open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Вліво
17.04.2024
Рішення
04.04.2024
Ухвала суду
27.03.2024
Рішення
06.03.2024
Ухвала суду
15.02.2024
Ухвала суду
01.02.2024
Ухвала суду
15.01.2024
Ухвала суду
10.01.2024
Ухвала суду
04.01.2024
Ухвала суду
01.12.2023
Ухвала суду
Це рішення містить правові висновки
03.11.2023
Постанова
06.10.2023
Ухвала суду
19.09.2023
Ухвала суду
23.08.2023
Ухвала суду
16.05.2023
Ухвала суду
20.04.2023
Ухвала суду
06.04.2023
Ухвала суду
23.03.2023
Ухвала суду
20.03.2023
Ухвала суду
20.03.2023
Ухвала суду
16.03.2023
Ухвала суду
22.02.2023
Ухвала суду
22.02.2023
Ухвала суду
22.02.2023
Постанова
22.02.2023
Ухвала суду
16.02.2023
Ухвала суду
30.01.2023
Ухвала суду
18.01.2023
Постанова
11.01.2023
Ухвала суду
12.12.2022
Ухвала суду
12.12.2022
Ухвала суду
29.11.2022
Ухвала суду
29.11.2022
Ухвала суду
21.11.2022
Ухвала суду
14.11.2022
Ухвала суду
16.08.2022
Рішення
05.07.2022
Ухвала суду
15.06.2022
Ухвала суду
31.05.2022
Ухвала суду
26.05.2022
Ухвала суду
17.05.2022
Ухвала суду
12.05.2022
Ухвала суду
02.05.2022
Ухвала суду
21.04.2022
Ухвала суду
03.03.2022
Ухвала суду
22.12.2021
Ухвала суду
28.10.2021
Ухвала суду
26.10.2021
Ухвала суду
30.09.2021
Ухвала суду
10.08.2021
Ухвала суду
05.08.2021
Ухвала суду
04.08.2021
Ухвала суду
09.07.2021
Ухвала суду
Вправо
Справа № 925/872/21
Моніторити
Рішення /17.04.2024/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /04.04.2024/ Господарський суд Черкаської області Рішення /27.03.2024/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /06.03.2024/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /15.02.2024/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /01.02.2024/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /15.01.2024/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /10.01.2024/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /04.01.2024/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /01.12.2023/ Господарський суд Черкаської області Постанова /03.11.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /06.10.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /19.09.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /23.08.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /16.05.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /20.04.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /06.04.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /23.03.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /20.03.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /20.03.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /16.03.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /22.02.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /22.02.2023/ Господарський суд Черкаської області Постанова /22.02.2023/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /22.02.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /16.02.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /30.01.2023/ Північний апеляційний господарський суд Постанова /18.01.2023/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /11.01.2023/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /12.12.2022/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /12.12.2022/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /29.11.2022/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /29.11.2022/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.11.2022/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /14.11.2022/ Північний апеляційний господарський суд Рішення /16.08.2022/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /05.07.2022/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /15.06.2022/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /31.05.2022/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /26.05.2022/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /17.05.2022/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /12.05.2022/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /02.05.2022/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /21.04.2022/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /03.03.2022/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /22.12.2021/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /28.10.2021/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /26.10.2021/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /30.09.2021/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /10.08.2021/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /05.08.2021/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /04.08.2021/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /09.07.2021/ Господарський суд Черкаської області
emblem
Справа № 925/872/21
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Рішення /17.04.2024/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /04.04.2024/ Господарський суд Черкаської області Рішення /27.03.2024/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /06.03.2024/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /15.02.2024/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /01.02.2024/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /15.01.2024/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /10.01.2024/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /04.01.2024/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /01.12.2023/ Господарський суд Черкаської області Постанова /03.11.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /06.10.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /19.09.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /23.08.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /16.05.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /20.04.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /06.04.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /23.03.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /20.03.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /20.03.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /16.03.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /22.02.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /22.02.2023/ Господарський суд Черкаської області Постанова /22.02.2023/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /22.02.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /16.02.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /30.01.2023/ Північний апеляційний господарський суд Постанова /18.01.2023/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /11.01.2023/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /12.12.2022/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /12.12.2022/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /29.11.2022/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /29.11.2022/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.11.2022/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /14.11.2022/ Північний апеляційний господарський суд Рішення /16.08.2022/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /05.07.2022/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /15.06.2022/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /31.05.2022/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /26.05.2022/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /17.05.2022/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /12.05.2022/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /02.05.2022/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /21.04.2022/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /03.03.2022/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /22.12.2021/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /28.10.2021/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /26.10.2021/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /30.09.2021/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /10.08.2021/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /05.08.2021/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /04.08.2021/ Господарський суд Черкаської області Ухвала суду /09.07.2021/ Господарський суд Черкаської області

УХВАЛА

20 квітня 2023 року

м. Київ

cправа № 925/872/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Студенець В.І. - головуючий, судді: Баранець О.М., Кібенко О.Р.

за участю секретаря судового засідання: Натаріної О.О.

розглянувши касаційні скарги Комунального некомерційного підприємства "Тальнівська багатопрофільна лікарня" Тальнівської міської ради та Комунального некомерційного підприємства "Корсунь-Шевченківська багатопрофільна лікарня" Корсунь-Шевченківської міської ради Черкаської області

на рішення Господарського суду Черкаської області

(головуючий суддя - Грачов В.М.)

від 16.08.2022

та постанову Північного апеляційного господарського суду

(головуючий суддя - Мальченко А.О., судді: Агрикова О.В., Чорногуз М.Г.)

від 18.01.2023

у справі №925/872/21

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Фрезеніус Медикал Кер Україна"

до Комунального некомерційного підприємства "Корсунь-Шевченківська багатопрофільна лікарня" Корсунь-Шевченківської міської ради Черкаської області, Комунального некомерційного підприємства "Тальнівська багатопрофільна лікарня" Тальнівської міської ради

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів: Черкаська обласна державна адміністрація, Корсунь-Шевченківська міська рада, Тальнівська міська рада, Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації, Департамент фінансів Черкаської обласної державної адміністрації

про стягнення 10 991 763,45 грн,

за участю представників учасників справи:

позивача - Гусак А.М.

відповідача-1 - Івашкова Н.Є.

відповідача-2 - Ткаченко М.О.

третіх осіб - не з`явилися

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Фрезеніус Медикал Кер Україна" (далі - ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна") звернулося до Господарського суду Черкаської області з позовом до Комунального некомерційного підприємства "Корсунь-Шевченківська багатопрофільна лікарня" Корсунь-Шевченківської міської ради Черкаської області (далі - КНП "Корсунь-Шевченківська багатопрофільна лікарня") та Комунального некомерційного підприємства "Тальнівська багатопрофільна лікарня" Тальнівської міської ради (далі - КНП "Тальнівська багатопрофільна лікарня") про стягнення заборгованості за надання медичних послуг гемодіалізу у період з 01.01.2016 по 31.03.2020 (спірний період) в розмірі 10 991 763,45 грн, в тому числі: з КНП "Корсунь-Шевченківська багатопрофільна лікарня" 7 816 219,39 грн, з КНП "Тальнівська багатопрофільна лікарня" 3 175 544,06 грн.

Позов мотивований тим, що у період з 01.01.2016 по 31.03.2020 позивач надав медичні послуги гемодіалізу у кількості 3 287 процедур загальною вартістю 7 816 219,39 грн пацієнтам з хронічною хворобою нирок V стадії, які потребують проходження гемодіалізу, і обліковувалися як жителі Корсунь-Шевченківського району, та 1 320 процедур гемодіалізу загальною вартістю 3 175 544,06 грн пацієнтам з тією ж хворобою, які обліковувалися як жителі Тальнівського району Черкаської області. Зазначені пацієнти потребують проходження гемодіалізу пожиттєво, безперервно, із регулярністю не менше трьох разів на тиждень, їх лікування проведено у медичних закладах позивача за направленнями Черкаської обласної лікарні, здійснюється за погодженням з органами державної влади і місцевого самоврядування області, виключно за рахунок бюджетних коштів із взяттям фінансового забезпечення процедур ними. Кількість наданих позивачем процедур гемодіалізу та їх ціна позивачем визначені з дотриманням обов`язкових рекомендацій МОЗ України, а неукладення договорів з позивачем про надання цієї послуги та відсутність бюджетних коштів на компенсацію позивачу собівартості фактично наданих послуг не є підставою для звільнення відповідачів від виконання обов`язку її оплати.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено наступні обставини:

- рішенням Черкаської обласної ради №34-5/VI від 19.09.2014 була затверджена обласна програма "Надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю" на 2014-2017 роки". Дію, даної обласної програми було продовжено рішенням Черкаської обласної ради №19-14/VII від 22.12.2017 до 31.12.2019, та рішенням Черкаської обласної ради №34-53/VII від 20.12.2019 до 31.12.2020;

- вказаною обласною програмою 2014-2020 років було підтверджено провідну роль позивача у забезпеченні медичної допомоги хворим на хронічну хворобу нирок V стадії, що є підставою для виділення бюджетних коштів та укладення договорів;

- рішенням Тальнівської районної ради від 12.08.2013 № 22-7/VІ затверджено районну комплексну програму розвитку системи медичної допомоги хворим нефрологічного профілю на 2013-2015 роки, дію якої продовжено до 2017 включно рішеннями Тальнівської районної ради від 29.01.2016 № 3-14/VІІ та від 23.12.2016 № 11-6/VІІ. Фінансування програми планувалося здійснити в межах видатків, передбачених Державним бюджетом через МОЗ України, а також за рахунок обласного та місцевих бюджетів, і інших джерел не заборонених чинним законодавством. Зазначалось, що в Тальнівському районі зареєстровано 554 хворих з хронічною хворобою нирок, в тому числі вперше виявлених в 2012 році - 48 хворих, знаходяться на лікуванні методами замісної ниркової терапії (гемодіалізів) - 7 хворих, із них отримують лікування в КЗ "Черкаська обласна лікарня Черкаської обласної ради" - 5 хворих, у ТОВ "Фрезеніус" - 2 хворих;

- рішенням Корсунь-Шевченківської районної ради від 23.12.2014 № 38-1/VІ, на виконання рішення Черкаської обласної ради від 19.09.2014 № 34-5/VI, затверджено районну програму "Надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю" на 2014-2017 роки, зобов`язано районну державну адміністрацію під час формування проектів районного бюджету на цей період передбачати кошти на виконання програми. Метою районної програми було комплексне вирішення проблеми профілактики, діагностики та лікування хронічної ниркової недостатності, у тому числі за допомогою методів замісної терапії, а саме діалізу або трансплантації нирки. Передбачалося, що фінансування програми здійснюватиметься у межах асигнувань, передбачених на охорону здоров`я в місцевих бюджетах, інших джерел не заборонених чинним законодавством України, бюджети району, міста, сіл, селищ можуть надавати субвенції на надання медичної допомоги цим хворим. Ініціатором розроблення програми, згідно її паспорту, була Черкаська районна державна адміністрація, розробниками, відповідальними виконавцями і учасниками програми - Корсунь-Шевченківська центральна районна лікарня та КЗ "Корсунь-Шевченківський Центр первинної медико-санітарної допомоги". Станом на 01.09.2014 кількість хворих, мешканців району, які отримували лікування методом гемодіалізу, становила 11 осіб, із них лікувались у відділенні гемодіалізу КЗ "Черкаська обласна лікарня Черкаської обласної ради" 6 хворих, в ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" - 5 хворих;

- у спірний період з 01.01.2016 по 31.03.2020 закупівля відповідних послуг не здійснювалася та договори з ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" не укладалися, однак, послуги хворим на ХХН продовжували надаватися у медичному центрі Фрезеніус;

- у спірний період позивачем було надано пацієнтам Корсунь-Шевченківського району 3 287 процедур та пацієнтам Тальнівського району - 1 320 процедур, однак, оплата за фактично надані позивачем медичні послуги не була здійснена;

- із направлень № 19 від 16.11.2009, № 59 від 21.01.2010, № 3 від 16.11.2009, № 4 від 16.11.2009, № 2 від 16.11.2009, № 80 від 31.03.2010, медичної інформації (виписок), переліку пацієнтів та кількістю наданих послуг вбачається, що мешканці м. Корсунь-Шевченківський та Корсунь-Шевченківського району проходили лікування у період з 01.01.2016 по 31.03.2020 в закладі охорони здоров`я позивача - ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна", яким проведено 3 287 процедури гемодіалізу на загальну суму 7 816 219,39 грн, а саме: ОСОБА_1 - 493 процедури (пацієнтка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 ), ОСОБА_2 - 664 процедури, ОСОБА_3 - 663 процедури, ОСОБА_4 - 665 процедур, ОСОБА_5 - 665 процедур, ОСОБА_6 - 137 процедур (пацієнт помер ІНФОРМАЦІЯ_2 );

- КНП "Корсунь-Шевченківська багатопрофільна лікарня" 22.04.2021 листом № 07-18/554 на адвокатський запит позивача підтвердив, що ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 отримували лікування у позивача, інші пояснення відсутні;

- із направлень № 50 від 10.12.2009, №7 від 16.11.2009, медичної інформації (виписок), переліку пацієнтів та кількістю наданих послуг вбачається, що мешканці Тальнівського району проходили лікування в закладі позивача - ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" і у період з 01.01.2016 по 31.03.2020 отримали 1 320 процедур гемодіалізу на загальну суму 3 175 544,06 грн, а саме: ОСОБА_7 - 663 процедури, ОСОБА_8 - 657 процедур;

- КНП "Тальнівська багатопрофільна лікарня" листом від 26.04.2021 № 341-с, Тальнівська міська рада листом від 30.04.2021 № 01-14/2164 на адвокатські запити позивача повідомили, що у період з 01.01.2016 по 31.03.2020 лікування методом гемодіалізу жителів Тальнівського району Черкаської області, здійснювалось відділенням нефрології та гемодіалізу КНП "Черкаська обласна лікарня Черкаської обласної ради", Філіями відділення нефрології та гемодіалізу КНП "Черкаська обласна лікарня Черкаської обласної ради" у м. Звенигородка та в м. Умань; жителі Тальнівського району Черкаської області ОСОБА_7 , ОСОБА_8 були направлені для здійснення безкоштовного лікування методом гемодіалізу до відділення нефрології та гемодіалізу КНП "Черкаська обласна лікарня Черкаської обласної ради", філій відділення нефрології та гемодіалізу КНП "Черкаська обласна лікарня Черкаської обласної ради" у м. Звенигородка та в м. Умань, однак вони відмовились від проходження лікування у вказаних закладах; підтвердив отримання цільових бюджетних коштів на оплату лікування хворих на хронічну хворобу нирок методом гемодіалізу у період з 01.01.2016 по 31.03.2020 у розмірі 2 256 023 грн, однак вказані кошти не використано та повернено до обласного бюджету, оскільки законодавством України не передбачено спрямування бюджетних коштів на оплату лікування в приватних закладах охорони здоров`я; будь-які договори позивача з КНП "Тальнівська багатопрофільна лікарня" не укладались; інших програм у спірний період з питань надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю не приймалося;

- Черкаська обласна державна адміністрація листом № 01/01-46/3430/01/01-46/9083 від 22.04.2021 повідомила ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" про необхідність додаткового часу для надання відповідей та надіслала копії звітів про результати виконання обласної програми "Надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю" на 2014-2017 роки за 2016-2019 роки, в листі № 01/01-46/3430/01/01-46/10091 від 06.05.2021 підтвердила лікування пацієнтів з хронічною нирковою недостатністю, що проживають в Черкаській області у запитуваний період в тому числі і в позивача, перерахування коштів на виконання обласної програми "Надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю" проводилось на виконавців програми відповідно до затверджених бюджетних асигнувань, спрямованих на її виконання. Фінансування зазначеної медичної послуги покладалося на місцеві бюджети районних державних адміністрацій, міських виконавчих комітетів та територіальних громад міста;

- із пояснень Департаменту фінансів Черкаської обласної державної адміністрації судами встановлено, що з метою комплексного вирішення проблеми профілактики, діагностики та лікування хронічної ниркової недостатності, збільшення тривалості та покращення якості життя хворих із зазначеною патологією рішенням сесії обласної ради від 19.09.2014 № 34-5/УІ було прийнято обласну програму "Надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю" на 2014-2017 роки та продовжено термін її дії до 2020 року включно (рішення обласної ради від 22.12.2017 № 19-14/УІІ та від 20.12.2019 № 34-53/УП). Обласною Програмою було рекомендовано районним державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування регіонів розробити та затвердити аналогічні регіональні програми. Заходами програми передбачено, що закупівля послуг з лікування хворих на ниркову недостатність методом гемодіалізу в медичних закладах різних форм власності здійснюється, за необхідності, за рахунок коштів бюджетів районів, міст, сіл, селищ, відповідно до діючого законодавства в межах затверджених асигнувань.

На виконання Програми:

в 2016 році: рішеннями сесії обласної ради від 25.03.2016 № 4-11/УІІ та 12.10.2016 № 9-13/УІІ "Про внесення змін до рішення обласної ради від 29.12.2015 № 2- З/УІІ "Про обласний бюджет на 2016 рік" по головному розпоряднику коштів - Управлінню охорони здоров`я облдержадміністрації передбачені цільові кошти в сумі 22 669,7 тис.грн для надання з обласного бюджету субвенцій місцевим бюджетам на лікування хворих методом гемодіалізу на умовах співфінансування на виконання обласної програми "Надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю" на 2014-2017. Розподіл субвенції між регіонами проведено головним розпорядником коштів - Управлінням охорони здоров`я облдержадміністрації, виходячи з кількості діалізних процедур, які планується провести у 2016 році, та вартості однієї процедури і передбачено Корсунь-Шевченківському районному бюджету в сумі 1339,1 тис.грн та Тальнівському районному бюджету в сумі 446,4 тис.грн. З місцевих бюджетів Корсунь-Шевченківського та Тальнівського районів кошти на проведення розрахунків за надані послуги з гемодіалізу не виділялися. Кошти субвенції перераховувались Департаментом фінансів облдержадміністрації головному розпоряднику коштів - Управлінню охорони здоров`я облдержадміністрації відповідно до помісячного розпису субвенції для подальшого перерахування її до місцевих бюджетів. На кінець бюджетного періоду не використаний залишок субвенції з обласного бюджету на виконання обласної програми надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю головним розпорядником коштів - Управлінням охорони здоров`я облдержадміністрації, повернуто до обласного бюджету;

в 2017 році: рішенням сесії обласної ради від 23.12.2016 №11-2/УІІ "Про обласний бюджет на 2017 рік" на виконання обласної програми надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю на 2014-2017 роки (на умовах співфінансування) по головному розпоряднику коштів - Управлінню охорони здоров`я облдержадміністрації передбачені цільові кошти в сумі 20 000 тис. грн для надання з обласного бюджету субвенцій місцевим бюджетам на лікування хворих методом гемодіалізу. Розподіл субвенції проведено головним розпорядником коштів, виходячи з кількості діалізних процедур, які планується провести у 2017 році, та вартості однієї процедури. Корсунь-Шевченківському районному бюджету передбачено субвенції в сумі 1440,6 тис.грн та Тальнівському районному бюджету - 480,2 тис.грн. З місцевих бюджетів Корсунь-Шевченківського та Тальнівського районів кошти на проведення розрахунків за надані послуги з гемодіалізу не виділялися. Кошти субвенції перераховувались Департаментом фінансів облдержадміністрації головному розпоряднику коштів - Управлінню охорони здоров`я облдержадміністрації, відповідно до наданої ними заявки та помісячного розпису субвенції, для подальшого перерахування її до місцевих бюджетів;

в 2018 році: рішенням сесії обласної ради від 22.12.2017 № 19-22А/ТІ "Про обласний бюджет на 2018 рік" на виконання обласної програми надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю (на умовах співфінансування) по головному розпоряднику коштів - Управлінню охорони здоров`я облдержадміністрації передбачені цільові кошти в сумі - 21 400,0 тис.грн. Розподіл субвенції проведено головним розпорядником коштів, виходячи з кількості діалізних процедур, які планується провести у 2018 році, та вартості однієї процедури. Корсунь-Шевченківському районному бюджету передбачено субвенції в сумі 529,7 тис.грн, бюджетам Стеблівської селищної ОТГ К-Шевченківського району - 526,4 тис.грн, Селищенської сільської ОТГ К-Шевченківського району - 263,2 тис.грн та Тальнівської міської ОТГ - 527,9 тис.грн. З місцевих бюджетів Корсунь-Шевченківського районного бюджету, Тальнівської міської ОТГ, Стеблівської селищної ОТГ та Селищенської сільської ОТГ кошти на проведення розрахунків за надані послуги з гемодіалізу не виділялися. Кошти субвенції з обласного бюджету перераховувались Департаментом фінансів облдержадміністрації головному розпоряднику коштів - Управлінню охорони здоров`я облдержадміністрації відповідно до наданої ними заявки у межах помісячного розпису субвенції для подальшого перерахування її до місцевих бюджетів. На кінець бюджетного періоду не використаний залишок субвенції з обласного бюджету на виконання обласної програми надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю головним розпорядником коштів - Управлінням охорони здоров`я облдержадміністрації повернуто до обласного бюджету;

в 2019 році рішенням сесії обласної ради від 18.12.2018 №28-20/УІІ "Про обласний бюджет на 2019 рік" на виконання обласної програми надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю (на умовах співфінансування) по головному розпоряднику коштів - Управлінню охорони здоров`я облдержадміністрації передбачені цільові кошти в сумі - 22 586,3 тис.грн. Розподіл субвенції між бюджетами районів, міст та об`єднаних територіальних громад проведено головним розпорядником коштів, виходячи з кількості діалізних процедур, які планується провести у 2019 році, та вартості однієї процедури. Корсунь-Шевченківському районному бюджету передбачено субвенції в сумі 581,5 тис.грн, бюджетам Стеблівської селищної ОТГ К-Шевченківського району - 581,6 тис.грн, Селищенської сільської ОТГ К-Шевченківського району - 290,9 тис.грн та Тальнівської міської ОТГ - 581,6 тис.грн. З місцевих бюджетів Корсунь-Шевченківського районного бюджету, Тальнівської міської ОТГ, Стеблівської селищної ОТГ та Селищенської сільської ОТГ кошти на проведення розрахунків за надані послуги з гемодіалізу не виділялися. Кошти субвенції з обласного бюджету перераховувались Департаментом фінансів облдержадміністрації головному розпоряднику коштів - Управлінню охорони здоров`я облдержадміністрації відповідно до наданої ними заявки у межах помісячного розпису субвенції для подальшого перерахування її до місцевих бюджетів. На кінець бюджетного періоду не використаний залишок субвенції з обласного бюджету на виконання обласної програми надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю головним розпорядником коштів - Управлінням охорони здоров`я облдержадміністрації повернуто до обласного бюджету;

в 2020 році рішенням сесії обласної ради від 20.12.2019 № 34-47/УІІ "Про обласний бюджет на 2020 рік" на виконання обласної програми надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю (на умовах співфінансування) по головному розпоряднику коштів - Управлінню охорони здоров`я облдержадміністрації на І квартал 2020 року передбачені цільові кошти в сумі - 8 176,2 тис.грн. Розподіл субвенції між бюджетами районів, міст та об`єднаних територіальних громад проведено головним розпорядником коштів, виходячи з кількості діалізних процедур, які планується провести протягом І кварталу 2020 року, та вартості однієї процедури. Корсунь-Шевченківському районному бюджету передбачено субвенції в сумі 219,9 тис.грн, бюджетам Стеблівської селищної ОТГ К-Шевченківського району - 219,9 тис.грн, Селищенської сільської ОТГ К-Шевченківського району - 110,0 тис.грн та Тальнівської міської ОТГ - 219,9 тис.грн. З місцевих бюджетів Корсунь-Шевченківського районного бюджету, Тальнівської міської ОТГ, Стеблівської селищної ОТГ та Селищенської сільської ОТГ кошти на проведення розрахунків за надані послуги з гемодіалізу не виділялися. Кошти субвенції з обласного бюджету перераховувались Департаментом фінансів облдержадміністрації головному розпоряднику коштів - Управлінню охорони здоров`я облдержадміністрації відповідно до наданої ними заявки у межах помісячного розпису субвенції для подальшого перерахування її до місцевих бюджетів. Не використаний залишок субвенції з обласного бюджету на виконання обласної програми надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю головним розпорядником коштів - Управлінням охорони здоров`я облдержадміністрації повернуто до обласного бюджету;

- із листів фінансового управління Тальнівської районної державної адміністрації від 27.12.2016, 28.12.2018, 02.06.2020, Виконавчого комітету Тальнівської міської ради від 28.12.2018, 27.12.2019, 12.06.2020 відповідних платіжних доручень: №2 від 28.12.2016, №53 від 27.12.2016 на суму 446 380 грн, меморіального ордеру №9 від 28.12.2018, платіжного доручення №6 від 28.12.2018 у на суму 527 938 грн, меморіального ордеру №7 від 28.12.2018, платіжного доручення №51 від 28.12.2018 на суму 527 938 грн, меморіального ордеру №22 від 27.12.2019, платіжного доручення №6 від 27.12.2019 на суму 581 600 грн, меморіального ордеру №3 від 15.06.2020, меморіального ордеру №221 від 03.06.2020, платіжного доручення №2 від 12.06.2020, платіжного доручення №5 від 02.06.2020 на суму 219 900 грн вбачається, що УДКСУ у Тальнівському районі, фінансовим управлінням ОТГ м. Тальне повернено невикористані субвенції з обласного бюджету на надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю Управлінню охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації за період 2016, 2018, 2019 та першої половини 2020 років.

Причиною виникнення даного спору є питання щодо наявності/відсутності підстав для стягнення з відповідачів на користь позивача заборгованості за фактично надані медичні послуги з гемодіалізу, які надавалися позивачем, а неукладення договорів з позивачем про надання цієї послуги та відсутність бюджетних коштів на компенсацію позивачу собівартості фактично наданих послуг не є підставою для звільнення відповідачів від виконання обов`язку її оплати.

Рішенням Господарського суду Черкаської області від 16.08.2022 у справі №925/872/21, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 18.01.2023, позов задоволено повністю, стягнуто з КНП "Корсунь-Шевченківська багатопрофільна лікарня" на користь ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер України" 7 816 219,39 грн боргу за фактично надані медичні послуги гемодіалізу; стягнуто з КНП "Тальнівська багатопрофільна лікарня" на користь ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер України" 3 175 544,06 грн боргу за фактично надані медичні послуги гемодіалізу.

Рішення судів першої та апеляційної інстанцій мотивовано тим, що:

- обов`язок надання позивачем хворим нефрологічного профілю, які є мешканцями Корсунь-Шевченківського та Тальнівського районів, процедур гемодіалізу у спірні періоди, ґрунтується на обов`язках позивача, як закладу охорони здоров`я, передбачених положеннями Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я", його публічними зобов`язаннями перед хворими на ХХН V стадії, які отримують медичну допомогу у медичному центрі позивача для пацієнтів із хронічною хворобою нирок на виконання затвердженої рішенням Черкаської обласної ради від 19.09.2014 №34-5/VІ обласної програми "Надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю" на 2014-2017 роки", продовженої рішенням Черкаської обласної ради від 22.12.2017 №19-14/VІІ до 31.12.2019 і рішенням Черкаської обласної ради від 20.12.2019 №34-53/VІІ - до 31.12.2020, рішень Корсунь-Шевченківської і Тальнівської районних рад, якими затверджені районні програми надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю на відповідні періоди;

- ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" було залучено до виконання вказаної Програми як постачальника послуг за умов відсутності конкуренції на відповідному ринку медичних послуг у місті Черкаси, укладення відповідних договорів про медичне обслуговування було передбачено у відносинах з ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна", однак не було забезпечене відповідачами у спірний період;

- відповідачі є учасниками вказаних Програм у відповідних районах, були обізнані про надання хворим зазначених процедур, не повідомляли позивача про необхідність припинення надання медичних послуг, не оспорювали та не вживали дій щодо виключення своєї участі у Програмі з надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю. Крім того, відсутні докази скасування рішень міської ради про затвердження та продовження вказаних вище обласної та районної програм;

- відповідачам було відомо про строки обласної програми в цій сфері охорони здоров`я, про характер медичних послуг з гемодіалізу (безперервність, життєвонеобхідність і пожиттєвість), про необхідність надання таких послуг пацієнтам, а відтак і продовження з позивачем відносин з надання медичних послуг;

- у даній справі існує конфлікт цінностей приватних і публічних інтересів, зокрема, між визнанням державою природнього права людини на її здоров`я найвищою цінністю та реальним забезпеченням державою такого права, у тому числі і шляхом дотримання бюджетних зобов`язань у сфері охорони здоров`я та укладенням письмових договорів у відповідності до вказаного Закону;

- ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" відповідно до пункту 2.1 Протоколу повністю виконав взяті на себе зобов`язання: створив та забезпечує функціонування діалізного центру в місті Черкаси, що діє відповідно до найвищих світових стандартів якості надання медичних послуг. Крім того, позивач здійснює з 2010 року безперервне лікування пацієнтів, хворих на ХХН V стадії, що є одним із пріоритетних напрямів державної політики у сфері охорони здоров`я, та у свою чергу є свідченням добросовісності приватного інвестора ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна";

- господарські відносини між сторонами поєднані з публічним обов`язком та гарантіями держави в особі органів державної влади та місцевого самоврядування (які є учасниками обласної та районної програм) гарантувати і забезпечувати пацієнтів послугами високоспеціалізованої медичної допомоги. Відмова відповідачів оплачувати фактично надані послуги суперечить меті та положенням обласної та районної програм;

- виходячи з обов`язковості гарантування конституційного права громадян на медичну допомогу, враховуючи, що людина, її життя і здоров`я визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю, висновок про необхідність оплати наданих медичних послуг з гемодіалізу забезпечує реалізацію органами охорони здоров`я прав у сфері охорони здоров`я та пріоритетність таких прав.

При цьому, суди першої та апеляційної інстанції при прийнятті судових рішень, відповідно до частини четвертої статті 236 Господарського процесуального кодексу України, врахували правову позицію Верховного Суду у справах за позовом товариства про стягнення заборгованості за фактично надані послуги гемодіалізу, викладеної у постановах від 21.01.2022 у справі №925/1545/20 (об`єднана палата Касаційного господарського суду), 20.06.2018 у справі №925/1833/15, від 06.10.2021 у справі №925/1546/20, від 24.02.2022 у справі №925/1547/20, від 09.06.2022 у справі №910/21181/20, від 14.06.2022 у справі №910/18970/19, від 14.07.2022 у справі №910/7765/20, від 21.12.2022 у справі №910/15575/21.

Колегія суддів враховує, що предметом позову у зазначених справах є стягнення заборгованості за фактично надані медичні послуги з гемодіалізу за періоди, що не охоплені укладеними між сторонами договорами про надання медичних послуг.

У справі №925/1833/15, що переглядалася Верховним Судом, предметом спору були вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Фрезеніус Медикал Кер Україна" до Департаменту охорони здоров`я та медичних послуг Черкаської міської ради про стягнення заборгованості за надані мешканцям міста Черкаси у період з 22.01.2015 по 24.05.2015 послуги загальної лікарської практики (медичне лікування амбулаторне в клініках методом гемодіалізу). Верховний Суд, залишаючи без змін рішення судів попередніх інстанцій про задоволення позову, виходив з того, що оскільки позивачем були надані відповідні медичні послуги за спірний період на виконання програми "Надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю" на 2014-2017 роки" та з урахуванням положень Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я", встановивши, що відповідач звертався до позивача з відповідним листом, у якому просив позивача надавати послуги амбулаторного лікування хворих, які потребують процедури гемодіалізу, і видатки на виконання вказаної програми у 2015 році були повністю профінансовані за рахунок обласного бюджету у вигляді субвенцій та за рахунок коштів місцевого бюджету, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про те, що відповідач повинен провести повний розрахунок із позивачем за надані медичні послуги у спірний період.

Також у справах №925/1545/20, №925/1546/20, №925/1547/20 судами встановлено, що рішенням Черкаської обласної ради №34-5/VI від 19.09.2014 була затверджена обласна програма "Надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю" на 2014-2017 роки". Дію даної обласної програми було продовжено рішенням Черкаської обласної ради №19-14/VII від 22.12.2017 до 31.12.2019, та рішенням Черкаської обласної ради №34-53/VII від 20.12.2019 до 31.12.2020. Вказаною обласною програмою на 2014 - 2020 роки було підтверджено провідну роль ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" у забезпеченні медичної допомоги хворим на хронічну хворобу нирок V стадії, що є підставою для виділення бюджетних коштів та укладення договорів. ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" було залучено до виконання вказаних вище обласної та міської програм як постачальника послуг за умов відсутності конкуренції на відповідному ринку надання медичних послуг пацієнтам з хронічною нирковою недостатністю у місті Черкаси, внаслідок чого договори про закупівлю мали укладатись з ним, за відсутності при цьому альтернативи, на підставі статті 35 Закону України "Про публічні закупівлі". Проте, як правило, після закінчення строку дії договорів, укладених між закладами охорони здоров`я і ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна", останнє продовжувало надавати медичні послуги поза межами дії укладених договорів про надання медичних послуг.

Верховний Суд, виходячи з обов`язковості гарантування конституційного права громадян на медичну допомогу, з того, що людина, її життя і здоров`я визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю, необхідність оплати наданих медичних послуг з гемодіалізу забезпечує реалізацію органами охорони здоров`я прав у сфері охорони здоров`я та пріоритетність таких прав, а також враховуючи, що господарські відносини ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" і відповідачів поєднані з публічним обов`язком та гарантіями держави в особі органів державної влади та місцевого самоврядування (які є учасниками обласної та міської програм) гарантувати і забезпечувати пацієнтів послугами високоспеціалізованої медичної допомоги, дійшов висновку про обов`язок закладів охорони здоров`я провести повний розрахунок із позивачем за фактично надані медичні послуги з гемодіалізу у спірні періоди.

Верховний Суд у постанові від 06.10.2021 у справі №925/1546/20 зауважив, що враховуючи високу вартість процедури діалізу для пацієнта та важливість її регулярного та якісного одержання для забезпечення життя пацієнтів, такий спосіб лікування ниркової недостатності був покладений на державу та мав реалізовуватися через державні та комунальні заклади охорони здоров`я. Місцеві органи охорони здоров`я зобов`язалися сприяти реалізації та забезпеченню такого права пацієнта, фактично права на життя.

Крім того, у справі № 925/1546/20, Верховний Суд, скасовуючи постанову суду апеляційної інстанції та залишаючи в силі рішення суду першої інстанції про задоволення позову, виходив з того, що у відповідача виник публічний обов`язок з оплати за фактично надані медичні послуги, виходячи з положень статей 18, 35-3 Основ законодавства про охорону здоров`я, та як зустрічний обов`язок у правовідносинах про надання послуг згідно із статтею 174 Господарського кодексу України та статтею 901 Цивільного кодексу України. При цьому, ухвалюючи постанову Верховний Суд керувався висновками Верховного Суду, викладеними в постанові Верховного Суду у справі № 925/1833/15.

У постанові від 21.01.2022 у справі №925/1545/20 Об`єднана Палата Касаційного господарського суду дійшла висновку, що висока вартість і необхідність безперервного отримання пацієнтами процедур зобов`язує державу та місцеві органи влади створювати покращені умови для ефективного і доступного медичного обслуговування. Тому держава та місцеві органи влади в особі уповноважених розпорядників бюджетних коштів зобов`язані оплачувати вартість лікування закладу охорони здоров`я, який надав послуги направленим хворим.

Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд також і у справах №910/21181/20, №910/18970/19, №910/7765/20.

Не погоджуючись з рішенням Господарського суду Черкаської області від 16.08.2022 та постановою Північного апеляційного господарського суду від 18.01.2023 у справі №925/872/21, Комунальне некомерційне підприємство "Тальнівська багатопрофільна лікарня" Тальнівської міської ради та Комунальне некомерційне підприємство "Корсунь-Шевченківська багатопрофільна лікарня" Корсунь-Шевченківської міської ради Черкаської області подали касаційні скарги, якими просили оскаржувані рішення місцевого господарського суду та постанову суду апеляційної інстанції скасувати, та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог щодо кожного відмовити повністю.

Комунальне некомерційне підприємство "Тальнівська багатопрофільна лікарня" Тальнівської міської ради підставою касаційного оскарження зазначає пункт 1 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України, оскільки вважає, що судами попередніх інстанцій застосовано норми права без урахування висновків щодо їх застосування, викладених у постанові Верховного Суду від 21.12.2022 у справі № 910/15575/21, відповідно до якого, при відсутності договорів, обов`язок щодо оплати наданих послуг покладається на заклад охорони здоров`я, який видав направлення хворим до клінік позивача для отримання послуг гемодіалізу.

Так у справі № 910/15575/21, на яку посилається КНП "Тальнівська багатопрофільна лікарня", предметом спору були вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Фрезеніус Медикал Кер Україна" про солідарне стягнення з Міністерства охорони здоров`я України та Управління охорони здоров`я Чернігівської обласної державної адміністрації заборгованості за надання медичних послуг гемодіалізу у період з 29.04.2014 по 31.03.2020. Позовні вимоги обґрунтовані наданням позивачем медичних послуг внутрішньо переміщеним особам з тимчасово окупованих територій Луганської та Донецької областей за зазначений період за відсутності договорів та неоплатою цих послуг. Верховний Суд, залишаючи без змін постанову суду апеляційної інстанції, якою було задоволено вимоги про стягнення заборгованості за фактично надані медичні послуги саме з Міністерства охорони здоров`я України, виходив з того, що правовідносини між сторонами виникли у зв`язку з необхідністю забезпечення прав та гарантій пацієнтів у сфері охорони здоров`я, зокрема надання медичної допомоги хворим на хронічну хворобу нирок V стадії. Обов`язок надання позивачем хворим нефрологічного профілю (внутрішньо переміщеним особам) процедур гемодіалізу у спірний період ґрунтується на зобов`язаннях товариства, як закладу охорони здоров`я, передбачених положеннями Основ законодавства України про охорону здоров`я, його публічними зобов`язаннями перед хворими на ниркову недостатність V стадії, які отримують медичну допомогу у медичному центрі позивача за направленням Міністерства; господарські відносини Товариства і Міністерства поєднані з публічним обов`язком та гарантіями держави в особі органів державної влади гарантувати і забезпечувати пацієнтів послугами високоспеціалізованої медичної допомоги; відмова Міністерства оплачувати фактично надані послуги суперечить основним гарантіям держави стосовно забезпечення медичною допомогою. При цьому Суд зазначив, що саме Міністерство охорони здоров`я України перенаправило пацієнтів - тимчасово переміщених осіб до клініки позивача для надання їм високоспеціалізованої допомоги, враховуючи, що така допомога в силу Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" надається пацієнтам за рахунок бюджетних коштів.

Також Верховний Суд у зазначеній справі врахував висновки, викладені у постановах Верховного Суду у справах за позовом Товариства про стягнення заборгованості за фактично надані послуги гемодіалізу від 21.01.2022 зі справи №925/1545/20 (об`єднана палата Касаційного господарського суду), від 09.06.2022 зі справи №910/21181/20, від 14.06.2022 зі справи №910/18970/19, від 14.07.2022 зі справи №910/7765/20.

Колегія суддів вважає за необхідне відступити від висновку Верховного Суду, викладеного у постанові від 21.12.2022 у справі № 910/15575/21 стосовно покладення обов`язку щодо відшкодування заборгованості за фактично надані послуги на Міністерство охорони здоров`я України, з огляду на наступне.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05.11.2005 № 445-р схвалено Концепцію Державної програми розвитку системи надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю.

На обґрунтування розроблення і виконання Програми зазначено про необхідність підтримки на державному рівні системи надання нефрологічної допомоги з огляду на розповсюдженість хвороб сечової системи, високої вартості гемодіалізу, перитонеального діалізу, що унеможливлює адекватне розв`язання цих проблем на регіональному рівні.

Фінансування Програми планувалося здійснювати в межах видатків, які передбачаються в державному бюджеті Міністерства охорони здоров`я, та за рахунок коштів бюджетів Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про державні цільові програми" державна цільова програма - це комплекс взаємопов`язаних завдань і заходів, які спрямовані на розв`язання найважливіших проблем розвитку держави, окремих галузей економіки або адміністративно-територіальних одиниць, здійснюються з використанням коштів Державного бюджету України та узгоджені за строками виконання, складом виконавців, ресурсним забезпеченням.

Державні цільові програми поділяються на:

загальнодержавні програми економічного, науково-технічного, соціального, національно-культурного розвитку, охорони довкілля (далі - загальнодержавні програми) - це програми, які охоплюють всю територію держави або значну кількість її регіонів, мають довгостроковий період виконання і здійснюються центральними та місцевими органами виконавчої влади;

інші програми, метою яких є розв`язання окремих проблем розвитку економіки і суспільства, а також проблем розвитку окремих галузей економіки та адміністративно-територіальних одиниць, що потребують державної підтримки.

Статтею 11 Закону України "Про державні цільові програми" передбачено, що державна цільова програма виконується шляхом здійснення її заходів і завдань органами державної влади, а також виконавцями, передбаченими цією програмою.

Державний замовник самостійно здійснює заходи і завдання, передбачені державною цільовою програмою, або за необхідності укладає договір (контракт) в порядку, встановленому законодавством.

Виконавцями державної цільової програми можуть бути підприємства, установи та організації незалежно від форм власності, що визначаються державним замовником для виконання заходів і завдань програми на конкурсних засадах.

Згідно зі статтею 15 Закону України "Про державні цільові програми" розроблення та виконання державної цільової програми здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету України, а також інших джерел, передбачених законом.

Виділення бюджетних коштів на виконання заходів і завдань державної цільової програми проводиться в порядку, встановленому законом.

Згідно із частинами першою - третьою статті 103-4 Бюджетного кодексу України медична субвенція спрямовується на видатки місцевих бюджетів, передбачені у пункту 3 частини першої статті 89 та пункті 3 частини першої статті 90 цього Кодексу, для оплати поточних видатків, крім видатків на оплату комунальних послуг та енергоносіїв.

Порядок та умови надання коштів медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23.01.2015 №11 (далі - Порядок).

Згідно положень вказаного Порядку головним розпорядником субвенції є Міністерство охорони здоров`я. Розпорядники субвенції за місцевими бюджетами визначаються рішеннями про такі бюджети відповідно до законодавства.

Відповідно до Положення про Міністерство охорони здоров`я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 №267, основними завданнями МОЗ є забезпечення формування та реалізації державної політики у сфері охорони здоров`я, а також захисту населення від інфекційних хвороб, протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та іншим соціально небезпечним захворюванням, попередження та профілактики неінфекційних захворювань, забезпечення формування та реалізація державної політики у сферах, зокрема, розвитку медичних послуг, впровадження електронної системи охорони здоров`я, забезпечення державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення.

МОЗ відповідно до покладених на нього завдань, зокрема у сфері охорони здоров`я, забезпечує в межах повноважень, передбачених законом, додержання закладами охорони здоров`я, підприємствами, установами та організаціями права громадян на охорону здоров`я та прав пацієнта; готує пропозиції стосовно визначення пріоритетних напрямів розвитку охорони здоров`я, розробляє та організовує виконання державних комплексних та цільових програм охорони здоров`я.

Відповідно до пункту 1.2 Протоколу про наміри щодо реалізації проекту по створенню діалізного медичного центру у м. Черкаси Облдержадміністрація забезпечує здійснення оплати за проведене Фрезеніусом лікування методом гемодіалізу в межах бюджетних коштів, розпорядником по яких є Облдержадміністрація, згідно з умовами окремих договорів, що укладаються між сторонами або між Фрезеніусом та іншими, визначеними Облдержадміністрацією, розпорядниками бюджетних коштів для реалізації даного проекту.

Положеннями пункту 2.2 Протоколу визначено, що облдержадміністрація бере на себе наступні зобов`язання: оплата за проведення Фрезеніусом лікування хворих методом гемодіалізу здійснюється Облдержадміністрацією або третіми особами (лікувальними установами), які знаходяться в сфері управління відповідно Облдержадміністрації на підставі окремих договорів, що укладаються в установленому порядку (підпункт 2.2.4); здійснювати контроль за оплатою проведеного Фрезеніусом лікування хворих методом гемодіалізу у випадку, якщо відповідні договори будуть укладені між Фрезеніусом і третіми особами (лікувальними установами), які знаходяться в сфері управління Облдержадміністрації (підпункт 2.2.5).

Рішенням сесії Черкаської обласної ради від 19.09.2014 № 34-5/VІ було прийнято обласну програму "Надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю" на 2014-2017 роки та продовжено термін її дії до 2020 року включно (рішення обласної ради від 22.12.2017 № 19- 14/VІІ та від 20.12.2019 № 34-53/VП).

Рішеннями районних рад (Тальнівської районної ради від 12.08.2013 № 22-7/VІ, Корсунь-Шевченківської районної ради від 23.12.2014 № 38-1/VІ) затверджено районні програми надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю.

Фінансування зазначеної медичної послуги покладалося на місцеві бюджети районних державних адміністрацій, міських виконавчих комітетів та територіальних громад міста.

Правовідносини учасників справи також перебувають у сфері регулювання Конституції України, Законів України "Про місцеві державні адміністрації", "Про місцеве самоврядування в Україні", "Основи законодавства України про охорону здоров`я", "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення" та підзаконних актів, прийнятих на їх виконання.

Реалізація державної політики охорони здоров`я покладається на органи виконавчої влади. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, а також органи місцевого самоврядування реалізують державну політику у сфері охорони здоров`я в межах своїх повноважень, передбачених законодавством. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють управління комунальними закладами охорони здоров`я, організацію їх матеріально-технічного, кадрового та фінансового забезпечення відповідно до закону (частини перша, шоста, сьома статті 14 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я").

Відповідно до частини другої статті 15 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" реалізацію державної політики у сфері охорони здоров`я в адміністративно-територіальних одиницях України здійснюють Рада міністрів Автономної Республіки Крим та місцеві державні адміністрації.

Частинами першою та одинадцятою статті 16 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування сприяють розвитку закладів охорони здоров`я усіх форм власності. Залежно від форми власності заклади охорони здоров`я утворюються та функціонують як державні, комунальні, приватні чи засновані на змішаній формі власності. Державні та комунальні заклади охорони здоров`я не підлягають приватизації.

Законом України "Про місцеві державні адміністрації" встановлено, що:

місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади, в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою (частини друга та третя статті 1);

до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань: забезпечення законності, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян; науки, освіти, культури, охорони здоров`я, фізкультури і спорту, сім`ї, жінок, молоді та дітей (частина перша статті 13);

місцева державна адміністрація: реалізовує державну політику в галузі науки, освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, материнства і дитинства, сім`ї та молоді; організовує роботу медичних закладів по поданню допомоги населенню, надає у межах повноважень встановлені пільги і допомогу, пов`язані з охороною материнства і дитинства, поліпшенням умов життя багатодітних сімей (частина перша статті 22).

Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування. Цим Законом передбачено, зокрема, таке:

основні терміни, використані в цьому Законі, мають таке значення: територіальна громада - жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об`єднання жителів кількох сіл, селищ, міст, що мають єдиний адміністративний центр; районні та обласні ради - органи місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст; районний бюджет - план утворення і використання фінансових ресурсів, необхідних для забезпечення спільних інтересів територіальних громад сіл, селищ, міст районного значення, виконання місцевих програм, здійснення бюджетного вирівнювання; обласний бюджет - план утворення і використання фінансових ресурсів, необхідних для забезпечення спільних інтересів територіальних громад, виконання місцевих програм, здійснення бюджетного вирівнювання (частина перша статті 1);

відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування (частина перша статті 17);

до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення (підпункт 1 пункту «а» статті 32).

Отже відносини з надання позивачем медичних послуг нерозривно поєднані з обов`язком держави в особі органів державної влади та місцевого самоврядування гарантувати та забезпечити важкохворих пацієнтів належним фінансуванням, спрямування обласною адміністрацією цільової медичної субвенції було першим етапом цього складового процесу, в якому брали також участь органи місцевого самоврядування, як головний розпорядник цільових бюджетних коштів, а надалі її комунальні підприємства (заклади охорони здоров`я), які були уповноважені безпосередньо спрямовувати ці кошти за належністю.

У справах №925/1545/20 (об`єднана палата Касаційного господарського суду), №925/1546/20, №925/1547/20, №910/21181/20, №910/18970/19, №910/7765/20 Верховний Суд поклав обов`язок з відшкодування заборгованості товариству за фактично надані медичні послуги на виконання програм саме на відповідний заклад охорони здоров`я як учасника програми.

Верховним Судом у справах №910/18970/19, №910/7765/20 зроблено висновок відносно солідарного стягнення боргу з Чернігівської обласної державної адміністрації та Чернігівської міської ради, відповідно до якого визнав, що ефективним способом захисту та поновлення прав позивача щодо отримання оплати за фактично надані послуги є задоволення позову саме до закладу охорони здоров`я (в зазначених справах - КНП "Чернігівська міська лікарня №2") як зобов`язаної особи перед ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна", особи у спірних правовідносинах з надання медичних послуг. Підприємство (лікарня) на виконання багатосторонніх угод, які укладалися органами влади Чернігівщини, в тому числі Радою, з 2012 року виступає уповноваженим замовником медичних послуг ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" шляхом ініціювання відповідних процедур державної (публічної) закупівлі. Саме Підприємство (лікарня) повинно було оголосити (ініціювати) про проведення наступної закупівлі послуг, проте не здійснило цього.

З огляду на зазначене, колегія суддів вважає, що оскільки фінансування наданих ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" послуг на виконання державної, обласної та районних програм передбачалося не лише за рахунок Державного бюджету, а й за рахунок обласного та місцевого бюджетів, відтак ефективним способом захисту та поновлення прав ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" щодо отримання оплати за фактично надані ним послуги є задоволення позову до закладу охорони здоров`я, як зобов`язаної перед ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" особи у спірних правовідносинах з надання медичних послуг (безпосереднього замовника послуг та розпорядника бюджетних коштів на здійснення їх оплати), а не до Міністерства охорони здоров`я, оскільки міністерство не є безпосереднім учасником програм.

Також Комунальне некомерційне підприємство "Корсунь-Шевченківська багатопрофільна лікарня" Корсунь-Шевченківської міської ради Черкаської області підставою касаційного оскарження зазначає пункт 1 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України, оскільки вважає, що суди попередніх інстанцій в оскаржуваних судових рішеннях застосували норми права без урахування висновків щодо їх застосування, викладених у постанові Верховного Суду від 16.03.2021 у справі №910/11847/19 та зазначає про відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування строків позовної давності у подібних правовідносинах.

У справі №910/11847/19, на яку посилається КНП "Корсунь-Шевченківська багатопрофільна лікарня", Верховним Судом сформовано наступні правові висновки. Предметом спору в зазначеній справі були вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Фрезеніус Медикал Кер Україна" до Комунального некомерційного підприємства "Чернігівська міська лікарня №2" Чернігівської міської ради про стягнення заборгованості за надані медичні послуги з проведення гемодіалізу. Підставою позову у справі №910/11847/19 є виникнення заборгованості у відповідача за фактично надані послуги з гемодіалізу в межах узгодженого з державою інвестиційного проекту, гарантованого бюджетного відшкодування та на виконання затверджених програм щодо надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю з посиланням на статтю 3 Конституції України, статті 11, 509, 526, 901 Цивільного кодексу України, статті 174, 181, 193 Господарського кодексу України та статті 5, 18, 37, 38, 52 Основ законодавства України про охорону здоров`я. Верховний Суд, скасовуючи рішення судів попередніх інстанцій та ухвалюючи нове рішення про відмову у позові, виходив з того, що у відповідача у справі обов`язок по оплаті послуг, наданих у спірний період, не виник ні на підставі договору від 23.01.2017, який повністю виконаний сторонами виходячи із його істотних умов (ціна договору, кількість обумовлених процедур, вартість однієї процедури), а оформлення відносин у спрощений спосіб: по-перше, не доведено судами посиланням на обставини узгодження сторонами спору істотних умов договору у спірному періоді, по-друге, не відповідає приписам Закону України "Про державні закупівлі", а також враховуючи те, що відповідач не є ані відповідальним виконавцем в розумінні обласної програми "Надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю" на 2013-2017 роки, ані будь-якою іншою особою, на яку покладався обов`язок зі здійснення розрахунку за спірні послуги за вказаною програмою, приймаючи також до уваги, що відповідач не є суб`єктом, у якого обов`язок із фінансування зазначених послуг виникає безпосередньо із загальних та спеціальних норм законодавства.

Колегія суддів не погоджується з наведеними висновками Верховного Суду, викладених у справі №910/11847/19 та вважає за необхідне відступити від них, з огляду на наступне.

Згідно з частиною четвертою статті 11 Цивільного кодексу України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Як зазначалося вище розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05.11.2005 № 445-р схвалено Концепцію Державної програми розвитку системи надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю.

На обґрунтування розроблення і виконання Програми зазначено про необхідність підтримки на державному рівні системи надання нефрологічної допомоги з огляду на розповсюдженість хвороб сечової системи, високої вартості гемодіалізу, перитонеального діалізу, що унеможливлює адекватне розв`язання цих проблем на регіональному рівні.

Між Компанією Фрезеніус Медікал Кер АГ & Ко. КГаА та ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" (у тексті Протоколу - Фрезеніус), з одного боку, та Черкаською ОДА (у тексті Протоколу - Облдержадміністрація), з іншого боку, 18.08.2008 було підписано Протокол про наміри щодо реалізації проекту по створенню діалізного медичного центру у м. Черкаси (далі - Протокол.

03.04.2012 Президентом України доручено, зокрема, голові Черкаської ОДА вжити у встановленому порядку заходів щодо врегулювання проблемних питань з іноземними інвесторами, які реалізують проекти зі створення діалізних центрів в Черкаській та Чернігівській областях.

Рішенням сесії Черкаської обласної ради від 19.09.2014 № 34-5/VІ було прийнято обласну програму "Надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю" на 2014-2017 роки та продовжено термін її дії до 2020 року включно (рішення обласної ради від 22.12.2017 № 19- 14/VІІ та від 20.12.2019 № 34-53/VП). Обласною Програмою було рекомендовано районним державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування регіонів розробити та затвердити аналогічні регіональні програми. Заходами програми передбачено, що закупівля послуг з лікування хворих на ниркову недостатність методом гемодіалізу в медичних закладах різних форм власності здійснюється, за необхідності, за рахунок коштів бюджетів районів, міст, сіл, селищ, відповідно до діючого законодавства в межах затверджених асигнувань.

Рішенням Тальнівської районної ради від 12.08.2013 № 22-7/VІ затверджено районну комплексну програму розвитку системи медичної допомоги хворим нефрологічного профілю на 2013-2015 роки, дію якої продовжено до 2017 включно рішеннями Тальнівської районної ради від 29.01.2016 № 3-14/VІІ та від 23.12.2016 № 11-6/VІІ.

Фінансування програми планувалося здійснити в межах видатків, передбачених Державним бюджетом через МОЗ України, а також за рахунок обласного та місцевих бюджетів, і інших джерел не заборонених чинним законодавством.

Рішенням Корсунь-Шевченківської районної ради від 23.12.2014 № 38-1/VІ, на виконання рішення Черкаської обласної ради від 19.09.2014 № 34-5/VI, затверджено районну програму "Надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю" на 2014-2017 роки, зобов`язано районну державну адміністрацію під час формування проектів районного бюджету на цей період передбачати кошти на виконання програми. Метою районної програми було комплексне вирішення проблеми профілактики, діагностики та лікування хронічної ниркової недостатності, у тому числі за допомогою методів замісної терапії, а саме діалізу або трансплантації нирки. Передбачалося, що фінансування програми здійснюватиметься у межах асигнувань, передбачених на охорону здоров`я в місцевих бюджетах, інших джерел не заборонених чинним законодавством України, бюджети району, міста, сіл, селищ можуть надавати субвенції на надання медичної допомоги цим хворим. Ініціатором розроблення програми, згідно її паспорту, була Черкаська районна державна адміністрація, розробниками, відповідальними виконавцями і учасниками програми - Корсунь-Шевченківська центральна районна лікарня та КЗ "Корсунь-Шевченківський Центр первинної медико-санітарної допомоги".

Отже відносини з позивачем, як учасником зазначеного проекту, спрямовані на реалізацію інвестиційного проекту, гарантованого державою, та врегульовані Протоколом про наміри щодо реалізації проекту по створенню діалізного медичного центру в м. Черкаси від 18.08.2008, підписаним між ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" та Черкаською обласною державною адміністрацією, рішенням Черкаської обласної ради від 19.09.2014 № 34-5/VI, яким затверджено обласну програму "Надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю" на 2014-2017 роки, продовженої рішенням Черкаської обласної ради від 22.12.2017 №19-14/VІІ до 31.12.2019 і рішенням Черкаської обласної ради від 20.12.2019 № 34-53/VІІ - до 31.12.2020, рішеннями Корсунь-Шевченківської і Тальнівської районних рад, якими затверджені районні програми надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю на відповідні періоди.

Укладення відповідних договорів про медичне обслуговування було передбачено у відносинах з Товариством з обмеженою відповідальністю "Фрезеніус Медикал Кер Україна", однак не було забезпечене відповідачами у спірний період.

Законом України "Про публічні закупівлі" встановлені спеціальні вимоги до форми та порядку укладення договорів закупівлі медичних послуг за бюджетні кошти, а тому вказана норма про укладення договорів у спрощений спосіб може бути застосована до спірних правовідносин, з урахуванням особливостей Закону України "Про публічні закупівлі". Виконання вимог зазначеного Закону є обов`язком відповідачів.

За приписами статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю, а держава гарантує громадянам реалізацію їх прав у сфері охорони здоров`я.

Відповідно до частин першої - третьої статті 49 Конституції України кожен має право на охорону здоров`я, медичну допомогу та медичне страхування. Охорона здоров`я забезпечується державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм. Держава створює умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування. У державних і комунальних закладах охорони здоров`я медична допомога надається безоплатно; існуюча мережа таких закладів не може бути скорочена. Держава сприяє розвиткові лікувальних закладів усіх форм власності.

Відповідно до статті 5 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" державні, громадські або інші органи, підприємства, установи, організації, посадові особи та громадяни зобов`язані забезпечити пріоритетність охорони здоров`я у власній діяльності, не завдавати шкоди здоров`ю населення і окремих осіб, у межах своєї компетенції надавати допомогу хворим, інвалідам та потерпілим від нещасних випадків, сприяти працівникам органів і закладів охорони здоров`я в їх діяльності, а також виконувати інші обов`язки, передбачені законодавством про охорону здоров`я.

За змістом статті 18 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" фінансове забезпечення охорони здоров`я може здійснюватися за рахунок коштів Державного бюджету України та місцевих бюджетів, коштів юридичних та фізичних осіб, а також з інших джерел, не заборонених законом.

Згідно зі статтею 35-3 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" надання третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги здійснюється високоспеціалізованими багатопрофільними або однопрофільними закладами охорони здоров`я. Третинна (високоспеціалізована) медична допомога надається безоплатно в закладах охорони здоров`я, з якими укладено договори про медичне обслуговування населення.

В Україні діє Закон "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення". Цим Законом визначено, що програма державних гарантій медичного обслуговування населення (програма медичних гарантій) - це програма, що визначає перелік та обсяг медичних послуг (включаючи медичні вироби) та лікарських засобів, повну оплату надання яких пацієнтам держава гарантує за рахунок коштів Державного бюджету України згідно з тарифом, для профілактики, діагностики, лікування та реабілітації у зв`язку з хворобами, травмами, отруєннями і патологічними станами, а також у зв`язку з вагітністю та пологами. Програма медичних гарантій реалізується за принципом, що пацієнт отримав чіткий перелік медичних послуг, які можна отримати безоплатно, а також можливість обирати лікування у кращих, на його погляд, закладах охорони здоров`я, враховуючи не лише територіальну близькість закладу, а й якість медичних послуг.

Згідно з частиною п`ятою статті 3 Закону України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення" органи місцевого самоврядування в межах своєї компетенції можуть фінансувати місцеві програми розвитку та підтримки комунальних закладів охорони здоров`я, зокрема щодо оновлення матеріально-технічної бази, капітального ремонту, реконструкції, підвищення оплати праці медичних працівників (програми "місцевих стимулів"), а також місцеві програми надання населенню медичних послуг, місцеві програми громадського здоров`я та інші програми в охороні здоров`я.

Враховуючи, що правовідносини між сторонами виникли у зв`язку з необхідністю забезпечення прав та гарантій пацієнтів у сфері охорони здоров`я, спрямовані на реалізацію інвестиційного проекту, гарантованого державою, мету обласної та районних програм щодо забезпечення лікування пацієнтів з хронічною нирковою недостатністю, статус відповідачів, бездіяльність останніх відносно належного виконання вимог програм та Закону України "Про публічні закупівлі", положення частини четвертої статті 11 Цивільного кодексу України, а також те, що правовідносини у даній справі та у справі №910/11847/19 є подібними як за суб`єктним складом так і за змістом правовідносин, колегія суддів вважає за необхідне відступити від висновку стосовно того, що за відсутності договору у відповідача - закладу охорони здоров`я (КНП "Чернігівська міська лікарня №2") відсутній обов`язок із оплати зазначених послуг на підставі загальних та спеціальних норм, оскільки відсутність договорів не може бути підставою для відмови в позові, з огляду на те, що вони укладаються на виконання зазначених програм. Безпідставне ухилення від укладення договорів не звільняє сторін від виконання цільових програм і тих зобов`язань, які на їх підставі виникають.

Також колегія суддів враховує, що Об`єднана палата Касаційного господарського суду при розгляді справи №925/1545/20 не відступала від висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 16.03.2021 справі №910/11847/19.

Відповідно до пункту 4 частини четвертої статті 17 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" єдність системи судоустрою забезпечується, зокрема, єдністю судової практики.

За приписами частини першої статті 36 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" основною функцією Верховного Суду як найвищого суду у системі судоустрою є забезпечення сталості та єдності судової практики у порядку та спосіб, визначені процесуальним законом.

Верховний Суд забезпечує однакове застосування норм права судами у порядку та спосіб, визначені процесуальним законом (пункт 6 частини другої статті 36 Закону України "Про судоустрій і статус суддів").

Відповідно до частини другої статті 302 Господарського процесуального кодексу України суд, який розглядає справу в касаційному порядку у складі колегії суддів або палати, передає справу на розгляд об`єднаної палати, якщо ця колегія або палата вважає за необхідне відступити від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного в раніше ухваленому рішенні Верховного Суду у складі колегії суддів з іншої палати або у складі іншої палати чи об`єднаної палати.

Положеннями частин першої, третьої та четвертої статті 303 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що питання про передачу справи на розгляд палати, об`єднаної палати або Великої Палати Верховного Суду вирішується судом за власною ініціативою або за клопотанням учасника справи. Питання про передачу справи на розгляд палати, об`єднаної палати або Великої Палати може бути вирішене до прийняття постанови судом касаційної інстанції. Про передачу справи на розгляд палати, об`єднаної палати або Великої Палати Верховного Суду суд постановляє ухвалу із викладенням мотивів необхідності відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у рішенні, визначеному в частинах першій-четвертій статті 302 цього Кодексу, або із обґрунтуванням підстав, визначених у частинах п`ятій або шостій статті 302 цього Кодексу.

Наведена норма процесуального права зобов`язує колегію суддів у разі необхідності відступити від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного в раніше ухваленому рішенні Верховного Суду у складі колегії суддів з іншої палати, передати справу на розгляд об`єднаної палати. Однакове застосування закону забезпечує загальнообов`язковість закону, рівність перед законом та правову визначеність у державі, яка керується верховенством права.

З урахуванням наведеного, на підставі частини другої статті 302 Господарського процесуального кодексу України, справа №925/872/21 підлягає передачі на розгляд об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду.

Керуючись частиною другою статті 302, статтею 303 Господарського процесуального кодексу України Верховний Суд, -

УХВАЛИВ:

1. Справу №925/872/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Фрезеніус Медикал Кер Україна" до Комунального некомерційного підприємства "Корсунь-Шевченківська багатопрофільна лікарня" Корсунь-Шевченківської міської ради Черкаської області, Комунального некомерційного підприємства "Тальнівська багатопрофільна лікарня" Тальнівської міської ради про стягнення 10 991 763,45 грн за фактично надані послуги, передати на розгляд об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду.

2. Ухвала набирає законної сили з моменту її оголошення та оскарженню не підлягає.

Головуючий В. Студенець

Судді О. Баранець

О. Кібенко

Джерело: ЄДРСР 110485171
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку