open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 160/18570/22
Моніторити
Ухвала суду /27.09.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /31.08.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /08.08.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /08.08.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.08.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.07.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.07.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /29.06.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /30.05.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.05.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Рішення /30.05.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Рішення /30.05.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.03.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.02.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.12.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /25.11.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 160/18570/22
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /27.09.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /31.08.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /08.08.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /08.08.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.08.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.07.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.07.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /29.06.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /30.05.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.05.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Рішення /30.05.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Рішення /30.05.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.03.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.02.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.12.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /25.11.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 травня 2023 року Справа № 160/18570/22 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Савченка А.В.

при секретарі судового засідання Крамному О.С.

за участю:

представника позивача Тюканкіна О.О.

розглянувши у судовому засіданні у м.Дніпрі адміністративну справу за правилами загального позовного провадження за позовною заявою ОСОБА_1 до Військово-лікарської комісії Амур-Нижньодніпровського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки про визнання протиправною та скасування постанови, -

УСТАНОВИВ:

21 листопада 2022 року позивач звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із вищезазначеною позовною заявою, в якій заявлені вимоги:

- визнати протиправною та скасувати постанову, яка оформлена довідкою військово-лікарської комісії при Амур-Нижньодніпровському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки від 14.03.2022 р. № 14/1703.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що працівниками Амур-Нижньодніпровського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки 14.03.2022 р. його було викликано для проходження військово-лікарської комісії. Протягом 14.03.2022 р. військово-лікарською комісією при Амур-Нижньодніпровському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки здійснювалось обстеження та медичний огляд з метою визначення придатності на військову службу під час загальної мобілізації. За результатами медичного огляду позивача визнано придатним до військової служби, про що видано постанову, яка оформлена довідкою військово-лікарської комісії при Амур-Нижньодніпровському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки від 14.03.2022 р. №14/1703. Позивач не погоджується з результатами та висновками обстеження, вважає, що зазначений у постанові висновок є протиправним, сформованим без проведення належного медичного огляду та обстеження. Вказує, що є хворою людиною, має фізичні та фізіологічні вади, з важкістю пересувається та задовольняє природньо-необхідні потреби. Крім того, наголошує, що під час проведення обстеження лікарями комісії він неодноразово звертав увагу на свої хвороби, однак все це залишилося поза увагою членів комісії-лікарів. Також, зазначає, що на вказаній довідці в лівому куті стоїть штамп Амур-Нижньодніпровського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, водночас кругла печатка Новомосковського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки. Виходячи з наведеного, вважає, що вказана довідка складена незаконно.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.11.2022 р. вказана позовна заява була залишена без руху та встановлено позивачу строк десять днів з дня отримання копії цієї ухвали, для усунення недоліків, а саме: надати належним чином завірені копії додатків, доданих до позовної заяви для суду та відповідача.

На виконання ухвали суду від 25.11.2022 р., позивачем 07.12.2022 р. усунуті означені недоліки позовної заяви.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.12.2022 р. відкрито провадження в цій адміністративній справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17.02.2023 р. розгляд справи за вказаною позовною заявою вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 16.03.2023 р. о 16:30 год.

09 березня 2023 року до суду від представника позивача надійшла заява про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.03.2023 р. заяву ОСОБА_1 про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції в адміністративній справі №160/18570/22 задоволено.

В підготовче судове засідання 16.03.2023 р. з`явився представник позивача.

Представник відповідача в підготовче судове засідання 16.03.2023 р. не з`явився.

Наступне судове засідання призначено на 06.04.2023 р. о 16:30 год.

29 березня 2023 року від відповідача надійшла заява, в якій він просив направити матеріали позовної заяви та додані до неї документи.

Відповідно до довідки, яка складена помічником судді Ткаченко Ю.А. в тому, що справа №160/18570/22 знята з розгляду 06.04.2023 р. у зв`язку із перебуванням судді Савченка А.В. з 03.04.2023 р. по 07.04.2023 р. включно у щорічній відпустці.

Наступне підготовче судове засідання призначено на 20.04.2023 р. о 13:40 год.

20 квітня 2023 року від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому вони зазначили, що медичний огляд позивача проводився в робочий час, лікарями , які за своїм фахом відповідають усім професійним вимогам Положення про ВЛК. В своїй заяві та в наданих документах позивач не доводить фактів порушення процедурі медичного огляду, не вказує на конкретних лікарів, та навіть голову комісії, які ігнорували його посилання хвороби. Позивач посилається на те, що сам вважає себе хворою людиною, долучає окремі висновки лікарів. При цьому, позивач не надає висновку колегіального медичного органу вищого рівня, або судово-медичної експертизи про не правильність висновків відповідача та придатність до військової служби. Відомості про обмежений розлад особистості (травматичного пароксізмального генезу) ОСОБА_1 комісії не надавав. Посилання позивача на низку захворювань, які у нього були, є та навіть прогресу, не можуть бути підставою для скасування постанови про придатність до службі військовий час. Як зазначив позивач, під час проходження служби багато разів лікувався та був госпіталізованим до Держаної установи «Територіальне медичне об`єднання МВД по м.Києву». Результатом обстеження та лікування став медичний висновок військово-лікарської комісії ДУ «ТМО МВС України по м. Києву», згідно з яким ОСОБА_1 поставлений діагноз обмежений розлад особистості (травматичного пароксізмального генезу) з емоційною нестійкістю та визнано обмежено придатним до військової служби. Отже, навіть після захворювань, які переніс позивач під час проходження служби, він не визнаний не придатним до військової служби.

В підготовче судове засідання 20.04.2023 р. з`явився представник позивача.

Представник відповідача в підготовче судове засідання 20.04.2023 р. не з`явився.

Усною ухвалою суду, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, з занесенням до протоколу судового засідання закрито підготовче провадження та призначено справу №160/18570/22 до судового розгляду по суті у судовому засіданні на 18.05.2023 р. о 14:20 год.

В судове засідання 18.05.2023 р. всі викликані сторони з`явились.

У судовому засідання було оголошено перерву та призначено наступне судове засідання на 23.05.2023 р. о 15:00 год.

22 травня 2023 року від представника позивача надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи, в якому він просить долучити копію військово-лікарської комісії від 25.11.2022 р. №1929 та довідку військово-лікарської комісії від 05.04.2023 р. №864/с.

Відповідно до довідки, яка складена секретарем судового засідання О.С. Крамним про те, що під час розгляду справи №160/18570/22 у режимі відеоконференцзв`язку за позовом ОСОБА_1 до Військово-лікарської комісії Амур-Нижньодніпровського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки про визнання протиправною та скасування постанови, під час виходу головуючого судді в нарадчу кімнату було оголошено повітряну тривогу на территорії Дніпропетровської області. Представник відповідача надав заяву про розгляд справи без його участі. Представник позивача у режимі відеоконференцзв`язку надав свою згоду щодо оголошення перерви. Наступний розгляд справи призначено на 30.05.2023 р. о 13:00 год.

В судове засідання 30.05.2023 р. з`явився представник позивача.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.05.2023 р. у задоволенні усного клопотання представника позивача про залучення до участі у справі другого відповідача відмовлено. У задоволенні усного клопотання представника відповідача про залучення до участі у справі третіх осіб відмовлено.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи та надані сторонами докази, проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, суд доходить висновку про відмову у задоволенні позовних вимог, з огляду на таке.

Судом встановлено, що відповідно до картки дослідження та медичного огляду військовозобов`язаного від 14.03.2022 р. № 14/1703 ОСОБА_1 на підставі графи II Розкладу хвороб додатка № 40-208 придатний до військової служби.

Згідно з довідкою військово-лікарської комісії від 14.03.2022 р. № 14/1703, за результатами медичного огляду ОСОБА_1 військово-лікарською комісією проведено медичний огляд ВЛК від 14.03.2022 р. №14/1703. Діагноз та постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва): здоровий, на підставі графи II Розкладу хвороб, графи: 402-08, ТДВ: придатний до військової служби.

Довідка військово-лікарської комісії від 14.03.2022 р. №14/1703 підписана головою ВЛК та секретарем ВЛК.

Відповідно до тимчасового посвідчення військовозобов`язаного від 16.03.2022 р. №335 ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , військове звання: солдат, склад: рядовий, військово-облікова спеціальність 998000А, 14.03.2022 р. військово-лікарською комісією при першому відділі Новомосковського РТЦК та СП визнаний придатним до військової служби за гр.II наказ МОУ №402 від 2008 р. Призваний комісією Новомосковсько-Магдалинівським ОМВК, зарахований у запас 21.11.2007 р. Підлягає повторному медичному пересвідченню 14.03.2027 р. Тимчасове посвідчення видано на підставі наказу МОУ №610 від 2017 р. та підписано начальником ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Крім того, судом встановлено, що згідно з довідкою №864/с Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ по м.Києву» медичної (військово-лікарської) комісії зазначено, що солдат НОМЕР_1 ОСОБА_1 пройшов медичний огляд у медичній (військово-лікарській) комісії ДУ «ТМО МВС України по місту Києву» 21.07.2022 р. Вказано діагноз і постанову комісії: «Органічний розлад особистості (травматичного пароксизмального ґенезу» з емоційною нестійкістю. Початкові прояви ХНМК. Міопія слабкого ступеня обох очей. Порушення вестибулярної функції». Захворювання: НІ не пов`язане з проходженням військової служби. На основі ст.23г, 35в, 14в гр.II ТДВ «Б» Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби «Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України», затвердженого наказом МО України від 14.08.2008 р. №402. Обмежено придатний до військової служби. Потребує супроводу представника в частині за місцем служби. Потребує супроводу психолога в частині.

Також, ОСОБА_1 поставлені такі діагнози:

- хронічний гландулярний цистит інтестинального типу, зі слабкою активністю, що підтверджується консультаційним дослідження від №22СN008674;

- хронічний шийковий цистит, що підтверджується випискою із медичної карти стаціонарного хворого від 18.08.2022 р. №2762;

- хронічний калькульозний простатит, супутня патологія хронічний шийковий цистит, антибіотикоасоційована діарея, що підтверджується випискою із медичної карти стаціонарного хворого від 30.09.2022 р. №3352;

- органічний розлад особистості (травматичного пароксизмального генезу) з емоційною нестійкістю, що підтверджується випискою із медичної карти стаціонарного хворого від 13.07.2022 р. №7086;

- вертеброгенна цервікоторакалгія зліва, м`язово-тонічний синдром на фоні дегенеративно-дистрофічних змін хребта, доброякісне новоутворення сечового міхура, хронічний калькульозний простатит в стадії загострення, хронічний простатит, СКХ камінь лівої нирки, папілома сечового міхура, хронічний простатит, що підтверджується випискою із медичної карти стаціонарного хворого від 08.11.2022 р. №3262.

Позивач 12.09.2022 р. звернувся до Центральної військово-лікарської комісії із заявою, в якій просив переглянути рішення ВЛК при першому відділі Новомосковського РТЦК та СП від 14.03.2022 р. стосовно нього Центральною військово-лікарської комісією.

Начальником комісії-головою військово-лікарської комісії Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України полковником медичної служби листом від 14.10.2022 р. №598/3752 повідомлено, що за результатами розгляду наданих ним медичних документів та результатів досліджень, витребуваних з Новомосковського РТЦК та СП довідки ВЛК від 14.03.2022 р. № 14/1703 та Картки обстеження та медичного огляду військовозобов`язаного ОСОБА_1 визначено, що за встановленим діагнозом постанову ВЛК прийнято вірно, підстав для її перегляду та скасування немає. У разі погіршення стану здоров`я солдата ОСОБА_1 пропонується звернутися встановленим порядком до командування військової частини для направлення на лікування до закладів охорони здоров`я, або за потреби на медичний огляд ВЛК з метою визначення ступеня придатності до військової служби.

Відповідно до довідки Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ по м.Києву» медичної (військово-лікарської) комісії солдат ВЧ3101 ОСОБА_1 пройшов медичний огляд у медичній (військово-лікарській) комісії ДУ «ТМО МВС України по місту Києву» 25.11.2022 р. Вказано діагноз і постанову комісії: «Органічний розлад особистості (травматичного та інтоксикаційного) ґенезу з емоційною нестійкістю. Доброякісне утворення сечового міхура. Хронічний калькульозний простатит, стадія ремісії. СКХ, конкремент норки. Папілома сечового міхура. Вертеброгенна цервікалгія, люмбалгія на тлі дегенеративно-дистрофічних змін шийного та поперекового відділів хребта, протрузій С5-С6, L1-L5 без порушення функції. Початкові прояви ХНМК. Захворювання: ТАК, пов`язане з проходженням військової служби. На основі ст.14в, 23г, 67в, 68в гр.II ТДВ «Б» Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби «Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України», затвердженого наказом МО України від 14.08.2008 р. №402. Обмежено придатний до військової служби. Рекомендовано супровід психолога в підрозділі.

Відповідно до довідки Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ по м.Києву» медичної (військово-лікарської) комісії солдат ВЧ3101 ОСОБА_1 пройшов медичний огляд у медичній (військово-лікарській) комісії ДУ «ТМО МВС України по місту Києву» 05.04.2023 р. Вказано діагноз і постанову комісії: «Органічний розлад особистості (травматичного та інтоксикаційного) ґенезу з емоційною нестійкістю. ДЕПІ з одиничним дрібним вогнищем гліому в лобній ділянці праворуч. Легкі вести було-координаторні порушення. Цефалгічний синдром. Вертеброгенна цервіко-торакальна люмбалгія на тлі дегенеративно-дистрофічних змін хребта, протрузій С3-С8, L1-L5 без порушення функції. Хронічний калькульозний простатит, стадія ремісії. Хронічний гранулярний цистит. Хронічний лівобічний калькульозний везикуліт з обструкцією. Олігоспермія, гематоспермія, астеноспермія. Захворювання: ТАК, пов`язане з проходженням військової служби. На основі ст.14в, 41в, 68в, 23г, 67в гр.II ТДВ «Б» Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби «Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України», затвердженого наказом МО України від 14.08.2008 р. №402. Обмежено придатний до військової служби. Протипоказані значні фізичні навантаження.

Позивач, вважаючи протиправною постанову, яка оформлена довідкою військово-лікарської комісії при Амур-Нижньодніпровському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки від 14.03.2022 р. № 14/1703, звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зважає на таке.

Правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, визначає засади організації цієї роботи, повноваження органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також обов`язки підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності (далі - підприємства, установи і організації), повноваження і відповідальність посадових осіб та обов`язки громадян щодо здійснення мобілізаційних заходів встановлює Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 р. № 3543-XII.

Згідно із ст. 1 Закону № 3543-ХІІ мобілізація - комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано.

Згідно з абз. 2 ч. 1 ст. 22 Закону №3543-ХІІ громадяни зобов`язані, зокрема, з`являтися за викликом до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, військовозобов`язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом Служби зовнішньої розвідки України) для взяття на військовий облік військовозобов`язаних чи резервістів, визначення їх призначення на особливий період;

Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону №3543-ХІІ під час мобілізації громадяни зобов`язані з`явитися до військових частин або на збірні пункти територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках керівників територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки), або у строки, визначені командирами військових частин (військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом керівників органів, в яких вони перебувають на військовому обліку, військовозобов`язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом керівників відповідних підрозділів Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов`язані Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - за викликом керівників відповідних органів управління центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).

За змістом ч. 5 ст.22 Закону №3543-ХІІ призов громадян на військову службу під час мобілізації або залучення їх до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, здійснюють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки за сприяння місцевих органів виконавчої влади або командири військових частин (військовозобов`язаних, резервістів Служби безпеки України - Центральне управління або регіональні органи Служби безпеки України, військовозобов`язаних, резервістів Служби зовнішньої розвідки України - відповідний підрозділ Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов`язаних Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - відповідні органи управління центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).

Особливості проходження медичного обстеження військовозобов`язаними та резервістами під час мобілізації, на особливий період визначаються Міністерством оборони України спільно з Міністерством охорони здоров`я України.

Поряд з цим, правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби регламентовано Законом України «Про військову службу і військовий обов`язок» від 25.03.1992 р. № 2232-XII (далі - Закон №2232-XII).

За змістом ч. 1 ст. 2 Закону №2232-XII проходження військової служби здійснюється, зокрема, громадянами України - у добровільному порядку (за контрактом) або за призовом.

Відповідно до ч. 10 ст. 2 Закону №2232-XII та з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи наказом Міністра оборони України 14.08.2008 № 402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, яке зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 р. за № 1109/15800 (далі - Положення № 402).

Згідно з пунктом 1.1 глави 1 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Військово-лікарська експертиза - це: медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України); визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом; установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів (пункт 1.2 глави 1 розділу І Положення № 402.

Згідно з пунктом 2.1 глави 2 розділу І Положення № 402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця.

Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

Пунктом 2.2 глави 2 розділу І Положення № 402 визначено, що штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом. До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія (далі - ЦВЛК); ВЛК регіону; ВЛК евакуаційного пункту; ВЛК пересувної госпітальної бази.

Штатні ВЛК комплектуються лікарями із клінічною підготовкою за однією з лікарських спеціальностей (терапія, хірургія, неврологія, психіатрія, оториноларингологія, офтальмологія, організація охорони здоров`я тощо), з досвідом роботи у військових частинах та лікувальних закладах.

Відповідно до підпункту 2.3.1 пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення №402 ЦВЛК є органом військового управління, який здійснює керівництво ВЛК регіонів у Збройних Силах України та є керівним органом із військово-лікарської експертизи в Збройних Силах України.

Згідно із підпунктом 2.3.3 пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення № 402 на ЦВЛК покладається організація військово-лікарської експертизи у Збройних Силах України, а також, зокрема, контроль за лікувально-оздоровчою роботою серед допризовників, організація медичного огляду призовників, кандидатів на навчання у ВВНЗ, військовослужбовців, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов`язаних та резервістів (кандидатів у резервісти); розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи; прийняття та перегляд постанов ВЛК про ступінь придатності колишніх військовослужбовців на період їх фактичного звільнення із Збройних Сил України; проведення спільно з МОЗ України аналізу та узагальнення результатів лікувально-оздоровчої роботи серед допризовників і призовників, медичного огляду призовників та розроблення пропозицій щодо покращення цієї роботи.

ЦВЛК має право, серед іншого, розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК (лікарсько-льотної комісії (далі - ЛЛК)) Збройних Сил України (підпункт 2.3.4 пункту 2.3 глави 2 розділу I Положення №402).

Постанови ЦВЛК можуть бути оскаржені в судовому порядку (підпункт 2.3.5 пункту 2.3 глави 2 розділу I Положення №402).

До позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать: госпітальні ВЛК; гарнізонні ВЛК; ЛЛК; ВЛК високомобільних десантних військ; ВЛК військових комісаріатів; ВЛК територіального центру комплектування (далі - ВЛК ТЦК); ВЛК цивільного лікувального закладу з правами госпітальної ВЛК (п.п.2.6.1 п.2.6. глави 2 розділу І Положення №402).

Перелік військових лікувальних закладів, військових частин, лікувально-профілактичних закладів, в яких організовуються позаштатні постійно діючі ВЛК (ЛЛК), разом зі списком голів та заступників голів цих ВЛК (ЛЛК) на наступний календарний рік затверджує голова ЦВЛК за поданням начальників штатних ВЛК регіонів (п.п.2.6.6. п.2.6. глави 2 розділу І Положення №402).

Відповідно до підпунктів 2.6.7.-2.6.10. п.2.6. глави 2 розділу І Положення №402 на підставі затвердженого переліку начальник ВМКЦ регіону своїм наказом призначає позаштатні постійно діючі ВЛК, їх персональний склад і визначає порядок їх роботи.

Головою позаштатної постійно діючої ВЛК призначається лікар, найбільш підготовлений з питань військово-лікарської експертизи, який має досвід роботи у військових лікувальних, цивільних лікувально-профілактичних закладах та пройшов підготовку (удосконалення) з військово-лікарської експертизи.

До складу ВЛК, створеної у цивільному лікувально-профілактичному закладі, за рішенням начальника ВМКЦ регіону може бути введений військовий лікар - представник найближчого військового лікувального закладу, медичної служби військової частини.

Для огляду кандидатів, відібраних для оволодіння водолазними спеціальностями, і курсантів навчального центру (військової частини) створюється позаштатна постійно діюча ВЛК у складі: голови - лікаря-фізіолога, заступника голови - водолазного спеціаліста, членів - лікарів-спеціалістів, вказаних у підпункті 2.6.2 пункту 2.6 розділу I Положення, і секретаря.

Позаштатні ВЛК здійснюють службове листування через діловодство військових лікувальних, цивільних лікувально-профілактичних закладів, військових частин, при яких ці комісії утворені.

Забезпечення позаштатних ВЛК медичною технікою та майном, медичними приладами, інструментами, медикаментами, господарським інвентарем, меблями, речовим майном і канцелярським приладдям, виділення їм приміщення і забезпечення комунальними послугами покладається на військові лікувальні, цивільні лікувально-профілактичні заклади, військові частини, при яких ці комісії утворені.

Документи позаштатних ВЛК скріплюються гербовою печаткою військового лікувального, цивільного лікувально-профілактичного закладу, військової частини, при яких ці комісії утворені (п.п.2.6.11. п.2.6. глави 2 розділу І Положення №402).

Згідно з пунктом 2.7 розділу І Положення № 402 госпітальна ВЛК створюється у військовому госпіталі, на госпітальному судні, у цивільному лікувально-профілактичному закладі, де обстежуються і лікуються військовослужбовці. На особливий період госпітальна ВЛК створюється в усіх військових санаторіях. У разі потреби у військових лікувальних закладах може бути створено декілька госпітальних ВЛК за клінічними профілями. Організація проведення військово-лікарської експертизи у військовому лікувальному закладі покладається на начальника закладу.

На госпітальну (гарнізонну) ВЛК покладається: проведення медичного огляду осіб, указаних у пункті 1.2 розділу I Положення (крім допризовників), з метою визначення ступеня придатності до військової служби та в інших випадках, указаних у пункті 1.4 розділу II Положення; ведення книги протоколів ВЛК та здавання її в архів; проведення контролю за повнотою та якістю обстеження під час проведення медичного огляду, терміном проведення обстеження; проведення разом із провідними медичними спеціалістами ВМКЦ регіонів та начальниками медичної служби військових частин, що знаходяться у зоні відповідальності військового лікувального закладу, детального аналізу визнання військовослужбовців непридатними (обмежено придатними) до військової служби, розробка пропозицій щодо покращення стану здоров`я військовослужбовців та попередження їх дострокового звільнення з військової служби за станом здоров`я. Узагальнення пропозицій та надання їх до штатної ВЛК.

Госпітальна (гарнізонна) ВЛК має право: приймати постанови відповідно до цього Положення; перевіряти з метою військово-лікарської експертизи організацію та стан лікувально-діагностичної роботи у військових лікувальних, цивільних лікувально-профілактичних закладах і у військових частинах, дислокованих у гарнізоні; залучати до роботи на правах членів комісії медичних та військових фахівців за запитом голови ВЛК.

Згідно з пунктами 1.1, 1.2 глави 1 розділу ІІ Положення № 402 медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях у мирний та воєнний час.

Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності, зокрема, військовослужбовців до військової служби.

Постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).

Відповідно до підпункту б пункту 6.1. глави 6 розділу II Положення №402 направлення на медичний огляд проводиться військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби): прямими начальниками від командира окремої частини, йому рівних та вище, органами управління та підрозділів Військової служби правопорядку Збройних Сил України, прокуратурою, судом, начальниками гарнізонів, штатних ВЛК, військових лікувальних закладів за місцем лікування, військовими комендантами гарнізонів та військовими комісарами.

Згідно із пунктів 21.1., 21.2. глави 26 розділу ІІ Положення №402, у разі коли під час медичного огляду військовослужбовців встановлено діагноз, ВЛК встановлює причинний зв`язок захворювання, травми, контузії, каліцтва, поранення. Причинний зв`язок захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв у військовослужбовців, які проходять військову службу, військовозобов`язаних і резервістів, призваних військовими комісаріатами на навчальні (перевірочні) збори, при медичному огляді вирішують позаштатні постійно діючі госпітальні, гарнізонні ВЛК і ЛЛК та за потреби - штатні ВЛК.

Як встановлено судом, відповідно до витягу з наказу начальника Амур-Нижньодніпровського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 27.02.2022 р. затверджено склад позаштатної постійно діючої військово-лікарської комісії Амур-Нижньодніпровського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки. Голова комісії ОСОБА_2 . Місцем роботи військово-лікарської комісії визначено призовну дільницю у приміщенні Амур-Нижньодніпровського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки за адресою: АДРЕСА_1 .

Згідно з довідкою військово-лікарської комісії від 14.03.2022 р. №14/1703, за результатами медичного огляду ОСОБА_1 військово-лікарською комісією проведено медичний огляд ВЛК від 14.03.2022 р. №14/1703. Діагноз та постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва): здоровий, на підставі графи II Розкладу хвороб, графи: 402-08, ТДВ: придатний до військової служби.

Як вбачається з довідки ВЛК від 14.03.2022 р. №14/1703 вона прийнята на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби.

Обґрунтовуючи протиправність висновку ВЛК про визнання його придатним до військової служби, позивач вказує, що при проведенні медичного обстеження ВЛК не було враховано його хвороби, а саме: хронічний цистит, хронічний простатит, пахова грижа, органічний розлад особистості з емоційною нестійкістю, що призвело до помилкового висновку про придатність до військової служби. Крім того, зазначає, що жодних обстежень лікарською комісією, окрім рентгену зроблено не було, медична документація з лікарні за місцем проживання не вивчалась.

Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 р. у справі № 806/526/16 зазначив: «у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі».

Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки як попередньо зазначалося, суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.

Таким чином, суд не може прийняти у якості підстави для задоволення позову доводи позивача відносно неврахування відповідачем його хвороб при проведенні медичного обстеження ВЛК.

Стосовно посилань позивача на порушення процедури проведення військово-лікарської експертизи суд зазначає таке.

Як встановлено, довідка військово-лікарської комісії від 14.03.2022 р. №14/1703 містить кутовий штамп Амур-Нижньодніпровського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, підписана головою ВЛК Добра П.П. та секретарем ВЛК, вказано, що місцезнаходження комісії: АДРЕСА_1 , що є місцезнаходженням саме Амур-Нижньодніпровського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, як це передбачено наказом начальника Амур-Нижньодніпровського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 27.02.2022 р.

Відповідно до наказу начальника Амур-Нижньодніпровського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 27.02.2022 р. головою військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_3 є Добра П.П.

Отже, довідка військово-лікарської комісії від 14.03.2022 р. №14/1703 підписана головою саме ВЛК Амур-Нижньодніпровського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки та секретарем ВЛК.

Наявність на цій довідці штампу Новомосковського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки не свідчить про неправомірність складення вказаної довідки Військово-лікарською комісією Амур-Нижньодніпровського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

Таким чином, порушення відповідачем процедури прийняття оскаржуваного рішення ВЛК судом не встановлено.

Крім того, суд зазначає, що Положенням про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України Центральній військово-лікарській комісії надано право, серед іншого, розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК (лікарсько-льотної комісії (далі - ЛЛК)) Збройних Сил України. Постанови ЦВЛК можуть бути оскаржені в судовому порядку.

З матеріалів справи вбачається, що позивач звертався до ЦВЛК і листом начальника комісії-головою військово-лікарської комісії Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України полковником медичної служби було визнано обґрунтованим висновок ВЛК від 14.03.2022 р. № 14/1703 та зазначено, що підстав для її перегляду та скасування немає.

Даних про оскарження такого висновку ЦВЛК у суду немає.

Суд враховує, що після прийняття Амур-Нижньодніпровським районним територіальним центром комплектування та соціальної підтримки оскаржуваної постанови, яка оформлена довідкою військово-лікарської комісії при від 14.03.2022 р. № 14/1703, ОСОБА_1 повторно пройшов медичні огляди у медичній (військово-лікарській) комісії 21.07.2022 р., 25.11.2022 р. та 05.04.2023 р., якими встановлено, зокрема, нові діагнози та визнано ОСОБА_1 обмежено придатним до військової служби.

Проте, вказана обставина не дає суду можливості робити висновок, що послідуючі огляди 21.07.2022 р., 25.11.2022 р. та 05.04.2023 р. спростували висновки первинного медичного огляду, проведеного огляду 14.03.2022 р., оскільки такі огляди здійснено пізніше у часі і відповідні висновки зроблено саме на час цих повторних оглядів, відтак вони не можуть свідчити про діагнози ОСОБА_1 станом на 14.03.2022 р. До того ж, за наслідками повторних оглядів зроблено висновки, що захворювання: ТАК, пов`язане з проходженням військової служби. Це вказує на те, що відповідні діагнози набуті під час військової служби.

При цьому, як зазначалось, суд позбавлений можливості самостійно встановлювати правильність діагнозів, встановлених ВЛК, не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі.

За таких обставин, враховуючи те, що в ході розгляду цієї справи судом не було встановлено допущення з боку відповідача порушень вимог чинного законодавства, які б стосувались процедури проведення медичного огляду позивача у спірних правовідносинах, суд дійшов висновку, що про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Питання щодо розподілу судових витрат врегульовані ст.139 КАС України.

Відповідно до статті 139 КАС України, у разі відмови в задоволенні позову судові витрати не присуджуються на користь сторони за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.

Керуючись ст. 241-246, 250 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Військово-лікарської комісії Амур-Нижньодніпровського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки про визнання протиправною та скасування постанови відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст.ст.295, 297 КАС України.

Повний текст рішення складено 07.06.2023 р.

Суддя А.В. Савченко

Джерело: ЄДРСР 111437314
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку