open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 березня 2023 року Черкаси справа №925/1227/22

Господарський суд Черкаської області у складі судді Кучеренко О.І. із секретарем судового засідання Міняйло А.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай»»

до Тальнівської міської ради Звенигородського району Черкаської області

та фізичної особи-підприємця Назаренка Олега Вікторовича,

про скасування рішення, визнання недійсним договору та скасування державної реєстрації,

представники сторін у судове засідання не з`явилися,,

Товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай» звернулось у Господарський суд Черкаської області із позовом до Тальнівської міської ради Звенигородського району Черкаської області та фізичної особи-підприємця Назаренка Олега Вікторовича, у якому просить суд: визнати протиправним та скасувати підпункт 8.2 пункту 8 рішення Тальнівської міської ради Звенигородського району Черкаської області від 31.08.2022 №29/8-17.3 «Про передачу (припинення) у користування (оренду) земельних ділянок комунальної власності»; визнати протиправним та скасувати підпункт 5.4 пункту 5 рішення Тальнівської міської ради Звенигородського району Черкаської області від 31.08.2022 №29/8-17.3 «Про передачу (припинення) у користування (оренду) земельних ділянок комунальної власності»; визнати недійсним договір оренди землі, який укладений між Тальнівською міською радою Звенигородського району Черкаської області та фізичною особою-підприємцем Назаренком Олегом Вікторовичем; зобов`язати Звенигородську районну військову адміністрацію Черкаської області скасувати державну реєстрацію договору оренди землі укладеного між Тальнівською міською радою Звенигородського району Черкаської області та фізичною особою-підприємцем Назаренком Олегом Вікторовичем; зобов`язати Тальнівську міську раду Звенигородського району Черкаської області повторно розглянути клопотання про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай» в оренду в строк до одного року земельних ділянок комунальної власності загальною площею 37,5970 га.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 25.07.2022 позивач звернувся до Тальнівської міської ради Звенигородського району Черкаської області із клопотанням про надання в оренду земельних ділянок, яке було підписано уповноваженою особою регіональним директором ВП «Рижанівка» - Василем Глушенком. Це клопотання було прийнято без зауважень та передано на розгляд Тальнівській міській раді Звенигородського району Черкаської області, що свідчить про те, що заявником було подано вхідний пакет документів у повному обсязі, необхідному для надання адміністративної послуги. Проте, Тальнівська міська рада Звенигородського району Черкаської області питання передання позивачу земельних ділянок фактично не розглядала, так як відмовили у його розгляді з підстав відсутності підтвердження повноважень підписанта, що на думку позивача є формальною підставою. Жодних посилань на порушення позивачем діючого законодавства не було наведено, а тому невідомо, які саме норми права були порушені позивачем при поданні клопотання. Оскаржуване рішення Тальнівської міської ради Звенигородського району Черкаської області не містить посилання на жодну норму закону, зокрема, на підстави, які передбачені статтею 123 Земельного кодексу України. За доводами позивача, підстави якими керувалася Тальнівська міська рада Звенигородського району Черкаської області при прийнятті оскаржуваного рішення не можуть вважатися правомірними, оскільки при подачі клопотання про надання земельних ділянок в оренду, відповідальною особою Центру надання адміністративних послуг було перевірено клопотання на предмет повноважень підписанта, що свідчить про долучення до клопотання необхідної довіреності представника позивача. Під час передачі спірних земельних ділянок в оренду фізичній особі-підприємцю Назаренку О.В., Тальнівська міська рада Звенигородського району Черкаської області не досліджувала питання наявності у вказаної особи відповідних КВЕДів для зайняття економічною діяльністю, яка передбачає обробіток земель та вирощення сільськогосподарських культур, які на момент винесення оскаржуваного рішення у фізичної особи-підприємця Назаренка О.В. були відсутні. В результаті чого земельні ділянки були передані підприємцю, який не здійснює діяльність такого виду. За таких обставин, позивач вважає, що оскаржуване рішення Тальнівської міської ради Звенигородського району Черкаської області у частині відмови позивачу в наданні в оренду земельних ділянок та в частині надання фізичній особі-підприємцю Назаренку О.В. вказаних земельних ділянок в оренду не ґрунтується на законі, є протиправним та таким, що підлягає до скасування у зв`язку із чим порушені права позивача підлягають захисту шляхом зобов`язання Тальнівської міської ради Звенигородського району Черкаської області вчинити дії щодо повторного розгляду порушеного у клопотанні позивача питання відповідно до вимог чинного законодавства.

22.12.2022 від Тальнівської міської ради Звенигородського району Черкаської області до суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач вказує, що рішенням сесії Тальнівської міської ради Звенигородського району Черкаської області від 31.08.2022 №29/8-17.3 позивачу було відмовлено у передачі в оренду земельних ділянок, загальною площею 37,5970 га, оскільки до клопотання не було долучено документа, що підтверджує повноваження підписанта. Клопотання було підписано Василем Глущенком, проте за офіційними даним з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, в переліку осіб позивача, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори від імені юридичної особи, Василь Глущенко не значився. Крім того, відсутність у фізичної особи-підприємця Назаренка О.В. на момент розгляду міської ради його заяви про передання в оренду земель у видах діяльності (КВЕД) такого виду діяльності як 01.11 (вирощування зернових культур) не є підставою для відмови в укладенні договору оренду землі. Вищевказане свідчить про правомірність прийняття міською радою рішення про передачу фізичні особі-підприємцю спірних земельних ділянок. Щодо зобов`язання повторно розглянути клопотання позивача, то Тальнівська міська рада зазначила, що з 09.06.2022 Державний земельний кадастр відновив своє функціонування, пункт 27 Перехідних положень Земельного кодексу України, яким було встановлено заборону на проведення земельних торгів щодо прав оренди, емфітевзису, суперфіцію щодо земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності було виключено. З 19.11.2022 скасована передаче земель комунальної власності терміном до одного року і відновилась процедура проведення земельних торгів для набуття права оренди землі. Крім того, рішенням відповідача №35/8-17.3 від 16.12.2022 було припинено дію договору оренди з Назаренком О.В. на спірні земельні ділянки та визнано таким, що втратило чинність рішення «Про передачу (припинення) у користування (оренду) земельних ділянок комунальної власності» від 31.08.2022 №29/8-17.3. Отже, вимога позивача про зобов`язання повторно розглянути його клопотання є безпідставною та такою, що суперечить підпункту 2 пункту 27 Перехідних положень Земельного кодексу України.

26.12.2022 від фізичної особи-підприємця Назаренка О.В. до суду надійшов відзив на позов, у якому останній просив суд закрити провадження у справі у зв`язку із відсутністю предмету спору. Відзив мотивований тим, що рішенням сесії Тальнівської міської ради від 16.12.2022 №35/8-17.3 припинено дію договору оренди землі від 31.08.2022 за згодою сторін та визнано таким, що втратив чинність пункт 5.4 рішення «Про передачу (припинення) у користування (оренду) земельних ділянок комунальної власності» від 31.08.2022 №29/8-17.3. Враховуючи викладене, фізична особа-підприємець Назаренко О.В. просить суд закрити провадження у справі на підставі пункту 2 статті 231 Господарського процесуального кодексу України.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 22.11.2022 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення вказаних недоліків, а саме протягом десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху надати суду докази доплати судового збору до Державного бюджету України у сумі 4962,00 грн та вказати вірний РНОКПП фізичної особи-підприємця Назаренка Олега Вікторовича ( АДРЕСА_1 )

28.11.2022 позивач направив до суду уточнену позовну заяву про визнання протиправним та скасування рішення міської ради, про визнання недійсним договору оренди землі та зобов`язання вчинити дії, надавши суду докази сплати до Державного бюджету України судового збору у сумі 4962,00 грн та РНОКПП другого відповідача.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 02.12.2022 відкрито провадження у справі, справу ухвалено розглядати за правилами загального позовного провадження. Встановлено відповідачам строк 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання суду відзиву на позовну заяву та усіх письмових та електронних доказів, що підтверджують заперечення проти позову. Підготовче засідання у справі призначено об 11:00 17.01.2023.

Судове засідання призначене на 11 год 00 хв 17.01.2023 не відбулося, у зв`язку із відсутністю електроенергії у приміщенні Господарського суду Черкаської області, підготовче засідання у справі призначено на 15 год 30 хв 07.02.2023.

Протокольною ухвалою від 07.02.2023 суд ухвалив продовжити строк проведення підготовчого засідання на 30 днів та відклав підготовче засідання у справі до 11 год 00 хв 21.02.2023.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 14.02.2022 підготовче засідання у справі призначено на 11 год 15 хв 01.03.2023 у зв`язку із проходженням суддею Кучеренко О.І. протягом 20-24 лютого 2023 року навчання у Національній школі суддів України.

01.03.2023 від позивача до суду надійшла заява про уточнення позовних вимог, у якій позивач у зв`язку із тим, що на даний час окремі позовні вимоги втратили свою актуальність, просив суд прийняти уточненні позовні вимоги до розгляду та розглядати справи у межах наступних вимог: визнати протиправним та скасувати підпункт 8.2 пункту 8 рішення Тальнівської міської ради Звенигородського району Черкаської області від 31.08.2022 №29/8-17.3 «Про передачу (припинення) у користування (оренду) земельних ділянок комунальної власності» та зобов`язати Тальнівську міську раду Звенигородського району Черкаської області повторно розглянути клопотання про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай» в оренду в строк до одного року земельних ділянок комунальної власності загальною площею 37,5970 га. У своїй заяві позивач також просив суд повернути йому частину сплаченого судового збору у сумі 7443,00 грн.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 01.03.2023 суд прийняв до розгляду заяву позивача про зменшення позовних вимог; закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті об 12 год 00 хв 29.03.2023 та повернув Товариству з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай» з Державного бюджету України судовий збір у сумі 7443,00 грн.

Представник позивача в судове засідання 29.03.2023 не з`явився, надавши суду заяву про розгляд справи без участі позивача (його представника), у зв`язку із зайнятістю представника позивача в іншому судовому засіданні. Позовні вимоги підтримав у редакції заяви від 01.03.2023 та просив суд їх задовольнити.

Представники відповідачів в судове засідання 29.03.2023 не з`явились, надавши суду заяви про розгляд справи без участі їх представників.

Неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті (частина 1 статті 202 Господарського процесуального кодексу України).

Розглянувши матеріали справи та дослідивши наявні у справи докази, суд

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Тальнівської міської ради Звенигородського району Черкаської області «Про Перелік адміністративних послуг, які надаються через відділ Центр надання адміністративних послуг апарату виконавчого комітету Тальнівської міської ради» від 27.01.2022 № 22/8-21 (далі - рішення міської ради від 27.01.2022 №22/8-21) затверджено Перелік адміністративних послуг, які надаються через відділ Центр надання адміністративних послуг апарату виконавчого комітету Тальнівської міської ради згідно з додатком 1 та Перелік адміністративних послуг, які надаються через віддалені робочі місця відділу Центр надання адміністративних послуг апарату виконавчого комітету Тальнівської міської ради згідно з додатком 2.

У пунктах 38 розділу 02 «Місцеві послуги» у додатках 1, 2 до рішення міської ради від 27.01.2022 №22/8-21 зазначено про надання адміністративної послуги - «Видача рішення про передачу у власність, надання у постійне користування та оренду земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності» (код послуги 00173) та міститься посилання на законодавчі акти України, якими передбачено надання цієї послуги (Земельний кодекс України, Закон України «Про державний земельний кадастр», Закон України «Про землеустрій»).

Цим же рішенням міської ради від 27.01.2022 №22/8-21 делеговано повноваження щодо розробки й затвердження інформаційних та технологічних карток адміністративних послуг, що надаються структурними підрозділами апарату Тальнівської міської ради та її виконавчого комітету та виконавчими органами ради згідно з Переліком послуг, які надаються через відділ Центр надання адміністративних послуг апарату виконавчого комітету Тальнівської міської ради.

Рішенням Тальнівської міської ради від 18.05.2022 №26/8-11 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.01.2022 №22/8-21 «Про Перелік адміністративних послуг, які надаються через відділ Центр надання адміністративних послуг апарату виконавчого комітету Тальнівської міської ради» зі змінами» внесено зміни до рішення міської ради від 27.01.2022 №22/8-21 «Про Перелік адміністративних послуг, які надаються через відділ Центр надання адміністративних послуг апарату виконавчого комітету Тальнівської міської ради» зі змінами», а саме додатки 1, 2 рішення міської ради від 27.01.2022 №22/8-21 викладено в новій редакції згідно з додатками 1, 2.

У пункті 40 розділу 02 «Місцеві послуги» додатку 1 до рішення міської ради від 27.01.2022 №22/8-21 (в редакції рішення міської ради від 18.05.2022 №56/8-11) та додатку 2 до рішення міської ради від 27.01.2022 №22/8-21 (в редакції рішення міської ради від 18.05.2022 №26/8-11) зазначено про надання адміністративної послуги - «Видача рішення про передачу у власність, надання у постійне користування та оренду земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності» (код послуги 00173) та міститься посилання на законодавчі акти України, якими передбачено надання цієї послуги (Земельний кодекс України, Закон України «Про державний земельний кадастр», Закон України «Про землеустрій»).

Разом з тим, Тальнівською міською радою не були розроблені та не затверджені інформаційні та технологічної картки адміністративної послуги «Видача рішення про передачу у власність, надання у постійне користування та оренду земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності (код 00173), яка надається структурними підрозділами апарату Тальнівської міської ради та її виконавчого комітету та виконавчими органами ради згідно з Переліком послуг через відділ Центру надання адміністративних послуг апарату виконавчого комітету Тальнівської міської ради на виконання рішення міської ради від 27.01.2022 №22/8-21 (в редакції рішення міської ради від 18.05.2022 № 26/8-11). У таких картках надавачем адміністративних послуг визначаються: перелік документів, необхідних для отримання адміністративної послуги та вимоги до них; порядок та спосіб подання документів необхідних для отримання адміністративної послуги; перелік підстав для відмови у наданні адміністративної послуги; результат надання адміністративної послуги; механізм оскарження результату надання адміністративної послуги; етапи опрацювання заяви (клопотання) про надання адміністративної послуги (перевірка повноти пакету документів, прийом та реєстрація заяви (клопотання), повідомлення замовника про орієнтовний термін виконання надання послуги; передача пакету документів виконавцю для опрацювання та виконання; перевірка пакету документів та підготовка (в разі потреби) запитів на організації, установи щодо отримання додаткової інформації для підготовки проекту рішення; підготовка проекту рішення; перевірка проекту рішення; розгляд питання на постійній депутатській комісії з питань агропромислового комплексу, земельних відносин, будівництва, перспективного розвитку та охорони навколишнього середовища, екології; підготовка проекту рішення згідно висновку постійної депутатської комісії з питань агропромислового комплексу, земельних відносин, будівництва, перспективного розвитку та охорони навколишнього середовища, екології міської ради; оприлюднення проекту рішення на сайті міської ради; винесення на розгляд сесії міської ради проекту рішення; прийняття рішення; передача рішення міської ради адміністратору/спеціалісту відділу Центру надання адміністративних послуг; запис у бланку проходження документа про факт здійснення адміністративної послуги, видача замовнику рішення; результат послуги; загальна кількість днів надання послуги та загальна кількість днів (передбачена законодавством) тощо.

25.07.2022 Товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай» звернулось до Центру адміністративних послуг виконавчого комітету Тальнівської міської ради із клопотанням №248 від 19.07.2022, у якому просило Тальнівську міську раду відповідно до Закону України «Про оренду землі» з урахуванням Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану», а саме до частини 2 пункту 27 Перехідних положень Земельного кодексу України передати заявнику в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в строк до одного року земельні ділянки площею 37,5970 га з кадастровими номерами: 7124081400:01:001:1248, площею 0,8920 га; 7124081400:01:001:1250, площею 4,2200 га; 7124081400:01:001:0947, площею 16,7002 га; 7124081400:01:001:0948, площею 4,5539 га; 7124081400:01:001:1253, площею 3,9298 га; 7124081400:01:001:0943, площею 5,4620 га та 7124081400:01:001:1257, площею 1,8391 га.

Клопотання №248 від 19.07.2022 підписано регіональним директором ВП Рижанівка Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай» Василем Глушенком.

10.08.2022 фізична особа-підприємець Назаренко Олег Вікторович звернувся до Центру адміністративних послуг виконавчого комітету Тальнівської міської ради із клопотанням про передачу в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в строк до одного року цих самих земельних ділянок площею 37,5970 га.

У висновку, який складений начальником відділу земельних ресурсів Солошенком М. та завідувачем юридичним сектором Володіним В. та яке адресоване постійній комісії з питань агропромислового комплексу, земельних відносин, будівництва, перспективного розвитку та охорони навколишнього природного середовища щодо розгляду клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай» №248 від 19.07.2022 зазначено, що 25.07.2022 до Тальнівської міської ради надійшло клопотання про передання у користування земельних ділянок, яке підписане регіональним директором ВП Рижанівка ВП «НВФ «Урожай» Глушенком В. За офіційними даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань у переліку осіб Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай», які обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, уповноважених представляти юридичну особу у правовідносинах з третіми особами, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори від імені юридичної особи, Василь Глушенко не значиться, тому у задоволенні клопотання слід відмовити.

31.08.2022 відбулось засідання 29 сесії 8 скликання Тальнівської міської ради Звенигородського району Черкаської області, на якій було прийнято рішення №29/8-17.3 «Про передачу (припинення) у користування (оренду) земельних ділянок комунальної власності» (далі рішення №29/8-17.3 від 31.08.2022).

Відповідно до пункту 5.4 рішення №29/8-17.3 від 31.08.2022 фізичній особі-підприємцю Назаренку О.В. передано у користування на умовах оренди терміном на 11 місяців 28 днів з 31.08.2022 земельні ділянки комунальної власності площею 37,5970 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земель комунальної власності Тальнівської міської ради, які відносяться до категорії земель землі сільськогосподарського призначення, вид угідь рілля, за адресою: Черкаська область, Звенигородський район, за межами населеного пункту с.Онопріївка (Тальнівська міська територіальна громада). Встановлено орендну плату у розмірі 8%, що визначається від середньої нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Черкаській область.

Згідно з пунктом 8.2 рішення №29/8-17.3 від 31.08.2022 Товариству з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай» відмовлено у передачі в користування на умовах оренди в строк до одного року земельних ділянок загальною площею 37,5970 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва у зв`язку з тим, що останнім не надано доказів в підтвердження повноважень на підписання клопотання від імені Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай».

31.08.2022 між Тальнівською міською радою, як орендодавцем, та фізичною особою-підприємцем Назаренком О.В., як орендарем, було укладено договір оренди земельних ділянок з кадастровими номерами: 7124081400:01:001:1248, 7124081400:01:001:1250, 7124081400:01:001:0947, 7124081400:01:001:0948, 7124081400:01:001:1253, 7124081400:01:001:0943, 7124081400:01:001:1257.

Звенигородська районна військова адміністрація Черкаської області відмовила у реєстрації договору оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності від 31.08.2022, який укладений між Тальнівською міською радою та фізичною особою-підприємцем Назаренком О.В. у Книзі реєстрації землеволодінь і землекористувань Звенигородської районної військової адміністрації. У своєму листі №01-21/2657 від 06.09.2022 зазначила, що відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки, в умовах воєнного стану», стороною договору оренди земельної ділянки повинен бути громадянин України фізична особа-підприємець з відповідним кодом економічної діяльності 01.11 (вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур). Водночас, у виписці з Єдиного державного реєстру фізичних осіб-підприємців, на момент розгляду заяви ОСОБА_1 на сесії Тальнівської міської ради 31.08.2022 та укладення договору оренди, вид діяльності Назаренка О.В. зазначений як 10.41 (виробництво олії) (Т.2 а.с.136-137).

02.12.2022 фізична особа-підприємець Назаренко О.В. звернувся до Тальнівської міської ради із клопотанням про розірвання договору оренди земельної ділянки від 31.08.2022 за згодою сторін, у якому також просив Тальнівську міську раду визнати таким, що втратив чинність підпункт 5.4 пункту 5 рішення сесії Тальнівської міської ради від 31.08.2022 №29/8-17.3.

Рішенням Тальнівської міської ради №35/8-17.3 від 16.12.2022 «Про передачу (припинення) у користування (оренду) земельних ділянок комунальної власності» з 01.09.2022 припинено дію договору оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності в умовах воєнного стану від 31.08.2022, у зв`язку з відмовою Звенигородської районної військової адміністрації в реєстрації в умовах воєнного стану у Книзі реєстрації землеволодінь і землекористувань (підстава: лист Звенигородської районної військової адміністрації від 06.09.2022 №01-21/2657 та заява ОСОБА_1 від 02.12.2022 №1319) (пункт 3.1 рішення Тальнівської міської ради №35/8-17.3 від 16.12.2022).

Відповідно до пункту 4.1 рішення Тальнівської міської ради №35/8-17.3 від 16.12.2022 визнано таким, що втратив чинність пункт 5.4 рішення «Про передачу (припинення) у користування (оренду) земельних ділянок комунальної власності» від 31.08.2022 №29/8-17.3.

Відповідно до частини 2 статті 4 Господарського процесуального кодексу України юридичні особи та фізичні особи-підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання порушенням.

Згідно з частиною 1 статті 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а у частині 1 статті 16 цього Кодексу визначено, що кожна особа має право звернутись до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1 статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно зі статтею 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування урегульовано правовими нормами Закону України «Про місцеве самоврядування». Так, відповідно до статті 1 цього Закону виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами. Система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; старосту (стаття 5 Закону). Виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення (частина 6 статті 59 Закону).

Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання (стаття 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Відповідно до частини 1 статті 59 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до частини 1 статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема: розпорядження землями територіальних громад та надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Пунктом 34 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що виключно на пленарних засіданнях міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (частина 1 статті 122 Земельного кодексу України).

У статті 124 Земельного Кодексу України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Обов`язковість продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або передачі їх у користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) визначено у статті 134 Земельного Кодексу, відповідно до частини 1 якої земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» було внесено зміни, зокрема, до Земельного Кодексу України. Розділ X «Перехідні положення» Земельного кодексу України доповнено пунктом 27, у якому зазначено, що під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей:

Підпункт 2 пункту 27 встановлює, що передача в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на строк до одного року земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності (крім тих, що перебувають у постійному користуванні осіб, які не належать до державних, комунальних підприємств, установ, організацій), а також земельних ділянок, що залишилися у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, нерозподілених та невитребуваних земельних ділянок і земельних часток (паїв) здійснюється на таких умовах:

а) розмір орендної плати не може перевищувати 8 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що визначається від середньої нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області;

б) орендар земельної ділянки не має права на: компенсацію власних витрат на поліпшення земельної ділянки; поновлення договору оренди землі, укладення договору оренди землі на новий строк з використанням переважного права орендаря; передачу земельної ділянки в суборенду; встановлення земельного сервітуту; зміну угідь земельної ділянки; будівництво на земельній ділянці об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд); закладення на земельній ділянці багаторічних насаджень; переважне право на купівлю орендованої земельної ділянки у разі її продажу; відчуження, передачу в заставу (іпотеку) права користування земельною ділянкою; поділ земельної ділянки, об`єднання її з іншою земельною ділянкою; використання для власних потреб наявних на земельній ділянці загальнопоширених корисних копалин, торфу, лісу, водних об`єктів, а також інших корисних властивостей землі; зміну цільового призначення земельної ділянки;

в) договір оренди земельної ділянки укладається лише в електронній формі, та засвідчується кваліфікованими електронними підписами орендаря і орендодавця;

г) передача в оренду земельної ділянки здійснюється без проведення земельних торгів;

ґ) формування земельної ділянки з метою передачі її в оренду здійснюється без внесення відомостей про таку земельну ділянку до Державного земельного кадастру (державної реєстрації) та присвоєння їй кадастрового номера, на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, яка розробляється за рішенням органу, уповноваженого передавати земельну ділянку в оренду, та затверджується таким органом. Така технічна документація включає лише: пояснювальну записку; матеріали топографо-геодезичних вишукувань; відомості про обчислення площі земельної ділянки; кадастровий план земельної ділянки; перелік обмежень у використанні земельної ділянки; відомості про встановлені межові знаки.

Закон України «Про адміністративні послуги» визначає правові засади реалізації прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері надання адміністративних послуг.

Згідно зі статтею 1 Закону України «Про адміністративні послуги», адміністративна послуга - результат здійснення владних повноважень суб`єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або здійснення обов`язків такої особи відповідно до закону.

Суб`єкт звернення - фізична особа, юридична особа, яка звертається за отриманням адміністративних послуг.

Суб`єкт надання адміністративної послуги - орган виконавчої влади, інший державний орган, орган влади Автономної Республіки Крим, орган місцевого самоврядування, їх посадові особи, державний реєстратор, суб`єкт державної реєстрації, уповноважені відповідно до закону надавати адміністративні послуги.

Виключно законами, які регулюють суспільні відносини щодо надання адміністративних послуг, встановлюються найменування адміністративної послуги та підстави для її одержання; суб`єкт надання адміністративної послуги та його повноваження щодо надання адміністративної послуги; перелік та вимоги до документів, необхідних для отримання адміністративної послуги; платність або безоплатність надання адміністративної послуги; граничний строк надання адміністративної послуги; перелік підстав для відмови у наданні адміністративної послуги. Адміністративні послуги визначаються виключно законом (стаття 5 Закону України «Про адміністративні послуги»).

Статтею 9 вказаного Закону встановлений порядок надання адміністративних послуг, згідно з яким адміністративні послуги надаються суб`єктами надання адміністративних послуг безпосередньо або через центри надання адміністративних послуг.

Заява на отримання адміністративної послуги подається в письмовій, усній чи електронній формі.

Письмова заява може бути подана суб`єкту надання адміністративної послуги особисто суб`єктом звернення або його представником (законним представником), надіслана поштою, а в разі надання адміністративних послуг в електронній формі - з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, у тому числі через інтегровані з ним інформаційні системи державних органів та органів місцевого самоврядування.

Перелік та вимоги до документів, необхідних для отримання адміністративної послуги, визначаються законом. Забороняється вимагати від суб`єкта звернення документи або інформацію для надання адміністративної послуги, не передбачені законом.

Суб`єкт надання адміністративної послуги не може вимагати від суб`єкта звернення документи або інформацію, що перебувають у володінні суб`єкта надання адміністративних послуг або у володінні державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ або організацій, що належать до сфери їх управління. Для отримання адміністративної послуги суб`єкт звернення у випадках, передбачених законом, подає документи (якщо відомості що містяться в них, не внесені до відповідних інформаційних баз в обсязі, достатньому для надання адміністративної послуги), зокрема документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, у тому числі військовослужбовців.

Постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 №588 (зі змінами) затверджений Примірний регламент центру надання адміністративних послуг, який визначає Порядок організації роботи центру надання адміністративних послуг, його територіальних підрозділів, віддалених (у тому числі пересувних) робочих місць адміністраторів, порядок дій адміністраторів центру та їх взаємодії із суб`єктами надання адміністративних послуг (зокрема щодо внесення змін до затверджених інформаційних та технологічних карток адміністративних послуг (у тому числі для документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності), порядок прийняття заяви та інших документів у центрі, опрацювання справи (вхідного пакета документів), передачу вихідного пакета документів суб`єктові звернення тощо).

У пункті 29 Примірного регламенту передбачено, що суб`єкт звернення має право подати вхідний пакет документів у центрі (його територіальному підрозділі, віддаленому (у тому числі пересувному) робочому місці адміністратора (в разі їх утворення) особисто, через представника (законного представника), надіслати його поштою (рекомендованим листом з описом вкладення) або у випадках, передбачених законом, за допомогою засобів телекомунікаційного зв`язку.

Судом встановлено, що рішенням Тальнівської міської ради затверджено Перелік адміністративних послуг, які надаються через відділ Центр надання адміністративних послуг апарату виконавчого комітету Тальнівської міської ради згідно з додатком 1 та Перелік адміністративних послуг, які надаються через віддалені робочі місця відділу Центр надання адміністративних послуг апарату виконавчого комітету Тальнівської міської ради згідно з додатком 2, серед яких вказано надання адміністративної послуги - «Видача рішення про передачу у власність, надання у постійне користування та оренду земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності» (код послуги 00173). Водночас, на виконання цього рішення уповноваженими органами не були розроблені технологічні та інформаційні картки, у яких визначається порядок подання та розгляду документів необхідних для отримання цієї адміністративної послуги.

25.07.2022 Товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай» звернулось до Центру адміністративних послуг виконавчого комітету Тальнівської міської ради із клопотанням, у якому просило з урахуванням частини 2 пункту 27 Перехідних положень Земельного кодексу України передати заявнику в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в строк до одного року земельні ділянки загальною площею 37,5970 га із зазначенням кадастрових номерів та площі бажаних земельних ділянок.

Як випливає з інформації, яка міститься у клопотанні №248 від 19.07.2022 воно підписано регіональним директором ВП Рижанівка Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай» Василем Глушенком.

Судом встановлено та не заперечується сторонами у справі, що позивач подав відповідачу клопотання про передачу земельних ділянок в оренду через Центр надання адміністративних послуг виконавчого комітету Тальнівської міської ради.

За результати розгляду клопотання позивача відповідачем було прийняте спірне рішення №29/8-17.3 від 31.08.2022, у пункті 8.2 якого зазначено про відмову позивачу у передачі в користування на умовах оренди земельних ділянок загальною площею 37,5970 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва у зв`язку з тим, що останнім не надано доказів на підтвердження повноважень на підписання клопотання від імені Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай».

Звертаючись з даним позовом до суду, позивач зазначив, що при зверненні позивача з відповідним клопотанням до Центру надання адміністративних послуг виконавчого комітету Тальнівської міської ради, відповідальним адміністратором було перевірене повноваження представника позивача і адміністратор не вимагав у представника позивача жодних додаткових документів, які необхідні для розгляду даного клопотання, що, на думку позивача, свідчить про подання позивачем повного пакету документів.

Суд критично оцінює доводи позивача у цій частині, виходячи з наступного.

Враховуючи, що на виконання власного рішення про надання адміністративних послуг відповідачем не були вчинені дії щодо визначення дій адміністраторів центру та їх взаємодії із суб`єктами надання адміністративних послуг (зокрема щодо внесення змін до затверджених інформаційних та технологічних карток адміністративних послуг, порядок прийняття заяви та інших документів у центрі, опрацювання справи щодо надання послуги з видача рішення про передачу у власність, надання у постійне користування та оренду земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, суд застосовує загальні положення Примірного регламенту центру надання адміністративних послуг.

Так, у пункті 31 Примірного регламенту визначено, що адміністратор центру перевіряє відповідність вхідного пакета документів інформаційній картці адміністративної послуги, у разі потреби надає допомогу суб`єктові звернення в заповненні бланка заяви.

Пунктом 30 Примірного регламенту передбачено, що у разі коли вхідний пакет документів подається представником (законним представником) суб`єкта звернення, пред`являються документи, що посвідчують особу представника та засвідчують його повноваження.

У пункті 33 Примірного регламенту передбачено, що адміністратор центру складає опис вхідного пакета документів, у якому зазначаються інформація про заяву та перелік документів, поданих суб`єктом звернення до неї, у двох примірниках.

У пункті 34 Примірного регламенту передбачено, що суб`єктові звернення надається примірник опису вхідного пакета документів за підписом і з проставленням печатки (штампа) відповідного адміністратора центру, а також відмітки про дату та час його складення. Другий примірник опису вхідного пакета документів зберігається в матеріалах справи, а у разі здійснення в центрі електронного документообігу - в електронній формі.

Після вчинення дій, передбачених пунктами 27-39 цього Примірного регламенту, адміністратор центру зобов`язаний невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня з урахуванням графіка роботи суб`єкта надання адміністративної послуги, надіслати (передати) вхідний пакет документів суб`єктові надання адміністративної послуги, до компетенції якого належить питання прийняття рішення у справі, про що робиться відмітка в листі про проходження справи із зазначенням часу, дати та найменування суб`єкта надання адміністративної послуги, до якого її надіслано, та проставленням печатки (штампа) адміністратора, що передав відповідні документи, та у разі потреби оформляється акт приймання-передачі (пункт 40 Примірного регламенту).

Як встановлено судом, підставою для відмови позивачу у передачі в оренду земельних ділянок є не надання доказів на підтвердження повноважень Василя Глушенка на підписання клопотання від імені Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай».

До матеріалів справи позивачем додана довіреність Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай» від 28.01.2022, якою останнє уповноважило Глушенка Василя Вікторовича бути представником товариства, зокрема, у Центрі надання адміністративних послуг, в органах місцевого самоврядування, в центральному органі виконавчої влади в галузі земельних відносин, його структурних підрозділах, перед будь-якими фізичними та юридичними особами з усіма необхідними повноваженнями щодо укладення договорів оренди будь-яких земельних ділянок, державної реєстрації права власності на земельну ділянку та договорів оренди земельних ділянок. Для виконання дій, які визначені у довіреності, товариство уповноважило Глушенка Василя Вікторовича підписувати та подавати від імені товариства у відповідні органи всі документи, необхідні для реалізації наданих йому повноважень.

Дана довіреність видана без права передоручення строком на три роки та дійсна до 28.01.2025, посвідчена приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу 28.01.2022 та зареєстрована в реєстрі за №171.

Водночас, клопотання позивача №248 від 19.07.2022 про передачу заявнику в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельних ділянок площею 37,5970 га, яке він подав до Центру надання адміністративних послуг виконавчого комітету Тальнівської міської ради, не містить переліку документів, які додані ним до цього клопотання, що унеможливлює встановлення судом наявності чи відсутності довіреності Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай» від 28.01.2022, як додатку до клопотання №248.

Крім того, ні позивачем, ні відповідачем у матеріали справи не додано примірнику опису вхідного пакета документів за підписом і з проставленням печатки (штампа) відповідного адміністратора центру, у якому зазначаються інформація про заяву та перелік документів, поданих суб`єктом звернення, а також відмітки про дату та час його складення.

Надана позивачем довіреність Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай» від 28.01.2022, якою останнє уповноважило Глушенка Василя Вікторовича бути представником останнього свідчить лише про наявність такого документу, проте позивач не надав суду жодних належних та допустимих доказів на підтвердження долучення цієї довіреності до клопотання №248 від 19.07.2022, яке останній подав до Центру надання адміністративних послуг виконавчого комітету Тальнівської міської ради.

Доводи позивача щодо перевірки відповідальним адміністратором Центру надання адміністративних послуг повноважень заявника та відсутності зауважень щодо ненадання відповідних документів, що свідчить про відсутність такої підстави для відмови у задоволенні клопотання про надання в оренду земельних ділянок як відсутність документів, що підтверджують повноваження заявника на думку суду є безпідставними, оскільки серед документів, які надані позивачем у справу, відсутня довіреність Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай» від 28.01.2022, якою останнє уповноважило Глушенка Василя Вікторовича бути представником товариства, на якій містився би штамп відділу Центру надання адміністративних послуг із відповідним вхідним номером та датою, що унеможливлює встановлення судом факту надання цієї довіреності позивачем до свого клопотання (штамп відділу ЦНАП із вхідним №891 від 25.07.2022 міститься тільки на самому клопотанні, яке не містить переліку документів, що додаються).

За приписами статті 152 Земельного кодексу України, захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

При цьому, необхідною умовою застосування судом певного способу захисту є наявність певного суб`єктивного права (інтересу) у позивача та факт порушення (невизнання або оспорювання) цього права (інтересу) з боку відповідача. Тому на позивача покладено обов`язок обґрунтувати свої вимоги поданими до суду доказами, тобто довести, що його права та інтереси порушуються, оспорюються чи не визнаються, а тому потребують захисту.

За змістом статті 236 Господарського процесуального кодексу України, рішення є законним тоді, коли суд, виконавши всі вимоги процесуального законодавства і всебічно перевіривши обставини, вирішив справу відповідно до норм матеріального права, що підлягають застосуванню до таких правовідносин. Обґрунтованим визнається рішення, в якому повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновки суду стосовно встановлених обставин і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності і підтверджуються достовірними доказами, дослідженими в судовому засіданні.

Загальними вимогами процесуального права, закріпленими у Господарському процесуального кодексу України, визначено обов`язковість встановлення судом під час вирішення спору обставин, що мають значення для справи, надання їм юридичної оцінки, а також оцінки всіх доказів, з яких суд виходив при вирішенні позову. Без виконання цих процесуальних дій ухвалити законне й обґрунтоване рішення у справі неможливо.

Згідно з вимогами статті 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.

При цьому відповідно до статті 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно зі статтею 77 Господарського процесуального кодексу України, допустимість доказів полягає у тому, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Відповідно до статті 79 Господарського процесуального кодексу України, наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Верховний Суд, в ході касаційного перегляду судових рішень, неодноразово наголошував у своїх постановах щодо необхідності застосування категорій стандартів доказування та зазначав, що принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи. Зазначений принцип передбачає покладання тягаря доказування на сторони. Одночасно цей принцип не передбачає обов`язку суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний.

Подібний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 02.10.2018 у справі №910/18036/17, від 23.10.2019 у справі №917/1307/18, від 18.11.2019 у справі №902/761/18, від 04.12.2019 у справі №917/2101/17.

Також суд вважає за необхідне відзначити, що не відповідач повинен подавати докази на підтвердження обставин, на яких ґрунтуються позовні вимоги, обставин - викладених у заяві по суті позовній заяві, а в силу положень статті 74 Господарського процесуального кодексу України такий обов`язок (тягар доказування) покладено саме на позивача.

Разом з цим докази, які подаються до господарського суду, підлягають оцінці відповідно до статті 86 Господарського процесуального кодексу України, за якою суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Необхідність доводити обставини, на які учасник справи посилається як на підставу своїх вимог і заперечень в господарському процесі, є складовою обов`язку сприяти всебічному, повному та об`єктивному встановленню усіх обставин справи, що передбачає, зокрема, подання належних доказів, тобто таких, що підтверджують обставини, які входять у предмет доказування у справі, з відповідним посиланням на те, які обставини цей доказ підтверджує. Суд звертається до правової позиції, наведеної у постановах Верховного Суду від 05.02.2019 у справі №914/1131/18, від 26.02.2019 у справі №914/385/18, від 10.04.2019 у справі №904/6455/17, від 05.11.2019 у справі №915/641/18, від 13.01.2020 у справі №908/510/19.

Отже, за вищевикладених підстав, суд дійшов висновку, що позивачем не надано суду належних та допустимих доказів, на підтвердження незаконності та необґрунтованості прийнятого відповідачем рішення про відмову у передачі в користування на умовах оренди в строк до одного року земельних ділянок загальною площею 37,5970 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва у зв`язку з тим, що останнім не надано доказів на підтвердження повноважень на підписання клопотання від імені Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай», тому у суду відсутні підстави для скасування підпункт 8.2 пункту 8 рішення Тальнівської міської ради Звенигородського району Черкаської області від 31.08.2022 №29/8-17.3 «Про передачу (припинення) у користування (оренду) земельних ділянок комунальної власності».

Щодо вимоги позивача про зобов`язання відповідача повторно розглянути клопотання про передачу йому в оренду в строк до одного року земельних ділянок комунальної власності загальною площею 37,5970 га, то суд зазначає наступне.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель» від 19.10.2022 №2698-ІХ, який набув чинності 19.11.2022, були внесені зміни до пункту 27 Перехідних положень Земельного кодексу України та виключено підпункт «г» пункту 27 Перехідних положень Земельного кодексу України. Тобто, з 19.11.2022 законодавцем був скасований спрощений порядок передачі земель комунальної власності без проведення земельних торгів та відновлено процедуру передачі в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності за результатами проведення земельних торгів.

Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що не вправі приймати рішення з питань, віднесених до виключної компетенції органів місцевого самоврядування, зокрема, визначати необхідність внесення до порядку денного пленарного засідання (сесії) розгляд звернення позивача для його повторного розгляду. Отже, позовна вимога позивача про зобов`язання відповідача повторно розглянути клопотання про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай» в оренду в строк до одного року земельних ділянок комунальної власності загальною площею 37,5970 га є безпідставною, тому не підлягає до задоволення.

За вказаних обставин, суд вважає недоведеним належними та допустимими доказами, що спірне рішення відповідача «Про передачу (припинення) у користування (оренду) земельних ділянок комунальної власності» №29/8-17.3 від 31.08.2022 прийнято з порушенням норм чинного законодавства України та що його прийняттям були порушені права позивача, а тому у задоволенні позову слід відмовити у повному обсязі.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається, зокрема, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Оскільки позовні вимоги не підлягають до задоволення, витрати, які понесені позивачем у зв`язку із розглядом цієї справи покладається на позивача та йому не відшкодовуються.

Керуючись статтями 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення набирає законної сили після прийняття судом апеляційної інстанції судового рішення. Рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Північного апеляційного господарського суду.

Повне рішення складено 05.05.2023.

Суддя О.І.Кучеренко

Джерело: ЄДРСР 110742718
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку