open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 420/4550/23
Моніторити
Ухвала суду /12.02.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /16.01.2024/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.12.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.10.2023/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.09.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.07.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.07.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.07.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.06.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Рішення /22.05.2023/ Одеський окружний адміністративний суд Рішення /16.05.2023/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /02.05.2023/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /20.03.2023/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.03.2023/ Одеський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 420/4550/23
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /12.02.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /16.01.2024/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.12.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.10.2023/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.09.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.07.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.07.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.07.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.06.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Рішення /22.05.2023/ Одеський окружний адміністративний суд Рішення /16.05.2023/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /02.05.2023/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /20.03.2023/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.03.2023/ Одеський окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

Справа № 420/4550/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 травня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі судді - Бутенка А.В.,

за участю секретаря Сініцина А.С.,

представника позивача Портного М.І.,

представника відповідача Тулянкіної М.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ТОВ «ЛОДЖІКПАУЕР» (вул. Чорноморського Козацтва, 103, оф. 206, м. Одеса, 65003, код ЄДРПОУ 37945698) до Одеської митниці, як відокремленого підрозділу Державної митної служби України (65078, м. Одеса, вул. Івана та Юрія Лип, 21-А, код ЄДРПОУ ВП 44005631) про визнання протиправною бездіяльність щодо непідготування та ненадання висновку про повернення надмірно сплачених коштів, -

ВСТАНОВИВ:

Стислий зміст позовних вимог.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛОДЖІКПАУЕР» звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Одеської митниці, як відокремленого підрозділу Державної митної служби України, в якій, з урахуванням уточнень, просило:

- визнати протиправною бездіяльність Одеської митниці, яка полягає у непідготуванні та ненаданні, до відповідного органу державної казначейської служби, висновку про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «ЛОДЖІКПАУЕР» з державного бюджету надміру сплачених сум митних платежів у розмірі 2 689 882, 28 грн.;

- зобов`язати Одеську митницю підготувати висновок про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «ЛОДЖІКПАУЕР» з державного бюджету надміру сплачених сум митних платежів у розмірі 2 689 882, 28 грн. та подати висновок для виконання до відповідного органу державної казначейської служби.

Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що протягом січня 2023 року на адресу ТОВ «ЛОДЖІКПАУЕР» надходили товари, а саме джерела безперебійного живлення для персональних комп`ютерів, цивільного призначення (УКТ ЗЕД 8504 40 30 00) із КНР, які були подані до митних органів для проведення митних процедур. Позивачу було нараховано платежі ПДВ « 028» за ставкою 20 %, ТОВ «ЛОДЖІКПАУЕР» сплатив відповідні нараховані платежі, однак враховуючи приписи підпункту 1 пункту 4 Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» № 2836-ХІ, ТОВ «ЛОДЖІКПАУЕР» мають бути визначені платежі ПДВ « 028» з розрахунку 0 %, та відповідно проведено повернення надмірно сплачених коштів. Таким чином, у зв`язку з неврахуванням відповідних положень чинного законодавства щодо звільнення від оподаткування податком на додану вартість товарів з кодом УКТ ЗЕД 8504 40 30 00 при розмитненні товару, кошти у загальному розмірі 2 689 882,28 грн. були надмірно перераховані на єдиний рахунок Одеської митниці. Позивачем було подано до Одеської митниці заяву про повернення з державного бюджету надмірно сплачену суму митних платежів у розмірі 2 689 882,28 грн. Однак, листом Одеська митниця відмовила у повернені надміру сплачених сум митних платежів у зв`язку з тим, що положеннями Законів України від 13.12.2022 року № 2836-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» та від 13.12.2022 року № 28367-ІХ «Про внесення зміни до розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» не передбачено звільнення від оподаткування ввізним митом товарів «джерела безперебійного живлення для персональних комп`ютерів», що ввозяться на митну територію України.

Позивач, вважаючи бездіяльність відповідача щодо не повернення надміру сплачених сум митних платежів протиправною, звернувся до суду з даним позовом.

18.04.2023 року за вх. №ЕС/3519/23 від Одеської митниці надійшов відзив на позовну заяву в обґрунтування якого зазначено, що у відповідності до положень ст. 257, 266 МК України митне оформлення товарів здійснено на підставі митних декларацій : №23UA500020000019U3 від 03.01.2023; №23UA500020000670U2 від 16.01.2023; МД №23UA500020000648U1 від 16.01.2023, МД №23UA500020000653U0 від 16.01.2023, МД №23UA500020000647U2 від 16.01.2023, №23UA500020000948U3 від 23.01.2023, до яких декларантом самостійно внесені серед іншого відомості про нарахування сум митних платежів. За вказаними МД оподаткування товарів здійснено на загальних умовах, обумовлене волевиявлення декларанта та є узгодженим грошовим зобов`язанням платника податків. Факт надмірної сплати митних платежів за МД: №23UA500020000019U3 від 03.01.2023; №23UA500020000670U2 від 16.01.2023; МД №23UA500020000648U1 від 16.01.2023, МД №23UA500020000653U0 від 16.01.2023, МД №23UA500020000647U2 від 16.01.2023, №23UA500020000948U3 від 23.01.2023 відсутній. Законом України від 13.12.2022№ 2837-ІХ визначені товари, які звільняються від оподаткування митними платежами, що класифікуються зокрема за кодом згідно УКТЗЕД 8504 із конкретизацією опису : «трасформатори, частини трансформаторів, інвертори». В спірному випадку, ТОВ «ЛОЖІКПАУЕР» здійснено ввезення товару «Джерела безперебійного живлення» для персональних комп`ютерів, цивільного призначення за кодом 8504403000 згідно з УКТЗЕД: - за МД №23UA500020000019U3 від 03.01.2023- товар 1; - за МД №23UA500020000670U2 від 16.01.2023; - за МД №23UA500020000648U1 від 16.01.2023; - за МД №23UA500020000653U0 від 16.01.2023- товар -1; - за МД №23UA500020000647U2 від 16.01.2023; - за МД №23UA500020000948U3 від 23.01.2023- товар №1. Таким чином, Одеська митниця діяла у відповідності до вимог законів та інших нормативно-правових актів України, не порушувала права та законні інтереси позивача, а тому відсутні підстави для задоволення адміністративного позову ТОВ «ЛОДЖІКПАУЕР».

Заяви чи клопотання від сторін.

18.04.23 року за №ЕС/3517/23 від представника відповідача надійшло клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

18.04.23 року за №ЕС/3520/23 від представника відповідача надійшли додаткові пояснення по справі.

Процесуальні дії, вчинені судом.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 20.03.2023 року позовну заяву ТОВ «ЛОДЖІКПАУЕР» до Одеської митниці, як відокремленого підрозділу Державної митної служби України про визнання протиправною бездіяльність щодо непідготування та ненадання висновку про повернення надмірно сплачених коштів було прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 02.05.2023 року адміністративну справу за позовом ТОВ «ЛОДЖІКПАУЕР» до Одеської митниці, як відокремленого підрозділу Державної митної служби України про визнання протиправною бездіяльність щодо непідготування та ненадання висновку про повернення надмірно сплачених коштів призначено до розгляду в судовому засіданні.

У судовому засіданні призначеному на 16 травня 2023 року представник позивача просив задовольнити позов в повному обсязі. Представник відповідача просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

У судовому засідання проголошено вступну та резолютивну частини рішення про задоволення позовних вимог.

Обставини справи.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛОДЖІКПАУЕР», код ЄДРПОУ 37945698, зареєстроване 15.11.2011 року.

Основним видом діяльності за КВЕД є 46.51 Оптова торгівля комп`ютерами, периферійним устаткуванням і програмним забезпеченням.

В січні 2023 року декларантом ТОВ «ЛОДЖІКПАУЕР» до Одеської митниці подано декларації № 23UA500020000670U2 від 16.01.2023 року, № 23UA500020000019U3 від 03.01.2023 року, № 23UA500020000648U1 від 16.01.2023 року, № 23UA500020000653U0 від 16.01.2023 року, № 23UA500020000647U2 від 16.01.2023 року, № 23UA500020000948U3 від 23.01.2023 року, щодо декларування товару, а саме: джерела безперебійного живлення для персональних комп`ютерів цивільного призначення, код УКТ ЗЕД 8504 40 30 00.

По наданим деклараціям нараховано ПДВ « 028» за ставкою 20 % на загальну суму 2 689 882, 28 грн.

ТОВ «ЛОДЖІКПАУЕР» сплачено нараховані платежі за митне оформлення товару, що підтверджується платіжними дорученнями № 367 від 10.01.2023 року на суму 920 000,00 грн., № 370 від 12.01.2023 року на суму 500 000,00 грн., №372 від 13.01.2023 року на суму 239 000,00 грн., № 379 від 19.01.2023 року на суму 630 000,00 грн.

08.02.2023 року ТОВ «ЛОДЖІКПАУЕР» звернулося до Одеської митниці із заявою про повернення надмірно сплачених сум митних платежів, в якій просив підготувати висновок про повернення з державного бюджету надмірно сплачені суми ПДВ « 028» у розмірі 2 689 882, 28 грн. на підставі пп.1 п.4 Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» № 2836-ХІ, та подати висновок для виконання до відповідного органу державної казначейської служби.

Листом від 15.02.2023 року №7.10-4/15-01/13/2370 Одеська митниця повідомила, що у відповідності до положень Закону України від 13.12.2022 року № 2836-ІХ « Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» та від 13.12.2022 року № 2837-ІХ « Про внесення зміни до розділу ХХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» не передбачено звільнення від оподаткування ввізним митом товарів «джерела безперебійного живлення для персональних комп`ютерів», що ввозяться на митну територію України для вільного обігу підприємствами або громадянами.

Джерела права й акти їх застосування.

Відповідно до ч.1, ч.2 ст.1 Митного кодексу України від 13.03.2012 року №4495-VI (далі - МК України) законодавство України з питань митної справи складається з Конституції України, цього Кодексу, інших законів України, що регулюють питання, зазначені у статті 7 цього Кодексу, з міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також з нормативно-правових актів, виданих на основі та на виконання цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Відносини, пов`язані із справлянням митних платежів, регулюються цим Кодексом, Податковим кодексом України та іншими законами України з питань оподаткування.

За правилами п.1 ч.1 ст.289 МК України моментом виникнення обов`язку із сплати митних платежів зокрема є момент фактичного ввезення товарів на митну територію України.

Відповідно до п.2 ч.1 ст. 291 МК України, обов`язок із сплати митних платежів вважається виконаним (митні платежі вважаються сплаченими) у разі сплати коштів безпосередньо до державного бюджету у випадках, визначених законодавством України, з моменту списання коштів з рахунку платника податків у банку або внесення готівкових коштів у касу банку.

Згідно з ч.1 ст. 293 МК України особою, на яку покладається обов`язок із сплати митних платежів, є декларант. Якщо декларування товарів здійснюється особою, уповноваженою на це декларантом, на таку особу покладається обов`язок із сплати митних платежів солідарно з декларантом.

Статтею 292 МК України передбачено, що митні платежі не сплачуються у разі, якщо відповідно до цього Кодексу, Податкового кодексу України, інших законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України:

1) товари не є об`єктом оподаткування митними платежами;

2) щодо товарів надано звільнення або повне умовне звільнення від сплати митних платежів - у період дії такого звільнення і при дотриманні умов, у зв`язку з якими його надано;

3) при ввезенні товарів на митну територію України або вивезенні товарів з митної території України товари були поміщені у митний режим, який відповідно до положень цього Кодексу не передбачає сплату митних платежів, - на період дії цього режиму та при виконанні умов, що випливають з такого режиму;

4) коли загальна фактурна вартість товарів, що ввозяться на митну територію України або вивозяться за межі митної території України громадянами, не перевищує обсягів, які не є об`єктом оподаткування митними платежами відповідно до розділу XII цього Кодексу.

Згідно зі ст. 294 МК України об`єкт та база оподаткування митними платежами під час переміщення товарів через митний кордон України визначаються відповідно до цього Кодексу, Податкового кодексу України та інших законів України.

У відповідності до ст. 295 МК України митні платежі нараховуються декларантом або іншими особами, на яких покладено обов`язок із сплати митних платежів, самостійно, крім випадків, якщо обов`язок щодо нарахування митних платежів відповідно до цього Кодексу, Податкового кодексу України та інших законів України покладається на митні органи.

Нарахування сум митних платежів здійснюється у валюті України.

Для цілей нарахування митних платежів застосовуються ставки, що діють на день подання митному органу митної декларації на товари, а в разі якщо митне оформлення здійснюється без подання митної декларації, - на день його здійснення.

У разі якщо для цілей обчислення митних платежів, у тому числі визначення митної вартості товарів, необхідно зробити перерахування іноземної валюти, застосовуються курси валют, визначені відповідно до статті 3-1 цього Кодексу.

Частиною 1 ст. 298 МК України передбачено, що суми митних платежів, нараховані декларантом (уповноваженою ним особою) або митним органом, підлягають перерахуванню безпосередньо на єдиний казначейський рахунок.

Так, у статті 300 МК України зазначено, що умови надання звільнення (умовного звільнення) від оподаткування митними платежами визначаються цим Кодексом, Податковим кодексом України, іншими законами України та міжнародними договорами, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України.

Порядок надання документів, необхідних для підтвердження права на звільнення (умовне звільнення) від оподаткування митними платежами, визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до ч. 1, 3 ст. 301 МК України помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного та Податкового кодексів України. Помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Згідно п.п. 43.1, 43.3 ст. 43 Податкового кодексу України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

Обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені.

Послідовність та порядок виконання дій посадовими особами Держмитслужби при поверненні суб`єктам господарювання та/або фізичним особам (далі - платники податків) коштів авансових платежів (передоплати) та помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів, контроль за справлянням яких здійснюють Держмитслужба та митниці Держмитслужби, та пені, визначено Порядком повернення авансових платежів (передоплати) та помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів від 18.07.2017 року № 643 (далі Порядок №643).

Відповідно до п.1 розділу ІІІ Порядку №643, повернення з державного бюджету помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів та пені здійснюється за заявою платника податків протягом 1095 днів від дня їх виникнення.

Повернення сум відповідних митних платежів у випадках, передбачених частиною п`ятою статті 301 Митного кодексу України, здійснюється за умови, що заява подається не пізніше одного року з дня, наступного за днем виникнення обставин, що тягнуть за собою повернення сплачених сум митних платежів.

Платник податків подає до митниці Держмитслужби заяву довільної форми в паперовому вигляді або за допомогою засобів електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу, або в електронній формі за допомогою засобів ІТС Держмитслужби з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу, або в електронній формі через систему електронної взаємодії державних інформаційних ресурсів та з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу.

Пунктом 5 розділу ІІІ Порядку №643 передбачено, що підрозділ перевіряє факт перерахування суми коштів з відповідного рахунку до державного бюджету та відсутність у нього податкового боргу за допомогою засобів АСМО.

Відповідно до п.п. 6,7,8,9,11 розділу ІІІ Порядку №643 якщо за результатами розгляду заяви митницею Держмитслужби встановлено наявність підстав для повернення коштів, працівник Підрозділу формує електронний висновок про повернення з державного бюджету помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів та пені (далі - електронний висновок) за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку, який подається керівнику (заступнику керівника) митниці Держмитслужби для прийняття рішення щодо повернення відповідної суми коштів.

На кожний сформований електронний висновок, за яким прийнято рішення про повернення, накладаються кваліфіковані електронні підписи керівника (заступника керівника) структурного підрозділу, що сформував електронний висновок, керівника (заступника керівника) митниці Держмитслужби та кваліфікована електронна печатка такого органу.

Сформовані електронні висновки з накладеними кваліфікованими електронними підписами та кваліфікованими електронними печатками митниці Держмитслужби у строк не пізніше 17:00 шостого робочого дня до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви до митниці Держмитслужби в автоматичному режимі надсилають до Казначейства для виконання.

Електронні висновки про повернення платежів, належних місцевим бюджетам, та платежів, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами (крім акцизного податку з ввезеного на митну територію України пального), надсилають до Казначейства для виконання за умови їх погодження з відповідними місцевими фінансовими органами.

У разі якщо заявник не виконав вимог пунктів 1-3 цього розділу, надав недостовірні дані та/або має податковий борг (крім випадків визначення у заяві напряму перерахування коштів на погашення податкового боргу), готується та надсилається йому письмова (в паперовому вигляді або електронній формі) обґрунтована відмова, у тому числі за допомогою засобів ІТС Держмитслужби.

Казначейство до 12:00 робочого дня, наступного за днем отримання електронних висновків, забезпечує їх автоматичну обробку після перевірки таких висновків за допомогою засобів антивірусного захисту інформації.

Електронні висновки, які пройшли перевірку кваліфікованих електронних підписів посадових (уповноважених) осіб, кваліфікованої електронної печатки відповідної митниці Держмитслужби, повноти та правильності (в частині бюджетних рахунків) платіжних реквізитів, Казначейство приймає до виконання.

Про прийняття електронного висновку до виконання Казначейство інформує Держмитслужбу шляхом надсилання відповідного електронного повідомлення.

Повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів та пені здійснюють територіальні органи Казначейства протягом п`яти робочих днів, наступних за днем прийняття електронного висновку митниці Держмитслужби.

Про повернення коштів платнику на підставі прийнятого до виконання електронного висновку Казначейство інформує Держмитслужбу шляхом надсилання відповідного електронного повідомлення не пізніше ніж 11:00 робочого дня, наступного за днем виконання такого висновку.

Висновки суду.

Так, відповідно до Закону України «Про внесення зміни до розділу XXI "Прикінцеві та перехідні положення" Митного кодексу України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» від 13 грудня 2022 року № 2837-I, Розділ XXI "Прикінцеві та перехідні положення" Митного кодексу України доповнено пунктами 921-923.

Відповідно до якого п.921 доповнено наступним змістом: тимчасово, на період дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, але не більше ніж до 1 травня 2023 року, звільняються від оподаткування ввізним митом товари, що ввозяться на митну територію України для вільного обігу підприємствами або громадянами, у тому числі переміщуються (пересилаються) на митну територію України у міжнародних поштових та експрес-відправленнях, що класифікуються за такими кодами згідно з УКТ ЗЕД:

2710 19 93 00, 3914 00 00 00, 7020 00 80 00, 7225 11 00 00, 7325 10 00 00, 7605 11 00 00, 7607 (тільки для промислового використання), 8407 90 10 00, 8407 90 80 00, 8407 90 90 00, 8408 90 41 00, 8408 90 43 00, 8408 90 45 00, 8408 90 47 00, 8408 90 61 00, 8408 90 65 00, 8408 90 67 00, 8408 90 81 00, 8408 90 85 90, 8408 90 89 90, 8421 21 00 00, 8421 99 90 00, 8481 80 59 00, 8501 61 80 90, 8501 62 00 90, 8501 63 00 90, 8501 64 00 00, 8502 (електрогенераторні установки), 8503 00, 8504 (трансформатори, частини трансформаторів, інвертори, крім 8504 21 00 00, 8504 22 10 00, 8504 22 90 00, 8504 23 00 00, 8504 31 21 00, 8504 31 29 00, 8504 31 80 00, 8504 32 00 90, 8504 50 95 90, та товарів цивільної авіації), 8507 20 (крім товарів цивільної авіації), 8507 30, 8507 40 00 00, 8507 50 00 00, 8507 60 00 00, 8507 80 00 00, 8507 90 (крім товарів цивільної авіації), 8517 62 00 00, 8517 69 90 00, 8517 70 00 90, 8535, 8536, 8537, 8546, 8547 90 00 00, 9014 80 00 00, 9025 19 80 98.

Пунктом 1 розділу II Прикінцевих положень передбачено, що цей Закон набирає чинності через три дні з дня його опублікування.

Судом встановлено, що датою опублікування Закону України від 13 грудня 2022 року № 2837-I в офіційному виданні «Голос країни» є 31 грудня 2022 року.

Таким чином, Закон України від 13 грудня 2022 року № 2837-I набрав чинності з 03.01.2023 року.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» 13 грудня 2022 року № 2836-IX, внесено зміни, зокрема, до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, а саме підрозділ 2 доповнено пунктами 87 і 88 такого змісту:

« 87. Тимчасово, на період дії воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, але не довше ніж до 1 травня 2023 року, звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції з ввезення, переміщення (пересилання) у міжнародних поштових та експрес-відправленнях на митну територію України у митному режимі імпорту товарів, визначених пунктом 9-21 розділу XXI "Прикінцеві та перехідні положення" Митного кодексу України.

Положення цього пункту не застосовуються до товарів, що мають походження з країни, визнаної державою-окупантом згідно із законом та/або державою-агресором щодо України згідно із законодавством, та/або ввозяться з території держави-окупанта (агресора) та/або з окупованої території України, визначеної такою згідно із законом.».

Відповідно до п. 1 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» 13 грудня 2022 року № 2836-IX, цей Закон набирає чинності через три дні з дня його опублікування.

Судом встановлено, що датою опублікування Закону України від 13 грудня 2022 року № 2836-IХ в офіційному виданні «Голос країни» є 31 грудня 2022 року.

Таким чином, Закон України від 13 грудня 2022 року № 2836-IХ набрав чинності з 03.01.2023 року.

Виходячи із змісту вказаних норм, положення пункту 87 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України, а також п. 921 розділу XXI Митного кодексу України, повинні застосовуватися з 03.01.2023 року.

Таким чином, звільнення від сплати ввізного мита та податку на додану вартість, запроваджене Законами України від 13 грудня 2022 року № 2837-I та № 2836-IХ, розпочало свою дію з 03.01.2023 року.

Отже, суд не приймає до уваги доводи представника відповідача про те, що внесені до Розділу XXI "Прикінцеві та перехідні положення" Митного кодексу України та до Розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України зміни на підставі Законів України від 13 грудня 2022 року № 2837-I та № 2836-IХ, набирають чинності з дня, наступного за днем опублікування.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, митні декларації подані позивачем 03.01.2023 року, 16.01.2023 року та 23.01.2023 року, тобто після набрання чинності Законів України від 13 грудня 2022 року № 2837-I та № 2836-IХ, а отже товари за вказаними кодами згідно з УКТ ЗЕД мали бути звільненими від оподаткування ввізним митом.

Отже, заявлений у січні 2023 року позивачем до митного оформлення товар підпадає під дію вказаних Законів, оскільки пропуск товарів було здійснено у період дії Законів № 2837-I та № 2836-IХ та оголошення воєнного стану.

Оскільки позивачем в повному обсязі сплачені платежі по оподаткуванню ввізного мита за ставкою 20 % на загальну суму 2 689 882, 28 грн., вказана сума має бути повернута позивачеві як надмірно сплачена.

З аналізу Порядку №643 вбачається, що обов`язковою умовою для здійснення повернення надмірно сплачених сум митних та інших платежів є наявність факту надмірної сплати коштів, подання платником податків заяви про таке повернення до митного органу не пізніше 1095-го від дня виникнення надміру сплаченої суми із зазначенням напрямку перерахування коштів.

Аналогічну позицію висловлено Верховним Судом в постанові від 29 січня 2019 року по справі № 804/2048/15.

Як вбачається з матеріалів справи, заява ТОВ «ЛОДЖІКПАУЕР» подана відповідно до п. 3 розділу 3 Порядку № 643.

Проте, всупереч вимогам Порядку № 618, Одеською митницею не вчинено жодних дій, передбачених чинним законодавством, щодо повернення ТОВ «ЛОДЖІКПАУЕР» надмірно зарахованих до бюджету митних платежів у сумі 2 689 882, 28 грн., чим допущено протиправну бездіяльність.

Разом з тим, твердження відповідача про те, що у відповідності до положень Законів України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» від 13.12.2022 року № 2836-ІХ та « Про внесення зміни до розділу ХХІ « Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» від 13.12.2022 року № 2837-ІХ не передбачено звільнення від оподаткування ввізним митом товарів які зазначені в митних деклараціях позивача, а саме: «Джерела безперебійного живлення для персональних комп`ютерів», не відповідають дійсності оскільки згідно з додатком до Закону України "Про Митний тариф України" від 19 жовтня 2022 року № 2697-IX в групу товарів 85 УКТ ЗЕД входять електричні машини, обладнання та їх частини; апаратура для запису або відтворення звуку; телевізійна апаратура для запису та відтворення зображення і звуку, їх частини та приладдя.

Судом встановлено, що відповідно до митних декларацій № 23UA500020000670U2 від 16.01.2023 року, № 23UA500020000019U3 від 03.01.2023 року, № 23UA500020000648U1 від 16.01.2023 року, № 23UA500020000653U0 від 16.01.2023 року, № 23UA500020000647U2 від 16.01.2023 року, № 23UA500020000948U3 від 23.01.2023 року в графі 31 «Вантажні місця та опис товарів» зазначено найменування товару «Джерела безперебійного живлення для персональних комп`ютерів, цивільного призначення».

Згідно з графи 33 митної декларації товар задекларовано за кодом УКТ ЗЕД 8504 40 30 00.

Суд зазначає, що відповідно до УКТ ЗЕД стабілізовані джерела живлення (випрямлячі, об`єднані з регулятором, інвертором тощо), наприклад, блоки безперебійного електроживлення класифікуються у товарній позиції 8504.

Зокрема за кодом 8504 40 30 класифікуються статичні перетворювачі, які мають назву - джерело безперебійного живлення (англ. Uninterruptible Power Supply, UPS), яке використовується, наприклад, разом з обчислювальними машинами та автоматично забезпечує резервною електроенергією (з сигналізацією про стан мережі) у разі вимкнення живлення, що запобігає втраті даних.

За таких обставин, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, на підставі наданих сторонами доказів, з урахуванням встановлених фактів, суд вважає, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню шляхом визнання протиправною бездіяльності Одеської митниці щодо не підготовки та неподання до відповідного органу державної казначейської служби, висновку про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «ЛОДЖІКПАУЕР» з державного бюджету надміру сплачених сум митних платежів у розмірі 2 689 882, 28 грн. та зобов`язання Одеську митницю підготувати та надати до відповідного органу державної казначейської служби висновок про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «ЛОДЖІКПАУЕР» надміру сплачених до Державного бюджету України митних платежів на загальну суму 2 689 882, 28 грн.

Рішенням Конституційного Суду України у справі № 3-рп/2003р від 30.01.2003 року визначено, що правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.

Відповідно до ч.2 ст.9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

При обранні способу відновлення порушеного права позивача суд виходить з принципу верховенства права щодо гарантування цього права ст.1 Протоколу № 1 до Європейської Конвенції з прав людини, як складової частини змісту і спрямованості діяльності держави, та виходячи з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, що звернулась за судовим захистом без необхідності додаткових її звернень та виконання будь-яких інших умов для цього.

Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно з ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Відповідно до п.58 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Серявін та інші проти України» від 10.02.2010 року, заява 4909/04, Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 09.12.1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Розподіл судових витрат.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З урахуванням зазначеного, суд вважає за необхідне стягнути з Одеської митниці на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛОДЖІКПАУЕР» судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 2684,00 грн.

Керуючись Конституцією України, ст.ст.2, 77, 90, 139, 242-246, 250 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ТОВ «ЛОДЖІКПАУЕР» до Одеської митниці, як відокремленого підрозділу Державної митної служби України про визнання протиправною бездіяльність щодо непідготування та ненадання висновку про повернення надмірно сплачених коштів - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльності Одеської митниці щодо не підготовки та неподання до відповідного органу державної казначейської служби, висновку про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «ЛОДЖІКПАУЕР» з державного бюджету надміру сплачених сум митних платежів у розмірі 2 689 882, 28 грн.

Зобов`язати Одеську митницю підготувати та надати до відповідного органу державної казначейської служби висновок про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «ЛОДЖІКПАУЕР» надміру сплачених до Державного бюджету України митних платежів на загальну суму 2 689 882, 28 грн.

Стягнути з Одеської митниці, як відокремленого підрозділу Державної митної служби України (код ЄДРПОУ ВП 44005631) на користь ТОВ «ЛОДЖІКПАУЕР» (код ЄДРПОУ 37945698) судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 2684,00 грн.

Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.

Повний текст рішення виготовлено та підписано суддею 22.05.2023 року.

Суддя А.В. Бутенко

Джерело: ЄДРСР 111009366
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку