє, наказом Пенсійного фонду України від 24.02.2022 року № 32 здійснено переведення Пенсійного фонду України з мирного на воєнний стан.
Міністерством соціальної політики України до Кабінету Міністрів України направлено лист від 25.03.2022 року № 3065/0/2-22/54 (додається) в якому зазначено, що реалізація механізму обміну інформацією про одержувачів пенсій, визначеного Постановою № 144, в умовах війни може спричиняти ризики доступу до персональних даних, що наражатиме на небезпеку осіб зазначеної категорії та членів їхніх сімей. З метою усунення таких ризиків Мінсоцполітики вважає за доцільне забезпечити невідкладне проведення визначеного Постановою № 144 перерахунку пенсій особам, звільненим із розвідувальних органів, після закінчення правового режиму воєнного стану в Україні. Зазначену позицію погоджено Кабінетом Міністрів України, про що зазначено в листі Віце-прем`єр-міністра України Міністра з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 29.03.2022 року № 8045/1/1-22.
З огляду на вищезазначене, відповідач посилається на те, що обов`язок повідомити головні управління про підстави для проведення перерахунку пенсій у Пенсійного фонду України виникне лише після припинення дії воєнного стану (лист Пенсійного фонду України від 06.04.2022 року № 2800-030203-1/12884). Разом з тим, Пенсійний фонд України листом від 16.06.2022 року № 2800-030203-9/23653 для врахування в роботі направив підвідомчим органам Фонду Постанову № 144.
Таким чином, відповідач вважає, що оскільки в умовах воєнного стану, передбачений Постановою № 144 механізм обміну інформацією про одержувачів пенсій створює ризики доступу до персональних даних, то підстави для визнання протиправною бездіяльність Пенсійного фонду України щодо виконання частини 1 пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 року № 144 відсутні.
Позиція третьої особи обґрунтовується наступним
Згідно наданих пояснень, Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області також вказує на те, що обов`язок повідомити Головні управління про підстави для перерахунку пенсій у Пенсійного фонду України виникне лише після припинення дії воєнного стану, оскільки реалізація механізму обміну інформацією про одержувачів пенсій, визначеного Постановою № 144, в умовах війни може спричинити ризики доступу до персональних даних, що наражатиме на небезпеку осіб зазначеної категорії та членів їхніх сімей.
Окрім того, Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області стверджує, що нормами Постанови № 144, не передбачено можливості подання державними органами інформації щодо конкретної особи чи повідомлення до конкретних управлінь для проведення перерахунку пенсії. Натомість ці положення стосуються інтересів ширшого кола осіб, які є учасниками відповідних правовідносин.
З огляду на викладене, Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області просить врахувати надані пояснення та відмовити в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 .
Процесуальні дії та клопотання учасників справи
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 24 квітня 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження по справі. Справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами в порядку ст.262 КАС України.
28 квітня 2023 року від третьої особи до суду надійшли письмові пояснення (вхід. № ЕП/15274/23).
11 травня 2023 року від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву (вхід. № ЕП/16677/23).
17 травня 2023 року від позивача до суду надійшла відповідь на відзив (вхід. № 15906/23).
Станом на 03 липня 2023 року, будь-яких інших заяв по суті справи з боку сторін на адресу суду не надходило.
Відповідно до ч.2 ст.262 КАС України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини, якими обґрунтовувалися позиції позивача та відповідача, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.
Обставини справи встановлені судом
Як встановлено судом та не заперечується сторонами у заявах по суті справи, позивач ОСОБА_1 , отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, яку призначено з 01.10.2005 року за вислугу 31 рік.
Позивач перебуває на обліку у Головному управлінні Пенсійного фонду України в Одеській області.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року № 729 внесені зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 р. № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» шляхом збільшення грошового забезпечення військовослужбовцям розвідувальних органів.
17.07.2021 року Постанова Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року №729 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 р. № 704» набула чинності.
23 лютого 2022 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №144 «Про перерахунок пенсій особам, звільненим із розвідувальних органів», яка набула чинності 26.02.2022 року.
24.06.2022 року позивач звернувся до Служби зовнішньої розвідки України із заявою, у якій просив: скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області на ОСОБА_1 нову довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, станом на 17.07.2021 року, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», ч. 3 ст. 42 Закону України «Про розвідку» та постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» в редакції зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року № 729 «Про внесення змін до постанови КМУ від 30.08.2017 року № 704», з відображенням в ній розмірів основних та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення за посадою, яку він займав на дату звільнення, для перерахунку пенсії з 01.08.2021 року.
Листом від 14.07.2022 року фінансово-економічним управлінням Служби зовнішньої розвідки України надано позивачу відповідь, у якій повідомлено, що відповідно до пункту 2 Порядку №45 Служба повідомила Пенсійний фонд України про виникнення підстав щодо проведення перерахунку раніше призначених пенсій листом від 21.07.2021 року № 17/1091/ПБ. Списки осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, від органів Пенсійного фонду України до Служби у порядку, визначеному пунктом 3 Порядку № 45, на сьогодні не надходили. Також зазначено, що підготовка та видача оновлених довідок для осіб, звільнених з військової служби, з урахуванням всіх додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премії, у відповідності до вимог статей 43, 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та з урахуванням Постанови Великої Палати Верховного Суду передбачено лише станом на 05.03.2019 року. На сьогодні, Міністерством соціальної політики України разом із Пенсійним фондом України вирішується питання надання списків пенсіонерів та можливого перерахунку пенсій органами Пенсійного фонду. Службою повідомлено зазначене Міністерство про готовність проведення відповідної роботи у встановленому порядку для проведення перерахунку пенсій особам, звільненим із розвідувального органу.
Таким чином, запитувану довідку не складено та до органів Пенсійного фонду України не направлено.
01.04.2023 року позивач звернувся до Пенсійного фонду України із запитом на отримання інформації через особистий кабінет веб-порталу Пенсійного фонду України, у якому просив: « 1. Надати копію повідомлення Пенсійним фондом України територіальному підрозділу - Головному управлінню Пенсійного фонду України в Одеській області про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, за формою згідно з Додатком № 1 до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 року № 144 "Про перерахунок пенсій особам, звільненим із розвідувальних органів" та направлення цих списків до уповноваженого органу - Служби зовнішньої розвідки України; 2. Направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (місцезнаходження: 67012, м. Одеса, вул. Канатна, 83 код ЄДРПОУ 20987385) повідомлення про необхідність підготовки списку осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, за формою згідно з Додатком № 1 до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 року № 144 "Про перерахунок пенсій особам, звільненим із розвідувальних органів", включення до цього списку ОСОБА_1 , пенсія якого підлягає перерахунку з 01.08.2021 року і подання такого списку в п`ятиденний строк до Служби зовнішньої розвідки України».
Також 01.04.2023 року позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області із запитом на отримання інформації через особистий кабінет веб-порталу Пенсійного фонду України, у якому просив: « 1.Надати копію повідомлення Пенсійним фондом України територіальному підрозділу - Головному управлінню Пенсійного фонду України в Одеській області про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, за формою згідно з Додатком № 1 до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 № 144 "Про перерахунок пенсій особам, звільненим із розвідувальних органів" та направлення цих списків до уповноваженого органу - Служби зовнішньої розвідки України; 2.Направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (місцезнаходження: 67012, м. Одеса, вул. Канатна, 83 код ЄДРПОУ 20987385) повідомлення про необхідність підготовки списку осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, за формою згідно з Додатком № 1 до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 № 144 "Про перерахунок пенсій особам, звільненим із розвідувальних органів", включення до цього списку ОСОБА_1 , пенсія якого підлягає перерахунку з 01.08.2021 року і подання такого списку в п`ятиденний строк до Служби зовнішньої розвідки України.».
Листом Пенсійного фонду України від 10.04.2023 року вих. №2800-030203-8/1918 позивачу надано відповідь на запит на публічну інформацію від 01.04.2023 року, що надійшов на веб-портал Пенсійного фонду України за № ВЕБ-28000-Ф-С-23-064168, у якій зазначено, що постановою № 144 визначено, що для забезпечення проведення перерахунку пенсій вказаній категорії осіб Головним управлінням Пенсійного фонду України необхідно сформувати та надати уповноваженим органам силових структур списки осіб, пенсії яких підлягають перерахунку. У той же час передбачений вказаною постановою механізм обміну інформацією про одержувачів пенсій в умовах введеного указами Президента України воєнного стану створює ризики щодо доступу до інформації (персональних даних) військовослужбовців розвідувальних органів. З метою мінімізації та усунення зазначених ризиків органами Пенсійного фонду України заходи щодо проведення перерахунку пенсій цим особам будуть здійснені невідкладно після закінчення дії правового режиму воєнного стану.
Вважаючи своє право порушеним бездіяльністю Пенсійного фонду України щодо виконання частини 1 пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 року № 144 Про перерахунок пенсій особам, звільненим із розвідувальних органів в частині, що стосується проведення перерахунку пенсії, а саме: неповідомлення Пенсійним фондом України в одноденний строк після набрання чинності цією Постановою Головному управлінню Пенсійного фонду України в Одеській області про необхідність підготовки Списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, за формою згідно з додатком 1 і подання їх у п`ятиденний строк Службі зовнішньої розвідки України, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Відповідачем надано до суду лист Міністерства соціальної політики України від 25.03.2022 року № 3065/0/2-22/54, адресований Кабінету Міністрів України, в якому зазначено, що реалізація механізму обміну інформацією про одержувачів пенсій, визначеного Постановою № 144, в умовах війни може спричиняти ризики доступу до персональних даних, що наражатиме на небезпеку осіб зазначеної категорії та членів їхніх сімей. З метою усунення таких ризиків Мінсоцполітики вважає за доцільне забезпечити невідкладне проведення визначеного Постановою № 144 перерахунку пенсій особам, звільненим із розвідувальних органів, після закінчення правового режиму воєнного стану в Україні. Зазначену позицію погоджено Кабінетом Міністрів України, про що зазначено в листі Віце-прем`єр-міністра України Міністра з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 29.03.2022 року № 8045/1/1-22, який також наданий відповідачем разом із відзивом.
Джерела права та висновки суду
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із частиною першою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Таким чином, право особи на отримання пенсії, як складова права на соціальний захист, є її конституційним правом.
Як встановлено судом, позивачу призначено пенсію за вислугу років відповідно до Закону України від 09.04.1992 року №2262-ХІІ Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб.
Цей Закон є спеціальним щодо регулювання правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі.
Як передбачено статтею 43 Закону № 2262-XII, який є спеціальним у питаннях регулювання правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Процитована норма статті 43 Закону міститься в розділі V "Обчислення пенсії", тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.
Такий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 12.11.2019 року у справі № 826/3858/18.
Питання перерахунку раніше призначених пенсій регламентовані статтею 63 Закону № 2262-XII, згідно із якою перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Отже, Кабінету Міністрів України надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.
30 серпня 2017 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову за №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", якою збільшив розмір грошового забезпечення військовослужбовців.
Відповідно до пункту 10, ця постанова набирала чинності з 01 березня 2018 року.
Пунктом 2 Постанови № 704 установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Статтею 9 Закону України від 20.12.1992 № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі Закон № 2011-XII) передбачено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
Згідно з ч. 2 ст. Закон № 2011-XII до складу грошового забезпечення входять:
- посадовий оклад, оклад за військовим званням;
- щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);
- одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (частина третя статті 9 Закону № 2011-ХІІ).
Постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі Порядок № 45).
Пунктом 1 Порядку № 45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку № 45 Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі державні органи).
Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.
Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.
Як же було зазначено, постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року №704, яка набрала чинності 01.03.2018 року, затверджено тарифні сітки розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, схеми тарифних розрядів, тарифних коефіцієнтів, додаткові види грошового забезпечення, розміри надбавки за вислугу років.
23.10.2020 року набув чинності Закон України від 17.09.2020 року № 912-ІХ «Про розвідку», крім частини третьої статті 15, статті 16, статті 39, частини третьої статті 42, частини першої статті 43, частини п`ятої статті 48, підпунктів "а", "в", "ґ" підпункту 5, підпункту 23 пункту 5 розділу IX "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону.
Згідно пункту 1 розділу IX «Прикінцеві та перехідні положення» цього Закону, стаття 39, частина третя статті 42, частина перша статті 43, частина п`ята статті 48 цього Закону набирають чинності з 1 січня 2021 року.
Стаття 42 Закону України «Про розвідку» регламентує питання грошового забезпечення та оплата праці співробітників розвідувальних органів.
Відповідно до ч. 2 ст. 42 Закону України «Про розвідку», грошове забезпечення та заробітна плата співробітників розвідувальних органів складається з: 1) посадового окладу; 2) окладу за військовим званням або надбавки за ранг державного службовця; 3) надбавки за вислугу років; 4) надбавки за роботу, що передбачає доступ до державної таємниці; 5) інших доплат, надбавок та винагород, передбачених законодавством; 6) премій.
Згідно з ч. 3 ст. 42 Закону України «Про розвідку», яка набрала чинності з 1 січня 2021 року, посадові оклади співробітників розвідувальних органів встановлюються відповідно до розмірів посадових окладів, встановлених Кабінетом Міністрів України для відповідних посад державної служби та посад інших категорій працівників у центральних органах виконавчої влади зі спеціальним статусом, посад військовослужбовців Збройних Сил України із коефіцієнтом:
для співробітників кадрового складу - 1,8;
для співробітників, які не належать до кадрового складу, - 1,4.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року № 729 внесені зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 р. № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб».
17.07.2021 року Постанова Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року №729 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 р. № 704» набула чинності.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року № 729 пункт 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 р. № 704 доповнено абзацами такого змісту:
Установити, що посадові оклади військовослужбовців розвідувальних органів (крім військовослужбовців строкової військової служби) встановлюються відповідно до розмірів посадових окладів, установлених цією постановою для відповідних посад військовослужбовців Збройних Сил (додаток 2), із коефіцієнтом:
для військовослужбовців кадрового складу - 1,8;
для військовослужбовців, які не належать до кадрового складу, - 1,4..
Таким чином, Постановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року № 729 збільшено посадові оклади відповідної категорії військовослужбовців (військовослужбовців розвідувальних органів), а також інші складові грошового забезпечення, що відповідно до статті 63 Закону № 2262-ХІІ є підставою для перерахунку пенсії такої категорії військовослужбовців.
При цьому перерахунку пенсії має передувати отримання довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій.
23 лютого 2022 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №144 «Про перерахунок пенсій особам, звільненим із розвідувальних органів», яка набула чинності 26.02.2022 року.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 № 144 постановлено: Перерахувати з 1 серпня 2021 р. пенсії, призначені за нормами Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб (далі - Закон), особам із числа військовослужбовців розвідувальних органів (крім військовослужбовців строкової служби) виходячи з визначеного постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 р. № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб (Офіційний вісник України, 2017 р., № 77, ст. 2374) розміру грошового забезпечення за відповідними (прирівняними) посадами військовослужбовців з урахуванням:
посадового окладу, окладу за військовим званням і надбавки за вислугу років - у розмірах, установлених на дату набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 р. № 729 Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 р. № 704 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 58, ст. 3610) (далі - дата виникнення права на перерахунок пенсії) за відповідною (прирівняною) посадою та відповідним військовим званням;
надбавок за почесне звання заслужений/народний, службу в умовах режимних обмежень та спортивні звання, доплат за науковий ступінь доктора філософії (кандидата наук)/доктора наук, вчене звання, інших щомісячних надбавок і доплат, що мають постійний характер і були фактично встановлені особі, - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на дату виникнення права на перерахунок пенсії;
надбавки за особливості проходження служби, щомісячної премії, що мають постійний характер, - у середніх розмірах виходячи із фактично виплачених сум за липень 2021 р. починаючи з дати виникнення права на перерахунок пенсії (з розрахунку за місяць) за відповідною посадою (посадами) в тому державному органі, з якого особа звільнилася у зв`язку з виходом на пенсію.
Додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, що скасовані чи такі, що не виплачувалися з дати виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), під час перерахунку пенсій не враховуються.
Частина вісімнадцята статті 43 Закону № 2262-ХІІ встановлює, що у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.
Згідно із частинами другою і третьою статті 51 Закону № 2262-ХІІ перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.
Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
Таким чином, з 01.08.2021 року (з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, враховуючи, що 17.07.2021 року набула чинності постанова Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року №729) у органів Пенсійного фонду України виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом № 2262-ХІІ, особам із числа військовослужбовців розвідувальних органів, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення та премії.
Відтак позивач має право на отримання пенсії виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з Постановою КМУ № 704, зі змінами внесеними постановою КМУ № 729 від 14.07.2021 року, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону № 2262-ХІІ та статті 9 Закону № 2011-ХІІ.
Перерахунок пенсії здійснюється на підставі даних довідок про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, які видаються державним органом, з якого особи були звільнені зі служби.
Алгоритм дій, який повинні вчинити, зокрема органи ПФУ та державний орган, з якого особа була звільнена зі служби, передбачений пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 року № 144 «Про перерахунок пенсій особам, звільненим із розвідувальних органів» та Порядком №45.
Так, пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 року № 144 постановлено: Пенсійному фонду України в одноденний строк після набрання чинності цією постановою повідомити своїм головним управлінням в областях, м. Києві про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, за формою згідно з додатком 1 і подання їх у п`ятиденний строк Міністерству оборони, Службі зовнішньої розвідки та Адміністрації Державної прикордонної служби.
На підставі отриманих списків Міністерство оборони, Служба зовнішньої розвідки, Адміністрація Державної прикордонної служби, з яких особи були звільнені із служби, готують довідки про розмір грошового забезпечення, яке буде враховуватися під час перерахунку пенсій, щодо кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатком 2 (для осіб, пенсії яких перераховуються відповідно до пункту 1 цієї постанови) і додатком 3 (для осіб, пенсії яких перераховуються відповідно до пункту 2 цієї постанови) та в місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.
Відповідно до матеріалів справи, 24.06.2022 року позивач звернувся до Служби зовнішньої розвідки України із заявою, у якій просив скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області на ОСОБА_1 нову довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, станом на 17.07.2021 року.
Листом від 14.07.2022 року ФЕУ Служби зовнішньої розвідки України повідомлено, що відповідно до пункту 2 Порядку №45 Служба повідомила Пенсійний фонд України про виникнення підстав щодо проведення перерахунку раніше призначених пенсій. Списки осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, від органів Пенсійного фонду України до Служби у порядку, визначеному пунктом 3 Порядку № 45, не надходили.
Судом також встановлено, що у зв`язку зі збільшенням розміру грошового забезпечення військовослужбовців розвідувальних органів, згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року № 729, позивач звернувся до відповідача із заявою, в якій просив надати інформацію щодо виконання пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 року № 144 «Про перерахунок пенсій особам, звільненим із розвідувальних органів».
Листом Пенсійного фонду України від 10.04.2023 року вих. №2800-030203-8/1918 позивачу надано відповідь, у якій зазначено, що постановою № 144 визначено, що для забезпечення проведення перерахунку пенсій вказаній категорії осіб Головним управлінням Пенсійного фонду України необхідно сформувати та надати уповноваженим органам силових структур списки осіб, пенсії яких підлягають перерахунку. У той же час передбачений вказаною постановою механізм обміну інформацією про одержувачів пенсій в умовах введеного указами Президента України воєнного стану створює ризики щодо доступу до інформації (персональних даних) військовослужбовців розвідувальних органів. З метою мінімізації та усунення зазначених ризиків органами Пенсійного фонду України заходи щодо проведення перерахунку пенсій цим особам будуть здійснені невідкладно після закінчення дії правового режиму воєнного стану.
Указом Президента України від 24.02.2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 року № 2102-IX, в Україні з 24.02.2022 року введено воєнний стан. Строк дії Указу в подальшому продовжено відповідними Указами Президента України.
Згідно із статтею 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 №389-VIII (далі - Закон №389-VIII), воєнний стан це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Водночас, Законом №389-VIII та іншими законодавчими актами не передбачено введення будь-яких обмежень щодо проведення перерахунку пенсій військовослужбовців розвідувальних органів та щодо використання інформації про таких осіб (персональних даних) під час дії воєнного стану.
Отже, суд не бере до уваги посилання відповідача на те, що передбачений механізм обміну інформацією про одержувачів пенсій в умовах воєнного стану створює ризики щодо доступу до інформації (персональних даних) військовослужбовців розвідувальних органів, оскільки відповідачем не надано суду доказів на підтвердження внесення Кабінетом Міністрів України змін до Постанови № 144 чи прийняття будь-яких інших нормативно-правових актів щодо відстрочення проведення перерахунку пенсій військовослужбовців розвідувальних органів невідкладно після закінчення дії правового режиму воєнного стану.
Також суд враховує, що за змістом статті 11 Закону України від 02.10.1992 № 2657-ХІІ "Про інформацію" (далі Закон № 2657-ХІІ) інформація про фізичну особу (персональні дані) відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована. Не допускаються збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та захисту прав людини. До конфіденційної інформації про фізичну особу належать, зокрема, дані про її національність, освіту, сімейний стан, релігійні переконання, стан здоров`я, а також адреса, дата і місце народження.
Відповідно до статті 20 Закону № 2657-ХІІ за порядком доступу інформація поділяється на відкриту інформацію та інформацію з обмеженим доступом.
Будь-яка інформація є відкритою, крім тієї, що віднесена законом до інформації з обмеженим доступом.
Згідно з ч. 1 ст. 21 Закону № 2657-ХІІ інформацією з обмеженим доступом є конфіденційна, таємна та службова інформація.
З аналізу Додатку № 1 до Постанови № 144 "Список осіб із числа військовослужбовців розвідувальних органів, пенсії яких підлягають перерахунку" вбачається, що форма Списку не містить жодної конфіденційної інформації про фізичну особу в розумінні Закону України "Про інформацію". Так, форма Списку передбачає таку інформацію про особу із числа військовослужбовців розвідувальних органів, пенсії яких підлягають перерахунку: прізвище, ім`я, по батькові, дата звільнення із служби (смерті), військову звання, найменування посади на день звільнення зі служби (смерті) із зазначенням назви підрозділу та розмір грошового забезпечення, з якого обчислено пенсію, з урахуванням усіх його складових.
За таких обставин, суд не вважає переконливими доводи відповідача та третьої особи щодо наявності підстав для відтермінування проведення перерахунку пенсій особам, звільненим із розвідувальних органів та відхиляє їх.
Окрім того, суд зазначає, що лист Міністерства соціальної політики України від 25.03.2022 року № 3065/0/2-22/54 "Про забезпечення перерахунку пенсій особам, звільненим із розвідувальних органів, передбаченого постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 року № 144" не є нормативно-правовим актом, а носить лише інформаційний характер.
Також суд враховує, що позивач наполягає на вчиненні пенсійним органом тих дій, які відповідач відмовляється вчиняти нібито в інтересах самого позивача.
При цьому суд вважає обґрунтованими доводи позивача про те, що для здійснення перерахунку пенсії відповідно до вимог п. 4 Порядку № 144 вимагається обмін інформацією між суб`єктами владних повноважень, що стосується пенсіонерів, а не військовослужбовців розвідувальних органів, на чому помилково наголошує відповідач.
Крім того, суд зазначає, що оскільки йдеться про реалізацію конституційного права позивача на соціальний захист, навіть в умовах воєнного стану вимоги принципу пропорційності мають бути дотримані. Відповідно, має бути збережений розумний баланс приватних і публічних інтересів, що означає, що цілі обмеження права мають бути істотними, а засоби їх досягнення обґрунтованими і мінімально обтяжливими для осіб, чиї права обмежуються.
Водночас у цій справі судом не встановлено розумного співвідношення між порушенням прав та інтересів людини та цілями державного впливу і засобами їх досягнення, тобто відсутнє співрозмірне обмеження прав позивача для досягнення публічних цілей, на яких акцентує увагу відповідач.
Стосовно доводів відповідача та третьої особи про те, що перерахунок раніше призначених пенсій проводиться тільки у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України чи законів України, тому при зміні грошового забезпечення військовослужбовців чинним законодавством передбачено проведення масового перерахунку всіх пенсій військовослужбовцям (без подання заяви особою про перерахунок пенсії), а не індивідуально по окремих особах, суд зазначає таке.
Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 2262-ХІІ, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей регулює Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 2262-ХІІ, затверджений Постановою Правління ПФУ від 30 січня 2007 року №3-1 (далі Порядок №3-1).
Відповідно до пункту 23 Порядку №3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону № 2262-ХІІ. Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.
Згідно з пунктом 24 Порядку №3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону № 2262-ХІІ уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.
Водночас, абзацом 1 пункту 4 Порядку №3-1 встановлено, що заява про переведення з одного виду пенсії на інший, про перерахунок пенсії подається до органу, що призначає пенсію, заявником за місцем проживання, а при необхідності - його законним представником за місцем його проживання.
Таким чином, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком № 45, повідомляють орган ПФУ.
Відповідний правовий висновок міститься у постанові Верховного Суду України від 22 квітня 2014 року у справі № 21-484а13 та у постанові Верховного Суду від 10 жовтня 2019 року у справі № 553/3619/16-а.
З огляду на викладене суд доходить до висновку, що згідно з чинним законодавством позивач набув право на перерахунок пенсії з 01.08.2021 року, а передумовою для його проведення є направлення відповідачем до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області повідомлення про необхідність підготовки списку осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, за формою згідно з Додатком № 1 до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 року № 144 "Про перерахунок пенсій особам, звільненим із розвідувальних органів" і подання такого списку Службі зовнішньої розвідки України.
Відповідно до частин першої та другої статті 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Згідно з положеннями ст. 9 Конституції України та статтею 17, частиною п`ятою статті 19 Закону України від 23.02.2006 року № 3477-IV "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди та органи державної влади повинні дотримуватись положень Європейської конвенції з прав людини та її основоположних свобод 1950 року, застосовувати в своїй діяльності рішення Європейського суду з прав людини з питань (далі ЄСПЛ) щодо застосування окремих положень цієї Конвенції.
Право на виплати зі сфери соціального забезпечення було включено до змісту статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод вперше у рішенні від 16.12.1974 року справі "Міллер проти Австрії", де ЄСПЛ встановив принцип, згідно з яким обов`язок сплачувати внески у фонди соціального забезпечення може створити право власності на частку активів, які формуються відповідним чином. Позиція Суду була підтверджена і в рішенні "Гайгузус проти Австрії" від 16.09.1996, в якому зазначено, що якщо особа робила внески у певні фонди, в тому числі пенсійні, то такі внески є часткою спільних коштів фонду, яка може бути визначена у будь-який момент, що, у свою чергу, може свідчити про виникнення у відповідної особи права власності.
Відповідно до правової позиції ЄСПЛ у справі "Кечко проти України" (рішення від 08.11.2005) в межах свободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи відповідні зміни в законодавство. Однак якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок, і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти у цих виплатах, доки відповідні положення є чинними.
У рішенні "Великода проти України" від 03.06.2014 ЄСПЛ зазначив, що законодавчі норми можуть змінюватися, передбачені законами соціально-економічні права не є абсолютними. Механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема, через неможливість їх фінансового забезпечення шляхом пропорційного перерозподілу коштів з метою збереження балансу інтересів усього суспільства. Зміна механізму нарахування певних видів соціальних виплат та допомоги є конституційно допустимою до тих меж, за якими ставиться під сумнів сама сутність змісту права на соціальний захист.
Крім того, згідно з рішенням ЄСПЛ від 31.07.2003 року у справі "Дорани проти Ірландії" поняття "ефективний засіб" передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права. Причому, як наголошується у рішенні ЄСПЛ у справі "Салах Шейх проти Нідерландів", ефективний засіб це запобігання тому, щоб відбулося виконання заходів, які суперечать Конвенції, або настала подія, наслідки якої будуть незворотними.
При вирішенні справи "Каіч та інші проти Хорватії" (рішення від 17.07.2008) ЄСПЛ вказав, що для Конвенції було б неприйнятно, якби стаття 13 декларувала право на ефективний засіб захисту, але без його практичного застосування. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.
Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Враховуючи наведене, суд визнає протиправною бездіяльність Пенсійного фонду України щодо направлення до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області повідомлення про необхідність підготовки списку осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, за формою згідно з Додатком № 1 до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 № 144 «Про перерахунок пенсій особам, звільненим із розвідувальних органів», в частині, що стосується ОСОБА_1 , та подання такого списку Службі зовнішньої розвідки України.
Крім того, для належного захисту порушених прав позивача суд вважає необхідним зобов`язати Пенсійний фонд України направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області повідомлення про необхідність підготовки списку осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, за формою згідно з Додатком № 1 до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 року № 144 «Про перерахунок пенсій особам, звільненим із розвідувальних органів», в частині, що стосується ОСОБА_1 , та подання такого списку Службі зовнішньої розвідки України.
Розподіл судових витрат
Відповідно до ч.1 ст.143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
У відповідності з ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, у відповідності до приписів ст. 139 КАС України, розподіл судових витрат здійснюється на користь позивача у розмірі 1073, 60 грн., де 1073, 60 грн. - ставка судового збору сплачена позивачем за звернення до суду із цим позовом.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 7, 9, 12, 77, 139, 242-246, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Пенсійного фонду України, за участю третьої особи - Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Пенсійного фонду України щодо направлення до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області повідомлення про необхідність підготовки списку осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, за формою згідно з Додатком № 1 до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 року № 144 «Про перерахунок пенсій особам, звільненим із розвідувальних органів», в частині, що стосується ОСОБА_1 , та подання такого списку Службі зовнішньої розвідки України.
Зобов`язати Пенсійний фонд України направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області повідомлення про необхідність підготовки списку осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, за формою згідно з Додатком № 1 до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 року № 144 «Про перерахунок пенсій особам, звільненим із розвідувальних органів», в частині, що стосується ОСОБА_1 , та подання такого списку Службі зовнішньої розвідки України.
Стягнути з Пенсійного фонду України за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір у розмірі 1073,60 (одна тисяча сімдесят три гривні 60 коп.).
Рішення набирає законної сили згідно ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 та п.15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення може бути оскаржено, згідно ст.295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ).
Відповідач: Пенсійний фонд України ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ 00035323).
Третя особа: Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області (вул. Канатна, 83, м. Одеса, 65107, код ЄДРПОУ 20987385).
Суддя С.О. Cтефанов