open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 200/1455/23
Моніторити
Ухвала суду /16.10.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /07.09.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Постанова /07.09.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /31.08.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.08.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.08.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.06.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.06.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /19.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.04.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.04.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 200/1455/23
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /16.10.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /07.09.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Постанова /07.09.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /31.08.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.08.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.08.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.06.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.06.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /19.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.04.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.04.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 травня 2023 року Справа№200/1455/23

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Циганенка А.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

05 квітня 2023 року з використанням підсистеми «Електронний суд» адвокат Ухов Р.В., представник позивача Наюка Є.О., подав до суду адміністративний позов до відповідача, Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, в якому просив:

- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у перерахуванні та виплаті недоплачених сум пенсії позивача відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» із врахуванням сум грошового забезпечення згідно з довідками Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил №14-7вих-23, №14-8вих-23, №14-9вих-23 від 05.01.2023 без обмеження максимального розміру,

- зобов`язати відповідача здійснити перерахунок пенсії позивача із 19.09.2020 із врахуванням сум грошового забезпечення згідно з довідками Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил №14-7вих-23, №14- 8вих-23, №14-9вих-23 від 05.01.2023 без обмеження максимального розміру та стягнути недоплачену частину пенсії одним платежем із врахуванням вже виплачених коштів,

- зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та виплачувати позивачу пенсію згідно з довідками Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил №14-7вих-23, №14-8вих-23, №14-9вих-23 від 05.01.2023 починаючи з 01.04.2023 без обмеження максимального розміру,

- встановити судовий контроль за виконанням судового рішення шляхом зобов`язання відповідача подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що він перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області та отримує пенсію по інвалідності відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». На думку позивача, відповідач протиправно відмовив у перерахунку пенсії на підставі довідок Донецького обласного ТЦК та СП про розмір грошового забезпечення, що були підготовленні на підставі довідок Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил №14-7вих-23, №14-8вих-23, №14-9вих-23 від 05.01.2023, відповідно до яких розмір грошового забезпечення позивача змінювався.

Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області подало відзив на адміністративний позов, в якому позовні вимоги не визнало, просило відмовити в їх задоволенні з наступних підстав. Позивач є одержувачем пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» №2262 від 09 квітня 1992 року (далі - Закон № 2262). Усі призначені за Законом №2262 пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. Підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, є збільшення рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом №2262, що може бути реалізовано двома шляхами: через централізований механізм повідомлень та інформувань територіального органу Пенсійного фонду України органами влади, у спосіб, визначений пунктами 1-3 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону №2262, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45, або за відповідною заявою пенсіонера та доданими до неї документами. Проте, жодних змін грошового забезпечення, яке визначене постановою Кабінету Міністрів України Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» №704 від 30 серпня 2017 року, а ні з 19 вересня 2020 року, а ні в подальшому не відбулося.

11 квітня 2023 року відкрито провадження у справі та її розгляд призначений за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

11 квітня 2023 року відмовлено в задоволенні клопотання представника позивача, адвоката Ухова Р.В., про витребування доказів.

09 травня 2023 року відмовлено в задоволенні клопотання представника позивача, адвоката Ухова Р.В., про витребування доказів.

09 травня 2023 року від відповідача витребувані докази.

10 травня 2023 року позовна заява залишена без руху.

19 травня 2023 року продовжений судовий розгляд справи.

Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені в заявах по суті справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення проти нього, суд встановив наступне.

Згідно з військовим квитком НОМЕР_1 , виданим на ім`я ОСОБА_1 , останній проходив військову службу з 10 грудня 2015 року по 18 вересня 2020 року.

10 вересня 2020 року наказом Міністра оборони України (по особовому складу) №449 відповідно до пункту 18 розділу ІІ «Прикінцеві і перехідні положення» Закону України від 19.09.2019 №113-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури» та пункту 2 частини 5 статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» майора юстиції ОСОБА_1 , прокурора відділу організації діловодства та матеріально-технічного забезпечення військової прокуратури об`єднаних сил, який був відряджений до Генеральної прокуратури України із залишенням на військовій службі, було звільнено з військової служби у запас за підпунктом «г» (у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів).

10 вересня 2020 року наказом Військової прокуратури об`єднаних сил №586к майора юстиції ОСОБА_1 звільнено з посади прокурора відділу організації діловодства та матеріально-технічного забезпечення військової прокуратури об`єднаних сил та зараховано у розпорядження військового прокурора об`єднаних сил для вирішення питання щодо проведення остаточного розрахунку та виключення із списків особового складу.

18 вересня 2020 року наказом Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил №34-к ОСОБА_1 виключено зі списків особового складу військової прокуратури об`єднаних сил та усіх видів забезпечення.

19 листопада 2020 року Обласною медико-соціальною експертною комісією №1 м. Краматорськ проведений первинний огляд ОСОБА_1 і йому була встановлена 3 група інвалідності з 06 листопада 2020 року за захворюванням, яке пов`язане із захистом Батьківщини (копія довідки до акту медико-соціальної експертної комісії серія 12 ААБ №782721).

09 лютого 2021 року ІНФОРМАЦІЯ_2 сформовано подання про призначення пенсії №6059 (ФС-98880) для призначення пенсії по інвалідності ОСОБА_1 .

До вказаного подання, з поміж іншого, була долучена довідка Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил №14-17 вих-21 від 14.01.2021 про грошове забезпечення майора юстиції ОСОБА_1 : оклад за військовим званням - 1340,00 грн., посадовий оклад - 5730,00 грн., надбавка за вислугу років - 40%, надбавка за ОВР - 100%, щомісячна премія - 40%, надбавка за доступ до державної таємниці - 10%.

Відповідно до протоколу по пенсійній справі 0501019978 від 19 вересня 2020 року ОСОБА_1 була призначена пенсія по інвалідності із грошового забезпечення: посадовий оклад - 5730,00 грн., оклад за військове звання - 1340,00 грн., процентна надбавка за вислугу років 40% - 2828,00 грн., середньомісячна сума додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці - 19829,84 грн., у тому числі робота з таємними документами, надбавка за особливо важливі завдання, премія.

Сума грошового забезпечення для обчислення пенсії - 29727,84 грн.

Основний розмір пенсії 60% грошового забезпечення - 17836,00 грн.

Всього призначено - 17120,00 грн.

26 вересня 2022 року Обласним центром медико-соціальної експертизи (м. Ужгород) проведений повторний огляд ОСОБА_1 і йому була встановлена 2 група інвалідності з 26 вересня 2022 року за захворюванням, яке пов`язане із захистом Батьківщини (виписка з акту огляду медико-соціальної експертної комісії до довідки серія 12 ААБ №194098).

16 листопада 2022 року ОСОБА_1 подав до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області заяву про призначення/перерахунок пенсії по інвалідності.

Відповідно до протоколу по пенсійній справі 0501019978 від 18 квітня 2023 року ОСОБА_1 була призначена пенсія по інвалідності із грошового забезпечення: посадовий оклад - 5730,00 грн., оклад за військове звання - 1340,00 грн., процентна надбавка за вислугу років 40% - 2828,00 грн., середньомісячна сума додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці - 19829,84 грн., у тому числі робота з таємними документами, надбавка за особливо важливі завдання, премія.

Сума грошового забезпечення для обчислення пенсії - 29727,84 грн.

Основний розмір пенсії 80% грошового забезпечення - 23782,27 грн.

З урахуванням індексації: 29444,17 грн., з урахуванням доплати: 35389,74 грн., в т.ч. збільшення основного розміру пенсії (25%) від суми 23782,27 - 5945,57 грн., індексація базового ОСНП 2023(5945,57* 0,197): 1171,28 грн., індексація базового ОСНП 2022 (29727,84* 0,140): 4161,90 грн., індексація базового ОСНП 2023 (33889,74* 0,197): 1500,00 грн.

Вид підвищення або надбавка до пенсії: інвалід війни 2 групи/при виконанні обов`язків в/с інвалід війни 2 гр. (ст.7) (з 01 по 30) - 837,20 грн., інваліди війни 2 гр./при виконанні обов`язків в/с - 50,00 грн., щомісячна доплата до 100 грн.

Всього призначено: 36276,94 грн.

До виплати - 20930,00 грн.

13 лютого 2023 року ІНФОРМАЦІЯ_2 листом за №09/01/317 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області направлені довідки про розмір заробітної плати за посадою «прокурор відділу Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил» станом на 19.09.2020, 01.01.2021 та 01.01.2022, які були видані Спеціалізованою прокуратурою у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил за заявою ОСОБА_1 .

Відповідно до довідки про розмір заробітної плати (грошового забезпечення) №14-7 вих-23, яка видана 05 січня 2023 року Спеціалізованою прокуратурою у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил на ім`я ОСОБА_1 , розмір грошового забезпечення за нормами, чинними на 19 вересня 2020 року, за відповідною (прирівняною) посадою прокурора Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил становить: посадовий оклад - 37836,00 грн., оклад за військовим званням (майор) - 1340,00 грн., надбавка за вислугу років 40% - 15670,00 грн., надбавка за роботу з таємними документами 10% - 3783,60 грн, усього: 58630,00 грн.

Відповідно до довідки про розмір заробітної плати (грошового забезпечення) №14-8 вих-23, яка видана 05 січня 2023 року Спеціалізованою прокуратурою у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил на ім`я ОСОБА_1 , розмір грошового забезпечення за нормами, чинними на 01 січня 2021 року, за відповідною (прирівняною) посадою прокурора Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил становить: посадовий оклад - 38400,00 грн., оклад за військовим званням (майор) - 1340,00 грн., надбавка за вислугу років 40% - 15896,00 грн., надбавка за роботу з таємними документами 10% - 3840,00 грн., усього: 59476,00 грн.

Відповідно до довідки про розмір заробітної плати (грошового забезпечення) №14-9 вих-23, яка видана 05 січня 2023 року Спеціалізованою прокуратурою у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил на ім`я ОСОБА_1 , розмір грошового забезпечення за нормами, чинними на 01 січня 2022 року, за відповідною (прирівняною) посадою прокурора Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил становить: посадовий оклад - 48000,00 грн., оклад за військовим званням (майор) - 1340,00 грн., надбавка за вислугу років 40% - 19736,00 грн., надбавка за роботу з таємними документами 10% - 4800,00 грн., усього: 73876,00 грн.

27 лютого 2023 року Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області листом за №0500-0309-5/16860 повідомило ІНФОРМАЦІЯ_2 про відсутність підстав для проведення перерахунку пенсії ОСОБА_1 .

При ухваленні рішення суд виходив з наступних мотивів та керувався такими положеннями законодавства.

Україна є […] правова держава (стаття 1 Конституції України).

Людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави (стаття 3 Конституції України).

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними (стаття 46 Конституції України).

Згідно з пунктом 6 частини 1 статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення.

За приписами статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року №2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (далі Закон №2011-XII ) держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.

Закон України від 09 квітня 1992 року №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», в редакції Закону України №720-IX від 17.06.2020, (далі - Закон №2262-ХІІ) визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі […].

Пунктом «а» статті 21 Закону №2262-XII встановлено, що пенсії по інвалідності військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом призначаються в 3 наступних розмірах: особам із інвалідністю внаслідок війни I групи - 100 процентів, II групи - 80 процентів, III групи - 60 процентів відповідних сум грошового забезпечення (заробітку).

Із зміною групи інвалідності, що настала після призначення пенсії, відповідно змінюється і розмір пенсії. Якщо при цьому у особи з інвалідністю внаслідок війни здоров`я погіршується у зв`язку із загальним захворюванням, трудовим каліцтвом або професійним захворюванням, пенсія перераховується за новою групою інвалідності із збереженням її причини (стаття 27 Закону №2262-ХІІ).

Судом встановлено, що у зв`язку із зміною у групи інвалідності, що настала після призначення пенсії, позивачу здійснений відповідний перерахунок пенсії, відповідно до протоколу по пенсійній справі 0501019978 від 18 квітня 2023 року.

На дату призначення пенсії позивачу вперше частина 3 статті 43 Закону №2262-ХІІ діяла в редакції Закону України №720-IX від 17.06.2020 відповідно до якої пенсії особам офіцерського складу […] обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

На теперішній час частина 3 статті 43 Закону №2262-ХІІ діє в редакції Закону України №2653-IX від 06.10.2022 відповідно до якої пенсії особам з числа військовослужбовців […] офіцерського складу […] обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, оклади та/чи доплати за військове (спеціальне) звання, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку (доплату) за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Отже, з жовтня 2022 року при обчисленні розміру грошового забезпечення враховується не тільки оклад за військовим (спеціальним) званням, а і доплати за військове (спеціальне) звання, військовим (спеціальним) званням.

За приписами частин 2, 3 статті 51 Закону №2262-ХІІ перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу […] провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Стаття 63 Закону №2262-ХІІ регулює перерахунок раніше призначених пенсій.

Перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 (далі - Порядок №45).

Згідно з пунктом 2 Порядку №45 Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі - державні органи).

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

Відповідно до пункту 10 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України

від 23 лютого 2022 року №154, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки […] областей […] забезпечують оформлення та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій особам, звільненим з військової служби, […] та визначення розміру грошового забезпечення, що враховується під час обчислення та перерахунку пенсій особам, звільненим з військової служби (крім військовослужбовців строкової військової служби).

Пунктом 3 Порядку №45 встановлено, що на підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Додатком 2 затверджена форма довідки про розмір грошового забезпечення,

що враховується для перерахунку пенсій.

Особам, що відряджалися для виконання службових обов`язків до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших установ, організацій і підприємств та були звільнені із служби у зв`язку з виходом на пенсію безпосередньо з посад, на яких вони перебували, перерахунок пенсій провадиться на підставі довідок про розмір грошового забезпечення, виданих державними органами, згідно з наказами яких особи відряджалися для виконання службових обов`язків.

Згідно з пунктом 4 Порядку №45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону №2262-ХІІ.

Абзацом 6 пункту 5 Порядку №45 встановлено, що особам, що відряджалися для виконання службових обов`язків до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших установ, організацій і підприємств та були звільнені із служби у зв`язку з виходом на пенсію безпосередньо із займаних посад у зазначених органах, установах, до яких вони були відряджені, грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за аналогічними або відповідними посадами в органі, з якого вони були відряджені. За бажанням особи грошове забезпечення враховується за посадою, яку особа займала до відрядження для виконання службових обов`язків до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших установ, організацій і підприємств.

Згідно з частиною 6 статті 10 Закону України від 25 березня 1992 року

№ 2232-XII «Про військовий обов`язок і військову службу» (в редакції Закону України від №716-VIII від 06.10.2015 яка діяла на час вступу позивача на військову службу) військовослужбовці Збройних Сил України та інших військових формувань можуть бути відряджені до державних органів, підприємств, установ, організацій, а також державних та комунальних навчальних закладів для виконання завдань в інтересах оборони держави та її безпеки із залишенням на військовій службі. Перелік посад, що заміщуються військовослужбовцями у таких державних органах, на підприємствах, в установах, організаціях, а також державних та комунальних навчальних закладах, затверджується Президентом України.

Згідно з частиною 1 статті 47 Закону України від 5 листопада 1991 року №1789-XII «Про прокуратуру» (яка діяла на час вступу позивача на військову службу) прокурорам і слідчим органів прокуратури, працівникам науково-навчальних закладів прокуратури присвоюються класні чини, а військовослужбовцям військової прокуратури - військові звання залежно до займаних посад і стажу роботи.

Перелік посад військових прокурорів і слідчих військових прокуратур та граничних військових звань за цими посадами був затверджений Указом Президента України від 22 вересня 2014 року №737/2014.

Відповідно до пункту 153 Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженого Указом Президента України від 10 грудня 2008 року №1153/2008, в редакції Указу Президента України №417/2015 від 14.07.2015 (далі - Положення), військовослужбовці (крім військовослужбовців строкової військової служби та військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період) за їх згодою можуть бути відряджені в інтересах оборони держави та її безпеки до державних органів, підприємств, установ, організацій, державних та комунальних навчальних закладів із залишенням на військовій службі, але зі звільненням із займаної посади з дальшим призначенням на посаду відповідно до Переліку посад, що заміщуються військовослужбовцями Збройних Сил України, інших військових формувань, правоохоронних органів спеціального призначення у державних органах, на підприємствах, в установах, організаціях, а також державних та комунальних навчальних закладах, та граничних військових звань за цими посадами, який затверджується Президентом України.

Рішення про відрядження військовослужбовців приймається Міністром оборони України.

Пунктом 155 Положення встановлено, що за відрядженими до державних органів, підприємств, установ, організацій, державних та комунальних навчальних (освітніх) закладів військовослужбовцями та членами їх сімей зберігаються всі гарантії та пільги, передбачені законодавством для військовослужбовців. Виплата грошового забезпечення та надання інших видів забезпечення відрядженим військовослужбовцям здійснюється у порядку та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 07 лютого 2001 року №104 «Про порядок і норми грошового та матеріального забезпечення військовослужбовців Збройних Сил, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, інших військових формувань, осіб начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби, відряджених до державних органів, установ та організацій» установлено, що військовослужбовцям […] відрядженим до державних органів, установ та організацій, виплачується грошове та здійснюється матеріальне забезпечення, передбачене законодавством для військовослужбовців Збройних Сил […].

При цьому грошове забезпечення виплачується виходячи з окладів за посадами, займаними зазначеними особами в державних органах, установах та організаціях, до яких вони відряджені, інших виплат, установлених для відповідних працівників цих органів, установ та організацій, а також окладів за військовими (спеціальними) званнями і надбавки за вислугу років у розмірах і порядку, визначених законодавством для військовослужбовців […].

Виплата грошового забезпечення провадиться за рахунок коштів тих державних органів, установ та організацій, до яких відряджені зазначені військовослужбовці, особи начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби.

Постановою Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» від 30 серпня 2017 року №704 встановлено тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу.

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону №2262-ХІІ, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, регулює Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 №3-1 «Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Порядок №3-1).

Відповідно до пункту 23 Порядку №3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону №2262-ХІІ. Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

Згідно з пунктом 24 Порядку №3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону №2262-ХІІ уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

Аналіз наведених вище норм права в системному взаємозв`язку дає підстави для висновку, що підставою для проведення перерахунку пенсії особам, які отримують її за нормами Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», є зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, або введення для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, проведеного на підставі рішення Кабінету Міністрів України, позаяк саме цьому органу законодавчо надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розміри грошового забезпечення для такого перерахунку.

Перерахунок пенсії здійснюється головними управліннями Пенсійного фонду після надходження від уповноваженого органу, з якого пенсіонер звільнився зі служби, відповідної довідки та виключно з урахуванням тих складових грошового забезпечення, які вказані у такій довідці.

За наслідками судового розгляду встановлено, що позивача, який був відряджений до Генеральної прокуратури України із залишенням на військовій службі, було звільнено з військової служби у запас наказом Міністра оборони України відповідно до пункту 18 розділу ІІ «Прикінцеві і перехідні положення» Закону України від 19.09.2019 №113-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури» та за підпунктом «г» пункту 2 частини 5 статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» (у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів - у разі неможливості їх використання на службі).

На дату звільнення з військової служби позивач отримував грошове забезпечення, яке складалося з: окладу за посадою, займаною в Спеціалізованій прокуратурі у військовій та оборонній сфері об`єднаних, до якої він був відряджений; окладу за військовим званням майор; надбавки за роботу з таємними документами; надбавки за вислугу років.

Довідки про розмір заробітної плати (грошового забезпечення) №14-7вих-23, №14-8вих-23, №14-9вих-23, які були видані 05 січня 2023 року Спеціалізованою прокуратурою у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил, не відповідають вимогам Порядку №45, а саме додатку 2.

При цьому, в зазначених довідках зазначені оклади за посадою, яку позивач обіймав в Спеціалізованій прокуратурі у військовій та оборонній сфері об`єднаних, до якої він був відряджений, а не оклад, встановлений за аналогічною або відповідною посадою в органі, з якого позивач був відряджений.

Оскільки позивач був відряджений для виконання службових обов`язків до Генеральної прокуратури, перерахунок його пенсії може бути проведений на підставі довідки про розмір грошового забезпечення, виданої державним органом, згідно з наказом якого позивач відряджався для виконання службових обов`язків.

Позивачем такої довідки не подано.

Тому суд не приймає до уваги аргументи позивача про наявність підстав для перерахунку призначеної йому пенсії на підставі довідок про розмір заробітної плати (грошового забезпечення) №14-7вих-23, №14-8вих-23, №14-9вих-23, які були видані 05 січня 2023 року Спеціалізованою прокуратурою у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил.

Також суд не приймає до уваги аргументи позивача про те, що з 19 вересня 2020 року пенсія йому мала бути обчислена з грошового забезпечення, визначеного в довідці Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил №14-7вих-23 від 05 січня 2023 року, а саме посадовий оклад - 37836,00 грн., оклад за військовим званням (майор) - 1340,00 грн., надбавка за вислугу років 40% - 15670,00 грн., надбавка за роботу з таємними документами 10% - 3783,60 грн, усього: 58630,00 грн., з огляду на наступне.

Як зазначалося раніше, на дату призначення позивачу пенсії по інвалідності вперше частина 3 статті 43 Закону №2262-ХІІ діяла в редакції Закону України №720-IX від 17.06.2020 відповідно до якої пенсії особам офіцерського складу […] обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 07 лютого 2001 року №104 «Про порядок і норми грошового та матеріального забезпечення військовослужбовців Збройних Сил, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, інших військових формувань, осіб начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби, відряджених до державних органів, установ та організацій» установлено, що військовослужбовцям […] відрядженим до державних органів, установ та організацій, виплачується грошове та здійснюється матеріальне забезпечення, передбачене законодавством для військовослужбовців Збройних Сил […].

При цьому грошове забезпечення виплачується виходячи з окладів за посадами, займаними зазначеними особами в державних органах, установах та організаціях, до яких вони відряджені, інших виплат, установлених для відповідних працівників цих органів, установ та організацій, а також окладів за військовими (спеціальними) званнями і надбавки за вислугу років у розмірах і порядку, визначених законодавством для військовослужбовців […].

Згідно з довідкою про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії №14-440 вих-20, яка видана 18 грудня 2020 року Спеціалізованою прокуратурою у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил, посадовий оклад ОСОБА_1 був визначений на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 31 травня 2012 року №505 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників органів прокуратури».

Правові засади організації і діяльності прокуратури України, статус прокурорів, порядок здійснення прокурорського самоврядування, а також система прокуратури України визначені Законом України від 14 жовтня 2014 року №1697-VІІ «Про прокуратуру» (Закон №1697-VII).

Частиною 1 статті 81 Закону №1697-УІІ визначено, що заробітна плата прокурорів регулюється цим Законом та не може визначатися іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до частини 2 статті 81 Закону №1697-VII заробітна плата прокурора складається з посадового окладу, премій та надбавок за: 1) вислугу років; 2) виконання обов`язків на адміністративній посаді та інших виплат, передбачених законодавством. Преміювання прокурорів здійснюється в межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду оплати праці.

Згідно з частиною 3 статті 81 Закону №1697-VII посадовий оклад прокурора місцевої прокуратури встановлюється у розмірі 12 мінімальних заробітних плат, визначених законом, що запроваджується поетапно: з 1 липня 2015 року - 10 мінімальних заробітних плат; з 1 січня 2016 року - 11 мінімальних заробітних плат; з 1 січня 2017 року -12 мінімальних заробітних плат.

Тобто, з липня 2015 року відбулися зміни в оплаті праці працівників прокуратури.

Частиною 9 статті 81 Закону №1697-VII передбачено, що фінансування оплати праці прокурорів здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.

Згідно з частиною 1 статті 90 Закону №1697-VII фінансування прокуратури здійснюється згідно з кошторисами і щомісячними розписами видатків, затвердженими Генеральним прокурором, у межах річної суми видатків, передбачених Державним бюджетом України на поточний бюджетний період.

Підпунктом 1 пункту 13 «Перехідні положення» Закону України «Про прокуратуру» доручено Кабінету Міністрів України у тримісячний строк з дня, наступного за днем опублікування цього Закону привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити приведення нормативно-правових актів міністерств та інших відповідних центральних органів виконавчої влади України у відповідність із цим Законом.

Відповідно до статей 8, 13 Закону України «Про оплату праці» умови розміру оплати праці працівників установ та організацій, що фінансуються з бюджету, визначаються Кабінетом Міністрів України, крім випадків, передбачених частиною третьою цієї статті, та частиною першою статті 10 цього Закону. Оплата праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, здійснюється на підставі актів Кабінету Міністрів України в межах бюджетних асигнувань. Обсяги витрат на оплату праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, затверджуються одночасно з бюджетом.

Частинами 1, 2 статті 23 Бюджетного кодексу України встановлено, що будь-які бюджетні зобов`язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України. Бюджетні призначення встановлюються законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) у порядку, визначеному цим Кодексом.

Законом України від 28 грудня 2014 року «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» розділ VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України доповнено пунктом 26 яким встановлено, що норми і положення статті 81 Закону України «Про прокуратуру» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Пунктом 9 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» встановлено, що положення частини другої статті 33, статті 81 Закону України «Про прокуратуру» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Аналогічні положення закріплені у пункті 11 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік».

Схеми посадових окладів працівників органів прокуратури затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 31 травня 2012 року №505 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників органів прокуратури» (далі - Постанова №505).

Абзацом третім підпункту 1 пункту 2 вказаної постанови керівникам органів прокуратури надано право у межах затвердженого фонду оплати праці установлювати працівникам органів прокуратури посадові оклади відповідно до затверджених цією постановою схем посадових окладів.

Постановами Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 року №763 і від 9 грудня 2015 року №1013 унесені відповідні зміни до схем посадових окладів працівників органів прокуратури.

Рішенням Конституційного Суду України від 26 березня 2020 року № 6-р/2020 у справі № 1- 223/2018(2840/18) визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), окреме положення пункту 26 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статті 81 Закону України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року №1697-VII зі змінами застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Як уже зазначалось вище, підпунктом 1 пункту 13 «Перехідні положення» Закону України «Про прокуратуру» доручено Кабінету Міністрів України у тримісячний строк з дня, наступного за днем опублікування цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити приведення нормативно-правових актів міністерств та інших відповідних центральних органів виконавчої влади України у відповідність із цим Законом.

Проте, Кабінет Міністрів України вказаного не здійснив, тоді як реалізація положень Закону України «Про прокуратуру» є неможливою без унесення відповідних змін як до Постанови №505, так і до Бюджетного кодексу України й законів про Державний бюджет України на відповідні періоди, щодо заробітної плати працівників органів прокуратури.

Крім того, Законом України №113-ІХ від 19.09.2019 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури», який набрав чинності 25.05.2019, запроваджено реформування системи органів прокуратури та внесені зміни до Закону України «Про прокуратуру» №1697-VІІ від 14.10.2014, зокрема, замість системи органів прокуратури, яка складається з Генеральної прокуратури України, регіональних та місцевих прокуратур, після проведення атестації прокурорів передбачено побудову нової структури: Офісу Генерального прокурора, обласних та окружних прокуратур (стаття 7 Закону №1697-VІІ), стаття 15 Закону «Про прокуратуру» визначено виключний перелік посад в обласних та окружних прокуратурах.

Відповідно до пункту 3 розділу II «Прикінцеві і перехідні положення» Закону №113-ІХ до дня початку роботи Офісу Генерального прокурора, обласних прокуратур, окружних прокуратур їх повноваження здійснюють відповідно Генеральна прокуратура України, регіональні прокуратури, місцеві прокуратури. Після початку роботи Офісу Генерального прокурора, обласних прокуратур, окружних прокуратур забезпечення виконання функцій прокуратури призначеними до них прокурорами здійснюється з дотриманням вимог законодавства України та особливостей, визначених Генеральним прокурором. За прокурорами та керівниками регіональних, місцевих і військових прокуратур, прокурорами і керівниками структурних підрозділів Генеральної прокуратури України зберігається відповідний правовий статус, який вони мали до набрання чинності цим Законом, при реалізації функцій прокуратури до дня їх звільнення або переведення до Офісу Генерального прокурора, обласної прокуратури, окружної прокуратури. На зазначений період оплата праці працівників Генеральної прокуратури України, регіональних прокуратур, місцевих прокуратур, військових прокуратур здійснюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України, яка встановлює оплату праці працівників органів прокуратури.

Вказаним законом частину 3 статті 81 Закону №1697-VІІ викладено в наступній редакції: «Посадовий оклад прокурора окружної прокуратури становить 15 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року».

З 01 січня 2021 року посадовий оклад прокурора окружної прокуратури становить 20 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року, а з 01 січня 2022 року - 25 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 01 січня календарного року».

Таким чином, до початку роботи Офісу Генерального прокурора, обласних та окружних прокуратур, оплата праці прокурорів здійснюється в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Такий порядок був викладений саме в Постанові №505.

При цьому, норма пункту 3 Розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №113-ІХ є діючою та не визнана неконституційною.

Пунктом 7 «Прикінцеві і перехідні положення» Закону №113-ІХ передбачено, що прокурори, які на день набрання чинності цим Законом займають посади прокурорів у регіональних прокуратурах чи місцевих прокуратурах, можуть бути переведені на посаду прокурора в обласних прокуратурах чи окружних прокуратурах лише у разі успішного проходження ними атестації, яка проводиться у порядку, передбаченому цим розділом.

Також пунктом 4 «Прикінцеві і перехідні положення» Закону №113-ІХ передбачено, що день початку роботи обласних прокуратур та окружних прокуратур визначається рішеннями Генерального прокурора. Вказані рішення публікуються у газеті «Голос України».

Згідно з наказом Генерального прокурора від 17.02.2021 №40 днем початку роботи окружних прокуратур визначено 15 березня 2021 року.

Станом на 15 березня 2021 року позивач вже був звільнений з посади прокурора відділу організації діловодства та матеріально-технічного забезпечення військової прокуратури об`єднаних сил, та виключений зі списків особового складу військової прокуратури об`єднаних сил та усіх видів забезпечення.

Враховуючи те, що позивач станом на день звільнення не мав статусу прокурора окружної прокуратури, тому на нього не поширюється положення частини 3 статті 81 Закону України «Про прокуратуру» щодо розмірів посадових окладів прокурора окружної прокуратури. Питання оплати праці таких прокурорів визначались частиною 1 статті 49 Закону № 1697-УІІ, а розміри їх посадових окладів були встановлені Постановою №505.

Щодо обмеження максимального розміру пенсії, суд зазначає наступне.

Згідно з довідкою про доходи пенсіонера №0500-0203-8/25929, яка видана Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області 30.03.2023, в період з жовтня 2020 року по березень 2023 року ОСОБА_1 виплачувалася пенсія в розмірі десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність.

В період з жовтня 2020 року по березень 2023 року діяла частина 1 статті 2 Закону України від 8 липня 2011 року №3668-VI «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» (в редакції Законів № 911-VIII від 24.12.2015, № 1774-VIII від 06.12.2016), відповідно до якої максимальний розмір пенсії (крім пенсійних виплат, що здійснюються з Накопичувального пенсійного фонду) або щомісячного довічного грошового утримання (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною), призначених (перерахованих) відповідно до […] «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», […] не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність.

Вказані положення Закону визнані такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) рішенням Конституційного Суду України від 12 жовтня 2022 року № 7-р(ІІ)/2022 у справі №3-102/2021(231/21, 415/21).

Згідно з пунктом 2 вказаного рішення Конституційного Суду України приписи статті 2 Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» від 8 липня 2011 року №3668-VI зі змінами, визнані неконституційними, втрачають чинність через шість місяців із дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.

Таким чином, приписи статті 2 Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» від 8 липня 2011 року №3668-VI зі змінами, втратили чинність 13 квітня 2023 року.

Згідно з частиною 2 статті 152 Конституції України закони та інші акти за рішенням Конституційного Суду України визнаються неконституційними повністю чи в окремій частині, якщо вони не відповідають Конституції України або якщо була порушена встановлена Конституцією України процедура їх розгляду, ухвалення або набрання ними чинності.

Конституційний Суд України у Рішенні від 24.12.1997 №8-зп у справі за конституційним поданням народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) розпоряджень Президента України про призначення перших заступників, заступників голів обласних, Київської міської державних адміністрацій, виданих протягом липня - грудня 1996 року, січня 1997 року (справа щодо призначення заступників голів місцевих державних адміністрацій), вказав про те, що «частина 2 статті 152 Конституції України закріплює принцип, за яким закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність. За цим принципом закони, інші правові акти мають юридичну силу до визнання їх неконституційними окремим рішенням органу конституційного контролю».

У Рішенні від 30.09.2010 №20-рп/2010 у справі за конституційним поданням 252 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про внесення змін до Конституції України» від 8 грудня 2004 року № 2222-IV (справа про додержання процедури внесення змін до Конституції України) Конституційний Суд України зазначив про те, що «незалежно від того, наявні чи відсутні в рішеннях, висновках Конституційного Суду України приписи щодо порядку їх виконання, відповідні закони, інші правові акти або їх окремі положення, визнані за цими рішеннями неконституційними, не підлягають застосуванню як такі, що втратили чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність».

Отже, рішення Конституційного Суду України не має ретроспективної (ретроактивної) дії та поширюється лише на правовідносини, які виникли після його ухвалення.

Позивачем не подано доказів того, що після 13 квітня 2023 року відповідач обмежував максимальний розмір його пенсії.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), які відображають принципи адміністративної процедури.

Згідно зі статтею 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з частиною 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на Відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно із статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно зі статтею 249 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтувалося на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими, а тому їх слід залишити без задоволення.

Решта доводів та аргументів сторін висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п. 29).

Питання про розподіл судових витрат не вирішується, оскільки позивач звільнений від сплати судового збору відповідно до статті 5 Закону України «Про судовий збір».

Керуючись статтями 2, 3-10, 20, 22, 25, 47, 72-77, 90, 132, 139, 143, 241-246, 250, 251, 255, 260, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , e-mail: ІНФОРМАЦІЯ_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (юридична адреса: 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, пл. Соборна, буд. 3, код ЄРДПОУ 13486010, e-mail: gu@dn.pfu.gov.ua) про визнання протиправними дій щодо відмови у перерахуванні та виплаті недоплачених сум пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» із врахуванням сум грошового забезпечення згідно з довідками Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил №14-7вих-23, №14-8вих-23, №14-9вих-23 від 05.01.2023 без обмеження максимального розміру; зобов`язання здійснити перерахунок пенсії із 19.09.2020 із врахуванням сум грошового забезпечення згідно з довідками Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил №14-7вих-23, №14- 8вих-23, №14-9вих-23 від 05.01.2023 без обмеження максимального розміру та стягнення недоплаченої частини пенсії одним платежем із врахуванням вже виплачених коштів; зобов`язання здійснити перерахунок та виплачувати пенсію згідно з довідками Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил №14-7вих-23, №14-8вих-23, №14-9вих-23 від 05.01.2023 починаючи з 01.04.2023 без обмеження максимального розміру - відмовити повністю.

Повний текст рішення складений 19 травня 2023 року.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення може бути подана безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту рішення.

Суддя А.І. Циганенко

Джерело: ЄДРСР 110966546
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку