open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/20873/23 Головуючий у І інстанції - Кушнова А.О.,

Суддя-доповідач - Губська Л.В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 червня 2023 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Головуючого судді: Губської Л.В.,

суддів: Карпушової О.В., Файдюка В.В.,

за участю:

секретаря Ольховської М.Г.,

представника позивача Лебедєвої А.М.,

представника відповідача Петрик Т.В.,

представника третьої особи Наумової О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ» на рішення Київського окружного адміністративного суду від 17 червня 2023 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ» до Міністерства оборони України, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю «Атомсервіс», про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання прийняти рішення,-

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ» звернулось до суду з даним позовом, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача щодо визнання переможцем та укладання договору з ТОВ «Атомсервіс», яке оформлене протоколом №2/4/5 від 12.06.2023 за процедурою закупівлі продуктів харчування та сушених продуктів різних (15890000-3) (продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2023 рік), що оголошена за ідентифікатором № UA-2023-05-25-013873-а;

- визнати протиправним та скасувати повідомлення про намір укласти договір про закупівлю продуктів харчування та сушених продуктів різних (15890000-3) (продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2023 рік), що оголошена за ідентифікатором № UA-2023-05-25-013873-a;

- зобов`язати відповідача прийняти рішення, яким відхилити пропозицію ТОВ «Атомсервіс» за процедурою закупівлі продуктів харчування та сушених продуктів різних (15890000-3) (продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2023 рік), що оголошена за ідентифікатором № UA-2023-05-25-013873-а.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що пропозиція ТОВ «Атомсервіс» не відповідала вимогам Оголошення про проведення спрощеної закупівлі, а саме: у складі пропозиції ТОВ «Атомсервіс» відсутні документи, які підтверджують наявність в учасника спрощеної закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, а саме: наявність загальною кількістю не менше ніж 2 000 кв.м. складських та/або інших приміщень з холодильною камерою не менше ніж 500 кв.м, які учасник використовує для ведення господарської діяльності та зберігання продуктів харчування; у складі пропозиції ТОВ «Атомсервіс» відсутні документи визначені п.п. 9 п. 12.3 Оголошення, а саме: відсутній сканований оригінал/копія антикорупційної програми юридичної особи та сканований оригінал/копія наказу про призначення уповноваженого з антикорупційної програми юридичної особи відповідно до рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 10.12.2021р №794/21; у складі пропозиції ТОВ «Атомсервіс» відсутні документи визначені п.п. 2 п. 12.3 Оголошення, а саме: не надано документів, які б підтверджували наявність права власності чи права користування не менше як двома вантажівками - рефрижераторами, для перевезення замороженої продукції; пропозиція ТОВ «Атомсервіс» не відповідає абз. 5 п. 15 Оголошення, оскільки не містить в складі тендерної пропозиції розцінений каталог продуктів харчування (додаток 14.1 до проекту Договору); пропозиція ТОВ «Атомсервіс» не відповідає вимогам п. 8 п. 12.3 кваліфікаційних критеріїв щодо надання Витягу з реєстру платників ПДВ/єдиного податку. Позивач наголошує, що Міністерство оборони України повинно було відхилити пропозицію цього учасника, натомість, замовник прийняв рішення про визнання ТОВ «Атомсервіс» переможцем та оприлюднив намір про укладання договору із вказаним підприємством.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 17 червня 2023 року у задоволені адміністративного позову - відмовлено.

При цьому, суд першої інстанції під час розгляду справи дійшов висновку про те, що надані Товариством «Атомсервіс» документи у складі тендерної документації відповідали вимогам Оголошення про проведення спрощеної закупівлі.

Не погоджуючись з судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне встановлення обставин, які мають значення для правильного вирішення спору, та як наслідок, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить рішення суду скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позову у повному обсязі.

Доводи апеляційної скарги загалом аналогічні тим, що викладені у позові. Крім того, апелянт наголошує, що суд першої інстанції перебрав на себе повноваження замовника та фактично провів оцінку пропозиції учасника з урахуванням документів долучених на етапі судового розгляду справи, тобто суд вийшов за межі своїх повноважень, адже мав оцінювати лише законність рішення замовника на етапі проведення процедури закупівлі.

Відповідачем та третьою особою подано відзиви на апеляційну скаргу, в яких вони просять залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін та зазначають про безпідставність доводів, викладених в апеляційній скарзі.

В судовому засіданні представник позивача вимоги апеляційної скарги підтримала, наполягала на задоволенні скарги, в той час, як представник відповідача та третьої особи проти цього заперечували, просили залишити рішення суду без змін.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення учасників судового розгляду, перевіривши матеріали справи та обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Так, судом установлено і підтверджується матеріалами справи, що 25.05.2023 Міністерством оборони України на веб-сайті «Prozorro» було розміщено Оголошення про проведення спрощених закупівель «Продукти харчування та сушені продукти різні (15890000-3) (продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2023 рік)» ідентифікатор закупівлі: № UA-2023-05-25-013873-а.

З матеріалів справи та інформації, розміщеної на веб - сайті «Prozorro» вбачається, що вказаній у спрощеній закупівлі подано пропозиції двома учасниками: ТОВ «Трейд Граніт Інвест» та ТОВ «Атомсервіс».

Учасниками були запропоновані наступні ціни: ТОВ «Атомсервіс» запропонувало ціну: 878 586 440, 40 UAH з ПДВ та ТОВ «ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ» запропонувало ціну: 1 054 712 373, 34 UAH з ПДВ.

З протоколу розкриття тендерних пропозиції № UA-2023-05-25-013873-а від 06.06.2023 вбачається, що Міністерство оборони України вирішило, що ТОВ «Атомсервіс» відповідає кваліфікаційним критеріям, встановленим в тендерній документації. Відсутні підстави для відмови, установлені ст. 17 Закону України «Про публічні закупівлі».

Витягом з протоколу засідання колегіального органу Міністерства оборони України з питань оборонних закупівель - комісії Міністерства оборони України з питань оборонних закупівель за напрямком тилового забезпечення щодо розгляду пропозицій учасників спрощеної закупівлі продуктів харчування та сушених продуктів різних (15890000-3) (продуктів харчування (комплектів продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2023 від 12.06.2023 №2/4/5 підтверджується, що комісія встановила, що пропозиція ТОВ «Атомсервіс» відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та вимогам до предмета закупівлі.

Так, протокольним рішенням колегіального органу Міністерства оборони України від 12.06.2023 №2/4/5, розміщеним на сайті «Prozorro» 12.06.2023 о 17:56 год, вирішено:

Відповідно до вимог ч. 12 ст. 14 Закону України «Про публічні закупівлі» визначити ТОВ «Атомсервіс» переможцем спрощеної закупівлі та прийняти рішення щодо наміру укладання договору на закупівлю продуктів харчування та сушених продуктів різних (15890000-3) (продуктів харчування (комплектів продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2023 рік), які дислоковані у Рівненській області, у кількості 6 810 747, 60 комплектів за ціною 129, 00 грн з ПДВ (107, 50 грн без ПДВ) за комплект, на загальну вартість товару 878 586 440, 40 грн з ПДВ (732 155 367, 00 грн без ПДВ).

Відповідно до вимог ч. 15 ст. 14 Закону України «Про публічні закупівлі» запросити ТОВ «Атомсервіс» укласти договір щодо закупівлі продуктів харчування та сушених продуктів різних (15890000-3) (продуктів харчування (комплектів продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2023 рік), які дислоковані у Рівненській області у строк на наступний день після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, але не пізніше ніж через 20 днів з дня оприлюднення на офіційному веб-сайті уповноваженого органу з питань закупівель повідомлення про намір укласти договір.

Також, 12.06.2023 о 17:56 год на сайті «Prozorro» відповідачем було опубліковано повідомлення про намір укласти договір про закупівлю № UA-2023-05-25-013873-a.

Не погоджуючись з прийнятими відповідачем рішеннями та вважаючи свої права та інтереси порушеними, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Відмовляючи у задоволені адміністративного позов, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач як суб`єкт владних повноважень довів суду, що діяв правомірно, з чим погоджується і колегія суддів з огляду на наступне.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок здійснення державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель визначає Закон України «Про оборонні закупівлі» від 17.07.2020 № 808-IX (далі - Закон № 808-IX).

Так, статтею 16 цього Закону встановлено, що придбання державними замовниками товарів, робіт і послуг може здійснюватися шляхом застосування однієї з таких закупівель: 1) закрита закупівля: переговори; поетапні переговори; 2) торги з обмеженою участю; 3) спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель.

Закриті закупівлі здійснюються державним замовником у порядку та на умовах, визначених ст. 18 цього Закону.

Торги з обмеженою участю здійснюються державним замовником у порядку та на умовах, визначених Законом України «Про публічні закупівлі», з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель здійснюються державним замовником у порядку та на умовах, визначених розд. I, ст. 23 розд. II і розд. III цього Закону.

Торги з обмеженою участю, спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель здійснюються державним замовником шляхом використання електронної системи закупівель.

Оборонні закупівлі на період дії правового режиму воєнного стану здійснюються державним замовником у порядку та на умовах, визначених розділом IV цього Закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону № 808-IX державний замовник обирає один або декілька серед таких критеріїв оцінки пропозицій учасників процедур закупівель: 1) ціна; 2) ціна разом з іншими критеріями оцінки (питома вага ціни у складі критерію не може бути нижчою 60 відсотків), зокрема: умови оплати; строк виконання; рівень забезпечення життєвого циклу (гарантійне та сервісне обслуговування, утилізація тощо); локалізація виробництва (питома вага цього критерію не може бути нижчою 25 відсотків); 3) вартість життєвого циклу.

Згідно ч. 2 ст. 17 Закону № 808-IX державний замовник може додатково застосовувати такі критерії: 1) рівень експлуатаційних витрат; 2) проходження державних та інших випробувань державним замовником або факт прийняття державним замовником на озброєння; 3) наявність сертифікованої системи менеджменту якості (якщо це не є вимогою тендерної документації та якщо не встановлено відповідних кваліфікаційних критеріїв); 4) наявність сертифікатів відповідності вимогам стандартів НАТО (AQAP) за раніше виконаними учасником відбору протягом попереднього календарного року державними контрактами (договорами); 5) якість виконання раніше укладених аналогічних контрактів та договорів; 6) план якості; 7) коефіцієнт ефективності; 8) графік поставки (із зазначенням ризиків).

Статтею 24 закону № 808-IX визначено, що спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель - це процедура, що застосовується державним замовником під час дії особливого періоду в Україні або у період введення надзвичайного стану, або у період проведення антитерористичної операції, або у період здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, у разі якщо відомості про закупівлю товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони не становлять державної таємниці.

Спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель здійснюються у порядку, передбаченому для проведення відкритих торгів Законом України «Про публічні закупівлі», з урахуванням особливостей, встановлених ст. 23 та розд. I, цього Закону.

Відповідно до ст. 25 Закону № 808-IX у разі прийняття державним замовником рішення про проведення спрощених торгів із застосуванням електронної системи закупівель відбір учасників здійснюється у порядку, визначеному цим Законом.

Оголошення про проведення відбору розміщується державним замовником в електронній системі закупівель протягом одного робочого дня після прийняття рішення про закупівлю.

Період для подання цінових пропозицій визначається державним замовником та не може становити менше шести робочих днів з дати розміщення оголошення про проведення відбору на офіційному веб-сайті уповноваженого органу з питань закупівель.

В оголошенні про проведення відбору обов`язково зазначаються: 1) найменування державного замовника, його код ЄДРПОУ, юридична та фактична адреса, електронна адреса; 2) найменування предмета закупівлі, код відповідно до державного класифікатора, що діє на день проведення закупівлі; 3) технічні, якісні та кількісні характеристики і вимоги до предмета закупівлі з урахуванням вимог п. 3 ч. 2 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі»; 4) очікувана вартість предмета закупівлі із зазначенням інформації про включення до очікуваної вартості податку на додану вартість; 5) кількість товару та місце його поставки, місце, в якому мають бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяг, строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг; 6) дата і час закінчення періоду подання цінових пропозицій; 7) розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону у відсотках або грошових одиницях (не менше 1 відсотка очікуваної вартості товару, роботи, послуги) та формула, що буде застосовуватися при проведенні електронного аукціону для визначення показників інших критеріїв оцінки (у разі їх обрання державним замовником); 8) перелік критеріїв та методика оцінки цінової пропозиції із зазначенням питомої ваги критеріїв; 9) розмір, строк, вид та умови повернення чи неповернення забезпечення цінової пропозиції (у разі якщо державний замовник вимагає його надання); 10) розмір, строк, вид та умови надання, умови повернення чи неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (у разі якщо державний замовник вимагає його надання); 11) прізвище, ім`я та по батькові, посада однієї чи кількох посадових осіб державного замовника, уповноважених здійснювати зв`язок з учасниками відбору; 12) один або декілька кваліфікаційних критеріїв до учасників відбору відповідно до ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі» та до ч. 2 ст. 22 цього Закону (за наявності), вимоги, встановлені ст. 17 Закону України «Про публічні закупівлі», та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників відбору визначеним критеріям і вимогам згідно із законодавством; 13) у разі закупівлі робіт - інформація відповідно до вимог п. 17 ч. 2 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі»; 14) необхідність надання одиниці товару (на вимогу державного замовника); 15) інша необхідна інформація залежно від предмета закупівлі.

Одночасно з розміщенням оголошення про проведення відбору державний замовник також оприлюднює проект договору про закупівлю.

Технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі і кваліфікаційні критерії до учасників відбору не можуть містити дискримінаційних умов та зменшувати рівень конкуренції.

Оголошення про проведення відбору обов`язково додатково оприлюднюється в електронній системі закупівель англійською мовою, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму: для товарів і послуг - 500 тисяч гривень; для робіт - 5 мільйонів гривень.

Обов`язковому опублікуванню підлягають відомості, передбачені п.п. 2, 4, 5, 6 ч. 3 цієї статті.

Державний замовник має право оприлюднити додатково англійською мовою інші відомості, передбачені ч. 3 цієї статті.

Державний замовник може обрати один або декілька критеріїв оцінки, визначених ст. 17 цього Закону.

У разі обрання державним замовником критеріїв оцінки, передбачених ч. 7 цієї статті, ціна розраховується електронною системою закупівель з урахуванням показників таких критеріїв оцінки за математичною формулою, наведеною в оголошенні про проведення відбору.

Учасник відбору має право не пізніше ніж за три робочі дні до закінчення строку подання цінових пропозицій звернутися через електронну систему закупівель до державного замовника за роз`ясненнями щодо технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі та/або щодо кваліфікаційних критеріїв до учасників відбору, та/або з вимогою про усунення порушення під час проведення закупівлі.

Державний замовник повинен протягом двох робочих днів з дня надходження такого звернення надати відповідь на нього в електронній системі закупівель.

У разі несвоєчасного надання або ненадання державним замовником відповіді на звернення строк подання цінових пропозицій продовжується в електронній системі закупівель таким чином, щоб з моменту надання відповіді до закінчення строку подання цінових пропозицій залишалося не менше трьох робочих днів.

Державний замовник може внести зміни до технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі та/або проекту договору, та/або кваліфікаційних критеріїв до учасників відбору лише в період подання цінових пропозицій, який продовжується в електронній системі закупівель таким чином, щоб з моменту внесення змін до закінчення періоду подання цінових пропозицій залишалося не менше трьох робочих днів.

Цінова пропозиція подається учасником відбору в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну або ціну з іншими критеріями оцінки (у разі обрання державним замовником інших критеріїв).

Одночасно з ціновою пропозицією учасник відбору надає державному замовнику забезпечення цінової пропозиції у вигляді гарантії або грошових коштів (депозиту) в розмірі, що не перевищує 0,5 відсотка очікуваної вартості закупівлі робіт та 3 відсотки очікуваної вартості закупівлі товарів чи послуг, якщо таке забезпечення вимагалося в оголошенні про проведення відбору.

Інформація від учасника відбору про його відповідність кваліфікаційним вимогам, вимогам, визначеним ст. 17 Закону України «Про публічні закупівлі», включаючи інформацію про кінцевих бенефіціарних власників юридичної особи (крім громадських формувань, адвокатських об`єднань, торгово-промислових палат, об`єднань співвласників багатоквартирних будинків, релігійних організацій, державних органів, органів місцевого самоврядування, їх асоціацій, державних та комунальних підприємств, установ, організацій), а також про відповідність товару, роботи чи послуги технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі, зазначеним в оголошенні про проведення відбору, завантажується ним в електронну систему закупівель самостійно. У разі відсутності в юридичної особи кінцевого бенефіціарного власника, у тому числі кінцевого бенефіціарного власника її засновника, якщо засновник - юридична особа, вноситься відмітка про причину його відсутності.

Забезпечення цінової пропозиції не повертається учаснику відбору виключно у разі: 1) відмови учасника відбору, який став переможцем спрощених торгів, від укладення договору про закупівлю у визначений державним замовником строк; 2) ненадання учасником відбору документів, що підтверджують відсутність підстав, передбачених ст. 17 Закону України «Про публічні закупівлі»; 3) ненадання переможцем спрощених торгів забезпечення виконання договору про закупівлю у визначені державним замовником строки після отримання повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, якщо надання такого забезпечення вимагалося в оголошенні про проведення відбору.

Електронна система закупівель автоматично призначає час і дату проведення аукціону.

Ранжування всіх поданих учасниками відбору цін/приведених цін здійснюється в електронній системі закупівель автоматично, від найвищої запропонованої ціни/приведеної ціни до найнижчої, та оприлюднюється автоматично під час аукціону.

Під час проведення аукціону розкривається лише інформація про ціни/приведені ціни, запропоновані учасниками відбору, та їхні позиції в рейтинговій таблиці. Інформація про учасників відбору автоматично оприлюднюється електронною системою закупівель одразу після завершення аукціону.

Ціна, подана учасником відбору за результатами відбору, є остаточною. Учасник відбору, цінова пропозиція якого визнана електронною системою закупівель найбільш економічно вигідною, може зменшити її лише після оприлюднення протоколу про недоліки.

Державний замовник протягом трьох робочих днів з дня завершення аукціону розглядає цінову пропозицію учасника відбору, визнану електронною системою закупівель найбільш економічно вигідною, та інші документи і протягом одного робочого дня оприлюднює протокол з недоліками, виявленими під час розгляду цінової пропозиції.

За результатами розгляду цінових пропозицій у порядку, визначеному цією частиною, за умови відсутності будь-яких недоліків, державний замовник приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю та оприлюднює його протягом одного робочого дня після прийняття рішення.

Переможець торгів у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати оприлюднення на офіційному веб-сайті уповноваженого органу з питань закупівель рішення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати державному замовнику документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених п.п. 2, 3, 5, 6, 8 ч. 1 ст. 17 Закону України «Про публічні закупівлі».

Відповідно до ст. 26 Закону № 808-IX державний замовник відхиляє цінову пропозицію у разі, якщо: 1) учасник відбору: не усунув недоліки у поданих ним документах протягом 24 годин з моменту його ознайомлення з такими недоліками в електронній системі закупівель; не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, визначеним державним замовником відповідно до ст. 22 цього Закону; не надав забезпечення цінової пропозиції (якщо надання забезпечення вимагалося державним замовником в оголошенні про проведення відбору); протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі більше двох разів не підписав або відмовився від підписання договору про закупівлю (у тому числі через неукладення договору учасником) із державним замовником, який проводить таку спрощену закупівлю; не виконав умови (умов) договору щодо якості та/або строку поставки товарів, виконання робіт, надання послуг - більше одного разу.

Замовник може прийняти рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та може відхилити тендерну пропозицію учасника в разі, якщо учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов`язання за раніше укладеним договором про закупівлю з цим самим замовником, що призвело до його дострокового розірвання, і було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків - протягом трьох років з дати дострокового розірвання такого договору.

Учасник процедури закупівлі, що перебуває в обставинах, зазначених у частині другій цієї статті, може надати підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності, незважаючи на наявність відповідної підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі. Для цього учасник (суб`єкт господарювання) повинен довести, що він сплатив або зобов`язався сплатити відповідні зобов`язання та відшкодування завданих збитків.

Якщо замовник вважає таке підтвердження достатнім, учаснику не може бути відмовлено в участі в процедурі закупівлі;

2) переможець: не підписав або відмовився від підписання договору про закупівлю за поданою ним ціною/приведеною ціною за результатами проведеного аукціону; не підписав або відмовився від підписання договору про закупівлю у визначений державним замовником строк; не надав документів, що підтверджують відсутність підстав, передбачених ст. 17 Закону України «Про публічні закупівлі».

У разі виявлення державним замовником невідповідності документів учасника відбору встановленим вимогам або відсутності будь-якого із документів учасник відбору може усунути недоліки в документах (крім випадку відсутності забезпечення цінової пропозиції) шляхом прикріплення уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту повідомлення учасника відбору про виявлені недоліки.

Рішення державного замовника стосовно учасника відбору, який вчинив порушення, зазначені в абз.абз. 6, 7 п. 1 ч. 1 цієї статті, оприлюднюється у день виявлення порушення на офіційному веб-сайті державного замовника.

У такому рішенні зазначаються: 1) найменування суб`єкта господарювання - учасника відбору, його код ЄДРПОУ, місцезнаходження; 2) вид, дата та кількість порушень; 3) документ, що підтверджує порушення; 4) унікальний номер проведення аукціону в електронній системі закупівель.

З дня оприлюднення такого рішення державного замовника учасник вважається таким, що вчинив відповідне порушення, передбачене абз.абз. 6, 7 п. 1 ч. 1 цієї статті.

Інформація про відхилення цінової пропозиції учасника відбору із зазначенням підстави оприлюднюється в електронній системі закупівель.

У разі відхилення цінової пропозиції учасника відбору, який запропонував найнижчу ціну/приведену ціну, розглядається наступна цінова пропозиція з найнижчою ціною/приведеною ціною.

Згідно ст. 30 Закону № 808-IX особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз та з дотриманням вимог, встановлених цієї статтею.

Оборонні закупівлі на період дії правового режиму воєнного стану здійснюються на основі принципів, визначених статтею 3 цього Закону.

Оборонні закупівлі (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин) під час дії правового режиму воєнного стану здійснюються з дотриманням таких вимог: 1) державні замовники протягом одного робочого дня до дати розміщення оголошення про закупівлю надсилають таке оголошення для оприлюднення адміністратором електронної системи закупівель на веб-порталі уповноваженого органу з питань закупівель та/або в електронній системі закупівель.

Перелік інформації, яка включається до оголошення, визначається Кабінетом Міністрів України.

Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі - Закон № 922-VIII) визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад.

Частиною 1 статті 14 Закону № 922-VIII визначено, що спрощена закупівля проводиться замовником із застосуванням електронного аукціону відповідно до ст. 30 цього Закону.

Відповідно до ч. 2 ст. 14 Закону № 922-VIII спрощена закупівля складається з таких послідовних етапів: 1) оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі; 2) уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі; 3) подання пропозицій учасниками; 4) проведення електронного аукціону відповідно до ст. 30 цього Закону; 5) розгляд на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та вимогам до предмета закупівлі, пропозиції учасника; 6) визначення переможця спрощеної закупівлі та укладення договору про закупівлю; 7) розміщення звіту про результати проведення закупівлі відповідно до ст. 19 цього Закону.

Частина 3 статті 14 Закону № 922-VIII передбачає, що в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником відповідно до ст. 10 цього Закону, обов`язково зазначаються: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності); 3) інформація про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі; 4) кількість та місце поставки товарів або обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг; 5) строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг; 6) умови оплати; 7) очікувана вартість предмета закупівлі; 8) період уточнення інформації про закупівлю (не менше трьох робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі в електронній системі закупівель); 9) кінцевий строк подання пропозицій (строк для подання пропозицій не може бути менше ніж два робочі дні з дня закінчення періоду уточнення інформації про закупівлю); 10) перелік критеріїв та методика оцінки пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв; 11) розмір та умови надання забезпечення пропозицій учасників (якщо замовник вимагає його надати); 12) розмір та умови надання забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає його надати); 13) розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону в межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків або в грошових одиницях очікуваної вартості закупівлі.

В оголошенні про проведення спрощеної закупівлі може зазначатися інша інформація.

Відповідно до ч.ч. 4-14 ст. 14 Закону № 922-VIII вимоги до предмета закупівлі, визначені замовником, можуть зазначатися шляхом завантаження окремих файлів до оголошення про проведення спрощеної закупівлі або в електронній формі з окремими полями в електронній системі закупівель.

У вимогах до предмета закупівлі, що містять посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, замовник може вказати, які аналоги та/або еквіваленти приймаються у пропозиціях учасників.

Оголошення про проведення спрощеної закупівлі та вимоги до предмета закупівлі не повинні містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

Замовником визначаються вимоги щодо надання забезпечення пропозиції відповідно до ст. 25 цього Закону та забезпечення виконання договору про закупівлю відповідно до ст. 2 цього Закону.

У період уточнення інформації учасники спрощеної закупівлі мають право звернутися до замовника через електронну систему закупівель за роз`ясненням щодо інформації, зазначеної в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, щодо вимог до предмета закупівлі та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення спрощеної закупівлі.

Усі звернення за роз`ясненнями, звернення з вимогою щодо усунення порушення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника.

Замовник протягом одного робочого дня з дня їх оприлюднення зобов`язаний надати роз`яснення на звернення учасників спрощеної закупівлі, які оприлюднюються в електронній системі закупівель, та/або внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі, та/або вимог до предмета закупівлі.

У разі внесення змін до оголошення про проведення спрощеної закупівлі строк для подання пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель не менше ніж на два робочі дні.

Замовник має право з власної ініціативи внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та/або вимог до предмета закупівлі, але до початку строку подання пропозицій. Зміни, що вносяться замовником, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції документів.

Для проведення спрощеної закупівлі із застосуванням електронного аукціону має бути подано не менше двох пропозицій.

У разі якщо була подана одна пропозиція, електронна система закупівель після закінчення строку подання пропозицій автоматично переходить до етапу розгляду на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозиції учасника.

Пропозиції подаються учасниками після закінчення строку періоду уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну та інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), шляхом завантаження необхідних документів через електронну систему закупівель, що підтверджують відповідність вимогам, визначеним замовником.

Електронна система закупівель автоматично формує та надсилає повідомлення учаснику про отримання його пропозиції із зазначенням дати та часу.

Кожен учасник має право подати лише одну пропозицію, у тому числі до визначеної в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі частини предмета закупівлі (лота).

Пропозиції учасників, подані після закінчення строку їх подання, електронною системою закупівель не приймаються.

Пропозиція учасника повинна містити підтвердження надання учасником забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення передбачено оголошенням про проведення спрощеної закупівлі.

Учасник має право внести зміни або відкликати свою пропозицію до закінчення строку її подання без втрати свого забезпечення пропозиції.

Такі зміни або заява про відкликання пропозиції враховуються, якщо вони отримані електронною системою закупівель до закінчення строку подання пропозицій.

Розкриття пропозицій відбувається у порядку, передбаченому абз.абз. 1, 2 ч. 1 ст. 28 цього Закону.

Замовник розглядає на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозицію учасника, яка за результатами електронного аукціону (у разі його проведення) визначена найбільш економічно вигідною.

Строк розгляду найбільш економічно вигідної пропозиції не повинен перевищувати п`ять робочих днів з дня завершення електронного аукціону.

За результатами оцінки та розгляду пропозиції замовник визначає переможця.

Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю замовник оприлюднює в електронній системі закупівель.

У разі відхилення найбільш економічно вигідної пропозиції відповідно до ч. 13 цієї статті замовник розглядає наступну пропозицію учасника, який за результатами оцінки надав наступну найбільш економічно вигідну пропозицію.

Наступна найбільш економічно вигідна пропозиція визначається електронною системою закупівель автоматично.

Замовник відхиляє пропозицію в разі, якщо: 1) пропозиція учасника не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі; 2) учасник не надав забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником; 3) учасник, який визначений переможцем спрощеної закупівлі, відмовився від укладення договору про закупівлю; 4) якщо учасник протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі відмовився від підписання договору про закупівлю більше двох разів із замовником, який проводить таку спрощену закупівлю.

Інформація про відхилення пропозиції протягом одного дня з дня прийняття рішення замовником оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику, пропозиція якого відхилена через електронну систему закупівель.

Учасник, пропозиція якого відхилена, може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову аргументацію щодо причин невідповідності його пропозиції умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі. Не пізніше ніж через три робочих дні з дня надходження такого звернення через електронну систему закупівель замовник зобов`язаний надати йому відповідь.

Замовник може укласти договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем спрощеної закупівлі, на наступний день після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, але не пізніше ніж через 20 днів.

Надаючи оцінку доводам апелянта про наявність порушень під час проведення спрощеної процедури закупівлі, колегія суддів зазначає наступне.

Так, апелянт вважає, що у складі пропозиції ТОВ «Атомсервіс» були відсутні документи, які підтверджують наявність у нього обладнання матеріально-технічної бази та технологій, а саме: наявність загальною кількістю не менше ніж 2 000 кв.м. складських та/або інших приміщень з холодильною камерою не менше ніж 500 кв.м, які учасник використовує для ведення господарської діяльності та зберігання продуктів харчування.

З цього приводу колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до п. 12.1 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі для участі у спрощеній закупівлі учасник повинен відповідати наступним критеріям тендерної документації, зокрема, наявність в учасника спрощеної закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій.

Пункт 12.3 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі один з кваліфікаційних критеріїв до учасників спрощеної закупівлі передбачає перелік документів, які вимагаються для підтвердження відповідності учасників встановленим кваліфікаційним критеріям, вимогам установленим ст. 17 Закону та іншим вимогам Закону, що подаються у складі пропозиції, зокрема наявність в учасника спрощеної закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, а саме: наявність загальною кількістю не менше ніж 2 000 кв.м. складських та/або інших приміщень з холодильною камерою не менше ніж 500 кв.м, які учасник використовує для ведення господарської діяльності та зберігання продуктів харчування. Також, вказаним пунктом Оголошення передбачено надати можливість замовнику комісійно перевіряти спроможності постачальника.

На виконання зазначених вимог Оголошення ТОВ «Атомсервіс» у складі тендерної пропозиції на підтвердження зазначеної вимоги замовника надано: довідку про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій від 02.06.2023 № 3/06, разом із оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 10 за травень 2023 року (розміщена на сайті «Prozorro» в пропозиції ТОВ «Атомсервіс»), відповідно до якої ТОВ «Атомсервіс» повідомляє про наявність в учасника обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, а саме: власного обладнання, орендованого складського приміщення загальною площею 2 300 кв.м. та орендованої холодильної камери площею 550 кв.м., які учасник використовує для ведення господарської діяльності та зберігання продуктів харчування; орендованого вантажного автотранспорту в кількості 27 одиниць для перевезення вантажу та орендованих вантажівок - рефрижераторів, для перевезення замороженої продукції в кількості 2 одиниць; договір оренди 20/11-22 ЗП від 21.11.2022 піднайму (суборенди) нежитлового приміщення, відповідно до якого ПрАТ «ПІРАМІС» передає ТОВ «Атомсервіс» в тимчасове платне користування приміщення з урахуванням положень додаткової угоди №1 від 24.05.2023 загальною площею 2 300 кв.м. для розміщення складу в м.Кропивницькому, по вул. Братів Ельворті, під номером 2А, корпус 16 АТ «Ельворті». До вказаного договору надано акти приймання-передавання нежитлового приміщення в піднайм (суборенду) від 24.05.2023; договір оренди № 291 від 24.05.2023, укладений між ТОВ «Атомсервіс» (орендар) та ТОВ «Миколаївмолпром» (орендодавець), згідно якого орендодавець передав, а орендар прийняв частину майнового комплексу, а саме частину холодильної камери площею 550 кв.м. для зберігання продуктів масло-молочної групи та сирів із встановленим холодильно-морозильним обладнанням із дотриманням вимог щодо температурного режиму для зберігання даної групи товарів згідно із чинним законодавством України), які розташовані у приміщенні за адресою: Миколаївська обл, Доманівський район, смт. Доманівка, вул. Пастера 31/1. До вказаного договору надано акт приймання-передачі від 24.05.2023.

Апелянт наголошує, що відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів щодо об`єкту нерухомого майна, комплекс за адресою: Миколаївська область, Доманівський район, смт. Доманівка, вул. Пастера, 31/1, належить на праві власності ТОВ «Домінік 2018», тобто договір оренди майна укладений з особою, яка не має права на передання майна в найм (не має права власності на майно), є нікчемним в силу закону, оскільки суперечить положенню ст. 761 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України).

Колегія суддів вважає такі доводи необґрунтованими з наступних підстав.

Відповідно до ст. 283 Господарського кодексу України (далі - ГК України) за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у володіння та користування майно для здійснення господарської діяльності.

За договором оренди передається індивідуально визначене майно виробничо-технічного призначення (або єдиний майновий комплекс), що не втрачає у процесі використання своєї споживчої якості (неспоживна річ).

Об`єктом оренди можуть бути, зокрема, нерухоме майно (будівлі, споруди, приміщення);

Згідно ст. 288 ГК України орендар має право передати окремі об`єкти оренди в суборенду, якщо інше не передбачено законом або договором оренди.

Як установлено судом, згідно договору оренди від 04.09.2020 №04/09 між ТОВ «Домінік 2018» (орендодавець) та ТОВ «Миколаївмолпром» (орендар), майно передається в оренду згідно додатку №1.

Пунктом 1.7 вказаного договору передбачено, що орендар має право передавати Предмет оренди в суборенду, як в цілому, так і частинами без будь-якого письмового погодження з орендодавцем. Підписанням цього договору орендодавець надає згоду на передачу об`єкта оренди в суборенду.

Перелік нежитлових приміщень, що є предметом оренди, зазначений у додатку №1 до вказаного договору, при цьому, під номерами 37-42 відповідно до вказаного переліку зазначено комплекти холодильного обладнання у кількості 6 штук.

Також, з матеріалів справи вбачається, що частина майнового комплексу (частина холодильної камери) за адресою: Миколаївська обл., Доманівський р-н, смт. Доманівка, вул. Пастера, 31/1, яка є предметом зазначеного договору, належить ТОВ «Миколаївмолпром» на підставі договору оренди від 14.09.2021 № 14/09-21, який укладений ним з власником приміщення ТОВ «Домінік 2018» (орендодавець).

Як правильно наголосив суд першої інстанції, умовами Оголошення про проведення спрощеної закупівлі не передбачалось надання документів, що підтверджують право власності орендодавця на майно (у т.ч. витяги з Реєстру речових прав, Реєстру прав власності тощо), а зазначено вимогу, що учаснику необхідно надати у складі пропозиції підтвердження права користування (в тому числі логістичні послуги) або власності, що і було зроблено ТОВ «Атомсервіс».

Так, дійсно під час розгляду справи судом першої інстанції було встановлено наявність помилки у зазначенні права користування приміщенням згідно Договору оренди № 291 від 24.05.2023, укладеного між ТОВ «Атомсервіс» (орендар) та ТОВ «Миколаївмолпром» (орендодавець), щодо частини майнового комплексу, а саме частини холодильної камери площею 550 кв.м. для зберігання продуктів масло-молочної групи та сирів, оскільки вказане майно перебувало в оренді, а не на праві власності ТОВ «Миколаївмолпром».

Проте, як правильно зазначив суд першої інстанції, вказані обставини не свідчать про нікчемність даного договору, адже надані до матеріалів справи докази свідчать, що майно згідно договору оренди № 291 від 24.05.2023 є власністю ТОВ «Домінік 2018», яке передало його в оренду ТОВ «Миколаївмолпром» на підставі договору оренди від 14.09.2021 № 14/09-21, яке в подальшому на праві суборенди передано ТОВ «Атомсерівс» згідно договору оренди №291 від 24.05.2023.

Згідно правової позиції Верховного Суду, викладеної зокрема в постанові від 03.06.2022 у справі № 922/2115/19, неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо (частини перша, друга статті 9 Закону України «Про бухгалтерській облік та фінансову звітність в Україні»; в редакції, чинній у період здійснення спірної поставки товару).

Також, у постанові Верховного Суду від 02.05.2023 у справі № 640/10734/19 касаційний суд зазначив, що сама собою наявність або відсутність окремих документів, а також недоліки в їх оформленні не можуть бути самостійною підставою для висновку про відсутність господарських операцій, якщо з інших даних вбачаються зміни в структурі активів та зобов`язань, у власному капіталі підприємства у зв`язку з його господарською діяльністю.

Отже, згідно правової позиції Верховного Суду, незначні недоліки в оформленні первинних документів, складених за результатами господарських операцій, не повинні розцінюватись як підстава для їх визнання такими, що не відбулись.

Щодо доводів апелянта про те, що у складі пропозиції ТОВ «Атомсервіс» відсутні документи, визначені пп. 2 п. 12.3 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі, а саме: не надано документів, які б підтверджували наявність права власності чи права користування не менше як двома вантажівками - рефрижераторами, для перевезення замороженої продукції, суд зазначає наступне.

Так, пунктом 12.3 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі серед кваліфікаційних критеріїв до учасників спрощеної закупівлі наявний перелік документів, які вимагаються для підтвердження відповідності учасників встановленим кваліфікаційним критеріям, вимогам установленим ст. 17 Закону та іншим вимогам Закону, що подаються у складі пропозиції, зокрема наявність вантажного автотранспорту в кількості не менше ніж 20 одиниць для перевезення вантажу, з яких мінімум дві вантажівки - рефрижератори, для перевезення замороженої продукції. Учаснику необхідно надати у складі пропозиції підтвердження права користування (в тому числі логістичні послуги) або власності. Також, вказаним пунктом Оголошення передбачено надати можливість замовнику комісійно перевіряти спроможності постачальника.

ТОВ «Атомсервіс» у складі пропозиції на підтвердження зазначеної вимоги Замовника надано: договір оренди вантажних автомобілів від 24.05.2023 №24/05-1, укладений між ТОВ «Атомсервіс» (орендар) та ТОВ «ФУД МАРКЕТ КОМПАНІ» (орендодавець), щодо оренди 27 вантажних фургонів ізотермічних; договір оренди вантажних автомобілів від 24.05.2023 №24/5-03, укладений між ТОВ «Атомсервіс» та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 щодо оренди спеціалізованого напівпричепу - рефрижератора та спеціалізованого вантажного сідлового тягача); договір оренди вантажних автомобілів від 24.05.2023 № 24/5-03, укладений між ТОВ «Атомсервіс» та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 щодо оренди одного автомобіля (спеціалізований вантажний фургон рефрижератор IVECO 170Е23).

Суд не приймає доводи позивача щодо обов`язковості нотаріально посвідченої форми договору оренди, оскільки відповідно до ст. 799 ЦК України договір найму транспортного засобу укладається у письмовій формі. Частиною 2 зазначеної статті встановлено, що договір найму транспортного засобу за участю фізичної особи підлягає нотаріальному посвідченню. Разом з тим, у наданих договорах оренди орендодавцями є не фізичні особи, а фізичні особи-підприємці.

Наведена позиція підтримана Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 14.06.2023 у справі № 125/1216/20.

Стаття 51 ЦК України зазначає, що до підприємницької діяльності фізичних осіб застосовуються нормативно-правові акти, що регулюють підприємницьку діяльність юридичних осіб. Це означає, що фізичні особи підприємці в деякій мірі прирівняні у правовому статусі до юридичних осіб - суб`єктів підприємницької діяльності. Вони наділені таким же обсягом цивільних прав та обов`язків, що їх мають юридичні особи при здійсненні своєї підприємницької діяльності. Так, фізичні особи-підприємці так само, як і юридичні особи, мають право наймати працівників, зобов`язані у передбачених законом випадках одержати ліцензію на здійснення певних видів діяльності, сплачувати податки та інші обов`язкові платежі, вести облік результатів своєї підприємницької діяльності тощо.

Разом з цим, главою 5 ГК України «Оренда майна та лізинг» не встановлено обов`язкової вимоги до нотаріального посвідчення договорів оренди, укладених у сфері господарювання.

При цьому, доводи апелянта про те, що ОСОБА_2 не є власником автомобіля IVECO 170Е23, д.н.з. НОМЕР_1 (спеціалізований вантажний фургон рефрижератор), тому договір №24/05-2 від 24.05.2023, укладений між ним та ТОВ «Атомсервіс» не породжує жодних правових наслідків, зокрема, і права користування цим автомобілем, судом відхиляються з огляду на те, що в матеріалах справи наявна копія довіреності від 17.01.2023, яка посвідчена приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Наконечною М.І. та зареєстрована в реєстрі за №176.

Зазначеною довіреністю ОСОБА_3 уповноважив ОСОБА_2 бути його представником з питань розпорядження та експлуатації (купівля-продаж, оренда, користування, тощо) належного йому на підставі свідоцтва про реєстрації транспортного засобу серія НОМЕР_2 , виданого ТСЦ 3243, дата першої реєстрації в Україні 03.04.2008, дата реєстрації 02.05.2022, автомобіля марки IVECO 170Е23, 2002 року випуску, тип - спеціалізований вантажний фургон рефрижератор, державний номерний знак - НОМЕР_1 .

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що пропозиція ТОВ «Атомсервіс» підтверджує наявність права користування не менше як двома вантажівками - рефрижераторами, для перевезення замороженої продукції та відповідає вимогам п. 12.3 Оголошення Замовника.

При цьому, суд наголошує, що усі документи, які позивач вважає недійсними, у судовому порядку не оспорювалися і нечинними не визнавалися.

Також, колегія суддів не приймає доводи апелянта про те, що у складі пропозиції ТОВ «Атомсервіс» відсутній розцінений Каталог продуктів харчування, оскільки такий завантажено ТОВ «Атомсервіс» 07.06.2023 на сайті «Prozorro», що підтверджується інформацією, розміщеною за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-05-25-013873-a, а також роздруківкою Каталогу продуктів харчування.

Згідно абз. 5 п. 15 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі «Інша необхідна інформація залежно від предмета закупівлі» Учасник повинен розрахувати та зазначити у пропозиціях, зокрема: розцінений Каталог продуктів харчування (додаток до проекту договору 14.1) з ціною по кожному найменуванню харчового продукту, яка не повинна перевищувати граничні ціни, зазначені у Додатку №3 до Оголошення.

Згідно п.6 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі визначено дату і час закінчення періоду подання пропозицій: 05.06.2023 о 18.00.

Натомість згідно з п.12.4 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі Учасник торгів, пропозиція якого визнана електронною системою закупівель найбільш економічно вигідною, у строк, що не перевищує одного робочого дня повинен надати державному замовнику документи, шляхом завантаження до документів пропозиції в електронному вигляді (формат PDF або JPG) через електронну систему закупівель скановану заповнену форму «Цінова пропозиція» (додаток 1) із визначенням початкової ціни пропозиції та ціни за результатами аукціону (ураховуючи зменшення). При цьому, загальна вартість закупівлі товару не повинна відрізнятися від пропозиції, поданої під час аукціону. Учасник повинен зазначити у пропозиції ціну за одиницю товару (комплекту) без податку на додану вартість (надалі - ПДВ) та з ПДВ, а також загальну вартість без ПДВ, крім того ПДВ та загальну вартість з ПДВ (з двома десятковими знаками без округлення). Разом із ціновою пропозицією надається розцінений Каталог продуктів харчування (додаток до проекту договору 14.1) з ціною по кожному найменуванні харчового продукту, яка не повинна перевищувати граничні ціни зазначені в додатку № 3 до Оголошення «Граничні ціни до Каталогу продуктів харчування».

З аналізу наведених вимог Оголошення про проведення спрощеної закупівлі вбачається, що Учасник торгів, пропозиція якого визнана електронною системою закупівель найбільш економічно вигідною, у строк, що не перевищує одного робочого дня повинен завантажити розцінений Каталог продуктів харчування документів через електронну систему закупівель.

06.06.2023 о 14.09 год розпочато електронний аукціон.

06.06.2023 о 14:32 год відбулося розкриття тендерних пропозицій Учасників торгів.

Після розкриття тендерних пропозицій Учасників торгів на сайті «Prozorro» з`явилась вимога про усунення невідповідностей (термін: до 07.06.2023 19:09) наступного змісту: «Шановний Учасник! З метою виконання вимог п. 12.4 Оголошення учаснику надається можливість дозавантажити відповідні документи, а саме: Учасник торгів, пропозиція якого визнана електронною системою закупівель найбільш економічно вигідною, у строк, що не перевищує одного робочого дня повинен надати державному замовнику документи, шляхом завантаження до документів пропозиції в електронному вигляді (формат PDF або JPG) через електронну систему закупівель скановану заповнену форму «Цінова пропозиція» (додаток 1) із визначенням початкової ціни пропозиції та ціни за результатами аукціону (ураховуючи зменшення). При цьому, загальна вартість закупівлі товару не повинна відрізнятися від пропозиції, поданої під час аукціону. Учасник повинен зазначити у пропозиції ціну за одиницю товару (комплекту) без податку на додану вартість (надалі - ПДВ) та з ПДВ, а також загальну вартість без ПДВ, крім того ПДВ та загальну вартість з ПДВ (з двома десятковими знаками без округлення). Разом із ціновою пропозицією надається розцінений Каталог продуктів харчування (додаток до проекту договору 14.1) з ціною по кожному найменуванні харчового продукту, яка не повинна перевищувати граничні ціни зазначені в додатку № 3 до «Граничні ціни до Каталогу продуктів харчування», шляхом повідомлення учаснику про невідповідність. Звертаємо Вашу увагу, що у разі дозавантаження документів, які не передбаченні п. 12.4 Оголошення, вони не будуть розглядатись Замовником.».

07.06.2023 о 13:05 год ТОВ «Атомсервіс» було завантажено в електронному вигляді у форматі PDF Каталог продуктів харчування.

Отже, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що наведені обставини свідчать про дотримання ТОВ «Атомсервіс», як учасником торгів, пропозиція якого визнана електронною системою закупівель найбільш економічно вигідною, вимог Оголошення про проведення спрощеної закупівлі про надання розціненого Каталогу продуктів харчування у строк, що не перевищує одного робочого дня з дня проведення аукціону.

Щодо тверджень позивача про те, що пропозиція ТОВ «Атомсервіс» не відповідає вимогам п. 8 п. 12.3 кваліфікаційних критеріїв, а саме щодо надання Витягу з реєстру платників ПДВ/єдиного податку, колегія суддів зазначає наступне.

Так, пп. 8 п. 12.3 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі встановлено, що подаються у складі пропозиції, зокрема, сканований оригінал/копія витягу з реєстру платників ПДВ - у разі сплати учасником ПДВ, або сканований оригінал або копія витягу з реєстру платників єдиного податку - у разі сплати учасником єдиного податку. У разі, якщо Учасник не є платником податку на додану вартість та платником єдиного податку, тоді він повинен подати скановану довідку у довільній формі з посиланням на конкретні статті законодавства України про те, що відповідно до законодавства України не передбачено наявність у нього зазначених витягів.

На підтвердження зазначеної вимоги ТОВ «Атомсервіс» було надано сканований оригінал Витягу з реєстру платників ПДВ, датою формування 14.08.2015, при цьому доказів того, що ТОВ «Атомсервіс» не має статусу платника ПДВ, матеріали справи не містять.

Крім того, у складі пропозиції ТОВ «Атомсервіс» надано довідку ГУ ДПС у м. Києві від 30.05.2023 №1796/АП/26-15-55-06, з якої вбачається, що станом на 30.05.2023 ТОВ «Атомсервіс» не має податкового боргу, недоїмки зі сплати єдиного внеску, іншої заборгованості з платежів (у тому числі розстроченої, відстроченої, реструктуризованої), контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи.

Щодо відсутності, на думку апелянта, антикорупційної програми юридичної особи та наказу про призначення уповноваженого з антикорупційної програми юридичної особи, колегія суддів зазначає наступне.

Так, підпунктом 9 пункту 12.3 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі встановлено, що подаються у складі пропозиції, зокрема, сканований оригінал/копія антикорупційної програми юридичної особи та сканований оригінал/копія наказу про призначення уповноваженого з антикорупційної програми юридичної особи відповідно до рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 10.12.2021 № 794/21.

У пропозиції ТОВ «Атомсервіс» завантажено Антикорупційну програму та наказ від 01.02.2023 №12/23 «Про затвердження Антикорупційної програми та визначення Уповноваженого з питань запобігання та протидії корупції», відповідно до якого обов`язки Уповноваженого за реалізацію Антикорупційної програми покладено на директора ТОВ «Атомсервіс» Савченко О.М.

Відповідно до ст. 62. Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII (далі - Закон № 1700-VII) антикорупційною програмою юридичної особи є комплекс правил, стандартів і процедур щодо виявлення, протидії та запобігання корупції у діяльності юридичної особи.

В обов`язковому порядку антикорупційна програма затверджується керівниками, зокрема, юридичних осіб, які є учасниками процедури закупівлі відповідно до Закону № 1700-VII, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг), робіт дорівнює або перевищує 20 мільйонів гривень.

Відповідно до ч. 5 ст. 62 Закону № 1700-VII в юридичних особах, зазначених у частині другій зазначеної статті, для реалізації антикорупційної програми призначається особа, відповідальна за реалізацію антикорупційної програми (далі - Уповноважений), правовий статус якої визначається цим Законом.

Відповідно до ч. 3 ст. 64 Закону № 1700-VII не може бути призначена на посаду Уповноваженого особа, яка: має непогашену чи не зняту в установленому законом порядку судимість; за рішенням суду визнана недієздатною чи дієздатність якої обмежена; звільнена з посад у державних органах, органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування за порушення присяги або у зв`язку з вчиненням корупційного правопорушення чи правопорушення, пов`язаного з корупцією, - протягом трьох років з дня такого звільнення.

Відповідно до ч. 4 ст. 64 Закону № 1700-VII несумісною з діяльністю Уповноваженого є робота на посадах, зазначених у п. 1 ч. 1 ст. 3 цього Закону, а також будь-яка інша діяльність, яка створює реальний чи потенційний конфлікт інтересів з діяльністю юридичної особи.

Разом з тим, згідно ч.ч 1, 2 ст. 61 Закону № 1700-VII юридичні особи забезпечують розробку та вжиття заходів, які є необхідними та обґрунтованими для запобігання і протидії корупції у діяльності юридичної особи.

Керівник, засновники (учасники) юридичної особи забезпечують регулярну оцінку корупційних ризиків у її діяльності і здійснюють відповідні антикорупційні заходи. Для виявлення та усунення корупційних ризиків у діяльності юридичної особи можуть залучатися незалежні експерти, зокрема для проведення аудиту.

Матеріали справи не містять доказів на підтвердження наявності потенційного конфлікту інтересів з діяльністю юридичної особи, у зв`язку з призначенням директора ТОВ «Атомсервіс» Савченко О.М. Уповноваженим за реалізацію Антикорупційної програми, як і не встановлено прямої заборони вказаній посадовій особі бути призначеним Уповноваженим за реалізацію Антикорупційної програми.

Таким чином, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції, що у відповідача були відсутні підстави для відхилення пропозиції третьої особи.

При цьому, суд не приймає до уваги твердження позивача про встановлення замовником у Витязі з протоколу від 12.06.2023 підстав для відхилення пропозиції, а саме порушення п. 12.3 Оголошення, оскільки у даному рішенні судом вже встановлено, що тендерна пропозиція третьої особи відповідає вимогам пункту 12.3 Оголошення.

Колегія суддів звертає увагу, що відповідно до Витягу з протоколу від 12.06.2023, відповідач встановив, що пропозиція ТОВ «Атомсервіс» відповідає умовам, визначеним в Оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та вимогам до предмета закупівлі.

Щодо тверджень позивача про встановлення Замовником підстав для відхилення пропозиції ТОВ «Атомсервіс», у тому числі ознак ризикованості, колегія суддів зазначає таке.

Відповідно до п. 7. Особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, затверджених постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» від 11.11.2022 відповідальною за організацію та проведення оборонних закупівель може бути уповноважена особа/інша особа державного замовника та/або колегіальний орган, що утворюється державним замовником та складається не менше ніж із трьох осіб такого державного замовника. Порядок організації діяльності такого колегіального органу визначається державним замовником.

Наказом Міністерства оборони України від 29.12.2022 № 454 затверджено Положення про організацію діяльності колегіального органу Міністерства оборони України з питань оборонних закупівель (далі - Положення).

Склад колегіального органу Міноборони - комісії Міноборони з питань оборонних закупівель за напрямком тилового забезпечення затверджено наказом Міністра оборони України від 18.05.2023 № 291.

Відповідно до п. 3.1. Положення Колегіальний орган під час здійснення оборонних закупівель забезпечує реалізацію таких функцій, зокрема: організація та проведення оборонних закупівель для потреб оборони; розгляд пропозицій постачальників на відповідність кваліфікаційним критеріям, викладеним у ст. 16 Закону № 922-VIII, та іншим вимогам замовника; визначення серед пропозицій постачальників найбільш економічно вигідної пропозиції; об`єктивний та чесний вибір переможця закупівлі; здійснення інших дій, передбачених нормативно-правовими актами з питань закупівель, та цим Положенням.

Разом з тим, п. 1.8 Положення передбачено, що перед наданням Колегіальному органу на розгляд пропозицій постачальників керівник структурного підрозділу забезпечує їх надсилання до Директорату економічного аналізу і планування Міністерства оборони України та Управління з питань запобігання та виявлення корупції Міноборони для здійснення ними перевірки інформації про потенційного контрагента, в порядку визначеному розділом 2-1 Інструкції з підготовки, погодження, укладення, реєстрації, обліку, зберігання та контролю за виконанням договорів, що укладаються від імені Міністерства оборони України, затвердженої наказом Міноборони від 29.12.2020 № 500.

Пунктом 2-1 Інструкції передбачено здійснення перевірки інформації про контрагента на наявність ознак ризиковості. За результатами проведення такої перевірки інформується Колегіальний орган Міноборони. Зазначена інформація була доведена до Колегіального органу листами, про що відповідно було зазначено у протоколах Колегіального органу та проаналізовано з урахуванням положень Закону № 922-VIII, зокрема щодо переліку підстав відхилення пропозиції учасника визначених ч. 14 ст. 14 Закону, який є вичерпним. Наявність інформації про ризик не є підставою для відхилення пропозиції учасника.

Крім того, як правильно наголосив суд першої інстанції, єдиним критерієм оцінки пропозиції є ціна.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що під час проведення спрощеної закупівлі та визначення ознак ризикованості Колегіальний орган Міноборони та відповідні структурні підрозділи Міноборони діяли у межах повноважень та у спосіб, визначені їх Положеннями та чинним законодавством.

Таким чином, доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, які призвели до неправильного вирішення справи, тобто прийняте рішення відповідає матеріалам справи та вимогам закону, і не підлягає скасуванню.

Згідно ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Керуючись ст. ст. 243, 250, 308, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ» - залишити без задоволення.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 17 червня 2023 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий-суддя: Л.В. Губська

Судді: О.В. Карпушова

В.В. Файдюк

Джерело: ЄДРСР 111691458
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку