open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 353/128/23

Провадження № 2/353/101/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 травня 2023 рокум.Тлумач

Тлумацький районний суд Івано-Франківської області у складі:

головуючого судді Мотрук Л.І.,

за участю секретаря судового засідання Стельмах В.Р.,

представника позивача ОСОБА_1 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Тлумач в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом Тлумацької міської ради як органу опіки та піклування Івано-Франківського району Івано-Франківської області, яка діє в інтересах малолітніх дітей ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 до ОСОБА_5 , ОСОБА_6 про відібрання малолітніх дітей без позбавлення батьківських прав та стягнення аліментів,-

в с т а н о в и в :

Позивач звернувся в суд з позовом до відповідачів про відібрання малолітніх дітей без позбавлення батьківських прав та стягнення аліментів. Свої вимоги обґрунтовував тим, що ОСОБА_5 є матір`ю малолітніх дітей: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 . Державна реєстрація народження ОСОБА_4 та ОСОБА_3 проводилася відповідно до ч. 1 ст. 135 СК України, а державна реєстрація народження ОСОБА_2 проводилася відповідно до ст. 133 СК України. Шлюб між ОСОБА_6 та ОСОБА_7 зареєстровано 14.09.2019 року Тлумацьким районним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції в Івано-Франківській області. У зв`язку із ухиленням матері від виконання своїх батьківських обов`язків, відповідно до наказу служби у справах дітей Тлумацької районної державної адміністрації від 17.07.2019 року, взято на облік дітей ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , як таких, що перебувають у складних життєвих обставинах.

22.07.2019 року до служби у справах дітей Тлумацького районної державної адміністрації із заявою звернулася ОСОБА_7 про тимчасове влаштування її малолітнього сина ОСОБА_4 на виховання в державний заклад для дітей через те, що сім`я проживає у важких матеріально-побутових умовах та немає змоги забезпечити належних умов для проживання та розвитку дитини. Враховуючи інтереси малолітньої дитини, тимчасово влаштовано ОСОБА_4 у ОСОБА_8 будинок дитини на повне державне утримання. 18.07.2019 року до служби у справах дітей Тлумацького районної державної адміністрації із заявою звернулася ОСОБА_7 про тимчасове влаштування її малолітньої дочки ОСОБА_3 до Міжрегіонального центру соціально-психологічної реабілітації дітей в Івано-Франківській області, яка відповідно до акту прийому дитини від 19.07.2019 року була влаштована до даного закладу на повне державне утримання. 14.11.2019 року ОСОБА_7 звернулася із заявою про переведення її малолітньої дочки ОСОБА_3 в державний заклад для дітей у зв`язку з тим, що сім`я проживає у важких матеріально-побутових умовах та не має змоги забезпечити належних умов для проживання та розвитку своєї дитини. Враховуючи інтереси малолітньої дитини останню тимчасово влаштовано до Івано-Франківського обласного спеціалізованого будинку дитини Івано-Франківської обласної ради.

У зв`язку із зміною місця проживання/перебування та взяття на облік за новим місцем проживання/перебування, відповідно до наказу служби у справах дітей Тлумацької міської ради від 26.03.2021 року № 6 "Про взяття ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 на облік дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах служби у справах дітей Тлумацької міської ради" зняти з обліку служби у справах дітей районної державної адміністрації дітей із сім`ї ОСОБА_9 , а саме: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , відповідно до наказу служби у справах дітей Тлумацької районної державної адміністрації від 29.03.2021 року № 7-О "Про зняття дітей з обліку дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах".

У зв`язку із зміною місця проживання/перебування та взяття на облік за новим місцем проживання, відповідно до наказу служби у справах дітей Тлумацької міської ради від 25.03.2021 року № 6 "Про взяття ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 на облік дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах служби у справах дітей Тлумацької міської ради" взяти на облік дітей із сім`ї ОСОБА_9 , а саме: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , як таких, що перебувають у складних життєвих обставинах.

Мати малолітніх дітей, ОСОБА_5 , звернулася до органу опіки та піклування міської ради із заявою про повернення її малолітніх дітей: ОСОБА_4 та ОСОБА_3 та 12.01.2022 року за результатами голосування комісія вирішила вважати доцільним їх повернення в рідну сім`ю та було затверджено рішення від 16.02.2022 року № 22 "Про визначення місця проживання малолітніх дітей" в рідній сім`ї.

На підставі акту обстеженн умов проживання від 19.04.2022 року малолітніх дітей: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 знято з обліку служби у справах дітей Тлумацької міської ради у зв`язку з відсутністю підстав для перебування на обліку дітей, однак, відповідно до результатів обстеження умов проживання від 25.07.2022 року сім`ї ОСОБА_5 , у зв`язку із ухилянням батьків від виконання батьківських обов`язків останніх взято на облік. 12.09.2022 року службою у справах дітей проведено обстеження умов проживання сім`ї ОСОБА_5 , та встановлено, що матеріально-побутові умови житла незадовільні, санітарно-гігієнічний стан житла не відповідають загальноприйнятим нормам. В ОСОБА_5 та ОСОБА_6 були видимі ознаки сильного алкогольного сп`яніння. За заявою ОСОБА_5 12.09.2022 року дітей із сім`ї, а саме: ОСОБА_2 та ОСОБА_4 було доставлено до Міжрегіонального центру соціально-психологічної реабілітації дітей в Івано-Франківській області, де знаходяться по даний час. 3 липня 2022 року до цього часу ОСОБА_3 знаходиться на вихованні баби ОСОБА_10 . Батьки дітей, ОСОБА_2 та ОСОБА_4 , з вересня 2022 року по даний час жодного разу не відвідували їх у закладі. Виходячи з інтересів дітей, просить відібрати малолітніх дітей без позбавлення батьківських прав у матері та батька та стягувати з відповідачів аліменти на їх утримання.

Представник позивача, ОСОБА_1 в судовому засіданні підтримала позовні вимоги в повному обсязі з підстав наведених у позовній заяві, просила позов задовольнити та не заперечила проти заочного рішення.

Відповідач, ОСОБА_5 , в судове засідання не з`явилася, хоча про час та місце судового засідання повідомлена належним чином, в порядку ст. 128 ЦПК України, шляхом розміщення оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України.

Відповідач, ОСОБА_6 , в судове засідання не з`явився, хоча про час та місце судового засідання повідомлений належним чином.

Свідок ОСОБА_11 у судовому засіданні показала, що вона є старостою Кутищанського старостинського округу Івано-Франківського району Івано-Франківської області та пояснила, що малолітні діти проживають разом відповідачами, які ніде не працюють, зловживають спиртними напоями, постійно конфліктують між собою та не виконують своїх батьківських обов`язків по вихованню дітей. Останні не мають належного догляду зі сторони батьків, проживають у поганих умовах, оскільки мати ОСОБА_5 та батько ОСОБА_6 часто перебувають в стані алкогольного сп`яніння. Син ОСОБА_4 має вади зору. Повідомила, що неодноразово проводили бесіди з відповідачами з приводу того, що вони неналежно виконують свої батьківські обов`язки та зловживають алкоголем, проте ці бесіди жодного результату не дали, їхня неповнолітня дочка ОСОБА_3 , на даний час проживає з бабою у м. Івано-Франківськ.

За наявності сукупності умов, передбачених ч.1 ст.280 ЦПК України, суд постановив провести заочний розгляд справи.

23.02.2023 року ухвалою Тлумацького районного суду Івано-Франківської області позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено підготовче судове засідання.

01.05.2023 року ухвалою Тлумацького районного суду Івано-Франківської області закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Заслухавши думку представника позивача та пояснення свідка, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає до задоволення, з таких підстав.

Відповідно до частин 1-2 статті 12 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом.

Згідно частини першої статті 13 ЦПК України суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням особи, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін (частина перша статті 12 ЦПК України).

Відповідно до положень частини третьої статті 12, частини першої статті 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Частиною шостою статті 81 ЦПК України передбачено, що доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Згідно із частиною першою статті 76 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування (частина перша статті 77 ЦПК України). Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи (стаття 79 ЦПК України). Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування (частина перша статті 80 ЦПК України).

За змістом частин першої-третьої статті 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Судом встановлено, що ОСОБА_4 народився ІНФОРМАЦІЯ_4 , який на даний час є малолітнім, що підтверджується копією свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 від 17.03.2015 року, де в графі батько зазначений « ОСОБА_12 », а в графі мати « ОСОБА_7 », державна реєстрація про народження проводилася на підставі ч.1 ст.135 СК України (а.с. 7).

ОСОБА_3 народилася ІНФОРМАЦІЯ_5 , яка на даний час є малолітньою, що підтверджується копією повторного свідоцтва про народження серії НОМЕР_2 від 04.06.2019 року, де в графі батько зазначений « ОСОБА_12 », а в графі мати « ОСОБА_7 », державна реєстрація про народження проводилася на підставі ч.1 ст.135 СК України (а.с. 8).

14.09.2019 року відповідачі по справі зареєстрували шлюб у Тлумацькому районному відділі державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції в Івано-Франківської області, актовий запис № 79, та ОСОБА_7 надано шлюбне прізвище « ОСОБА_13 », що підтверджується свідоцтвом про шлюб серії НОМЕР_3 від 14.09.2019 року (а.с. 14).

Від даного шлюбу ІНФОРМАЦІЯ_6 народився син ОСОБА_2 , який на даний час є малолітнім, що підтверджується копією свідоцтва про народження серії НОМЕР_4 від 08.11.2019 року, де в графі батько зазначений « ОСОБА_6 », а в графі мати « ОСОБА_5 » (а.с. 9).

З копії наказу служби у справах дітей Тлумацької РДА Івано-Франківської області № 4-О від 17.07.2019 року «Про взяття дітей на облік дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах» вбачається, що відповідно до результатів обстеження матеріально-побутових умов та умов проживання сім`ї ОСОБА_7 та у зв`язку із ухиленням матері від виконання батьківських обов`язків, взято на облік дітей із сім`ї ОСОБА_7 , як таких, що перебувають у складних життєвих обставинах, а саме: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який проживає в с. Кутище, Тлумацького району, Івано-Франківської області та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка проживає в с. Кутище, Тлумацького району, Івано-Франківської області (а.с. 15).

Згідно копії заяви ОСОБА_7 від 22.07.2019 року, остання просила влаштувати її сина ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , в Надвірнянський будинок дитини, у зв`язку з важким матеріальним становищем (а.с. 16).

Копією акту прийому дитини Міжрегіонального центру соціально-психологічної реабілітації дітей в Івано-Франківській області від 19.07.2019 року, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , було зараховано до Міжрегіонального центру соціально-психологічної реабілітації дітей в Івано-Франківській області, у зв`язку з ухиленням матері від виконання батьківських обов`язків (а.с. 19).

ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , згідно копії розпорядження № 233 від 26.07.2019 року Тлумацької РДА Івано-Франківської області «Про влаштування малолітньої дитини в Надвірнянський будинок дитини» тимчасово влаштували у ОСОБА_8 будинок дитини на державне утримання через те, що сім`я проживає у важких матеріально-побутових умовах та не має змоги забезпечити належних умов для проживання та розвитку своєї дитини (а.с. 17).

З копії заяви ОСОБА_7 від 14.11.2019 року вбачається, що остання просила влаштувати її дочку ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , до Івано-Франківського обласного спеціалізованого будинку дитини Івано-Франківської обласної ради, у зв`язку з важким матеріальним становищем (а.с. 20).

ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , згідно копії розпорядження № 313 від 14.11.2019 року Тлумацької РДА Івано-Франківської області «Про влаштування малолітньої дитини до Івано-Франківського обласного спеціалізованого будинку дитини Івано-Франківської обласної ради», тимчасово влаштували до Івано-Франківського обласного спеціалізованого будинку дитини Івано-Франківської обласної ради на державне утримання (а.с. 21).

ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , як дітей із сім`ї ОСОБА_9 , як таких, що перебувають у складних життєвих обставинах, взято на облік службою у справах дітей Тлумацької міської ради Івано-Франківського району Івано-Франківської області та знято з обліку служби у справах дітей райдержадміністрації, що підтверджується копією наказу № 6 від 25.03.2021 року «Про взяття на облік ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , які перебувають у складних життєвих обставинах, виданого службою у справах дітей Тлумацької міської ради Івано-Франківського району Івано-Франківської області» та копією наказу № 7-О від 29.03.2021 року «Про зняття дітей з обліку дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах», виданого службою у справах дітей Тлумацької РДА Івано-Франківської області (а.с. 22, 23).

Розглянувши заяву ОСОБА_7 про визначення місця проживання її малолітніх дітей, виконавчий комітет Тлумацької міської ради Івано-Франківського району Івано-Франківської області виніс рішення від 16.02.2022 року № 22 «Про визначення місця проживання малолітніх дітей», згідно якого місце проживання ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 визначили разом з матір`ю ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_7 за адресою с. Лиса Гора Івано-Франківського району Івано-Франківської області (а.с. 24).

З копії акту обстеження умов проживання виданої службою у справах дітей Тлумацької міської ради Івано-Франківського району Івано-Франківської області від 19.04.2022 року за адресою с. Лиса Гора Івано-Франківського району Івано-Франківської області сім`ї вбачається, що житло розміщене на першому поверсі одноповерхового будинку, складається з двох кімнат, коридору та кухні. Для виховання та розвитку дітей створені умови, які відповідають загальноприйнятим нормам (а.с. 25).

ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , як дітей із сім`ї ОСОБА_5 у зв`язку з відсутністю підстав для перебування на обліку дітей знято з обліку служби у справах дітей Тлумацької міської ради, що підтверджується копією наказу № 18 від 22.04.2022 року «Про зняття з обліку дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах», виданого службою у справах дітей Тлумацької міської ради Івано-Франківського району Івано-Франківської області (а.с. 26).

Копією акту обстеження умов проживання виданої службою у справах дітей Тлумацької міської ради Івано-Франківського району Івано-Франківської області від 25.07.2022 року за адресою АДРЕСА_1 сім`ї встановлено, що на час обстеження умов проживання малолітніх дітей два хлопчики були на подвір`ї, а дівчинку забрала бабуся до себе. В кімнатах потрібно зробити ремонт після встановлення вікон. Хлопчики ОСОБА_14 та ОСОБА_15 на час обстеження були у брудному одязі, не миті та просили поїсти (а.с. 27).

З копії наказу № 31 від 25.07.2022 року «Про взяття дітей на облік дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах служби у справах дітей Тлумацької міської ради», вбачається, що відповідно до результатів обстеження умов проживання дітей сім`ї ОСОБА_5 та у зв`язку із неналежним виконанням батьками батьківських обов`язків взяти на облік дітей із сім`ї ОСОБА_5 , а саме: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , як таких, що перебувають у складних життєвих обставинах служби у справах дітей Тлумацької міської ради (а.с. 28).

Матеріально-побутові умови житла незадовільні. Санітарно-гігієнічний стан житла не відповідає загальноприйнятим нормам. У кімнаті діти гралися на дивані, їхня мати спала. Постільна білизна брудна. На час обстеження у двох з трьох кімнат не було меблів, у веранді вибите вікно. З обстежуваною проведено профілактичну бесіду виховного характеру, так як в кімнаті обоє батьків були в стані алкогольного сп`яніння, відчувався запах спиртного. Діти голодні та налякані, матір зовсім не займається ними, їжу не готує, продуктів харчування немає, що встановлено з копії акту обстеження умов проживання виданої службою у справах дітей Тлумацької міської ради Івано-Франківського району Івано-Франківської області від 12.09.2022 року за адресою с. Лиса Гора Івано-Франківського району Івано-Франківської області у сім`ї ОСОБА_5 (а.с. 29).

З листа Міжрегіонального центру соціально-психологічної реабілітації дітей в Івано-Франківській області від 14.02.2023 року № 49/01-17 вбачається, що з 12.09.2022 року по даний час ОСОБА_4 та ОСОБА_5 жодного разу не провідували батьки (а.с. 30).

Згідно письмового висновку про доцільність відібрання малолітніх дітей ОСОБА_2 , ОСОБА_4 та ОСОБА_3 у ОСОБА_5 без позбавлення батьківських прав та про доцільність відібрання малолітньої дитини ОСОБА_2 у ОСОБА_6 без позбавлення батьківських прав № 264 від 16.02.2023 року, виданого виконавчим комітетом Тлумацької міської ради Івано-Франківського району Івано-Франківської області, орган опіки та піклування Тлумацької міської ради, вважає доцільним відібрання малолітніх дітей без позбавлення батьківських прав у ОСОБА_5 відносно її трьох малолітніх дітей: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та у ОСОБА_6 відносно його малолітнього сина ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 . У висновку зазначено, що матеріально-побутові умови житла незадовільні, санітарно-гігієнічний стан житла не відповідає загальноприйнятим нормам; в ОСОБА_5 та ОСОБА_6 були наявні сильні ознаки алкогольного сп`яніння; за заявою матері малолітніх дітей ОСОБА_2 та ОСОБА_4 було влаштовано до Міжрегіонального центру соціально-психологічної реабілітації дітей в Івано-Франківській області, де перебувають по даний час, з липня 2022 року до цього часу ОСОБА_3 знаходиться на вихованні баби ОСОБА_10 (а.с. 31-32).

Відповідно до частини третьої статті 51 Конституції України сім`я, дитинство, материнство і батьківство охороняються державою.

Частиною першою статті 8 Закону України «Про охорону дитинства» передбачено, що кожна дитина має право на рівень життя, достатній для її фізичного, інтелектуального, морального, культурного, духовного і соціального розвитку.

Відповідно до ч.ч. 1, 5 ст. 5 СК України держава охороняє сім`ю, дитинство, материнство, батьківство, створює умови для зміцнення сім`ї; ніхто не може зазнавати втручання в його сімейне життя, крім випадків, встановленихКонституцією України.

Відповідно до ч. 1 ст. 155 СК України здійснення батьками своїх прав та виконання обов`язків мають ґрунтуватися на повазі до прав дитини та її людської гідності. Батьківські права не можуть здійснюватись всупереч інтересам дитини.

Частиною сьомою статті 7 СК України передбачено, що дитина має бути забезпечена можливістю здійснення її прав, установлених Конституцією України, Конвенцією про права дитини від 20 листопада 1989 року, ратифікованою Постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року № 789-XII (далі - Конвенція про права дитини), іншими міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Відповідно до пунктів 1, 2 статті 3 Конвенції про права дитини, в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини. Дитині забезпечується такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом.

Статтею 9 Конвенції про права дитини визначено, що держави-учасниці поважають право дитини, яка розлучається з одним чи обома батьками, підтримувати на регулярній основі особисті відносини і прямі контакти з обома батьками, за винятком випадків, коли компетентні органи згідно з судовим рішенням визначають відповідно до застосовуваного закону і процедур, що таке розлучення необхідне в якнайкращих інтересах дитини.

Згідно з п. п. 2-5 ч. 1 ст. 164 СК України мати, батько можуть бути позбавлені судом батьківських прав, якщо вона, він: ухиляються від виконання своїх обов`язків по вихованню дитини; жорстоко поводяться з дитиною; є хронічними алкоголіками або наркоманами; вдаються до будь-яких видів експлуатації дитини, примушують її до жебракування та бродяжництва.

Відповідно до ч. 1 ст. 170 СК України суд може постановити рішення про відібрання дитини від батьків або одного з них, не позбавляючи їх батьківських прав, у випадках, передбачених п. п. 2-5 ч. 1 ст. 164 цього Кодексу, а також в інших випадках, якщо залишення дитини у них є небезпечним для її життя, здоров`я і морального виховання. У цьому разі дитина передається другому з батьків, бабі, дідові, іншим родичам за їх бажанням або органові опіки та піклування.

Відповідно до ч. 2 ст. 150 СК України батьки зобов`язані піклуватися про здоров`я дитини, її фізичний, духовний та моральний розвиток.

Європейський суд з прав людини (далі ЄСПЛ) зауважив, що оцінка загальної пропорційності будь-якого вжитого заходу, що може спричинити розрив сімейних зв`язків, вимагатиме від судів ретельної оцінки низки факторів та залежно від обставин відповідної справи вони можуть відрізнятися. Проте основні інтереси дитини є надзвичайно важливими. При визначенні основних інтересів дитини у кожному конкретному випадку необхідно враховувати дві умови: по-перше, у якнайкращих інтересах дитини буде збереження її зв`язків із сім`єю, крім випадків, коли сім`я виявляється особливо непридатною або явно неблагополучною; по-друге, у якнайкращих інтересах дитини буде забезпечення її розвитку у безпечному, спокійному та стійкому середовищі, що не є неблагополучним (п. 100 рішення ЄСПЛ від 16.07.2015 у справі «Мамчур проти України»).

Наведене узгоджується з правовим висновком щодо врахування найкращих інтересів дитини при розгляді справ, які стосуються прав дітей, викладеним Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 17.10.2018 року у справі № 402/428/16-ц, провадження №14-327цс18.

Згідно із ч. 1 ст. 152 СК України, право дитини на належне батьківське виховання, забезпечується системою державного контролю, що встановлена законом.

Частиною 4 ст. 155 СК України передбачено, що ухилення батьків від виконання батьківських обов`язків є підставою для покладення на них відповідальності, встановленої законом.

Згідно зі ст. 3 Конвенції про права дитини від 20.11.1989 року зі змінами, схваленими резолюцією 50/155 Генеральної Асамблеї ООН від 21.12.1995 року, яка ратифікована постановою Верховної Ради №789-X11 від 27.02.1991 року, в усіх випадках щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питанням соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини. Держави-учасниці забезпечують те, щоб дитина не розлучалася з батьками всупереч їх бажанню, за винятком випадків, коли компетентні органи згідно з судовим рішенням, визначають відповідно до застосовуваного закону і процедур, що таке розлучення необхідне в якнайкращих інтересах дитини. Таке визначення може бути необхідним у тому чи іншому випадку, наприклад, коли батьки жорстоко поводяться з дитиною або не піклуються про неї.

Відповідно до ст. 18 Конвенції про права дитини батьки або у відповідних випадках законні опікуни несуть основну відповідальність за виховання і розвиток дитини. Найкращі інтереси дитини є предметом їх основного піклування.

Оцінюючи обставини, вставлені під час судового розгляду, суд приходить до висновку про те, що відібрання малолітніх дітей буде відповідати інтересам останніх, оскільки відповідачі не могли і не забезпечували своїм дітям належні умови проживання, спосіб життя останніх та враховуючи той факт, що відповідачі з вересня місяця 2022 року по даний час жодного разу не відвідували дітей, що також ставить під сумнів їхню дійсну зацікавленість у поверненні їх додому.

Враховуючи вищевикладене, зокрема, те, що відповідачі неналежно виконують свої батьківські обов`язки по догляду, вихованню та розвитку малолітніх дітей, враховуючи наявність реальної загрози для життя дітей, здоров`я та розвитку, з метою захисту прав дітей на належну батьківську турботу, та те, що заходи впливу, що здійснювалися на відповідачів з боку працівників служби у справах дітей, позитивних результатів не дали, суд приходить до висновку про необхідність відібрання у відповідачів малолітніх дітей, не позбавляючи їх при цьому батьківських прав.

Також суд зазначає, що згідно вимог ч. 3 ст. 170 СК України якщо відпадуть причини, які перешкоджали належному вихованню дитини її батьками, суд за заявою батьків може постановити рішення про повернення їм дитини.

Нормами ч. 4 ст. 170 СК України встановлено, що при задоволенні позову про відібрання дитини від матері, батька без позбавлення їх батьківських прав суд вирішує питання про стягнення з них аліментів на дитину.

Відповідно до вимог ст. 180 СК України батьки зобов`язані утримувати дитину до досягнення нею повноліття.

Відповідно до ч. 3 ст. 181 СК України за рішенням суду кошти на утримання дитини (аліменти) присуджуються у частці від доходу її матері, батька або у твердій грошовій сумі за вибором того з батьків або інших законних представників дитини, разом з яким проживає дитина. Спосіб стягнення аліментів, визначений рішенням суду, змінюється за рішенням суду за позовом одержувача аліментів.

Згідно ч. 1 ст. 183 СК України судом може бути визначено розмір стягуваних аліментів на утримання дитини у частці від заробітку (доходу) матері, батька дитини.

Відповідно до ч. 2 ст. 182 СК України розмір аліментів має бути необхідним та достатнім для забезпечення гармонійного розвитку дитини. Мінімальний гарантований розмір аліментів на одну дитину не може бути меншим, ніж 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку. Мінімальний рекомендований розмір аліментів на одну дитину становить розмір прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку і може бути присуджений судом у разі достатності заробітку (доходу) платника аліментів.

Статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» установлено у 2023 році прожитковий мінімум для дітей віком до 6 років становить 2272 грн; дітей віком від 6 до 18 років становить 2833 грн.

Нормами частини 1 ст. 79 СК України встановлено, що аліменти одному з подружжя присуджуються за рішенням суду від дня подання позовної заяви.

Відповідно до ч. 1 ст. 191 СК України аліменти на дитину присуджуються за рішенням суду від дня пред`явлення позову, а в разі подання заяви про видачу судового наказу - із дня подання такої заяви.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 182 СК України при визначенні розміру аліментів суд враховує стан здоров`я та матеріальне становище дитини; стан здоров`я та матеріальне становище платника аліментів; наявність у платника аліментів інших дітей, непрацездатних чоловіка, дружини, батьків, дочки, сина; наявність на праві власності, володіння та/або користування у платника аліментів майна та майнових прав, у тому числі рухомого та нерухомого майна, грошових коштів, виключних прав на результати інтелектуальної діяльності, корпоративних прав; доведені стягувачем аліментів витрати платника аліментів, у тому числі на придбання нерухомого або рухомого майна, сума яких перевищує десятикратний розмір прожиткового мінімуму для працездатної особи, якщо платником аліментів не доведено джерело походження коштів; інші обставини, що мають істотне значення.

Згідно ч.ч. 2, 3 ст. 193 СК України якщо батьки не беруть участі в утриманні дитини, влаштованої до державного або комунального закладу охорони здоров`я, навчального або іншого закладу, аліменти на дитину можуть бути стягнуті з них на загальних підставах. За рішенням суду аліменти можуть перераховуватися на особистий рахунок дитини у відділенні Державного ощадного банку України.

З`ясувавши обставини, які згідно ст. 182 СК України враховуються при визначенні розміру аліментів, оцінивши матеріальне становище сторін по справі, враховуючи те, що відповідачі не утримують неповнолітніх дітей та не несуть витрати на їх утримання, однак є працездатними особами та взмозі надавати відповідне забезпечення своїм дітям, суд вважає, що позов в цій частині також підлягає до задоволення та з відповідачів слід стягувати аліменти на утримання малолітніх дітей, в розмірі 1/4 частини всіх видів заробітків (доходів), але не менше 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку щомісячно.

Рішення в частині стягнення аліментів в межах платежу за один місяць належить допустити до негайного виконання.

Відповідно до положень ч.ч. 1, 2, 8 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи покладаються, у разі задоволення позову, на відповідача. Розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).

Відповідно до п. 14 ч. 2 ст. 3 Закону України «Про судовий збір» судовий збір не справляється за подання заяви, апеляційної та касаційної скарги про захист прав малолітніх чи неповнолітніх осіб.

При такому вирішенні позову, з врахуванням того, що відповідно до п. 14 ч. 2 ст. 3 Закону України «Про судовий збір» позивач звільнений від сплати судового збору, з відповідачів слід стягнути на користь держави судовий збір за двома позовними вимогами про відібрання малолітніх дітей без позбавлення батьківських прав та стягнення аліментів у встановленому законодавством розмірі.

На підставі наведеного, відповідно до ст. 19, 79, 150, 152, 155, 164, 170, 180-183, 191, 193 СК України, Закону України «Про охорону дитинства», керуючись ст. 12, 13, 82, 141, 206, 247, 263-265, 268, 273, 280-282, 354-355 ЦПК України суд, -

у х в а л и в :

Позов Тлумацької міської ради як органу опіки та піклування Івано-Франківського району Івано-Франківської області, яка діє в інтересах малолітніх дітей ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 до ОСОБА_5 , ОСОБА_6 про відібрання малолітніх дітей без позбавлення батьківських прав та стягнення аліментів задовольнити.

Відібрати у ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_7 малолітніх дітей - ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , без позбавлення її батьківських прав.

Відібрати у ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_8 малолітню дитину - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , без позбавлення його батьківських прав.

Стягувати з ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , аліменти на утримання малолітніх дітей: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 в розмірі 1/4 частини всіх видів заробітків (доходів), але не менше 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку щомісячно.

Стягнення розпочати з 20 лютого 2023 року і проводити до досягнення дітьми повноліття.

Стягувати з ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , аліменти на утримання малолітньої дитини - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , в розмірі 1/4 частини всіх видів заробітків (доходів), але не менше 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку щомісячно.

Стягнення розпочати з 20 лютого 2023 року і проводити до досягнення дитиною повноліття.

Рішення у межах суми платежу за один місяць допустити до негайного виконання.

Передати малолітніх ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 органу опіки та піклування Тлумацької міської ради Івано-Франківського району Івано-Франківської області для вирішення питання щодо подальшого призначення піклувальника даним малолітнім дітям.

Стягнути з ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , на користь Державної судової адміністрації України (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37993783, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); номер рахуноку (IBAN): UА908999980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету: 22030106) - 2147 (дві тисячі сто сорок сім) гривні 20 копійок судового збору.

Стягнути з ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , на користь Державної судової адміністрації України (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37993783, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); номер рахуноку (IBAN): UА908999980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету: 22030106) - 2147 (дві тисячі сто сорок сім) гривні 20 копійок судового збору.

Заочне рішення може бути переглянуте Тисменицьким районним судом за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд, якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня її проголошення, шляхом подачі апеляційної скарги до Івано-Франківського апеляційного суду.

Учасник справи, якому повне рішення не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: Тлумацька міська рада як орган опіки та піклування Івано-Франківського району Івано-Франківської області, місцезнаходження: вул. І. Макуха, 12, м. Тлумач, Івано-Франківський район, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 04054234.

Відповідач: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , місце проживання: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_5 .

Відповідач: ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 .

Повний текст судового рішення складено 22 травня 2023 року.

ГоловуючийЛ. І. МОТРУК

Джерело: ЄДРСР 110998979
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку