open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 квітня 2023 року

справа №380/16839/22

Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Кузана Р.І. розглянувши у письмовому провадженні в м.Львові в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Окко-Драйв» до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправними та скасування рішення, -

в с т а н о в и в :

Товариство з обмеженою відповідальністю «Окко-Драйв» (місцезнаходження: 82660, Львівська область, Стрийський район, смт. Славське, вул. Івана Франка, 14А, код ЄДРПОУ 20122395) (далі позивач, ТзОВ «Окко-Драйв») звернулося до суду з позовом до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області (місцезнаходження: 65042, м. Одеса, вул. 7-а Пересипська, 6, код ЄДРПОУ 40342996) (далі відповідач), в якому просить визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області №14 від 07.06.2022 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін і ціноутворення.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що у період з 20 травня по 02 червня 2022 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області проведена позапланова перевірка ТзОВ «Окко-Драйв», за результатами якої складений Акт від 02.06.2022 № 466. Перевіркою встановлено порушення пунктів 2 і 3 Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», затвердженого постановою КМУ від 22.04.2020 № 341 «Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення», роздрібні ціни на бензин А-95 дизельне паливо зростали більше ніж на 5 % порівняно з роздрібними цінами на 12.05.2021 дату набрання чинності постанови КМУ від 29.03.2021 № 450, якою було запроваджено державне регулювання цін, у тому числі на бензин А-95 та паливо дизельне шляхом декларування їх зміни, в результаті чого роздрібні ціни на вищезазначені товари були завищені. На думку контролюючого органу це призвело до отримання необґрунтованої виручки на суму 4600,22 грн.

На підставі вказаного Акта Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області прийнято рішення №14 від 07.06.2022 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни та ціноутворення, яким вирішено вилучити у ТОВ «Окко-Драйв» необґрунтовано одержану виручку у сумі 4600,22 грн та застосовано штраф у сумі 4600,22 грн.

На переконання позивача, ТзОВ «Окко-Драйв» не здійснювало продаж пального за завищеними цінами, відтак оспорюване рішення є необґрунтованими та неправомірним й підлягає скасуванню. Із наведених підстав просить задовольнити позовні вимоги повністю.

Ухвалою від 25.11.2022 суддя прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження.

Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні позову. Відзив обґрунтований таким. На виконання доручення Прем`єр-міністра України від 08.05.2022, наказу від 19.05.2022 № 699 та направлення № 634 від 19.05.2022 посадовими особами Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області у період з 20.05.2022 по 02.06.2022 проведена позапланова перевірка ТзОВ «Окко-Драйв» з питань дотримання вимог законодавства щодо формування, встановлення та застосування цін.

В ході перевірки встановлено, що АЗС №ОД-24 ТзОВ «Окко-Драйв» за місцем здійснення господарської діяльності: м. Одеса, вул. Краснова, 3/1, не здійснювалось декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензин А-92, А-95 відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», затвердженого постановою КМУ від 22.04.2020 № 341.

Вказане порушення стало підставою для прийняття 07.06.2022 рішення № 14 про застосування до ТзОВ «Окко-Драйв» відповідальності у вигляді вилучення необґрунтовано одержаної виручки, що становить позитивну різницю між фактичною виручкою від продажу (реалізації) товару та виручкою за цінами, сформованими відповідно до запровадженого способу регулювання у сумі 4600,22 грн та штрафу у розмірі 100% необґрунтовано одержаної виручки у сумі 4600,22 грн.

Як зазначає відповідач, вчинення порушення підтверджено перевіркою документів (зокрема Z-звітів), наданих ТзОВ «Окко-Драйв», з яких посадовими особами Управління встановлено, що при реалізації пального на АЗС ТОВ "Окко-Драйв" № ОД-24 позивачем порушено законодавство про ціни та ціноутворення, що полягає у реалізації бензину автомобільного А-95 за ціною 37,69 грн/л, яка була підвищена на 17,8% без відповідного декларування зміни ціни порівняно з роздрібною ціною, за якою станом 12.05.2021, тобто на дату запровадження декларування зміни цін на пальне, реалізувався бензин А-95 31,99 грн.

Таким чином відповідач вважає, що оскаржуване рішення є правомірним та скасуванню не підлягає.

Від представника позивача 02.01.2023 до суду надійшла відповідь на відзив (вх. №3).

Відповідач 19.01.2023 подав заперечення (вх. №3967).

Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

На виконання доручення Прем`єр-міністра України від 08.05.2022 № 11381/0/1-22, керуючись статтями 6, 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та на підставі листа Держпродспоживслужби від 08.05.2022 № 15.2.2-7/4861 начальник Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області 19.05.2022 видав наказ № 699 «Про проведення позапланової перевірки» на предмет дотримання вимог порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін ТзОВ «Окко-Драйв» за адресою: м. Одеса, вул. Краснова, буд. 3/1.

На підставі наказу від 19.05.2022 № 699 посадовим особам Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області видане направлення № 634 від 19.05.2022 на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) ТзОВ «Окко-Драйв» за адресою господарської діяльності: м. Одеса, вул. Краснова, буд. 3/1.

Направлення № 634 від 19.05.2022 отримане 20.05.2022 уповноваженою особою ТзОВ «Окко-Драйв» Квітковською О.О., про що на зворотному боці аркушу направлення міститься підпис вказаної особи.

20.05.2022 посадові особи Головного управління вручили керівнику АЗС ТзОВ «Окко-Драйв», що розташована м. Одеса, вул. Краснова, буд. 3/1 Вимогу від 20.05.2022 №1 про надання інформації. Дана вимога вручена під особистий підпис менеджеру АЗС №ОД-24 ТзОВ «Окко-Драйв» Квітковській О.О. про що на зворотному боці аркушу Вимоги міститься підпис вказаної особи.

Також 27.05.2022 керівнику АЗС ТзОВ «Окко-Драйв» вручено Вимогу №2 від 27.05.2022 про надання інформації.

За результатами проведення позапланової перевірки щодо дотримання АЗС №ОД-24 ТзОВ «Окко-Драйв» вимог законодавства у сфері формування, становлення та застосування державних регульованих цін, 02.06.2022 складений Акт № 466 та розрахунок суми необґрунтованої виручки, одержаної ТзОВ «Окко-Драйв».

Примірник Акту від 02.06.2022 № 466 вручений уповноваженій особі ТзОВ «Окко-Драйв» Патчевій К.М., про що свідчить її підпис на даному документі. Акт підписаний із зауваженнями, з виявленим порушеннями представник не погодилась та надала пояснення до акту.

Позаплановою перевіркою з питань дотримання ТзОВ «Окко-Драйв» вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін встановлено таке.

На момент перевірки АЗС №ОД-24 ТОВ «Окко-Драйв» за місцем здійснення господарської діяльності: м. Одеса, вул.Краснова,3/1 здійснювало реалізацію пального (бензин автомобільний А-95 та дизпаливо). В ході перевірки були переглянуті «Z-звіти» за період з 08.05.2022 по 16.05.2022.

За результатами позапланової перевірки встановлено, що АЗС №ОД-24 ТзОВ «Окко-Драйв» за місцем здійснення господарської діяльності: м. Одеса, вул. Краснова, 3/1 не здійснювалось декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензин А-92, А-95 відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, шо мають істотну значущість, товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобіганню поширення гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого ПКМУ від 22.04.2020 №341.

В акті зазначено, що в порушення вимог пунктів 2 і 3 Порядку бензин автомобільний А-95 Євро5-Е5 08.05.2022 та з 12.05.2022 по 14.05.2022 реалізувався за роздрібною ціною 37,69 грн./1л, яка була підвищена на 17,8 % без відповідного декларування зміни ціни, порівняно з роздрібною ціною, за якою станом на 12.05.2021, тобто на дату запровадження декларування зміни цін на пальне, реалізувався бензин автомобільний А-95-Євро5-Е5 - 31,99 грн.

Відповідач вказав, що в результаті допущених порушень АЗС №ОД-24 ТзОВ «Окко-Драйв» за місцем здійснення господарської діяльності: м. Одеса, вул. Краснова, 3/1 з урахуванням обсягу реалізованого пального необґрунтовано одержана додаткова виручка у сумі 4 600,22 грн.

Приписом №120 від 08.06.2022 зобов`язано ТзОВ «Окко-Драйв» в термін до 07.07.2022 здійснити декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензин А- 92. А-95 відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін та товари, що мають істотну соціальну значущість і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобіганню поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої короновірусом SARS-CoV-2, затвердженої ПКМУ від 20.04.2020 №341.

07.06.2022 в.о. начальника Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області прийняла рішення № 14 про застосування до ТзОВ «Окко-Драйв» адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення у сумі 4600,22 грн.

Не погоджуючись із таким рішенням та застосуванням до ТзОВ «Окко-Драйв» відповідальності у вигляді вилучення необґрунтовано одержаної виручки та накладення штрафу, позивач звернувся до суду із цим позовом.

При вирішенні спору суд керувався таким.

Частиною 2 статті 19 Конституції України від 28.06.1991 №254к/96-ВР визначено обов`язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України «Про ціни і ціноутворення» від 21 червня 2012 року №5007-VI (далі - Закон №5007-VI) визначає основні засади цінової політики і регулює відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення.

Частиною 1 статті 16 Закону №5007-VI встановлено, що органами державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення (далі - уповноважені органи) є: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з контролю за цінами; інші органи, визначені законом.

Згідно з частиною 2 статті 16 Закону №5007-VI повноваження та порядок діяльності уповноважених органів, права та обов`язки їх посадових осіб, які здійснюють державний контроль (нагляд) за дотриманням суб`єктами господарювання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін та державне спостереження у сфері ціноутворення, визначаються цим Законом, Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та іншими законами.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» 5 квітня 2007року № 877-V (далі - Закон №877-V).

Статтею 1 Закону №877-V визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом; спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.

Згідно із частинами 6, 7 статті 7 Закону №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 №667 (надалі - Положення), Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Першого віце-прем`єр-міністра України - Міністра економіки та який реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, ідентифікації та реєстрації тварин, санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення (крім виконання функцій з реалізації державної політики у сфері епідеміологічного нагляду (спостереження) та у сфері гігієни праці та функцій із здійснення дозиметричного контролю робочих місць і доз опромінення працівників), з контролю за цінами, попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення, метрологічного нагляду, ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності, насінництва та розсадництва (в частині сертифікації насіння і садивного матеріалу), реєстрації та обліку машин в агропромисловому комплексі, державного нагляду (контролю) у сфері агропромислового комплексу, державного нагляду (контролю) у сферах охорони прав на сорти рослин, насінництва та розсадництва, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері, за якістю зерна та продуктів його переробки, державного нагляду (контролю) за додержанням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо сільськогосподарських рослин під час створення, дослідження та практичного використання генетично модифікованого організму у відкритих системах на підприємствах, в установах та організаціях агропромислового комплексу незалежно від їх підпорядкування і форми власності, здійснення радіаційного контролю за рівнем радіоактивного забруднення сільськогосподарської продукції і продуктів харчування

Пунктом 7 цього Положення передбачено, що Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.

Відповідно до Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області, затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 24.02.2020 № 159, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань забезпечує реалізацію державної політики у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням законодавства про захист прав споживачів.

Згідно з ст. 1 Закону №5007-VI декларування зміни ціни та/або реєстрація ціни - інформування суб`єктом господарювання у встановленому порядку органів державного регулювання і контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення про наміри встановлення та застосування ціни, відмінної від поточної.

Торговельна надбавка (націнка) - сума витрат суб`єкта господарювання, що пов`язані з обігом товару та здійснюються в процесі його продажу (реалізації) у роздрібній торгівлі, та прибутку. Гранична торговельна надбавка (націнка) є її максимально допустимим рівнем, який повинен враховуватися суб`єктом господарювання під час реалізації товару в роздрібній торгівлі.

Відповідно до статті 13 цього Закону державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень шляхом: 1) установлення обов`язкових для застосування суб`єктами господарювання: фіксованих цін; граничних цін; граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) та постачальницько-збутової надбавки (постачальницької винагороди); граничних нормативів рентабельності; розміру постачальницької винагороди; розміру доплат, знижок (знижувальних коефіцієнтів); 2) запровадження процедури декларування зміни ціни та/або реєстрації ціни.

Постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 року № 341 «Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення» затверджено Порядок декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - Порядок), який визначає механізм декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, переліки яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 року № 341 "Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення" (далі - товари).

Пунктом 3 цього Порядку передбачено, що декларування зміни роздрібних цін на товари здійснюється суб`єктом господарювання щодо об`єкта (закладу) роздрібної торгівлі у разі збільшення роздрібної ціни на товар, що реалізується таким об`єктом (закладом), порівняно з роздрібною ціною на дату набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 року №341 або з попередньо задекларованою роздрібною ціною (крім випадків збільшення ціни внаслідок закінчення строку дії знижки або зменшення ціни): на 15 відсотків і більше - за 30 днів до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування; на 10 відсотків і більше, але менше ніж 15 відсотків, - за 14 днів до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування; на 5 відсотків і більше, але менше ніж 10 відсотків, - за три дні до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21.03.2021 №450 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 №341» доповнено перелік товарів бензином та дизельним пальним та пункт 3 Порядку доповнено абзацом такого змісту: "Декларування зміни роздрібних цін на бензини марки А-92 та А-95 і дизельне пальне здійснюється суб`єктом господарювання щодо об`єкта (закладу) роздрібної торгівлі у разі збільшення роздрібної ціни товару на 1 відсоток і більше порівняно з роздрібною ціною на момент декларування за 20 днів до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування". Дана постанова набрала чинності 12.05.2021.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.05.2021 №474 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341 і від 09.12.2020 № 1236» абзац п`ятий пункту 3 Порядку виключено. Доповнено постанову Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 року № 1236 пунктом 41-4 такого змісту: "41-4. Установити на період дії карантину граничний рівень торговельної надбавки в розмірі: не більше 7 гривень з урахуванням податку на додану вартість, що нараховується до середньої вартості 1 літра дизельного палива; не більше 5 гривень з урахуванням податку на додану вартість, що нараховується до середньої вартості 1 літра бензинів автомобільних.

Середня вартість 1 літра дизельного палива ULSD 10 ppm та бензинів автомобільних GASOLINE 10 ppm визначається Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства на підставі розрахунків акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", проведених з урахуванням відповідних даних міжнародного інформаційного агентства Platts CIF NWE за попередні 10 днів, розрахункових коефіцієнтів 0,825 кг/літр та 0,745 кг/літр відповідно, сум митних платежів (акцизний податок із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) та податок на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції) та щоденного офіційного курсу іноземної валюти, встановленого Національним банком у відповідному періоді. Акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" подає зазначені розрахунки Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства щомісяця до 1, 11 і 21 числа.

Інформація про середню вартість 1 літра дизельного палива та бензинів автомобільних оприлюднюється на офіційному веб-сайті Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства щомісяця до 3, 13 і 23 числа».

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 20 Закону №5007-VI до суб`єктів господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін - вилучення необґрунтовано одержаної виручки, що становить позитивну різницю між фактичною виручкою від продажу (реалізації) товару та виручкою за цінами, сформованими відповідно до запровадженого способу регулювання (крім тих, що на постійній основі надають житлово-комунальні послуги або мають адресного споживача), та штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки.

Враховуючи приписи ст. 20 Закону №5007-VI суд вважає необґрунтованими доводи представника позивача щодо того, що відповідальність за недекларування зміни роздрібних цін відсутня, оскільки декларування зміни роздрібних цін є нічим іншим ніж спосіб регулювання ціни.

В акті перевірки від 02.06.2022 №466 відповідач зазначив, що ТзОВ «Окко-Драйв» за місцем господарської діяльності: м. Одеса, вул.Краснова,3/1, не здійснювалось декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензин А-92, А-95 відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, шо мають істотну значущість та товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобіганню поширення гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого ПКМУ від 22.04.2020 №341.

Так, наприклад, в порушення вимог пунктів 2 і 3 Порядку бензин автомобільний А-95 Євро5-Е5 08.05.2022 та з 12.05.2022 по 14.05.2022 реалізувався за роздрібною ціною 37,69 грн./1л, яка була підвищена на 17,8 % (без відповідного декларування зміни ціни) порівняно з роздрібною ціною, за якою станом на 12.05.2021, тобто на дату запровадження декларування зміни цін на пальне, реалізувався бензин автомобільний А-95-Євро5-Е5 - 31,99 грн.

З приводу зазначених обставин суд зазначає, що відповідач при розрахунку необґрунтовано одержаної виручки з 08.05.2022 безпідставно застосовує ціну, встановлену на 12.05.2021, оскільки в період з 12.05.2021 до 08.05.2022 застосовувався інший спосіб регулювання цін на пальне та вказана ціна не є поточною на момент повторного запровадження державою державного регулювання цін шляхом декларування зміни цін на пальне. Отже, позивач до 20.05.2022 не повинен був декларувати зміни роздрібних цін на бензини марки А-92 та А-95 і дизельне пальне.

В свою чергу, під час перевірки встановлено одноразовий продаж бензину марки А-95 Євро-5-Е5 20.05.22, тобто в день набрання чинності Постановою Кабінету Міністрів України від 17.05.2022 №594, відповідно до якої повторно встановлено обов`язок декларування зміни ціни.

Згідно з інформацією, розміщеною на офіційному веб-сайті Міністерства економіки 05.05.2022 о 17:43 год., на підставі розрахунків Акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України», Міністерство економіки визначило станом на 02.05.2022 середню вартість 1 літра дизельного палива у розмірі 35,63 грн та 1 літра бензинів автомобільних GASOLINE 10 ppm у розмірі 31,19 грн.

Згідно з інформацією, розміщеною на офіційному веб-сайті Міністерства економіки 14.05.2022 о 11:49 год., на підставі розрахунків Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", Міністерство економіки визначило станом на 14.05.2022 середню вартість 1 літра дизельного палива у розмірі 35,31 грн та 1 літра бензинів автомобільних GASOLINE 10 ppm у розмірі 33,36 гривень.

Отже, гранична роздрібна ціна пального, що визначається додаванням граничної торговельної надбавки до визначеної Міністерством економіки середньої вартості пального, з 02.05.2022 по 14.05.2022 складала 37,69 грн (31,19 +6,5) для бензинів звичайних; 42,63 грн/л. (35,63 + 7) для дизельного пального та з 14.05.2022 становить 39,86 грн/л (33,36 +6,5) для бензинів звичайних; 42,31 грн/л (35,31 + 7) для дизельного пального.

Водночас, в розрахунку необґрунтованої виручки в графі за 08.05.2022, 12.05.2022, 13.05.2022, 14.05.2022, 14.05.2022, 15.05.2022, 16.05.2022 відповідачем зазначена максимальна розрахункова ціна 1 літра бензину автомобільного А-95 в розмірі 33,59 грн та 1 літра дизельного пального за 12.05.2022 в розмірі 31,49 грн.

Із досліджених Z-звітів, змінних звітів АЗС та Розрахунку необґрунтовано отриманої виручки, доданого до Акту перевірки від 02.06.2022 № 466, суд встановив, що на АЗС №ОД-24 ТзОВ «Окко-Драйв» в м. Одеса, вул. Краснова, буд. 3/1, 08.05.2022 здійснило реалізацію бензину А-95 у кількості 50 л за ціною 37,69 грн./л, у той час, як максимально допустима ціна продажу на думку відповідача становить 33,59 грн. (сума необґрунтованої виручки 205,00 грн.); 08.05.2022 здійснювало реалізацію бензину А-95 у кількості 16,17 л за ціною 37,69 грн./л, у той час, як максимально допустима ціна продажу на думку відповідача становить 33,59 грн. (сума необґрунтованої виручки 66,30 грн.); 13.05.2022 здійснювало реалізацію бензину А-95 у кількості 91,19 л за ціною 37,69 грн./л, у той час, як максимально допустима ціна продажу становить 33,59 грн. (сума необґрунтованої виручки 373,88 грн.); 14.05.2022 здійснювало реалізацію бензину А-95 у кількості 175 л за ціною 37,69 грн./л, у той час, як максимально допустима ціна продажу становить 33,59 грн. (сума необґрунтованої виручки 713,40 грн.); 14.05.2022 здійснювало реалізацію бензину А-95 у кількості 90 л за ціною 39,86 грн./л, у той час, як максимально допустима ціна продажу 33,59 грн. (сума необґрунтованої виручки 564,30 грн.); 15.05.2022 здійснювало реалізацію бензину А-95 у кількості 135,94 л за ціною 39,86 грн./л, у той час, як максимально допустима ціна продажу 33,59 грн. (сума необґрунтованої виручки 852,34 грн.); 16.05.2022 здійснювало реалізацію бензину А-95 у кількості 220 л за ціною 39,86 грн./л, у той час, як максимально допустима ціна продажу 33,59 грн. (сума необґрунтованої виручки 1379,40 грн.); 12.05.2022 р. здійснювало реалізацію дизельного палива у кількості 42,63 л за ціною 42,63 грн./л, у той час, як максимально допустима ціна продажу 31,49 грн. (сума необґрунтованої виручки 445,60 грн.).

Водночас суд зазначає, що з урахуванням граничного рівня торгівельної надбавки, максимальна розрахункова роздрібна ціна 1 літра бензину автомобільного GASOLINE 10ppm з 02.05.2022 по 14.05.2022 складала 37,69 грн. (31,19 +6,5), а не 33,59 грн та з 14.05.2022 по 16.05.2022 складала 39,89 грн. (33,36 +6,5), а не 33,59 грн, як зазначено в розрахунку необґрунтованої виручки ТзОВ «Окко-Драйв».

Також, з урахуванням граничного рівня торгівельної надбавки, максимальна розрахункова роздрібна ціна дизельного палива з 02.05.2022 (у т.ч. станом на 12.05.22) складала 42,63 грн. (35,63 + 7), а не 31,49 грн, як зазначено в розрахунку необґрунтованої виручки ТзОВ «Окко-Драйв».

Таким чином, відповідач повинен мати в наявності інформацію про фактичну дату, з якої Міністерством економіки України змінювався граничний рівень торговельної надбавки на паливо, а тому повинен був врахувати всі фактичні обставини під час прийняття спірного рішення та в разі наявності порушення застосувати адміністративно-господарські санкції до суб`єкта господарювання.

Представником відповідача не надано доказів того, що середня вартість палива станом на день його реалізації не відповідала інформації, яка була оприлюднена на офіційному веб-сайті Міністерства економіки України.

Доказів того, що відповідачем з`ясовували зазначені обставини матеріалами справи не підтверджується.

Решта доводів позивача, висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, зокрема у рішенні у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відображено принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п.29). В той же час, оцінивши повідомлені позивачем обставина та долучені до матеріалів справи докази у їх взаємозв`язку, суд дійшов висновку про недотримання відповідачем процедури, встановленої Порядком №1567, що є достатнім для визнання спірних постанов протиправними, з огляду на наступне.

Щодо інших доводів, які викладені у позовній заяві та відповіді на відзив на позовну заяву, то, з огляду на вищевказані мотиви, якими суд керується вирішуючи цю справу, не вбачається необхідності давати докладну відповідь на інші аргументи, зазначені позивачами, оскільки вони не є визначальними для прийняття рішення у справі.

Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

У розумінні ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією а законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

З урахуванням досліджених судом фактичних даних в контексті конкретних обставин цієї справи та зумовленого ними нормативного регулювання правовідносин, що склалися між їх суб`єктами, суд приходить до висновку, що оскаржуване рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області №14 від 07.06.2022 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін і ціноутворення, є таким, що не відповідає критеріям, визначеним у ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, зокрема: прийнята не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, є необґрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, та без урахування права особи на участь у процесі прийняття рішення. А тому його слід визнати протиправною та скасувати.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню повністю.

Відповідно до ст. 139 КАС України на користь позивача з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань необхідно стягнути судовий збір

Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10,13, 14, 72-77, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області №14 від 07.06.2022 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін і ціноутворення.

Стягнути з Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області (місцезнаходження: 65042, м. Одеса, вул. 7-а Пересипська, 6, код ЄДРПОУ 40342996) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариство з обмеженою відповідальністю «Окко-Драйв» (місцезнаходження: 82660, Львівська область, Стрийський район, смт. Славське, вул. Івана Франка, 14А, код ЄДРПОУ 20122395) судовий збір в сумі 2481 грн.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

СуддяР.І. Кузан

Джерело: ЄДРСР 110494057
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку