Справа №613/21/22 Провадження № 2/613/59/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 травня 2023 року Богодухівський районний суд Харківської області у складі:
головуючого судді Уварової Ю.В.,
за участі секретаря Макушинської О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Богодухові за правилами загального позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 , представник позивача адвокат Колєснік Ігор Анатолійович, до Богодухівської міської ради Харківської області, третя особа - фізична особа-підприємець ОСОБА_2 , про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просить визнати укладеним між Богодухівською міською радою Харківської області в особі заступника Богодухівського міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Коноза Михайла Володимировича (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) договору оренди земельної ділянки.
Свої вимоги мотивує тим, що 17.12.2021 відбулися земельні торги LRE001-UA-20211111600208 з продажу права оренди земельної ділянки комунальної форми власності площею 0,0060 га, кадастровий номер: 6320810100:00:001:0650, в адмінмежах Богодухівської міської ради Харківської області, в межах м. Богодухова. Організатором земельних торгів є відповідач - Богодухівська міська рада Харківської області, продавець цього речового права як власник даної земельної ділянки. Торги проведені у формі електронного аукціону в режимі реального часу в мережі Інтернет. Позивач, серед інших осіб, був учасником цих земельних торгів. Для цього позивач в установленому порядку надав та розмістив в електронній торговій системі усю необхідну документацію, сплатив реєстраційний та гарантійний внески, зробив закриту цінову пропозицію і, відповідно до закону, він може набути право користування цією земельною ділянкою. Позивач був учасником цих торгів як фізична особа. До початку торгів, в процесі торгів та після їх завершення до конкурсної документації позивача не надійшло жодних зауважень, вона була прийнята, зареєстрована, підписана та розміщена в установленому порядку в електронній торговій системі. Позивач був допущений до участі в цих торгах, він був визнаний учасником торгів з його ціновою пропозицію щодо лота за їх результатами у формі протоколу торгів. Переможцем торгів було визнано ФОП ОСОБА_3 , який запропонував найвищу ціну за лот, але останній відмовився від підписання протоколу торгів. У зв`язку із цим, за правилами п. 17 ст. 137 ЗК України, було сформовано новий протокол про результати торгів. Згідно нового протоколу земельних торгів LRE001-UA-20211111600208 торги визнано такими, що відбулися, переможцем торгів визнано позивача. Протокол сформовано і підписано 23.12.2021, який установив результати торгів, переможцем, яких визнано позивача з ціновою пропозицією лота - 70050,00 грн. Проект договору оренди земельної ділянки та усі інші документи, необхідні для його укладання, були розміщені в електронній торговій системі, підписані позивачем за результатами торгів. Також 28.12.2021 позивач направив відповідачу підписаний власноруч протокол земельних торгів LRE001-UA-20211111600208 від 23.12.2021 з пропозицією надати йому на підпис проект договору оренди землі у редакції, яка була розміщена в електронній торговій системі за цими торгами.
29.12.2021 відповідач направив позивачу акт про його дискваліфікацію учасника торгів від 23.12.2021, вважаючи, що позивачем не були виконані вимоги тендерної документації, а саме вказав на технічні невідповідності електронного цифрового підпису позивача. Зазначене не відповідає дійсності та спростовується протоколом торгів, який був сформований та підписаний сторонами. 06.01.2021 позивач направив відповідачу підписаний ним проект договору оренди земельної ділянки, але відповідач його не підписав. Позивач вважає, що акт про його дискваліфікацію учасника торгів є неправомірним, не відповідає правилам проведення земельних торгів, які визначені чинним законодавством. Позивач стверджує, що за результатами торгів відбувся факт укладання сторонами договору оренди земельної ділянки в редакції, яка була установлена тендерною документацією.
Вважає, що відповідач безпідставно та неправомірно не визнає результатів торгів та ухиляється від визнання договору укладеним. Крім того, 24.12.2021 відповідач незаконно оголосив проведення нових торгів, проведення яких було призначено на 25.01.2022. У зв`язку з чим, позивач змушений звернутися до суду.
Ухвалою судді Богодухівського районного суду Харківської області від 11 січня 2022 року задовлено заяву ОСОБА_1 про забезпечення позову, заборонено вчиняти реєстраційні дії щодо земельної ділянки кадастровий номер 6320810100:00:001:0650.
Ухвалою судді Богодухівського районного суду Харківської області від 13 січня 2022 року позовну заяву ОСОБА_1 прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за загальними правилами позовного провадження.
31 січня 2022 року до суду надійшов відзив, у якому представник відповідача заначив, що відповідно до рішення XIX сесії VIII скликання Богодухівської міської ради Харківської області № 4255-VIII від 03.11.2021 р. «Про проведення земельних торгів у формі аукціону на території Богодухівської міської ради Харківської області» 17 грудня 2021 року відбулися земельні торги № LRE001-UA-20211116-00208 з продажу права оренди на земельну ділянку площею 0,0060 га, кадастровий номер 6320810100:00:001:0650, в адмінмежах Богодухівської міської ради Харківської області, в межах м. Богодухова.
Переможець земельних торгів: ФОП ОСОБА_3 , який запропонував найвищу ціну - 120 000 грн. 00 коп. без ПДВ, відмовився від підписання протоколу аукціону.
Згідно нового протоколу земельних торгів № LRE001-UA-20211116-00208, переможцем земельних торгів № LRE001-UA-20211116-00208 визначено фізичну особу - ОСОБА_1 .
З документів, наданих ОСОБА_1 , з`ясовано, що учасник ОСОБА_1 підписав документи тендерної пропозиції не кваліфікованим електронним підписом, як вимагається вимогами чинного законодавства та умовами тендерної документації, а звичайним удосконаленим електронним підписом, який має тип носія особистого ключа «незахищений».
Враховуючи викладене, Богодухівська міська рада Харківської області вирішила дискваліфікувати ОСОБА_1 як переможця земельних торгів № LRE001-UA- 20211116-00208 з продажу права оренди на земельну ділянку площею 0,0060 га, кадастровий номер 6320810100:00:001:0650, в адмінмежах Богодухівської міської ради Харківської області, в межах м. Богодухова, про що був складений відповідний акт про дискваліфікацію учасника аукціону від 24.12.2021 р. вих. № 02-15/9008 та направлений відповідачу.
Згідно протоколу створення та перевірки кваліфікованого та удосконаленого електронного підпису, розміщеного на онлайн сервісі створення та перевірки кваліфікованого та удосконаленого електронного підпису, електронний підпис ОСОБА_1 від 16.12.2021 має:
Тип носія особистого ключа: Незахищений,
Тип підпису: Удосконалений,
Тип контейнера: Підпис та дані в одному файлі (CAdES enveloped),
Сертифікат: Кваліфікований.
На офіційному електронному майданчику земельних торгів ТОВ «СМАРТТЕНДЕР» 24.12.2021 о 13.06.07 був розміщений протокол про результати земельних торгів № LRE001-UA-20211116-00208, відповідно до якого земельні торги не відбулись.
Крім того, представник відповідача зазначив, що Богодухівська міська рада офіційно зареєстрована для проведення аукціону на електронному майданчику земельних торгів ТОВ «СМАРТТЕНДЕР», а ОСОБА_1 розміщував відповідну інформацію про лот в ETC через електронний майданчик ТОВ «БІРЖА ПОДІЛЬСКА».
У зв`язку з чим представник відповідача просив відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 .
Також просив скасувати заходи забезпечення позову, оскільки немає рішення суду про визнання незаконним протоколу від 24 грудня 2021 року про результати земельних торгів № LREO01-UA-20211116-00208 про те, що земельні торги не відбулись. Також немає рішення суду про заборону проведення та визнання нових торгів на вказану земельну ділянку від 25 січня 2022 року незаконними.
Ухвалою Богодухівського районного суду Харківської області від 02 лютого 2022 року до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, залучено фізичну особу-підприємця ОСОБА_2 .
Ухвалою Богодухівського районного суду Харківської області від 24 червня 2022 року відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про зупинення провадження у справі, закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті.
В судовому засіданні представник позивача - адвокат Колєснік І.А. позов підтримав, пояснив, що відповідач неправомірно не визнає факт укладення договору оренди. ОСОБА_1 виконав всі умови, дотримався вимог закону щодо конкурсної документації, був допущений до участі в торгах та навіть визнаний їх переможцем.
Однак, вже після оголошення результатів аукціона було складено акт, який взагалі не передбачено земельним законодавством як і саме поняття «дискваліфікація» учасника торгів. Вважав, що такий акт не може впливати на результати аукціону, тим більш після підписання протоколу самим відповідачем як організатором торгів. Також наголошував, що жодні технічні причини не можуть впливати на результати конкурсу по суті, а сам відповідач плутає поняття «підпис» та «сертифікат».
Зазначив, що обраний позивачем спосіб захисту порушеного права є належним та ефективним, а також відповідає практиці Верховного Суду.
Щодо редакції договору оренди, зазначеної в позовній заяві, то це редакція договору, яка була запропонована Богодухівською міською радою.
В подальшому представник позивача надав заяву, у якій просив закінчувати розгляд справи без участі позивача та його представника.
Представник відповідача - Захаров А. в судовому засіданні позов не визнав з підстав, зазначених у відзиві. Пояснив, що документи позивача підписані незахищеним електронним підписом, що не відповідає вимогам щодо тендерної документації. Звернув увагу, що позивачем не оскаржено ані протокол про визнання торгів такими, що не відбулись, ані рішення про результати наступних торгів. Також звернув увагу, що позивач брав участь у наступних торгах та підписував документи вже за допомогою кваліфікованого електронного підпису.
У задоволенні позову просив відмовити.
В подальшому представник відповідача подав заяву, у якій просив закінчувати розгляд справи за його відсутності.
В судове засіданні третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору ФОП ОСОБА_2 не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся шляхом направлення рекомендованої кореспонденції, пояснення щодо позову не подавав.
Суд, вислухавши пояснення учасників справи, дослідивши матеріали справи, дійшов висновку про задоволення позовних вимог з огляду на наступне.
Так, згідно з ч. 1 ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Частиною 1 статті 13 ЦПК України передбачено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання (ч. 1 ст. 15 ЦК України).
На підставі ч. 1 ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Судом встановлено, що рішенням XIV позачергової сесії VІІІ скликання № 2362-VІІІ від 06.08.2021 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 0,0060 га з кадастровим номером 6320810100:00:001:0650, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (КВПЦЗ 03.07), із земель житлової та громадської забудови комунальної власності. Встановлено обмеження у використанні ділянки: охоронна зона навколо (вздовж) об`єкта транспорту 0,0027 га; Виконавчому комітету міської ради доручено здійснити реєстрацію речового права на вищезазначену земельну ділянку /а.с.17/.
Рішенням XIX сесії VІІІ скликання № 4255-VІІІ від 03.11.2021 прийнято продати на земельних торгах право оренди на земельну ділянку комунальної власності для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,0060 га з кадастровим номером 6320810100:00:001:0650 Також встановлено умови продажу змельної ділянки та уповноважено заступника Богодухівського міського голови Михайла Коноза на підписання договору оренди землі з переможцем земельних торгів /а.с.18/.
Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру № НВ-3513084072021 від 02.08.2021 земельна ділянка з кадастровим номером 6320810100:00:001:0650, розташована за адресою: АДРЕСА_1 , цільове призначення: 03.07 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, форма власності: інформація про зареєстроване право в Державному земельному кадастрі відсутня, площа земельної ділянки: 0,0060 га, державна реєстрація земельної ділянки здійснена 02.08.2021 Відділом у Новоукраїнському районі ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області, на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, 27.07.2021; ФОП ОСОБА_4 , вид та підстава обмеження у використанні земельної ділянки: охоронна зона навколо (вздовж) обєкта транспорту, площею 0,0027 га, ЗУ "Про трубопровідний транспорт" /а.с.19-20/.
Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 270887652 від 17.08.2021, 13.08.2021 за Богодухівською міською радою Харківської області зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6320810100:00:001:0650, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,006 га /а.с.24/.
Відповідно до Форми документації щодо лота земельних торгів для розміщення в електронній системі, опис лота: оренда земельної ділянки, площею 0,0060 га, кадастровий номер 6320810100:00:001:0650, в адмінмежах Богдухівської міської ради Харківської області в межах м. Богодухова, цільове призначення: для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, тип власності: комунальна, обмеження у використанні земель (за наявності): охоронна зона навколо (вздовж) обєкта транспорту, площею 0,0027 га, містобудівні умови земельної ділянки (за наявності): 03.07, строк користування: 7 років, стартова ціна: 3901,90 грн., нормативна грошова оцінка: 32515,80 грн., дата проведення: 17.12.2021 /а.с.26-27/.
Так, позивачем через електронний майданчик ТОВ «БІРЖА ПОДІЛЬСКА» було подану заяву про участь в аукціоні щодо продажу права оренди земельної ділянки, площею 0,0060 га, кадастровий номер 6320810100:00:001:0650, в адмінмежах Богдухівської міської ради Харківської області в межах м. Богодухова, усі необхідні документи для участі в аукціоні, а також сплачено гарантійний та реєстраційни внески, що підтверджується рахунками № 01-3185517696-2 від 22.12.2021, № 01-3185517696-2 від 22.12.2021 /а.с.28-29/.
17.12.2021 проведено земельні торги № LRE001-UA-20211116-00208, учасниками яких були: ФОП ОСОБА_2 , ФОП ОСОБА_3 , ФОП ОСОБА_5 , ОСОБА_1
17.12.2021 оператор ТОВ "СМАРТТЕНДЕР", через електронний майданчик якого було заведено інформацію про лот в ЕТС, завершив земельні торги, а 23.12.2021 сформував протокол прорезультати земельних торгів № LRE001-UA-20211116-00208 від 17 грудня 2021. Переможцем електронного аукціону визнано ФОП ОСОБА_3 , яким запропоновано найвищу ціну 120 000,00 грн. Оскільки мав місце один з випадків, передбачених пунктом 49 Вимог щодо підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису), а саме переможець земельних торгів ФОП ОСОБА_3 відмовився від підписання протоколу про результати земельних торгів, переможцем земельних торгів (суб`єктом переважного права) визначено ОСОБА_1 , який запропонував цінову пропозицію 70 050, 00 грн. без ПДВ /а.с.30-31/.
Переможець земельних торгів ОСОБА_1 у строки, встановлені пунктом 46 Вимог щодо підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису), підписав протокол про результати земельних торгів та направив його на адресу Богодухівської міської ради Харківської області. Також у своємі листі просив направити на його адресу проект договору оренди для підписання у строк до 31.12.2021 /а.с.32/.
Однак, 29.12.2021 на адресу позивача заступником міського голови Коноз М. було направлено акт про дискваліфікацію учасника аукціону, у зв`язку з тим, що ОСОБА_1 підписав документи тендерної пропозиції не кваліфікованим електронним підписом, як вимагається вимогами чинного законодавства та умовами тендерної документації, а удосконаленим електроним підписом /а.с.34-35/.
Електронний підпис було перевірено через онлайн сервіс створення та перевірки кваліфікованого та удосконаленого електронного підпису, з якого вбачається, що дійсно ОСОБА_1 підписав заяву на участь в аукціоні за допомогою удосконаленого електронного підпису, тип носія особистого ключа: незахищений /а.с.73/.
06.01.2022 позивач на адресу Богодухівської міської ради Харківської області направив підписаний ним примірник проекту договору оренди земельної ділянки з актом приймання-передачі земельної ділянки, визначений умовами торгів, для підписання зі сторони Богодухівської міської ради Харківської області. Також просив підписані примірники договору з актом надати йому у строк до 11.01.2022 з усіма іншими додатками, необхідними для подальшої реєстрації набутого позивачем права оренди на земельну ділянку, площею 0,0060 га, кадастровий номер 6320810100:00:001:0650 /а.с.36-43/.
Однак, проект договору оренди земельної ділянки з актом приймання-передачі земельної ділянки відповідачем підписано не було та Богодухівською міською радою Харківської області, у зв`язку з дискваліфікацією учасників, було оголошено про проведення нових торгів, які призначено на 25.01.2022 /а.с.44-45/.
Так, за результатами проведення земельних торгів 25.01.2022 оператором, через електронний майданчик якого було заведено інформацію про лот в ЕТС: ТОВ «СМАРТТЕНДЕР», сформовано протокол земельних торгів № LRE001-UA-20211224-50500, відповідно до якого переможцем торгів визначено ФОП ОСОБА_2 /а.с.97-98/.
Правовідносини сторін у цій справі виникли у сфері продажу прав на земельні ділянки на конкурентних засадах, порядок здійснення якого врегульований главою 21 Земельного кодексу України та положеннями Вимог щодо підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису).
Статтею 135 ЗК України визначені загальні положення щодо проведення земельних торгів.
Так, у силу припису пункту «а» частини 1 вказаної статті порядок проведення земельних торгів, визначений цим Кодексом, є обов`язковим у разі, якщо, зокрема, на земельних торгах здійснюються продаж земельних ділянок державної та комунальної власності.
Відповідно до частини 2 статті 135 ЗК України, земельні торги проводяться у формі електронного аукціону в режимі реального часу в мережі Інтернет, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з переможцем земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу ціну за придбання прав емфітевзису, суперфіцію, або найвищий розмір орендної плати, зафіксовані під час проведення земельних торгів (далі цінова пропозиція).
Земельні торги проводяться в електронній торговій системі, що перебуває у державній власності.
Порядок функціонування та адміністрування електронної торгової системи затверджує Кабінет Міністрів України.
Протокол про результати земельних торгів та договір, що укладається за результатами проведення земельних торгів (крім договору купівлі-продажу земельної ділянки), підписуються за допомогою кваліфікованого електронного підпису з урахуванням вимог Закону України "Про електронні довірчі послуги".
Земельні торги проводяться відповідно до договору між організатором земельних торгів та оператором електронного майданчика. Розмір, порядок сплати та повернення винагороди, що сплачується переможцем земельних торгів оператору електронного майданчика, встановлюються Кабінетом Міністрів України (ч. 6 ст. 135 ЗК України).
Умови, оголошені перед проведенням земельних торгів, не підлягають зміні під час укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки, прав суперфіцію, емфітевзису, договорів оренди землі, суперфіцію, емфітевзису (ч. 11 ст. 135 ЗК України).
Один лот складається виключно з однієї земельної ділянки або прав на неї (ч. 2 ст. 136 ЗК України). Ціною лота на земельних торгах є ціна продажу земельної ділянки, прав емфітевзису, суперфіцію та розмір орендної плати за користування земельною ділянкою (ч. 3 ст. 136 ЗК України).
Організатор земельних торгів через особистий кабінет публікує в електронній торговій системі оголошення про проведення земельних торгів, до якого додаються документи та матеріали на лот (документація), що підтверджують виконання вимог, визначених частиною третьою статті 135 і частиною першою статті 136 цього Кодексу.
Земельні торги проводяться не раніше 30 днів та не пізніше 45 днів з дня оприлюднення оголошення про проведення земельних торгів (ч. 6 ст. 137 ЗК України).
Частиною 7 статті 137 ЗК України передбачено, що особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах, подає через особистий кабінет в електронній торговій системі заяву про участь у земельних торгах, підписану кваліфікованим електронним підписом; документи, що підтверджують сплату реєстраційного та гарантійного внесків (копії розрахункових документів, виписки з рахунків), а в разі проведення земельних торгів з продажу земельних ділянок сільськогосподарського призначення - документи, що підтверджують сплату таких платежів з рахунку особи, яка бажає взяти участь у торгах, відкритого в українському або іноземному банку (крім банків держав, внесених FATF до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом).
Заява про участь у земельних торгах та додані до неї документи учасника можуть бути подані до закінчення кінцевого строку подання заяв про участь у земельних торгах, встановленого електронною торговою системою автоматично упродовж дня, що передує дню проведення земельних торгів, з урахуванням вимог, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з ч. 8 ст. 137 ЗК України, оператор електронного майданчика інформує особу, яка бажає взяти участь у земельних торгах, про зарахування на банківські рахунки оператора електронного майданчика гарантійного і реєстраційного внесків та отримання такою особою статусу учасника земельних торгів в порядку і строки, встановлені Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до положень частин 10-13 статті 137 ЗК України земельні торги проводяться в електронній торговій системі в режимі реального часу в мережі Інтернет. Будь-який користувач мережі Інтернет має можливість спостерігати за ходом земельних торгів у режимі реального часу. Відомості про учасників торгів не підлягають розголошенню до завершення торгів. Земельні торги проводяться за наявності не менше двох зареєстрованих учасників, крім випадків, встановлених абзацом третім частини п`ятої статті 138 цього Кодексу.
Частиною 15 статті 137 ЗК України встановлено, що протокол про результати земельних торгів формується та оприлюднюється електронною торговою системою автоматично в день завершення торгів в електронній формі.
Протокол про результати земельних торгів та договір за результатами проведення земельних торгів (крім договору купівлі-продажу земельної ділянки) підписуються організатором та переможцем торгів шляхом накладення кваліфікованих електронних підписів у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Переможець земельних торгів підписує протокол про результати земельних торгів протягом трьох робочих днів з дня, наступного за днем його формування електронною торговою системою. Організатор земельних торгів підписує протокол про результати земельних торгів протягом шести робочих днів з дня, наступного за днем його формування електронною торговою системою.
На вимогу переможця торгів протокол про результати земельних торгів та/або договір за результатами проведення земельних торгів, укладені шляхом накладення кваліфікованих електронних підписів організатором та переможцем торгів, можуть бути підписані також у паперовій формі.
Протокол про результати земельних торгів є підставою для укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки, прав емфітевзису, суперфіцію, договорів оренди землі, емфітевзису, суперфіцію.
Договір за результатами проведення земельних торгів укладається між організатором та переможцем земельних торгів протягом 20 робочих днів з дня, наступного за днем формування протоколу про результати земельних торгів (ч. 16 ст. 137 ЗК України).
За приписами частини 19 статті 137 ЗК України організатор земельних торгів не підписує протокол торгів, не укладає договір за результатами проведення земельних торгів з переможцем торгів, який:
а) не відповідає встановленим цим Кодексом вимогам до особи, яка може набувати земельну ділянку або права на неї;
б) не подав документи або відомості, обов`язковість подання яких встановлена частиною сьомою цієї статті, та/або в зазначених документах наявні неправдиві відомості;
в) не отримав погодження Верховної Ради України або Кабінету Міністрів України, встановленого частиною двадцять третьою цієї статті.
Не можуть бути підставою для прийняття рішення про відмову в підписанні протоколу про результати земельних торгів та подальшому укладенні договору за результатами проведення земельних торгів технічні, орфографічні та інші помилки у заяві про участь у земельних торгах або в документах та матеріалах, що подаються разом із такою заявою, які не впливають на зміст відповідного документа.
Право на земельну ділянку, набуте за результатами проведення земельних торгів, виникає з дня державної реєстрації такого права в порядку, встановленому законом (ч. 20 ст. 137 ЗК України).
Статтею 138 ЗК України визначено порядок встановлення результатів земельних торгів, згідно з частиною першою якої земельні торги за лотом вважаються такими, що відбулися, після сплати переможцем торгів ціни продажу земельної ділянки або відповідної плати за користування земельною ділянкою та сплати витрат на підготовку лота до продажу.
Відповідно до частини 2статті 138 ЗК України земельні торги можуть бути скасовані або визнані такими, що не відбулися, чи їх результати можуть бути визнані судом недійсними.
Частиною 1 статті 139 ЗК України встановлено, що організатор земельних торгів після їх проведення публікує в електронній торговій системі підписаний протокол про результати земельних торгів, договір купівлі-продажу земельної ділянки або прав на неї та відомості про сплату переможцем торгів належної суми за придбаний лот та суми витрат на підготовку лота до продажу.
Суд також враховує, що відповідно до частин 2, 3, 5, 6 та 10 статті 135, частин 1, 2, 7 - 9, 16, 22 та 24 статті 137 ЗК України Постановою Кабінету Міністрів України від від 22 вересня 2021 р. № 1013 затверджено Вимоги щодо підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису), які визначають, зокрема: порядок функціонування та адміністрування електронної торгової системи; технічні вимоги щодо підготовки до проведення та проведення земельних торгів, встановлення та оприлюднення їх результатів, визначення розміру, порядку сплати, повернення реєстраційних, гарантійних внесків учасників та винагороди, що сплачується переможцем аукціону оператору електронного майданчика; форми документації щодо лота земельних торгів для розміщення в електронній торговій системі; вимоги до заяви про участь у земельних торгах; порядок визначення статусу учасника земельних торгів; порядок реєстрації учасників для участі в земельних торгах; порядок підписання організатором та переможцем торгів шляхом накладення кваліфікованих електронних підписів протоколу про результати земельних торгів та договору за результатами проведення земельних торгів.
Пунктом 29 Вимог № 1013 встановлено, що під час реєстрації для участі в земельних торгах потенційний покупець через свій особистий кабінет заповнює електронну форму, подає в довільній формі заяву про участь у земельних торгах, на яку накладається електронний підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, і завантажує електронні копії документів, передбачені частиною сьомою статті 137 Кодексу. Заява про участь у земельних торгах подається у період, що починається через два робочих дні з дня оприлюднення оголошення про земельні торги та до закінчення кінцевого строку подання заяв про участь у земельних торгах. В електронній формі потенційний покупець зазначає суму коштів, яка буде вважатися його закритою ціновою пропозицією, після набуття таким потенційним покупцем статусу учасника та виконання ним вимог, визначених абзацом п`ятим цього пункту. У заяві обов`язково зазначаються прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності) фізичної особи або найменування юридичної особи та словесно виражене бажання взяти участь у відповідних земельних торгах.
Згідно з п. 49 Вимог № 1013 організатор земельних торгів приймає рішення про відмову у підписанні протоколу про результати земельних торгів, про відмову у підписанні договору за результатами проведення земельних торгів з переможцем торгів, який: не відповідає встановленим Кодексом вимогам до особи, яка може набувати земельну ділянку або права на неї; не подав документи або відомості, обов`язковість подання яких встановлена частиною сьомою статті 137 Кодексу, та/або в зазначених документах наявні неправдиві відомості; не отримав погодження Верховної Ради України або Кабінету Міністрів України у випадках, встановлених Кодексом. Якщо переможець земельних торгів відмовився від підписання протоколу про результати земельних торгів або договору, не підписав такий протокол або договір в установлені строки, не сплатив належної суми за придбаний лот та суми витрат (видатків), здійснених на підготовку лота для продажу на земельних торгах, організатор складає та завантажує відповідний акт в електронну торгову систему. Відповідне рішення (акт) організатор приймає (складає) та завантажує в електронну торгову систему в межах строку, встановленого для підписання та оприлюднення договору, крім акта про несплату належної суми за придбаний лот та суми витрат (видатків), здійснених на підготовку лота для продажу на земельних торгах, який завантажується не пізніше ніж протягом наступного робочого дня з дня закінчення строку, визначеного пунктом 55 цих вимог. У такому разі в електронній торговій системі автоматично формується новий протокол про результати земельних торгів з визначенням переможцем земельних торгів учасника з наступною за величиною ціновою пропозицією, а у разі однакових цінових пропозицій - учасника, що подав її раніше, за умови, що ним зроблений щонайменше один крок аукціону, та у разі відсутності заяви від такого учасника щодо повернення йому гарантійного внеску та відсутності факту натискання ним відповідної кнопки про відмову від очікування в особистому кабінеті.
Відповідно до п. 50 Вимог № 1013 переможець земельних торгів підписує протокол про результати земельних торгів у строки, встановлені пунктом 46 цих вимог. Після підписання переможцем земельних торгів протоколу про результати земельних торгів організатор підписує протокол та оприлюднює підписаний протокол через особистий кабінет протягом шести робочих днів з дня, що настає за днем його формування в електронній торговій системі, та натискає електронну кнопку для підтвердження підписання протоколу в інтерфейсі особистого кабінету, після чого земельним торгам автоматично присвоюється статус очікування підписання договору. Зазначений строк закінчується о 18-й годині останнього дня строку, встановленого для оприлюднення протоколу.
Отже, законодавець визначив процедуру продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах, підготовку до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису), зокрема і порядок реєстрації учасників для участі в земельних торгах шляхом авторизації даних через особистий кабінет, що створюються учасником під час проходження реєстрації в електронній торговій системі через електронний майданчик, за допомогою яких проводиться перевірка його повноважень щодо доступу до особистого кабінету та вчинення будь-яких дій в електронній торговій системі для участі в земельних торгах.
Разом з цим, правові й організаційні засади надання електронних довірчих послуг та електронної ідентифікації визначені Законом України "Про електронні довірчі послуги" від 05 жовтня 2017 року №2155-VIII, із змінами, (надаліЗакон № 2155), згідно зі статтею 1 якого, кваліфікованим електронним підписом є удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа (п. 23); кваліфікованим сертифікатом відкритого ключа є сертифікат відкритого ключа, який видається кваліфікованим надавачем електронних довірчих послуг, засвідчувальним центром або центральним засвідчувальним органом і відповідає вимогам цього Закону (п. 25); удосконаленим електронним підписом є електронний підпис, створений за результатом криптографічного перетворення електронних даних, з якими пов`язаний цей електронний підпис, з використанням засобу удосконаленого електронного підпису та особистого ключа, однозначно пов`язаного з підписувачем, і який дає змогу здійснити електронну ідентифікацію підписувача та виявити порушення цілісності електронних даних, з якими пов`язаний цей електронний підпис (п. 44); засобом кваліфікованого електронного підпису чи печатки є апаратно-програмний або апаратний пристрій чи програмне забезпечення, які реалізують криптографічні алгоритми генерації пар ключів та/або створення кваліфікованого електронного підпису чи печатки, та/або перевірки кваліфікованого електронного підпису чи печатки, та/або зберігання особистого ключа кваліфікованого електронного підпису чи печатки, який відповідає вимогам цього Закону (п. 17).
Пунктом 12 частини другої статті 23 Закону № 2155 встановлено, що кваліфіковані сертифікати відкритих ключів обов`язково повинні містити відомості про те, що особистий ключ зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису чи печатки (для кваліфікованого сертифіката електронного підпису чи печатки), тобто на пристрої для безпечного зберігання ключів кваліфікованого електронного підпису чи печатки.
У статті 5 Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" від 22 травня 2003 року№ 851-IV визначено, що електронний документ- документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов`язкові реквізити документа.
За приписом статті 6 цього Закону для ідентифікації автора електронного документа може використовуватися електронний підпис. Накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа. Відносини, пов`язані з використанням удосконалених та кваліфікованих електронних підписів, регулюються Законом України "Про електронні довірчі послуги».
Оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов`язковими реквізитами, у тому числі з електронним підписом автора або підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронні довірчі послуги" (ст. 7 Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг").
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту щодо забезпечення можливості використання удосконалених електронних підписів і печаток, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів» від 03 березня 2020 року № 193 (надаліПостанова 193) удосконалені електронні підписи чи печатки, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів, що відповідають затвердженим пунктом 2 цієї постанови вимогам, можуть використовуватися користувачами електронних довірчих послуг для здійснення електронної взаємодії, електронної ідентифікації та автентифікації фізичних, юридичних осіб і представників юридичних осіб у разі, коли законодавством передбачено використання виключно кваліфікованих електронних підписів чи печаток (кваліфікованих електронних довірчих послуг) або засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри, крім: використання кваліфікованих електронних підписів чи печаток органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями державної форми власності, державними реєстраторами, нотаріусами та іншими суб`єктами, уповноваженими державою на здійснення функцій державного реєстратора, а також кваліфікованими надавачами електронних довірчих послуг і центральним засвідчувальним органом; застосування виключно засобів кваліфікованого електронного підпису чи печатки, які мають вбудовані апаратно-програмні засоби, що забезпечують захист записаних на них даних від несанкціонованого доступу, від безпосереднього ознайомлення із значенням параметрів особистих ключів та їх копіювання (захищених носіїв особистих ключів); використання кваліфікованих електронних підписів чи печаток на об`єктах критичної інформаційної інфраструктури для здійснення електронної взаємодії, електронної ідентифікації та автентифікації фізичних, юридичних осіб і представників юридичних осіб, якщо використання електронних довірчих послуг для таких цілей пов`язане з високим ризиком для інформаційної безпеки, що визначається власниками відповідних інформаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем; вчинення в електронній формі правочинів, що підлягають нотаріальному посвідченню та/або державній реєстрації у випадках, установлених законом.
Сторони не заперечують того, що позивачем до оператора електронного майданчика було своєчасно подано заяву на участь у електронному аукціоні танеобхіднийперелік документів для участі в земельних торгах, регламентований п. 7 ст. 137 ЗК України, підписані удосконаленим електронним підписом.
Вказані документи були завантажені в особистому кабінеті на сторінці лоту та, незважаючи на їх засвідчення удосконаленим електронним підписом, були прийняті без будь-яких застережень, а позивача ідентифіковано та допущено до електронних торгів.
Разом з цим підпунктом 1 пункту 3 Постанови № 193 визначено, що удосконалені електронні підписи чи печатки, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів, що відповідають затвердженим пунктом 2 Постанови вимогам, можуть використовуватися користувачами електронних довірчих послуг для здійснення електронної ідентифікації, електронної взаємодії, та автентифікації фізичних осіб, юридичних осіб, а також представників юридичних осіб у разі, коли законодавством передбачено використання виключно кваліфікованих електронних підписів чи печаток (кваліфікованих електронних довірчих послуг) або засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри.
Експериментальний проект реалізується до дня набрання чинності змінами до Закону УкраїниПро електронні довірчі послугищодо врегулювання використання удосконалених електронних підписів і печаток, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів, але не пізніше ніж до 5 березня 2022 року.
Земельні торги відбулись 17.12.2021, Постанова № 193 як нормативно-правовий акт протиправною та/або нечинною не визнавалась, чинності повністю або в окремій її частині станом на 17 грудня 2021 року не втрачала, а, отже, на підставі указаної постанови позивач для здійснення його електронної ідентитфікації мав право підписати документи для участі у земельних торгах удосконаленим електронним підписом, зокрема, у разі, коли законодавством передбачалось використання виключно кваліфікованих електронних підписів.
Крім того, суд розглядає підписання Жданюк І.І. заяви на участь у земельних торгах шляхом накладення удосконаленого електронного підпису як технічну (формальну, несуттєву) помилку, пов`язану з оформленням документації для участі у земельних торгах, яка не впливає на зміст поданих ним документів (абзац 2 ч. 19 ст. 137 ЗК України). А підписання заяви про участь у земельних торгах та засвідчення інших документів удосконаленим електронним підписом не може бути підставою для непідписання організатором земельних торгів протоколу торгів, та неукладення договору за результатами проведення земельних торгів з переможцем торгів за відсутності умов, передбачених, передбачених абзацом 1 ч. 19 ст. 137 ЗК України.
Отже, встановлені судом фактичні обставини справи з урахуванням наведених правових норм дають підстави дійти висновку, що дії Богодухівської міської ради Харківської області щодо дискваліфікації ОСОБА_1 як учасника електронного аукціону (торгів)№ LRE001-UA-20211116-00208 щодо продажу права оренди на земельну ділянку комунальної власності, призначеної для будівництва та обслуговування будівель торгівлі,яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,0060 га, кадастровий номер 6320810100:00:001:0650, та формування протоколу про результати земельних торгів № LRE001-UA-20211224-50500 від 25 січня 2022 року з визначенням переможця земельних торгів (суб`єктапереважного права) ФОП ОСОБА_2 не відповідають вимогам закону.
Щодо способузахисту яквизнання договоруукладеним з викладенням його змісту у резолютивній частині судового рішення, суд зазначає про таке.
Відповідно до положень ч.ч. 1,2 ст. 5 ЦПК України, здійснюючи правосуддя,суд захищаєправа,свободи таінтереси фізичнихосіб,права таінтереси юридичнихосіб,державні тасуспільні інтересиу спосіб,визначений закономабо договором. У випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного, невизнаного або оспореного права, свободи чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону.
Ефективний спосіб захисту прав повинен забезпечити поновлення порушеного права, а в разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.
Велика Палата Верховного Суду у Постанові від 22 вересня 2020 року у справі № 910/3009/18 провадження № 12-204гс19 зазначила, що судовий захист повинен бути повним та забезпечувати таким чином мету здійснення правосуддя та принцип процесуальної економії (забезпечити відсутність необхідності звернення до суду для вжиття додаткових засобів захисту).
Відповідно до частини першоїстатті 627 Цивільного кодексу України), сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цьогоКодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості
Відповідно до вимог частини другоїстатті 792 Цивільного кодексу Українивідносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом, зокремаЗемельним кодексом України,Законом України «Про оренду землі».
Згідно зіст. 1 Закону України «Про оренду землі», оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно із частиною першоюстатті 4 Закону України «Про оренду землі»орендодавцями земельних ділянок є громадяни та юридичні особи, у власності яких перебувають земельні ділянки, або уповноважені ними особи. Орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою (частина першастатті 5 названого Закону).
Статтею 13 Закону України «Про оренду землі»визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до
умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до ч. 2 ст. 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановленихчастинами другою,третьоюстатті 134 цього Кодексу.
Отже, договір оренди землі є договором, за яким у сторін виникають обов`язки щодо його виконання: в орендодавця виникає обов`язок передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а в орендаря - обов`язок використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства та сплачувати орендну плату в порядку і розмірі, встановленому договором або законом.
У Постанові Верховного Суду складі Об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 18 вересня 2020 року у справі № 916/1423/18 зазначено, що відповідно до абзацу 11 частини другоїстатті 20 ГК України, одним із способів захисту прав суб`єктів господарювання та споживачів єустановлення, зміна чи припинення господарських правовідносин. Визнання договору укладеним з викладенням його змісту у резолютивній частині судового рішення, як один із способів установлення господарських правовідносин, є належним способом захисту прав суб`єктів господарювання.
Крім того, відповідно до пункту 67 Постанови 26.05.2020 у справі №908/299/18 (провадження №12-136гс19), розглядаючи спір про поновлення договору оренди землі в судовому порядку, Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку: "якщо орендодавець відмовляється чи ухиляється від укладення додаткової угоди до договору оренди землі, обов`язковість укладення якої передбачена частиною восьмоюстатті 33 Закону України "Про оренду землі", тоналежним способом захисту порушеного права є визнання укладеною додаткової угоди з викладенням її змісту".
Враховуючи вищевикладене,суд вважає,що такийспосіб захисту як визнання договору укладеним з викладенням його змісту у резолютивній частині судового рішення є належним та ефективним способом захисту, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст. ст. 12, 13, 81, 89, 141, 258, 259, 264-265, 354,355 ЦПК України, суд,-
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити.
Визнати укладеним між Богодухівською міською радою Харківської області в особі заступника Богодухівського міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Коноза Михайла Володимировича (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) договір оренди земельної ділянки в наступній редакції:
«Договір
оренди земельної ділянки №______
м. Богодухів «____ »_________ 20__р.
Богодухівська міська рада Х арківської області (код ЄДРПОУ 04058640), яка надалі іменується "О рендодавець", в особі заступника Богодухівського міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради - Коноза Михайла Володимировича, діючого на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», розпорядження Богодухівського міського голови від 05.11.2021 року № 178-ОД «Про уповноважену особу», з однієї сторони та___________________________, якій надалі іменується «Орендар», діючого на підставі ________________________________________________________________ з другої сторони, надалі іменуються разом "Сторони", а кожний окремо -"Сторона", за згодою Сторін уклали цей Договір про нижченаведене:
1. Предмет договору
1.1. Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку з кадастровим номером 6320810100:00:001:0650 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі за рахунок земель житлової та громадської забудови комунальної власності Богодухівської територіальної громади, розташованої за адресою: м. Богодухів площа Незалежності Харківської області (код згідно КВЦПЗ 03.07).
1.2. Розташування та межі переданої в оренду земельної ділянки зазначені на плані (схемі) земельної ділянки, який є невід`ємною частиною Договору погоджені та спірних питань не викликають.
2. Об`єкт оренди
2.1. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0060 га, у тому числі землі під соціально-культурними об`єктами - 0,0060 га.
2.2. На земельній ділянці об`єкти нерухомого майна та інші об`єкти інфраструктури відсутні.
2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6320887500:02:001:0807 на дату укладення даного договору становить - 32515,80 грн. (тридцять дві тисячі п`ятсот п`ятнадцять гривень 80 коп.) відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №376/477-21 від 27 жовтня 2021 року.
2.4. Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню.
2.5. Інших особливостей об`єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини немає.
3. Строк дії договору
3.1. Договір оренди земельної ділянки укладено Сторонами строком на 7 (сім) років з дати укладення цього Договору.
3.2. Після закінчення строку договору Орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 60 (шістдесят) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію. До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі Орендар додає проект додаткової угоди.
4. Орендна плата
4.1. Розмір орендної плати за користування земельною ділянкою, визначеною за результатами земельних торгів, складає______________ грн. (_______________ гривні_____копійок) (розмір орендної плати визначено за результатами проведення земельних торгів), що становить_________ % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Орендна плата за перший рік користування земельною ділянкою, визначена за результатами земельних торгів, вноситься Орендарем не пізніше 3 (трьох) банківських днів з дня укладання цього Договору.
4.2. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, величина яких щороку визначається центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Розмір орендної плати щорічно індексується станом на 1 число звітного року згідно з вимогами Податкового кодексу України.
4.3. Орендна плата вноситься Орендарем відповідно до Податкового кодексу України на р/р ИА________________________________ Банк Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код платежу _________________ , код ЄДРПОУ 37874947 протягом терміну дії Договору щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
4.4. Розмір орендної плати переглядається постійно у разі: - зміни умов господарювання, передбачених договором; - зміни граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; - погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; - зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки; - в інших випадках, передбачених законом.
4.5. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, стягується пеня в розмірі подвійної ставки НБУ від суми боргу за кожен день прострочення.
4.6. Орендар не пізніше 3 (трьох) банківських днів з дня укладання цього Договору перераховує на рахунок_______________________ЄДРПОУ _____________________________________, рахунок UА ___________________________________, витрати у сумі ________________________грн., за розробку документації із землеустрою даної земельної ділянки, та підготовку проведення земельних торгів, що пов`язані з передачею земельної ділянки у оренду.
5. Умови використання земельної ділянки
5.1. Земельна ділянка передається в оренду - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.
5.2. Цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.
5.3. Умови збереження стану об`єкта оренди - без зміни цільового призначення. Забороняється самовільна забудова земельної ділянки.
6. Умови і строки передачі земельної ділянки в оренду
6.1. Інші умови передачі земельної ділянки в оренду: - заборона зміни цільового призначення земельної ділянки; - заборона відчуження Орендарем права на оренду земельної ділянки іншим особам без письмового погодження Орендодавця, внесення її до статутного фонду, передання у заставу.
6.2. Передача земельної ділянки Орендарю здійснюється у тижневий строк після державної реєстрації цього Договору за актом її приймання-передачі.
7. Умови повернення земельної ділянки
7.1. Після припинення дії договору Орендар зобов`язаний повернути Орендодавцеві земельну ділянку протягом п`яти робочих днів у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду. Орендодавець у разі погіршення корисних властивостей орендованої земельної ділянки, пов`язаних із зміною її стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами. Якщо сторонами не досягнуто згоди про розмір відшкодування збитків, спір розв`язується у судовому порядку.
7.2. Здійснені Орендарем без згоди Орендодавця витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки, які неможливо відокремити без заподіяння шкоди цій ділянці, не підлягають відшкодуванню.
7.3. Поліпшення стану земельної ділянки, проведені Орендарем за письмовою згодою з Орендодавцем землі, не підлягають відшкодуванню. Умови, обсяги і строки відшкодування Орендарю витрат за проведені ним поліпшення стану земельної ділянки визначаються окремою угодою сторін.
7.4. Орендар має право на відшкодування збитків, заподіяних унаслідок невиконання Орендодавцем зобов`язань, передбачених цим договором. Збитками вважаються: - фактичні втрати, яких Орендар зазнав у зв`язку з невиконанням або неналежним виконанням умов договору Орендодавцем, а також витрати, які Орендар здійснив або повинен здійснити для відновлення свого порушеного права; - доходи, які Орендар міг би реально отримати в разі належного виконання Орендодавцем умов договору.
7.5. Розмір фактичних витрат Орендаря визначається на підставі документально підтверджених даних.
8. Обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки
8.1. На орендовану земельну ділянку встановлені наступні обмеження (обтяження) на використання:
- земельна ділянка може використовуватись для ремонту лінійних інженерних споруд (лінії електропередач, лінії електрозв`язку, інженерних мереж).
9. Права та обов`язки сторін
9.1. Права Орендодавця:
9.1.1. В односторонньому порядку вносити зміни до даного договору при зміні розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, ставок земельного податку та ставок орендної плати відповідно до змін чинного законодавства.
9.1.2.Богодухівська міська рада має право вимагати від Орендаря:
а) використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди;
б) дотримання екологічної безпеки землекористування, та збереження родючості ґрунтів, додержання державних стандартів, норм і правил, у тому числі місцевих правил забудови населених пунктів;
в) дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються;
г) своєчасного внесення орендної плати.
9.2. Обов`язки Орендодавця:
Богодухівська міська рада зобов`язана:
а) передати земельну ділянку у стані, що відповідає умовам цього договору;
б) при передачі земельної ділянки в оренду забезпечувати відповідно до закону реалізацію прав третіх осіб щодо орендної земельної ділянки;
в) не вчиняти дій, які б перешкоджали Орендарю користуватися орендованою земельною ділянкою;
г) відшкодувати Орендарю капітальні витрати, пов`язані з поліпшенням стану об`єкта оренди, яке передавалося Орендарем за згодою Орендодавця;
д) попередити О рендаря про особливі властивості та недоліки земельної ділянки, які в процесі її використання можуть спричинити екологічно небезпечні наслідки для довкілля або призвести до погіршення стану самого об`єкта оренди.
9.3. Права Орендаря. Орендар має право:
а) самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди;
б) після державної реєстрації цього договору протягом тижня приступити до використання земельної ділянки;
в) вимагати від Орендодавця усунення причин, які будь-яким чином перешкоджають здійсненню його прав відповідно до договору;
г) здавати орендовану земельну ділянку в суборенду за письмовою згодою Орендодавця;
д) на переважне право перед іншими особами щодо отримання орендованої земельної ділянки придбання у власність у випадках передбачених Земельним кодексом України;
е) одержувати достовірну інформацію від Орендодавця про наявність прав третіх осіб на отриману в оренду земельну ділянку.
є) отримувати продукцію і доходи.
9.4. Обов`язки Орендаря:
Орендар зобов`язаний:
а) приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором зареєстрованим в установленому законом порядку;
б) використовувати земельну ділянку тільки за цільовим призначенням;
в) виконувати встановлені щодо об`єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди земельної ділянки;
г) вносити орендну плату у формі та строки, передбачені цим договором; д) додержуватись режиму використання земельної ділянки таким чином, щоб це не завдавало шкоди іншим землекористувачам, стану навколишнього середовища і не призвело до зниження якості землі;
е) додержуватись правил благоустрою території Богодухівської територіальної громади, утримувати земельну ділянку у належному санітарному стані, постійно проводити роботи з прибирання та благоустрою наданої і прилеглої територій;
є) після розірвання з будь-яких підстав цього договору повернути Орендодавцю не пізніше 30 днів земельну ділянку у стані, не гіршому, ніж вона перебувала при її отриманні в оренду;
ж) у п`ятиденний строк після державної реєстрації договору оренди земельної ділянки надати копію договору відповідному органу державної податкової служби;
з) проводити щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земельної ділянки ( в т.ч. річної орендної плати) відповідно до Податкового кодексу України;
и) у разі зміни своїх банківських реквізитів, юридичної адреси, назви, організаційноправової форми тощо, у 10-денний строк з моменту настання таких змін повинен письмово повідомити про це Орендодавця;
і) у разі неповернення земельної ділянки в зазначений термін здійснити плату за фактичне користування земельною ділянкою. Плата за землю у цьому випадку вноситься у розмірах, визначених цим договором;
й) у разі поновлення договору оренди здійснювати відшкодування втрат від недоотримання Богодухівською міською радою коштів за використання земель на період закінчення дії даного договору та державної реєстрації поновленого договору;
к) у разі зміни цільового використання земельної ділянки, з моменту її здійснення до набрання чинності новоукладеного договору проплачувати орендну плату в розмірі згідно ставок орендної плати нового використання.
10. Ризик випадкового знищення або пошкодження об`єкта оренди чи його частини
10.1. Ризик випадкового знищення або пошкодження об`єкта оренди чи його частини несе Орендар.
11. Страхування об`єкту оренди
11.1. Згідно цього договору об`єкт оренди цідлягає страхування на весь період дії цього договору на письмову вимогу Орендодавця.
11.2. Страхування об`єкту оренди здійснює Орендар.
11.3. Сторони домовилися про те, що у разі невиконання свого обов`язку стороною, яка повинна згідно з цим договором застрахувати об`єкт оренди, друга сторона може застрахувати його і вимагати відшкодування витрат на страхування.
12. Зміна умов договору і припинення його дії
12.1. Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
12.2. Дія договору припиняється у разі:
- закінчення строку, на який його було укладено;
- придбання Орендарем земельної ділянки у власність;
- смерті фізичної особи - Орендаря та письмової відмови його спадкоємців від подальшого використання орендованої земельної ділянки;
- викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом;
- засудження Орендаря до позбавлення волі або обмеження його дієздатності за рішенням суду та письмової відмови членів його сім`ї від подальшого використання орендованої земельної ділянки;
- ліквідації юридичної особи-орендаря.
Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.
12.3. Дія договору припиняється шляхом його розірвання за:
- взаємною згодою сторін;
- рішенням суду на вимогу однієї із сторін у наслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.
12.4. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку допускається.
Умовами розірвання договору в односторонньому порядку є:
- несплата розміру орендної плати протягом півроку;
- використання земельної ділянки не за цільовим призначенням;
- передача в суборенду земельної ділянки без письмової згоди Орендодавця.
12.5. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи - Орендодавця або Орендаря є підставою для зміни умов або розірвання договору.
12.6. Право на орендовану земельну ділянку у разі смерті фізичної особи - Орендаря, засудження або обмеження її дієздатності за рішенням суду, переходить до спадкоємців або інших осіб, які використовують цю земельну ділянку разом з Орендарем.
12.7. Уразі розірвання договору оренди з ініціативи Орендаря, він зобов`язаний сплатити орендну плату на землях сільськогосподарського призначення - за шість місяців, а на несільськогосподарських - за рік, якщо протягом зазначеного періоду ніхто не запропонував орендувати цю ж ділянку на тих самих умовах.
13. Відповідальність сторін за невиконання або неналежне виконання договору
13.1. За невиконання або неналежне виконання умов договору оренди земельної ділянки сторони несуть відповідальність відповідно до закону та цього договору.
13.2. Сторона, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності, якщо вона доведе, що це порушення сталося не з її вини.
14. Прикінцеві положення
14.1. Цей договір набирає чинності з моменту його підписання та державної реєстрації.
14.2. Цей договір укладено у трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в Орендодавця, другий - в Орендаря, третій - в органі, який провів його державну реєстрацію.
14.3. Невід`ємними частинами договору є:
- план або схема земельної ділянки;
- кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів;
- акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);
- акт приймання-передачі об`єкта оренди;
- документація із землеустрою; - витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку;
- витяг з рішення Богодухівської міської ради про передачу в оренду земельної ділянки для городництва;
- витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки;
- розрахунок розміру орендної плати.
14. Реквізити та підписи сторін
Орендодавець: Орендар:
Богодухівська міська рада
Харківської області
код ЄДРПОУ 04058640
62103, Харківська обл., м. Богодухів,
пл. Соборності, буд. 2.
Р/Р ________________
Банк Казначейство України (ЕАП), МФО
899998, код платежу___________,
код ЄДРПОУ 37874947
тел .(05758)3-20-02
Заступник
міського голови
______________М.В. Коноз ______________»
Рішення може бути оскаржене шляхом подачі апеляційної скарги до Харківського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , проживає за адресою: АДРЕСА_2 , РНОКПП: НОМЕР_1 .
Відповідач Богодухівська міська рада Харківської області, адреса місцезнаходження: Харківська область, м. Богодухів, пл. Соборності, 2.
Третя особа ФОП ОСОБА_2 , РНОКПП: НОМЕР_2 .
Повне рішення складено 12.05.2023.
Суддя