open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 916/3033/22
Моніторити
Постанова /08.11.2023/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /11.09.2023/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.08.2023/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /14.08.2023/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /31.07.2023/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /26.06.2023/ Господарський суд Одеської області Рішення /26.06.2023/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /19.06.2023/ Господарський суд Одеської області Рішення /13.06.2023/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /24.04.2023/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /03.04.2023/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /15.03.2023/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /12.12.2022/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /14.11.2022/ Господарський суд Одеської області
emblem
Справа № 916/3033/22
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /08.11.2023/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /11.09.2023/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.08.2023/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /14.08.2023/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /31.07.2023/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /26.06.2023/ Господарський суд Одеської області Рішення /26.06.2023/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /19.06.2023/ Господарський суд Одеської області Рішення /13.06.2023/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /24.04.2023/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /03.04.2023/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /15.03.2023/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /12.12.2022/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /14.11.2022/ Господарський суд Одеської області

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"13" червня 2023 р.м. Одеса Справа № 916/3033/22

Господарський суд Одеської області у складі судді Бездолі Д.О.

секретар судового засідання Христенко А.О.

при розгляді справи за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Адмірал Шиппінг Едженсі" (вул. Буніна, буд. 10, м. Одеса, 65026)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Ексімфуд" (вул. Академіка Корольова, буд. 29-А, кв. 118, м. Одеса, 65113)

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Компанії "Оушен Стар Шіппінг Ендженсіз Лімітед" (вул. Єгуда ха-Леві, 38, Тель-Авів, Яффо)

про стягнення 939081,65 грн,

за участю представників учасників справи:

від позивача: Мельник А.С.;

від відповідача: Свида К.В.;

від третьої особи: Мельник А.С.

УСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Адмірал Шиппінг Едженсі" звернулось до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ексімфуд", в якій просить суд стягнути з відповідача на користь позивача кошти у розмірі 939081,65 грн, з яких: сума відшкодування вартості 40-футового контейнеру у розмірі 219411,60 грн, штраф у розмірі 7313,72 грн, вартість використання контейнерного обладнання з дати прийняття у розмірі 712356,33 грн.

Позиції учасників справи

Підставою позову позивач визначив обставину порушення відповідачем умов укладеного між сторонами договору про надання послуг від 09.03.2021 № 090321/311, а саме ухилення від виконання обов`язку зі сплати вартості використання контейнерного обладнання, а також суми відшкодування вартості втраченого контейнерного обладнання та штрафу, у зв`язку з допущеною втратою.

12.01.2023 відповідачем був поданий до суду відзив на позовну заяву (а.с. 127-152, т.1), в якому останній просить суд відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог в повному обсязі, зазначивши про таке: відповідач наполягає на тому, що він у погоджені сторонами строки здійснив вивезення та повернення контейнера до місця, вказаного позивачем у заявці, що підтверджується актом навантаження контейнера ARL00100662, який свідчить про те, що контейнер був прийнятий ДП «КТО» від відповідача; відповідач наголошує, що контейнер не був втрачений, адже з 19.02.2022 перебуває на території ДП «КТО»; відповідач вказує, що контейнер не був завантажений на судно для відправки внаслідок збройної агресії РФ, тобто у даному випадку мають місце форс-мажорні обставини; позивач, як агент лінії, має доступ до офіційної інформації щодо місця знаходження контейнера, а тому вказуючи у позові про наявність обставини втрати контейнеру позивач діє недобросовісно.

У відповіді на відзив, яка надійшла до суду 16.01.2023 (а.с. 153-159, т.1), позивач наголосив наступне: позивач наполягає на тому, що за умовами договору відповідач зобов`язався повернути контейнер після його розвантаження на склад позивача, при цьому контейнер вважається повернутим лише після його звільнення від вантажу; позивач вказує, що відповідно до умов договору та вимог чинного законодавства України саме відповідач є відповідальною особою за вивезення за межі митної території України товарів, які містяться в контейнері, при цьому, з урахуванням умов договору, контейнер не був повернутий позивачу, оскільки він не є вільним від вантажу; позивач не заперечує обставину щодо обізнаності відносно перебування контейнеру на території ДП «КТО», в цей же час позивач посилається на положення п. 6.6. договору, яким визначено, що контейнер вважається загубленим, якщо його не повернуто у вказане позивачем місце протягом 30 календарних днів з моменту видачі; позивач наголошує на тому, що відповідачем не було повідомлено позивача про наявність у спірних відносинах сторін форс-мажорних обставин відповідно до умов п. 8.3. договору, при цьому позивач наполягає на тому, що лист ТПП про загальновідомі обставини не підтверджує неможливість виконання саме відповідачем своїх зобов`язань за договором, між цим відповідач не довів, що ним були вжиті всі можливі заходи з метою виконання зобов`язань за договором.

24.01.2023 відповідачем були подані до суду заперечення (а.с. 164-181, т.1), в яких він наголосив про таке: відповідно до умов договору позивач визначає місце, куди має бути доставлене обладнання, а відповідно до умов заявки єдиним місцем доставки контейнерного обладнання з визначенням строків є територія контейнерного терміну (КТО); відповідач наполягає на тому, що ним вчасно було доставлено завантажений контейнер на територію ДП «КТО» та вчасно надано всі необхідні документи для митного оформлення вантажу, в цей же час вивезення товару за межі території України мала здійснити лінія, агентом якої є позивач та на якого відповідно до п. 1.1. договору покладено обов`язок надання послуг з організації морських перевезень експортно-імпортних і транзитних вантажів; доставка контейнеру до кінцевого пункту призначення в м. Ашдод, Ізраїль, не входило до обов`язків відповідача та не залежало від нього; відповідач наголошує, що сам позивач у своєму листі, адресованому відповідачу, повідомляв про форс-мажорні обставини, зокрема, 05.03.2022 повідомив про те, що у зв`язку з введенням на території України воєнного стану, термінал КТО припинив свою роботу, що привело до скасування рейсу ADMIRAL SUN з м. Одеси, а також повідомив, що вся наступна діяльність лінії буде відновлена після скасування цього офіційного повідомлення спеціальним повідомленням представника лінії; відповідач зазначає, що відносно спірного контейнерного обладнання був укладений договір страхування на період страхування з 09.02.2022 до 09.05.2022, проте позивач не звертався до страхової компанії за виплатою страхового відшкодування, що додатково свідчить про обізнаність позивача щодо місцезнаходження контейнеру та щодо відсутності страхового випадку (втрати контейнеру).

20.02.2023 відповідачем були подані до суду додаткові письмові пояснення (а.с. 191-197, т.1), в яких останній, з урахуванням викладених позивачем у судовому засіданні пояснень, наголосив, що відповідно до умов договору та норм чинного законодавства України саме на позивача покладений обов`язок з вчинення дій щодо видачі коносаменту та здійснення навантаження контейнеру на судно лінії, при цьому до письмових пояснень відповідач долучив складений позивачем та направлений відповідачу в електронному вигляді проект коносаменту про прийняття вантажу до перевезення. Відповідач наполягає на тому, що видача коносаменту та навантаження товару на судно не входило до обов`язків відповідача. Також відповідач вказує, що позивач не надав належних підтверджень щодо здійсненого ним розрахунку вартості використання контейнерного обладнання, при цьому відповідач наголошує, що на сьогоднішній день лінія не розміщує інформацію щодо тарифів на використання контейнерів з порту Одеси, оскільки наразі зупинене судноплавство в Україні через військові дії, між цим відповідач зазначає, що вартість використання контейнерного обладнання з дня його прийняття нараховується без врахування безкоштовних днів користування лише у разі допущення замовником порушень умов договору, натомість відповідач вважає, що ним в повному обсязі умови договору дотримані та виконані.

03.04.2023 позивачем було подано до суду клопотання про залучення до участі у справі третьої особи - Компанії "Оушен Стар Шіппінг Ендженсіз Лімітед" (вул. Єгуда ха-Леві, 38, Тель-Авів, Яффо) (а.с. 3-4, т.2). Вказане клопотання було задоволено судом, про що у судовому засіданні 03.04.2023 було проголошено відповідну протокольну ухвалу.

Також, 03.04.2023 позивачем було подано до суду письмові пояснення (а.с. 7, т.2), в яких останній виклав свої пропозиції щодо мирного врегулювання спору. Разом з цим, сторони згоди щодо врегулювання спірних правовідносинах у позасудовому порядку не дійшли.

25.04.2023 до суду надійшли письмові пояснення третьої особи по суті спору (а.с. 23-36, т.2), в яких остання наголосила про таке: контейнер на термінал КТО привезений відповідачем на підставі укладеного договору безпосередньо з терміналом; обставина щодо неможливості здійснення заходу судна територію порту у м. Одесі з 24.02.2022 була доведена до загального відома, при цьому лінія окремо також інформувала своїх контрагентів щодо цих обставин; контейнер досі не повернутий з вини відповідача, який є єдиною стороною, яка може здійснити будь-які дії з вантажем на цей час, при цьому лінія самостійно дії щодо контейнеру не вчиняла; лінія не має відношення до відносин розміщення контейнеру на території КТО; відповідач є відповідальною особою за розвантаження вантажу; контейнер на території КТО може знаходиться до ухвалення судом рішення про його примусове звільнення від вантажу за кошти відповідача; відповідальність морського перевізника, який є власником контейнера, виникає на підставі договору про морське перевезення вантажу та таким договором можна було б вважати коносамент лінії, який виготовляється після фактичного завантаження контейнера на борт судна, проте у спірних відносинах здійснення такого завантаження виявилось неможливим; відповідач не сплатив кошти за виготовлення коносаменту, а тому йому було відомо про неможливість заходу судна. Третя особа позовні вимоги позивача повністю підтримує, просить суд їх задовольнити.

31.05.2023 до суду від відповідача надійшла відповідь на пояснення третьої особи (а.с. 62-85, т.2), в якій відповідач наголосив, що: між позивачем та КТО наявні договірні правовідносини, які регулюють порядок використання наданих контейнерів, послуги за їх навантаження / розвантаження; контейнер був переданий відповідачем до КТО для завантаження на судно морської лінії «Admiral Container Lines Inc.», лінійним агентом якої є позивач та відповідно до доручення відповідача від 22.02.2022 № 1002 контейнер повинен був бути завантажений на судно; офіційне повідомлення про закриття входів / виходів до портів України з`явилось тільки 25.02.2022; відповідач наголошує, що подана третьою особою роздруківка листування сторін датована червнем 2022 року, тобто через 4 місяці після того, як контейнер був доставлений на термінал, оформлений та не вивезений позивачем, при цьому це листування не доводить вини відповідача у спірних відносинах.

Під час розгляду справи по суті у судових засіданнях представник позивача та третьої особи підтримав заявлені до відповідача вимоги, наполягав на їх задоволенні. Представник відповідача проти позову заперечував, просив суд відмовити позивачу у його задоволенні.

Процесуальні дії у справі

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 14.11.2022 позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Адмірал Шиппінг Едженсі" було залишено без руху із встановленням позивачу строку для усунення виявлених судом недоліків.

Приймаючи до уваги усунення позивачем недоліків позовної заяви у строк, встановлений судом, ухвалою суду від 12.12.2022 позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Адмірал Шиппінг Едженсі" було прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі №916/3033/22; ухвалено справу розглядати за правилами загального позовного провадження з викликом учасників справи; призначено у справі підготовче засідання на 16 січня 2023 року об 11:30.

16.01.2023 судом було постановлено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання у справі на 30.01.2023 об 11:15. 30.01.2023 суд протокольною ухвалою закрив підготовче провадження та призначив розгляд справи по суті на 13.02.2023 о 15:00.

13.02.2023 судом було оголошено перерву у судовому засіданні до 28 лютого 2023 року о 15.00, а 28.02.2023 - до 17 березня 2023 о 14:00. Ухвалою суду від 15.03.2023 судом було перенесено судове засідання у справі на 03 квітня 2023 року о 15:00. У судовому засіданні 03.04.2023 судом протокольною ухвалою було залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Компанію "Оушен Стар Шіппінг Ендженсіз Лімітед". Також судом протокольною ухвалою від 03.04.2023 було оголошено перерву у засіданні суду до 21.04.2023 о 12:00. Судове засідання 21 квітня 2023 року о 12:00 не відбулось, у зв`язку з перебуванням судді Бездолі Д.О. на лікарняному. Ухвалою суду від 24.04.2023 судом було призначено судове засідання у цій справі на 19 травня 2023 року о 14:00. У судовому засіданні 19.05.2023 судом було постановлено протокольну ухвалу про перерву у судовому засіданні до 01.06.2023 о 12:30. 01.06.2023 суд оголосив перерву у судовому засіданні до 06 червня 2023 року о 16:30, а 06.06.2023 - до 13.06.2023 у 15:00.

13 червня 2023 року у судовому засіданні судом було проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Обставини справи

15.05.2020 між ТОВ «Адмірал Контейнер Лайнз, Інк.» (принципал) та ТОВ "Адмірал Шиппінг Едженсі" (агент) була укладена агентська угода (а.с. 73-77, т.1; далі - агентська угода), згідно з якою принципал погодився призначити агента своїм лінійним агентом, а агент погодився прийняти призначення для участі від імені принципала у його законних ділових справах у якості його лінійного агента на території України, Молдови, Польщі, Латвії, Естонії та Литви, та, відповідно, агента уповноважено діяти від свого імені за інструкціями принципала та за рахунок принципала для обслуговування суден і вантажів принципала в усіх відношеннях на умовах, передбачених цією угодою.

Відповідно до п. 2.1., 2.2., 2.7., 2.8. агентської угоди агент зобов`язується від імені та за рахунок принципала захищати та просувати інтереси принципала у будь-якому оперативному, інформаційному та/або правовому відношенні, представляти принципала перед будь-якими та всіма місцевими органами влади, державними й приватними підприємствами, установами та організаціями, видавати на прохання принципала власні необхідні гарантії, які можуть бути офіційно узгоджені з принципалом, надавати принципалу всю необхідну інформацію щодо повного обсягу місцевої діяльності принципала та цієї угоди. Агент зобов`язується організовувати всі необхідні заходи для проведення будь-яких дій, прямо або побічно пов`язаних з суднами, вантажами, екіпажами, фінансовими потоками та ін., відповідно до чітких інструкцій принципала. Агент завжди має право, за бажанням та згодою принципала, укладати від свого імені договори з третіми сторонами-постачальниками послуг для виконання вимог принципала, а також укладати будь-які договори від імені принципала та за кошти принципала. Агент завжди несе відповідальність за власні упущення та/або невиконання зобов`язань у межах відповідних лімітів агентських оплат, отриманих від принципала.

Згідно з п. 5.1. агентської угоди вона набуває чинності негайно після її підписання обома сторонами та діє до тих пір, поки вона не буде розірвана однією чи обома сторонами, кожна з яких направить іншій письмове повідомлення, за яким угоду має бути розірвано після закінчення 2-місячного терміну з дати направлення такого повідомлення, але у будь-якому разі не раніше, ніж між сторонами відбудеться належне фінансове врегулювання.

Пунктом 7.1. агентської угоди передбачено, що сторони звільняються від будь-якої взаємної чи повної відповідальності у разі невиконання ними своїх зобов`язань за цією угодою, якщо це є наслідком дії обставин нездоланної сили (стихійні природні явища, введені урядом заборони чи обмеження, страйки, війни, громадські хвилювання, заворушення та ін.) та якщо зазначені обставини мають прямий або непрямий вплив на виконання сторонами своїх зобов`язань.

25.06.2020 між ТОВ «Адмірал Контейнер Лайнз, Інк.» та ТОВ "Адмірал Шиппінг Едженсі" був підписаний додаток № 2 до агентської угоди (а.с. 78-79, т.1), яким останні погодили, зокрема, що позивач має отримувати від місцевих клієнтів на території України кошти в гривні, що належать лінії, та переказувати еквівалент усіх отриманих коштів у доларах США на банківські рахунки компанії «Оушн Стар Шиппінг Едженсиз Лімітед» для подальших розрахунків з лінією, на виконання чого укласти з компанією «Оушн Стар Шиппінг Едженсиз Лімітед» відповідну угоду (договір субагентування).

26.06.2020 між компанією «Оушн Стар Шиппінг Едженсиз Лімітед» (агент), який діє як агент лінії «Адмірал Контейнер Лайнз, Інк.», та позивачем (субагент) на виконання агентської угоди був укладений договір субагентування № 6 (а.с. 80-85, т.1), згідно з яким останні домовились, що діючи в інтересах лінії, самостійно або від імені лінії та/або за її кошти, надають одне одному послуги щодо організації операцій з транспортування та обробки суден, імпортних, експортних та транзитних вантажів та контейнерів, що належать або знаходяться в розпорядженні лінії.

За умовами п. 2.1., 2.2. договору субагентування № 6 агент зобов`язався, зокрема: надавати необхідну інформацію субагенту відносно суден, вантажів та контейнерів, кількості контейнерів відповідного типу, які імпортуються, експортуються або прямують через територію України в режимі транзиту; прияти субагенту в наданні лінії потрібних послуг, включаючи, але не обмежуючись, збиранням субагентом на території України належних коштів в гривні (таких як суми фрахту, демереджу, детеншену і т.п., відшкодування інших витрат лінії при наданні нею послуг своїй місцевій клієнтурі), що належать лінії; приймати від субагента на власні банківські рахунки еквівалент усіх зібраних для лінії коштів у гривнях від місцевих клієнтів на території України, для чого виставляти субагенту відповідні інвойси, у кожному такому випадку факт сплати яких субагентом буде вважатися підтвердженим актом виконання своїх зобов`язань сторонами. Для визначення належних для перерахування сум у доларах США, використовується офіціальний курс гривні до долару СІІІА, установлений Національним банком України на дату збору коштів в гривнях на користь лінії; інформувати субагента щодо запланованих перевезень та їх маршрутів та/або надання субагентові контактної інформації щодо третіх осіб, що мають відношення до процесу перевезень.

Пунктом 7.4. договору субагентування № 6 передбачено, що він набирає чинність 26 червня 2020 року та діє до 31 грудня 2020 року. Якщо жодна з сторін за 30 днів до спливання терміну дії цього договору не повідомить письмово іншу сторону про розірвання договору, то термін його дії буде вважатися автоматично подовженим на наступний календарний рік.

09.03.2021 між позивачем (агент), який є на території України агентом морської контейнерної судноплавної лінії «Адмірал Контейнер Лайнз, Інк.», та відповідачем (замовник) був укладений договір про надання послуг № 090321/311 (а.с. 86-91, т.1; далі - договір).

Відповідно до п. 1.1. договору агент за дорученням і за рахунок замовника надає, а замовник приймає та сплачує послуги з організації та забезпечення перевезень різними видами транспорту, вантажно-розвантажувальних робіт та інших супутніх робіт і послуг щодо зовнішньоторговельних вантажів замовника на території України, в тому числі, але не обмежуючись: послуги з організації морських перевезень експортно-імпортних і транзитних вантажів і супутніх такому перевезенню (вантажно-розвантажувальних робіт, зберігання, оформлення та переоформлення вантажосупровідної документації, і обслуговування контейнерного обладнання (завантаженого або порожнього); інші послуги, пов`язані з предметом даного договору.

Пунктом 1.2. договору передбачено, що на умовах, визначених цим договором, агент надає у тимчасове користування замовника контейнерне обладнання для надання замовником транспортно-експедиторських послуг третім особам.

Відповідно до п. 1.4. договору цей договір не є договором транспортного експедирування, договором комісії або доручення. Цей договір укладається відповідно до ч. 2 ст. 628 Цивільного кодексу України, згідно з якою сторони мають право укласти договір, в якому містяться елементи різних договорів (змішаний договір), а також з дотриманням вимог чинного законодавства України. Зокрема, відносини, пов`язані з обслуговуванням ватажу, регулюються положеннями глави 63 розділу 3 книги 5 Цивільного кодексу України.

У п. 2.1. договору сторони визначили терміни, що використовуються в цьому договорі: «лінія» - морський перевізник - компанія «Адмірал Контейнер Лайнз, Інк.Лтд.»; «контейнерне обладнання» - контейнер (порожній або з вантажем), що є власністю лінії, і який використовується для перевезення вантажів замовника та / або клієнтів замовника; «демередж / детеншен» - плата за використання контейнерного обладнання понад вільного часу, встановленого лінією, яка стягується агентом з замовника відповідно до правил і ставок лінії.

Згідно з п. 3.1. - 3.6. договору до агент зобов`язаний: надавати розклади і тарифи лінії, а також всю необхідну інформацію для виконання обов`язків; надавати контейнерне обладнання у тимчасове користування замовника при пред`явленні гарантійного листа, оформленого у відповідності з затвердженою проформою або наявності інших узгоджених гарантій, що покривають відповідальність замовника за використання і повернення контейнерного обладнання, оплату демереджу / детеншену і інших супутніх витрат; надавати послуги з видання і видачі коносаментів, перевидання та видачу комплектів коносаментів, візування нарядів, доручень та ін., не пізніше 2 (двох) робочих днів з моменту подачі замовником відповідних заявок, за умови надання останнім необхідних документів в повному обсязі і за відсутності заборгованості за виставленими рахунками; надавати послуги з організації перевезень різними видами транспорту, вантажно-розвантажувальних робіт, зберігання та обслуговування контейнерного обладнання; від імені лінії стягувати з замовника морський фрахт і інші платежі на користь лінії; виставляти рахунки за виконані роботи, послуги за цим договором.

Відповідно до п. 4.1., 4.2., 4.5. - 4.8., 4.11. договору замовник зобов`язався, зокрема: своєчасно надавати агенту в письмовій формі повну, точну і достовірну інформацію щодо найменування, кількості, якості, особливості та інших характеристик вантажу, та умов транспортування, необхідних для виконання агентом своїх обов`язків за цим договором, а також документи на вантаж, необхідні для забезпечення безпечних умов транспортування і здійснення митного, санітарного та інших видів державного контролю / нагляду; при організації послуг імпорту надавати гарантійний лист про отримання і повернення контейнерного обладнання; при організації послуг експорту надавати заявку на видачу контейнерного обладнання; організовувати наземне транспортування вантажів в контейнерному обладнанні, надавати агенту відомості про стан та рух контейнерного обладнання, що знаходиться в тимчасовому користуванні замовника; у терміни і на умовах лінії, повертати контейнерне обладнання, після його розвантаження на склад агента, а також надавати агенту інформацію про рух контейнерного обладнання до моменту його здачі на склад агента; забезпечувати повернення контейнерного обладнання в чистому стані, а в необхідних випадках здійснює очищення контейнера належним чином. У разі повернення контейнерного обладнання не очищеного належним чином (не промитим, зі специфічним запахом і т.п.), відшкодувати агенту всі витрати, пов`язані з очищенням контейнерного обладнання протягом 3 (трьох) банківських днів з моменту виставлення агентом відповідного рахунку; забезпечити оплату всіх платежів до видачі вантажу, відповідно до ст. 163 Кодексу торговельного мореплавства України, в т.ч. фрахту, демереджу, внеску за загальною аварією та інших платежів, згідно з рахунками агента. Видача вантажу до сплати зазначених вище платежів може здійснюватися на розсуд агента за умови надання замовником (вантажоодержувачем) гарантії банку або іншого забезпечення, або гарантійного листа, форму і зміст якого встановлює агент; надавати по транзитних вантажах копію будь-якого документа, що підтверджує відповідний митний режим (ВМД, CMR, ТІR, залізничну накладну і т.п.). Зазначені документи надаються замовником протягом 3-х робочих днів з дати прибуття вантажу в порт при «транзиту - експорті», або з дати вибуття вантажу з порту при «транзиту - імпорті».

Згідно з п. 5.1. - 5.6. договору перелік послуг, які надаються агентом замовнику, та ціна цих послуг зазначаються в рахунках, що виставляються агентом замовнику. Сумою договору є сума всіх рахунків агента за цим договором. Погодженням з боку замовника вартості та переліку послуг, які надаються агентом замовнику, є фактична сплата замовником відповідного рахунку агента та/або початок фактичного користування замовником контейнерним обладнанням, наданим агентом. Замовник здійснює передоплату (до вивозу контейнера з порту / складу) узгоджених з агентом робіт і послуг протягом 1 (одного) банківського дня, згідно виставлених рахунків агента. Виставлені агентом рахунки направляються засобами електронної пошти, та/або за допомогою поштових служб, та/або вручаються особисто представнику замовника. Розрахунки між сторонами здійснюються в національній валюті України шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок агента. Датою оплати вважається дата надходження грошових коштів на поточний рахунок агента, банківська комісія відноситься до витрат платника. Всі додаткові витрати (демередж / детеншен, зберігання, митний огляд, оформлення додаткових документів і т.п.) підлягають оплаті замовником не пізніше 3 (трьох) банківських днів з моменту виставлення рахунку агента. У разі ненадходження оплати за послуги / роботи агента га/або інших платежів, які підлягають сплаті замовником на користь агента згідно з цим договором, агент має право утримувати вантажі замовника, до моменту повної сплати належних агенту сум. При цьому всі фактичні витрати, які з`явилися результатом утримання вантажів замовника (зберігання, демередж / детеншен та ін.) підлягають оплаті замовником.

За умовами п. 6.4. договору за наднормативний простій і наднормативне використання контейнерного обладнання, а також затримку повернення контейнерів, замовник оплачує агенту демередж / детеншен в сумі, зазначеній в рахунках, виданих агентом, відповідно до умов (тарифів) лінії.

Згідно з п. 6.5. договору з моменту видачі контейнера замовнику і до моменту його повернення в місце, вказане агентом, замовник несе повну матеріальну відповідальність за його втрату, пошкодження з моменту отримання і до його повернення в зазначене агентом місце. У разі пошкодження, втрати або заподіяння будь-якої іншої шкоди контейнерному обладнанню замовник відшкодовує виграти, пов`язані з його відновленням, в порядку та розмірі, визначеному агентом.

Відповідно до п. 6.6., 6.7., 6.8. договору у разі, якщо за рішенням агента неможливо та/або недоцільно здійснювати ремонт контейнерного обладнання або у разі втрати контейнерного обладнання, замовник відшкодовує агенту вартість контейнера в сумі еквівалентній 3500 (три тисячі п`ятсот) доларів США за 20-футовий контейнер, 4000 (чотири тисячі) доларів США за 20-футовий контейнер ОТ, 6000 (шість тисяч) доларів США за 40-футовий контейнер, 7000 (сім тисяч) доларів США за 40-футовий FLAT контейнер і 30000 (тридцять тисяч) доларів за 40- футовий рефрижераторний контейнер. Зазначені суми відшкодування агент самостійно перераховує на користь лінії. Крім цього замовник додатково сплачує на користь агента штраф у розмірі 100 доларів США за 20- футовий контейнер і 200 доларів США за 40-футовий контейнер і вартість за використання контейнерного обладнання (демередж / детеншен) по дату оплати його вартості. Контейнер вважається загубленим, якщо він не повернутий у вказане агентом місце протягом 30 (тридцяти) календарних днів з моменту його видачі. Витрати, пов`язані з відновленням та/або втратою контейнерного обладнання сплачуються замовником в національній валюті України згідно з курсом, встановленим НБУ на момент здійснення платежу, згідно рахунку агента протягом 3 (трьох) банківських днів з моменту виставлення відповідного рахунку. Замовник несе відповідальність за дотримання вказівок Агента щодо місця повернення контейнерного обладнання та відшкодовує агенту витрати, понесені у зв`язку з транспортуванням контейнерного обладнання в належне місце, а також сплачує демередж / детеншен відповідно до умов лінії. Контейнер вважається повернутим тоді, коли він є повернутим у вказане агентом місце і наданий агенту в справному стані і вільним від вантажу. Несвоєчасне надання замовником підтверджуючого документа про повернення контейнерного обладнання в місце, вказане агентом, вважається сторонами як затримка в поверненні.

Згідно з п. 6.12. договору термін перебування навантажених контейнерів в Одеському/Чорноморському портах не повинен перевищувати одного місяця для швидкопсувних вантажів, і трьох місяців для інших вантажів. Після закінчення зазначеного терміну, вантаж може бути визнаний уповноваженими органами безгосподарним або переданий портом в комісію з питань вилучення та реалізації вантажів, що знаходяться у морських торговельних портах понад встановлені терміни.

За змістом п. 7.1.-7.3. договору агент має право утримувати вантаж, що знаходиться в його / лінії володінні та/або контролем, та/або видачу замовнику оригіналів коносамента і/або спрямування релізу, до моменту оплати послуг агента / лінії та відшкодування витрат, здійснених ними в інтересах замовника, або до моменту іншого забезпечення виконання замовником його зобов`язань в частині оплати послуг агента. При утриманні вантажу агент може на свій розсуд зберігати утримуваний вантаж в контейнері / транспортному засобі, або розмістити вантаж на складі або в іншому місці. При цьому всі витрати, пов`язані з вивантаженням, розміщенням, зберіганням вантажу, використанням / простоєм контейнерного обладнання / транспортних засобів, а також витрати, пов`язані з повторною подачею під завантаження контейнера / транспортного засобу, завантаженням, розміщенням і кріпленням вантажу в контейнері відносяться на рахунок замовника. Агент має право утримувати вантаж також в тому випадку, коли права на нього після передачі вантажу під контроль або володіння агенту набула третя особа. Задоволення вимог агента за рахунок коштів, отриманих від реалізації вантажу, утримуваного агентом, здійснюється відповідно до чинного законодавства України.

Відповідно до п. 8.1. - 8.4. договору сторони звільняються від будь-якої взаємної чи повної відповідальності у разі невиконання ними своїх зобов`язань за цим договором, якщо це є наслідком дії обставин нездоланної сили (стихійні природні явища, введені урядом заборони чи обмеження, страйки, війни, громадянські хвилювання, заворушення та ін.), та якщо зазначені обставини мають прямий або непрямий вплив на виконання сторонами своїх зобов`язань. Під форс-мажорними обставинами розуміються в тому числі, але не обмежуючись: стихійні лиха, війна і військові дії будь-якого характеру, блокади та страйки, ембарго, заборони експорту і імпорту, епідемії та інші обставини надзвичайного характеру, які сторони не могли передбачити і передбачити в ході виконання цього договору. До вищевказаних обставин також прирівнюються розпорядження, постанови, накази та інші акти, які видаються органами місцевої та державної влади. Одна із сторін, у якої виникли обставини згідно з цим розділом договору, має право перенести терміни виконання цього договору на період, протягом якого будуть діяти обставини форс-мажору, з обов`язковим повідомленням іншої сторони в найкоротші терміни. Підтвердженням наявності і дії форс-мажорних обставин є документ компетентного органу, наданий іншій стороні не пізніше 30 (тридцяти) календарних днів з моменту початку дії таких обставин.

Згідно з п. 10.1. договору сторони дійшли згоди, що термін позовної давності за всіма вимогами, включаючи сплату штрафних санкцій, складає 3 (три) роки.

Відповідно до п. 11.1. договору він вважається укладеним і набуває чинності з моменту його підписання сторонами та скріплення печатками сторін і діє до 31.12.2021, а в частині, що стосується розрахунків, до закінчення розрахунків. Договір автоматично продовжується на кожний наступний календарний рік, якщо жодна зі сторін за один місяць до закінчення терміну дії договору не відправить письмового повідомлення іншій стороні про його розірвання.

За умовами п. 11.5. договору всі повідомлення повинні направлятися сторонами в письмовій формі. Повідомлення будуть вважатися виконаними належним чином, якщо вони надіслані рекомендованим листом або передані шляхом електронного зв`язку при наявності у відправника копії електронного листа, у вигляді роздруківки, з датою і часом передачі на електронну адресу одержувача, вказану в розділі 12 цього договору. Сторони визнають рівну з оригіналами юридичну силу листування і документів, отриманих за допомогою Інтернету та інших електронних засобів зв`язку.

У розділі 12 наявні відомості, зокрема, щодо електронної адреси позивача - main@admiral-ua.com, відповідача - eximlogist@gmail.com.

Додатком № 2 до договору відповідачем погоджено зразок заявки на видачу контейнерного обладнання (а.с. 92-94, т.1).

На виконання умов договору відповідачем було складено заявку від 09.02.2022 № 1022 на видачу контейнерного обладнання для організації експортної відправки (а.с. 95-96, т.1). Згідно з вказаною заявкою відповідач замовив та прийняв 1 контейнерне обладнання (40`HC) для організації експортної відправки за такими критеріями:

- планове судно, рейс: Admiral Sun 22/122;

- період вивезення контейнерного обладнання: 10.02.2022 - 23.02.2022;

- період доставки навантаженого контейнера на територію контейнерного терміналу (КТО): 18.02.2022 - 22.02.2022;

- найменування і код експортного вантажу: буряк фасований, 200599;

- відправник вантажу: ВАТ «Гамма Вкуса»;

- адреса завантаження (місце): Беларусь, г. Клецк, вул. Кірова, 2;

- маршрут (порт вивантаження, країна): Ашдод, Ізраїль.

Згідно з умовам заявки відповідач зобов`язався, зокрема: відсилати звіти про місце, положення і стан прийнятого контейнерного обладнання, починаючи з 15-го дня авто перевезення і з 22-ого дня для залізничного перевезення і до дня повернення контейнера назад під контроль лінії або здачі навантаженим в порт, щоденно до 17 : 00 на зазначені електронні адреси (п. 1); здійснити вивезення та повернення отриманого контейнерного обладнання, відповідно до вказаних в таблиці термінів і місця (п. 3); повернути / вивезти за свій рахунок контейнерне обладнання протягом 5 (п`яти) календарних днів в місце, вказане уповноваженим працівником ТОВ «Адмірал Шиппінг Едженсі», в разі, якщо: прийняті вищевказані контейнери не були використані під експортну відправку в термін, зазначений в таблиці; нами було прийнято порожнє контейнерне обладнання, яке не відповідає замовленому; нами було прийнято більшу кількість порожнього контейнерного обладнання, ніж було замовлено (п.4); у разі порушення терміну повернення / вивезення контейнерного обладнання, зобов`язуємося оплатити використання контейнерного обладнання, починаючи з 1-го дня прийняття порожнього контейнера і до моменту його повернення під контроль ТОВ «Адмірал Шиппінг Едженсі», згідно тарифів лінії (п.5); нести відповідальність за псування, пошкодження, втрату контейнерного обладнання з моменту отримання і до моменту повернення (п. 7); у разі втрати контейнерного обладнання з якихось причин (загубленим контейнер вважається, якщо не повернуто у вказане ТОВ «Адмірал Шиппінг Едженсі» місце протягом 30 (тридцяти) діб з моменту його видачі, а також повернення пошкодженого контейнера, що не підлягає відновному ремонту) (підп. 7.2. п. 7); відшкодувати ТОВ «Адмірал Шиппінг Едженсі» вартість контейнерного обладнання в національній валюті України в сумі, еквівалентній: 3500 (три тисячі п`ятсот) доларів США за 20-футовий контейнер; 4000 (чотири тисячі) доларів США за 20-футовий контейнер ОТ; 6000 (шість тисяч) доларів США за 40-футовий контейнер; 7000 (сім тисяч) доларів США за 40-футовий FLAT і 40-футовий ОТ контейнери; 30000 (тридцять тисяч) доларів за 40-футовий рефрижераторний контейнер (підп. 7.3. п. 7); оплатити вартість використання контейнерного обладнання з дати прийняття по дату оплати вартості контейнера (підп. 7.4. п. 7).

09.02.2022 між відповідачем та ТДВ «Страхове товариство «Мегаполіс» був укладений договір страхування щодо контейнеру № ADMU5111315, строком дії з 09.02.2022 по 09.05.2022(а.с. 171-174, т.1).

Як вбачається з наявної у справі міжнародної товарно-транспортної накладної (а.с. 97, т.1), відповідачем, як експедитором, здійснювалось перевезення вантажу, вказаного у вищевказаній заявці, у контейнері № ADMU5111315. Вантаж у зазначеному контейнері 18.02.2022 перетнув кордон України з Республіки Білорусь та прямував до Одеського МТП для завантаження на судно Admiral Sun, рейс 22/122, з метою подальшої доставки вантажу до м. Ашдод, Ізраїль.

Відповідно до приймального акту (а.с. 98, т.1) контейнер № ADMU5111315 був доставлений до ДП «КТО» 19.02.2022, тобто у строк, визначений у заявці. У акті вказані, зокрема, такі відомості: експедитором, перевізником та відправником вантажу визначено відповідача; лінією визначено «Адмірал Контейнер Лайнз, Інк.».

Як у позивача, так і у відповідача існують договірні відносини з ДП «КТО», на підтвердження чого сторони надали суду такі договори:

- договір від 23.12.2020 № 2100308/К, укладений між відповідачем (експедитор) та ДП «КТО» Компанії «Ейч Ейч Ел Ей Інтернешнл ГМБХ» (оператор) (а.с. 68-77, т.2), за умовами якого оператор надає, а експедитор оплачує комплекс послуг з обробки контейнерів (вантажів) на контейнерному терміналі оператора (в подальшому - термінал) в Одеському морському порту (в подальшому - порт), а також інші послуги, пов`язані з обробкою контейнерів (вантажів) на терміналі. За умовами підп. 2.1.5. п. 2.1. договору оператор зобов`язаний здійснювати видачу контейнерів (вантажів) з терміналу за наявності відповідного дозволу агента відповідної контейнерної лінії, крім випадків вилучення уповноваженими державними органами у встановленому законом порядку. Відповідно до підп. 2.2.4. п. 2.2. договору до зобов`язань експедитора відноситься, зокрема, оформлення розпорядчих документів на усі види послуг (наряди і доручення на відвантаження контейнерів (вантажів) з території терміналу, заявок та інших документів, що використовуються для надання послуг на терміналі) згідно зі встановленими оператором процедурами, в тому числі у вигляді електронних документів із використанням інформаційної системи оператора "Terminal Community System" (надалі - «веб-портал») та за встановленими оператором формами, з внесенням чітких та повних даних відповідно до вимог оператора, які опубліковані на сайті ДП «КТО» за адресою: http://cto.od.ua (в подальшому - «веб-сайт» або «сайт оператора»), та/або визначені функціоналом веб-порталу. По транзитним вантажам експедитор надає також копію документа, що підтверджує відповідний митний режим (ВМД, CMR, TIR, залізнична накладна тощо). Згідно з підп. 2.2.5. п. 2.2. договору експедитор надає оператору доручення на відвантаження експортних і транзитних вантажів/контейнерів не пізніше, ніж за 24 години до постановки судна до причалу, з внесенням чітких та повних даних відповідно до вимог оператора. За умовами підп. 2.2.14. п. 2.2. договору в нарядах та дорученнях, що подаються на термінал, в рядку «платник зберігання» (відносно завантажених контейнерів та вантажів) експедитор зазначає своє найменування, якщо інше не погоджено сторонами окремо. Згідно з п. 3.3. договору рахунки на оплату послуг оператора виставляються на підставі та відповідно до документів, наданих експедитором, та не підлягають перевиставленню, якщо сторонами не погоджено інше в окремих випадках. При цьому експедитор несе відповідальність за надання достовірних та повних даних, на підставі яких виставляється рахунок, включаючи інформацію про платника. Якщо експедитор в розпорядчих документах зазначає платником іншу компанію, яка має договір з оператором, він зобов`язаний одночасно з наданням розпорядчого документу надати оператору письмову згоду такої компанії на оплату відповідної послуги. У випадку ненадання письмової згоди компанії, що зазначена платником, чи платником зазначена компанія, яка не має договору з оператором, оператор виставляє рахунок за відповідну послугу експедитору, що надав розпорядчий документ, який експедитор зобов`язаний оплатити. Відповідно до п. 3.4. договору рахунки за зберігання імпортних контейнерів (вантажів), період зберігання яких на терміналі перевищив 30 (тридцять) календарних днів, виставляються оператором та мають бути оплачені експедитором до фактичного вивезення контейнера (вантажу) з терміналу, якщо сторонами не погоджено інше в окремих випадках. Заявка експедитора на отримання рахунку на попередню оплату має бути надана до відділу доходів оператора в порядку, передбаченому п.4.6. цього договору (абзац 3-9). Оператор залишає за собою право в окремих випадках (в тому числі й у випадку одноразового порушення експедитором платіжної дисципліни протягом календарного року) на власний розсуд вимагати від експедитора попередньої оплати послуг за договором. За умовами п. 5.3. 5.3. договору датою початку/закінчення зберігання контейнера/вантажу на терміналі вважається дата фактичного ввезення/вивезення цього контейнера/вантажу на/з терміналу, яка зафіксована у відповідних документах та інформаційній системі оператора CTIS. Так, в режимі експорту датою приймання/видачі контейнера вважається дата фактичного ввезення контейнеру на термінал/навантаження на судно, зафіксована в CTIS; в режимі імпорту датою приймання вважається дата вивантаження з судна кожного окремого контейнера, зафіксована в CTIS, а датою видачі контейнера вважається дата штампа оператора на видатковому ордері. Неповна доба зберігання приймається за повну добу зберігання.

- договір від 27.07.2020 № 201841/А (а.с. 93-101, т.2), укладений між позивачем (агент) та ДП «КТО» Компанії «Ейч Ейч Ел Ей Інтернешнл ГМБХ» (оператор), який регулює порядок надання комплексу послуг, пов`язаних з обробкою завантажених та порожніх стандартних універсальних контейнерів контейнерної лінії «Admiral Container Lines Inc.» Ltd (в подальшому - лінія) та/або агента на контейнерному терміналі Одеського морського порту, що оперується або використовується ДП «КТО» (в подальшому - «термінал»). Контейнери завозяться на термінал безпосередньо агентом або будь-якою іншою компанією (наприклад, експедитором, агентом судна тощо) з дозволу агента. Відповідно до підп. 2.1.7., 2.1.11. п. 2.1. договору оператор зобов`язаний, зокрема: здійснювати навантаження/вивантаження контейнерів та вантажів лінії/агента на терміналі на/з суден, авто- та залізничного транспорту, на підставі оформлених документів (попередні списки по судну, наряди, доручення та заявки); здійснювати видачу контейнерів з терміналу за наявності письмового дозволу агента, крім випадків вилучення вантажу та/або контейнеру у встановленому законом порядку. За змістом підп. 2.2.3.-2.2.8., 2.2.10., 2.2.11., 2.2.12., 2.2.15. договору агент /лінія, зокрема: інформують оператора про очікуваний час прибуття судна (ОЧП) на термінал, але не пізніше, ніж за 24 години до прибуття судна, з підтвердженням/корегуванням ОЧП за 12/6/2 години до прибуття; забезпечує прибуття суден, у всіх відношеннях готових до вантажних операцій; забезпечує наявність на борту судна необхідної кількості обладнання для закріплення та фіксації контейнерів; забезпечує відповідність контейнерів специфікації 150, їх знаходження в справному технічному стані, в належному стані для безпечного вивантаження та навантаження, наявність належного маркування, наявність належних та чітких пломб відповідно до вимог оператора (контейнер повинен бути опломбований пальчиковою (стержневою) пломбою); забезпечує відхід судна від причалу термінала негайно після завершення оформлення відходу судна в рейс офіційною владою (комісією) відповідно до чинного законодавства. Якщо після оформлення відходу та сходження з борту судна офіційної влади (комісії) судно без поважних причин залишається біля причалу не з вини оператору, оператор має право вимагати від агента / лінії суму, еквівалентну 10-ти кратній вартості обробки 20- футового контейнеру за кожну годину затримки; погоджує з відправниками, отримувачами, перевізниками та іншими організаціями усі питання, пов`язані з невідповідністю фактичної кількості та якості вантажу всередині контейнеру з кількістю та якістю вантажу, зазначеними в документах, без участі оператора та притягнення його до відповідальності - при цілісності пломб перевізника/відправника та/чи митниці; своєчасно оплачує рахунки оператора за виконані роботи та надані послуги на умовах, передбачених цим договором; оформлює наряди та доручення на відвантаження контейнерів (вантажів) з території терміналу за встановленими оператором формами з внесенням чітких та повних даних відповідно до вимог оператора, які були направлені агенту будь-яким чином (факсом, листом або електронною поштою). Виправлення в розпорядчих документах не допускаються. У випадку, якщо на видачу контейнерів лінія оформлює додатковий розпорядчий документ, агент видає такий документ на кожний наряд, що оформлюється експедиторською компанією. По транзитним вантажам надає також копію будь-якого документу, що підтверджує митний режим (ВМД, СМК, ТІК, залізнична накладна тощо). Агент зазначає умови видачі та умови навантаження на судно контейнерів лінії / агента виключно в наряді на видачу / дорученні на навантаження. Також надає рознарядки з вивантаження контейнерів із зазначенням митного режиму (імпорт або транзит) в печатному вигляді, де зазначає номер контейнеру, його статус, лінію та валюту платежу протягом 3-х робочих днів після закінчення вивантаження судна. При недотриманні цього зобов`язання, оператор на 4-ий робочий день виставляє рахунки за навантажувально-розвантажувальні роботи (НРР) за ставками імпорту, при цьому рахунки не будуть підлягати наступному перевиставленню. Надає оператору доручення на відвантаження експортних та транзитних вантажів / контейнерів не пізніше, ніж за 24 години до постановки судна до причалу, з внесенням чітких та повних даних відповідно до вимог оператора. Відповідно до п. 5.4. договору для цілей цього договору, агент є представником вантажовідправника / вантажоодержувача (власника вантажу/контейнера) відносно контейнера/вантажу, ввезеного ним чи за його згоди на термінал. Відповідно, агент надає розпорядження оператору відносно такого контейнера/вантажу та оплачує послуги оператора на умовах, передбачених договором. У відносинах з оператором за цим договором агент може виступати як від власного імені, так і від імені лінії. При цьому в будь-якому випадку за всіма зобов`язаннями лінії, передбаченими цим договором та/або додатковими угодами до нього, агент персонально несе солідарну відповідальність перед оператором. Згідно з п. 5.5. договору строк тимчасового зберігання завантаженого або порожнього контейнеру на терміналі - 30 календарних днів з моменту ввезення контейнера на термінал. Якщо по закінченню зазначеного строку контейнер знаходиться на терміналі, агент зобов`язується протягом наступних 20-ти календарних днів надати оператору чіткі та ефективні вказівки щодо відправлення контейнеру/вантажу з терміналу та/або забезпечити вивезення контейнеру / вантажу з терміналу. Якщо у зазначений вище строк агент не надав чітких та ефективних вказівок щодо руху контейнеру/вантажу та/чи не вивіз контейнер та/чи вантаж, оператор має право негайно ініціювати процедуру вилучення та реалізації вантажу відповідно до діючого законодавства України. Відповідно до п. 5.8. договору у випадку якщо агентом не було подано доручення на навантаження контейнеру на відповідне судно, що спричинило виконання додаткових робіт з переміщення контейнеру, агент оплачує оператору такі роботи відповідно до рахунків, виставлених оператором. Аналогічно, агент здійснює оплату додаткових робіт, виконаних оператором на виконання листа агента. До вказаного договору була укладена, зокрема, додаткова угода від 09.12.2020 (а.с. 112, т.2), якою визначено, що агент надає оператору дозвіл (розпорядження) на видачу (відвантаження) з території терміналу контейнерів лінії з експортним вантажем шляхом направлення електронного повідомлення з доданням (вкладенням) сканованої копії відповідних документів (а саме доручення), оформлених експедиторськими компаніями, що мають чинні договори з оператором (електронне повідомлення), з вказаних у додатковій угоді адрес оператора. При цьому оригінали доручень, оформлених експедиторськими компаніями на видачу (відвантаження) контейнерів лінії з експортними вантажами з території, агентом (працівником агента) не візуються.

Після надходження завантаженого контейнеру № ADMU5111315 на територію ДП «КТО», а саме 22.02.2022, відповідачем було видано ДП «КТО» доручення № 1022 (а.с. 170, т.1), в якому відповідач просив відвантажити завантажений контейнер № ADMU5111315 на судно Admiral Sun, рейс 22/122, з порту Одеса. На дорученні наявна відмітка Одеської митниці, датована 23.02.2022, та відомості, що платниками щодо: ВРР є позивач; зберігання: відповідач. В свою чергу, позивач направив відповідачу проект коносаменту від 23.02.2022 (а.с. 195, т.1), водночас, як пояснили суду сторони, оригінал коносаменту у спірних відносинах так і не був складений.

Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2002 «Про введення воєнного стану в Україні» в Україні із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року був введений воєнний стан.

25.02.2022 на сайті АМПУ було повідомлено, що станом на 08:00 25.02.2022 вхід/вихід до портів, в тому числі, порту Одеса - закрито, а вантажні операції в цьому порту призупинені. 03.03.2022 на сайті АМПУ було розміщено ще одне повідомлення про закриття входу/виходу з українських портів та призупинення вантажних операцій. Додатково, відповідач долучив до матеріалів справи лист ТПП України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 (а.с. 145, т.1), в якому засвідчено як форс-мажорну обставину (обставину непереборної сили) військову агресію РФ проти України, що стала підставою для введення воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року.

Як повідомили суду та визнають сторони, внаслідок військової агресії РФ проти України судно Admiral Sun, рейс 22/122, у порт Одеса не увійшло, завантажений контейнер № ADMU5111315 до цього часу знаходиться на території ДП «КТО», вантажовласник доручень щодо вантажу не надав, а сторони не відмовилися від виконання умов договору від 09.03.2021 № 090321/311 по заявці від 09.02.2022 № 1022 та не дійшли згоди щодо зміни умов надання відповідачем позивачу послуг з організації та забезпечення цього перевезення за договором, які визначені у вказаній заявці. На підтвердження іншого в матеріалах справи доказі відсутні.

Між сторонами у справі тривалий час здійснювались перемовини щодо вирішення цього спору, як до відкриття провадження у даній справі, так і після, обговорювались питання сплат сум, виставлялись рахунки від 05.04.2022 № 365, від 29.04.2022 № 378 (а.с. 32-33, т. 2), зміни маршруту, повернення контейнеру, однак згоди сторони так і не досягли. В матеріалах справи на підтвердження цієї обставини наявне листування сторін в електронній формі (а.с. 175-178, т.1; а.с. 26-28, т.2), яке також, зокрема, містить інформацію про те, що 05.03.2022 позивач повідомив відповідача про наявність застереження непереборної обставини, яке повністю переважає та регулює діяльність лінії в Україні на дату введення воєнного стану, відповідного припинення роботи терміналу КТО, що призвело до скасування рейсу т/х Admiral Sun call Odesa. В цьому ж повідомленні позивач повідомив відповідача, що уся наступна діяльність лінії буде відновлена після скасування цього офіційного повідомлення нашим спеціальним повідомленням.

Натомість, судом встановлено, що таке спеціальне повідомлення лінії / позивача - відповідача про відновлення діяльності лінії у портах України, зокрема у порті Odesa, в матеріалах справи відсутнє. Також, в матеріалах справи відсутні докази, які підтверджують розмір тарифів лінії для розрахунку демереджу, а також обставину вказання позивачем відповідачу місця повернення порожнього контейнера № ADMU5111315.

У зв`язку з наявністю спору позивач звернувся до відповідача із претензією від 09.09.2022 № 417 (а.с. 99-102, т.1) та заявив до стягнення з відповідача суму відшкодування вартості 40-футового контейнеру у розмірі 219411,60 грн (еквівалент 6000 доларів США), штраф у розмірі 7313,72 грн (еквівалент 200 доларів США) та вартість використання контейнерного обладнання з дати прийняття у розмірі 712356,33 грн, виставивши відповідачу окремий рахунок від 30.09.2022 № OS-00000207 для оплати демереджу за період з 14.02.2022 по 03.10.2022 на суму 19480,00 доларів США (а.с. 104-106, т.1).

З метою доведення підстав позову та заперечень проти нього представники сторін звертались з запитами до осіб, які не є учасниками даного спору, у відповідях на які були повідомлені такі відомості:

1. ДП «КТО» не передавало ДП «Одеський морський торговельний порт» контейнер № ADMU5111315, останній знаходиться на території контейнерного терміналу ДП «КТО» в морському порту Одеса з 19.02.2022 по теперішній час (лист ДП «КТО» від 02.01.2023 № 01 - а.с. 133, т. 1);

2. контейнер № ADMU5111315 з товаром «Буряк гарнірний стерилізований, кубик, фас. 4 кг - 19872 кг», оформлений в режимі «транзит» в зоні діяльності Чернігівської митниці за митною декларацією від 18.02.2022, надійшов до митниці призначення 19.02.2022 та розміщений на території контейнерного терміналу ДП «КТО» пункту пропуску «ОМТП». Станом на 02.01.2023 вказаний контейнер перебуває на території ДП «КТО» та за межі митної території України не вивезений (лист Одеської митниці ДМСУ від 04.01.2023 № 7.10-1/28.1-03/8.19/113 - а.с. 135, т.1);

3. дата прибуття вантажу у контейнері № ADMU5111315 в митницю призначення - 23.02.2022, відмітки щодо вивезення за межі митної території України вантажу у контейнері № ADMU5111315 відсутні (лист Державної митної служби України від 03.01.2023 № 19-02/19-02-02/8.19/28 - а.с. 137, т.1);

4. ДП «КТО» не інформувало лінію «Адмірал Контейнер Лайнз, Інк.» про те, що контейнер № ADMU5111315 19.02.2022 прибув на територію контейнерного терміналу ДП «КТО» в МП «Одеса», оскільки у агента зазначеної лінії в Україні є доступ до веб-інтерфейсу ДП «КТО», в якому може бути сформовано звіт про рух на терміналі контейнерів лінії; ДП «КТО» є оператором контейнерного терміналу в МП «Одеса», ДП «КТО» не провадить діяльність з відправлення контейнерів за призначенням та не володіє інформацією, хто мав займатись відправкою контейнера № ADMU5111315 за призначенням. ДП «КТО» не володіє компетенцією щодо надання дозволу на вхід суден в акваторії МП «Одеса» або вихід суден з цієї акваторії, у зв`язку з чим ДП «КТО» не володіє інформацією, чому не було відправлено з МП «Одеса» судно Admiral Sun (лист ДП «КТО» від 06.01.2023 № 04 - а.с. 140, т.1);

5. відповідач розмістив на території контейнерного терміналу ДП «КТО» контейнер № АDMU511315 на підставі договору між ДП «КТО» і експедитором ТОВ «Ексімфуд» та приймального акту, оформленого ТОВ «Ексімфуд». Відповідні повідомлення усіх контрагентів, а також повідомлення про відновлення операцій з обробки контейнерів та можливість видачі контейнерів з території контейнерного терміналу ДП «КТО», були розміщені на офіційному веб-сайті ДП «КТО»: http://cto.od.ua, що відповідає умовам договорів, укладених контрагентами з ДП «КТО». ДП «КТО» не відомо, які дії були вжиті ТОВ «Ексімфуд». Контейнер № АDMU511315 наявний на терміналі, та, за умови оформлення експедитором усіх необхідних документів та оплати усіх належних платежів, з боку терміналу перешкод у розпорядженні вантажем у контейнері не існує. Питання подальшого повернення відповідного контейнера уповноваженій особі перебуває поза межами компетенції ДП «КТО», яке є оператором контейнерного терміналу в МП Одеса (портовим оператором), основною діяльністю якого, у відповідності до ст. 1 Закону України «Про морські порти України», є здійснення експлуатації відповідного морського терміналу, перевантаження завантажених та порожніх контейнерів в МП «Одеса». Зазначене питання може бути врегульовано у договірних відносинах безпосередньо між власником або володільцем відповідного контейнера та відповідним експедитором. Станом на поточний час у ДП «КТО» відсутня інформація щодо іншої сторони (крім ТОВ «Ексімфуд»), яка може розпорядитися вантажем у контейнері № АDMU511315. ДП «КТО» не володіє інформацією щодо звернень від будь-яких осіб до будь-якої відповідної сторони про здійснення розвантаження відповідного контейнера № АDMU511315. Зберігання відповідного контейнера на території контейнерного терміналу ДП «КТО» є платним, платником за зберігання контейнера № АDMU511315 є експедитор ТОВ «Ексімфуд», рахунки на оплату відповідного зберігання контейнера № АDMU511315 виставлені та направлені, але не оплачені. Копії рахунків на оплату відповідного зберігання контейнера № АDMU511315 додаються (а.с. 40-45, т.2). Максимальний термін знаходження контейнера № АDMU511315 на території ДП «КТО» не регламентований відповідним договором. Не зрозуміло, про вирішення якої «відповідної» ситуації йде мова у запиті, проте ДП «КТО» завжди вживає законних дій для вирішення будь-якої ситуації. Починаючи з 10.03.2022, на контейнерному терміналі ДП «КТО» поновлена діяльність з приймання та видачі контейнерів, у контрагентів терміналу є можливість розвантаження та вивезення контейнерів з експортними вантажами, за умови оформлення усіх необхідних документів та оплати усіх належних платежів, як і раніше, до короткочасного припинення операцій з обробки контейнерів на контейнерному терміналі ДП «КТО». Договором не регламентований максимальний термін знаходження контейнера № АDMU511315 на території ДП «КТО», підстав для повідомлення правоохоронних органів щодо незаконного розміщення контейнера № АDMU511315 не було (лист ДП «КТО» від 25.04.2023 № 115 - а.с. 38, т. 2);

6. ДП «ОМТП» виведено в простій з 01.03.2022 до припинення / скасування воєнного стану, внаслідок чого більшість працівників, окрім задіяних в рамках підписаної 22.07.2022 Стамбульської ініціативи, не здійснює діяльність у повному обсязі, що ускладнює процедуру отримання інформації та документів у відповідних структурних підрозділів підприємства (лист ДП «ОМТП» від 20.04.2023 № 41-15/1-62/1/163 - а.с. 46, т. 2).

Законодавство, застосоване судом до спірних відносин

Відповідно до ст. 20 ГК України держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб`єктів господарювання та споживачів. Кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів.

Згідно з ч. 1 ст. 307 ГК України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Відповідно до ст. 309 ГК України вантажовідправник має право в порядку, встановленому транспортними кодексами чи статутами, одержати назад зданий до перевезення вантаж до його відправлення, замінити вказаного в перевізному документі одержувача вантажу (до його видачі адресату), розпорядитися вантажем у разі неприйняття його одержувачем чи неможливості видачі вантажу одержувачу. У разі переривання або припинення перевезення вантажів з незалежних від перевізника обставин перевізник зобов`язаний повідомити вантажовідправника і одержати від нього відповідне розпорядження щодо вантажу.

Згідно з ч. 1 ст. 316 ГК України за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов`язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу. Договором транспортного експедирування може бути встановлений обов`язок експедитора організувати перевезення вантажу транспортом і за маршрутом, вибраним експедитором або клієнтом, укладати від свого імені або від імені клієнта договір перевезення вантажу, забезпечувати відправку і одержання вантажу, а також виконання інших зобов`язань, пов`язаних із перевезенням. Договором транспортного експедирування може бути передбачено надання додаткових послуг, необхідних для доставки вантажу (перевірка кількості та стану вантажу, його завантаження та вивантаження, сплата мита, зборів і витрат, покладених на клієнта, зберігання вантажу до його одержання у пункті призначення, одержання необхідних для експорту та імпорту документів, виконання митних формальностей тощо).

Згідно з ст. 901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором. Положення цієї глави можуть застосовуватися до всіх договорів про надання послуг, якщо це не суперечить суті зобов`язання.

Згідно з ч. 1 ст. 906 ЦК України збитки, завдані замовнику невиконанням або неналежним виконанням договору про надання послуг за плату, підлягають відшкодуванню виконавцем, у разі наявності його вини, у повному обсязі, якщо інше не встановлено договором. Виконавець, який порушив договір про надання послуг за плату при здійсненні ним підприємницької діяльності, відповідає за це порушення, якщо не доведе, що належне виконання виявилося неможливим внаслідок непереборної сили, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до ст. 909 ЦК України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається у письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами). Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору перевезення вантажу.

Згідно з ч. 1 ст. 921 ЦК України перевізник за ненадання транспортного засобу для перевезення вантажу, а відправник за ненадання вантажу або невикористання наданого транспортного засобу з інших причин несуть відповідальність, встановлену договором, якщо інше не встановлено транспортними кодексами (статутами).

Відповідно до ст. 929 ЦК України за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов`язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу. Договором транспортного експедирування може бути встановлено обов`язок експедитора організувати перевезення вантажу транспортом і за маршрутом, вибраним експедитором або клієнтом, зобов`язання експедитора укласти від свого імені або від імені клієнта договір перевезення вантажу, забезпечити відправку і одержання вантажу, а також інші зобов`язання, пов`язані з перевезенням. Договором транспортного експедирування може бути передбачено надання додаткових послуг, необхідних для доставки вантажу (перевірка кількості та стану вантажу, його завантаження та вивантаження, сплата мита, зборів і витрат, покладених на клієнта, зберігання вантажу до його одержання у пункті призначення, одержання необхідних для експорту та імпорту документів, виконання митних формальностей тощо).

Згідно з ст. 935 ЦК України клієнт або експедитор має право відмовитися від договору транспортного експедирування, попередивши про це другу сторону в розумний строк. Сторона, яка заявила про таку відмову, зобов`язана відшкодувати другій стороні збитки, завдані їй у зв`язку із розірванням договору.

Відповідно до ст. 128 КТМ України умови морського перевезення вантажів визначаються договором. Умови та порядок організації мультимодального перевезення за участю морського транспорту визначаються Законом України "Про мультимодальні перевезення". Морські перевезення для державних потреб здійснюються у порядку, встановленому чинним законодавством України. Перевізник і вантажовласник у разі необхідності здійснення систематичних перевезень вантажів можуть укладати довготермінові договори про організацію морських перевезень.

Відповідно до ст. 137 КТМ України після приймання вантажу до перевезення перевізник вантажу, капітан або агент перевізника зобов`язані видати відправнику коносамент, який є доказом прийому перевізником вантажу, зазначеного в коносаменті. Перевізник може видати інший, ніж коносамент, документ на підтвердження отримання вантажу для перевезення. Такий документ є першорядним доказом укладання договору морського перевезення і приймання перевізником вантажу, як його описано в цьому документі.

Згідно з ст. 156 КТМ України кожна із сторін вправі відмовитися від договору морського перевезення вантажу без відшкодування іншій стороні зв`язаних із цим збитків у таких випадках, що виникли до відходу судна з порту, зокрема, воєнних або інших дій, що можуть загрожувати небезпекою захоплення судна або вантажу; блокади порту відправлення або призначення.

Відповідно до ст. 219 ГК України за невиконання або неналежне виконання господарських зобов`язань чи порушення правил здійснення господарської діяльності правопорушник відповідає належним йому на праві власності або закріпленим за ним на праві господарського відання чи оперативного управління майном, якщо інше не передбачено цим Кодексом та іншими законами. Сторони зобов`язання можуть передбачити певні обставини, які через надзвичайний характер цих обставин є підставою для звільнення їх від господарської відповідальності у випадку порушення зобов`язання через дані обставини, а також порядок засвідчення факту виникнення таких обставин.

Згідно з ст. 617 ЦК України особа, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили. Не вважається випадком, зокрема, недодержання своїх обов`язків контрагентом боржника, відсутність на ринку товарів, потрібних для виконання зобов`язання, відсутність у боржника необхідних коштів.

Позиція суду

Між сторонами у даній справі на підставі договору від 09.03.2021 № 090321/311 існують господарські відносини, в яких відповідач є замовником, а позивач виконавцем послуг з організації та забезпечення перевезень різними видами транспорту, вантажно-розвантажувальних робіт та інших супутніх робіт і послуг щодо зовнішньоторговельних вантажів замовника на території України, в тому числі, але не обмежуючись: послуги з організації морських перевезень експортно-імпортних і транзитних вантажів і супутніх такому перевезенню (вантажно-розвантажувальних робіт, зберігання, оформлення та переоформлення вантажосупровідної документації, і обслуговування контейнерного обладнання (завантаженого або порожнього); інші послуги, пов`язані з предметом даного договору.

Як встановлено судом відповідач, виконуючи власні зобов`язання за цим договором та в межах заявки від 09.02.2022 № 1022, доставив завантажений контейнер № ADMU5111315 на територію контейнерного терміналу ДП «КТО» 19.02.2022 для завантаження у МП «Одеса» на судно Admiral Sun, рейс 22/122, з метою подальшої доставки вантажу до м. Ашдод, Ізраїль.

Як встановлено судом, з 24.02.2022 в Україні був введений воєнний стан, 25.02.2022 АПМУ було повідомлено про закриття МП «Одеса» та призупинення вантажних операцій, з 01.03.2022 ДП «ОМТП» виведено в простій, а 05.03.2022 сам позивач повідомив відповідача про наявність застереження непереборної обставини, яке повністю переважає та регулює діяльність лінії в Україні на дату введення воєнного стану, відповідного припинення роботи терміналу КТО, що призвело до скасування рейсу т/х Admiral Sun call Odesa. В цьому ж повідомленні позивач повідомив відповідача, що уся наступна діяльність лінії буде відновлена після скасування цього офіційного повідомлення нашим спеціальним повідомленням. Натомість, судом встановлено, що таке спеціальне повідомлення лінії / позивача - відповідача про відновлення діяльності лінії у портах України, зокрема у порті Odesa, в матеріалах справи відсутнє.

При цьому судом встановлено, що з території ДП «КТО» за повідомленням цього підприємства з 10.03.2022 відновлена діяльність з приймання та видачі контейнерів, в той же час, внаслідок військової агресії РФ проти України судно Admiral Sun, рейс 22/122, у порт Одеса так і не увійшло, завантажений контейнер № ADMU5111315 до цього часу знаходиться на території ДП «КТО», вантажовласник доручень щодо вантажу не надав, сторони не відмовилися від виконання умов договору від 09.03.2021 № 090321/311 по заявці від 09.02.2022 № 1022 та не дійшли згоди щодо зміни умов надання відповідачем позивачу послуг з організації та забезпечення цього перевезення за договором, які визначені у вказаній заявці.

Отже, завантаження контейнеру № ADMU5111315 у порту «Одеса» на судно Admiral Sun не відбулось внаслідок дії форс-мажорних обставин і в матеріалах справи відсутні докази, що ці обставини змінились. Проте обидві сторони до цього часу не відмовились від надання/отримання послуг за договором від 09.03.2021 № 090321/311 по заявці від 09.02.2022 № 1022 та не змінили умови надання відповідачем позивачу послуг з організації та забезпечення цього перевезення.

Ці обставини свідчать про відсутність підстав для покладення на відповідача відповідальності, передбаченої п.п. 6.4., 6.6. вказаного договору, а отже у позові позивачу слід відмовити.

Крім цього, суд наголошує, що позивачем не доведений розмір тарифів лінії, які застосовані для розрахунку демереджу, а також обставина вказання позивачем відповідачу місця повернення порожнього контейнера № ADMU5111315.

Розподіл судових витрат

Згідно з ст. 129 ГПК України у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: 1) у разі задоволення позову - на відповідача; 2) у разі відмови в позові - на позивача; 3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи те, що позов позивача не підлягає задоволенню, понесені останнім судові витрати слід покласти на позивача.

Керуючись ст. 129, 231, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. У задоволенні позову відмовити повністю.

2. Судові витрати, понесені позивачем, покласти на позивача.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України та може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги у строки, визначені ст. 256 ГПК України.

Повний текст рішення складено 23 червня 2023 р.

Суддя Д.О. Бездоля

Джерело: ЄДРСР 111769408
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку