open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 червня 2023 рокуЛьвівСправа № 300/1210/22 пров. № А/857/18231/22

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Святецького В.В.

суддів Гудима Л.Я., Довгополова О.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження у м. Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 26 травня 2022 року у справі № 300/1210/22 (головуючий суддя Шумей М.В., м. Івано - Франківськ) за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

У березні 2022 року ОСОБА_1 звернулася в суд з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, в якому просила: а) визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, яка полягає у відмові ОСОБА_1 в перерахунку розміру пенсії із застосуванням показника середньої заробітної плати в Україні за 2018-2020 року - 9118,81 грн на підставі довідки про заробітну плату та інші доходи №875 від 09.12.2020, довідки про заробітну плату та інші доходи №328 від 17.03.2021, виданих АТ «Прикарпаттяобленерго»;

б) зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити ОСОБА_1 перерахунок пенсії із застосуванням показника середньої заробітнрї плати в Україні за 2018-2020 роки - 9118, 81 грн на підставі довідки про заробітну плату та інші доходи №875 від 09.12.2020, довідки про заробітну плату та інші доходи №328 від 17.03.2021, виданих АТ «Прикарпаттяобленерго».

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 24.03.2021 звернулася до відповідача із заявою, в якій просила у відповідності до ч.4 ст.42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" здійснити перерахунок пенсії із застосуванням показника середньої заробітної плати. Позивач вважає, що довідки про заробітню плату та інші доходи за №875 від 09.12.2020 за 2019 рік та за №328 від 17.03.2021 за 2021 рік, які видані АТ "Прикарпаттяобленерго" є підставою для здійснення вказаного перерахунку. Звернула увагу суду, що у відповідності до ст.69 Закону 1788-XII пенсіонерам, які пропрацювали після призначення пенсій за віком або інвалідністю не менш як 2 роки з більш високим заробітком, ніж той, з якого було обчислено пенсію, встановлюється за заявою пенсіонера новий розмір пенсії виходячи з більш високого заробітку, який визначається за 2 роки роботи підряд після призначення пенсії відповідно до статей 64 - 67 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

Рішенням від 26 травня 2022 року івано-Франківський окружний адміністративний суд у задоволенні позову відмовив.

Не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції, ОСОБА_1 подала апеляційну скаргу, оскільки вважає, що рішення прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи.

В обґрунтування апеляційної скарги вказує на те, що суд не надав належної правової оцінки тим обставинам, що у відповідності до ч.3 ст. 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» при переведенні з одного виду пенсії на інший враховується заробітна плата (дохід) із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) попереднього виду пенсії, лише за бажанням особи. Однак, висловлене позивачкою в заяві від 24.03.2021 бажання на застосування показника заробітної плати за 2018-2020 року в сумі 918,81 грн відповідач не взяв до уваги, що свідчить про застосування такого показника на власний розсуд всупереч нормам чинного законодавства.

Таким чином, на переконання апелянта, пенсійний орган порушив її права на застосування при призначенні пенсії за віком згідно Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії.

Крім того, з покликанням на ст. ст. 40, 42 Закону - 1058 апелянт вказує на те, що механізм призначення і перерахунку пенсії різні. Перерахунок здійснюється із заробітної плати, з якої була обчислена пенсія, і з набуттям додаткового страхового стажу. В разі, коли після виходу на пенсію зарплата є меншою, аніж до її призначення, то в такому випадку враховується лише стаж, оскільки заробітна плата (дохід) може вплинути на коефіцієнт заробітної плати, що у свою чергу може призвести до зменшення пенсії.

Призначення пенсії вже відбулося, позивачка звернулася із заявою про перерахунок пенсії, а відповідач при проведенні перерахунку пенсії необґрунтовано не застосував показник заробітної плати за 2018-2020 роки.

З огляду на викладене, апелянти просять скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким адміністративний позов задовольнити повністю.

Відповідач правом подання письмового відзиву на апеляційну скаргу не скористався, що в силу вимог ч. 4 ст. 304 КАС України не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.

На підставі пункту 3 частини 1 статті 311 КАС України розгляд справи проводиться в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи скарги, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Суд встановив та матеріалами справи підтверджується, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Позивач 24.03.2021 звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області із заявою про перерахунок її пенсії у відповідності до ч.4 ст.42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" із застосуванням нового показника середньої заробітної плати у відповідності до довідок за №875 від 09.12.2020 за 2019 рік та за №328 від 17.03.2021 за 2021 рік.

Відповідач листом повідомив позивача, що у відповідності до ч.4 ст. 42 Закону № 1058-ІV у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, перерахунок пенсії проводиться з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу), з якої обчислена пенсія. Додатково зазначив, що з 01.04.2021 (у відповідності до поданої заяви 24.03.2021) ОСОБА_1 донараховано страховий стаж по 31.12.2020. Вказав, що підстав для застосування нового показника заробітної плати немає.

07 травня 2021 позивач звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області із заявою, в якій просила роз`яснити, з яких причин при проведенні перерахунку пенсії на підставі заяви від 24.03.2021 не було застосовано показник заробітної палати за 2018-2020 роки у сумі 9118,81 грн.

Відповідач листом від 20.05.2021 повідомив позивача, що Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області вже було розглянуто звернення ОСОБА_1 щодо перерахунку пенсії.

Позивач, вважаючи дії відповідача протиправними та такими, що порушують її право на належне пенсійне забезпечення, звернулася до суду за захистом своїх прав.

Відмовляючи в задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції керувався тим, що при перерахунку пенсії показник середньої заробітної плати залишається незмінним, тобто таким, яким він був на час призначення пенсії, а тому відсутні підстави для застосування показника середньої заробітної палати за 2018-2020 роки у сумі 9118,81 грн, тобто за три роки, що передують часу звернення позивачкою з заявою про перерахунок пенсії.

Надаючи правову оцінку обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, враховуючи межі перегляду, передбачені ст. 308 КАС України, апеляційний суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Основним законом, який визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, є Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 № 1058-IV (надалі - Закон № 1058-ІV), на підставі якого позивачці було призначено пенсію.

Алгоритм перерахунку пенсій визначений частиною 4 ст. 42 Закону № 1058-ІV.

Так, відповідно до ч. 4 ст. 42 Закону № 1058-ІV у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, перерахунок пенсії проводиться з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу), з якої обчислена пенсія.

За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) пенсії.

У разі якщо застрахована особа після призначення (перерахунку) пенсії має менш як 24 місяці страхового стажу, перерахунок пенсії проводиться не раніше ніж через два роки після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням страхового стажу після її призначення (попереднього перерахунку) та заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.

Якщо пенсіонер, який продовжував працювати, набув стажу, достатнього для обчислення пенсії відповідно до частини першої статті 28 цього Закону, за його заявою проводиться відповідний перерахунок пенсії незалежно від того, скільки часу минуло після призначення (попереднього перерахунку) пенсії, з урахуванням заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.

Органи Пенсійного фонду щороку з 1 квітня без додаткового звернення особи проводять перерахунок пенсії тим особам, які на 1 березня року, в якому здійснюється перерахунок, набули право на проведення перерахунку, передбаченого абзацами першим - третім цієї частини, на найбільш вигідних умовах. Порядок такого перерахунку пенсії встановлюється правлінням Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

З аналізу наведених норм слід дійти висновку, що перерахунок пенсії може проводитися через кожні два роки. За бажанням пенсіонера, перерахунок пенсії провадиться: в першому випадку - з додаванням страхового стажу та з урахуванням заробітку, з якого попередньо призначено (перераховано) пенсію, в тому числі за новий період; в другому випадку - з додаванням страхового стажу та заробітку із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час попереднього перерахунку пенсії (тобто не враховуються суми заробітної плати, отримані за додатково набутий стаж, а показник заробітної плати залишається на рівні попереднього перерахунку (призначення) пенсії).

Крім того, органи Пенсійного фонду зобов`язані автоматично проводити перерахунки пенсії щороку з 1 квітня без додаткового звернення особи у випадках, коли такі особи набули право на перерахунок пенсії.

При цьому, доцільність перерахунку пенсії з урахуванням і стажу, і зарплати, отриманої після призначення (попереднього перерахунку) пенсії, необхідно визначати в кожному конкретному випадку. Це обумовлено тим, що у разі перерахунку пенсії з урахуванням заробітної плати, одержаної після призначення (попереднього перерахунку) пенсії, будуть застосовуватися чинні норми статті 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" щодо збільшення страхового стажу для визначення мінімальної пенсії за віком та відповідного підвищення пенсії за страховий стаж для жінок понад 30 років, а для чоловіків - понад 35 років.

Судами встановлено, що ГУ ПФУ в Івано-Франківській області у відповідності до ст. 42 Закону №1058-IV згідно з поданою заявою провело перерахунок пенсії ОСОБА_1 з 01.04.2021 та донарахувало страховий стаж з 01.03.2019 по 31.12.2020, з урахуванням заробітної плати за період з 01.07.1995 по 30.06.2000 (згідно довідки) та з 01.07.2000 по 31.12.2010 (згідно даних реєстру застрахованих осіб).

Отже, при проведенні перерахунку пенсії ОСОБА_1 відповідач дотримався алгоритму перерахунку пенсії, передбаченого статтею 42 Закону №1058-IV, та здійснив перерахунок пенсії позивачу з додаванням страхового стажу.

За змістом частини другої статті 40 та частини четвертої статті 42 Закону №1058-IV передбачений у формулі визначення заробітної плати для обчислення пенсії (Зп = Зс х (Ск : К)) показник середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії (Зс), який використовується при призначенні пенсії, є величиною незмінною і не підлягає коригуванню при перерахунку пенсії з урахуванням страхового стажу, набутого після її призначення.

Зі змісту частини 4 статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" вбачається, що при обчисленні заробітної плати для перерахунку пенсії можуть бути змінені показники заробітної плати за періоди страхового стажу після призначення пенсії, але не визначено, за який календарний рік береться середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України. Виходячи з буквального тлумачення частини 2 статті 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" цей показник повинен бути незмінним, тобто таким, яким він був на час призначення пенсії.

Зважаючи на те, що пенсіонер має право обрати метод обчислення заробітної плати для перерахунку пенсії, в тому числі і з урахуванням заробітної плати, яку він отримував до моменту перерахунку пенсії, але не має права вимагати застосування показника середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, за певний календарний рік, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що відповідач обґрунтовано не застосував при перерахунку пенсії показник середньої заробітної плати в Україні за 2018-2020 роки.

Аналогічна позиція щодо застосування статей 40, 42 Закону № 1058-IV неодноразово висловлювалася Верховним Судом України, зокрема, у постановах від 20 березня 2012 року у справі №21-62а12, від 28 листопада 2012 року у справі № 21-382а12 та 04 грудня 2012 року (справа № 21-378а12), в яких суд зазначив, що перерахунок пенсії на підставі частини четвертої статті 42 Закону № 1058-IV здійснюється із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, та розраховується за формулою, наведеною в частині другій статті 40 цього Закону. При такому перерахунку зазначений показник середньої заробітної плати залишається незмінним, тобто таким, яким він був на час призначення пенсії.

Така правова позиція була висловлена в постановах Верховного Суду від 01 листопада 2018 року у справі № 804/9874/14 та від 13 червня 2019 року у справі №265/84/16-а.

За таких обставин та з врахуванням нормативно-правового регулювання спірних відносин, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про необґрунтованість позову, що є підставою для відмови в його задоволенні.

Наведені обставини спростовують доводи апеляційної скарги про невідповідність висновків суду першої інстанції фактичним обставинам, а тому апеляційний суд не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги.

Інші, зазначені позивачем в апеляційній скарзі обставини, окрім вищеописаних обставин, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин і норм матеріального права, а тому такі не вимагають детальної відповіді або спростування.

Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства (КАС) України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи вищенаведене, апеляційний суд визнає, що суд першої інстанції, вирішуючи даний публічно-правовий спір, правильно встановив обставини справи та ухвалив законне рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права, рішення суду першої інстанції ґрунтується на повно, об`єктивно і всебічно з`ясованих обставинах, доводи апеляційних скарг їх не спростовують, а тому підстав для скасування рішення суду першої інстанції немає.

Керуючись статтями 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 329 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 26 травня 2022 року у справі № 300/1210/22 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку лише з підстав, визначених в статті 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя В. В. Святецький судді Л. Я. Гудим О. М. Довгополов Повне судове рішення складено 15.06.2023.

Джерело: ЄДРСР 111628934
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку