open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 червня 2023 р. Справа № 440/17366/21Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Жигилія С.П.,

Суддів: Русанової В.Б. , Перцової Т.С. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 20.04.2022 (суддя Шевяков І.С.; м. Полтава) по справі № 440/17366/21

за позовом Комунального некомерційного медичного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" м.Кременчука

до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області

про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

Комунальне некомерційне медичне підприємство "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" м.Кременчука (далі також позивач, КНМП "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2") звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області (далі також відповідач) в якому просило суд визнати протиправним і скасувати рішення відповідача від 18.11.2021 № 476 про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій в частині повернення неправомірно витраченої суми страхових коштів в сумі 75449,16 грн та застосування фінансових санкцій в сумі 37724,58 грн.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 20 квітня 2022 року адміністративний позов Комунального некомерційного медичного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" м.Кременчука - задоволено.

Визнано протиправним і скасовано рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області від 18.11.2021 №476 про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій в частині повернення неправомірно витраченої суми страхових коштів в сумі 75449,16 грн та застосування фінансових санкцій в сумі 37724,58 грн.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Управління Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області на користь Комунального некомерційного медичного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" м. Кременчука витрати зі сплати судового збору у розмірі 2270,00 грн (дві тисячі двісті сімдесят гривень нуль копійок).

Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції та подав апеляційну скаргу в якій, посилаючись на ухвалення судом рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права, недоведеність обставин, які мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 20.04.2021 та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.

Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги відповідач, з посиланням на висновки акта перевірки, вказує на правомірність прийнятого ним рішення № 476 на загальну суму 114542,48 грн, оскільки Комунальним некомерційним медичним підприємством "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" порушено порядок використання коштів Фонду, що полягає у призначенні та виплаті допомоги по тимчасовій непрацездатності медичному працівнику який тимчасово втратив працездатність внаслідок лабораторно підтвердженого інфікування респіраторною хворобою CОVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, і щодо якого наявне повідомлення про нещасний випадок/гостре професійне захворювання (отруєння) не пов`язане з виробництвом; відсутній акт за формою Н-1/НП); призначенні та виплаті матеріального забезпечення внаслідок захворювання за рахунок коштів Фонду починаючи не з шостого дня (не з нарахованої за розрахунковий період (12 календарних місяців) заробітної плати, на яку нарахований єдиний внесок), не здійсненні контролю за правильним нарахуванням матеріального забезпечення; невірному обчисленні середньоденної заробітної плати за сумісництвом, на яку нарахований єдиний внесок, не здійсненні контролю за правильним нарахуванням матеріального забезпечення. Загальна сума неправомірних витрат коштів Фонду позивачем складає 76361,65 грн. Вказує, що судом першої інстанції не прийнято до уваги той факт, що заяви-розрахунки позивачем подані до Фонду раніше, ніж повністю проведено розслідування гострого професійного захворювання, тобто до завершення процедури встановлення того, пов`язане захворювання чи ні з професійною діяльністю. Ці обставини мають значення для відповідача, оскільки матеріальне забезпечення застрахованих осіб здійснюються за їх видами. Разом з цим звертає увагу, що позивачем не були надані до суду Акти форми Н-1/НП на підтвердження проведення розслідувань. У свою чергу, Порядком № 12 встановлено, що підставою для фінансування страхувальників робочими органами виконавчої дирекції Фонду або їх відділеннями є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, тобто будь-які інші документи для фінансування страхувальників Фондом не можуть вимагатися, відтак у Фонду немає можливості перевірити інформацію про причину непрацездатності, зазначену у поданій страхувальником заяві-розрахунку, через відсутність необхідних документів. Така інформація перевіряється відповідно до Порядку № 23 при проведенні перевірки.

Позивач подав відзив на апеляційну скаргу в якому, наполягаючи на законності та обґрунтованості рішення суду першої інстанції, з підстав викладених у відзиві, просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.

Ураховуючи подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження, справа розглядається в порядку письмового провадження, відповідно до приписів п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, за наявними у ній матеріалами.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши, в межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційну скаргу належить залишити без задоволення, з таких підстав.

Судом встановлено, що Комунальне некомерційне медичне підприємство "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" (код ЄДРПОУ 38742851) зареєстроване як юридична особа.

Згідно направлення на проведення документальної перевірки №154 від 05.11.2021, що видане Кременчуцьким відділенням Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області відповідно до Закону України від 23 вересня 1999 року №1105-XIV "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон № 1105-XIV), на підставі пункту 2.6 Порядку перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 02.10.2020 року №23 та згідно з наказом Кременчуцького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області від 05.11.2021 №145-од з 08.11.2021 - по 10.11.2021 проведена документальна планова перевірка правильності використання КНМП "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" м. Кременчука страхових коштів Фонду соціального страхування України за період з 01.07.2019 по 30.09.2021.

За результатами перевірки було складено Акт документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України №158 від 10.11.2021 року /а.с. 16-32/, яким встановлено детальний опис виявлених порушень вимог законодавства, зокрема, виявлено ряд порушень, в тому числі:

1) пункту 1 частини другої статті 15, частини третьої статті 30 Закону України №1105-XIV, пункту 1.2, пункту 2.2. Постанови №13 - при наданні матеріального забезпечення порушено порядок використання коштів Фонду: медичному працівнику, який тимчасово втратив працездатність внаслідок лабораторно підтвердженого інфікування гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, і щодо якого наявне повідомлення про нещасний випадок /гостре професійне захворювання (отруєння), призначена та виплачена допомога по тимчасовій непрацездатності без розслідування та з`ясування обставин, за яких стався нещасний випадок (без встановлення того, що гостре професійне захворювання (отруєння) не пов`язане з виробництвом, відсутній акт за формою Н-1/НП: 10.12.2020: ЛН АЛД 221069 від 27.10.2020 ОСОБА_1 (поворотна), 10.12.2020: ЛН АЛД 200238 від 14.11.2020 ОСОБА_1 (поворотна), 23.06.2021: ЛН АЛА 792520 від 13.04.2021 ОСОБА_2 , 23.06.2021: ЛН АЛА 792576 від 14.04.2021 ОСОБА_2 , 04.06.2021: ЛН АЛА 791561 від 31.03.2021 ОСОБА_3 , 12.03.2021: ЛН АЛД 305784 від 21.12.2020 ОСОБА_4 , 04.06.2021: ЛН АЛА 791643 від 02.04.2021 ОСОБА_5 , 12.03.2021: ЛН АЛД 305902 ВІД 29.12.2020 ОСОБА_6 , 26.04.2021: ЛН АЛД 301799 від 19.01.2021 ОСОБА_6 , 10.12.2020: ЛН АЛД 220441 від 05.11.2020 ОСОБА_7 (поворотна), 28.01.2021: ЛН АЛД 200577 від 20.11.2020 ОСОБА_7 , 31.12.2020: ЛН АЛД 200553 від 14.11.2020 ОСОБА_8 , 31.12.2020: ЛН АЛД 228180 від 03.12.2020 ОСОБА_8 , 12.03.2021: ЛН АЛД 262737 від 28.12.2020 ОСОБА_9 , 23.07.2021: ЛН АЛА 792874 від 27.04.2021 ОСОБА_10 , 11.08.2021: ЛН АЛА 912377 від 12.05.2021 ОСОБА_10 ;

2) пункту 1 частини другої статті 15, абзацу 1 частини другої статті 22, частини третьої статті 30, частини першої статті 31 Закону України №1105-XIV, пункту 1.2, пункту 2.2. Постанови №13 - при наданні матеріального забезпечення порушено порядок використання коштів Фонду: медичному працівнику, який тимчасово втратив працездатність внаслідок лабораторно підтвердженого інфікування гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, і щодо якого наявне повідомлення про нещасний випадок /гостре професійне захворювання (отруєння), призначена та виплачена допомога по тимчасовій непрацездатності без розслідування та з`ясування обставин, за яких стався нещасний випадок (без встановлення того, що гостре професійне захворювання (отруєння) не пов`язане з виробництвом, відсутній акт за формою Н-1/НП; листок непрацездатності АДЯ 414323 від 22.09.2020, який засвідчує початок нового страхового випадку (загальне захворювання), виданий як продовження листка непрацездатності АДЯ 414257 від 16.09.2020, який засвідчує страховий випадок з приводу самоізоляції; призначена та виплачена допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок захворювання за рахунок коштів Фонду починаючи не з шостого дня непрацездатності: 10.12.2020: ЛН АДЯ 414323 від 22.09.2020 ОСОБА_11 (поворотна);

3) пункту 1 частини другої статті 15, абзацу 2 частини першої статті 30, частини третьої статті 30, частини другої статті 33 Закону України № 1105-XIV, абзацу 1 пункту 3; пункту 32 Постанови №1266, пункту 1.2, пункту 2.2. Постанови №13 - при наданні матеріального забезпечення порушено порядок використання коштів Фонду: медичному працівнику, який тимчасово втратив працездатність внаслідок лабораторно підтвердженого інфікування гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, і щодо якого наявне повідомлення про нещасний випадок/гостре професійне захворювання (отруєння), призначена та виплачена допомога по тимчасовій непрацездатності без розслідування та з`ясування обставин, за яких стався нещасний випадок (без встановлення того, що гостре професійне захворювання (отруєння) не пов`язане з виробництвом, відсутній акт за формою Н-1/НП; невірно обчислена середньоденна заробітна плата: (не з нарахованої за розрахунковий період (12 календарних місяців) заробітної плати, на яку нарахований єдиний внесок); не здійснено контроль за правильним нарахуванням матеріального забезпечення: 23.02.2021: ЛН АЛД 304358 від 11.12.2020 ОСОБА_12 , 23.02.2021: ЛН АЛД 305885 від 28.12.2020 ОСОБА_12 ;

4) пункту 1 частини другої статті 15, частини першої статті 26, частини третьої статті 30 Закону України №1105-XIV, пункту 1.2, пункту 2.2 Постанови №13- при наданні матеріального забезпечення порушено порядок використання коштів Фонду: призначена та виплачена допомога по вагітності і пологах не в розмірі 100% середньої заробітної плати: 02.10.2020: ЛН АДЯ 327838 від 21.09.2020 ОСОБА_13 , 31.12.2020: ЛН АЛД 217905 від 20.11.2020 ОСОБА_13 ;

5) пункту 1 частини другої статті 15, абзацу 2 частини першої статті 30, частини третьої статті 30, частини другої статті 33 Закону України №1105-XIV, абзацу 1 пункту 3; пункту 32, абзацу 1 пункту 30 Постанови №1266, пункту 1.2, пункту 2.2. Постанови №13 - при наданні матеріального забезпечення порушено порядок використання коштів Фонду: невірно обчислена середньоденна заробітна плата за сумісництвом: не з нарахованої за розрахунковий період заробітної плати за сумісництвом, на яку нарахований єдиний внесок, не здійснено контроль за правильним нарахуванням матеріального забезпечення: 10.12.2020: ЛН АДЯ 329630 від 30.10.2020 ОСОБА_14

18.11.2021 заступник начальника Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області Яремченко А.А., розглянувши матеріали документальної планової перевірки Комунального некомерційного медичного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" з питань дотримання порядку використання страхових коштів Фонду соціального страхування України (акт перевірки №158 від 10.11.2021), прийняв рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду №476 /а.с. 39-40/.

Позивач, вважаючи протиправним рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду №476 від 18.11.2021, про повернення сум страхових коштів в частині зобов`язання повернути страхові кошти в сумі 75449,16 грн та штраф 37724,58 грн, що сукупно складає 113173 грн 74 коп., звернувся до суду з цим позовом.

Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з їх обґрунтованості та дійшов висновку, що рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області від 18.11.2021 №476 про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій в частині повернення неправомірно витраченої суми страхових коштів в сумі 75449,16 грн та застосування фінансових санкцій в сумі 37724,58 грн є протиправним і підлягає скасуванню.

Надаючи правову оцінку обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, враховуючи межі перегляду, передбачені ст. 308 КАС України, апеляційний суд зазначає таке.

Основи законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 14 січня 1998 року № 16/98-ВР (далі - Основи № 16/98-ВР) відповідно до Конституції України визначають принципи та загальні правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування громадян в Україні.

Статтею 4 Основ № 16/98-ВР визначено залежно від страхового випадку види загальнообов`язкового державного соціального страхування, зокрема, страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності.

Відносини, що виникають за зазначеними у частині першій цієї статті видами загальнообов`язкового державного соціального страхування, регулюються законами, прийнятими відповідно до цих Основ.

Положеннями статті 25 Основ № 16/98-ВР передбачено надання за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням видів соціальних послуг та матеріального забезпечення, зокрема, страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, а саме: допомоги по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною).

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV (далі - Закон №1105-XIV, у редакції на час спірних правовідносин).

Частиною першою статті 4 Закону № 1105-XIV визначено, що Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Згідно з частиною третьою статті 8 Закону №1105-XIV робочими органами виконавчої дирекції Фонду є її управління в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, що створюються за рішенням правління Фонду на підставі затвердженої ним структури органів Фонду. Управління виконавчої дирекції Фонду є юридичними особами, мають самостійні кошториси, печатки із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, а також мають відділення в районах і містах обласного значення. Відділення управлінь виконавчої дирекції Фонду є відокремленими підрозділами робочих органів виконавчої дирекції Фонду, що створюються за рішенням правління Фонду без статусу юридичної особи.

Робочі органи виконавчої дирекції Фонду та їх відділення провадять свою діяльність від імені виконавчої дирекції Фонду в межах та порядку, визначених цим Законом, статутом Фонду, типовим положенням про робочі органи виконавчої дирекції Фонду та їх відділення, що затверджується правлінням Фонду, та положенням, затвердженим директором виконавчої дирекції Фонду.

Пунктами 2 та 7 частини першої статті 9 Закону №1105-XIV встановлено, що основними завданнями Фонду та його робочих органів є: надання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг відповідно до цього Закону; здійснення контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду.

Пунктами 1, 2 та 6 частини другої вказаної статті визначено, що Фонд та його робочі органи відповідно до покладених на них завдань: здійснюють управління та оперативне розпорядження фінансовими ресурсами Фонду в межах бюджету Фонду, затвердженого Кабінетом Міністрів України, управління майном; проводять розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення, страхових виплат; здійснюють контроль за використанням коштів Фонду, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання, застосовують в установленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи.

Згідно з пунктами 3 та 5 частини першої статті 10 Закону № 1105-XIV Фонд має право: перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду; накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону.

Відповідно до пункту 1 частини другої статті 15 Закону № 1105-XIV роботодавець зобов`язаний надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із цим Законом.

Пунктом 1 частини п`ятої статті 15 Закону № 1105-XIV визначено, що роботодавець несе відповідальність за порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення.

Частиною шостою статті 15 Закону № 1105-XIV встановлено, що у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.

Відповідно до статті 18 Закону № 1105-XIV страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності на інших підставах.

Згідно з частиною першою статті 19 Закону № 1105-XIV право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи - громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), зайняття підприємницькою та іншою діяльністю, якщо інше не передбачено законом.

Частиною першою статті 30 Закону № 1105-XIV встановлено, що матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначаються та надаються за основним місцем роботи (діяльності).

Відповідно до частини третьої вказаної статті рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб), або фізичною особою - підприємцем, особою, яка провадить незалежну професійну діяльність.

Комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.

Комісія (уповноважений) із соціального страхування виконує свої функції відповідно до положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, яке затверджується правлінням Фонду.

Приписами пункту 2.2 Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, затвердженого Постановою правління Фонду соціального страхування України № 13 від 19 липня 2018 року /далі - Положення №13/, комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства зобов`язана, зокрема, приймати рішення про призначення матеріального забезпечення; приймати рішення про відмову в призначенні матеріального забезпечення, про припинення його виплати (повністю або частково), розглядати підставу і правильність видачі та заповнення листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення.

Відповідно до пункту 3.1 Положення №13 комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства, зокрема: приймає рішення про призначення або відмову в призначенні матеріального забезпечення (допомоги по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), вагітності та пологах, на поховання) і передає його роботодавцю для проведення виплат, здійснення розрахунків тощо; приймає рішення про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково); перевіряє правильність видачі та заповнення документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення; здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення застрахованим особам.

Згідно з частиною першою статті 31 Закону №1105-XIV підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності. У разі роботи за сумісництвом, за трудовим договором (контрактом) одночасно із здійсненням підприємницької чи іншої діяльності підставою для призначення допомоги є копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою (за наявності) за основним місцем роботи. Для застрахованих осіб, які одночасно здійснюють підприємницьку та іншу діяльність і не працюють на умовах трудового договору (контракту), копію листка непрацездатності засвідчує установа охорони здоров`я, яка його видає. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з Фондом.

Отже, підставою для призначення комісією (уповноваженим) із соціального страхування підприємства допомоги по тимчасовій непрацездатності є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності.

Відповідно до пункту 1.1 Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України від 13 листопада 2001 року № 455, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 04 грудня 2001 року за № 1005/6196 (далі по тексту - Інструкція № 455 в редакції чинній на час спірних правовідносин), тимчасова непрацездатність працівників засвідчується листком непрацездатності.

Згідно з підпунктом 1.3.1 пункту 1.3 Інструкції № 455 листок непрацездатності видається громадянам України, іноземцям, особам без громадянства, які проживають в Україні і працюють на умовах трудового договору (контракту) на підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності та господарювання або у фізичних осіб, у тому числі в іноземних дипломатичних представництвах та консульських установах.

Пунктом 1.4 зазначеної Інструкції встановлено, що право видачі листків непрацездатності надається: 1.4.1. лікуючим лікарям державних і комунальних закладів охорони здоров`я; 1.4.2. лікуючим лікарям стаціонарів протезно-ортопедичних установ системи Міністерства праці та соціальної політики України; 1.4.3. лікуючим лікарям туберкульозних санаторно-курортних закладів; 1.4.4. фельдшерам у місцевостях, де відсутній лікар, а також на плаваючих суднах. Список цих фельдшерів затверджується щороку органами охорони здоров`я; 1.4.5. лікуючим лікарям закладів охорони здоров`я незалежно від форми власності та лікарям, що провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи-підприємці.

Пунктами 1.6 та 1.7 Інструкції № 455 передбачено, що видача документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність, здійснюється лікуючим лікарем (фельдшером) при пред`явленні паспорта чи іншого документа, який засвідчує особу непрацездатного, і не може бути платною послугою в закладах охорони здоров`я незалежно від форми власності. Видача та продовження документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність, здійснюються тільки після особистого огляду хворого лікуючим лікарем (фельдшером), про що робиться відповідний запис у медичній карті амбулаторного чи стаціонарного хворого з обґрунтуванням тимчасової непрацездатності. На період проведення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), а також локалізацією та ліквідацією її спалахів та епідемій в Україні, відкриття листків непрацездатності може здійснюватися лікарем, що надає первинну медичну допомогу на підставі звернення та опитування хворого за допомогою засобів телефонного зв`язку або інтернет-телефонії з обов`язковим відповідним записом у медичній карті амбулаторного хворого.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що Комунальним некомерційним медичним підприємством "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" подано до Фонду листки непрацездатності: 10.12.2020: ЛН АЛД 221069 від 27.10.2020 ОСОБА_1 (поворотна), 10.12.2020: ЛН АЛД 200238 від 14.11.2020 ОСОБА_1 (поворотна), 23.06.2021: ЛН АЛА 792520 від 13.04.2021 ОСОБА_2 , 23.06.2021: ЛН АЛА 792576 від 14.04.2021 ОСОБА_2 , 04.06.2021: ЛН АЛА 791561 від 31.03.2021 ОСОБА_3 , 12.03.2021: ЛН АЛД 305784 від 21.12.2020 ОСОБА_4 , 04.06.2021:ЛН АЛА 791643 від 02.04.2021 ОСОБА_5 , 12.03.2021: ЛН АЛД 305902 ВІД 29.12.2020 ОСОБА_6 , 26.04.2021: ЛН АЛД 301799 від 19.01.2021 ОСОБА_6 , 10.12.2020: ЛН АЛД 220441 від 05.11.2020 ОСОБА_7 (поворотна), 28.01.2021: ЛН АЛД 200577 від 20.11.2020 ОСОБА_7 , 31.12.2020: ЛН АЛД 200553 від 14.11.2020 ОСОБА_8 , 31.12.2020: ЛН АЛД 228180 від 03.12.2020 ОСОБА_8 , 12.03.2021: ЛН АЛД 262737 від 28.12.2020 ОСОБА_9 , 23.07.2021: ЛН АЛА 792874 від 27.04.2021 ОСОБА_10 , 11.08.2021: ЛН АЛА 912377 від 12.05.2021 ОСОБА_10 ; 23.02.2021: ЛН АЛД 304358 від 11.12.2020 ОСОБА_12 ; 23.02.2021: ЛН АЛД 305885 від 28.12.2020 ОСОБА_12 ; 10.12.2020: ЛН АДЯ 414323 від 22.09.2020 ОСОБА_11 (поворотна).

Відповідно до положень пунктів 1-3 Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03 листопада 2004 року № 532/274/136-ос/1406, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2004 року за № 1456/10055 /далі - Інструкція № 532/274/136-ос/1406/, листок непрацездатності (далі - ЛН) - це багатофункціональний документ, який є підставою для звільнення від роботи у зв`язку з непрацездатністю та з матеріальним забезпеченням застрахованої особи в разі тимчасової непрацездатності, вагітності та пологів. Лицьовий бік бланка ЛН заповнюється лікуючим лікарем або молодшим медичним працівником з медичною освітою. Зворотний бік бланка ЛН заповнюється за місцем роботи застрахованої особи. Заповнюється частина лицьового боку ЛН, що видається непрацездатному.

Згідно із пунктом 3.3. Інструкції №532/274/136-ос/1406 у графі "Причина непрацездатності:" слід обов`язково підкреслити відповідну причину звільнення від роботи. Пункти 2, 4 виправленню не підлягають.

Як випливає із листків непрацездатності в останніх вказано причину непрацездатності - "захворювання загальне (1)".

Відповідно до підпункту 4.6 пункту 4 Інструкції № 532/274/136-ос/1406 у правому нижньому полі ЛН ( za454-04 ) у графі "Примітка:" лікарем здійснюються такі записи у разі тимчасової непрацездатності ("професійне та його наслідки-2" або "нещасний випадок на виробництві та його наслідки - 4") слід указати дату встановлення професійного захворювання або нещасного випадку на виробництві.

Дослідивши долучені до матеріалів справи листки непрацездатності, суд встановив, що в останніх відсутні записи щодо дати встановлення професійного захворювання або нещасного випадку на виробництві, вказано причину непрацездатності - захворювання загальне.

Посилання відповідача на те, що позивач надав матеріальне забезпечення коштами Фонду по листках непрацездатності, без наявності акту розслідування професійного захворювання за встановленою формою, суд першої інстанції обґрунтовано відхилив, з таких підстав.

Закон №1105-XIV визначає, як підстави для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності - виданий у встановленому порядку листок непрацездатності (статті 31), так і підстави страхових виплат - акт розслідування нещасного випадку або акт розслідування професійного захворювання (отруєння) за встановленими формами (стаття 36).

У свою чергу, статтею 23 Закону №1105-XIV визначено підстави для відмови в наданні допомоги по тимчасовій непрацездатності, а саме допомога по тимчасовій непрацездатності не надається:

1) у разі одержання застрахованою особою травм або її захворювання при вчиненні нею кримінального правопорушення;

2) у разі навмисного заподіяння шкоди своєму здоров`ю з метою ухилення від роботи чи інших обов`язків або симуляції хвороби;

3) за час перебування під арештом і за час проведення судово-медичної експертизи;

4) за час примусового лікування, призначеного за постановою суду;

5) у разі тимчасової непрацездатності у зв`язку із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння або дій, пов`язаних з таким сп`янінням;

6) за період перебування застрахованої особи у відпустці без збереження заробітної плати, творчій відпустці, додатковій відпустці у зв`язку з навчанням.

У цьому випадку жодна з нормативно визначених підстав не мала місця у правовідносинах сторін.

Стосовно тверджень відповідача, що виплати проведено за відсутності акта за формою Н-1/НП, суд зазначає, що виплати по тимчасовій непрацездатності здійснено на підставі листків непрацездатності, крім того, як зазначає позивач та не спростовано Фондом, захворювання працівників не пов`язане з виробництвом, що в свою чергу виключає страхові виплати у порядку, встановленому статтею 36 Закону № 1105-XIV.

Підсумовуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що рішення відповідача в частині зобов`язання позивача повернути неправомірно витрачену суму страхових коштів у розмірі 74002,28 грн та застосування фінансових санкцій у розмірі 37001,39 грн за виявлені порушення пункту 1 частини другої статті 15, частини третьої статті 30 Закону України №1105-XIV, пункту 1.2, пункту 2.2. Постанови №13 є протиправним і підлягає скасуванню.

Щодо виявленого порушення пункту 1 частини другої статті 15, частини першої статті 26, частини третьої статті 30 Закону України №1105-XIV, пункту 1.2, пункту 2.2 Постанови №13 (при наданні матеріального забезпечення порушено порядок використання коштів Фонду: призначена та виплачена допомога по вагітності і пологах не в розмірі 100% середньої заробітної плати: 02.10.2020: ЛН АДЯ 327838 від 21.09.2020 ОСОБА_13 , 31.12.2020: ЛН АЛД 217905 від 20.11.2020 ОСОБА_13 ) сума неправомірно використаних коштів відсутня (наявна недоплата матеріального забезпечення).

Стосовно виявленого порушення по листку непрацездатності АДЯ 414323 від 22.09.2020, який засвідчує початок нового страхового випадку (загальне захворювання), виданий як продовження листка непрацездатності АДЯ 414257 від 16.09.2020, який засвідчує страховий випадок з приводу самоізоляції; призначена та виплачена допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок захворювання за рахунок коштів Фонду починаючи не з шостого дня непрацездатності: 10.12.2020: ЛН АДЯ 414323 від 22.09.2020 ОСОБА_11 (поворотна), суд зазначає таке.

Як встановлено судом, ОСОБА_11 за період її непрацездатності було відкрито 2 лікарняних листка:

1. Первинний - серія АДЯ № 414257 з 16.09. 2021 по 21.09.2021 на ізоляцію від COVID-19.

2. Продовження - серія АДЯ №414323 з 22.09.2021 по 28.09.2021 на загальне захворювання (COVID-19).

Після перевірки виявилося, що лікарняний лист, відкритий з приводу ізоляції повинні були закрити одразу після виявлення у хворого коронавірусної хвороби і відкрити новий, безпосередньо на лікування коронавірусу. Згідно законодавства продовження лікарняного листка повністю замовляється за рахунок коштів відповідача, а тому продовження лікарняного ОСОБА_11 тривалістю 7 к.д. та сумою 1232,91 грн (7 днів х 176,13 грн = 1232,91 грн.) також повністю було замовлено за рахунок відповідача. Після виправлення перші 5 днів потрібно було б заплатити за рахунок підприємства (5 днів х 176,13 грн = 880,65 грн), а останні 2 дні за рахунок відповідача (2 дні х 176,13 грн = 352,26 грн).

Отже, кошти у сумі 880,65 грн підлягають поверненню, що визнається позивачем.

Щодо листка непрацездатності ОСОБА_12 по первинному лікарняному листу серія АЛД №304358 з 11.12.2020-28.12.2020 (18 к.д.) була неправильно розрахована середньоденна заробітна плата, в результаті чого коштів у відповідача було замовлено на 5,72 грн більше (4773,86 грн - 4768,14 грн = 5,72 грн). По продовженню лікарняного листка серія АЛД №305885 з 29.12.2020 по 31.12.2020 (3 к.д.) ситуація аналогічна. В результаті неправильно розрахованої середньоденної заробітної плати, переплата по лікарняному склала 1,32 грн (1101,66 грн - 1100,34 грн - 1,32 грн).

Загальна сума надлишково замовлених коштів у Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності по ОСОБА_15 - 7,04 грн.

Матеріалами справи підтверджено, що по лікарняним листкам ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , та ОСОБА_14 , позивач визнає порушення: невідкриття нового листка непрацездатності замість продовження лікарняного листка по самоізоляції ( ОСОБА_11 ), неправильно розрахована середньоденна заробітна плата ( ОСОБА_12 ), допущення помилки при розрахунку середньої заробітної плати ( ОСОБА_14 ) та здійснення оплати цих коштів, про що свідчить платіжне доручення №2481 від 10.12.2021.

Порушення, виявлені позивачем в ході опрацювання листків непрацездатності ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , та ОСОБА_14 , позивач визнав та здійснив повернення коштів відповідачу зі сплатою 50% штрафу.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, дослідивши матеріали справи, аналізуючи наведені норми права, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про необхідність визнати протиправним та скасувати рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області від 18.11.2021 №476 про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій в частині повернення неправомірно витраченої суми страхових коштів в сумі 75449,16 грн (76361,65 грн - 880,65 грн - 7,04 грн - 24,80 грн ) та застосування фінансових санкцій в сумі 37724,58 грн (38180,83 грн - 456,25 грн).

Відповідно до ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв законне і обґрунтоване судове рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права.

Доводи апеляційної скарги встановлених обставин справи та висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.

Керуючись ст. ст. 229, 241, 243, 250, 308, 310, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 327-329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області - залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 20.04.2022 по справі № 440/17366/21 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя (підпис)С.П. Жигилій Судді(підпис) (підпис) В.Б. Русанова Т.С. Перцова

Джерело: ЄДРСР 111413343
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку