open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 200/1345/23
Моніторити
Ухвала суду /17.10.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.08.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Постанова /28.08.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.07.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /06.06.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /04.04.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /04.04.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 200/1345/23
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /17.10.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.08.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Постанова /28.08.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.07.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /06.06.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /04.04.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /04.04.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 червня 2023 року Справа№200/1345/23

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Циганенка А.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

31 березня 2023 року з використанням підсистеми «Електронний суд» адвокатка Доценко М.І., представниця позивача ОСОБА_1 , подала до суду адміністративний позов до відповідача, Міністерства внутрішніх справ України, в якому просила:

- визнати протиправною бездіяльність Міністерства внутрішніх справ України щодо відмови оформлення подання на пенсію за вислугу років та направлення його до органів Пенсійного фонду України для призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років відповідно до пункту «а» частини 1 статті 12 закону України «Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби та деяких інших осіб»;

- зобов`язати Міністерство внутрішніх справ України з урахуванням Закону України №2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та Постанови Кабінету Міністрів України №393 від 17 липня 1992 року «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їхніх сімей» зарахувати ОСОБА_1 вислугу років на пільгових умовах період проходження служби на посадах:

оперуповноваженого відділу карного розшуку Краматорського МВ УМВС України в Донецькій області (з 01.01.2000 по 20.01.2006),

старшого оперуповноваженого відділення розкриття злочинів проти особистості та боротьби з груповими злочинними проявами карного розшуку Краматорського МВ УМВС України в Донецькій області (з 20.01.2006 по 20.12.2006),

старшого оперуповноваженого відділення розкриття злочинів проти особи карного розшуку Краматорського МВ ГУМВС України в Донецькій області (з 20.12.2006 по 11.05.2010),

оперуповноваженого сектору карного розшуку Билбасівського селищного відділення міліції Слов`янського районного відділу ГУМВС України в Донецькій області (з 11.05.2010 по 27.07.2010),

старшого оперуповноваженого сектору розкриття злочинів проти особи відділу карного розшуку Краматорського МВ ГУМВС України в Донецькій області (з 27.07.2010 по 26.07.2011), з розрахунку один місяць служби за півтора місяця за вказані періоди.

- зобов`язати Міністерство внутрішніх справ України відповідно пункту «а» частини 1 статті 12 закону України «Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби та деяких інших осіб» та Постанови Кабінету Міністрів України №393 від 17 липня 1992 року «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їхніх сімей» оформити подання на пенсію за вислугу років та направити його до органів Пенсійного фонду України для призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що з 01.08.1999 по 06.11.2015 проходив службу в різних міських відділах ГУМВС України в Донецькій області. На день звільнення зі служби його вислуга років становила: у календарному обчисленні - 17 років 08 місяців 01 день, для виплати грошової допомоги - 16 років 03 місяці 05 днів, у пільговому обчисленні - 23 роки 05 місяців 13 днів. 21.02.2023 Державна установа «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області» підготувала матеріали для призначення позивачу пенсії за вислугу років та спрямувала до Міністерства внутрішніх справ України (Департамент пенсійних питань та соціального захисту) для оформлення необхідних матеріалів та спрямування їх до органів ПФУ.

09.03.2023 Міністерство внутрішніх справ України в особі Департаменту пенсійних питань та соціального захисту листом №14948/49-2103-2023 відмовило позивачу у оформленні подання на пенсію за вислугу років та направленні його до органів ПФУ, оскільки позивач не має права на пенсію на вислугу років на умовах, визначених Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

З таким рішенням позивач не згоден, оскільки згідно з пунктом «а» частини 1 статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсія за вислугу років призначається особам незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби з 1 жовтня 2015 року по 30 вересня 2016 року і на день звільнення мають вислугу 22 календарних роки та 6 місяців і більше, а у нього вислуга років у пільговому обчисленні становить 23 роки 05 місяців 13 днів.

Міністерства внутрішніх справ України подало відзив на позов, в якому позовні вимоги не визнало, просило відмовити в їх задоволенні з наступних підстав. Приписами статей 12, 17 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», якими встановлені умови призначення пенсії за вислугу років, не передбачено, що пенсію за вислугу років можна призначати при наявності вислуги, обчисленої на пільгових умовах. Навпаки, вказаними нормами чітко передбачено, що пенсія за вислугу років призначається при наявності певних календарних років та міститься виключний перелік періодів служби, які враховуються в календарну вислугу років. Посилання позивача на постанову Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей» є неприйнятними. Постанова Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393 суперечить статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», а тому застосуванню підлягає саме положення Закону, який має вищу юридичну силу. На думку відповідача, при розгляді справи слід врахувати правові висновки, викладені в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 14 квітня 2017року N 750/9775/16-а (К/800/12047/17 та постанові Пленуму Верховного Суду України від 16 грудня 2016 року №25 «Про відмову у зверненні до Конституційного Суду України з конституційним поданням щодо відповідності (конституційності) абзацу сьомого пункту «а» частини першої статті 12 Закону України від 9 квітня 1992 року №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» в аспекті умов призначення пенсії за вислугу років працівникам правоохоронних органів приписам частини першої статті 8, частини п`ятої статті 17, частин другої й третьої статті 22, частини першої статті 24, частин першої та третьої статті 46 Конституції України».

04 квітня 2023 року відкрито провадження у справі та її розгляд призначений за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

04 квітня 2023 року від витребувати від Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області» витребувані докази.

08 травня 2023 року від Міністерства внутрішніх справ України та Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області витребувані докази.

08 травня 2023 року відмовлено в задоволенні клопотання Міністерства внутрішніх справ України про залишення позову без розгляду.

Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені в заявах по суті справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення проти нього, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 , громадянин України, народився ІНФОРМАЦІЯ_1 , про що свідчить паспорт громадянина України НОМЕР_1 .

В 1998 році ОСОБА_1 закінчив Слов`янський авіаційний технічний коледж цивільної авіації, про що 30 червня 1998 року виданий диплом НОМЕР_2 .

28 вересня 1998 року наказом Міністра оборони України (по особовому складу) №631 ОСОБА_1 присвоєно по запасу військове звання «молодший лейтенант».

Згідно з довідкою-витягом про присвоєння спеціальних звань та проходження служби в органах внутрішніх справ, яка виготовлена 08 лютого 2023 року ліквідаційною комісією Головного управління МВС України в Донецькій області, ОСОБА_1 був прийнятий на службу з 01 серпня 1999 року за наказом УМВС України в Донецькій області від 25.08.1999 №182 о/с;

01 січня 2000 року ОСОБА_1 був прийнятий на посаду карного розшуку органів внутрішніх справ за наказом УМВС України в Донецькій області від 31.01.2000 №18 о/с.

07 серпня 2014 року відповідно до пункту 6 наказу Міністерства внутрішніх справ України №865 «Про притягнення до дисциплінарної відповідальності окремих працівників Артемівського МВ, Дружківського МВ, Краматорського МВ та УДАІ ГУМВС України в Донецькій області» вирішено за скоєння вчинку, що дискредитує звання рядового і начальницького складу, порушення статті 65 Конституції України, частини 3 статті 3, частини 1 статті 5 Закону України «Про міліцію» та Присяги працівника органів внутрішніх справ України, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.1991 №382, та згідно зі статтями 2, 5, 7, 12, 14 Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ, звільнити підполковника міліції ОСОБА_1 , старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах оперативно-пошукового відділу управління карного розшуку Головного управління МВС України в Донецькій області, з органів внутрішніх справ України за пунктом 66 Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ (за скоєння вчинків, що дискредитують звання рядового і начальницького складу).

27 серпня 2014 року наказом Міністерства внутрішніх справ України №1680 о/с підполковника міліції ОСОБА_1 , старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах оперативно-пошукового відділу управління карного розшуку Головного управління МВС України в Донецькій області, звільнено з органів внутрішніх справ у запас (із постановленням на військовий облік) за пунктом 66 Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ (за скоєння вчинків, що дискредитують звання рядового і начальницького складу).

18 березня 2016 року постановою Окружного адміністративного суду м. Києва по справі №826/5223/15, яка набрала законної сили 04 липня 2016 року, ОСОБА_1 поновлено на посаді старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах оперативно-пошукового відділу управління карного розшуку Головного управління МВС України в Донецькій області.

12 квітня 2016 року за наказом Головного управління МВС України в Донецькій області №23 о/с лк ОСОБА_1 було поновлено на посаді з 28 серпня 2014 року. Цим же наказом згідно з пунктом 10 та 11 Розділу ХІ Закону України «Про Національну поліцію» та відповідно до Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ ОСОБА_1 було звільнено у запас Збройних Сил України за п. 64 «г» (через скорочення штатів) з 06 листопада 2015 року.

27 травня 2016 року наказом Головного управління МВС України в Донецькій області №29 о/с лк внесені зміни в наказ Головного управління МВС України в Донецькій області №23 о/с лк від 12 квітня 2016 року в частині звільнення ОСОБА_1 . Визначено вважати вислугу років на 06 листопада 2015 року у календарному обчисленні та для виплати грошової допомоги 16 років 03 місяці 05 днів. Підставою для прийняття наказу зазначена заява ОСОБА_1 від 24 травня 2016 року.

21 грудня 2021 року наказом Головного управління МВС України в Донецькій області №14 о/с лк внесені зміни в наказ Головного управління МВС України в Донецькій області №23 о/с лк від 12 квітня 2016 року в частині звільнення ОСОБА_1 . Визначено вважати вислугу років на 06 листопада 2015 року у календарному обчисленні 17 років 08 місяців 01 день, для виплати грошової допомоги 16 років 03 місяці 05 днів, у пільговому обчисленні 23 роки 05 місяців 13 днів. Підставою для прийняття наказу слугувала довідка про вислугу років ОСОБА_1 від 21 грудня 2021 року.

11 грудня 2022 року ОСОБА_1 звернувся до Державної установі «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Донецькій області» із заявою щодо підготовки та подання до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області необхідних документів для призначення йому пенсії за вислугу років.

21 лютого 2023 року Державна установа «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області» підготувала матеріали для призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років та спрямувала їх до Міністерства внутрішніх справ України (Департамент пенсійних питань та соціального захисту) для оформлення необхідних матеріалів та спрямування їх до органів ПФУ.

09 березня 2023 року Міністерство внутрішніх справ України в особі Департаменту пенсійних питань та соціального захисту листом №14948/49-2103-2023 повідомило ОСОБА_1 про відмову в оформленні подання на пенсію за вислугу років та направленні його до органів ПФУ, оскільки позивач не має права на пенсію за вислугою років на умовах, визначених Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Згідно з довідкою про вислугу років підполковника міліції ОСОБА_1 , яка складена 08 лютого 2023 року ліквідаційною комісією Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області, періоди проходження служби обчислені з розрахунку один місяць служби за півтора місяця на посадах:

оперуповноваженого відділу карного розшуку Краматорського МВ УМВС України в Донецькій області (з 01.01.2000 по 20.01.2006),

старшого оперуповноваженого відділення розкриття злочинів проти особистості та боротьби з груповими злочинними проявами карного розшуку Краматорського МВ УМВС України в Донецькій області (з 20.01.2006 по 20.12.2006),

старшого оперуповноваженого відділення розкриття злочинів проти особи карного розшуку Краматорського МВ ГУМВС України в Донецькій області (з 20.12.2006 по 11.05.2010),

оперуповноваженого сектору карного розшуку Билбасівського селищного відділення міліції Слов`янського районного відділу ГУМВС України в Донецькій області (з 11.05.2010 по 27.07.2010),

старшого оперуповноваженого сектору розкриття злочинів проти особи відділу карного розшуку Краматорського МВ ГУМВС України в Донецькій області (з 27.07.2010 по 26.07.2011).

Вислуга років на службі у календарному обчисленні згідно з розрахунком на 06 листопада 2015 року у календарному обчисленні становить 17 років 08 місяців 01 день, вислуга років у пільговому обчисленні (без урахування вислуги років у календарному обчисленні) 5 років 09 місяців 12 днів, вислуга років у пільговому обчисленні 23 роки 05 місяців 13 днів.

На виконання ухвали суду про витребування доказів Головне управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області надало лист №132 лк від 11 травня 2023 року, в якому зазначило, що на підставі заяви ОСОБА_1 від 24.05.2016 щодо оголошення йому вислуги років на день звільнення, ліквідаційною комісією ГУ МВС України в Донецькій області були внесені зміни та доповнення до наказу ГУ МВС України в Донецькій області від 12.04.2016 № 23 о/с лк в частині його звільнення та наказом ГУ МВС України в Донецькій області від 27.05.2016 № 29 о/с лк ОСОБА_1 оголошено вислугу років у календарному обчисленні та для виплати грошової допомоги у кількості 16 років 03 місяці 05 днів, але без урахування часу навчання останнього у Слов`янському авіаційному технічному коледжі цивільної авіації в зв`язку з відсутністю документів, які підтверджують навчання та присвоєння першого офіцерського звання у період навчання у даному закладі.

Після надання ОСОБА_1 необхідних документів щодо проходження навчання у Слов`янському авіаційному технічному коледжі цивільної авіації, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей» період навчання у даному закладі з 01.09.1995 до 24.06.1998 зарахований до вислуги років у календарному та пільговому обчисленні у кількості 01 рік 04 місяці 26 днів.

При ухваленні рішення суд виходив з наступних мотивів та керувався такими положеннями законодавства.

Україна є […] правова держава (стаття 1 Конституції України).

Людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави (стаття 3 Конституції України).

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними (стаття 46 Конституції України).

Згідно з пунктом 6 частини 1 статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення.

Закон України від 9 квітня 1992 року №2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом (далі - Закон №2262-XII).

Для вирішення питання чи має позивач право на призначення пенсії за вислугу років слід керуватися законодавством, яке діяло станом на 06 листопада 2015 року - дату звільнення останнього зі служби.

Зокрема, Закон №2262-XII діяв в редакції Закону України від 2 березня 2015 року №213-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення».

Пунктом «б» статті 1-2 Закон №2262-XII встановлено, що право на пенсійне забезпечення на умовах цього Закону мають звільнені зі служби особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України […].

Згідно з пунктом «а» частини 1 статті 12 Закону №2262-XII пенсія за вислугу років призначається […] іншим особам, зазначеним у пунктах «б»-«д» статті 1-2 цього Закону (крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби з 1 жовтня 2015 року по 30 вересня 2016 року і на день звільнення мають вислугу 22 календарних роки та 6 місяців і більше.

Пунктом «б» частини 1 статті 17 Закону №2262-XII встановлено, що […] іншим особам, зазначеним у пунктах «б»-«д» статті 1-2 цього Закону, які мають право на пенсію за цим Законом, до вислуги років для призначення пенсії зараховуються служба в органах внутрішніх справ […] на посадах начальницького і рядового складу з дня призначення на відповідну посаду.

Частиною 2 статті 17 Закону №2262-XII визначено, що до вислуги років […] особам офіцерського складу, особам середнього, старшого та вищого начальницького складу органів внутрішніх справ […] при призначенні пенсії на умовах цього Закону додатково зараховується час їхнього навчання (незалежно від форми навчання) у цивільних вищих навчальних закладах, а також в інших навчальних закладах, після закінчення яких присвоюється офіцерське (спеціальне) звання, до вступу на […] службу до органів внутрішніх справ […] або призначення на відповідну посаду в межах до п`яти років із розрахунку один рік навчання за шість місяців служби.

Згідно зі статтею 17-1 Закону №2262-XII порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393 затверджений «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їхніх сімей» (далі - Постанова №393).

Пунктом 1 Постанови №393 передбачено, що для призначення пенсій за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ» […] особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ до вислуги років зараховуються служба в органах внутрішніх справ України на посадах начальницького і рядового складу з дня призначення на відповідну посаду.

Відповідно до пункту 2 Постанови №393 до вислуги років […] особам середнього, старшого і вищого начальницького складу органів внутрішніх справ […] при призначенні пенсій згідно з пунктом «а» статті 12 закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ» додатково зараховується час їхнього навчання (у тому числі заочно) у цивільних вищих навчальних закладах, а також у інших навчальних закладах, після закінчення яких присвоюється офіцерське звання, до вступу на військову службу або призначення на відповідну посаду в межах до п`яти років із розрахунку - один рік за шість місяців.

На дату звільнення позивача зі служби в органах внутрішніх справ (06 листопада 2015 року) пункт 3 Постанови №393 діяв в редакції постанови Кабінету Міністрів України

від 28 січня 2015 року №26 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України», відповідно до якої до вислуги років для призначення пенсій особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, зараховувалися на пільгових умовах певні періоди служби.

При цьому, на дату звільнення позивача зі служби в органах внутрішніх справ (06 листопада 2015 року) підпункт «в» пункт 3 Постанови №393 не передбачав включення до вислуги років для призначення пенсій особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, на пільгових умовах «часу проходження служби особами рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ у підрозділах карного розшуку за переліком посад і умовами, що визначаються Міністром внутрішніх справ».

Разом з тим необхідно звернути увагу на наступні обставини.

16 листопада 2001 року постановою Кабінету Міністрів України №1497 «Про внесення доповнення до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393» підпункт «в» пункту 3 Постанови №393 був доповнений абзацом такого змісту: «час проходження служби особами рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ у підрозділах карного розшуку за переліком посад і умовами, що визначаються Міністром внутрішніх справ».

На виконання вказаної постанови Міністерство внутрішніх справ України прийняло наказ від 29.07.2008 №361 «Про затвердження Переліку посад працівників підрозділів карного розшуку органів внутрішніх справ, за яким зараховується час проходження служби на пільгових умовах з розрахунку один місяць служби за півтора місяця», який був зареєстрований в Міністерстві юстиції України 01 вересня 2008 року за №795/15486. Пунктом 2 цього наказу було встановлено, що вислуга років для призначення пенсій на пільгових умовах зараховується працівникам, зазначеним у пункті 1 такого наказу, які перебували на службі після набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2001 №1497 «Про внесення доповнення до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393», при цьому таким працівникам на пільгових умовах зараховується весь час проходження служби на відповідних посадах.

Судом встановлено, що на дату видання цього наказу та на дату набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України №1497 від 16.11.2001 ОСОБА_1 перебував на службі на відповідній посаді.

В подальшому, 20 липня 2011 року постановою Кабінету Міністрів України №789 «Про внесення змін до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» абзац підпункту «в» пункту 3 Постанови №393: «час проходження служби особами рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ у підрозділах карного розшуку за переліком посад і умовами, що визначаються Міністром внутрішніх справ», був виключений.

При цьому, пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України №789 від 20 липня 2011 року було встановлено, що вислуга років осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, яка була обчислена до прийняття цієї постанови, перегляду не підлягає.

Статтею 17 Закону №2262-XII визначено види служби та періоди часу, які зараховуються до вислуги років для призначення пенсії, а статтею 17-1 Закону №2262-XII встановлено саме порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим законом. У свою чергу, вказаною нормою передбачено, що цей період та пільгові умови встановлюються саме Кабінетом Міністрів України.

Отже, Законом №2262-XII передбачені пільгові умови для призначення пенсій за вислугу років, які встановлюються урядом, шляхом прийняття підзаконних нормативно-правових актів.

Постановою №393 визначено, зокрема, порядок обчислення вислуги років для призначення пенсій, зокрема, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України. Вказана постанова є підзаконним нормативно-правовим актом, мета якого конкретизувати нормативне регулювання з метою вирішення питань, що виникають з приводу призначення пенсії за вислугу років, в тому числі, і на пільгових умовах.

Таким чином, основним актом, на підставі якого здійснюється обчислення періоду проходження військової служби для зарахування його до стажу є Закон №2262-XII. Пільгове обчислення періоду проходження військової служби є похідним від визначальної підстави і може визначатись іншими підзаконними нормативно-правовими актами, зокрема, Постановою №393. Можливість пільгового обчислення вказаного періоду пов`язується не з категорією працівників, що реалізують право на пенсію, а з спеціальним статусом, якого особи набули в результаті виконання відповідної роботи, яка визначена у законодавчому порядку. Така можливість передбачена Постановою №393.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що до актів правового регулювання умов і порядку призначення пенсій за вислугу років належать і ті правові акти, які передбачають пільгове (кратне) обчислення періоду проходження служби для зарахування його до стажу роботи еквівалентно, що дає право на призначення й отримання різних видів пенсій та соціального забезпечення.

Подібний висновок, про застосування Постанови №393 при обчисленні пільгового стажу для призначення пенсії за вислугою років, викладений у постанові Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду від 03 березня 2021 року у справі №805/3923/18-а та у постанові Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 27 червня 2018 року у справі № 750/9775/16-а.

У справі, що розглядається, позивач не має календарної вислуги років для призначення пенсії, проте, в нього наявна вислуга років у пільговому обчисленні (23 роки 05 місяців 13 днів) відповідно до приписів пункту 3 Постанови №393, в редакції постанови Кабінету Міністрів України №1497 від 16 листопада 2001 року, та пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України №789 від 20 липня 2011 року, а саме період служби в органах внутрішніх справ в підрозділах карного розшуку Краматорського МВ ГУМВС України в Донецькій області, Слов`янського МВ ГУМВС України в Донецькій області, Краснолиманського МВ ГУМВС України в Донецькій області, Куйбишевського РВ Донецького МУ ГУМВС України в Донецькій області, який обчислюється з розрахунку один місяць служби за півтора місяця.

Неправомірне не застосування відповідачем вище наведених положень законодавства призвело до порушення права позивача на призначення пенсії за вислугу років.

З огляду на наведене порушене право позивача підлягає відновленню.

Відповідно до пункту 1 «Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року №3-1 (далі - Порядок), заяви про призначення пенсії за вислугу років та по інвалідності особам, звільненим зі служби, які мають право на пенсію згідно з вказаним Законом, та особам, які мають право на пенсійне забезпечення відповідно до міжнародних договорів у галузі пенсійного забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, подаються цими особами до головних управлінь Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - органи, що призначають пенсії) через уповноважені структурні підрозділи Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства надзвичайних ситуацій України, Міністерства інфраструктури України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної прикордонної служби України, Державної податкової служби України, Державної пенітенціарної служби України, Державної інспекції техногенної безпеки України (далі - міністерства та інші органи).

Міністерства та інші органи, їх територіальні підрозділи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі визначають уповноважені структурні підрозділи, на які за їх рішенням покладаються функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів (далі - уповноважені структурні підрозділи).

Пунктом 12 Порядку визначено, що Уповноважений структурний підрозділ у 10-денний термін з дня одержання заяви про призначення пенсії оформляє всі необхідні документи і своє подання про призначення пенсії (додаток 2), ознайомлює з ним особу, якій оформлюється пенсія, і направляє до органу, що призначає пенсії за місцем проживання особи.

Уповноважений структурний підрозділ надає допомогу особі в одержанні відсутніх на момент подання заяви документів для призначення пенсії.

У разі, якщо підготовлені не всі необхідні для призначення пенсії документи, подаються наявні документи, а документи, яких не вистачає, подаються додатково в строки, визначені пунктом 6 цього Порядку.

Згідно з підпунктом 5 пункту 4 «Положення про головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 22 грудня 2014 року №28-2, в редакції постанови №28-2 від 21.12.2022, головне управління Фонду відповідно до покладених на нього завдань здійснює призначення (перерахунок) та виплату пенсій військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу та іншим особам (крім військовослужбовців строкової служби та членів їх сімей), які мають право на пенсію згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Як встановлено судом, на час звільнення зі служби позивач набув право на призначення пенсії за вислугою років, у зв`язку з чим звернувся до відповідача із заявою про призначення такої пенсії, в якій також просив оформити та подати необхідні документи до органу Пенсійного фонду України для призначення такої пенсії. Проте, відповідач, не врахувавши вислугу років на пільгових умовах, протиправно відмовив позивачу в оформленні та поданні документів для призначення пенсії за вислугу років.

З огляду на наведене, порушене право позивача підлягає відновленню шляхом зобов`язання відповідача направити необхідні документи до органу Пенсійного фонду для призначення позивачу пенсії за вислугу років, відповідно до статті 12 Закону №2262-ХІІ.

Позивач помилково вважає, що його права порушені протиправною бездіяльністю відповідача.

Фактично права позивача порушені рішенням про відмову в оформленні подання на пенсію за вислугу років та направлення його до органів Пенсійного фонду, яке оформлено листом Міністерства внутрішніх справ України (Департамент пенсійних питань та соціального захисту) №14948/49-2103-2023 від 09 .03.2023.

Обираючи належний та ефективний спосіб захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати рішення відповідача щодо відмови у підготовці та направленні до органу Пенсійного фонду України документів для призначення позивачу пенсії за вислугу років.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Приймаючи до уваги наведене в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню: слід визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в оформленні подання на пенсію за вислугу років та направлення його до органів Пенсійного фонду, яке оформлено листом Міністерства внутрішніх справ України (Департамент пенсійних питань та соціального захисту) №14948/49-2103-2023 від 09.03.2023 та зобов`язати відповідача направити необхідні документи до органу Пенсійного фонду для призначення позивачу пенсії за вислугу років згідно з Законом №2262-ХІІ відповідно до вислуги років, яка становить 23 роки 05 місяців 13 днів.

В задоволенні інших позовних вимог слід відмовити.

Решта доводів та заперечень висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, №303-A, п.29).

Згідно з пунктом 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Оскільки рішення ухвалено на користь позивача, судовий збір, сплачений останнім, підлягає відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача (статті 139 КАС України).

За приписами статті 4 Закону України «Про судовий збір» при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.

Адміністративний позов немайнового характеру поданий в електронній формі, а тому за рахунок бюджетних асигнувань відповідача слід стягнути 858,88 гривень {(2684,00*0,4)*0,8}.

Керуючись статтями 2, 5-10, 20, 22, 25, 47, 72-77, 90, 132, 139, 143, 215, 241-246, 250, 251, 255, 263, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 , ел. пошта: ІНФОРМАЦІЯ_2 , тел. НОМЕР_4 ) до Міністерства внутрішніх справ України (юридична адреса: вул. Богомольця, 10, м. Київ, 01601, код ЄДРПОУ 00032684, ел. пошта: license@mvs.gov.ua, тел. +380442560333) задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення про відмову ОСОБА_1 в оформленні подання на пенсію за вислугу років та направлення його до органів Пенсійного фонду, яке оформлено листом Міністерства внутрішніх справ України (Департамент пенсійних питань та соціального захисту) №14948/49-2103-2023 від 09 березня 2023 року.

Зобов`язати Міністерство внутрішніх справ України оформити та направити необхідні документи до відповідного органу Пенсійного фонду України для призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років згідно з Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб», відповідно до вислуги років, яка становить 23 роки 05 місяців 13 днів.

В задоволенні інших позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Національної поліції в Донецькій області на користь ОСОБА_1 судовий збір в сумі 858 (вісімсот п`ятдесят вісім) гривень 88 копійок.

Повний текст рішення складений 06 червня 2023 року.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення може бути подана безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту рішення.

Суддя А.І. Циганенко

Джерело: ЄДРСР 111349203
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку