open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/17174/21 Головуючий у І інстанції - Щавінський В.Р.

Суддя-доповідач - Мельничук В.П.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 травня 2023 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючого-судді: Мельничука В.П.

суддів: Лічевецького І.О., Оксененка О.М.,

при секретарі: Черніченко К.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду апеляційну скаргу Виконавчого комітету Васильківської міської ради Київської області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 30 січня 2023 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Громадсько-політична газета «Життя і слово» до Виконавчого комітету Васильківської міської ради Київської області про визнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И Л А:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Громадсько-політична газета «Життя і слово» звернулося до Київського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Виконавчого комітету Васильківської міської ради Київської області, в якому, з урахуванням заяви про зміну предмету позову, просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення Відповідача № 428 від 16.09.2021 року «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Васильківської міської ради від 24.10.2020 року № 04 «Про затвердження Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VІІІ скликання» в частині внесення змін в пункт 7 Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VІІІ скликання»;

- визнати протиправним дії посадових осіб Виконавчого комітету Васильківської міської ради Київської області щодо перешкоджання журналістській діяльності Головного редактора та трудового колективу Товариства з обмеженою відповідальністю «Громадсько-політична газета «Життя і слово» (Головного редактора ОСОБА_1 , журналіста ОСОБА_2 , журналіста ОСОБА_3 ) під час проведення наради (закритої наради), яку проводив Виконавчий комітет Васильківської міської ради Київської області 20 вересня 2021 року в Міському будинку культури за адресою: м. Васильків, вул. Володимирська, 2 у приміщенні, в якому проводить засідання Васильківська міська рада та зобов`язати Виконавчий комітет Васильківської міської ради Київської області утриматися від перешкоджання журналістській діяльності Головного редактора та трудового колективу Товариства з обмеженою відповідальністю «Громадсько політична газета «Життя і слово».

Позов обґрунтований тим, що п. 7 Регламенту не містить визначення наради та закритої наради у міського голови, умов проведення закритої наради у міського голови, а також не містить жодних обмежень щодо присутності та допуску представників друкованих засобів масової інформації під час таких заходів, не містить жодних обмежень щодо збирання, творення, редагування, підготовки інформації про наради (закриті наради) семінари та інші заходи у виконавчому комітеті конкретно та діяльності Відповідача в цілому до друку та видання в друкованих засобів масової інформації з метою її поширення серед читачів.

Також зазначає, що 20.09.2021 не зважаючи на професійний статус Головного редактора друкованого засобу масової інформації ОСОБА_1 та статуси журналістів ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , а також на професійні права журналіста, конституційні права та свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань посадовими особами Відповідача спільно з Васильківським міським головою ОСОБА_4 та Громадським формуванням з охорони громадського порядку і державного кордону «Спецпідрозділ муніципальна варта» Васильківської міської територіальної громади перешкоджали діяльності «Громадсько-політичної газети «Життя і Слово» під час збирання інформації про нараду у Виконавчому комітеті Васильківської міської ради. Ці перешкоджання обґрунтовані Оскаржуваним рішенням, отже саме Оскаржуване рішення, на переконання Позивача порушує його права.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 30 січня 2023 року адміністративний позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення Виконавчого комітету Васильківської міської ради № 428 від 16.09.2021 року «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Васильківської міської ради від 24.10.2020 року № 04 «Про затвердження Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VІІІ скликання» в частині внесення змін в пункт 7 Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VІІІ скликання щодо проведення закритих нарад у виконавчому комітеті.

Визнано протиправними дії посадових осіб Виконавчого комітету Васильківської міської ради Київської області щодо перешкоджання журналістській діяльності Головного редактора та трудового колективу Товариства з обмеженою відповідальністю «Громадсько-політична газета «Життя і слово» (Головного редактора ОСОБА_1 , журналіста ОСОБА_2 , журналіста ОСОБА_3 ) під час проведення наради (закритої наради) яку проводив Виконавчий комітет Васильківської міської ради Київської області 20 вересня 2021 року у Міському будинку культури за адресою: м. Васильків, вул. Володимирська, 2 у приміщенні, в якому проводить засідання Васильківська міська рада.

Зобов`язано Виконавчий комітет Васильківської міської ради Київської області утриматися від перешкоджання журналістській діяльності Головного редактора та трудового колективу Товариства з обмеженою відповідальністю «Громадсько-політична газета «Життя і слово».

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з таким судовим рішенням Виконавчий комітет Васильківської міської ради Київської області подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

В апеляційній скарзі Виконавчий комітет Васильківської міської ради Київської області посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.

Крім того, Виконавчим комітетом Васильківської міської ради Київської області наголошено, що зміни до п. 7 Регламенту пов`язані насамперед з тим, що попередня редакція Регламенту не дозволяла Міському голові проводити наради у закритому режимі в разі розгляду питань конфіденційного характеру. До цих питань відносяться питання захисту прав дітей, обговорення питань які містять персональні дані громадян, дозволу на розповсюдження яких надано не було та інше.

Вважає, що Міський голова може проводити як закриті так і відкриті заходи на які запрошується визначене коло працівників виконавчих органів ради та інших осіб. Інформацію про такі заходи (перелік питань, надані доручення, прийняті рішення за результатами обговорення) засоби масової інформації отримують у встановленому порядку через інформаційно - технічний відділ виконавчого комітету.

Крім того зазначає, що інформація про такі заходи висвітлюється на офіційному сайті Міської ради та на сторінці Міської ради у мережі Фейсбук.

Також вказує, що Васильківська Міська рада та її виконавчі органи здійснюють висвітлення діяльності на підставі Закону України «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органи місцевого самоврядування в Україні». Офіційна інформація створена в процесі діяльності міської ради доводиться до відома населення в порядку, встановленому Конституцією України, Законами України «Про інформацію» та «Про доступ до публічної інформації».

Відзиву Позивача на апеляційну скаргу Виконавчого комітету Васильківської міської ради Київської області до суду апеляційної інстанції не надходило, що не перешкоджає розгляду справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що Позивач відповідно до ч. 3 ст. 8 Закону України «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні» від 16 листопада 1992 року № 2782-XII (далі - Закон № 2782-XII) є засновником друкованого засобу масової інформації «Громадсько-політичної газети «Життя і Слово», що підтверджується Свідоцтвом про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації серії КІ № 1796 від 28.09.2020, а також відомостями з Державного реєстру друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності.

Наказом директора ТОВ «Громадсько-політична газета «Життя і Слово» № 8 від 11.06.2021 ОСОБА_1 прийняла на себе обов`язки Головного редактора на безоплатній основі з 11.06.2021.

Головним редактором Громадсько-політичної газети «Життя і Слово» 16.09.2021 (вих. № 42) видано Редакційне завдання позаштатному оператору ОСОБА_6 та кореспонденту ОСОБА_2 яким доручено підготувати відеоматеріал з приводу проведення щотижневої наради з керівниками структурних підрозділів, старостами сіл Васильківської ОТГ. Матеріал потрібно надати редакції газети до 21.09.2021.

20 вересня 2021 року о 09:00 відбулась нарада у Виконавчому комітеті - нарада Васильківського міського голови в будинку культури за адресою м. Васильків, вул. Володимирська, 2 в якому проводить засідання Васильківська міська рада.

Проте, Головного редактора Громадсько-політичної газети «Життя і Слово» ОСОБА_1 , журналістів ОСОБА_2 і ОСОБА_3 посадовими особами Відповідача спільно з Васильківським міським головою ОСОБА_4 та Громадським формуванням з охорони громадського порядку і державного кордону «Спецпідрозділ Муніципальна варта» Васильківської міської територіальної громади не було допущено на вказану нараду.

Недопуск на нараду представників «Громадсько-політичної газети «Життя і Слово» вищевказаними особами обґрунтовані оскаржуваним рішенням, а саме тим, що проходить закрита нарада.

Вказані обставини підтверджується наданим представником Позивача до матеріалів даної адміністративної справи електронним доказом - відеозаписом від 20.09.2021, який міститься у файлі під назвою 10000000_561659515048332_5605720579885890573_n.mp4.

Так, рішенням Виконавчого комітету Васильківської міської ради від 24.12.2020 № 4 «Про затвердження Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VIII скликання» затверджено Регламент роботи Відповідача.

В подальшому рішенням Відповідача «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Васильківської міської ради від 24.10.2020 № 4 «Про затвердження Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VIII скликання» від 16 вересня 2021 року № 428 внесено зміни до Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VIII скликання, затвердженого рішенням виконавчого комітету від 24.12.2020 № 4, а саме:

- в тексті Регламенту змінено назву загального відділу апарату Виконавчого комітету Васильківської міської ради на нову назву «організаційно - загальний відділ апарату Виконавчого комітету Васильківської міської ради»;

- внесено зміни в пункт 7 Регламенту та викладено його в новій редакції:

7. «Порядок підготовки і проведення нарад (закритих нарад), семінарів та інших заходів у виконавчому комітеті

7.1. Наради (закриті наради), семінари та інші заходи у виконавчому комітеті проводяться відповідно до планів роботи виконавчих органів міської ради або за вказівкою міського голови, секретаря ради, першого заступника міського голови, заступників міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами виконавчого комітету.

Закриті наради у міського голови проводяться:

- із першим заступником, секретарем ради, заступниками міського голови, керуючим справами виконавчого комітету - кожного робочого дня о 10.00 год.;

- із керівниками структурних підрозділів виконавчих органів ради та з керівниками комунальних підприємств - щотижнево, в понеділок о 9.00 год.;

- із керівниками структурних підрозділів виконавчих органів ради, керівниками підприємств, установ, територіальних органів виконавчої влади - щомісячно у третій понеділок о 9.00 год.

7.2. Порядок денний для розгляду на нарадах (закритих нарадах) у міського голови складає організаційно - загальний відділ апарату виконавчого комітету, в якому визначає перелік посадових осіб, запрошених на нараду.

7.3. Керівник структурного підрозділу виконавчого комітету, який готує питання, не пізніше ніж за 3 дні до його розгляду на нараді (закритій нараді), надає організаційно - загальному відділу довідку, яка відображає суть питання, містить його аналіз та пропозиції щодо покращення стану справ, і в разі необхідності - проект доручення міського голови, а також список осіб, яких доцільно запросити для участі в нараді (закритій нараді).

7.4. Документи повинні бути стислими і ретельно відредагованими. Відповідальність за якість підготовки документів, дотримання термінів їх надання, явку запрошених на розгляд планового питання покладається на осіб, які готують його для розгляду на нараді (закритій нараді), згідно із затвердженим планом.

7.5. Ведення протоколів нарад (закритих нарад) забезпечує організаційно - загальний відділ апарату виконавчого комітету. Протокол складається з дотриманням вимог встановлених Інструкцією з діловодства.

7.6. Організаційно - загальний відділ за підсумками нарад (закритих нарад) складає перелік доручень міського голови та передає їх невідкладно для виконання. Реєстрацію учасників наради (закритої наради) та підготовку приміщення забезпечує організаційно - загальний відділ апарату виконавчого комітету.

7.7. Розроблення планів проведення галузевих нарад, семінарів та інших заходів, визначення й узгодження часу та місця проведення, оповіщення учасників проводить відповідний структурний підрозділ виконавчого комітету що відповідає за його підготовку.

7.8. Повідомлення про виклик на наради (закриті наради) у виконавчому комітеті підписуються керуючим справами виконавчого комітету.

7.9. Повідомлення про проведення заходів культурно - масового характеру здійснюється відділом культури управління культури, туризму та охорони культурної спадщини міської ради.

7.10. Телефонограми реєструються у Журналі реєстрації телефонограм, який знаходиться в приймальні міського голови.

7.11. Навчання з керівниками та працівниками апарату міської ради і виконавчого комітету та інших виконавчих органів міської ради проводяться один раз в квартал відповідно до плану роботи виконавчого комітету.».

Вважаючи недопуск представників «Громадсько-політичної газети «Життя і Слово» на вищевказану нараду перешкоджанням журналістській діяльності, та вважаючи протиправним оскаржуване рішення Відповідача, Позивач звернувся до адміністративного суду з адміністративним позовом.

Задовольняючи адміністративний позов частково, суд першої інстанції виходив з того, що Відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не довів правомірності оскаржуваного рішення в частині внесення змін до п. 7 Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VІІІ скликання щодо проведення закритих нарад у виконавчому комітеті.

За таких обставин суд першої інстанції вважав, що оскаржуване рішення Відповідачем в цій частині прийнято необґрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), не обґрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії) та непропорційно, тобто без дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія). Тому рішення Відповідача № 428 від 16.09.2021 «Про внесення до рішення виконавчого комітету Васильківської міської ради від 24.10.2020 № 04 «Про затвердження Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VІІІ скликання» в частині внесення змін до пункту 7 Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VІІІ скликання щодо проведення закритих нарад у виконавчому комітеті є протиправним та підлягає скасуванню в цій частині.

Проте, Позивачем жодним чином необґрунтовано протиправність оскаржуваного рішення в частині зміни назви загального відділу апарату виконавчого комітету Васильківської міської ради на нову назву - організаційно-загальний відділ апарату виконавчого комітету Васильківської міської ради, тому в цій частині у задоволенні позову слід відмовити.

Як зазначалось вище, Головного редактора Громадсько-політичної газети «Життя і Слово» ОСОБА_1 , журналістів ОСОБА_2 і ОСОБА_3 посадовими особами Відповідача спільно з Васильківським міським головою ОСОБА_4 та Громадським формуванням з охорони громадського порядку і державного кордону «Спецпідрозділ Муніципальна варта» Васильківської міської територіальної громади не було допущено на вказану нараду.

Недопуск на нараду представників «Громадсько-політичної газети «Життя і Слово» вищевказаними особами обґрунтовані оскаржуваним рішенням, а саме тим, що проходить закрита нарада.

Зважаючи на те, що недопуск представників Позивача здійснено на підставі протиправного рішення Відповідача, то вказані дії відповідно є також протиправними.

Також, суд першої інстанції дійшов висновку щодо відновлення порушених прав Позивача шляхом зобов`язання Виконавчого комітету Васильківської міської ради Київської області утриматися від перешкоджання журналістській діяльності Головного редактора та трудового колективу Товариства з обмеженою відповідальністю «Громадсько-політична газета «Життя і слово».

Колегія суддів не в повній мірі погоджується з таким висновком суду першої інстанції та зазначає наступне.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР).

Згідно з частиною 2 ст. 2 Закону № 280/97-ВР місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Відповідно до статті 4 Закону № 280/97-ВР місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах: народовладдя; законності; гласності; колегіальності; поєднання місцевих і державних інтересів; виборності; правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених цим та іншими законами; підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб; державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування; судового захисту прав місцевого самоврядування.

Статтею 5 Закону № 280/97-ВР визначено, що система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.

Відносини щодо створення, збирання, одержання, зберігання, використання, поширення, охорони, захисту інформації регулює Закон України «Про інформацію» від 02 жовтня 1992 року № 2657-XII (далі - Закон № 2657-XII).

Згідно зі статтею 3 Закону № 2657-XII одним основних напрямів державної інформаційної політики є забезпечення відкритості та прозорості діяльності суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні» від 16 листопада 1992 року № 2782-XII (далі - Закон № 2782-XII) свобода слова і вільне вираження у друкованій формі своїх поглядів і переконань гарантуються Конституцією України і відповідно до цього Закону означають право кожного вільно і незалежно шукати, одержувати, фіксувати, зберігати, використовувати та поширювати будь-яку інформацію за допомогою друкованих засобів масової інформації, крім випадків, визначених законом, коли обмеження цього права необхідно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи кримінальним правопорушенням, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.

Згідно з ч. 1 ст. 6 Закону № 2782-XII діяльність друкованих засобів масової інформації - це збирання, творення, редагування, підготовка інформації до друку та видання друкованих засобів масової інформації з метою її поширення серед читачів.

Таким чином, діяльність «Громадсько-політичної газети «Життя і Слово» полягає у збиранні, творенні, редагуванні, підготовці інформації до друку та видання «Громадсько-політичної газети «Життя і Слово» з метою її поширення серед читачів.

Відповідно до ч. 3 ст. 6 Закону № 2782-XII діяльність друкованих засобів масової інформації забезпечується самостійністю її суб`єктів у всіх видах відносин, пов`язаних із здійсненням їх прав і обов`язків. Втручання в діяльність друкованих засобів масової інформації поза межами, визначеними цим Законом, забороняється.

Статтею 25 Закону № 2657-XII визначено гарантії діяльності засобів масової інформації та журналістів.

Згідно з ч.ч. 1-3 ст. 25 Закону № 2657-XII під час виконання професійних обов`язків журналіст має право здійснювати письмові, аудіо- та відеозаписи із застосуванням необхідних технічних засобів, за винятком випадків, передбачених законом.

Журналіст має право безперешкодно відвідувати приміщення суб`єктів владних повноважень, відкриті заходи, які ними проводяться, та бути особисто прийнятим у розумні строки їх посадовими і службовими особами, крім випадків, визначених законодавством;

Журналіст має право не розкривати джерело інформації або інформацію, яка дозволяє встановити джерела інформації, крім випадків, коли його зобов`язано до цього рішенням суду на основі закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону № 2782-XII здійснюючи свою діяльність на засадах професійної самостійності, журналіст використовує права та виконує обов`язки, передбачені Законом України «Про інформацію» та цим Законом.

Згідно з п.п. 1, 2, 3 ч. 2 ст. 26 Закону № 2782-XII журналіст має право: на вільне одержання, використання, поширення (публікацію) та зберігання інформації; відвідувати державні органи, органи місцевого самоврядування, а також підприємства, установи і організації та бути прийнятим їх посадовими особами; відкрито здійснювати записи, в тому числі із застосуванням будь-яких технічних засобів, за винятком випадків, передбачених законом.

Таким чином, вищевказаними положеннями законодавства передбачено, що повноцінна реалізація принципу гласності здійснення місцевого самоврядування в Україні, реалізується, зокрема через забезпечення можливостей працівникам засобів масової інформації здійснювати свою професійну діяльність щодо збирання та поширення інформації про діяльність органів місцевого самоврядування, в тому числі бути присутніми при проведенні нарад у виконавчих органах місцевого самоврядування. Обмеження такої діяльності представників засобів масової інформації можливе виключно у випадках встановлених законом.

Так, органами місцевого самоврядування (радами та їх виконавчими органами) має бути застосований принцип відкритості усіх нарад, зборів, засідань, за виключенням тих на яких буде обговорюватись інформація з обмеженим доступом, перелік якої встановлюється законом. При цьому органи місцевого самоврядування повинні обґрунтувати причини обмеження доступу до висвітлення своєї діяльності.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо відмови у задоволенні позову про протиправність оскаржуваного рішення Відповідача в частині зміни назви Загального відділу апарату виконавчого комітету Васильківської міської ради на нову назву Організаційно - загальний відділ апарату виконавчого комітету Васильківської міської ради, оскільки Позивачем не обґрунтовано протиправність оскаржуваного рішення у вказаній частині.

Відповідачем в апеляційній скарзі зазначено, що зміни до п. 7 Регламенту були пов`язані насамперед з тим, що попередня редакція Регламенту не дозволяла Міському голові проводити наради в закритому режимі в разі розгляду питань конфіденційного характеру. До цих питань відносяться питання захисту прав дітей, обговорення питань які містять персональні дані громадян, дозволу на розповсюдження яких надано не було.

Колегія суддів звертає увагу, що як вбачається з офіційного вебсайту Васильківської міської ради (https://vasylkivrada.gov.ua/gromada/splata-komunalnix-poslug) комунальними підприємствами Васильківської міської ради є: КП «Комбінат комунальних підприємств м. Василькова»; КП «Васильківтепломережа»; КП «Васильківміськпарктранс»; КП «Васильківкомунікаціясервіс»; КП «Васильківське спеціалізоване підприємство комунально-побутового обслуговування».

Судом першої інстанції в оскаржуваному рішенні зазначено, що Відповідачем не обґрунтовано, яким чином нарада Міського голови, зокрема з керівниками комунальних підприємств - щотижнево, в понеділок о 9.00 год. стосується розгляду питань конфіденційного характеру чи питань захисту дітей.

Колегія суддів також погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції, та вважає за необхідне зазначити, що Відповідачем, ані суду першої інстанції, ані суду апеляційної інстанції не надано доказів щодо необхідності проведення виключно закритих нарад у Міського голови:

- із першим заступником, секретарем ради, заступниками міського голови, керуючим справами виконавчого комітету - кожного робочого дня о 10.00 год.;

- із керівниками структурних підрозділів виконавчих органів ради та з керівниками комунальних підприємств - щотижнево, в понеділок о 9.00 год.;

- із керівниками структурних підрозділів виконавчих органів ради, керівниками підприємств, установ, територіальних органів виконавчої влади - щомісячно у третій понеділок о 9.00 год.

Також, Відповідачем не наведено обґрунтувань, що на вищеперелічених нарадах всі питання стосуються інформації з обмеженим доступом, перелік якої встановлено законом.

Крім того, колегія суддів звертає увагу, що відповідно до абзацу 1 пп. 7.1 п. 7 Регламенту наради (закриті наради), семінари та інші заходи у виконавчому комітеті проводяться відповідно до планів роботи виконавчих органів міської ради або за вказівкою міського голови, секретаря ради, першого заступника міського голови, заступників міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами виконавчого комітету.

Проте, пп. 7.2 п. 7 Регламенту передбачено, що порядок денний для розгляду на нарадах (закритих нарадах) у міського голови складає організаційно - загальний відділ апарату виконавчого комітету, в якому визначає перелік посадових осіб, запрошених на нараду.

Таким чином, пп. 7.2 п. 7 Регламенту суперечить абзацу 1 пп. 7.1 п. 7 вказаного Регламенту, оскільки відповідно до вказаних норм організаційно - загальний відділ апарату виконавчого комітету визначає перелік посадових осіб, запрошених зокрема за вказівкою міського голови, секретаря ради, першого заступника міського голови, заступників міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами виконавчого комітету.

Також, колегія суддів звертає увагу, що згідно з пп. 7.3 п. 7 Регламенту керівник структурного підрозділу виконавчого комітету, який готує питання, не пізніше ніж за 3 дні до його розгляду на нараді (закритій нараді), надає організаційно - загальному відділу довідку, яка відображає суть питання, містить його аналіз та пропозиції щодо покращення стану справ, і в разі необхідності - проект доручення міського голови, а також список осіб, яких доцільно запросити для участі в нараді (закритій нараді).

Отже, пп. 7.3 п. 7 Регламенту також суперечить абзацу 1 пп. 7.1 п. 7 вказаного Регламенту, оскільки закрита нарада може проводяться не тільки відповідно до планів роботи виконавчих органів міської ради, а й за вказівкою міського голови, секретаря ради, першого заступника міського голови, заступників міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами виконавчого комітету, що може складати менше ніж 3 дні до її проведення.

Суд першої інстанції в оскаржуваному рішенні також наголошував на організації діяльності вищих органів державної влади, зокрема посилався на Регламент Верховної Ради України, затверджений Законом України «Про Регламент Верховної Ради України» від 10 лютого 2010 року № 1861-VI (далі - Регламент Верховної Ради України).

Колегія суддів звертає увагу, що відповідно до статті 4 Регламенту Верховної Ради України закриті пленарні засідання Верховної Ради для розгляду окремо визначених питань проводяться за рішенням Верховної Ради, прийнятим після скороченого обговорення більшістю голосів народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради.

На закритому пленарному засіданні Верховної Ради мають право бути присутніми: Президент України, Прем`єр-міністр України, а також особи, присутність яких визнана Верховною Радою необхідною. Головуючий на закритому пленарному засіданні повідомляє народним депутатам про запрошених на це засідання осіб.

Особам, які беруть участь у закритому пленарному засіданні Верховної Ради, забороняється використовувати фото-, кіно-, відеотехніку, засоби зв`язку, звукозапису та обробки інформації.

Наприкінці закритого пленарного засідання Верховна Рада після скороченого обговорення приймає рішення щодо необхідності публікації стенографічного бюлетеня, результатів голосування, прийнятого рішення та інших відомостей щодо цього засідання.

Стенографування, підготовка протоколу закритого пленарного засідання Верховної Ради здійснюються відповідними структурними підрозділами Апарату Верховної Ради в режимі, що унеможливлює розголошення обговорюваних на засіданні питань.

Крім того, згідно з § 26 Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2007 року № 950 за рішенням Прем`єр-міністра може бути проведено закрите засідання Кабінету Міністрів.

У закритому засіданні беруть участь члени Кабінету Міністрів, а також особи, присутність яких необхідна для розгляду питання. Перелік таких осіб попередньо погоджується з Прем`єр-міністром.

Підготовка матеріалів з питань, які розглядаються на закритому засіданні Кабінету Міністрів, допуск на таке засідання, оформлення протоколу та прийнятих актів здійснюються, зокрема, з дотриманням встановлених правил роботи з документами, які містять інформацію з обмеженим доступом.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо наявності у Відповідача права на проведення закритих нарад, проте такі наради мають проводитись лише у передбачені законом випадках.

Крім того, судом першої інстанції в оскаржуваному рішенні правомірно зазначено, що аналізуючи зміст п.п. 7.1, 7.2, 7.3 п. 7 Регламенту вбачається, що наради (закриті наради), семінари та інші заходи у виконавчому комітеті Васильківської міської ради проводяться з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами виконавчого комітету, тобто розглядаються питання діяльності виконавчих органів ради, комунальних підприємств, керуючого справами виконавчого комітету, підприємств, установ, територіальних органів виконавчих органів влади, аналіз та пропозиції щодо покращення стану справ, і в разі необхідності - проекти доручення міського голови, тобто не виключно з питань, що стосуються розгляду конфіденційної інформації чи з питань захисту дітей.

З урахуванням викладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги підлягають задоволенню шляхом визнання протиправним та скасування рішення Виконавчого комітету Васильківської міської ради № 428 від 16.09.2021 року «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Васильківської міської ради від 24.10.2020 року № 04 «Про затвердження Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VІІІ скликання» в частині внесення змін в пункт 7 Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VІІІ скликання щодо проведення закритих нарад у Виконавчому комітеті.

Крім того, суд першої інстанції задовольняючи адміністративний позов в частині визнання протиправними дій посадових осіб Виконавчого комітету Васильківської міської ради Київської області щодо перешкоджання журналістській діяльності Головного редактора та трудового колективу Товариства з обмеженою відповідальністю «Громадсько-політична газета «Життя і слово» (Головного редактора ОСОБА_1 , журналіста ОСОБА_2 , журналіста ОСОБА_3 ) під час проведення наради (закритої наради) яку проводив Виконавчий комітет Васильківської міської ради Київської області 20 вересня 2021 року у Міському будинку культури за адресою: м. Васильків, вул. Володимирська, 2 у приміщенні, в якому проводить засідання Васильківська міська рада, дійшов обґрунтованого висновку, що зважаючи на те, що недопуск представників Позивача здійснено на підставі протиправного рішення Відповідача, то вказані дії відповідно є також протиправними, з чим також погоджується колегія суддів.

Щодо адміністративного позову в частині зобов`язання Виконавчого комітету Васильківської міської ради Київської області утриматися від перешкоджання журналістській діяльності Головного редактора та трудового колективу Товариства з обмеженою відповідальністю «Громадсько-політична газета «Життя і слово», колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з частиною першою статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Верховним Судом в постанові від 22 лютого 2023 року у справі № 320/12166/20 зазначено, що адміністративне судочинство спрямоване на захист уже порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин, а для задоволення позову адміністративний суд повинен встановити, що в зв`язку з прийняттям суб`єктом владних повноважень рішення, вчиненню ним дій чи допущенням бездіяльності порушуються права Позивача. Захист прав, свобод та інтересів осіб передбачає наявність встановленого судом факту їх порушення. Неможливо зобов`язати Відповідача на майбутнє вчиняти певні дії чи утриматись від вчинення певних дій, оскільки відсутні факти порушення прав Позивача в майбутньому.

Таким чином, скільки судовому захисту підлягають порушені права чи інтереси особи, а не ті, що можливо/ймовірно будуть порушені у майбутньому, тому у задоволенні позовних вимог щодо зобов`язання Виконавчого комітету Васильківської міської ради Київської області утриматися від перешкоджання журналістській діяльності Головного редактора та трудового колективу Товариства з обмеженою відповідальністю «Громадсько-політична газета «Життя і слово» слід відмовити, як передчасних.

Оцінюючи інші доводи апеляційної скарги, колегія суддів зазначає, що згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 09 грудня 1994 року, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.

При цьому, згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Зі змісту ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно та всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Згідно з частиною 1 статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Розглянувши доводи Виконавчого комітету Васильківської міської ради Київської області, викладені в апеляційній скарзі, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства України, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції постановлено за неповного з`ясування обставин справи, порушенням норм процесуального та матеріального права, тому наявні підстави для його скасування в частині задоволення позовних вимог щодо зобов`язання Відповідача утриматись від вчинення дій на майбутнє та ухвалення в цій частині нового судового рішення, яким у задоволенні позовних вимог у вказаній частині відмовити.

Керуючись ст. ст. 241, 242, 243, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Виконавчого комітету Васильківської міської ради Київської області - задовольнити частково.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 30 січня 2023 року - скасувати в частині задоволення позовних вимог щодо зобов`язання Виконавчого комітету Васильківської міської ради Київської області утриматися від перешкоджання журналістській діяльності Головного редактора та трудового колективу Товариства з обмеженою відповідальністю «Громадсько-політична газета «Життя і слово» та прийняти в цій частині нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову в даній частині - відмовити.

В іншій частині рішення Київського окружного адміністративного суду від 30 січня 2023 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий-суддя: В.П. Мельничук

Судді: І.О. Лічевецький

О.М. Оксененко

Повний текст складено 30.05.2023 року.

Джерело: ЄДРСР 111232741
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку