open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/20460/23 Суддя (судді) першої інстанції: Перепелиця А.М.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 червня 2023 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Головуючого - судді Парінова А.Б.,

суддів: Беспалова О.О.,

Грибан І.О.,

при секретарі судового засідання Зіньковській Ю.В.

за участю учасників судового процесу:

від позивача (апелянта): Лебедєва А. М.

від відповідача: Петрик Т. В.

від третьої особи: Наумова О. В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ» на рішення Київського окружного адміністративного суду від 22 червня 2023 року по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ» до Міністерства оборони України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю «АТОМСЕРВІС» про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариства з обмеженою відповідальністю "ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ" з позовом до Міністерства оборони України, третя особа, без самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю "АТОМСЕРВІС", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю «АТОМСЕРВІС», в якому просило суд:

- визнати протиправними та скасувати рішення Міністерства оборони України (03168, м. Київ, пр-т Повітрофлотський, 6, код ЄДРПОУ 00034022) щодо визнання переможцем та укладання договору з ТОВ "АТОМСЕРВІС", оформлене протоколом №2/3/5 від 12.06.2023 за процедурою закупівлі продуктів харчування та сушених продуктів різних (15890000-3) (продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2023 рік), що оголошена за ідентифікатором №UA-2023-05-25-013856-а;

- визнати протиправним та скасувати повідомлення про намір укласти договір про закупівлю продуктів харчування та сушених продуктів різних (15890000-3) (продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2023 рік), що оголошена за ідентифікатором №UA-2023-05-25-013856-а;

- зобов`язати Міністерство оборони України (03168, м. Київ, пр-т Повітрофлотський,6, код ЄДРПОУ 00034022) прийняти рішення, яким відхилити пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю "АТОМСЕРВІС" (01042, м. Київ, вул. Іоана Павла 11, буд.21, оф.402, код ЄДРПОУ 39927581) за процедурою закупівлі продуктів харчування та сушених продуктів різних (15890000-3 (продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин військових частий та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2023 рік), що оголошена за ідентифікатором №UA-2023-05-25-013856-a.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що 06.06.2023 проведено електронний аукціон та електронною системою закупівель визначено найбільш економічно вигідні пропозиції. За процедурою закупівлі, яка є предметом позову переможцем визначено ТОВ "АТОМСЕРВІС", та 12.06.2023 оприлюднено витяг з протоколу № 2/3/5 від 12.06.2023, яким ТОВ "АТОМСЕРВІС" визнано переможцем та оприлюднено повідомлення про намір на укладання договору. Позивач не погоджується з визначенням переможця, оскільки, на його думку, пропозиція ТОВ "АТОМСЕРВІС" не відповідала вимогам Оголошення про проведення спрощеної закупівлі. На підставі вказаних вище обставин позивач просив задовольнити позовні вимоги та скасувати прийняте відповідачем рішення та повідомлення щодо визнання переможцем та укладання договору з ТОВ "АТОМСЕРВІС".

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 22 червня 2023 року в задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.

Не погоджуючись з зазначеним судовим рішенням, позивачем подано апеляційну скаргу, яка за змістом є ідентичною позовній заяві та в якій просять скасувати рішення суду першої інстанції, як таке, що прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, та прийняти нове, яким позов задовольнити. В обґрунтування апеляційної скарги позивач зазначає, що у Товариства з обмеженою відповідальністю "АТОМСЕРВІС", яке визнано переможцем процедури закупівлі, відсутні складські приміщення, як відсутнє і підтвердження наявності таких приміщень. Крім того, апелянт звертає увагу, що у складі тендерної пропозиції третьою особою на підтвердження наявності складських приміщень з холодильною камерою не менш ніж 500 кв.м. було надано договір оренди № 291 від 24 травня 2023 року, укладений з ТОВ "МИКОЛАЇВМОЛПРОМ" (Орендодавець) щодо оренди частини майнового комплексу (частини холодильної камери) за адресою: Миколаївська область, Доманівський район, смт Доманівка, вул. Пастера, 31/1, площею 550 кв.м, разом з тим, ТОВ "МИКОЛАЇВМОЛПРОМ" не є власником такого приміщення, отже, не наділений правом передавати це майно в оренду. Також апелянт вважає, що надані третьою особою договори оренди вантажних автомобілів є нікчемними та такими, що юридично не створюють будь-яких наслідків, оскільки всупереч вимог законодавства не засвідчені нотаріально, що, в свою чергу, свідчить про відсутність документів на підтвердження права власності чи користування не менше як двома вантажівками-рефрижераторами для перевезення замороженої продукції. На думку апелянт, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку щодо наказу про призначення уповноваженого з антикорупційної програми юридичної особи, оскільки керівник підприємства не може бути уповноваженим, оскільки у керівника виникає потенційний конфлікт інтересів при реалізації прав та обов`язків уповноваженого, що залишилось поза увагою суду.

Представник позивача в судовому засідання підтримав апеляційну скаргу та просив її задовольнити з підстав викладених в скарзі. Крім того, надано додаткові пояснення, в яких посилається на Постанову Шостого апеляційного адміністративного суду.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечувала проти апеляційної скарги позивача, з підстав зазначених у письмовому відзиві на апеляційну скаргу та зазначила, що законодавством чітко визначено перелік підстав для відхилення пропозиції учасників. Третьою особою відповідно до умов оголошення надано документи щодо підтвердження вимог Замовника зазначеним в оголошенні та запропоновано найбільш економічно вигідну ціну та відповідно Замовником прийнято законне та обгрунтоване рішення щодо визначення ТОВ "АТОМСЕРВІС" переможцем спрощених закупівель.

Третьої особи у судовому засіданні заперечувала проти апеляційної скарги позивача, з підстав зазначених у письмовому відзиві на апеляційну скаргу.

Відповідно до частини першої статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, колегія суддів виходить з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, що 25.05.2023 Міністерство оборони України оголосило спрощену процедуру закупівель №UA-2023-05-25-013856-а на закупівлю продуктів харчування та сушених продуктів різних (15890000-3) (продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2023 рік).

У вказаній спрощеній закупівлі подано пропозиції трьома учасниками: ТОВ "АТОМСЕРВІС", ТОВ "АРВІН ПРО", ТОВ ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ.

З протоколу розкриття тендерних пропозиції №UA-2023-05-25-013856-а від 06.06.2023, Міністерство оборони України вирішило, що ТОВ "АТОМСЕРВІС" відповідає кваліфікаційним критеріям, встановленим в тендерній документації. Відсутні підстави для відмови, установлені ст.17 Закону України "Про публічні закупівлі".

З Витягу з протоколу засідання колегіального органу Міністерства оборони України з питань оборонних закупівель - комісії Міністерства оборони України з питань оборонних закупівель за напрямком тилового забезпечення щодо розгляду пропозицій учасників спрощеної закупівлі продуктів харчування та сушених продуктів різних (15890000-3) (продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2023 рік) від 12.06.2023 №2/3/5 вбачається, що комісія встановила, що пропозиція ТОВ "АТОМСЕРВІС" відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі.

Вказаним вище рішенням, вирішено:

1. Відповідно до вимог ч.12 ст.14 Закону України "Про публічні закупівлі" визначити переможцем та прийняти рішення про намір укласти договір з ТОВ "АТОМСЕРВІС" щодо закупівлі продуктів харчування та сушених продуктів різних (15890000-3) (продуктів харчування (комплектів продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2023 рік), у кількості 5 680 100,40 комплектів за ціною 123,00 грн. з ПДВ за комплект, на загальну вартість товару 698 652 349,20 грн. з ПДВ.

2. Відповідно до вимог ч.15 ст.14 Закону України "Про публічні закупівлі" запросити ТОВ "АТОМСЕРВІС" укласти договір щодо закупівлі продуктів харчування та сушених продуктів різних (15890000-3) (продуктів харчування (комплектів продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2023 рік) у строк на наступний день після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, але не пізніше ніж через 20 днів з дня оприлюднення на офіційному веб-сайті уповноваженого органу з питань закупівель повідомлення про намір укласти договір.

Так, 12.06.2023 відповідачем було опубліковано повідомлення про намір укласти договір про закупівлю №UA-2023-05-25-013856-а.

Не погоджуючись з вказаним вище рішенням, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Приймаючи рішення про відмову в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що у відповідача були відсутні підстави для відхилення пропозиції третьої особи, а під час проведення спрощеної закупівлі та визначення ознак ризикованості Колегіальний орган Міноборони та відповідні структурні підрозділи Міноборони діяли у межах повноважень та у спосіб, визначений їх Положеннями та законодавством.

Переглядаючи справу за наявними у ній доказами та перевіряючи законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає про таке.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок здійснення державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель визначає Закон України "Про оборонні закупівлі" від 17.07.2020 № 808-IX (далі - Закон № 808-IX).

Так, статтею 16 цього Закону встановлено, що придбання державними замовниками товарів, робіт і послуг може здійснюватися шляхом застосування однієї з таких закупівель: 1) закрита закупівля: переговори; поетапні переговори; 2) торги з обмеженою участю; 3) спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель.

Спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель здійснюються державним замовником у порядку та на умовах, визначених розд. I, ст. 23 розд. II і розд. III цього Закону.

Оборонні закупівлі на період дії правового режиму воєнного стану здійснюються державним замовником у порядку та на умовах, визначених розділом IV цього Закону.

Відповідно до частини 1 статті 17 Закону № 808-IX державний замовник обирає один або декілька серед таких критеріїв оцінки пропозицій учасників процедур закупівель: 1) ціна; 2) ціна разом з іншими критеріями оцінки (питома вага ціни у складі критерію не може бути нижчою 60 відсотків), зокрема: умови оплати; строк виконання; рівень забезпечення життєвого циклу (гарантійне та сервісне обслуговування, утилізація тощо); локалізація виробництва (питома вага цього критерію не може бути нижчою 25 відсотків); 3) вартість життєвого циклу.

Згідно частини 2 статті 17 Закону № 808-IX державний замовник може додатково застосовувати такі критерії: 1) рівень експлуатаційних витрат; 2) проходження державних та інших випробувань державним замовником або факт прийняття державним замовником на озброєння; 3) наявність сертифікованої системи менеджменту якості (якщо це не є вимогою тендерної документації та якщо не встановлено відповідних кваліфікаційних критеріїв); 4) наявність сертифікатів відповідності вимогам стандартів НАТО (AQAP) за раніше виконаними учасником відбору протягом попереднього календарного року державними контрактами (договорами); 5) якість виконання раніше укладених аналогічних контрактів та договорів; 6) план якості; 7) коефіцієнт ефективності; 8) графік поставки (із зазначенням ризиків).

Статтею 24 Закону № 808-IX визначено, що спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель - це процедура, що застосовується державним замовником під час дії особливого періоду в Україні або у період введення надзвичайного стану, або у період проведення антитерористичної операції, або у період здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, у разі якщо відомості про закупівлю товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони не становлять державної таємниці.

Спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель здійснюються у порядку, передбаченому для проведення відкритих торгів Законом України "Про публічні закупівлі", з урахуванням особливостей, встановлених ст. 23 та розд. I, цього Закону.

Відповідно до статті 25 Закону № 808-IX у разі прийняття державним замовником рішення про проведення спрощених торгів із застосуванням електронної системи закупівель відбір учасників здійснюється у порядку, визначеному цим Законом.

Оголошення про проведення відбору розміщується державним замовником в електронній системі закупівель протягом одного робочого дня після прийняття рішення про закупівлю.

Період для подання цінових пропозицій визначається державним замовником та не може становити менше шести робочих днів з дати розміщення оголошення про проведення відбору на офіційному веб-сайті уповноваженого органу з питань закупівель.

В оголошенні про проведення відбору обов`язково зазначаються: 1) найменування державного замовника, його код ЄДРПОУ, юридична та фактична адреса, електронна адреса; 2) найменування предмета закупівлі, код відповідно до державного класифікатора, що діє на день проведення закупівлі; 3) технічні, якісні та кількісні характеристики і вимоги до предмета закупівлі з урахуванням вимог п. 3 ч. 2 ст. 22 Закону України "Про публічні закупівлі"; 4) очікувана вартість предмета закупівлі із зазначенням інформації про включення до очікуваної вартості податку на додану вартість; 5) кількість товару та місце його поставки, місце, в якому мають бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяг, строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг; 6) дата і час закінчення періоду подання цінових пропозицій; 7) розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону у відсотках або грошових одиницях (не менше 1 відсотка очікуваної вартості товару, роботи, послуги) та формула, що буде застосовуватися при проведенні електронного аукціону для визначення показників інших критеріїв оцінки (у разі їх обрання державним замовником); 8) перелік критеріїв та методика оцінки цінової пропозиції із зазначенням питомої ваги критеріїв; 9) розмір, строк, вид та умови повернення чи неповернення забезпечення цінової пропозиції (у разі якщо державний замовник вимагає його надання); 10) розмір, строк, вид та умови надання, умови повернення чи неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (у разі якщо державний замовник вимагає його надання); 11) прізвище, ім`я та по батькові, посада однієї чи кількох посадових осіб державного замовника, уповноважених здійснювати зв`язок з учасниками відбору; 12) один або декілька кваліфікаційних критеріїв до учасників відбору відповідно до ст. 16 Закону України "Про публічні закупівлі" та до ч. 2 ст. 22 цього Закону (за наявності), вимоги, встановлені ст. 17 Закону України "Про публічні закупівлі", та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників відбору визначеним критеріям і вимогам згідно із законодавством; 13) у разі закупівлі робіт - інформація відповідно до вимог п. 17 ч. 2 ст. 22 Закону України "Про публічні закупівлі"; 14) необхідність надання одиниці товару (на вимогу державного замовника); 15) інша необхідна інформація залежно від предмета закупівлі.

Одночасно з розміщенням оголошення про проведення відбору державний замовник також оприлюднює проект договору про закупівлю.

Технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі і кваліфікаційні критерії до учасників відбору не можуть містити дискримінаційних умов та зменшувати рівень конкуренції.

Оголошення про проведення відбору обов`язково додатково оприлюднюється в електронній системі закупівель англійською мовою, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму: для товарів і послуг - 500 тисяч гривень; для робіт - 5 мільйонів гривень.

Обов`язковому опублікуванню підлягають відомості, передбачені п.п. 2, 4, 5, 6 ч. 3 цієї статті.

Державний замовник має право оприлюднити додатково англійською мовою інші відомості, передбачені ч. 3 цієї статті.

Державний замовник може обрати один або декілька критеріїв оцінки, визначених ст. 17 цього Закону.

У разі обрання державним замовником критеріїв оцінки, передбачених ч. 7 цієї статті, ціна розраховується електронною системою закупівель з урахуванням показників таких критеріїв оцінки за математичною формулою, наведеною в оголошенні про проведення відбору.

Учасник відбору має право не пізніше ніж за три робочі дні до закінчення строку подання цінових пропозицій звернутися через електронну систему закупівель до державного замовника за роз`ясненнями щодо технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі та/або щодо кваліфікаційних критеріїв до учасників відбору, та/або з вимогою про усунення порушення під час проведення закупівлі.

Державний замовник повинен протягом двох робочих днів з дня надходження такого звернення надати відповідь на нього в електронній системі закупівель.

У разі несвоєчасного надання або ненадання державним замовником відповіді на звернення строк подання цінових пропозицій продовжується в електронній системі закупівель таким чином, щоб з моменту надання відповіді до закінчення строку подання цінових пропозицій залишалося не менше трьох робочих днів.

Державний замовник може внести зміни до технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі та/або проекту договору, та/або кваліфікаційних критеріїв до учасників відбору лише в період подання цінових пропозицій, який продовжується в електронній системі закупівель таким чином, щоб з моменту внесення змін до закінчення періоду подання цінових пропозицій залишалося не менше трьох робочих днів.

Цінова пропозиція подається учасником відбору в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну або ціну з іншими критеріями оцінки (у разі обрання державним замовником інших критеріїв).

Одночасно з ціновою пропозицією учасник відбору надає державному замовнику забезпечення цінової пропозиції у вигляді гарантії або грошових коштів (депозиту) в розмірі, що не перевищує 0,5 відсотка очікуваної вартості закупівлі робіт та 3 відсотки очікуваної вартості закупівлі товарів чи послуг, якщо таке забезпечення вимагалося в оголошенні про проведення відбору.

Інформація від учасника відбору про його відповідність кваліфікаційним вимогам, вимогам, визначеним ст. 17 Закону України "Про публічні закупівлі", включаючи інформацію про кінцевих бенефіціарних власників юридичної особи (крім громадських формувань, адвокатських об`єднань, торгово-промислових палат, об`єднань співвласників багатоквартирних будинків, релігійних організацій, державних органів, органів місцевого самоврядування, їх асоціацій, державних та комунальних підприємств, установ, організацій), а також про відповідність товару, роботи чи послуги технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі, зазначеним в оголошенні про проведення відбору, завантажується ним в електронну систему закупівель самостійно. У разі відсутності в юридичної особи кінцевого бенефіціарного власника, у тому числі кінцевого бенефіціарного власника її засновника, якщо засновник - юридична особа, вноситься відмітка про причину його відсутності.

Забезпечення цінової пропозиції не повертається учаснику відбору виключно у разі: 1) відмови учасника відбору, який став переможцем спрощених торгів, від укладення договору про закупівлю у визначений державним замовником строк; 2) ненадання учасником відбору документів, що підтверджують відсутність підстав, передбачених ст. 17 Закону України "Про публічні закупівлі"; 3) ненадання переможцем спрощених торгів забезпечення виконання договору про закупівлю у визначені державним замовником строки після отримання повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, якщо надання такого забезпечення вимагалося в оголошенні про проведення відбору.

Електронна система закупівель автоматично призначає час і дату проведення аукціону.

Ранжування всіх поданих учасниками відбору цін/приведених цін здійснюється в електронній системі закупівель автоматично, від найвищої запропонованої ціни/приведеної ціни до найнижчої, та оприлюднюється автоматично під час аукціону.

Під час проведення аукціону розкривається лише інформація про ціни/приведені ціни, запропоновані учасниками відбору, та їхні позиції в рейтинговій таблиці. Інформація про учасників відбору автоматично оприлюднюється електронною системою закупівель одразу після завершення аукціону.

Ціна, подана учасником відбору за результатами відбору, є остаточною. Учасник відбору, цінова пропозиція якого визнана електронною системою закупівель найбільш економічно вигідною, може зменшити її лише після оприлюднення протоколу про недоліки.

Державний замовник протягом трьох робочих днів з дня завершення аукціону розглядає цінову пропозицію учасника відбору, визнану електронною системою закупівель найбільш економічно вигідною, та інші документи і протягом одного робочого дня оприлюднює протокол з недоліками, виявленими під час розгляду цінової пропозиції.

За результатами розгляду цінових пропозицій у порядку, визначеному цією частиною, за умови відсутності будь-яких недоліків, державний замовник приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю та оприлюднює його протягом одного робочого дня після прийняття рішення.

Переможець торгів у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати оприлюднення на офіційному веб-сайті уповноваженого органу з питань закупівель рішення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати державному замовнику документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених п.п. 2, 3, 5, 6, 8 ч. 1 ст. 17 Закону України "Про публічні закупівлі".

Відповідно до ст. 26 Закону № 808-IX державний замовник відхиляє цінову пропозицію у разі, якщо: 1) учасник відбору: не усунув недоліки у поданих ним документах протягом 24 годин з моменту його ознайомлення з такими недоліками в електронній системі закупівель; не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, визначеним державним замовником відповідно до ст. 22 цього Закону; не надав забезпечення цінової пропозиції (якщо надання забезпечення вимагалося державним замовником в оголошенні про проведення відбору); протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі більше двох разів не підписав або відмовився від підписання договору про закупівлю (у тому числі через неукладення договору учасником) із державним замовником, який проводить таку спрощену закупівлю; не виконав умови (умов) договору щодо якості та/або строку поставки товарів, виконання робіт, надання послуг - більше одного разу.

Замовник може прийняти рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та може відхилити тендерну пропозицію учасника в разі, якщо учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов`язання за раніше укладеним договором про закупівлю з цим самим замовником, що призвело до його дострокового розірвання, і було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків - протягом трьох років з дати дострокового розірвання такого договору.

Учасник процедури закупівлі, що перебуває в обставинах, зазначених у частині другій цієї статті, може надати підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності, незважаючи на наявність відповідної підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі. Для цього учасник (суб`єкт господарювання) повинен довести, що він сплатив або зобов`язався сплатити відповідні зобов`язання та відшкодування завданих збитків.

Якщо замовник вважає таке підтвердження достатнім, учаснику не може бути відмовлено в участі в процедурі закупівлі;

2) переможець: не підписав або відмовився від підписання договору про закупівлю за поданою ним ціною/приведеною ціною за результатами проведеного аукціону; не підписав або відмовився від підписання договору про закупівлю у визначений державним замовником строк; не надав документів, що підтверджують відсутність підстав, передбачених ст. 17 Закону України "Про публічні закупівлі".

У разі виявлення державним замовником невідповідності документів учасника відбору встановленим вимогам або відсутності будь-якого із документів учасник відбору може усунути недоліки в документах (крім випадку відсутності забезпечення цінової пропозиції) шляхом прикріплення уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту повідомлення учасника відбору про виявлені недоліки.

Рішення державного замовника стосовно учасника відбору, який вчинив порушення, зазначені в абз.абз. 6, 7 п. 1 ч. 1 цієї статті, оприлюднюється у день виявлення порушення на офіційному веб-сайті державного замовника.

У такому рішенні зазначаються: 1) найменування суб`єкта господарювання - учасника відбору, його код ЄДРПОУ, місцезнаходження; 2) вид, дата та кількість порушень; 3) документ, що підтверджує порушення; 4) унікальний номер проведення аукціону в електронній системі закупівель.

З дня оприлюднення такого рішення державного замовника учасник вважається таким, що вчинив відповідне порушення, передбачене абз. 6, 7 п. 1 ч. 1 цієї статті.

Інформація про відхилення цінової пропозиції учасника відбору із зазначенням підстави оприлюднюється в електронній системі закупівель.

У разі відхилення цінової пропозиції учасника відбору, який запропонував найнижчу ціну/приведену ціну, розглядається наступна цінова пропозиція з найнижчою ціною/приведеною ціною.

Згідно ст. 30 Закону № 808-IX особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз та з дотриманням вимог, встановлених цієї статтею.

Оборонні закупівлі на період дії правового режиму воєнного стану здійснюються на основі принципів, визначених статтею 3 цього Закону.

Оборонні закупівлі (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин) під час дії правового режиму воєнного стану здійснюються з дотриманням таких вимог: 1) державні замовники протягом одного робочого дня до дати розміщення оголошення про закупівлю надсилають таке оголошення для оприлюднення адміністратором електронної системи закупівель на веб-порталі уповноваженого органу з питань закупівель та/або в електронній системі закупівель.

Перелік інформації, яка включається до оголошення, визначається Кабінетом Міністрів України.

Закон України "Про публічні закупівлі" від 25.12.2015 № 922-VIII (далі - Закон № 922-VIII) визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад.

Частиною 1 статті 14 Закону № 922-VIII визначено, що спрощена закупівля проводиться замовником із застосуванням електронного аукціону відповідно до ст. 30 цього Закону.

Відповідно до частини 2 статті 14 Закону № 922-VIII спрощена закупівля складається з таких послідовних етапів: 1) оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі; 2) уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі; 3) подання пропозицій учасниками; 4) проведення електронного аукціону відповідно до ст. 30 цього Закону; 5) розгляд на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та вимогам до предмета закупівлі, пропозиції учасника; 6) визначення переможця спрощеної закупівлі та укладення договору про закупівлю; 7) розміщення звіту про результати проведення закупівлі відповідно до ст. 19 цього Закону.

Частина 3 статті 14 Закону № 922-VIII передбачає, що в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником відповідно до ст. 10 цього Закону, обов`язково зазначаються: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності); 3) інформація про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі; 4) кількість та місце поставки товарів або обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг; 5) строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг; 6) умови оплати; 7) очікувана вартість предмета закупівлі; 8) період уточнення інформації про закупівлю (не менше трьох робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі в електронній системі закупівель); 9) кінцевий строк подання пропозицій (строк для подання пропозицій не може бути менше ніж два робочі дні з дня закінчення періоду уточнення інформації про закупівлю); 10) перелік критеріїв та методика оцінки пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв; 11) розмір та умови надання забезпечення пропозицій учасників (якщо замовник вимагає його надати); 12) розмір та умови надання забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає його надати); 13) розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону в межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків або в грошових одиницях очікуваної вартості закупівлі.

В оголошенні про проведення спрощеної закупівлі може зазначатися інша інформація.

Відповідно до частин 4-14 статті 14 Закону № 922-VIII вимоги до предмета закупівлі, визначені замовником, можуть зазначатися шляхом завантаження окремих файлів до оголошення про проведення спрощеної закупівлі або в електронній формі з окремими полями в електронній системі закупівель.

У вимогах до предмета закупівлі, що містять посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, замовник може вказати, які аналоги та/або еквіваленти приймаються у пропозиціях учасників.

Оголошення про проведення спрощеної закупівлі та вимоги до предмета закупівлі не повинні містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

Замовником визначаються вимоги щодо надання забезпечення пропозиції відповідно до ст. 25 цього Закону та забезпечення виконання договору про закупівлю відповідно до ст. 2 цього Закону.

У період уточнення інформації учасники спрощеної закупівлі мають право звернутися до замовника через електронну систему закупівель за роз`ясненням щодо інформації, зазначеної в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, щодо вимог до предмета закупівлі та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення спрощеної закупівлі.

Усі звернення за роз`ясненнями, звернення з вимогою щодо усунення порушення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника.

Замовник протягом одного робочого дня з дня їх оприлюднення зобов`язаний надати роз`яснення на звернення учасників спрощеної закупівлі, які оприлюднюються в електронній системі закупівель, та/або внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі, та/або вимог до предмета закупівлі.

У разі внесення змін до оголошення про проведення спрощеної закупівлі строк для подання пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель не менше ніж на два робочі дні.

Замовник має право з власної ініціативи внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та/або вимог до предмета закупівлі, але до початку строку подання пропозицій. Зміни, що вносяться замовником, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції документів.

Для проведення спрощеної закупівлі із застосуванням електронного аукціону має бути подано не менше двох пропозицій.

У разі якщо була подана одна пропозиція, електронна система закупівель після закінчення строку подання пропозицій автоматично переходить до етапу розгляду на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозиції учасника.

Пропозиції подаються учасниками після закінчення строку періоду уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну та інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), шляхом завантаження необхідних документів через електронну систему закупівель, що підтверджують відповідність вимогам, визначеним замовником.

Електронна система закупівель автоматично формує та надсилає повідомлення учаснику про отримання його пропозиції із зазначенням дати та часу.

Кожен учасник має право подати лише одну пропозицію, у тому числі до визначеної в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі частини предмета закупівлі (лота).

Пропозиції учасників, подані після закінчення строку їх подання, електронною системою закупівель не приймаються.

Пропозиція учасника повинна містити підтвердження надання учасником забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення передбачено оголошенням про проведення спрощеної закупівлі.

Учасник має право внести зміни або відкликати свою пропозицію до закінчення строку її подання без втрати свого забезпечення пропозиції.

Такі зміни або заява про відкликання пропозиції враховуються, якщо вони отримані електронною системою закупівель до закінчення строку подання пропозицій.

Розкриття пропозицій відбувається у порядку, передбаченому абз.абз. 1, 2 ч. 1 ст. 28 цього Закону.

Замовник розглядає на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозицію учасника, яка за результатами електронного аукціону (у разі його проведення) визначена найбільш економічно вигідною.

Строк розгляду найбільш економічно вигідної пропозиції не повинен перевищувати п`ять робочих днів з дня завершення електронного аукціону.

За результатами оцінки та розгляду пропозиції замовник визначає переможця.

Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю замовник оприлюднює в електронній системі закупівель.

У разі відхилення найбільш економічно вигідної пропозиції відповідно до ч. 13 цієї статті замовник розглядає наступну пропозицію учасника, який за результатами оцінки надав наступну найбільш економічно вигідну пропозицію.

Наступна найбільш економічно вигідна пропозиція визначається електронною системою закупівель автоматично.

Замовник відхиляє пропозицію в разі, якщо: 1) пропозиція учасника не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі; 2) учасник не надав забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником; 3) учасник, який визначений переможцем спрощеної закупівлі, відмовився від укладення договору про закупівлю; 4) якщо учасник протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі відмовився від підписання договору про закупівлю більше двох разів із замовником, який проводить таку спрощену закупівлю.

Інформація про відхилення пропозиції протягом одного дня з дня прийняття рішення замовником оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику, пропозиція якого відхилена через електронну систему закупівель.

Учасник, пропозиція якого відхилена, може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову аргументацію щодо причин невідповідності його пропозиції умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі. Не пізніше ніж через три робочих дні з дня надходження такого звернення через електронну систему закупівель замовник зобов`язаний надати йому відповідь.

Замовник може укласти договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем спрощеної закупівлі, на наступний день після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, але не пізніше ніж через 20 днів.

Щодо твердження апелянта про те, що у складі пропозиції ТОВ "Атомсервіс" були відсутні документи, які підтверджують наявність у нього обладнання матеріально-технічної бази та технологій, а саме: наявність загальною кількістю не менше ніж 2000 кв.м. складських та/або інших приміщень з холодильною камерою не менше ніж 500 кв.м, які учасник використовує для ведення господарської діяльності та зберігання продуктів харчування, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до пункту 12.1 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі для участі у спрощеній закупівлі учасник повинен відповідати наступним критеріям тендерної документації, зокрема, наявність в учасника спрощеної закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій.

Пункт 12.3 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі один з кваліфікаційних критеріїв до учасників спрощеної закупівлі передбачає перелік документів, які вимагаються для підтвердження відповідності учасників встановленим кваліфікаційним критеріям, вимогам установленим ст. 17 Закону та іншим вимогам Закону, що подаються у складі пропозиції, зокрема наявність в учасника спрощеної закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, а саме: наявність загальною кількістю не менше ніж 2 000 кв.м. складських та/або інших приміщень з холодильною камерою не менше ніж 500 кв.м, які учасник використовує для ведення господарської діяльності та зберігання продуктів харчування. Також, вказаним пунктом Оголошення передбачено надати можливість замовнику комісійно перевіряти спроможності постачальника.

На виконання зазначених вимог Оголошення ТОВ "Атомсервіс" у складі тендерної пропозиції на підтвердження зазначеної вимоги замовника надано: Довідку про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій від 02.06.2023 №3/06, разом із оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 10 за травень 2023 року (розміщена на сайті "Prozorro" в пропозиції ТОВ "АТОМСЕРВІС"), відповідно до якої ТОВ "АТОМСЕРВІС" повідомляє про наявність в учасника обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, а саме: власного обладнання, орендованого складського приміщення загальною площею 2 300 кв.м. та орендованої холодильної камери площею 550 кв.м., які учасник використовує для ведення господарської діяльності та зберігання продуктів харчування; орендованого вантажного автотранспорту в кількості 27 одиниць для перевезення вантажу та орендованих вантажівок - рефрижераторів, для перевезення замороженої продукції в кількості 2 одиниць; Договір оренди №20/11-22 ЗП від 21.11.2022 піднайму (суборенди) нежитлового приміщення, відповідно до якого Орендар (ПрАТ "ПІРАМІС") передає, а суборендар (ТОВ "АТОМСЕРВІС") приймає в тимчасове платне користування приміщення з урахуванням положень додаткової угоди №1 від 24.05.2023 загальною площею 2 300 кв.м. для розміщення складу в м. Кропивницькому, по вулиці Братів Ельворті, під номером 2А, корпус 16 АТ "Ельворті". До вказаного договору надано акти приймання-передавання нежитлового приміщення в піднайм (суборенду) від 24.05.2023; Договір оренди №291 від 24.05.2023, укладений між ТОВ "АТОМСЕРВІС" (Орендар) та ТОВ "МИКОЛАЇВМОЛПРОМ" (Орендодавець), згідно якого орендодавець передав, а орендар прийняв частину майнового комплексу, а саме частину холодильної камери площею 550 кв.м. для зберігання продуктів масло-молочної групи та сирів із встановленим холодильно-морозильним обладнанням із дотриманням вимог щодо температурного режиму для зберігання даної групи товарів згідно із чинним законодавством України), які розташовані у приміщенні за адресою: Миколаївська обл, Доманівський район, смт. Доманівка, вул. Пастера 31/1. До вказаного договору надано акт приймання-передачі від 24.05.2023.

Апелянт наголошує, що відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів щодо об`єкту нерухомого майна, комплекс за адресою: Миколаївська область, Доманівський район, смт. Доманівка, вул. Пастера, 31/1, належить на праві власності ТОВ "Домінік 2018", тобто договір оренди майна укладений з особою, яка не має права на передання майна в найм (не має права власності на майно), є нікчемним в силу закону, оскільки суперечить положенню ст. 761 Цивільного кодексу України (надалі - ЦК України). Дані твердження апелянта є необґрунтованими, виходячи з наступного

Відповідно до статті 283 Господарського кодексу України (надалі - ГК України) за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у володіння та користування майно для здійснення господарської діяльності.

За договором оренди передається індивідуально визначене майно виробничо-технічного призначення (або єдиний майновий комплекс), що не втрачає у процесі використання своєї споживчої якості (неспоживна річ).

Об`єктом оренди можуть бути, зокрема, нерухоме майно (будівлі, споруди, приміщення);

Згідно статті 288 ГК України орендар має право передати окремі об`єкти оренди в суборенду, якщо інше не передбачено законом або договором оренди.

Судом першої інстанції встановлено, що згідно договору оренди від 04.09.2020 №04/09 між ТОВ "Домінік 2018" (орендодавець) та ТОВ "Миколаївмолпром" (орендар), майно передається в оренду згідно додатку №1.

Пунктом 1.7 вказаного договору передбачено, що орендар має право передавати Предмет оренди в суборенду, як в цілому, так і частинами без будь-якого письмового погодження з орендодавцем. Підписанням цього договору орендодавець надає згоду на передачу об`єкта оренди в суборенду.

Перелік нежитлових приміщень, що є предметом оренди, зазначений у додатку №1 до вказаного договору, при цьому, під номерами 37-42 відповідно до вказаного переліку зазначено комплекти холодильного обладнання у кількості 6 штук.

Крім того, судом першої інстанції встановлено, що частина майнового комплексу (частина холодильної камери) за адресою: Миколаївська обл., Доманівський р-н, смт. Доманівка, вул. Пастера, 31/1, яка є предметом зазначеного договору, належить ТОВ "Миколаївмолпром" на підставі договору оренди від 14.09.2021 № 14/09-21, який укладений ним з власником приміщення ТОВ "Домінік 2018" (орендодавець).

Колегія суддів погоджується з твердженням суду першої інстанції, що умовами Оголошення про проведення спрощеної закупівлі не передбачалось надання документів, що підтверджують право власності орендодавця на майно (у т.ч. витяги з Реєстру речових прав, Реєстру прав власності тощо), а зазначено вимогу, що учаснику необхідно надати у складі пропозиції підтвердження права користування (в тому числі логістичні послуги) або власності, що і було зроблено ТОВ "Атомсервіс".

Судом першої інстанції було встановлено наявність помилки у зазначенні права користування приміщенням згідно Договору оренди № 291 від 24.05.2023, укладеного між ТОВ "Атомсервіс" (орендар) та ТОВ "Миколаївмолпром" (орендодавець), щодо частини майнового комплексу, а саме частини холодильної камери площею 550 кв.м. для зберігання продуктів масло-молочної групи та сирів, оскільки вказане майно перебувало в оренді, а не на праві власності ТОВ "Миколаївмолпром".

Поряд з тим, судом першої інстанції звернуто увагу, що вказані обставини не свідчать про нікчемність даного договору, адже надані до матеріалів справи докази свідчать, що майно згідно договору оренди № 291 від 24.05.2023 є власністю ТОВ "Домінік 2018", яке передало його в оренду ТОВ "Миколаївмолпром" на підставі договору оренди від 14.09.2021 № 14/09-21, яке в подальшому на праві суборенди передано ТОВ "Атомсерівс" згідно договору оренди №291 від 24.05.2023.

Згідно правової позиції Верховного Суду, викладеної зокрема в постанові від 03.06.2022 у справі № 922/2115/19, неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо (частини перша, друга статті 9 Закону України "Про бухгалтерській облік та фінансову звітність в Україні"; в редакції, чинній у період здійснення спірної поставки товару).

Також, у постанові Верховного Суду від 02.05.2023 у справі № 640/10734/19 зазначено, що сама собою наявність або відсутність окремих документів, а також недоліки в їх оформленні не можуть бути самостійною підставою для висновку про відсутність господарських операцій, якщо з інших даних вбачаються зміни в структурі активів та зобов`язань, у власному капіталі підприємства у зв`язку з його господарською діяльністю.

З аналізу матеріалів справи та норм права, з урахуванням правової позиції Верховного Суду, колегія суддів доходить висновку, що незначні недоліки в оформленні первинних документів, складених за результатами господарських операцій, не повинні розцінюватись як підстава для їх визнання такими, що не відбулись.

Щодо твердження апелянта про те, що у складі пропозиції ТОВ "Атомсервіс" відсутні документи, визначені пп. 2 п. 12.3 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі, а саме: не надано документів, які б підтверджували наявність права власності чи права користування не менше як двома вантажівками - рефрижераторами, для перевезення замороженої продукції, суд зазначає наступне.

Так, пунктом 12.3 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі серед кваліфікаційних критеріїв до учасників спрощеної закупівлі наявний перелік документів, які вимагаються для підтвердження відповідності учасників встановленим кваліфікаційним критеріям, вимогам установленим ст. 17 Закону та іншим вимогам Закону, що подаються у складі пропозиції, зокрема наявність вантажного автотранспорту в кількості не менше ніж 20 одиниць для перевезення вантажу, з яких мінімум дві вантажівки - рефрижератори, для перевезення замороженої продукції. Учаснику необхідно надати у складі пропозиції підтвердження права користування (в тому числі логістичні послуги) або власності. Також, вказаним пунктом Оголошення передбачено надати можливість замовнику комісійно перевіряти спроможності постачальника.

ТОВ "Атомсервіс" у складі пропозиції на підтвердження зазначеної вимоги Замовника надано: договір оренди вантажних автомобілів від 24.05.2023 №24/05-1, укладений між ТОВ "Атомсервіс" (орендар) та ТОВ "ФУД МАРКЕТ КОМПАНІ" (орендодавець), щодо оренди 27 вантажних фургонів ізотермічних; договір оренди вантажних автомобілів від 24.05.2023 №24/5-03, укладений між ТОВ "Атомсервіс" та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 щодо оренди спеціалізованого напівпричепу - рефрижератора та спеціалізованого вантажного сідлового тягача); договір оренди вантажних автомобілів від 24.05.2023 № 24/5-03, укладений між ТОВ "Атомсервіс" та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 щодо оренди одного автомобіля (спеціалізований вантажний фургон рефрижератор IVECO 170Е23).

Колегія суддів не приймає до уваги твердження позивача щодо обов`язковості нотаріально посвідченої форми договору оренди, оскільки відповідно до ст. 799 ЦК України договір найму транспортного засобу укладається у письмовій формі. Частиною 2 зазначеної статті встановлено, що договір найму транспортного засобу за участю фізичної особи підлягає нотаріальному посвідченню. Разом з тим, у наданих договорах оренди орендодавцями є не фізичні особи, а фізичні особи-підприємці.

Дана позиція викладена Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 14.06.2023 у справі № 125/1216/20 та відповідно до частини 5 статті 242 КАС України, підлягає врахуванню судом при розгляді цієї справи.

Стаття 51 ЦК України зазначає, що до підприємницької діяльності фізичних осіб застосовуються нормативно-правові акти, що регулюють підприємницьку діяльність юридичних осіб. Це означає, що фізичні особи підприємці в деякій мірі прирівняні у правовому статусі до юридичних осіб - суб`єктів підприємницької діяльності. Вони наділені таким же обсягом цивільних прав та обов`язків, що їх мають юридичні особи при здійсненні своєї підприємницької діяльності. Так, фізичні особи-підприємці так само, як і юридичні особи, мають право наймати працівників, зобов`язані у передбачених законом випадках одержати ліцензію на здійснення певних видів діяльності, сплачувати податки та інші обов`язкові платежі, вести облік результатів своєї підприємницької діяльності тощо.

Разом з цим, главою 5 ГК України "Оренда майна та лізинг" не встановлено обов`язкової вимоги до нотаріального посвідчення договорів оренди, укладених у сфері господарювання.

Щодо посилання апелянта на те, що ОСОБА_2 не є власником автомобіля IVECO 170Е23, д.н.з. НОМЕР_1 (спеціалізований вантажний фургон рефрижератор), тому договір №24/05-2 від 24.05.2023, укладений між ним та ТОВ "Атомсервіс" не породжує жодних правових наслідків, зокрема, і права користування цим автомобілем, колегія суддів не приймає до уваги, оскільки в матеріалах справи наявна копія довіреності від 17.01.2023, яка посвідчена приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Наконечною М.І. та зареєстрована в реєстрі за №176.

Зазначеною довіреністю ОСОБА_3 уповноважив ОСОБА_2 бути його представником з питань розпорядження та експлуатації (купівля-продаж, оренда, користування, тощо) належного йому на підставі свідоцтва про реєстрації транспортного засобу серія НОМЕР_2 , виданого ТСЦ 3243, дата першої реєстрації в Україні 03.04.2008, дата реєстрації 02.05.2022, автомобіля марки IVECO 170Е23, 2002 року випуску, тип - спеціалізований вантажний фургон рефрижератор, державний номерний знак - НОМЕР_1 .

З аналізу матеріалів справи та норм права, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що пропозиція ТОВ "Атомсервіс" підтверджує наявність права користування не менше як двома вантажівками - рефрижераторами, для перевезення замороженої продукції та відповідає вимогам п. 12.3 Оголошення Замовника.

Колегія суддів звертає увагу, що позивачем під час розгляду справи у суді першої і апеляційної інстанціях, що усі документи, які позивач вважає недійсними, у судовому порядку не оспорювалися і нечинними не визнавалися.

Щодо тверджень позивача про те, що пропозиція ТОВ "Атомсервіс" не відповідає вимогам п. 8 п. 12.3 кваліфікаційних критеріїв, а саме щодо надання Витягу з реєстру платників ПДВ/єдиного податку, колегія суддів зазначає наступне.

Так, пп. 8 п. 12.3 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі встановлено, що подаються у складі пропозиції, зокрема, сканований оригінал/копія витягу з реєстру платників ПДВ - у разі сплати учасником ПДВ, або сканований оригінал або копія витягу з реєстру платників єдиного податку - у разі сплати учасником єдиного податку. У разі, якщо Учасник не є платником податку на додану вартість та платником єдиного податку, тоді він повинен подати скановану довідку у довільній формі з посиланням на конкретні статті законодавства України про те, що відповідно до законодавства України не передбачено наявність у нього зазначених витягів.

На підтвердження зазначеної вимоги ТОВ "Атомсервіс" було надано сканований оригінал Витягу з реєстру платників ПДВ, датою формування 14.08.2015, при цьому доказів того, що ТОВ "Атомсервіс" не має статусу платника ПДВ, матеріали справи не містять.

Крім того, у складі пропозиції ТОВ "Атомсервіс" надано довідку ГУ ДПС у м. Києві від 30.05.2023 №1796/АП/26-15-55-06, з якої вбачається, що станом на 30.05.2023 ТОВ "Атомсервіс" не має податкового боргу, недоїмки зі сплати єдиного внеску, іншої заборгованості з платежів (у тому числі розстроченої, відстроченої, реструктуризованої), контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи.

Щодо відсутності, на думку апелянта, антикорупційної програми юридичної особи та наказу про призначення уповноваженого з антикорупційної програми юридичної особи, колегія суддів зазначає наступне.

Так, підпунктом 9 пункту 12.3 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі встановлено, що подаються у складі пропозиції, зокрема, сканований оригінал/копія антикорупційної програми юридичної особи та сканований оригінал/копія наказу про призначення уповноваженого з антикорупційної програми юридичної особи відповідно до рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 10.12.2021 № 794/21.

У пропозиції ТОВ "Атомсервіс" завантажено Антикорупційну програму та наказ від 01.02.2023 №12/23 "Про затвердження Антикорупційної програми та визначення Уповноваженого з питань запобігання та протидії корупції", відповідно до якого обов`язки Уповноваженого за реалізацію Антикорупційної програми покладено на директора ТОВ "Атомсервіс" Савченко О.М.

Відповідно до статті 62. Закону України "Про запобігання корупції" від 14.10.2014 № 1700-VII (далі - Закон № 1700-VII) антикорупційною програмою юридичної особи є комплекс правил, стандартів і процедур щодо виявлення, протидії та запобігання корупції у діяльності юридичної особи.

В обов`язковому порядку антикорупційна програма затверджується керівниками, зокрема, юридичних осіб, які є учасниками процедури закупівлі відповідно до Закону № 1700-VII, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг), робіт дорівнює або перевищує 20 мільйонів гривень.

Відповідно до частини 5 статті 62 Закону № 1700-VII в юридичних особах, зазначених у частині другій зазначеної статті, для реалізації антикорупційної програми призначається особа, відповідальна за реалізацію антикорупційної програми (далі - Уповноважений), правовий статус якої визначається цим Законом.

Згідно частини 3 статті 64 Закону № 1700-VII не може бути призначена на посаду Уповноваженого особа, яка: має непогашену чи не зняту в установленому законом порядку судимість; за рішенням суду визнана недієздатною чи дієздатність якої обмежена; звільнена з посад у державних органах, органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування за порушення присяги або у зв`язку з вчиненням корупційного правопорушення чи правопорушення, пов`язаного з корупцією, - протягом трьох років з дня такого звільнення.

Частиною 4 статті 64 Закону № 1700-VII несумісною з діяльністю Уповноваженого є робота на посадах, зазначених у п. 1 ч. 1 ст. 3 цього Закону, а також будь-яка інша діяльність, яка створює реальний чи потенційний конфлікт інтересів з діяльністю юридичної особи.

Поряд з тим, згідно частини 1, 2 статті 61 Закону № 1700-VII юридичні особи забезпечують розробку та вжиття заходів, які є необхідними та обґрунтованими для запобігання і протидії корупції у діяльності юридичної особи.

Керівник, засновники (учасники) юридичної особи забезпечують регулярну оцінку корупційних ризиків у її діяльності і здійснюють відповідні антикорупційні заходи. Для виявлення та усунення корупційних ризиків у діяльності юридичної особи можуть залучатися незалежні експерти, зокрема для проведення аудиту.

Матеріали справи не містять доказів на підтвердження наявності потенційного конфлікту інтересів з діяльністю юридичної особи, у зв`язку з призначенням директора ТОВ "Атомсервіс" Савченко О.М. Уповноваженим за реалізацію Антикорупційної програми, як і не встановлено прямої заборони вказаній посадовій особі бути призначеним Уповноваженим за реалізацію Антикорупційної програми.

Враховуючи вищевикладе, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції, що у відповідача були відсутні підстави для відхилення пропозиції третьої особи, а отже рішення суду першої інстанції прийнято у відповідності до вимог законодавства.

Щодо посилання позивача на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду, колегія суддів не приймає до уваги, оскільки у відповідно до частини 5 статті 242 КАС України, підлягає врахуванню судом при розгляді справ позиція Верховного Суду.

Доводи апеляційної скарги жодним чином не спростовують висновків суду першої інстанції і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права, а відтак не є підставою для скасування рішення суду першої інстанції.

Судовою колегією враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Відповідно до пункту першого частини першої статті 315 Кодексу адміністративного судочинства України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

За змістом частини першої статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Зважаючи на вищевикладене, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга апелянта не підлягає задоволенню, а рішення суду - без змін.

Керуючись ст. ст. 242, 311, 313, 315-316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ» - залишити без задоволення.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 22 червня 2023 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає відповідно до ч. 3 ст. 272 КАС України.

Головуючий суддя А.Б. Парінов

Судді: О.О. Беспалов

І.О. Грибан

Джерело: ЄДРСР 111852265
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку