open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 червня 2023 рокуЛьвівСправа № 140/8428/22 пров. № А/857/5749/23

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Заверухи О.Б.,

суддів Гінди О.М., Ніколіна В.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нововолинської міської ради на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 03 березня 2023 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нововолинської міської ради про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,

суддя (судді) в суді першої інстанції - Лозовський О.А.,

час ухвалення рішення - не зазначено,

місце ухвалення рішення - м. Луцьк,

дата складання повного тексту рішення - не зазначено,

В С Т А Н О В И В:

22 грудня 2022 року ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом до Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нововолинської міської ради (далі - УСЗН ВК Нововолинської міської ради), в якому просила: визнати протиправними дії щодо відмови в укладенні з нею договору про надання соціальних послуг з догляду на професійній основі за її сином ОСОБА_2 ; зобов`язати укласти з нею договір про надання соціальних послуг з догляду на професійній основі за її сином - ОСОБА_2 з 10 серпня 2022 року.

На обґрунтування позовних вимог зазначає, що звернулась до УСЗН ВК Нововолинської міської із заявою з проханням зареєструвати її, як особу, яка надає послуги з догляду за людиною з інвалідністю І групи (підгрупи А) ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який є її сином і потребує постійного догляду і вони пов`язані спільним побутом.

Вказує, що пройшла базовий курс навчання фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності, та склала іспит відповідно до Типової програми, затвердженої наказом Мінсоцполітики України від 15 березня 2021 року № 131, у Волинському обласному центрі соціальних служб, про що отримала довідку за № 0015/02-21 від 02 серпня 2022 року. Зазначає, що подала відповідачу копію довідки про проходження навчання № 0015/02-21 від 02 серпня 2022 року, видану Волинським обласним центром соціальних послуг, а також, відповідно до вимог Постанови № 1040, заяви про потребу у наданні соціальних послуг особою, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі - ОСОБА_2 та про згоду надавати соціальні послуги. Проте відповідач надав письмову відповідь від 07 вересня 2022 року № Ш-391 на її заяву, в якій зазначив про відмову в укладенні договору про надання соціальних послуг з догляду на професійній основі у зв`язку із обмеженістю фінансових ресурсів бюджету на виплату компенсації на надання соціальних послуг з догляду на професійній основі. Вважає таку відмову відповідача протиправною, такою, що суперечить чинному законодавству, порушує її конституційні права й охоронювані законом інтереси.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 03 березня 2023 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нововолинської міської ради щодо відмови в укладенні з ОСОБА_1 договору про надання соціальних послуг з догляду на професійній основі ОСОБА_2 . Зобов`язано Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нововолинської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про укладення договору про надання соціальних послуг з догляду на професійній основі ОСОБА_2 відповідно до вимог Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.10.2021 № 1040, та з урахуванням висновків суду.

Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що відмова позивачу в укладенні з нею договору про надання соціальних послуг з догляду на професійній основі ОСОБА_2 у зв`язку з обмеженістю фінансових ресурсів бюджету Нововолинської міської територіальної громади не ґрунтується на вимогах Закону і є протиправною, оскільки Порядком подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06 жовтня 2021 року № 1040 не передбачено такої підстави для відмови. З огляду на встановлені у справі обставини та наведені норми чинного законодавства України, що врегульовує спірні правовідносини, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що належним способом захисту прав позивача буде визнання протиправними дій Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нововолинської міської ради щодо відмови в укладенні з ОСОБА_1 договору про надання соціальних послуг з догляду на професійній основі ОСОБА_2 та зобов`язання повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про укладення договору про надання соціальних послуг з догляду на професійній основі ОСОБА_2 відповідно до вимог Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 жовтня 2021 року № 1040, та з урахуванням висновків суду.

Не погодившись з прийнятим рішенням, Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нововолинської міської ради подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Доводи апеляційної скарги обґрунтовує тим, що оскаржуване рішення є незаконним та необґрунтованим, прийняте з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи. Зокрема, зазначає, що у зв`язку з обмеженими можливостями бюджету Нововолинської міської територіальної громади, в умовах воєнного стану, відповідно до пункту 6 абзацу 4 Постанови КМУ від 06 жовтня 2021 року № 1040 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі», ОСОБА_2 було запропоновано скористатися послугою «Догляд вдома» від надавача соціальних послуг комунального сектору «Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)», проте відмови щодо надання соціальної послуги «Догляд вдома» від ОСОБА_2 до управління соціального захисту населення не надходило. Вказує, що до позовної заяви лист-відповідь про пропозицію скористатись послугою «Догляд вдома» від надавача соціальних послуг комунального сектору «Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)» ОСОБА_1 свідомо не додала. Зазначає, що відповідно до листа фінансового управління виконавчого комітету Нововолинської міської ради від 30 серпня 2022 року № 02-13/660, в умовах воєнного стану та враховуючи обмеженість фінансових ресурсів бюджету громади, додатково виділити кошти для надання соціальних послуг з догляду на професійній основі з бюджету міської територіальної громади немає можливості.

Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначено, що суд першої інстанції прийшов до обгрунтованого висновку про те, що відмова в укладенні договору про надання соціальних послуг з догляду на професійній основі ОСОБА_2 у зв`язку з обмеженістю фінансових ресурсів бюджету Нововолинської міської територіальної громади не ґрунтується на вимогах Закону і є протиправною, оскільки Порядком № 1040 не передбачено такої підстави для відмови.

Суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження) (п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України).

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу з наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обгрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши обставини справи та доводи апеляційної скарги, відзиву на апеляційну скаргу, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про те, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції, 13 грудня 2021 року ОСОБА_1 звернулась до УСЗН ВК Нововолинської міської ради із заявою про організацію та проведення навчання для надання соціальних послуг з догляду на професійній основі.

15 грудня 2021 року відповідачем направлено клопотання до Волинського обласного центру соціальних служб з проханням організації навчання у межах своїх повноважень.

24 червня 2022 року Волинський обласний центр соціальних служб повідомив про готовність розпочати навчання.

29 червня 2022 року ОСОБА_1 була направлена на навчання.

28, 29 липня та 01 серпня 2022 року ОСОБА_1 пройшла базовий курс навчання фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності, та склала іспит відповідно до Типової програми, затвердженої наказом Мінсоцполітики України від 15 березня 2021 року № 131, у Волинському обласному центрі соціальних служб, про що отримала довідку за № 0015/02-21 від 02 серпня 2022 року (а.с.13).

15 серпня 2022 року від ОСОБА_2 до УСЗН ВК Нововолинської міської ради надійшла заява про потребу у наданні соціальних послуг з догляду на професійній основі. До заяви додано копію довідки про проходження навчання № 0015/02-21 від 02 серпня 2022 року, видану Волинським обласним центром соціальних послуг, а також, відповідно до вимог Постанови № 1040 були подані заяви про потребу у наданні соціальних послуг особою, яка потребує надання соціальних послуги з догляду на професійній основі ОСОБА_2 та про згоду надавати соціальні послуги

Комісією, що діє на підставі розпорядження міського голови від 30 травня 2022 року № 69-ра «Про комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг», 16 серпня 2022 року здійснено комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб заявника. Відповідно до шкали оцінювання елементарних та складних дій ОСОБА_2 встановлена V група рухової активності та підтверджено потребу у наданні соціальних послуг з догляду (а.с.16-18).

У зв`язку з обмеженими можливостями бюджету Нововолинської міської територіальної громади, в умовах воєнного стану, відповідно до пункту 6 абзацу 4 Постанови КМУ від 06 жовтня 2021 року № 1040 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі», ОСОБА_2 було запропоновано скористатися послугою «Догляд вдома» від надавача соціальних послуг комунального сектору «Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)» (лист від 17 серпня 2022 року №1891/01) (а.с.29).

Відмови щодо надання соціальної послуги «Догляд вдома» від ОСОБА_2 до управління соціального захисту населення не надходило.

31 серпня 2022 року позивач подала до УСЗН ВК Нововолинської міської ради заяву, в якій просила надати письмову відповідь з поясненням причин відсутності підготовленого договору про надання соціальної послуги з догляду на професійній основі без здійснення підприємницької діяльності (а.с.19).

07 вересня 2022 року УСЗН ВК Нововолинської міської ради листом № Ш-391 на заяву позивача повідомило, за інформацією фінансового управління виконавчого комітету Нововолинської міської ради в умовах воєнного стану, враховуючи обмеженість фінансових ресурсів бюджету Нововолинської міської територіальної громади, виділити кошти для надання соціальних послуг з догляду на професійній основі не має можливості. Вказано, що у разі надходження коштів на виплату компенсації на надання соціальних послуг з догляду на професійній основі з позивачем буде укладено відповідний договір (а.с.20).

Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції прийшов до висновку про обґрунтованість позовних вимог в частині визнання протиправними дій відповідача щодо відмови в укладенні з позивачем договору про надання соціальних послуг з догляду на професійній основі ОСОБА_2 , а також зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача про укладення договору про надання соціальних послуг з догляду на професійній основі ОСОБА_2 відповідно до вимог Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 жовтня 2021 року № 1040, та з урахуванням висновків суду.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з наступних підстав.

Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Згідно з частиною першої статті 8 Закону України «Про соціальні послуги» суб`єктами системи надання соціальних послуг є:

1) уповноважені органи у сфері надання соціальних послуг;

2) отримувачі соціальних послуг;

3) надавачі соціальних послуг;

4) об`єднання працівників системи надання соціальних послуг;

5) об`єднання надавачів соціальних послуг;

6) об`єднання отримувачів соціальних послуг.

Згідно з пунктами 6, 10, 15 частини першої статті 1 Закону України «Про соціальні послуги» надавачі соціальних послуг - юридичні та фізичні особи, фізичні особи - підприємці, включені до розділу «Надавачі соціальних послуг» Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг; отримувачі соціальних послуг - особи/сім`ї, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах, яким надаються соціальні послуги; складні життєві обставини - обставини, що негативно впливають на життя, стан здоров`я та розвиток особи, функціонування сім`ї, які особа/сім`я не може подолати самостійно. Чинники, що можуть зумовити складні життєві обставини:

а) похилий вік;

б) часткова або повна втрата рухової активності, пам`яті;

в) невиліковні хвороби, хвороби, що потребують тривалого лікування;

г) психічні та поведінкові розлади, у тому числі внаслідок вживання психоактивних речовин;

ґ) інвалідність;

д) бездомність;

е) безробіття;

є) малозабезпеченість особи;

ж) поведінкові розлади у дітей через розлучення батьків;

з) ухилення батьками або особами, які їх замінюють, від виконання своїх обов`язків із виховання дитини;

и) втрата соціальних зв`язків, у тому числі під час перебування в місцях позбавлення волі;

і) жорстоке поводження з дитиною;

ї) насильство за ознакою статі;

й) домашнє насильство;

к) потрапляння в ситуацію торгівлі людьми;

л) шкода, завдана пожежею, стихійним лихом, катастрофою, бойовими діями, терористичним актом, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією;

Згідно з частиною першою статті 11 Закону України «Про соціальні послуги» до уповноважених органів системи надання соціальних послуг належать:

1) центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення;

2) Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації;

3) виконавчі органи міських рад міст обласного значення, рад об`єднаних територіальних громад.

Відповідно до частин першої-сьомої статті 11 Закону України «Про соціальні послуги» надавачі соціальних послуг провадять свою діяльність відповідно до законодавства про соціальні послуги, на підставі установчих та інших документів, якими визначено перелік соціальних послуг та категорії осіб, яким надаються такі послуги, за умови забезпечення їх відповідності критеріям діяльності надавачів соціальних послуг, встановленим Кабінетом Міністрів України.

Надавачі соціальних послуг можуть належати до державного, комунального або недержавного секторів.

До надавачів соціальних послуг державного/комунального сектору належать надавачі соціальних послуг, утворені органами, зазначеними у частині першій статті 11 цього Закону, діяльність яких фінансується за рахунок коштів відповідного бюджету/бюджетів.

До надавачів соціальних послуг державного/комунального сектору належать:

1) установи/заклади надання соціальних послуг (стаціонарні, реабілітаційні, тимчасового перебування);

2) інші установи/заклади соціальної підтримки (обслуговування), у тому числі спеціалізовані служби підтримки осіб, постраждалих від домашнього насильства та насильства за ознакою статі.

З метою оптимізації та комплексного підходу до надання соціальних послуг можуть утворюватися комплексні установи/заклади надання соціальних послуг, структурні або відокремлені (територіальні) підрозділи яких надають різні соціальні послуги різним групам населення.

Керівник надавача соціальних послуг державного/комунального сектору призначається на посаду на конкурсній основі за контрактом. Положення про конкурсну комісію, умови та порядок проведення конкурсу затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Типове положення про установи/заклади, що надають соціальні послуги, затверджується Кабінетом Міністрів України.

Соціальні послуги можуть надаватися у центрах зайнятості, закладах охорони здоров`я, освіти, культури тощо.

До надавачів соціальних послуг недержавного сектору належать підприємства, установи, організації, крім визначених частиною другою цієї статті, громадські об`єднання, благодійні, релігійні організації, фізичні особи - підприємці та фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності.

Працівники надавачів соціальних послуг державного/комунального та недержавного секторів та фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, забезпечують надання соціальних послуг на професійній основі відповідно до вимог цього Закону.

До працівників надавачів соціальних послуг державного/комунального та недержавного секторів належать фахівці та професіонали (соціальні працівники, фахівці із соціальної роботи, соціальні менеджери та інші) та соціальні робітники.

Кваліфікаційні вимоги до працівників надавачів соціальних послуг, порядок атестації фахівців та професіоналів надавачів соціальних послуг визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації фахівців та професіоналів надавачів соціальних послуг здійснюють заклади освіти (у тому числі заклади післядипломної освіти), що мають відповідну ліцензію, видану в установленому порядку. До підвищення кваліфікації зазначених фахівців та професіоналів можуть залучатися громадські об`єднання, міжнародні організації, благодійні, релігійні та неурядові організації, установи та організації, що мають досвід роботи з відповідними вразливими групами населення. Програми підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації таких осіб затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері освіти, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації соціальних робітників здійснюються шляхом формального або неформального професійного навчання відповідно до законодавства.

Фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, проходять підготовку та перепідготовку у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Уповноважені органи у системі надання соціальних послуг можуть проводити семінари, тренінги тощо для працівників, які надають соціальні послуги, та фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності.

Оплата праці працівників надавачів соціальних послуг має забезпечувати належні матеріально-побутові умови для ефективної діяльності працівників, підвищувати престижність професії, сприяти підвищенню кваліфікації працівників.

Умови оплати праці працівників надавачів соціальних послуг державного/комунального сектору визначаються Кабінетом Міністрів України. Місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування можуть встановлювати додаткові стимулюючі виплати працівникам надавачів соціальних послуг.

Фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є:

1) особами з інвалідністю I групи;

2) дітьми з інвалідністю;

3) громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями;

4) невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися;

5) дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежні), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги. Перелік зазначених тяжких захворювань, розладів, травм, станів дітей, яким не встановлено інвалідність, затверджує Кабінет Міністрів України.

Фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.

Розмір компенсації за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності на непрофесійній основі, незалежно від кількості осіб, за якими здійснюється догляд, розраховується як різниця між прожитковим мінімумом на одну особу в розрахунку на місяць, встановленим законом на 1 січня календарного року, в якому надаються соціальні послуги, та середньомісячним сукупним доходом фізичної особи - надавача соціальної послуги за один квартал, який передує місяцю, що є попереднім до місяця звернення із заявою про згоду надавати соціальні послуги. Середньомісячний сукупний дохід фізичної особи - надавача соціальної послуги визначається шляхом автоматизованого обміну наявними даними між інформаційно-телекомунікаційними системами органів влади, підприємств, установ, організацій та обчислюється шляхом ділення середньомісячного сукупного доходу її сім`ї на кількість членів сім`ї, які включаються до її складу. Методика обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Розмір компенсації за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, визначається з розрахунку 70 відсотків мінімальної заробітної плати у погодинному розмірі за одну годину догляду за однією особою, але не більше 360 годин на місяць.

Компенсація за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, виплачується фізичним особам - надавачам соціальних послуг, які не перебувають у трудових відносинах, не є фізичними особами - підприємцями, не провадять незалежної професійної діяльності (наукової, літературної, артистичної, художньої, освітньої або викладацької, а також медичної, юридичної практики, у тому числі адвокатської, нотаріальної діяльності тощо), не перебувають на обліку як безробітні.

Компенсація за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, виплачується відповідно до тристороннього договору про надання соціальних послуг з догляду, що укладається у письмовій формі між фізичною особою - надавачем соціальних послуг з догляду, отримувачем соціальних послуг з догляду або його законним представником та структурним підрозділом з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міської ради міст обласного значення, рад об`єднаних територіальних громад.

Однією з істотних умов такого договору є кількість годин надання соціальних послуг з догляду на місяць.

У разі введення надзвичайного або воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях компенсація за догляд, передбачена цією частиною, особам із числа внутрішньо переміщених осіб за новим місцем їх проживання/перебування разом із особами, за якими вони здійснюють догляд, призначається і виплачується в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації за догляд затверджує Кабінет Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06 жовтня 2021 року № 1040 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі» затверджено Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі (далі - Порядок № 1040).

Згідно з пунктом 1 Порядок № 1040 цей Порядок встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, пройшла підготовку та перепідготовку з основ догляду (далі - фізична особа, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі) особам, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися (далі - соціальні послуги з догляду на професійній основі) та є:

громадянами похилого віку;

особами з інвалідністю;

невиліковно хворими, а також хворими, що потребують тривалого лікування;

дітьми з інвалідністю;

дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги відповідно до переліку тяжких захворювань, розладів, травм, станів, що дають право на одержання державної допомоги на дитину, якій не встановлено інвалідність, надання такій дитині соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. № 1161 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 9, ст. 306; 2020 р., № 12, ст. 481).

Як встановлено судом першої інстанції, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є особою з інвалідністю з дитинства першої групи (підгрупа А). Із свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 вбачається, що ОСОБА_1 є матір`ю останнього.

Відповідно до пункту 5 Порядку № 1040 особи або законні представники осіб, які потребують надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, можуть обрати фізичну особу, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, із переліку фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі (далі - перелік), який ведуть структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчі органи сільських, селищних, районних у містах (у разі утворення), міських рад (далі - уповноважений орган).

Особа або законний представник особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, подають уповноваженому органу заяву про потребу в наданні соціальних послуг з догляду на професійній основі за формою згідно з додатком 1 (далі - заява про потребу в наданні соціальних послуг).

Під час подання заяви про потребу в наданні соціальних послуг особою або законним представником особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, пред`являються:

паспорт громадянина України, для іноземців та осіб без громадянства - довідка про звернення за захистом в Україні/посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту/посвідчення біженця/паспортний документ іноземця та посвідка на тимчасове проживання або посвідка на постійне проживання;

документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (картка платника податків), або дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, внесені до паспорта громадянина України, крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті.

До заяви про потребу в наданні соціальних послуг додаються:

висновок про стан здоров`я особи, яка через порушення функцій організму не може самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребує надання соціальних послуг з догляду (далі - висновок про стан здоров`я), за формою, затвердженою МОЗ;

копія довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією (для осіб з інвалідністю);

копія свідоцтва про народження дитини з інвалідністю віком до 18 років (за потреби);

копія медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років за формою, затвердженою МОЗ (за потреби);

довідка про захворювання дитини на тяжке перинатальне ураження нервової системи, тяжку вроджену ваду розвитку, рідкісне орфанне захворювання, онкологічне, онкогематологічне захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкий психічний розлад, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гостре або хронічне захворювання нирок IV ступеня про те, що дитина отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, видана лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу в порядку та за формою, встановленими МОЗ (за потреби);

копія рішення суду про обмеження цивільної дієздатності або визнання недієздатною особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на професійній основі (для недієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена);

копія рішення суду або рішення органу опіки та піклування про призначення опікуна або піклувальника особі, якій надаються соціальні послуги з догляду на професійній основі (для опікунів або піклувальників).

Копії поданих документів засвідчуються посадовими особами уповноваженого органу, який прийняв заяву про потребу в наданні соціальних послуг.

Згідно з пунктом 6 Порядку № 104 уповноважений орган протягом двох робочих днів після отримання заяви про потребу в наданні соціальних послуг особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, або її законного представника здійснює комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, за показниками згідно з додатком 2.

Комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, здійснюється фахівцями уповноваженого органу разом із представниками закладу охорони здоров`я, надавачів соціальних послуг із залученням особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, або її законного представника.

За результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, уповноваженим органом готується висновок за формою згідно з додатком 2.

Якщо за результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, їй установлено IV групу рухової активності (5 ступінь індивідуальної потреби), соціальні послуги з догляду на професійній основі можуть надаватися два - три рази на тиждень; IV групу рухової активності (6, 7 ступені індивідуальної потреби) - чотири - п`ять разів на тиждень; V групу рухової активності - шість - сім разів на тиждень (у разі потреби).

Уповноважений орган протягом одного робочого дня після підготовки висновку за результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, надсилає такій особі або її законному представнику пропозицію щодо можливості надання соціальних послуг з догляду надавачем соціальних послуг (догляду вдома, паліативного догляду, підтриманого проживання) комунального чи недержавного сектору.

Якщо особа, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, або її законний представник бажають отримати соціальні послуги догляду вдома, паліативного догляду, підтриманого проживання від надавача соціальних послуг комунального чи недержавного сектору, така особа або її законний представник протягом одного робочого дня після отримання відповідної пропозиції повідомляють про це уповноваженому органу для організації надання соціальних послуг.

У разі відмови особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, або її законного представника від надання соціальних послуг догляду вдома, паліативного догляду, підтриманого проживання надавачем соціальних послуг комунального чи недержавного сектору уповноважений орган може відмовити такій особі або її законному представнику в наданні соціальних послуг з догляду на професійній основі, про що протягом одного робочого дня повідомляє особі або її законному представнику.

Якщо за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, уповноважений орган приймає рішення про надання таких послуг фізичною особою, такий орган протягом двох робочих днів після комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, надсилає письмове повідомлення фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, про вибір такої особи.

Фізична особа, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, не пізніше трьох робочих днів після отримання повідомлення подає до уповноваженого органу заяву про згоду надавати соціальні послуги з догляду на професійній основі (далі - заява про згоду надавати соціальні послуги) за формою згідно з додатком 3.

З матеріалів справи слідує, що 15 серпня 2022 року до відповідача від ОСОБА_2 надійшла заява про потребу у наданні соціальних послуг з догляду на професійній основі.

Комісією, що діє на підставі розпорядження міського голови від 30 травня 2022 року № 69-ра «Про комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг», 16 серпня 2022 року, здійснено комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб заявника. Відповідно до шкали оцінювання елементарних та складних дій встановлена V група рухової активності та підтверджено потребу у наданні соціальних послуг з догляду.

В апеляційній скарзі скаржник вказує, що листом від 17 серпня 2022 року № 1891/01 ОСОБА_2 було запропоновано скористатися послугою «Догляд вдома» від надавача соціальних послуг комунального сектору «Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)» у зв`язку з обмеженими можливостями бюджету Нововолинської міської територіальної громади. Також відповідач стверджує, що відмови щодо надання соціальної послуги «Догляд вдома» від ОСОБА_2 до управління соціального захисту населення не надходило.

Водночас УСЗН ВК Нововолинської міської ради не надано доказів направлення листа від 17 серпня 2022 року №1891/01 ОСОБА_2 , а також доказів вручення такого листа позивачу.

Згідно з абзацом 1 пункту 10 Порядку № 1040 відповідно до поданих заяв про потребу в наданні соціальних послуг та про згоду надавати соціальні послуги, документів та з урахуванням комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, уповноважений орган протягом десяти календарних днів готує договір про надання соціальних послуг з догляду на професійній основі (далі - договір), що укладається у письмовій формі між фізичною особою, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, особою, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, або її законним представником та уповноваженим органом за формою згідно з додатком 4.

Матеріалами справи підтверджується, що 15 грудня 2021 року відповідачем направлено клопотання до Волинського обласного центру соціальних служб з проханням організації навчання у межах своїх повноважень. До заяви долучено копію довідки про проходження навчання № 0015/02-21 від 02 серпня 2022 року, видану Волинським обласним центром соціальних послуг, а також, відповідно до вимог Постанови № 1040, належним чином були подані заяви про потребу у наданні соціальних послуг особою, яка потребує надання соціальних послуги з догляду на професійній основі ОСОБА_2 та про згоду надавати соціальні послуги.

31 серпня 2022 року позивач подала до УСЗН ВК Нововолинської міської ради заяву, в якій просила надати письмову відповідь з поясненням причин відсутності підготовленого договору про надання соціальної послуги з догляду на професійній основі без здійснення підприємницької діяльності (а.с.19).

На вказане звернення УСЗН ВК Нововолинської міської ради листом від 07 вересня 2022 року № Ш-391 повідомило, що за інформацією фінансового управління виконавчого комітету Нововолинської міської ради в умовах воєнного стану, враховуючи обмеженість фінансових ресурсів бюджету Нововолинської міської територіальної громади, виділити кошти для надання соціальних послуг з догляду на професійній основі не має можливості. Враховуючи, що нормативні акти, прийняті на державному рівні без передачі відповідних фінансових ресурсів місцевим бюджетам, виконавчим комітетом Нововолинської міської ради надіслано лист до Департаменту соціального захисту населення Волинської обласної державної адміністрації для ініціювання звернення до Мінсоцполітики щодо врегулювання на державному рівні виконання урядових документів для виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі. У разі надходження коштів на виплату компенсації на надання соціальних послуг з догляду на професійній основі з позивачем буде укладено відповідний договір.

Згідно з пунктом 21 Порядку № 1040 рішення уповноваженого органу про припинення виплати або відмову у призначенні компенсації може бути оскаржено у визначеному законодавством порядку.

Проаналізувавши вищенаведені норми у системному взаємозв`язку із обставинами справи, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що відмова позивачу в укладенні з нею договору про надання соціальних послуг з догляду на професійній основі ОСОБА_2 у зв`язку з обмеженістю фінансових ресурсів бюджету Нововолинської міської територіальної громади не ґрунтується на вимогах Закону і є протиправною, оскільки Порядком подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06 жовтня 2021 року № 1040 не передбачено такої підстави для відмови.

Частиною першою статті 2 КАС України встановлено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з частиною другою статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Зміст наведених норм означає, що спосіб відновлення порушеного права особи, яка звернулася до суду за захистом, має бути ефективним.

Частиною четвертою статті 245 КАС України передбачено, що у випадку, визначеному пункті 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Зміст компетенції суб`єкта владних повноважень складають його повноваження - певні права та обов`язки органу діяти, вирішуючи коло справ, визначених цією компетенцією. В одних випадках це зміст прав та обов`язків (право діяти чи утримуватися від певних дій), в інших - йому надається свобода діяти на свій розсуд, тобто оцінюючи ситуацію, вибирати один із кількох варіантів дій (або утримуватися від дій) чи один з варіантів можливих рішень. У разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії - в межах, визначених законодавством, та з урахуванням принципу верховенства права.

З огляду на встановлені у справі обставини та наведені норми чинного законодавства України, що врегульовує спірні правовідносини, суд першої інстанції прийшов до обгрунтованого висновку про те, що належним способом захисту прав позивача буде визнання протиправними дій Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нововолинської міської ради щодо відмови в укладенні з ОСОБА_1 договору про надання соціальних послуг з догляду на професійній основі ОСОБА_2 та зобов`язання повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про укладення договору про надання соціальних послуг з догляду на професійній основі ОСОБА_2 відповідно до вимог Порядку № 1040, та з урахуванням висновків суду.

Колегія суддів також враховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення. При цьому, зазначений Висновок, крім іншого, акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Також згідно позиції Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформованої, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).

Відповідно до ч. 2 ст. 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, а ст.17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» передбачає, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Таким чином, доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи.

За наведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.

Керуючись ст. 243, ст. 308, ст. 311, п. 1 ч. 1 ст. 315, ст. 316, ч. 1 ст. 321, ст. 322, ст. 325 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нововолинської міської ради на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 03 березня 2023 року у справі № 140/8428/22 - без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.

Головуючий суддя О. Б. Заверуха судді О. М. Гінда В. В. Ніколін Повне судове рішення складено 13 червня 2023 року.

Джерело: ЄДРСР 111536163
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку