open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 травня 2023 року Справа№200/1059/23

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Череповського Є.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (84122, Донецька область, м. Млов`янськ, пл. Соборна, 3, код ЄДРПОУ 13486010) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

14.03.2023 року ОСОБА_1 звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії, в якому просить суд:

визнати протиправними дії Головного Управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо припинення виплати компенсаційних витрат на постійний сторонній догляд та витрат на побутове обрлуговування ОСОБА_1 з 01.12.2022 року.

зобов`язати Головне Управління Пейсійного фонду України в Донецькій області відновити нарахування та виплату компенсаційних витрат на постійний сторонній догляд та витрат на побутове обслуговування та виплатити заборгованість ОСОБА_1 з 01.12.2022 року.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Позивач, перебував на обліку та отримував страхові виплати у відділенні виконавчої дирекції Фонду соціального страхування. В свою чергу Фонд соціального страхування України та управління припинено, реорганізувавши їх шляхом приєднання до Пенсійного фонду України з 1 січня 2023 року. Пенсійний фонд України та його територіальні органи є правонаступниками Фонду соціального страхування України, його виконавчої дирекції, управлінь виконавчої дирекції Фонду та їх відділень.

Позивач перебуває на обліку Відповідача, як отримувач щомісячних страхових виплат, витрат на постійний сторонній догляд та витрат на побутове обслуговування. З 01.12.2022 року Позивачу припинено компенсаційні витрати на постійний сторонній догляд за КЕКВ 2740.11 у сумі 3350,00 грн. та компенсаційні витрати на побутове обслуговування за КЕКВ 2740.12 у сумі 1675,00 грн. без будь яких пояснень.

В своєму листі від 02.02.2023 року відповідач посилається на той факт, що п. 3 ст. 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», яким передбачене фінансування витрат на постійний сторонній догляд та компенсація витрат на побутове обслуговування - виключено з 01.01.2023 року. Крім того, Відповідач надав Позивачу роз`яснення від 21.02.2023 року, згідно якого відшкодування витрат на забезпечення постійного стороннього догляду та побутового обслуговування не належать до повноважень Пенсійного фонду України.

Відповідач зупинив виплату компенсаційних виплат безпідставно, що є неправомірним відповідно до діючого законодавства України. Посилаючись на протиправні дії Відповідача щодо припинення страхових вилат та не виплати заборгованості, Позивач наполягав на задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Ухвалою суду від 20 березня 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду, провадження у справі відкрито, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження, без проведення судового засідання та повідомлення (виклику) учасників справи.

До суду Відповідачем було надано відзив, в якому останній заперечував проти задоволення позовних вимог у повному обсязі зазначивши, що відповідно до частини 3 статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 №1105-XIV (у редакції Закону України від 28.12.2014 №77-VІІІ; із змінами, яка втратила чинність 01.01.2023) було передбачено, що Фонд соціального страхування України фінансує витрати на медичну та соціальну допомогу, у тому числі на додаткове харчування, придбання ліків, спеціальний медичний, постійний сторонній догляд, побутове обслуговування, протезування, медичну реабілітацію, санаторно-курортне лікування, придбання спеціальних засобів пересування тощо, якщо потребу в них визначено висновками МСЕК та індивідуальною програмою реабілітації інваліда (у разі її складення).

01.01.2023 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» та Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 21 вересня 2022 р. № 2620-ІХ.

Відповідно до пункту 2 розділу VІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» в редакції Закону від 21 вересня 2022р. № 2620-ІХ припинено Фонд соціального страхування України та управління виконавчої дирекції Фонду, реорганізувавши їх шляхом приєднання до Пенсійного фонду України з 1 січня 2023 року. Пенсійний фонд України та його територіальні органи є правонаступниками Фонду соціального страхування України, його виконавчої дирекції, управлінь виконавчої дирекції Фонду та їх відділень.

З 01.01.2023 відбулося публічне правонаступництво, тобто перехід прав та обов`язків управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, до Головного управління Пенсійного Фонду України в Донецькій області.

Відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 №1105-XIV в редакції Закону від 21 вересня 2022 р. № 2620-ІХ, не передбачено фінансування потерпілим витрат на постійний сторонній догляд та витрат на побутове обслуговування.

Абзацом сьомим частини третьою статті 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 №1105-XIV в редакції Закону від 21 вересня 2022 р. № 2620-ІХ визначено, що закупівля соціальних послуг, у тому числі на необхідний догляд за потерпілим, здійснюється та розраховується відповідно до оцінки потреб потерпілого відповідно до Закону України "Про соціальні послуги".

Витрати на соціальні послуги для потерпілого відшкодовуються за рахунок коштів соціального страхування незалежно від того, ким вони здійснюються.

Згідно попередньої редакції Закону №1105-XIV, потерпілі на виробництві отримували соціальні послуги і спеціальний медичний догляд в грошовому еквіваленті.

Відповідно до нової редакції Закону №1105-XIV, соціальні послуги та медичний догляд надаються як послуги, а держава оплачує надавачам відповідні послуги.

Станом на дату підготовки відзиву механізм надання соціальних послуг та оплати надавачам соціальних послуг з постійного стороннього догляду та побутового обслуговування потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання не визначений.

З 01.01.2023 фінансування потерпілим витрат на постійний сторонній догляд та витрат на побутове обслуговування за рахунок коштів Пенсійного фонду України Законом України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» в редакції Закону від 21 вересня 2022 р. № 2620-ІХ не передбачено, тому позовні вимоги Позивача щодо відновлення йому нарахування та виплати компенсаційних витрат на постійний сторонній догляд та витрат на побутове обслуговування є незаконними.

За приписами частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. Відповідно до статті 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

З`ясовуючи те чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги, якими доказами вони підтверджуються, а також чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, судом встановлено наступне.

Позивач ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ), є громадянином України, що підтверджується копією паспорта громадянина України, серія: НОМЕР_2 .

Згідно довідки Обласної профпатологічної МСЕК серія АБ № 0049217 від 25.05.2017 ОСОБА_1 встановлено групу інвалідності перша «Б», ступінь втрати професійної працездатності 90% з 12.05.2017 безстроково за професійним захворюванням пневмоконіоз, потреба у медичній та соціальній допомозі: медикаментозне та санаторно-курортне лікування за відсутності протипоказань, постійний сторонній догляд та побутовий догляд.

Листом від 02.02.2023 року вих. №1517-894/Б-02/8-0500/23 на звернення Позивача від 17.01.2023 року, яке надійшло на «Урядову гарячу лінію» Відповідачем було повідомлено, що станом на дату звернення виплата на витрати постійного стороннього догляду за грудень 2022 року в розмірі 3350,00 грн. та виплата на побутове обслуговування за грудень 2022 року у розмірі 1675,00 грн. облікована Головним управлінням та буде перерахована на Ваш особистий рахунок при надходженні фінансування.

Також зазначено, що пункт 3 статті 42 Закону №1105-XIV (у редакції чинній на 02.04.2022) відповідно до якого здійснюється фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу, у тому числі на додаткове харчування, придбання ліків, спеціальний медичний, постійний сторонній догляд, побутове обслуговування, протезування, реабілітацію у сфері охорони здоров`я, санаторно-курортне лікування, придбання спеціальних засобів пересування тощо, якщо потребу в них визначено висновками МСЕК та індивідуальною програмою реабілітації інваліда (у разі її складення) виключено з редакції Закону №1105-XIV, чинній на 01.01.2023.

03.02.2023 року Позивач звернувся до Відповідача із заявою з приводу припинення з 01.12.2022 року йому виплати витрат на постійний сторонній догляд та побутове обслуговування.

Листом від 21.02.2023 року вих. №5859-4948/Б-03/8-2800/23 Відповідачем на звернення Позивача від 02.03.2023 року було повідомлено, що з 01.01.2023 набув чинності Закон України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 23.09.1999 № 1105-ХІV у редакції Закону України Про внесення змін до Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування та Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 21.09.2022 № 2620-ІХ (далі - Закон № 1105).

Частиною третьою статті 36 Закону №1105 визначено, що закупівля соціальних послуг, у тому числі на необхідний догляд за потерпілим, здійснюється та розраховується відповідно до оцінки потреб потерпілого відповідно до Закону України Про соціальні послуги.

З урахуванням зазначеного питання відшкодування витрат на забезпечення постійного стороннього догляду та побутового обслуговування не належать до повноважень Пенсійного фонду України.

Згідно відомостей наданих відповідно даних Єдиної інформаційно-аналітичної системи Фонду Позивачу за грудень 2022 року було нараховано та виплачено виплату на сторонній догляд у розмірі 3350,00 грн., виплату на побутове обслуговування у розмірі 1675,00 грн.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.

Статтею 19 Конституції Українивстановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Відповідно достатті 46 Конституції Українигромадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Згідно з пунктом 6 частини першоїстатті 92 Конституції Україниоснови соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначені Законом УкраїниПро загальнообов`язкове державне соціальне страхування(даліЗакон №1105) (в редакції чинній на 02.04.2022 року).

Відповідно до ч. 3 ст. 42Закону № 1105(в редакції чинній на 02.04.2022 року) фонд фінансує витрати на медичну та соціальну допомогу, у тому числі на додаткове харчування, придбання ліків, спеціальний медичний, постійний сторонній догляд, побутове обслуговування, протезування, реабілітацію у сфері охорони здоров`я, санаторно-курортне лікування, придбання спеціальних засобів пересування тощо, якщо потребу в них визначено висновками МСЕК та індивідуальною програмою реабілітації особи з інвалідністю (у разі її складення). Фонд організовує цілеспрямоване та ефективне лікування потерпілого у власних спеціалізованих лікувально-профілактичних закладах або на договірній основі в інших лікувально-профілактичних закладах з метою якнайшвидшого відновлення здоров`я застрахованого.

Якщо внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання потерпілий тимчасово втратив працездатність, Фонд фінансує всі витрати на його лікування.

Сума витрат на необхідний догляд за потерпілим залежить від характеру цього догляду, встановленого МСЕК, і не може бути меншою (на місяць) за:

1) розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на день виплати, - на спеціальний медичний догляд (масаж, уколи тощо);

2) половину розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на день виплати, - на постійний сторонній догляд;

3) чверть розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на день виплати, - на побутове обслуговування (прибирання, прання білизни тощо).

Витрати на догляд за потерпілим відшкодовуються Фондом незалежно від того, ким вони здійснюються.

Потребу потерпілих у спеціальному медичному, постійному сторонньому догляді та побутовому обслуговуванні визначає МСЕК.

Якщо МСЕК встановлено, що потерпілий потребує кількох видів допомоги, оплата проводиться за кожним її видом окремо.

Судом було встановлено, що Позивачу було встановлено групу інвалідності перша «Б», ступінь втрати професійної працездатності 90% з 12.05.2017 безстроково за професійним захворюванням пневмоконіоз, потреба у медичній та медичній та соціальній допомозі: медикаментозне та санаторно-курортне лікування за відсутності протипоказань, постійний сторонній догляд та побутовий догляд. За даними Єдиної інформаційно-аналітичної системи Фонду соціального страхування України в березні 2023 Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області Позивачу профінансовано витрати на постійний сторонній догляд за грудень 2022 у розмірі 3350,00 грн. та побутове обслуговування за грудень 2022 у розмірі 1675,00 грн.

01.01.2023 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» та Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 21 вересня 2022 р. № 2620-ІХ.

Відповідно до пункту 2 розділу VІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» в редакції Закону від 21 вересня 2022р. № 2620-ІХ припинено Фонд соціального страхування України та управління виконавчої дирекції Фонду, реорганізувавши їх шляхом приєднання до Пенсійного фонду України з 1 січня 2023 року. Пенсійний фонд України та його територіальні органи є правонаступниками Фонду соціального страхування України, його виконавчої дирекції, управлінь виконавчої дирекції Фонду та їх відділень.

З 01.01.2023 відбулося публічне правонаступництво, тобто перехід прав та обов`язків управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, до Головного управління Пенсійного Фонду України в Донецькій області.

Відповідно достатті 4 Закону №1105-XIVуповноваженим органом управління в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку є Пенсійний фонд України.

У свою чергу, Фонд соціального страхування України та управління виконавчої дирекції Фонду реорганізовано шляхом їх приєднання до Пенсійного фонду України з 01.01.2023.

Постановою Кабінету Міністрів України № 1442 від 27.12.2022 року «Питання припинення Фонду соціального страхування України та управлінь виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України»припинено з 01.01.2023, реорганізувавши шляхом приєднання до Пенсійного фонду України, зокрема, управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області.

Крім того,постановою Кабінету Міністрів України від 29.11.2022 №1323 «Деякі питання забезпечення здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням»встановлено, що залишки коштів, які утворилися на рахунках виконавчої дирекції Фонду соціального страхування та її робочих органів станом на кінець останнього банківського дня у системі електронних платежів Національного банку у 2022 році, перераховуються власниками рахунків в перший банківський день 2023 року на дохідний рахунок Пенсійного фонду України, відкритий в Державній казначейській службі для обліку коштів загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності і загальнообов`язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, з подальшим їх спрямуванням цього ж дня на видатковий рахунок Пенсійного фонду України для здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг, визначенихЗаконом України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування».

Пунктом 3 вищезазначеної постанови доручено Пенсійному фонду України з 02.01.2023 забезпечити здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг відповідно доЗакону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування»на підставі переданих виконавчою дирекцією Фонду соціального страхування та її робочими органами справ, баз даних, носіїв інформації та програмного забезпечення, а також підготовлених нею виплатних документів на січень 2023 року.

Отже, повноваження Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області передані Головному управлінню Пенсійного фонду України в Донецькій області з січня 2023 року.

З урахуванням того, що Позивачу було виплачено заборгованість за грудень 2022 року в повному обсязі, застосуванню підлягає редакція Закону №1105-XIV станом на 01.01.2023 року.

Ст. 42Закону № 1105(в редакції чинній на 02.04.2022 року) в новій редакції закону було виключено. Виплата щомісячних страхових виплат та інших витрат на відшкодування шкоди регулюється ст. 36 Закону № 1105(в редакції чинній на 01.01.2023 року)

Згідно із ч. 1 ст. 36Закону №1105-XIV сума щомісячної страхової виплати встановлюється відповідно до ступеня втрати професійної працездатності та середньомісячної заробітної плати, яку потерпілий мав до ушкодження здоров`я.

Максимальний розмір щомісячної страхової виплати не може перевищувати чотири мінімальні заробітні плати.

Згідно із ч. 3 ст. 36Закону №1105-XIV потерпілі мають право на лікування та реабілітацію у сфері охорони здоров`я в закладах охорони здоров`я, що проводяться відповідно до вимог законів України"Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення"та"Про реабілітацію у сфері охорони здоров`я".

Заходи з реабілітації у сфері охорони здоров`я передбачають медикаментозне лікування в рамках компетенцій лікаря фізичної та реабілітаційної медицини, фізичну терапію, ерготерапію, терапію мови та мовлення, забезпечення протезуванням, ортезуванням, іншими допоміжними засобами реабілітації, що надаються відповідно до загальної мети та завдань реабілітації, зазначених в індивідуальному реабілітаційному плані.

Допомога по тимчасовій непрацездатності виплачується в розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (оподатковуваного доходу). При цьому перші сімнадцять днів тимчасової непрацездатності оплачуються роботодавцем за рахунок коштів підприємства, установи, організації.

Допомога по тимчасовій непрацездатності, страхова виплата у разі переведення потерпілого на легшу, нижчеоплачувану роботу, відшкодування вартості поховання потерпілого та пов`язаних з цим ритуальних послуг надаються в порядку, встановленому уповноваженим органом управління.

Інші види реабілітаційних заходів здійснюються у разі, якщо потребу в них визначено висновком МСЕК та індивідуальною програмою реабілітації особи з інвалідністю (у разі її складання) відповідно до вимогЗакону України"Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні". Фінансування таких заходів здійснюється з програм державного бюджету відповідно до законодавства.

Потерпілі мають право на забезпечення протезуванням, ортезуванням, допоміжними засобами реабілітації, медичними виробами, що надаються відповідно до вимог законів України"Про реабілітацію у сфері охорони здоров`я"та"Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні". Фінансування таких заходів здійснюється з програм державного бюджету відповідно до законодавства.

Закупівля соціальних послуг, у тому числі на необхідний догляд за потерпілим, здійснюється та розраховується відповідно до оцінки потреб потерпілого відповідно доЗакону України"Про соціальні послуги".

Витрати на соціальні послуги для потерпілого відшкодовуються за рахунок коштів соціального страхування незалежно від того, ким вони здійснюються.

Відповідно до ст. 20 Закону України"Про соціальні послуги" оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах здійснюється шляхом аналізу документів, фактів та інформації, зібраних під час спілкування з особою/сім`єю та їхнім найближчим оточенням, а також отриманих від юридичних та фізичних осіб у встановленому порядку.

Оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах здійснюють фахівець із соціальної роботи, соціальний працівник, соціальний менеджер. У разі необхідності до оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах залучаються медичні, педагогічні працівники, психологи, реабілітологи, ерготерапевти та інші фахівці.

Оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах здійснюється протягом п`яти робочих днів з дня одержання заяви, звернення, повідомлення про надання соціальних послуг.

Порядок оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Тобото, з 01.01.2023 року, особи яким, зокрема здійснювалась виплата на витрати постійного стороннього догляду та на побутове обслуговування будуть отримувати таку допомогу у вигляді надання соціальних послуг, розмір яких буде розраховуватися соціальними працівниками відповідно до оцінюваня потреб особи/сім`ї у соціальних послугах протягом п`яти днів на підставі відповідної заяви.

Проте, на момент виникнення спірних правовідносин, порядок який би забезпечевував механізм надання органами Пенсійного фонду соціальних послуг був відсутній. Враховуючи викладене у Відповідача статом на 01.01.2023 року так і на дату звернення Позивача до суду з даним позовом була відсутня можливість для вчинення дій з приводу виплати Позивачу витрат постійного стороннього догляду та на побутове обслуговування.

Постановою Кабінету міністрів Україні від 28 квітня 2023 року № 438 (далі Постанова №438) Деякі питання організації забезпечення соціальними послугами з догляду та медичними послугами потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які їх потребують затверджено Порядок організації надання деяких соціальних послуг з догляду та медичних послуг потерпілим внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання (далі Порядок №438).

Згідно з пунктом 2 Постанови № 438 потерпілим внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання (далі потерпілі), яким згідно з медичним висновком про здатність до самообслуговування та потребу в сторонній допомозі або відповідно до індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю (у разі її складення) визначено потребу в постійному сторонньому догляді та побутовому обслуговуванні, надаються соціальні послуги з догляду з урахуванням результатів оцінювання потреб потерпілого в соціальних послугах, проведеного згідно із Законом України Про соціальні послуги, а потерпілим, щодо яких відповідно до зазначеного медичного висновку визначено потребу в спеціальному медичному догляді, надаються також медичні послуги відповідно до Основ законодавства України про охорону здоров`я, Закону України Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення у межах програми медичних гарантій, зокрема медична послуга з надання мобільної паліативної допомоги (у разі необхідності);

потерпілим відповідно до їх індивідуальних потреб надається соціальна послуга з догляду вдома згідно з державним стандартом (далі соціальні послуги), медичні послуги у межах програми медичних гарантій (у разі необхідності), зокрема медична послуга з надання мобільної паліативної допомоги (у разі необхідності);

соціальні послуги надаються юридичними особами, фізичними особами підприємцями, які є надавачами соціальних послуг і яких внесено до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг; фізичними особами, які надають соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на професійній основі;

соціальні послуги можуть надаватися потерпілому членом його сім`ї або іншою особою, якщо потерпілий є особою з інвалідністю I групи або особою, яка згідно з висновком лікарсько-консультативної комісії чи медичним висновком про здатність до самообслуговування та потребу в сторонній допомозі або відповідно до індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю (у разі її складення) не здатна до самообслуговування і потребує постійного стороннього догляду.

Згідно з пунктом 3 Постанови № 438 у разі надання потерпілому соціальних послуг відповідно до абзацу п`ятого пункту 2 цієї постанови у період з 1 січня 2023 р. до місяця набрання чинності цією постановою витрати за їх надання компенсуються в розмірі, визначеному абзацом третім пункту 5 цієї постанови, за місяці, в яких фактично здійснювалося надання таких соціальних послуг, що підтверджується відомостями, зазначеними в заяві про надання соціальних послуг з догляду членом сім`ї або іншою особою за формою згідно з додатком 1 до Порядку, затвердженого цією постановою.

Абзацом третім пункту 5 Постанови № 438 визначено, що розмір щомісячної компенсації за надання соціальних послуг потерпілому, який є особою з інвалідністю I групи або особою, яка згідно з висновком лікарсько-консультативної комісії чи медичним висновком про здатність до самообслуговування та потребу в сторонній допомозі не здатна до самообслуговування і потребує постійного стороннього догляду, та якому соціальні послуги надаються членом його сім`ї або іншою особою, становить половину розміру мінімальної заробітної плати.

Порядок №438 визначає механізм організації надання деяких соціальних послуг з догляду, а саме догляду вдома (далісоціальні послуги з догляду), та медичних послуг у межах програми медичних гарантій, зокрема медичної послуги з надання мобільної паліативної допомоги (у разі необхідності), потерпілим внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання (далі потерпілі).

Згідно з п. 2 Порядок №438потерпілий або його піклувальник, інший законний представник, якщо потерпілим є недієздатна особа чи особа, цивільна дієздатність якої обмежена (далізаконний представник потерпілого), із пред`явленням документів, що посвідчують особу, а також документів, що посвідчують родинні зв`язки з потерпілим (свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб тощо), чи рішення органу опіки і піклування про призначення піклувальником подає до територіального органу Пенсійного фонду України (далітериторіальний орган Фонду) заяву про призначення страхової виплати, в якій зазначає своє місце проживання, та документи, необхідні для призначення страхових виплат, відповідно до статті 37 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

За результатами розгляду зазначених документів територіальний орган Фонду визначає необхідність у підготовці та надсиланні повідомлення про надання соціальних послуг з догляду потерпілому до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (даліуповноважений орган).

Відповідно до п. 3 Порядку №438 територіальний орган Фонду надсилає уповноваженому органу повідомлення про надання потерпілому соціальних послуг з догляду та/або медичних послуг у межах програми медичних гарантій, зокрема медичної послуги з надання мобільної паліативної допомоги (у разі необхідності), за формою згідно з додатком 2. Надсилання такого повідомлення здійснюється засобами веб-порталу електронних послуг Пенсійного фонду України або засобами Єдиної інформаційної системи соціальної сфери (за наявності технічної можливості).

Відповідно до п. 5 Порядку №438 соціальний менеджер/фахівець із соціальної роботи/соціальний працівник відвідує потерпілого за місцем його проживання з метою:

проведення оцінювання потреб потерпілого в наданні соціальних послуг з догляду;

надання переліку надавачів соціальних послуг (крім фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до Закону України Про соціальні послуги без провадження підприємницької діяльності на професійній основі) із місцезнаходженням в адміністративно-територіальній одиниці проживання потерпілого;

інформування про можливість отримання потерпілим щомісячної компенсації у грошовій формі за надання соціальних послуг з догляду членом його сім`ї або іншою особою та її розмір, який визначається абзацом третім пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України

від 28 квітня 2023 р. № 438 Деякі питання організації забезпечення соціальними послугами з догляду та медичними послугами потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які їх потребують, і про можливість заповнення з цією метою заяви за формою згідно з додатком 1;

з`ясовує обставини щодо наявності в потерпілого декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу.

Відповідно до п. 6 Порядку №438 за результатами відвідувань потерпілого соціальний менеджер/фахівець із соціальної роботи/соціальний працівник:

організовує взаємодію між потерпілим і надавачем соціальних послуг, якого вибрав потерпілий, з метою укладення договору про надання соціальних послуг з догляду. Такий договір укладається в паперовій формі;

у разі необхідності отримання потерпілим медичних послуг, зокрема медичної послуги з надання мобільної паліативної допомоги, у разі наявності в потерпілого декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу, інформує про це лікаря, з яким укладено таку декларацію, та бере участь в організації взаємодії між потерпілим і лікарем, який надає первинну медичну допомогу.

У разі відсутності в потерпілого декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу, сприяє пошуку надавача первинної медичної допомоги та поданню потерпілим декларації про вибір лікаря, що надає первинну медичну допомогу.

У разі коли потерпілий виявив бажання отримувати компенсацію у грошовій формі за надання соціальних послуг з догляду членом його сім`ї або іншою особою, соціальний менеджер/фахівець із соціальної роботи/соціальний працівник надає йому допомогу в заповненні заяви (за формою згідно з додатком1) та передає заяву до територіального органу Фонду для проведення фінансування компенсації та її виплати починаючи з місяця подання заяви. Заява передається засобами веб-порталу електронних послуг Пенсійного фонду України або засобами Єдиної інформаційної системи соціальної сфери (за наявності технічної можливості).

Договір про надання соціальних послуг з догляду укладається між надавачем соціальних послуг (юридичною особою або фізичною особоюпідприємцем, яка є надавачем соціальних послуг і внесена до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг) і потерпілим або законним представником потерпілого в письмовій формі згідно

з додатком 3.

Договір про надання соціальних послуг з догляду на професійній основі відповідно до Закону України Про соціальні послуги укладається в письмовій формі між надавачем соціальних послуг (фізичною особою, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на професійній основі) і потерпілим або законним представником потерпілого в письмовій формі згідно з додатком 4. Однією з істотних умов такого договору є кількість годин надання соціальних послуг з догляду на місяць.

Відповідно до п. 8 Порядку №438 Уповноважений орган передає територіальному органу Фонду скановані копії договору та складеного відповідно до пункту 5 цього Порядку акта оцінки потреб сім`ї/особи. Передання примірника договору та акта оцінки потреб сім`ї/особи здійснюється засобами веб-порталу електронних послуг Пенсійного фонду України або засобами Єдиної інформаційної системи соціальної сфери (за наявності технічної можливості).

Відповідно до п. 13 Порядку №438 виплата компенсації потерпілому, якому надаються соціальні послуги з догляду членом його сім`ї або іншою особою, здійснюється щомісяця у грошовій формі у спосіб, обраний потерпілим для виплати призначеної йому страхової виплати внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання.

Отже, однією з умов для отримання соціальних послуг з догляду та медичними послугами потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які їх потребують відповідно до Порядку №438 є заява потерпілого або його піклувальника до територіальних органів ПФУ.

На підставі вказаної заяви, відповідний територіальний орган ПФУ надсилає повідомлення про надання соціальних послуг з догляду потерпілому до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, соціальні працівники яких в свою чергу здійснюють проведення оцінювання потреб потерпілого в наданні соціальних послуг з догляду, надають перелік надавачів соціальних послуг із місцезнаходженням в адміністративно-територіальній одиниці проживання потерпілого, інформують про можливість отримання потерпілим щомісячної компенсації у грошовій формі за надання соціальних послуг з догляду членом його сім`ї або іншою особою та її розмір, який визначається абзацом третім пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2023 р. № 438.

Після проведення, соціальними працівниками перевірки та встановлення потреб потерпілого, документи визначені Порядком №438 передаються до територіальних органів ПФУ, який на підставі наданих документів здійснює виплату компенсації потерпілому за надання соціальних послуг.

Водночас, Позивач не звертався до Відповідача із заявою про отримання соціальних послуг з догляду та медичними послугами потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які їх потребують відповідно до Закону №1105-XIV та Порядку №438.

У Свою чергу, Відповідач не відмовляв Позивачу в отриманні соціальних виплат.

Тобто, Відповідачем на даний час не вчинялося будь-яких дій, які б порушували права Позивача тим чи іншим шляхом.

Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики України. Пенсійний фонд України у своїй діяльності керуєтьсяКонституцією Українита законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства соціальної політики України, іншими актами законодавства України, а також дорученнями Президента України та Міністра.

Отже, Відповідач має діяти в межах та у спосіб, встановлених законодавчих норм.

Також, суд зазначає, що відповідно до пунктом 3 Постанови № 438 у разі надання потерпілому соціальних послуг відповідно до абзацу п`ятого пункту 2 цієї постанови у період з 1 січня 2023 р. до місяця набрання чинності цією постановою витрати за їх надання компенсуються в розмірі, визначеному абзацом третім пункту 5 цієї постанови, за місяці, в яких фактично здійснювалося надання таких соціальних послуг, що підтверджується відомостями, зазначеними в заяві про надання соціальних послуг з догляду членом сім`ї або іншою особою за формою згідно з додатком 1 до Порядку, затвердженого цією постановою.

Тобто, після виконання Позивачем вимог передбачених Порядком № 438, останньому Відповідачем буде здійснено відшкодування витрат за надання соціальних послуг у тому числі і за минулі місяці (починаючи з 01.01.2023 року).

Відповідно до ч. 2ст. 2 КАС Україниу справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності передзаконом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч.1, ч.2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст.2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ч.1, ч.5 ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

За таких обставин, враховуючи вищевикладене у сукупності, суд доходить висновку, що позовна заява задоволенню не підлягає.

Відповідно до довідки МСЕК Позивач є інвалідом 1-ї групи, відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір» Позивача звільнено від сплати судового збору.

Керуючись ст. ст. 2, 7, 9, 10, 242-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (84122, Донецька область, м. Млов`янськ, пл. Соборна, 3, код ЄДРПОУ 13486010) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії, - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду Першого апеляційного адміністративного суду.

Суддя Є.В. Череповський

Джерело: ЄДРСР 111131511
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку