open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

Справа № 420/5407/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 червня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Потоцької Н.В.

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Строй опт» до Головного управління ДПС в Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Одеського окружного адміністративного суду знаходиться справа за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Строй опт» до Головного управління ДПС в Полтавській області, Державної податкової служби України, в якому позивач просить:

визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС в Полтавській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:

рішення №7911409/41481333 від 21.12.2022 року;

рішення №8021165/41481333 від 04.01.2023 року;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «СТРОЙ ОПТ»:

податкова накладна 5373 на суму 154931,82 грн;

податкова накладна 5523 на суму 100193,68 грн в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання таких накладних на реєстрацію.

Позовні вимоги обґрунтовані наступним.

Відповідно до приписів п. 201.10. ст.201 ПКУ позивачем складені податкові накладні та направлені для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно отриманих квитанцій податкові накладні прийняті, але реєстрацію зупинено, та зазначено підстави зупинення, зокрема вказано, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПКУ реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, оскільки «Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8310, 73.20, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.»

Податковим органом запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Такі пояснення з копіями документів були надані, проте Комісією ГУ ДПС в Полтавській області прийняті рішення з відмовою реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з: ненаданням платником податку копій документів:

первинних документів щодо постачання/придбання товарів/ послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, (документи, які не надано, підкреслити).

У вказаних Рішеннях документи, які нібито не надані, не підкреслено.

Окремо позивач зазначив, що документи та інші дані, що спростовують реальність здійснення господарської операції, яка відображена в податковому обліку, повинні оцінюватися з урахуванням специфіки кожної господарської операції - умов перевезення, зберігання товарів, зміст послуг, що надають тощо. При цьому сама собою наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податку у зв`язку з його господарською діяльністю мали місце.

Позивач наголошує, що вказані вище рішення не містять конкретної інформації щодо причин та підстав для їх прийняття, в них не зазначено які саме документи складені з порушенням законодавства та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, а також наполягає на тому що контролюючому органу разом з поясненнями надані всі необхідні пакети документів, які підтверджують реальність господарських операцій.

Позивач вважає, що господарські операції, за результатами яких складено податкові накладні, мають реальний характер, відтак рішення є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Процесуальні дії.

Ухвалою суду від 21.03.2023 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку ст. 262 КАС України).

Ухвалою суду від 28.03.2023 року відмовлено у задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС в Полтавській області за вхід. №ЕС/2512/23 від 24.03.2023 року про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

30.03.2023 року до суду за вхід. №ЕС/2755/23 надійшов відзив на позов Відповідачів, в якому наголошено на наступному.

В ході опрацювання поданих копій первинних документів до податкових накладних:

від 20.12.2021 р. №5373, виписаної на адресу ТОВ «Форматстрой» на реалізацію товарів штрокого асортименту, встановлено, що до повідомлення платником не надано документів, що підтверджують навантаження/розвантаження товару. Крім того, платник надав замовлення №648527 від 15.12.2021 р. від ТОВ «Трейдстронг» , що не відповідає господарській операції з ТОВ «Форматстрой»;

від 31.12.2021 р., складеної з контрагентом ТОВ «АРДОР-ТРЕЙД» щодо надання послуг з просування товарів, встановлено, що до повідомлення платником не надано додаток 1 до додаткової угоди від 28.12.2020 р. №2 до Договору надання послуг по організації просування товарів №533-2021/М від 24.12.2020 р., в якому визначено асортимент товару «новинок» товарів. Крім того, не надано розрахунок, на підставі якого визначена вартість послуг з просування товарів. Також, платником надано платіжне доручення, яке не містить обов`язкових реквізитів, а саме: підпису уповноваженої особи та відбитку штампу банківської установи, чим порушено ст. 40 розділу IV Закону України «Про платіжні послуги».

Також, у ТТН від 20.12.2021 р. №20/12-8 відсутні підписи водія, відомості про вантажно-розвантажувальні операції.

Щодо невизначеності у квитанціях конкретної інформації та конкретного переліку первинних документів, що мав би надаватися разом з поясненнями, відповідач зазначив, що Порядок №1165 не містить вимог щодо зазначення вичерпного переліку документів, оскільки перелік документів, що наявний у платника податків не може бути відомий контролюючому органу.

Також чинним законодавством України визначено поняття «первинних» та «розрахункових» документів, їх перелік, що виключає обставину «нерозуміння» позивачем переліку таких документів.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Товариство з обмеженою відповідальністю «Строй опт» зареєстроване 26.07.2017 за юридичною адресою: Україна, 73000, Херсонська обл., місто Херсон, вулиця Шенгелія, будинок 3-А, код ЄДРПОУ 41481333.

Види діяльності: основний: 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; інші: 27.40 Виробництво електричного освітлювального устаткування; 31.09 Виробництво інших меблів; 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; 52.10 Складське господарство; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 73.20 Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки; 46.17 Діяльність посередників у торгівлі продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 46.31 Оптова торгівля фруктами й овочами; 46.33 Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами; 46.34 Оптова торгівля напоями; 46.36 Оптова торгівля цукром, шоколадом і кондитерськими виробами; 46.37 Оптова торгівля кавою, чаєм, какао та прянощами; 46.38 Оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками; 46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 47.21 Роздрібна торгівля фруктами й овочами в спеціалізованих магазинах; 47.22 Роздрібна торгівля м`ясом і м`ясними продуктами в спеціалізованих магазинах; 47.23 Роздрібна торгівля рибою, ракоподібними та молюсками в спеціалізованих магазинах; 47.24 Роздрібна торгівля хлібобулочними виробами, борошняними та цукровими кондитерськими виробами в спеціалізованих магазинах; 47.25 Роздрібна торгівля напоями в спеціалізованих магазинах; 47.29 Роздрібна торгівля іншими продуктами харчування в спеціалізованих магазинах.

В рамках укладених з контрагентами договорів, за фактом здійснення господарських операцій, ТОВ «Строй опт» було складено на надіслано на реєстрацію в ЄРПН відповідні податкові накладні, зокрема:

Податкова накладна №5373 від 20.12.2021 р. на суму 154 931,82 грн.

15.01.2022 року результатами обробки податкової накладної від 20.12.2021 р. №5373 на суму 154931,82 грн., виписаної на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Форматстрой» сформовано квитанцію про зупинення реєстрації №9419781481, у якій зазначено:

«Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 20.12.2021 №5373 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ ДКПП товару/послуг 8310 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.».

17.12.2022 року ТОВ «Строй опт» направило до ГУ ДПС в Херсонській області, АРК та м. Севастополі повідомлення з поясненнями №2 щодо ПН №5373, в якому зазначило:

«Надаємо письмове пояснення про здійснення операцій по податковій накладній №5373 від 20.12.2021 (реєстраційний № 9419781481 від 15.01.2022) на загальну суму 154931,82 грн., в т.ч. ПДВ 25821,97 грн., реєстрація якої зупинена: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8310, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

ТОВ «СТРОЙ ОПТ» (код 41481333) в межах господарської діяльності займається оптовою торгівлею (код 46.90 «Неспеціалізована оптова торгівля» згідно з ДК 016:2010) різних видів товарів (будівельні товари, господарчі товари, товари для гігієни, автотовари, скіни, МДФ, побутова техніка, лакофарбна продукція та багато іншого). Цей вид діяльності для підприємства є основним. Відповідно, для здійснення основного виду діяльності підприємство закуповує товари з метою подальшого перепродажу та отримання прибутку. Відповідно, для здійснення основного виду діяльності підприємство закуповує товари з метою подальшого перепродажу та отримання прибутку.

Засновником Товариства є ОСОБА_1 .

Статутний капітал товариства становить 20 млн. грн.

Виконання господарської діяльності забезпечено трудовими ресурсами - середня чисельність працюючих у грудні 2021 р. склала 21 особу, середня зарплата згідно штатного розкладу.

ТОВ «СТРОЙ ОПТ» не має філій, дочірніх підприємств тощо. Не здійснює ліцензійної діяльності.

У своїй діяльності підприємство використовує орендовані приміщення у ТОВ «ПМК-19» (код за ЄДРПОУ 21284591), як для офісу так і для зберігання товарів, за договорами (додаються):

- № АП29/01-02 від 01.01.2021 р. - складське приміщення за адресою: м. Херсон, вул. Кольцова, б. 57 (загальна балансова вартість - 3970070,04 грн., площа - 1636,4 м2)

- № АП29/06-01 від 26.06.2020 - офісне приміщення за адресою: м. Херсон, вул. Шенгелія, 3 а (загальна балансова вартість - 79736,46 грн., площа - 20,4 м2)

- № АП12/05-11 від 01.11.2020 - складське приміщення за адресою: м. Херсон, Миколаївське шосе 5 км (загальна балансова вартість - 628235,00 грн., площа-380,0 м2)

- № АП 19/02-12 від 01.12.2020 - складське приміщення за адресою: м. Херсон, вул. Кольцова, 57 (загальна балансова вартість - 2136325,00 грн., площа- 339,28 м2).

Для доставки товару залучається найманий транспорт сторонніх перевізників за договорами перевезення.

Взаємовідносини ТОВ «СТРОЙ ОПТ» з ТОВ «Форматстрой» регулюються умовами визначеними у Договорі постачання № СО-78 від 01.09.2020 р. (додається) за яким:

- кількість, ціна, асортимент товару визначаються відповідно до видаткових накладних;

- поставка товару здійснюється за домовленістю сторін;

- термін дії договору подовжується на наступний календарний рік на умовах Договору, якщо за один місяць до дати завершення дії договору жодна із Сторін не заявить про намір його розірвання.

15.12.2021 р ТОВ «СТРОЙ ОПТ» отримало від ТОВ «Форматстрой» (код за ЄДРПОУ 43490922) замовлення на товар № 648527 від 15.12.2021. (додається)

20.12.2021 р. ТОВ «СТРОЙ ОПТ» реалізувало товар на адресу ТОВ «Форматстрой» (код за ЄДРПОУ 43490922) за видатковою накладною №1919 від 20.12.2021 р. (додається) на загальну суму 154931,82 грн., в т.ч. ПДВ 25821,97 грн. У зв`язку з чим було складено податкову накладну № 5373 від 20.12.2021 р. Доставка товару здійснювалася за рахунок покупця ТОВ «Форматстрой» перевізником ТОВ «Строительний Бум» за ТТН №20/12-8 від 20.12.2021 р. (додається).

Реалізований товар був придбаний у постачальника:

- Товар з кодом УКТЗЕД 8310 (Брелок "Дельфіни і сонечко" металевий з емаллю 14954-6) ФОП ОСОБА_2 (ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) відповідно до Договору постачання №3 від 01.09.2017 р. за видатковою накладною № 280 від 07.12.2021 (додаються).

Таким чином, просимо прийняти позитивне рішення про реєстрацію податкової накладної №5373 від 20.12.2021 року (реєстраційний №9419781481 від 15.01.2022) .

Додатки (в електронному вигляді):

1. Договір оренди № АП29/01-02 від 01.01.2021 р.

2. Договір оренди № АП19/02-12 від 01.12.2020 р.

3. Договір оренди № АП12/05-11 від 01.11.2020 р.

4. Договір оренди № АП29/06-01 від 26.06.2020 р.

5. Договір поставки № СО-78 від 01.09.2020 р

6. Договір постачання № 3 від 01.09.2017 р.

7. Договір на перевезення вантажів автомобільним транспортом № 2 від 15.01.2018 р.

8. Заявка на товар № 648527 від 15.12.2021

9. Видаткова накладна № 1919 від 20.12.2021 р.

10. Видаткова накладна № 280 від 07.12.2021 р.

11. ТТН №20/12-8 від 20.12.2021 р.

12. Виписка з банку № 526 від 11.01.2022 р.

13. Акт сверки

14. Витяг з Оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 ТОВ Строй Опт за грудень 2021р.

15. Пояснення №2 від 17.12.2022».

Згідно протоколу засідання Комісії від 21.12.2022 №181, за результатами опрацювання копій первинних документів, поданих на розгляд Комісії ТОВ «Строй опт» до податкової накладної від 20.12.2021 р. №5373, виписаної на адресу ТОВ «Форматстрой» на реалізацію товарів штрокого асортименту, встановлено, що до повідомлення платником не надано документів, що підтверджують навантаження/розвантаження товару. Крім того, платник надав замовлення №648527 від 15.12.2021 р. від ТОВ «Трейдстронг», що не відповідає господарській операції з ТОВ «Форматстрой».

21.12.2022 року ТОВ «Строй опт» отримало Рішення №7911409/41481333 про відмову в реєстрації податкової накладної у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, зокрема, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування. У графі «Додаткова інформація» зазначено: «До повідомлення платником не надано документів, що підтверджують навантаження/розвантаження товару. Крім того, платник надав замовлення №648527 від 15.12.2021 р. від ТОВ «Трейдстронг», що не відповідає господарській операції з ТОВ «Форматстрой».

Податкова накладна №5523 від 31.12.2021 р. на суму 100193,68 грн.

15.01.2022 року результатами обробки податкової накладної від 31.12.2021 р. №5523 на суму 100193,68 грн., виписаної на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Ардор-Трейд» сформовано квитанцію про зупинення реєстрації №9419702401, у якій зазначено:

«Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 20.12.2021 №5373 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ ДКПП товару/послуг 73.20 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.».

30.12.2022 року ТОВ «Строй опт» направило до ГУ ДПС в Херсонській області, АРК та м. Севастополі повідомлення з поясненнями №10 щодо ПН №5523, в якому зазначило:

«Надаємо письмове пояснення про здійснення операцій по податковій накладній №5523 від 31.12.2021 р. (реєстраційний №9419702401 від 15.01.2022 р.) на загальну суму 100193,68 грн., в т.ч. ПДВ 16698,95 грн., реєстрація якої зупинена: Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 73.20, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

ТОВ «СТРОЙ ОПТ» (код 41481333) в межах господарської діяльності займається оптовою торгівлею (код 46.90 «Неспеціалізована оптова торгівля» згідно з ДК 016:2010) різних видів товарів (будівельні товари, господарчі товари, товари для гігієни, автотовари, скіни, МДФ, побутова техніка, лакофарбна продукція та багато іншого). Цей вид діяльності для підприємства є основним. Відповідно, для здійснення основного виду діяльності підприємство закуповує товари з метою подальшого перепродажу та отримання прибутку.

Одним з основних видів діяльності ТОВ «СТРОЙ ОПТ» є послуги з просування товарів (73.20 Послуги з дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки) що надаються постачальникам.

Засновником Товариства є ОСОБА_1 .

Статутний капітал товариства становить 20 млн. грн.

Виконання господарської діяльності забезпечено трудовими ресурсами - середня чисельність працюючих у грудні 2021г склала 21 особу, середня зарплата згідно штатного розкладу.

ТОВ «СТРОЙ ОПТ» не має філій, дочірніх підприємств тощо. Не здійснює ліцензійної діяльності.

У своїй діяльності підприємство використовує орендовані приміщення у ТОВ «ПМК-19» (код за ЄДРПОУ 21284591), як для офісу так і для зберігання товарів, за договорами (додаються):

- № АП29/01-02 від 01.01.2021 р. - складське приміщення за адресою: м. Херсон, вул. Кольцова, б. 57 (загальна балансова вартість - 3970070,04 грн., площа - 1636,4 м2)

- № АП29/06-01 від 26.06.2020 - офісне приміщення за адресою: м. Херсон, вул. Шенгелія, 3 а (загальна балансова вартість - 79736,46 грн., площа - 20,4 м2)

- № АП12/05-11 від 01.11.2020 - складське приміщення за адресою: м. Херсон, Миколаївське шосе 5 км (загальна балансова вартість - 628235,00 грн., площа-380,0 м2)

- № АП 19/02-12 від 01.12.2020 - складське приміщення за адресою: м. Херсон, вул. Кольцова, 57 (загальна балансова вартість - 2136325,00 грн., площа- 339,28 м2).

Для доставки товару залучається найманий транспорт сторонніх перевізників за договорами перевезення.

Взаємовідносини ТОВ «СТРОЙ ОПТ» та ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ АРДОР-ТРЕЙД (код ЄДРПОУ 41558784) відповідно як Виконавця та Замовника регулюються умовами, визначеними у Договорі про надання послуг по організації просування товару № 533-2021/М від 24.12.2020 р. (додається), укладеного на виконання основного Договору поставки № 533 від 01.10.2018 р. (додається), за якими Виконавець надає наступні послуги, спрямовані на подальшу реалізацію Виконавцем товару, поставленого Замовником відповідно до Договору Поставки №533 від 01.10.2018 р. (додається):

- подальша централізована доставка товару, отриманого від Замовника за договором поставки, до мереж магазинів покупців, інших місць продажу, потенційним покупцям товару;

- вивантаження та переміщення товару замовника до зони прийому товару на складі;

- сортування, перепакування, передпродажна підготовка;

- переміщення обробленого товару до місць продажу та ін.

Надання послуг підтверджується Актом виконаних робіт.

Відповідно до Додаткової Угоди №2 від 28.12.2020 р. до Договору про надання послуг по організації просування товару №533-2021/М від 24.12.2020 р. Розрахунковим періодом при визначені вартості послуг Сторони домовились вважати:

1) кожне півріччя 2021р 1 (один) рік. Вартість наданих послуг складає 6% (шість ), від суммі реалізованого товару на протязі перших 6 місяців з моменту поставки нового товару «новинки»

4% (чотири) від суми реалізованого та оплаченого товару після закінчення перших 6 місяців з моменту поставки нового товару «новинки».

2) 1 (один) рік.

Вартість наданих послуг складає 4% (чотири ), від суммі реалізованого та оплаченого товару в розрахунковий період.

За звітний період - з 01.01.2021 р. по 31.12.2021 р. між ТОВ «СТРОЙ ОПТ» та ТОВ "АРДОР-ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 41558784) складено Акт надання послуг №1972 від 31.12.2021 р. (додається) про виконання Послуг допоміжних щодо організації прасування товару за період з 01.07.2021 р. по 31.12.2021 р. на загальну суму 79735,116 грн., в т.ч. ПДВ 13289,186 грн. (код послуги згідно з ДКПП 73.20), відповідно до якого Послуги надані вчасно та в повному об`ємі, Замовник претензій по обсягу, якості та строкам виконання робіт (надання послуг) не має.

з 01.01.2021 р. по 31.12.2021 р. на загальну суму 20458,56 грн., в т.ч. ПДВ 3409,76 грн. (код послуги згідно з ДКПП 73.20), відповідно до якого Послуги надані вчасно та в повному об`ємі, Замовник претензій по обсягу, якості та строкам виконання робіт (надання послуг) не має.

Послуги оплачені Замовником 19.01.2022 р. згідно платіжного доручення №23858 від 19.01.2022 р. (додається). На підставі підписаного сторонами Акту надання послуг була складена податкова накладна № 5523 від 31.12.2021 р. (реєстраційний № 9419702401 від 15.01.2022 р.) на загальну суму 100193,68 грн., в т.ч. ПДВ 16698,95 грн.,

Таким чином, просимо прийняти позитивне рішення про реєстрацію податкових накладних № 5523 від 31.12.2021 р. (реєстраційний № 9419702401 від 15.01.2022 р.) на загальну суму 100193,68 грн., в т.ч. ПДВ 16698,95 грн.,

Додатки (в електронному вигляді):

1. Договір оренди № АП29/01-02 від 01.01.2021 р.

2. Договір оренди № АП19/02-12 від 01.12.2020 р.

3. Договір оренди № АП12/05-11 від 01.11.2020 р.

4. Договір оренди № АП29/06-01 від 26.06.2020 р.

5. Договір про надання послуг по організації просування товару №533-2021/М від 24.12.2020 р

6. Договір поставки №533 від 01.10.2018

7. Акт надання послуг № 1972 від 31.12.2021

8. Платіжне доручення № 23858 від 19.01.2022

9. Додаткова угода №2 від 28.12.2020».

Згідно протоколу засідання Комісії від 04.01.2023 №3, за результатами опрацювання копій первинних документів, поданих на розгляд Комісії ТОВ «Строй опт» до податкової накладної від 21.12.2021 р. №55523, виписаної на адресу ТОВ «Ардор-Трейд» на реалізацію товарів штрокого асортименту, встановлено, що до повідомлення платником не надано додаток 1 до додаткової угоди від 28.12.2020 р. №2 до Договору надання послуг по організації просування товарів №533-2021/М від 24.12.2020 р., в якому визначено асортимент товару «новинок» товарів. Крім того, не надано розрахунок, на підставі якого визначена вартість послуг з просування товарів. Також, платником надано платіжне доручення, яке не містить обов`язкових реквізитів, а саме: підпису уповноваженої особи та відбитку штампу банківської установи, чим порушено ст. 40 розділу IV Закону України «Про платіжні послуги».

04.01.2023 року ТОВ «Строй опт» отримало Рішення №8021165/41481333 про відмову в реєстрації податкової накладної у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, зокрема, договорів, зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них.

У графі «Додаткова інформація» зазначено: «не надано додаток 1 до додаткової угоди від 28.12.2020 р. №2 до Договору надання послуг по організації просування товарів №533-2021/М від 24.12.2020 р., в якому визначено асортимент товару «новинок» товарів. Крім того, не надано розрахунок, на підставі якого визначена вартість послуг з просування товарів. Також, платником надано платіжне доручення, яке не містить обов`язкових реквізитів, а саме: підпису уповноваженої особи та відбитку штампу банківської установи, чим порушено ст. 40 розділу IV Закону України «Про платіжні послуги».

Також суд зазначає наступне.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб (пункт 3). Крім того, підпунктом 2 пункту 4 вказаного Указу постановлено Кабінету Міністрів України невідкладно забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України.

Указом Президента України від 14 березня 2022 року № 133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України від 18 квітня 2022 року № 2593/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 21 квітня 2022 року № 2212-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України від 17 травня 2022 року № 341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 22 травня 2022 року № 2263-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 22 травня 2022 року № 2263-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 7 листопада 2022 року № 757/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 22 травня 2022 року № 2263-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 6 лютого 2023 року № 58/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 7 лютого 2023 року №2915-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.

Окрім введення воєнного стану на всій території України, суд підкреслює факт окупації м. Херсона та Херсонської області військовими формуваннями російської федерації починаючи з березня 2022 року, у зв`язку з чим ТОВ «Строй опт» було обмежене у вільному доступі до приміщень та документів за місцем реєстрації в м. Херсон.

Сам факт тимчасової окупації м. Херсона є загальновідомим на не підлягає доказуванню.

Крім того, факт тимчасової окупації м. Херсона підтверджується, зокрема, наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №89 від 11.05.2022 року, яким до Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), віднесено в тому числі й м. Херсон.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ВИСНОВКИ СУДУ

Статтями 1 і 8 Конституції України проголошено, що Україна є правовою державою, де діє верховенство права.

У ч. 2 ст. 19 Конституції України згадано, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

При цьому, у ч.1 ст.68 Конституції України також згадано, що кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.

Отже, усі без виключення суб`єкти права на території України зобов`язані дотримуватись існуючого у Державі правового порядку, а суб`єкти владних повноважень (органи публічної адміністрації) додатково обтяжені ще й обов`язком виконувати доведені законом завдання виключно за наявності приводів та способом, чітко обумовленими законом.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Спеціальним законом з питань оподаткування, який встановлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України (далі ПК України).

Згідно підпунктів а, б пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умов щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно із пунктом 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Пунктом 201.7 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Згідно з пунктом 74.2 статті 74 Податкового кодексу України, в ЄРПН забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних в ЄРПН.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165 (набрання чинності, відбулась 01.02.2020), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).

Судом встановлено, що зупинення реєстрації податкових накладних, відповідно до квитанцій стала відсутність кодів УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8310 та 73.20 в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Водночас, на момент формування квитанцій, якими зупинено реєстрацію податкових накладних, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.

Пункт 1 додатку 3 до Порядку №1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій наступне: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Відтак, аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.

Однак, відсутність у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій. Зокрема, контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги, зазначених у податкових накладних/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС, що свідчить про необґрунтованість такої квитанції.

Відтак, квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не відповідають вимогам, що встановлені до них пунктом 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкових накладних в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

Крім того, у квитанціях не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.

Водночас, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520).

Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Разом із тим, пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).

Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Судом встановлено, що позивачем подані документи які пояснюють реальність господарських операцій, які перелічені вище.

Окрім того, у постановах від 12 листопада 2019 року у справі №816/2183/18, від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18, від 18 лютого 2020 року у справі №360/1776/19, від 27 квітня 2020 року у справі №360/1050/19, від 18 червня 2020 року у справі №824/245/19-а та ряду інших суд касаційної інстанції наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

При цьому, слід також зазначити, що Резолюцією Комітету Міністрів Ради Європи 77 (31) від 28.09.1977 урядам держав-членів рекомендовано керуватися у своєму праві й адміністративній практиці принципами, які наводяться у додатку до цієї резолюції.

Ці принципи застосовуються для захисту осіб, як фізичних, так і юридичних, в адміністративних процедурах відносно будь-яких індивідуальних заходів або рішень, які були прийняті в ході здійснення публічної влади і які за своїм характером безпосередньо впливають на їхні права, свободи або інтереси (адміністративні акти).

В ході реалізації цих принципів слід ураховувати належним чином вимоги щодо належного та ефективного управління, а також інтереси третіх сторін та основні публічні інтереси. У випадках, коли вимоги зумовлюють необхідність внесення змін або вилучення одного чи більше принципів у конкретних випадках або в специфічних сферах публічної адміністрації, слід докласти всіх можливих зусиль, відповідно до фундаментальних цілей цієї резолюції, для досягнення якомога вищого ступеня справедливості.

Такими принципами, згідно з Додатком до Резолюції, зокрема, є:

- право бути вислуханим, що означає, що щодо будь-якого адміністративного акта, який за своїм характером може несприятливо впливати на права, свободи або інтереси особи, така особа може пред`явити факти й аргументи та, у відповідних випадках, докази, що будуть ураховані адміністративним органом;

- виклад мотивів, що означає, що якщо адміністративний акт є таким, що за своїм характером несприятливо впливає на права, свободи або інтереси особи, така особа отримує інформацію про мотиви, на яких він ґрунтується. Інформація про мотиви зазначається в акті або передається відповідній особі, за її запитом, у письмовій формі протягом розумного строку.

З урахуванням наведеного, суд зазначає, що дії Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області по прийняттю спірних рішень, в яких не наведені мотиви його ухвалення та не зазначені підстави неврахування наданих позивачем документів та пояснень, свідчать про порушення відповідачем як принципу належного урядування, так і принципів, закріплених в Резолюції Комітету Міністрів Ради Європи 77 (31) від 28.09.1977, свідчать про непрозорість та непередбачуваність дій відповідача, що перешкоджають можливості платника податків планувати в подальшому свою господарську діяльність.

Окремо суд також зазначає, що частиною першою статті 36 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» передбачено, що Верховний Суд є найвищим судом у системі судоустрою України, який забезпечує сталість та єдність судової практики у порядку та спосіб, визначені процесуальним законом.

Відповідно до частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Згідно з частини шостої статті 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.

Верховним Судом 30.05.2023 року прийнято постанову у справі №500/889/21, якою підтверджено сталу практику застосування норм права, які врегульовують спірні правовідносини:

«Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу.

Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.

Суди попередніх інстанцій у даній справі надали відмінну оцінку обставинам щодо надання позивачем документів стосовно його операцій із контрагентами.

Так, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що контролюючим органом визначено загальні підстави прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної та не містить конкретної інформації щодо причин та підстав його прийняття. Водночас, контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.

При прийнятті постанови про відмову в позові суд апеляційної інстанції виходив з того, що судом при дослідженні правомірності оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної підлягають врахуванню лише документи, що подавались платником податків безпосередньо суб`єкту владних повноважень, який приймав відповідне рішення. Також поза увагою суду залишились доводи Головного управління ДПС у Тернопільській області, наведені у відзиві на позовну заяву, щодо неможливості на підставі наданих доказів встановити наявність у ФОП ОСОБА_1 достатніх трудових ресурсів та техніки для обробки ґрунту, посіву та збору урожаю, про відсутність відомостей про посівні площі для сільськогосподарських культур та про можливість зберігання протягом тривалого часу мінеральних добрив у зв`язку з неподанням складських документів. Матеріали справи не містять належних і достатніх доказів на спростування висновків контролюючого органу. Натомість, відповідачем ГУ ДПС у Тернопільській області, як суб`єктом владних повноважень, наведено відповідні мотиви прийняття спірного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної Комісією Головного управління ДПС у Тернопільській області на підставі наданого позивачем переліку документів, а відтак, підтверджено правомірність рішення податкового органу.

Верховний Суд, насамперед, звертає увагу на те, що при розгляді таких спорів судами, крім іншого, має бути встановлено настання обставин, якими обумовлено обов`язок платника податків скласти податкові накладні та зареєструвати їх в ЄРПН…

Слід зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податку на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

Платником податків надано до податкового органу первинні документи які на його переконання є належними та достатніми для підтвердження здійснення ним господарських операцій.

Суд також звертає увагу на те, що у випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Верховний Суд у постанові від 03.11.2021 у справі №360/2460/20 за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Колегія суддів звертає увагу, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним. Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21.05.2019 у справі № 0940/1240/18, від 10.04.2020 у справі № 819/330/18 та від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а. При цьому, Верховний Суд у постанові від 05.01.2021 у справі № 640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком №1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України.

Як встановлено судом першої інстанції, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної не відповідає вимогам, що встановлені до неї пунктом 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, із розрахованим показником за цим критерієм, якому відповідає платник податку.

Крім того, у квитанції не конкретизовано, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою.

Відповідно до викладеного та враховуючи встановлені обставини цієї справи суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про те, що подані позивачем документи для реєстрації спірних податкових накладних підтверджують зазначені у них дані та є достатніми для прийняття рішень про їх реєстрацію в ЄРПН».

Від наведених вище правових висновків Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах палата, об`єднана палата або Велика Палата Верховного Суду у відповідності до статті 346 КАС не відступала, а тому підстав для їх неврахування при вирішенні даного спору немає.

Таким чином, за наведених вище обставин суд дійшов висновку, що рішення №7911409/41481333 від 21.12.2022 р та №8021165/41481333 від 04.01.2023 р. є протиправними та підлягають скасуванню.

З приводу позовної вимоги щодо зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати подані податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, то варто звернути увагу на таке.

Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.

Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому, датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.

Проте, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних №5373 від 20.12.2021 р. та №5523 від 31.12.2021 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.

Захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

При цьому, судом враховується, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Відповідно до пункту 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.

Суд бере до уваги правову позицію, яка висвітлена в п. 9 мотивувальної частини рішення Конституційного суду України від 30.01.2003 р. № 3-рп/2003, а саме: «Правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах. Загальною декларацією прав людини 1948 року передбачено, що кожна людина має право на ефективне поновлення в правах компетентними національними судами у випадках порушення її основних прав, наданих їй конституцією або законом (стаття 8). Право на ефективний засіб захисту закріплено також у Міжнародному пакті про громадянські та політичні права (стаття 2) і в Конвенції про захист прав людини та основних свобод (стаття 13)».

Суд зазначає, що дії щодо зупинення реєстрації вчинено держателем ЄРПН Державною податковою службою України, а рішення про відмову у реєстрації ПН в ЄРПН прийнято Головним управлінням ДПС у Полтавській області.

Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації в ЄРПН податкових накладних, ознак щодо порушення позивачем вимог законодавства щодо складення податкових накладних немає, відтак є достатні підстави для прийняття рішення про реєстрацію таких.

Таким чином, позовна вимога щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, підлягає задоволенню.

Відтак, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єктів владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку, що за наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Відповідно до ч.2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Згідно з ч.1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

При розв`язанні спору, суд зважає на практику Європейського суду з прав людини щодо застосування ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі за текстом - Конвенція; рішення від 21.01.1999р. у справі "Гарсія Руїз проти Іспанії", від 22.02.2007р. у справі "Красуля проти Росії", від 05.05.2011р. у справі "Ільяді проти Росії", від 28.10.2010р. у справі "Трофимчук проти України", від 09.12.1994р. у справі "Хіро Балані проти Іспанії", від 01.07.2003р. у справі "Суомінен проти Фінляндії", від 07.06.2008р. у справі "Мелтекс ЛТД (MELTEX LTD) та Месроп Мовсесян (MESROP MOVSESYAN) проти Вірменії") і тому надав оцінку усім обставинам справи, котрі мають юридичне значення для правильного вирішення спору, та дослухався до усіх аргументів сторін, які ясно і чітко сформульовані та здатні вплинути на результат вирішення спору.

Відповідно до ч. 1 ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З огляду на зазначене та згідно із ст.139 КАС України судові Товариства з обмеженою відповідальністю «СТРОЙ ОПТ» в загальній сумі 5370,00 грн., сплачені згідно платіжного доручення №7214 від 14.03.2023 року підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області.

Керуючись ст.ст. 2-9, 139, 241, 242-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Строй опт» до Головного управління ДПС в Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС в Полтавській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:

рішення №7911409/41481333 від 21.12.2022 року;

рішення №8021165/41481333 від 04.01.2023 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «СТРОЙ ОПТ»:

податкова накладна №5373 від 20.12.2021 р. на суму 154931,82 грн;

податкова накладна №5523 від 31.12.2021 р. на суму 100193,68 грн в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання таких накладних на реєстрацію.

Стягнути з Головного управління ДПС в Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Строй опт» суму судового збору у розмірі 5370,00 (п`ять тисяч триста сімдесят гривень) 00 коп. за подання адміністративного позову, сплаченого за платіжним дорученням №7214 від 14.03.2023 року.

Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Строй опт» (адреса: 673003, Херсонська обл., м. Херсон, вул. Шенгелія, буд. 3-А, ЄДРПОУ 41481333, телефон: 380986755809)

Головне управління ДПС в Полтавській області (адреса: 36000, м. Полтава, вул. Европейська, 4, ЄДРПОУ ВП: 44057192, ел. пошта: Poltava.official@tax.gov.ua, тел. 380532565000)

Державна податкова служба України (адреса: 04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393, електронна пошта: post@tax.gov.ua)

Головуючий суддя Потоцька Н.В.

Джерело: ЄДРСР 111657972
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку