open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 червня 2023 року Справа №918/25/23

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі:

головуючий суддя Дужич С.П.,

суддя Павлюк І.Ю. ,

суддя Савченко Г.І.

при секретарі судового засідання Соколовській О.В.

без виклику представників сторін;

розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "РІВЕНЬ-АГРО" на рішення Господарського суду Рівненської області від 30 січня 2023 року, у справі

за позовом Державної служби України з безпеки на транспорті

до Товариства з обмеженою відповідальністю "РІВЕНЬ-АГРО"

про стягнення коштів у сумі 29 534 грн.

ВСТАНОВИВ:

02 січня 2023 року, Державна служба України з безпеки на транспорті звернулася до господарського суду з позовом до ТОВ "РІВЕНЬ-АГРО" про стягнення 29 534 грн. - вартості плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, в сумі 29 534,00 грн.

30 січня 2023 року, рішенням Господарського суду Рівненської області було задоволено позов Державної служби України з безпеки на транспорті до ТОВ "РІВЕНЬ-АГРО" про стягнення коштів у сумі 29 534,00 грн. та стягнуто з відповідача в дохід Державного бюджету України плату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні, параметри яких перевищують нормативні, в сумі 29 534,00 грн., а також 2 481,00 грн. - судового збору.

ТОВ "РІВЕНЬ-АГРО", у своїй апеляційній скарзі, просить рішення скасувати та постановити нове про відмову у позові, вважаючи, що прийняті судом висновки не відповідають обставинам справи, а також порушено норми матеріального і процесуального права, оскільки за п.23 Порядку №879, власник великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу або уповноважена ним особа має право привести габаритно-вагові параметри транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами шляхом часткового розвантаження, перевантаження на інший транспортний засіб або у будь-який інший спосіб.

ОСОБА_1 , як власник великогабаритного транспортного засобу, має сплатити визначену позивачем суму плати за проїзд автомобільними дорогами транспортного засобу, вагові параметри якого перевищують нормативні, оскільки саме його транспортний засіб завдає шкоди автомобільним дорогам внаслідок такого перевищення. За загальним правилом саме власник транспортного засобу має нести цивільно-правову відповідальність у виді плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортного засобу, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.

Ні ОСОБА_2 (водій транспортного засобу), ні ОСОБА_1 (власник транспортного засобу) не мають жодного відношення до ТОВ "РІВЕНЬ-АГРО", оскільки в трудових відносинах останні з позивачем не перебували і таким чином ТОВ "РІВЕНЬ-АГРО" є належним відповідачем в даній справі.

Державна служба України з безпеки на транспорті у своєму відзиві на апеляційну скаргу вважає подану апеляційну скаргу необґрунтованою та такою, що задоволенню не підлягає, а рішення суду першої інстанції прийняте у відповідності до норм матеріального і процесуального права.

05 квітня 2023 року, ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду, за скаргою ТОВ "РІВЕНЬ-АГРО" було відкрито апеляційне провадження і вирішено розглядати її за наявними у справі матеріалами в порядку письмового провадження.

Колегія суддів, заслухавши доповідь головуючого, обговоривши доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, перевіривши повноту з`ясування та доведеність всіх обставин, що мають значення для справи, дослідивши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права встановила, що:

28 серпня 2020 року, Управлінням Укртрансбезпеки у Рівненській області видано направлення №009104 для проведення рейдової перевірки транспортних засобів з 31 серпня по 06 вересня 2020 року.

01 вересня 2020 року, посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області, відповідно до щотижневого графіку проведення рейдових перевірок, на 137 км а/д Н-25 проведено габаритно-ваговий контроль транспортного засобу марки МАЗ, модель 551608-236, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 (свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу № НОМЕР_2 ), під керуванням водія - ОСОБА_2 , в результаті якого встановлено, що перевезення вантажу за товарно-транспортної накладної від 01 вересня 2020 року, перевізник - ТОВ "РІВЕНЬ-АГРО", здійснено з перевищенням нормативних вагових параметрів, а саме: фактичне навантаження на осі 6,80 т. та 22,30 т. повна маса транспортного засобу у 29,10 т., при нормативно-допустимому навантаженні на осі 11,00 т. і 16,00 т. Нормативно допустима маса транспортного засобу 40 т., що є порушенням ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" та п.22.5. Правил дорожнього руху України, перевезення вантажу з перевищенням встановлених законодавством вагових норм без відповідного дозволу, відповідальність за які передбачена ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", абз.16 ч.1 перевищення встановлених законодавством вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу.

Відповідно до копії свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу № НОМЕР_2 (марка МАЗ, модель 551608-236, реєстраційний номер НОМЕР_1 ) власником вищевказаного транспортного засобу є ОСОБА_1 .

Відповідно до вказаного правопорушення був складений Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №227790 від 01 вересня 2020 року, Акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №034968 від 01 вересня 2020 року, та вказане перевищення вказане в талоні №35631 від 01 вересня 2020 року.

В цей же день, 01 вересня 2020 року, платнику - ТОВ "РІВЕНЬ-АГРО" було проведено Розрахунок №034968 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування згідно Акту від 01 вересня 2020 року №034968, за яким, у зв`язку з перевищенням навантаження на одну з осей даного транспортного засобу у 22,3 т. при нормативно-допустимому навантаженні на цю вісь до 16,00 т., що перевищує встановлені параметри на 39,38% і встановленою платою за проїзд з перевищенням нормативних параметрів становить 0,87 євро/км та відстані перевезення у 344 км, розмір плати за перевищення навантаження на вісь склав 897,84 (0,87 х 344 х 3) євро, що на той час було еквівалентно 29 534,00 грн. відповідно до офіційного курсу Національного банку України станом на 01 вересня 2020 року.

Крім того, 20 жовтня 2020 року начальником Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області винесено постанову №223028 про застосування адміністративно-господарського штрафу до ТОВ "РІВЕНЬ-АГРО" за порушення передбачене ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" - перевезення вантажу з перевищенням встановлених законодавством вагових норм без відповідного дозволу, відповідальність за яке передбачена абз.16 ч.1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме: - перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу та накладено на ТОВ "РІВЕНЬ-АГРО" адміністративно-господарський штраф у розмірі 34 000 грн.

28 січня 2021 року, постановою старшого державного виконавця про закінчення виконавчого провадження у виконавчому провадженні ВП64083156, виконавче провадження за постановою №223028 було закінчене у зв`язку стягненням коштів у сумі 34 000 грн. з боржника.

25 лютого 2021 року, Служба листом №14495/22.4/24-21 повідомила ТОВ "РІВЕНЬ-АГРО" про необхідність оплати 29 534 грн. - за виявлене правопорушення - проїзд великовагового/габаритного транспортного засобу автомобільними дорогами загального користування без відповідного дозволу, яка залишалась без відповіді.

02 січня 2023 року Державна служба України з безпеки на транспорті звернулася до господарського суду з позовом до ТОВ "РІВЕНЬ-АГРО" про стягнення 29 534 грн. - вартості плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, в сумі 29 534,00 грн. (а.с.1-8)

30 січня 2023 року, рішенням Господарського суду Рівненської області позов було задоволено. (а.с.61-66)

Дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на наступне.

Згідно ст. 15 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання іншою особою.

Захист свого особистого немайнового або майнового права та інтересу в суді кожна особа вправі здійснювати шляхом звернення з позовом, предмет якого або кореспондує із способами захисту, визначеними у ст. 16 ЦК України, договором або іншим законом, зокрема, відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.

Відповідно до ст. 216 ГК України, учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.

Частиною 2 ст. 29 Закону України "Про дорожній рух" встановлено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів.

"Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні", затверджений постановою Кабінету Міністрів України №879 від 27 червня 2007 року (надалі - Порядок №879) встановлює механізм проведення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що використовуються на автомобільних дорогах.

Згідно пп.4 п.2, п.3 Порядку, габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції, а тому Державна служба України з безпеки на транспорті є уповноваженим державою органом здійснювати відповідні повноваження у спірних правовідносинах.

Статтею 33 Закону України "Про автомобільні дороги" визначено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначено Законом України "Про автомобільний транспорт".

Відповідно до ч. 12 ст. 6 Закону України "Про автомобільний транспорт", державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.

Згідно ч.1 та ч.3 ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше 7%.

Пунктом 3 "Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами", затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №30 від 18 листопада 2011 року визначено, що транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.

За змістом пункту 22.5. Правил дорожнього руху, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №1306 від 10 жовтня 2001 року (в редакції, чинній на момент здійснення контролю), за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує, зокрема, фактичну масу понад 40 т., навантаження на одиночну вісь - 11 т., на здвоєні осі - 16 т., на строєні - 22 т.

Згідно п.21 Порядку №879, у разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2% подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування.

Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України. У разі здійснення руху з порушенням умов, визначених у дозволі на рух, подвійний розмір застосовується в частині перевищення фактичних показників над показниками, визначеними у дозволі, за пройдену частину маршруту. Довідка про здійснення габаритно-вагового контролю та/або сертифікат зважування, або документ щодо внесення плати за проїзд є чинними протягом усього маршруту.

Плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку (абз.2 п. 27 Порядку №879).

Відповідно до абз.1 п.28 Порядку №879, плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.

Згідно п.311 Порядку №879, якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10% - у подвійному розмірі; на 10-40% - у потрійному розмірі; більше як на 40% - у п`ятикратному розмірі. У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням. Перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.

У разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру плату за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу має вносити саме перевізник.

Як вбачається з матеріалів справи, 01 вересня 2020 року посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області проведено габаритно-ваговий контроль транспортного засобу марки МАЗ, модель 551608-236, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 (свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу № НОМЕР_2 ) та встановлено, що перевезення вантажу за товарно-транспортної накладної №Р7 від 01 вересня 2020 року, перевізником, замовником (платником) якого є ТОВ "РІВЕНЬ-АГРО", здійснено з перевищенням нормативних вагових параметрів, зокрема навантаження на другу вісь становило 22,30 т. при номінально допустимому навантаженні у 16,00 т., що більш ніж на 39% перевищало нормативну норму, що є порушенням ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" та п.22.5. Правил дорожнього руху України, перевезення вантажу з перевищенням встановлених законодавством вагових норм без відповідного дозволу.

Враховуючи розмір перевищення нормативно-допустимого навантаження у 6,3 т., що складає 39,38%, встановлену плату за проїзд з перевищенням нормативних параметрів у 0,87 євро/км та відстань перевезення цього вантажу у 344 км, головним спеціалістом ВДК Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області було вірно, відповідно до п.311 Порядку №879, нараховано ТОВ "РІВЕНЬ-АГРО", як перевізнику, плату за проїзд за перевищення навантаження на вісь у 897,84 євро, що, відповідно до офіційного курсу Національного банку України станом на 01 вересня 2020 року, складало 29 534,00 грн.

Згідно ч.1 ст. 224 ГК України, учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено.

Зміст і призначення закріпленої у Порядку №879 плати за проїзд великоваговим транспортним засобом полягає насамперед у відшкодуванні матеріальних збитків державі внаслідок руйнування автомобільних доріг загального користування.

Визначення розміру заподіяних збитків відповідно до способу, передбаченого підзаконним нормативно-правовим актом, не суперечить чинному законодавству.

Учасники відносин у сфері габаритно-вагового контролю несуть відповідальність згідно з законодавством. (п. 37 Порядку №879).

Відповідно до правової позиції, висвітленої в постанові Великої Палати Верховного Суду від 06 червня 2018 року, у справі №820/1203/17, за своєю правовою природою плата за проїзд великоваговим транспортним засобом є не штрафною санкцією, а сумою відшкодування матеріальних збитків державі внаслідок руйнування автомобільних доріг загального користування.

Тому, колегія суддів погоджується з висновком місцевого господарського суду про підставність заявленого позову та про задоволення заявлених позовних вимог у повному обсязі.

Посилання відповідача на те, що за п.23 Порядку №879, власника великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу або уповноважену ним особу, а не на перевізника, уповноважено привести габаритно-вагові параметри транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами шляхом часткового розвантаження, перевантаження на інший транспортний засіб або у будь-який інший спосіб, і оскільки власником спірного великогабаритного транспортного засобу є ОСОБА_1 , як і водій цього засобу, не мають жодного відношення до ТОВ "РІВЕНЬ-АГРО", то саме він має сплатити визначену позивачем суму плати за проїзд автомобільними дорогами транспортного засобу, вагові параметри якого перевищують нормативні, бо саме його транспортний засіб завдає шкоди автомобільним дорогам внаслідок такого перевищення, колегією суддів оцінюється критично тому, що за п.28 "Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №879 від 27 червня 2007 року, на яку посилається і відповідач, внесення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу покладено саме на перевізника, за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.

А згідно товарно-транспортної накладної №Р7 від 01 вересня 2020 року, на підставі якої і перевозився вантаж автомобілем МАЗ, моделі 551608-236, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 /під керуванням ОСОБА_2 , власником якого є ОСОБА_1 /, яка виписувалась саме працівниками ТОВ "РІВЕНЬ-АГРО", автомобільним перевізником, замовником (платником) та вантажовідправником є саме ТОВ "РІВЕНЬ-АГРО".

Верховний Суд у своїй постанові від 09 серпня 2019 року у справі за №806/1450/16, також зазначив, що автомобільний перевізник це не завжди власник автомобіля, це особа, яка його використовує, тобто здійснює перевезення пасажирів або вантажу цим транспортним засобом.

Європейський суд з прав людини у справах "Серявін та інші проти України" і "Трофимчук проти України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п.1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент (довід). Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

Тому, інші заперечення, викладені у апеляційній скарзі, не знайшли свого підтвердження під час її розгляду, а тому відхиляються як необґрунтовані.

Згідно ст.ст. 74, 77 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, а обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Враховуючи зазначене, колегія суддів вважає, що рішення господарського суду першої інстанції прийняте у відповідності до норм ст. 236 ГПК України з всебічним, повним та об`єктивним дослідженням матеріалів справи в їх сукупності та вірним застосуванням норм матеріального та процесуального права, а тому відсутні правові підстави для її скасування та задоволення вимог апеляційної скарги.

Судові витрати за подачу апеляційної скарги, на підставі ст.ст. 129, 282 ГПК України, у зв`язку з відмовою в їх задоволенні, покладаються на апелянта.

Керуючись ст.ст. 129, 269-276, 281-284 ГПК України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "РІВЕНЬ-АГРО" залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Рівненської області від 30 січня 2023 року, у справі №918/25/23 - без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.

Справу №918/25/23 повернути Господарському суду Рівненської області.

Головуючий суддя Дужич С.П.

Суддя Павлюк І.Ю.

Суддя Савченко Г.І.

Джерело: ЄДРСР 111482371
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку