open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

28.06.23

22-ц/812/659/23

МИКОЛАЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 486/1642/21

Провадження № 22-ц/812/659/23

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 червня 2023 року Миколаївський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати в цивільних справах :

головуючого - Темнікової В.І.,

суддів - Крамаренко Т.В., Тищук Н.О.,

із секретарем судового засідання - Лівшенком О.С.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи цивільну справу за апеляційною скаргою Управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради на рішення Южноукраїнського міського суду Миколаївської області від 09 травня 2023 року, ухвалене під головуванням судді Волкової О.І. в приміщенні того ж суду, у цивільній справі за позовом Управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради Миколаївської області до ОСОБА_1 про повернення надмірно виплачених державних коштів, -

В С Т А Н О В И В :

В жовтні 2021 року Управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради Миколаївської області звернулось до суду з позовом до ОСОБА_1 про повернення надмірно виплачених державних коштів.

В обґрунтування позовних вимог, зазначає, що 28 серпня 2018 року ОСОБА_1 звернулася до департаменту соціальних питань та охорони здоров`я Южноукраїнської міської ради Миколаївської області із заявою про призначення допомоги на дітей одиноким матерям. Згідно ст. 18-1 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» від 21.11.1992 р. №2811-ХІІ відповідачка має право на такий вид державної допомоги.

На підставі рішення Южноукраїнської міської ради від 27.05.2021 №420 департамент соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради з 16.08.2021 року перейменовано в управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради, яке є його правонаступником.

Відповідно до Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми затвердженому постановою Кабінету міністрів України від 27.12.2001 №1751( в редакції, яка діяла на момент призначення допомоги відповідачу), допомога на дітей одиноким матерям призначалася з місяця, в якому було подано заяву та декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням допомоги з усіма необхідними документами.

Громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення допомоги та на визначення її розміру. Відповідачка ознайомлена та попереджена про припинення допомоги в разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні або членів сім`ї, що проживають окремо про що свідчить її підпис на поданій декларації.

В декларації від 28 серпня 2018 року відповідачка в розділі II «Доходи членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб, членів сім`ї, що проживають окремо (дружини, чоловіка, неповнолітніх дітей) за період з 01.02.2018 до 31.07.2018» вказала дохід чоловіка ОСОБА_2 лише за орендну плату за землю та зазначила власноруч, що інших видів доходів «не маємо» та засвідчила своїм підписом.

На підставі наданих документів ОСОБА_1 було призначено допомогу на сина - ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1 від першого шлюбу.

Проте, у зв`язку з проведеною перевіркою головного державного соціального інспектора на підставі отриманої інформації Державної фіскальної служби України достовірності даних усіх видів доходів від 28.01.2019, було виявлено додаткові не задекларовані доходи у вигляді виплати відповідно до цивільно-правового договору, нарахованої її чоловіку ОСОБА_2 .

Отже, відповідачка надала недостовірні або неповні відомості про доходи члена сім`ї, тобто приховала дані про обставини, що вплинули на виплату даного виду допомоги.

Внаслідок цього департаментом було зроблено перерахунок допомоги на дітей одиноким матерям, в результаті якого виник борг за період з 01.08.2018 по 31.01.2019 в сумі 1672,56 грн.

Про наявність боргу відповідачка була повідомлена в письмовому вигляді, їй неодноразово направлялися листи (від 17.05.2019 №2777/08-01-10, від 02.08.2019 №4246/08-01-10, від 21.05.2021 №2115/08-01-12), на телефонні дзвінки не відповідає.

Станом на теперішній час заборгованість ОСОБА_1 по поверненню надміру виплачених коштів по допомозі на дітей як одинокій матері не погашена.

Відповідно до статті 22 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» суми державної допомоги, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, що впливають на виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно з законом та згідно з пунктом 49 постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 №1751 «Про затвердження порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми» сума надмір) виплачених коштів підлягає поверненню.

Посилаючись на викладене, Управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради просило стягнути з відповідачки ОСОБА_1 надмірно виплачені кошти державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям на користь управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради в розмірі 1672,56 грн, а також судові витрати в розмірі сплаченого судового збору - 2270, 00 грн.

Рішенням Южноукраїнського міського суду Миколаївської області від 09 травня 2023 року у задоволенні позову Управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради Миколаївської області до ОСОБА_1 про повернення надмірно виплачених державних коштів відмовлено.

Відмовляючи у задоволення позову, суд першої інстанції виходив із того, що 28.08.2018 відповідачка звернулась до Управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради Миколаївської області із заявою про призначення допомоги на дітей одиноким матерям. Разом із заявою відповідачка подала декларацію про доходи та майновий стан осіб, яку приєднали до заяви про призначення допомоги на дітей одиноким матерям.

Рішенням Управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради Миколаївської області «Про призначення допомоги сім`ям з дітьми» від 07.09.2018 ОСОБА_1 призначено допомогу одиноким матерям (з урахуванням доходів) з 01.08.2018 по 31.01.2019 в розмірі 1755,29 грн на утримання сина ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Зі слів представника позивача відповідачка має заборгованість перед позивачем у розмірі 1 672,56 грн., що підтверджено протоколом від 20.03.2019.

Позивач неодноразово направляв відповідачці ОСОБА_1 повідомлення про надмірно виплачені кошти і про необхідність їх повернення. Разом з тим, будь-яких доказів, про те, що відповідачка отримувала ці повідомлення позивачем суду надано не було.

Проаналізувавши положення абзацу 1 статті 18-3, ст. 22 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», пункту 35 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року №1751, ст. 1215 ЦК України, суд зазначив, що законодавцем передбачені два винятки із правила, встановленого ст. 1215 ЦК України щодо обов`язку повернення безпідставно набутих заробітної плати і платежів, що прирівнюються до неї, пенсій, допомоги, а саме: по-перше, якщо виплата відповідних грошових сум є результатом рахункової помилки зі сторони особи, яка проводила таку виплату; по-друге, у разі недобросовісності зі сторони набувача виплати.

При цьому правильність здійснених розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються і відповідно тягар доказування наявності рахункової помилки та недобросовісності набувача покладається на платника відповідних грошових сум.

Наведене узгоджується із висновком, викладеним у постанові Великої Палати Верховного Суду від 16 січня 2019 року у справі № 753/15556/15-ц (провадження № 14-445цс18), постанові Верховного Суду від 06 березня 2019 року у справі № 607/4570/17-ц (провадження № 61-29030св18).

Проте, беручи до уваги встановлені під час розгляду справи обставини, суд першої інстанції вважав, що позивач не довів наявність правових підстав, які передбачені ст. 1215 ЦК України, для стягнення з відповідачки суми надміру перерахованих коштів у вигляді державної соціальної допомоги одиноким матерям у розмірі 1 672,56 грн, а саме: що відповідачка вчинила недобросовісні дії з метою отримання державних соціальних виплат та свідомо подала недостовірні відомості для їх отримання, що виключає можливість покладення на відповідачку обов`язку з їх повернення.

Не погодившись із вказаним рішенням суду, Управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради Миколаївської області звернулось до суду з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на незаконність та необґрунтованість рішення суду, неправильне встановлення обставини, які мають значення для справи, а також порушення норм процесуального та матеріального права, просило скасувати рішення суду від 09 травня 2023 року та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги Управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради Миколаївської області до ОСОБА_1 про повернення надміру виплачених державних коштів.

В апеляційній скарзі, повторюючи обставини, викладені в позовній заяві, додатково посилається на те, що в матеріалах справи є копії листів-повідомлень про необхідність повернення коштів та копія чека про відправлення такого листа відповідачці рекомендованим пріоритетним через відділення АТ «Укрпошта». Станом на час розгляду справи спірна сума в добровільному порядку не повернута. Тому позивач не погоджується з твердженням суду першої інстанції, що ним не надано будь-яких доказів, про те що відповідачка отримувала вищевказані повідомлення, оскільки постанова Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 №1751 «Про затвердження порядку призначення і виплати держаної допомоги сім`ям з дітьми» та Закон України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» в частині врегулювання питання повернення коштів не передбачає конкретний спосіб повідомлення боржника.

Крім того, згідно з ст. 222 Господарського кодексу України, з метою досудового врегулювання юридична особа, чиї права або законні інтереси порушено, з метою безпосереднього врегулювання спору з порушником цих прав або інтересів має право звернутися до нього з письмовою претензією, якщо інше не встановлено законом. Претензія підписується повноважною особою заявника претензії або його представником та надсилається адресатові рекомендованим або цінним листом або вручається адресатові під розписку.

Отже, направлення листів відповідачу з пропозицією повернути добровільно надміру перераховані державні кошти, рекомендованим листом є цілком законним та достатнім доказом, що відповідач повідомлялася. Крім того листи до управління не поверталися.

Також звертає увагу, що відповідачка була попереджена і ознайомлена в заяві, що в разі недостовірно наданих даних, що може вплинути на розмір допомоги, вона повинна буде повернути надміру виплачені кошти про що в позовній заяві до суду першої інстанції було зазначено та наголошено в засіданні при розгляді справи по суті. Також управління постійно інформує населення про необхідність надання інформації та наслідки неподання її при зверненні для призначення субсидій та всіх видів державних допомог через сайт міста.

Згідно з п.34. Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми затвердженому постановою Кабінету міністрів України від 27.12.2001 №1751( в редакції, яка діяла на момент призначення допомоги відповідачу) допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матерям (батькам) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається в розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

До складу сім`ї особи, яка звертається за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям, включаються чоловік, дружина та інші. Склад сім`ї особи, яка звертається за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям, визначається на дату звернення за її призначенням.

Згідно з п.49. Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми затвердженому постановою Кабінету міністрів України від 27.12.2001 №1751( в редакції, яка діяла на момент призначення допомоги відповідачу) сума надміру виплачених коштів підлягає поверненню.

Відповідно до ст.22 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» суми державної допомоги, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни в складі сім`ї, приховування обставин, що впливають на виплату державної допомоги тощо, стягуються згідно з Законом, про що, наголошувалося в позовній заяві та було проігноровано суддею при ухваленні рішення.

З наданих управлінням доказів, що містяться у матеріалах справи, рахункової помилки в даному випадку з боку управління не було, допомога нарахована згідно з порядком на підставі вказаних відповідачкою доходів її сім`ї в декларації.

Посилається на неприйнятність посилання суду на постанову Великої Палати Верховного суду від 16.01.2019 по справі №753/15556/15-ц.

Також зазначає, що при розгляді справи було чітко встановлено що відповідачка внесла недостовірні відомості в декларації щодо доходів членів сім`ї, а саме чоловіка. Відповідачкою не було внесено відомості щодо цивільно-правового договору з березня по травень 2018 року, доказ цьому факту в матеріалах справи є, що підтверджує недобросовісність з боку відповідача та факт надання недостовірних даних. Проте, при ухваленні рішення про відмову в задоволенні позову це не було враховано судом.

Враховуючи вищевикладене, вважає, що управлінням викладено у позовній заяві всі правові підстави та надано підтверджуючі документи, які доводять, що відповідачка свідомо надала недостовірні відомості для отримання державної соціальної допомоги одиноким матерям та була повідомлена належним чином про необхідність повернення надміру виплачених коштів у добровільному порядку, що не виключає можливості покладення на відповідача обов`язку з їх повернення.

Правом на подачу відзиву відповідачка не скористалася.

Відповідно до частини 1 статті 369 ЦПК апеляційна скарга розглядається судом без повідомлення та виклику учасників справи.

Заслухавши доповідача, дослідивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів апеляційного суду вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ч.3 ст. 3 ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Згідно зі ст. 5 ЦПК України суд, здійснюючи правосуддя, захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором. А у випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного, невизнаного або оспореного права, свободи чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону.

Рішення суду повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, яким суд, виконавши всі вимоги цивільного судочинства, вирішив справу згідно із законом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні ( ст.263 ЦПК України).

Під час ухвалення рішення суд вирішує такі питання: 1) чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги і заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; 2) чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження; 3) які правовідносини сторін випливають із встановлених обставин; 4) яка правова норма підлягає застосуванню до цих правовідносин ( ст. 264 ЦПК України).

Рішення суду зазначеним вимогам закону не відповідає.

Так, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд виходив з того, що позивач не довів наявність правових підстав, які передбачені ст. 1215 ЦК України, для стягнення з відповідачки суми надміру перерахованих коштів у вигляді державної соціальної допомоги одиноким матерям у розмірі 1 672,56 грн, а саме: що відповідачка вчинила недобросовісні дії з метою отримання державних соціальних виплат та свідомо подала недостовірні відомості для їх отримання, що виключає можливість покладення на відповідачку обов`язку з їх повернення.

Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду.

Згідно статті 18-1 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» (в редакції, яка діяла на момент призначення допомоги відповідачці), вона мала право на отримання допомоги на дітей одиноким матерям.

Згідно з п.34. Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми затвердженому постановою Кабінету міністрів України від 27.12.2001 №1751( в редакції, яка діяла на момент призначення допомоги відповідачці) допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матерям (батькам) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається в розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

Середньомісячний сукупний дохід сім`ї визначається згідно з Методикою обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги на підставі довідки про доходи і декларації про доходи та майновий стан осіб, що звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги.

До складу сім`ї особи, що звертається за призначенням зазначеної допомоги, включаються чоловік (дружина); рідні, усиновлені та підопічні діти віком до 18 років, а також діти віком до 23 років, які навчаються за денною формою у загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах I-IV рівня акредитації і не мають власних сімей незалежно від місця проживання або реєстрації; неодружені повнолітні діти, які визнані особами з інвалідністю з дитинства I та II групи або особами з інвалідністю I групи і проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; жінка та чоловік, які проживають однією сім`єю, не перебувають у шлюбі, але мають спільних дітей. До складу сім`ї не включаються особи, які перебувають на повному державному утриманні.

За змістом пункту 35 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року №1751( в редакції, яка діяла на момент призначення допомоги відповідачці), для призначення допомоги на дітей одиноким матерям подається, зокрема, заява про призначення допомоги, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики.

Законом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» ( в редакції, яка діяла на момент призначення допомоги відповідачці), до заяви про надання державної соціальної допомоги додаються, зокрема, документ, що посвідчує особу; довідка про склад сім`ї, декларація про доходи та майно осіб, які входять до складу сім`ї (в декларацію не включаються державна соціальна допомога, призначена відповідно до цього Закону; нарахована субсидія за спожиті житлово-комунальні послуги; сплачені членами сім`ї аліменти; грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, на час її проведення, безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, на час здійснення зазначених заходів), довідка про наявність та розмір земельної частки (паю). Форми заяви, довідки про склад сім`ї, декларації про доходи та майно встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення. Державна соціальна допомога призначається з місяця звернення, якщо протягом місяця подано всі необхідні документи. (ст.4 Закону).

Наказом Міністерства праці та соціальної політики України № 204 від 22.07.2003р. відповідно до статті 4 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» та п. 2 постанови КМУ від 24 лютого 2003р. № 253 «Деякі питання надання соціальної допомоги» була затверджена форма Декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, та довідки про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/ будинку осіб.

Згідно пункту 36 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року №1751( в редакції, яка діяла на момент призначення допомоги відповідачці), допомога на дітей одиноким матерям призначається з місяця, в якому було подано заяву з усіма необхідними документами, та виплачується щомісяця по місяць досягнення дитиною 18-річного віку (якщо діти навчаються за денною формою у загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах I-IV рівня акредитації, - до закінчення такими дітьми навчальних закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років) включно. Допомога виплачується протягом шести календарних місяців.

Згідно з матеріалами справи відповідачка звернулася 28 серпня 2018 року із заявою про призначення допомоги на дітей одиноким матерям до департаменту соціальних питань та охорони здоров`я Южноукраїнської міської ради Миколаївської області, який з 16.08.2021 року перейменовано в управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради, що є його правонаступником. Разом із заявою відповідачка надала декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги.

В декларації від 28 серпня 2018 року відповідачка зазначила, що сім`я за період з 01.02.2018 до 31.07.2018 отримувала тільки дохід чоловіка ОСОБА_2 за орендну плату за землю у розмірі 4528,98грн., інших доходів не мала та засвідчила це своїм підписом.

Рішенням Управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради Миколаївської області «Про призначення допомоги сім`ям з дітьми» від 07.09.2018 ОСОБА_1 призначено допомогу одиноким матерям (з урахуванням доходів) з 01.08.2018 по 31.01.2019 в розмірі 1755,29 грн на утримання сина ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , як різниця між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

Особистим підписом в заяві від 28.08.2018 року відповідачка підтвердила, що вона усвідомлює наслідки подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї і що її було повідомлено про обов`язок повідомляти органи соціального захисту населення про зміни обставин, які можуть вплинути на отримання соціальної допомоги, а також повідомлено про обов`язок повернення надміру нарахованих коштів після настання таких обставин.

Відповідно до ст. 22 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», одержувачі державної допомоги зобов`язані повідомляти органи, що призначають і здійснюють виплату державної допомоги, про зміну всіх обставин, що впливають на виплату допомоги. Суми державної допомоги, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, що впливають на виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно з законом. Органи, що призначають і здійснюють виплату державної допомоги, мають право перевіряти матеріальний стан сімей з дітьми.

Пунктом 49 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року №1751 (в редакції, яка діяла на момент призначення допомоги відповідачці) також передбачено, що особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, зобов`язані повідомляти органи, що призначають і виплачують зазначену допомогу, про зміну всіх обставин, які впливають на виплату державної допомоги (зміни у складі сім`ї, перевищення середньомісячного сукупного доходу сім`ї тощо). Суми державної допомоги сім`ям з дітьми, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, які впливають на призначення і виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно із законом. Органи, що призначають і виплачують державну допомогу сім`ям з дітьми, мають право перевіряти матеріальне становище сімей з дітьми. Органи соціального захисту населення мають право робити запити та у строк до п`яти календарних днів з дня надходження відповідного запиту безоплатно отримувати від ДФС, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування інформацію, необхідну для перевірки достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за призначенням державної допомоги сім`ям з дітьми. Для підтвердження даних про доходи (відсутність доходів) використовуються відомості ДФС з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мінфіном.

Під час перевірки головним державним соціальним інспектором, який діяв в межах своїх повноважень з метою перевірки особової справи отримувача соціальної допомоги та достовірності поданої відповідачкою інформації, було виявлено на підставі отриманої інформації від Державної фіскальної служби України, що у Декларації про доходи та майновий стан сім`ї відповідачка подала неповну інформацію про доходи сім`ї, а саме не повідомила, що її чоловік ОСОБА_2 за період з березня по травень 2018 року включно щомісячно отримував дохід за цивільно-правовим договором, всього на суму 6690,32 грн., що підтверджується довідкою про доходи наданою КНВП «Тріботехніка» від 01.02.2019р.(а. с. 10), що має значення для визначення розміру середньомісячного сукупного доходу сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

Зазначене свідчить, що відповідачка надала неповну, а отже недостовірну, інформацію про доходи члена сім`ї, тобто приховала дані про обставини, що вплинули на виплату даного виду допомоги, розмір якої визначається як різниця між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

Внаслідок чого соціальним інспектором була надана пропозиція щодо здійснення перерахунку допомоги одиноким матерям, а саме ОСОБА_1 , за період з 01.08.2018 по 31.01.2019.

За результатами перерахунку за вказаний період виявлено надмірно виплачені кошти в сумі 1672,56 гривень згідно з розрахунком боргу (протокол від 20.03.2019).

З метою повернення надмірно сплачених коштів управлінням неодноразово на адресу відповідачки направлялися листи (від 17.05.2019 №2777/08-01-10, від 02.08.2019 №4246/08-01-10) про необхідність повернути надмірно виплачені державні кошти, в яких позивач також повідомляв відповідачку, що у разі відмови повернення коштів вони будуть стягнуті в судовому порядку, а в листі від 21.05.2021 №2115/08-01-12 позивач зазначив також, що ним готується заява до суду про стягнення надміру нарахованих коштів у розмірі 1672,56грн. за період з 01.08.2018р. по31.01.2019р. Направлення даного листа підтверджується копією чека про його відправлення через відділення АТ «Укрпошта» від 25.05.2021р. Як зазначає позивач на телефонні дзвінки відповідачка також не відповідає.

Зазначені обставини, які матеріалами справи не спростовані, свідчать про відсутність наміру відповідачки повертати суму надмірно виплачених коштів самостійно, а також про відсутність її згоди на повернення переплати за рахунок її наступних виплат.

У разі неможливості добровільного повернення або утримання коштів, які підлягають поверненню, такі кошти підлягають стягненню в судовому порядку.

Згідно з частиною першою статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно.

Тобто зобов`язання з повернення безпідставного набуття, збереження майна виникають за наявності трьох умов: а) набуття або збереження майна; б) набуття або збереження за рахунок іншої особи; в) вiдсутнiсть правової підстави для набуття або збереження майна.

Вiдсутнiсть правової підстави - це такий перехід майна від однієї особи до іншої, який або не ґрунтується на прямій вказівці закону, або суперечить меті правовiдношення i його юридичному змісту. Тобто вiдсутнiсть правової підстави означає, що набувач збагатився за рахунок потерпілого поза підставою, передбаченою законом, іншими правовими актами чи правочином.

Набуття чи збереження майна буде безпідставним не тільки за умови відсутності відповідної підстави з самого початку при набутті майна, а й тоді, коли первісно така підстава була, але у подальшому відпала.

Разом з тим у статті 1215 ЦК України передбачено загальне правило, коли набуте особою без достатньої правової підстави майно за рахунок іншої особи не підлягає поверненню. Згідно з частиною першою зазначеної статті не підлягає поверненню заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

При цьому правильність здійснених розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються, і відповідно тягар доказування наявності рахункової помилки та недобросовісності набувача покладається на платника відповідних грошових сум.

Тлумачення ст. 1215 ЦК України свідчить, що законодавцем передбачені два винятки із цього правила: по-перше, якщо виплата відповідних грошових сум є результатом рахункової помилки особи, яка проводила таку виплату; по-друге, у разі недобросовісності набувача такої виплати.

Доказів про набуття відповідачкою 1672,56 гривень у результаті рахункової помилки позивача матеріали справи не містять і на такі обставини сторони не посилаються.

Проте матеріалами справи за зазначених вище обставин встановлена недобросовісність набувача виплати.

Суд зазначеним обставинам належної правової оцінки не дав та помилково дійшов висновку про недоведеність позивачем недобросовісності відповідачки.

Посилання суду на правовий висновок, викладений в постанові Великої Палати Верховного суду від 16.01.2019 по справі №753/15556/15-ц та постанові Верховного Суду від 06.03.2019 у справі № 607/4570/17 є безпідставним, так як вони постановлені у справах, предмет та підстави позову у яких не є подібними зі справою, рішення у якій є предметом оскарження у даній справі.

Крім того, приймаючи рішення у справі, колегія суддів враховує, що судом під час розгляду справи застосовано нормативні акти не у редакції, яка діяла на момент призначення допомоги відповідачці.

З урахуванням викладено, апеляційний суд вважає, що рішення у справі слід скасувати та ухвалити нове судове рішення про задоволення позовних вимог.

Згідно ч.13 ст.141 ЦПК України якщо суд апеляційної інстанції, не передаючи справу на новий розгляд, змінює рішення чи ухвалює нове, цей суд відповідно змінює розподіл судових витрат. Відповідно до ч.1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. За подачу позову позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 2270 грн. За подачу апеляційної скарги ним було сплачено судовий збір у розмірі 3405 грн. Оскільки позовні вимоги Управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради задовольняються в повному обсязі, то з урахуванням пропорційності задоволених позовних вимог з відповідачки на користь позивача підлягають стягненню понесені ним витрати на сплату судового збору за подачу позову та за подачу апеляційної скарги у повному обсязі у розмірі 5675 грн (2270+3405=5675).

Керуючись статтями 367, 368, 374, 376, 382, 384 ЦПК України, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради задовольнити.

Рішення Южноукраїнського міського суду Миколаївської області від 09 травня 2023 року скасувати та ухвалити нове судове рішення.

Стягнути з ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання- АДРЕСА_1 ) на користь Управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради (ЄДРПОУ 22427868, МФО 820172, UA 85820172034422004800047088) надмірно виплачені кошти державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям в розмірі 1672,56 грн, а також судові витрати в розмірі сплаченого судового збору -5675 грн.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення у випадках, передбачених статтею 389 ЦПК України.

Головуючий:

Судді:

Повний текст постанови складено 28 червня 2023 року.

Джерело: ЄДРСР 111839644
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку