open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 720/2033/22
Моніторити
Ухвала суду /09.01.2024/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /14.11.2023/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /02.10.2023/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /30.08.2023/ Касаційний цивільний суд Постанова /07.07.2023/ Чернівецький апеляційний суд Постанова /07.07.2023/ Чернівецький апеляційний суд Ухвала суду /21.06.2023/ Чернівецький апеляційний суд Ухвала суду /19.05.2023/ Чернівецький апеляційний суд Ухвала суду /19.05.2023/ Чернівецький апеляційний суд Ухвала суду /16.05.2023/ Чернівецький апеляційний суд Ухвала суду /04.05.2023/ Чернівецький апеляційний суд Рішення /07.04.2023/ Новоселицький районний суд Чернівецької області Рішення /31.03.2023/ Новоселицький районний суд Чернівецької області Ухвала суду /07.03.2023/ Новоселицький районний суд Чернівецької області Ухвала суду /31.01.2023/ Новоселицький районний суд Чернівецької області Ухвала суду /09.12.2022/ Новоселицький районний суд Чернівецької області Ухвала суду /09.12.2022/ Новоселицький районний суд Чернівецької області Ухвала суду /30.11.2022/ Новоселицький районний суд Чернівецької області Ухвала суду /30.11.2022/ Новоселицький районний суд Чернівецької області Ухвала суду /14.10.2022/ Новоселицький районний суд Чернівецької області
emblem
Справа № 720/2033/22
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /09.01.2024/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /14.11.2023/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /02.10.2023/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /30.08.2023/ Касаційний цивільний суд Постанова /07.07.2023/ Чернівецький апеляційний суд Постанова /07.07.2023/ Чернівецький апеляційний суд Ухвала суду /21.06.2023/ Чернівецький апеляційний суд Ухвала суду /19.05.2023/ Чернівецький апеляційний суд Ухвала суду /19.05.2023/ Чернівецький апеляційний суд Ухвала суду /16.05.2023/ Чернівецький апеляційний суд Ухвала суду /04.05.2023/ Чернівецький апеляційний суд Рішення /07.04.2023/ Новоселицький районний суд Чернівецької області Рішення /31.03.2023/ Новоселицький районний суд Чернівецької області Ухвала суду /07.03.2023/ Новоселицький районний суд Чернівецької області Ухвала суду /31.01.2023/ Новоселицький районний суд Чернівецької області Ухвала суду /09.12.2022/ Новоселицький районний суд Чернівецької області Ухвала суду /09.12.2022/ Новоселицький районний суд Чернівецької області Ухвала суду /30.11.2022/ Новоселицький районний суд Чернівецької області Ухвала суду /30.11.2022/ Новоселицький районний суд Чернівецької області Ухвала суду /14.10.2022/ Новоселицький районний суд Чернівецької області

07.04.2023

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 720/2033/22

Провадження:2/720/239/23

31 березня 2023 року м. Новоселиця

Новоселицький районний суд Чернівецької області у складі головуючого судді Вівчар Г.А., за участю секретаря судового засідання Факащук А.П.

сторін по справі:

представника позивача ОСОБА_1 ,

представників відповідача Кравчук В.І., Шиба О.М.,

представника третьої особи Тоненька Д.К.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Новоселиця цивільну справу за позовною заявою позовом ОСОБА_2 додержавного спеціалізованогопідприємства «ЛісиУкраїни» таЧернівецької обласноївійськової адміністраціїЧернівецької обласноїдержавної адміністрації,третя особаголовне управління Держгеокадаструв Чернівецькійобласті, проусунення перешкодв користуванніземельною ділянкою,визнання протиправнимиРозпорядження,зобов`язання вчинитипевні дії, суд,-

встановив:

Позивач звернувся з позовом який обґрунтовує тим, що на підставі Договору купівлі-продажу земельної ділянки від 09.07.2021 року, посвідченого приватним нотаріусом Чернівецького міського нотаріального округу Гальчук І.С. зареєстрованого в реєстрі за № 2928, купив для здійснення особистого сільськогосподарського виробництва вісім земельних ділянок земель сільськогосподарського призначення (пасовища), з цільовим призначенням «для ведення особистого селянського господарства», кадастрові номери: 73230857700:03:004:0034 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0035 площею 1,9922га ; 7323085700:03:004:0036 площею 1,9923 га ; 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0038 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0039 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0040 площею 1.9923га., 7323085700:03:004:0041 площею 1,9922 га, що становлять єдиний масив загальною площею 15.9382 га, та розташовані в Чернівецькому районі Чернівецької області, Припрутська сільська рада за межами с.Припруття.

Вказані земельні ділянки були сформовані за рахунок поділу земельної ділянки кадастровий номер 7323085700:003:004:0031, що було сформовано під час державної інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності відповідно до наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №129 від 13.05.2019р.

В травні 2022 року він вирішив привести належні йому земельні ділянки в стан, придатний для використання за їх цільовим призначенням. Під час проведення робіт з розчищення земельної ділянки від чагарників на місце події прибули працівники поліції, від яких він дізнався, що вони виїхали за викликом лісничого ДП «Сокирянське лісове господарство».

Чернівецьке районне управління поліції (ЧРУП) Відділення №6 (м. Новоселиця) листом від 22.07.2022р. № 3015/123/53/01-2022 повідомив, що нібито належна йому земельна ділянка знаходиться в урочище села Припруття кварталу 28 виділу 9, яка належить до земель ДП «Сокирянське лісове господарство».

З листа ДП «Сокирянське лісове господарство» від 22.08.2022року № 819 йому стало відомо, що ДП «Сокирянський лісгосп» на підставі Розпорядження Чернівецької обласної державної адміністрації №61-р від 10.01.2022 року отримав в постійне користування для ведення лісового господарства земельні ділянки державного лісового фонду державної о підприємства «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу», загальною площею 2651,2 га, згідно з матеріалами лісовпорядкування. Таким чином йому стало відомо, що належні йому на праві власності земельні ділянки сільськогосподарського призначення (пасовище) за які становлять єдиний масив загальною площею 15,9382 га Розпорядженням Чернівецької обласної державної адміністрації №61-р від 10.01.2022 року були передані в постійне користування ДП «Сокирянський лісгосп», як землі лісового фонду, без зміни цільового призначення ( категорії) цих земельних ділянок в визначеному законом порядку з земель сільськогосподарського призначення на землі лісового господарства та без законних підстав для припинення зареєстрованого за позивачем права власності на ці ділянки.

Розпорядженням Чернівецької обласної державної адміністрації №61-р від 10.01.2022 року позбавило його можливості використовувати належні йому на праві власності земельні ділянки для здійснення особистого селянського господарства, чим порушено належні йому права власника на володіння, користування та розпорядження земельними ділянками, що гарантовані ст. 41 Конституції України та ст. 317 ЦК України.

Позивач просить суд усунути перешкоди в користуванні належними йому на праві власності земельними ділянками шляхом покладання на ДП «Сокирянське лісове господарство» обов`язку не чинити перешкод в використанні для ведення особистого сільськогосподарського виробництва земельних ділянок сільськогосподарського призначення кадастрові номери: 73230857700:03:004:0034 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0037 площею1,9923 га, 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923га. 7323085700:03:004:0039 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0040 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0041 площею 1,9922 га, 7323085700:03:004:0036 площею 1.9923 га, що становлять єдиний масив загальною площею 15.9382 га та було сформовано за рахунок поділу земельної ділянки сільськогосподарського призначення кадастровий номер 7323085700:03:004:0031 площею 15.9382га, що знаходиться поза межами села Припруття Чернівецького р-ну Чернівецької області.

Зобов`язати ДП «Сокирянське лісове господарство» привести у відповідність до вимог чинного законодавства наявні в нього матеріали лісовпорядкування за 2016 рік, шляхом виключення з кварталу 28 відділу 9 земельних ділянок кадастрові номери: 73230857700:03:004:0034 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0035 площею 1,9922га, 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0039 площею 1,9923 га. 7323085700:03:004:0040 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0041 площею 1.9922 га. 7323085700:03:004:0036 площею 1,9923 га, що становлять єдиний масив загальною площею 15,9382 га що було сформовано за рахунок поділу земельної ділянки сільськогосподарського призначення кадастровий номер 7323085700:03:004:0031 площею 15,9382 га, що перебувають в урочище села Припруття відповідно до меж кадастрових координат вказаних земельних ділянок.

Визнати незаконним та скасувати пункт 1 Розпорядження Чернівецької обласної державної адміністрації №61-р від 10.01.2022року «Про передачу земельних ділянок державного лісового фонду державного підприємства «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» у постійне користування для ведення лісового господарства державного підприємству «Сокирянське лісове господарство» в частині включення до складу земельної ділянки державного лісового фонду площею 2651,2га, що передається в постійне користування для ведення лісового господарства ДП «Сокирянське лісове господарство», земельних ділянок сільськогосподарського призначення кадастрові номери: 73230857700:03:004:0034 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0035 площею 1,9922га, 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0039 площею 1,9923 га. 7323085700:03:004:0040 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0041 площею 1.9922 га. 7323085700:03:004:0036 площею 1,9923 га, що становлять єдиний масив загальною площею 15,9382 га і було сформовано за рахунок поділу земельної ділянки сільськогосподарського призначення кадастровий номер 7.323085700:03:004:0031 площею 15,9382 в межах їх кадастрових координат, що знаходяться поза межами села Припруття Чернівецького району Чернівецької області і належить позивачу на праві приватної власності.

На стадії підготовчого провадження представник Чернівецької обласної державної адміністрації подав до суду відзив на позовну заяву в якому зазначив, що на спірній земельній ділянці існує деревна та інша рослинність із запасом деревини 15 кб.м на 1 га території та спірна земельна ділянка є відображеною у планово-картографічних матеріалах лісовпорядкування за 2003 і 2016 роки лісогосподарського підприємства, які виготовлений ВО «Укрдержліспроект»

Тому вважають, що планово-картографічні матеріали лісовпорядкування є належним та достатнім достовірним доказом наявності права постійного користування ДП «Сокирянське лісове господарство», спірною земельною ділянкою, яка відноситься до земель лісогосподарського призначення.

Спірні земельні ділянки складали єдиний земельний масив за кадастровим номером 7323085700:03:004:0031 та перебували на праві постійного користування у ДП «Новоселицьке ДСЛ АПК» яке увійшло з 2021 року до складу ДП «Сокирянський лісгосп».

Просять суд відмовити у задоволені позовних вимог.

Представник ДП «Сокирянського лісгоспу» у своєму відзиві зазначив, що ДП «Сокирянске лісове господарство» є правонаступником ДП» «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» відповідно до Наказів Державного агентства лісових ресурсів від 27.09.2021 року №555 «Про припинення державного підприємства Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» та Наказу від 29.12.2021 р. №878 «Про затвердження передавального акту державного підприємства «Новоселицьке державне спеціалізоване підприємство агропромислового комплексу».

Загальна площа земельних ділянок лісового фонду по ДП «Новоселицьке держспецлісництво АПК» станом на 01.01.2016 року становила 2651,2 га., що було погоджено з відділом Держгеокадастру в Новоселицькому районі та завірені на планшетах межі земельних ділянок лісового фонду ДП «Новоселицьке держспецлісництво АПК».

ДП «Новоселицьке держспецлісництво АПК» щомісячно сплачувало до місцевих бюджетів «Земельний податок за земельні ділянки лісового фонду» за площу 2651,2 га.. Державним підприємством «Сокирянське лісове господарство» на користь Боянської Територіальної Громади земельного податку на загальну суму 7838 грн. 64 коп. за період 2022 року

Розпорядженням Чернівецької ОДА №61-р від 10.01.2022 року, земельні ділянки державного лісового фонду колишнього державного підприємства Новоселицьке ДСЛ АПК" загальною площею 2651,2 га передані у постійне користування ДП "Сокирянське лісове господарство" відповідно до матеріалів впорядкування.

Відповідно до матеріалів лісовпорядкування, земельна лісова ділянка квартал 28 л 9 площею 32,0 га колишнього ДП "Новоселицьке ДСЛ АПК" відноситься до категорії лісів - захисні ліси, категорії захисні - ліси уздовж берегів річок, навколо озер, водойм та ін., а також являється особливо захисною лісовою ділянкою (ОЗЛД) - берегозахисні лісові ділянки, що виділені на підставі постанови КМУ від 16 травня 2007 р. №733 «Про затвердження Порядку поділу лісів на категорії та виділення особливо захисних лісових ділянок».

Просять суд відмовити позивачу у задоволені позовних вимог.

Ухвалою суду від 07 березня 2023 року по цивільній справі за позовом ОСОБА_2 до державного підприємства «Сокирянське лісове господарство» та Чернівецька обласна військова адміністрація Чернівецької обласної державної адміністрації, третя особа головне управління Держгеокадастру в Чернівецькій області, про усунення перешкод в користуванні земельною ділянкою, визнання протиправними Розпорядження, зобов`язання вчинити певні дії, суд замінив відповідача, а саме замість ДП «Сокирянське лісове господарство» залучив державне спеціалізоване підприємство «Ліси України».

В судовомузасіданні представникпозивача всвоїх поясненняхсуду зазначила,що позовнівимоги підтримуєв повномуобсязі зпідстав зазначениху позовіта вважає,що оскількипредставники відповідачане надалисуду належніта допустимідокази того,що вперіод з16.06.2003року поперіод 01.01.2016року площа Новоселицького ДСЛ АПК" була збільшена до 2651,2 га та в послідуючому передані у постійне користування ДП "Сокирянське лісове господарство" вважає, що земельна ділянка кадастровий номер 7323085700:003:004:0031, що було сформована під час державної інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності відповідно до наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №129 від 13.05.2019 року правомірно була розподілена на вісім земельних ділянок та в послідуючому була виділена у власність. Оскільки право власності або право постійного користування відповідача у відповідності до вимог норм ЗК України та ст..48,50,52 п.5 прикінцевих та перехідних положень Лісового кодексу України не була сформована. Просить суд позовні вимоги задовольнити в повному обсязі та стягнути понесені судові витрати.

Представник Чернівецької обласної військової адміністрації в судовому засіданні суду пояснив, що позовні вимоги не визнає в повному обсязі з підстав зазначених у відзиві на позовну заяву. Крім того зазначив, що в Чернівецької обласної адміністрації відсутня будь яка технічна документація, яка би підтвердила формування земельної ділянки у відповідності до вимог ст..79-1 ЗК України, та вимог ст..48,50,52 п.5 прикінцевих та перехідних положень Лісового кодексу України, щодо спірної земельної ділянки яка передавалась розпорядженням Чернівецької обласної державної адміністрації №61-р від 10.01.2022 року державному підприємству «Сокирянське лісове господарство» в частині включення до складу земельної ділянки державного лісового фонду площею 2651,2га, що передається в постійне користування для ведення лісового господарства ДП «Сокирянське лісове господарство», а саме земельних ділянок сільськогосподарського призначення кадастрові номери: 73230857700:03:004:0034 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0035 площею 1,9922га, 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0038 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0039 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0040 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0041 площею 1.9922 га., 7323085700:03:004:0036 площею 1,9923 га, що становлять єдиний масив загальною площею 15,9382 га і було сформовано за рахунок поділу земельної ділянки сільськогосподарського призначення кадастровий номер 7323085700:03:004:0031 площею 15,9382 в межах їх кадастрових координат, що знаходяться поза межами села Припруття Чернівецького р-ну Чернівецької області.

Представник ДСП «Ліси України» в судовому засіданні суду пояснив, що позовні вимоги позивача не визнає в повному обсязі з підстав зазначених у відзиві на позов. Крім того суду пояснив, що не може пояснити та надати суду обґрунтовані докази того, яким чином та на підставі яких рішень Новоселицький лісгосп станом на червень 2003 року користувався загальною площею землі в 2049 га та станом на 01.01.2016 році вже мав 2651 га.. Вважає, що єдиний доказ який підтверджує право ДП «Нововоселицького держспецлісництво АПК» на площу в 2651 га землі є Проект організації та розвитку лісового господарства виготовлений у 2016 році.

Представник третьої особи в судовому засіданні суду пояснила, що відповідно до державної статистичної звітності з кількісного обліку земель станом на 01 січня 2004 року за ДП «Нововоселицького держспецлісництво АПК» - ДЛП «Припрутське лісництво» та на 01.01.2016 року обліковувалось 59.8 га землі. Та будь яка інформація про належність території за кадастровим номером 7.323085700:03:004:0031 площею 15,9382 в межах їх кадастрових координат, до земель лісового фонду в період функціонування колгоспу «Світанок» с. Припруття Новоселицького району відсутня.

Наданими сторонами доказами судом встановлено, що відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (т.с.1 а.с.56-63) позивач ОСОБА_2 набув право власності на земельні ділянки за кадастровими номерами земельних ділянок сільськогосподарського призначення кадастрові номери: 73230857700:03:004:0034 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0035 площею 1,9922га, 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0038 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0039 площею 1,9923 га. 7323085700:03:004:0040 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0041 площею 1.9922 га. 7323085700:03:004:0036 площею 1,9923 га, що становлять єдиний масив загальною площею 15,9382 га і було сформовано за рахунок поділу земельної ділянки сільськогосподарського призначення кадастровий номер 7.323085700:03:004:0031 площею 15,9382 в межах їх кадастрових координат, що знаходяться поза межами села Припруття Чернівецького р-ну Чернівецької області.

Головне управління держгеокадастру у Чернівецькій області своїм листом від 20.06.2022 року за №98, №102 від 19.07.2022 року, №99 від 20.06.2022 року (т.с. 1 а.с.64-66,73-76) інформує, що земельна ділянка сільськогосподарського призначення кадастровий номер 7.323085700:03:004:0031 площею 15,9382 в межах їх кадастрових координат, знаходяться поза межами села Припруття Чернівецького району Чернівецької області була сформована за рахунок землі сільськогосподарського призначення (пасовище). В постійному користуванні сільськогосподарського товариства/колгоспу «Батьківщина» с. Бояни, колгоспу «Світанок» с. Припруття чи належало до земель лісового фонду в період функціонування колгоспу «Світанок» у Головному управлінні відсутня, що і було підставою для її формування з цільовим призначенням землі запасу.

Відповідно дорішення Чернівецькоїобласної ради ІХсесії ХХІУскликання №94-9/03 від 11 червня 2023 року (т.с.1 а.с.78 -79) було передано у постійному користуванні Новоселицькому державному спеціалізованому лісництву АПК 2049 га. земель лісового фонду, з яких в урочище Припруття знаходиться 59,8 га ( форма №6-зем) .

З рішень Чернівецької обласної ради 16 сесії ХХІІІ скликання №1320133 від 25.09.2001 року 12 сесії обласної ради ХХІІІ №124-134 від 14.09.2000 року, 11 сесії обласної ради ХХІІ №67068 від 16.06.2000 року (т.с.1 а.с.80-103, 184-189, т.с.2 а.с.25-28) вбачається, що у постійному користуванні Новоселицького державного спеціалізованого лісництва АПК перебувало у користуванні 2049 га.

Висновком Чернівецької філії ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» встановлено, що (т.с.1 а.с.103-114):

1. Контури таксації площею 30.0 га згідно «Планшета №1 Лесоустройства колгоспу «Світанок» і земельні ділянки за кадастровими номерами 73230855700:03:004:0034/7323085700:03:004:0035,7323085700:03:004:0036, 7323085700:03:004:0037,7323085700:03:004:0038,323085700:03:004:0039, 7323085700:03:004:0040, 7323085700:03:004:0041 не накладаються.

2.Контури таксаціїплощею 59,8га згідноПроекту організаціїі розвиткулісового господарстваДП НовоселицькеДержспецлісництво АПК»2003року і земельні ділянки за кадастровими номерами 73230855700:03:004:0034/7323085700:03:004:0035,7323085700:03:004:0036, 7323085700:03:004:0037,7323085700:03:004:0038,323085700:03:004:0039, 7323085700:03:004:0040, 7323085700:03:004:0041 не накладаються.

3.Контури таксації площею 154,4 га згідно Проекту організації і розвитку лісового господарства ДП Новоселицьке Держспецлісництво АПК» 2016 року і земельні ділянки за кадастровими номерами 7323085700:03:004:0034,7323085700:03:004:0035, 7323085700:03:004:0036, 7323085700:03:004:0037,7323085700:03:004:0038, 323085700:03:004:0039, 7323085700:03:004:0040, 7323085700:03:004:0041накладаються.

Відповідно до Проекту організації та розвитку лісового господарства ДП «Новоселицьке держспецлісництво АПК» Чернівецької області виготовлений у 2016 році (т.с.1 а.с.139-143) земельні ділянки за кадастровими номерами 7323085700:03:004:0034,7323085700:03:004:0035, 7323085700:03:004:0036, 7323085700:03:004:0037,7323085700:03:004:0038, 323085700:03:004:0039, 7323085700:03:004:0040, 7323085700:03:004:0041 входять до складу землі лісового господарства ДП «Новоселицьке держспецлісництво АПК».

Відповідно звисновком експертащодо накладанняспірних земельнихділянок закадастровими номерами323085700:03:004:0034,7323085700:03:004:0035,7323085700:03:004:0036,7323085700:03:004:0037,7323085700:03:004:0038,323085700:03:004:0039,7323085700:03:004:0040,7323085700:03:004:0041на землілісового фонду,що перебуваєу користуванніДП «Сокирянськелісове господарство»та знаходятьсяв с.Припруття Чернівецькогорайону вкварталі №28виділі №9(т.с.2а.с.72 139) вбачається, що земельні ділянки за зазначеними кадастровим номерами повністю накладаються на землі лісового фонду.

Згідно з ст..8 ЗК України до повноважень обласних рад у галузі земельних відносин на території області належить розпорядження землями, що знаходяться у спільній власності територіальних громад.

Згідно ст. 57 ЗК України земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства. Порядок використання земель лісогосподарського призначення визначається законом.

Згідно з ст.. 791 ЗК України, Формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. 2.Формування земельнихділянок здійснюється: упорядку відведенняземельних ділянокіз земельдержавної такомунальної власності; шляхомподілу чиоб`єднанняраніше сформованихземельних ділянок; шляхомвизначення межземельних ділянокдержавної чикомунальної власностіза проектамиземлеустрою щодовпорядкування територійнаселених пунктів,проектами землеустроющодо впорядкуваннятериторії длямістобудівних потреб,проектами землеустроющодо приватизаціїземель державнихі комунальнихсільськогосподарських підприємств,установ таорганізацій; шляхомінвентаризації земельу випадках,передбачених законом; запроектами землеустроющодо організаціїтериторії земельнихчасток (паїв); зазатвердженими комплекснимипланами просторовогорозвитку територіїтериторіальних громад,генеральними планаминаселених пунктів,детальними планамитериторії. 3. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. 4. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Згідно статті 116 ЗК України підставою набуття права на землю із земель державної та комунальної власності є рішення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

Відповідно до ст.31 ЛК України до компетенції обласної державної адміністрації у сфері лісових відносин у межах своїх повноважень на їх території належить передача у власність або надання у постійне користування для ведення лісового господарства земельних лісових ділянок, що перебувають у державній власності, на відповідній території.

Згідно з ст..123 ЗК України, 1. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначенихорганів приймаєтьсяна підставіпроектів землеустроющодо відведенняземельних діляноку разі: наданняземельної ділянкиіз зміноюїї цільовогопризначення; формуваннянової земельноїділянки (крімподілу таоб`єднання). Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Згідно з ст..391 ЦК України, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном.

Згідно ст..16 ЦК України способом захисту права та інтересі можуть бути припинення дії, яка порушує право, визнання незаконним рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових службових осіб.

Згідно з ч.1 ст.4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Суд аналізуючи у сукупності надані сторонами пояснення, докази, зазначені правові норми дійшов наступного висновку.

Згідно зі статтею 48 ЛК України в матеріалах лісовпорядкування дається якісна і кількісна характеристика кожної лісової ділянки, комплексна оцінка ведення лісового господарства, що є основою для розроблення на засадах сталого розвитку проекту організації та розвитку лісового господарства відповідного об`єкта лісовпорядкування.

Проект організації та розвитку лісового господарства передбачає екологічно обґрунтоване ведення лісового господарства і розробляється відповідно до нормативно-правових актів, що регулюють організацію лісовпорядкування. У проекті організації та розвитку лісового господарства визначаються і обґрунтовуються основні напрями організації і розвитку лісового господарства об`єкта лісовпорядкування з урахуванням стану та перспектив економічного і соціального розвитку регіону.

Матеріали лісовпорядкування затверджуються в установленому порядку органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань лісового господарства за погодженням відповідно з органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища.

Затверджені матеріали лісовпорядкування є обов`язковими для ведення лісового господарства, планування і прогнозування використання лісових ресурсів.

Відповідно до пункту 5 розділу VIII "Прикінцеві положення" ЛК України до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.

Планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт та камерного дешифрування аерознімків, містять детальну характеристику лісу. Перелік планово-картографічних лісовпорядкувальних матеріалів, методи їх створення, масштаби, вимоги до змісту та оформлення, якості виготовлення тощо регламентується галузевими нормативними документами.

Згідно з п.2 розділу VІІ Прикінцевих та перехідних положень ЗУ «Про Державний земельний кадастр» земельні ділянки. Право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.

З огляду на зазначені норми при вирішенні питання щодо перебування земельної лісової ділянки в користуванні державного лісогосподарського підприємства необхідно враховувати положення пункту 5 розділу VIII "Прикінцеві положення" ЛК України та п.2 розділу VІІ Прикінцевих та перехідних положень ЗУ «Про Державний земельний кадастр».

Порядок складання планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування затверджений Інструкцією про порядок створення та розмноження лісових карт, затвердженої Комітетом СРСР по лісовому господарству від 11.12.1986 року, що був чинний на час виготовлення матеріалів лісовпорядкування за 2003 та 2016 роки.

Згідно п.2.1.2 Інструкції про порядок створення та розмноження лісових карт, складальний оригінал планшету повинен бути викреслений у відповідності до прийнятих умовних знаків та містити повне навантаження ( топографічне та лісотаксаційне). На ньому, серед іншого, повинні бути вказані область, район, лісгосп, лісництво, номер та площа планшету. Також у кожному кварталі проставляється його номер та площа, номера таксаційних виділів. Значення (кількісний показник) площі лісового кварталу на лісовпорядному планшеті розміщується під його номером та відображає площу тільки тих земель, які знаходяться в постійному користуванні лісогосподарського підприємства.

Згідно статті52ЛК України передбачено ведення лісового кадастру. Документація державного лісового кадастру ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства, окремо по власниках лісів і постійних лісокористувачах на основі державного земельного кадастру, матеріалів лісовпорядкування, обстежень, первинного обліку лісів, національної інвентаризації лісів на підставі рішень про передачу у власність, надання в постійне користування земельних лісових ділянок, їх вилучення (викуп), зміну поділу лісів на категорії залежно від основних виконуваних ними функцій ( п.2) ).

Наведене узгоджується з правовим висновком Верховного Суду України, наведеним у постановах від 24 грудня 2014 року у справі № 6-212цс14, від 25 січня 2015 року у справі № 6-224цс14, від 23 грудня 2015 року у справі № 6-377цс15.

Рішенням Чернівецької обласної ради ХІ сесії ХХІІІ скликання №68-11/2000 від 16.06.2000р. «Про впорядкування користування землями лісового фонду системи агропромислового комплексу області» припинено право користування землями лісового фонду колишнім колективним та іншим недержавним сільськогосподарським підприємствам, що припинили свою діяльність в процесі реформування, та включено зазначені землі загальною площею 68.7 тис. га до земель запасу ( п.1).

Надано у постійне користування землі лісового фонду агропромислового комплексу загальною площею 66,7 тис.га спеціалізованим лісогосподарським підприємствам, створеним на базі міжгосподарських лісгоспів та лісництв для ведення лісового господарства, зокрема Новоселицькому комунальному підприємству по вирощуванню, охороні та догляду за лісами 2,1 тис.га ( п.2). Зобов`язано лісокористувачів провести інвентаризацію земель лісового фонду з метою виготовлення Державних актів на право постійного користування землею з розмежуванням між адміністративно-територіальними утвореннями в установленому порядку. Матеріали інвентаризації зазначених земель лісового фонду було вирішено подати на розгляд обласної ради до 31.12.2000 р. для уточнення площ , наданих в користування земель ( п.4) . Передача лісів агропромислового комплексу мала би здійснити комісія у складі представників держлісгоспів, спеціалізованих лісогосподарських агропромислових підприємств, обласного управління земельних ресурсів, представників сільських, селищних, міських рад і колишніх користувачів з оформленням відповідних актів.( п.5) .

Наказом Міністерства аграрної політики України №10 від 01.02.2001р. «Про створення державних спеціалізованих лісогосподарських агропромислових підприємств в Чернівецькій області» було створено Державне спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство - Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу «Новоселицьке держспецлісництво АПК».

Рішенням ІХ сесії ХХІУ скликання Чернівецької обласної ради №94-9/03 від 11.06.2003р. «Про внесення змін до рішення 16-ї сесії обласної ради ХХІІІ скликання від 25.09.01р. №133-16/01 «Про внесення змін до рішення сесії обласної ради №68-11/2000 від 16.06.2000р. «Про впорядкування користування землями лісового фонду системи агропромислового комплексу області» з 15526 га земель лісового фонду, створеним на базі міжгосподарських лісгоспів та лісництв , для ведення лісового господарства надано Новоселицькому спеціалізованого лісництву АПК 2049га. ( п.2).

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.07.2013р. №584-р цілісні майнові комплекси державних лісогосподарських підприємств із сфери управління Міністерства аграрної політики та продовольства передано до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів. Згідно Додатку до цього розпорядження Новоселицьке держспецлісництво АПК передано під управління Державного агентства лісових ресурсів.

Згідно даних Міністерства аграрної політики України, наведених в наказі №242 від 10.04.2008р. «Про затвердження Розподілу бюджетних коштів для здійснення заходів з охорони і захисту, раціонального використання лісів, наданих в постійне користування агропромисловим підприємствам» за Державним підприємством «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» обліковується 2.1 тис.га земель лісового фонду.

Згідно даних ГУ ДЗК у Чернівецькій області та планшета лісовпорядкування за 2003рік станом на 01.01.2004 року та на 01.01.2016року в постійному користуванні Державного підприємства «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» перебувало 2,049 тис га земель лісового фонду, в тому числі 59,8 га земель лісового фонду в межах с.Припруття, що підтверджується листом ГУ ДЗК у Чернівецькій області від 26.07.2022р. № 29-24-0.3-1219/2-22.

Відповідно до Висновку ЧФ ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» земельна ділянка кадастровий номер 7323085700:03:004:0031 площею 15,9382 га не входить в межі земель лісового фонду, що було закріплено за ДП «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» рішенням ІХ сесії ХХІУ скликання Чернівецької обласної ради №94-9/03 від 11.06.2003р. та визначено матеріалами лісовпорядкування за 2003рік.

Своїм листом ДП «Сокирянське лісове господарство» №819 від 22.08.2022р. інформує, що за матеріалами лісовпорядкування від 2016року, які передані від ДП «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» загальна площа земель лісового фонду ДП «Новоселицьке спецлісництво АПК» складала 2651,2 га , в тому числі 154,4 га в адмінмежах Припрутської сільської ради.

Отже порівнюючи відомості, щодо площі земель лісового фонду , які було передано ДП «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» за Рішенням ІХ сесії ХХІУ скликання Чернівецької обласної ради №94-9/03 від 11.06.2003р. 2049 га , та відомості , що містяться в державної статистичної звітності з кількісного обліку земель ( форма №6-зем) земель лісового фонду ДП «Новоселицьке держспецлісництво АПК» в урочище Припруття 59,8 га станом на 01.01.2016р. (лист ГУ ДЗК від 26.07.2022р.) судом встановлено, що після 01.01.2016 року відповідно до матеріалів лісовпорядкування від 2016 року, загальна площа земель лісового фонду ДП «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» за невідомих підстав була збільшена з 2049 га до 2651,2 га ( тобто на 602,2 га) , в тому числі площа земель лісового фонду в адмінмежах Припрутської сільської ради була збільшена з 59,8 га до 154,4 га ( на 94.6 га) , що підтверджується листом ДП «Сокирянське лісове господарство» від 22.08.2022р. №819.

З огляду на наведене, збільшення площі земельної ділянки, що перебувала в користуванні ДП «Новоселицьке держспецлісництво АПК» з 2049 га до 2651,2 га ( тобто на 602,2 га) відповідно до норм ст.122 ЗК України ( в чинній на той час редакції) могло відбутися виключно за відповідним розпорядженням Чернівецької обласної адміністрації, за умови зміни у визначеному порядку цільового призначення ( категорії) земельної ділянки площею 15,9382га, що колись перебувала в користуванні Колгоспу «Світанок» з земель сільськогосподарського призначення ( пасовища) на землі лісового фонду в порядку , визначеному ст. 20 ЗК України в чинній на той час редакції.

В архіві Чернівецької області відсутні відповідні розпорядження та рішення, щодо надання в постійне користування ДП «Новоселицький держлісгосп АПК» ДП «Сокирянський лісгосп» додаткових 602,2 га земель лісового фонду, відсутні документи, що підтверджують факт зміни цільового призначення спірної земельної ділянки з земель сільськогосподарського призначення на землі лісового господарства. Не надано відповідних документів жодним з відповідачів.

За Рішенням ІХ сесії ХХІУ скликання Чернівецької обласної ради №94-9/03 від 11.06.2003р. ДП «Новоселицьке державне спеціалізоване лісове господарство агропромислового комплексу» надано в постійне користування 2049 га земель лісового фонду, з яких в урочище Припруття знаходиться 59,8 га ( форма №6-зем) .

З 2003 по 2016 роки включно а ні Чернівецькою обласною радою, а ні Чернівецькою обласною адміністрацією не приймалось рішень щодо надання в постійне користування ДП «Новоселицьке державне спеціалізоване лісове господарство агропромислового комплексу» додаткових 602,2 га земель лісового фонду.

Отже, в порядку, визначеному ст.17 ЛК України та ст.ст.57, 116 ЗК України в постійне користування ДП «Новоселицьке державне спеціалізоване лісове господарство агропромислового комплексу» було надано тільки 2049,0 га земель лісового фонду на підставі Рішення ІХ сесії ХХІУ скликання Чернівецької обласної ради №94-9/03 від 11.06.2003р. ( в тому числі 59,8 га в урочище Припруття).

Правових підстав для збільшення в 2016 році загальної площі земель лісового фонду ДП «Новоселицьке спецлісництво АПК» до 2651,2 га , в тому числі до 154,4 га в адмінмежах Припрутської сільської ради судом не встановлено, оскільки додатково земельні ділянки лісового фонду вказаному підприємству не надавалися.

Відсутність належним чином оформленого рішення відповідного органу щодо надання земельної ділянки в постійне користування свідчить про відсутність права на користування землею.

Викладене спростовуєпозицію ДП«Ліси України»про те,що належна позивачуземельна ділянкакадастровий номер 7323085700:03:004:0031 площею 15,9382 га відноситься до земель лісогосподарського призначення і перебуває в його постійному користуванні не базуються на законові.

Оскільки згідно п. 5 розділу УІІІ «Прикінцеві положення ЛК України планово-картографічні матеріали лісовпорядкування є документами, що підтверджують право, що раніше виникло на законних підставах.

Щодо, посилання відповідачів на матеріали таксації за 2016 рік суд вважає. що не є належним доказом приналежності спірних земель до земель лісогосподарського призначення.

Порядок складання планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування затверджений Інструкцією про порядок створення та розмноження лісових карт, затвердженої Комітетом СРСР по лісовому господарству від 11.12.1986р.

Верховний Судв Постановівід 03.11.2021рокуу справі№ 617/779/15-ц дійшовнаступного правовоговисновку: «Згідно п.2.1.2Інструкції пропорядок створення тарозмноження лісовихкарт,складальний оригіналпланшету повинен бути викресленийу відповідностідо прийнятихумовних знаківта міститиповне навантаження(топографічнета лісотаксаційне).На ньому,серед іншого,повинні бутивказані область,район,лісгосп,лісництво,номер таплоща планшету.Також укожному кварталіпроставляється йогономер таплоща,номера таксаційних виділів.Значення (кількіснийпоказник)площі лісовогокварталу налісовпорядному планшетірозміщується підйого номеромта відображає площу тільки тих земель, які знаходяться в постійному користуванні лісогосподарського підприємства».

Наведене вище підтверджено Порядком лісовпорядкування, яке було затверджено наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України №749 від 15.11.2021р. Згідно пункту 4 якого, об`єктом лісовпорядкування є лісові ділянки та нелісові землі, які надані в користування або власність в установленому порядку та використовуються для потреб лісового господарства, в тому числі полезахисні лісові смуги, розташовані на землях сільськогосподарського призначення, надані у постійне користування державним або комунальним спеціалізованим підприємствам або в оренду фізичним та юридичним особам (далі - ліси).

Отже, об`єктом лісовпорядкування може бути виключно земельна ділянка, що перебуває в постійному користуванні лісогосподарства, тобто була надана йому в порядку визначеному ст. 17 ЛК України та ст.57, 116 ЗК України.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 07.11.2018р. у справі №488/5027/14-ц сформувала правові висновки згідно яких відповідно до ст. 116 ЗК України право користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності набувається за рішенням органу виконавчої влади або місцевого самоврядування. В межах їх повноважень, визначених цим кодексом. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Відповідно до ч.1 ст.126 ЗК України у редакції чинній з 01.01.2013року право користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Отже, підставою набуття права на земельну ділянку із земель державної або комунальної власності, є відповідне рішення органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, а не державний акт на право власності ( користування) на земельну ділянку. (п.п.66-70 Постанови).

Відсутність рішення про передачу в постійне користування ДП «Новоселицький лісгосп АПК» додаткових 602,2 га земель лісогосподарського призначення для ведення відповідної діяльності, позбавляла його можливості належним чином оформити будь-які речові права на спірні земельні ділянки.

Наведене вищедоводить,що намомент проведенняінвентаризації земельв 2019році спірніземельні ділянкибули вільними,перебували вскладі земельзапасу.Оскільки земельна ділянказ кадастровим номером 7323085700:03:004:0031 площею 15,9382 га, що в подальшому ділилась, була сформована саме по наслідках проведеної інвентаризації, доводить, що до цього часу вона взагалі не мала статусу об`єкта цивільних прав.

Згідно ст.79ЗК України,земельна ділянка,як об`єктправа власності -це частиназемної поверхніз установленимимежами,певним місцемрозташування,з визначенимищодо неїправами.

Згідно ст. 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом тощо.

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Згідно ч.9 ст. 79-1 ЗК України земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі ( ч.10 ст. 79-1 ЗК України).

Верховний Суд в Постанові від 09.03.2021року у справі №914/1034/18 сформував таки правові висновки: « За змістом частин 1, 3, 4, 9 статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера; земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї».

Формування та реєстрація права державної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7323085700:03:004:0031 площею 15,9382 га відбулось в 2019 році, по наслідках проведеної інвентаризації.

Отже в 2016 році спірна земельна ділянка взагалі не могла бути об`єктом цивільних прав та передаватись в постійне користування ДП «Новоселицький Держспецлісгосп АПК» а тому в 2016 році не могло виникнути в ДП «Новоселицький Держспецлісгосп АПК» і не виникало в порядку, визначеному законом жодних речових прав на спірну земельну ділянку.

Відповідно донорм статті 48ЛК України матеріали лісовпорядкування затверджуються в установленому порядку центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства, за погодженням відповідно з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Проекту лісовпорядкування за 2016 рік наданий суду відповідачами як доказ правомірності володіння та користування спірною земельною ділянкою не має необхідних погоджень та не затверджений належним органом, що також позбавляє його доказової сили.

Відповідно до затвердженої Наказом Держкомітету лісового господарства України №298 від 01.10.2010р. «Інструкції про порядок ведення державного лісового кадастру і первинного обліку лісів». Згідно п.1.1 Інструкції вона визначає склад документації державного лісового кадастру і первинного обліку лісів, порядок і єдині вимоги до постійних лісокористувачів з її ведення. документація державного лісового кадастру ведеться на основі даних державного земельного кадастру, які є обов`язковою основою для використання ( врахування ( п.2.1. Інструкції). Дані державного лісового кадастру погоджуються з управліннями ( відділами) Держкомзему в районах, не повинні суперечити даним державного земельного кадастру, який є основою для ведення державного лісового кадастру ( п.4.8. Інструкції).

Відсутність рішення повноваженого органу про передачу в постійне користування ДП «Новоселицьке державне спеціалізоване лісове господарство агропромислового комплексу» в 2016 році додатково 602,2 га земель лісового фонду земель лісогосподарського призначення у порівнянні з наданими за Рішенням ІХ сесії ХХІУ скликання Чернівецької обласної ради №94-9/03 від 11.06.2003р. 2049 га спростовує матеріали лісовпорядкування за 2016 рік як належного та допустимого доказу перебування належної позивачу земельної ділянки в категорії земель лісогосподарського призначення та в законному користуванні ДП «Ліси України».

Наведене вище повністю узгоджується з правовою позицією, що наведено в Постанові Верховного Суду від 15.09.2021р. у справі №373/462/19. В наведеній Постанові суд зазначив наступні висновки: « наявність проекту організації і розвитку лісового господарства агролісгоспу та перспективного плану ведення лісового господарства майстерської ділянці та планшету без відповідного затвердження сама по собі не дає підстав вважати про віднесення певної земельної ділянки до земель лісогосподарського призначення. Позивач не надав доказів того, що спірна земельна ділянка після застування ДП «Переяслав-Хмельницький агролісгосп» увійшла до масиву земель лісогосподарського призначення, які в порядку, передбаченому ст.17 ЛК та статтями 56,57 України , на підставі рішення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування з відповідним погодженням були передані в користування ДП «Переяслав-Хмельницький агролісгосп» або були передані в користування зазначеному підприємству з іншого спеціалізованого підприємства».

Отже,в законномупостійному користуванніДСП «ЛісиУкраїни» (колишнього ДП «Сокирянське лісове господарство») станом на дату проведення інвентаризації землі та формування земельної ділянки з кадастровим номером 7323085700:03:004:0031 перебувало тільки 2049 га земель лісового фонду, до яких належні позивачу земельні ділянки, що входили до складу земельної ділянки кадастровий номер 7323085700:03:004:0031 площею 15,9382 га, не входили і в категорії земель лісогосподарського призначення не перебували. Тобто до проекту лісовпорядкування ДП «Новоселицький держспецлісгосп АПК» за 2016 рік вказані земельні ділянки включено протиправно, без належних правових підстав.

Згідно з ст..79 ЦПК України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Згідно зст..80ЦПК України, достатніми єдокази,які усвоїй сукупностідають змогудійти висновкупро наявністьабо відсутністьобставин справи,які входятьдо предметадоказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Отже,викладені доказидоказують обґрунтованістьпозовних вимогпозивача,щодо зобов`язанняДСП «ЛісиУкраїни» обов`язку не чинити перешкод в використанні для ведення особистого сільськогосподарського виробництва земельних ділянок сільськогосподарського призначення кадастрові номери: 73230857700:03:004:0034 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0037 площею1,9923 га, 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923га. 7323085700:03:004:0039 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0040 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0041 площею 1,9922 га, 7323085700:03:004:0036 площею 1.9923 га, що становлять єдиний масив загальною площею 15.9382 га та було сформовано за рахунок поділу земельної ділянки сільськогосподарського призначення кадастровий номер 7323085700:03:004:0031 площею 15.9382 га, що знаходиться поза межами села Припруття Чернівецького району Чернівецької області.

В частині Зобов`язати ДП «Сокирянське лісове господарство» привести у відповідність до вимог чинного законодавства наявні в нього матеріали лісовпорядкування за 2016 рік, шляхом виключення з кварталу 28 відділу 9 земельних ділянок кадастрові номери: 73230857700:03:004:0034 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0035 площею 1,9922га, 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0038 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0039 площею 1,9923 га. 7323085700:03:004:0040 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0041 площею 1.9922 га. 7323085700:03:004:0036 площею 1,9923 га, що становлять єдиний масив загальною площею 15,9382 га що було сформовано за рахунок поділу земельної ділянки сільськогосподарського призначення кадастровий номер 7323085700:03:004:0031 площею 15,9382 га ,що перебувають в урочище села Припруття відповідно до меж кадастрових координат вказаних земельних ділянок, суд вважає відмовити з наступних правових підстав.

Згідно з п. 5. Прикінцевих та перехідних Положень ЛК України, (прийнятий 21 січня 1994 року № 3852-XII) До здійснення державної реєстрації, але не пізніше 1 січня 2027 року, державними та комунальними лісогосподарськими підприємствами, іншими державними і комунальними підприємствами та установами права постійного користування земельними ділянками лісогосподарського призначення, які надані їм у постійне користування до набрання чинності Земельним кодексом України, таке право підтверджується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування. ( Пункт 5 розділу VIII в редакції Закону № 340-IX від 05.12.2019; із змінами, внесеними згідно із Законом № 1423-IX від 28.04.2021; в редакції Закону № 2321-IX від 20.06.2022).

Відповідно дост..2ЗУ «ПроДержавний земельнийкадастр» Державнийземельний кадастрведеться зметою інформаційногозабезпечення органівдержавної владита органівмісцевого самоврядування,фізичних таюридичних осібпри: регулюванніземельних відносин; управлінніземельними ресурсами; організаціїраціонального використаннята охорониземель; здійсненніземлеустрою; проведенніоцінки землі; формуванніта веденнімістобудівного кадастру,кадастрів іншихприродних ресурсів; справлянні плати за землю. (Цей Закон набирав чинності з 1 січня 2013 року).

Відповідно до Перехідних положень Земельного кодексу України він набрав чинності 25 жовтня 2001 року № 2768-III.

Провівши системний аналіз зазначених правових норм, суд вважає, що п. 5 на державних та комунальних лісогосподарських підприємств, був покладений обов`язок до набрання чинності Земельного кодексу України, тобто до 25 жовтня 2001 року привести у відповідності до вимог ЗК України своє право користування земельними ділянками з метою інформаційного забезпечення органів державної влади та органів місцевого самоврядування, фізичних та юридичних осіб при: регулюванні земельних відносин; управлінні земельними ресурсами; організації раціонального використання та охорони земель; здійсненні землеустрою; проведенні оцінки землі; формуванні та веденні містобудівного кадастру, кадастрів інших природних ресурсів; справлянні плати за землю, оскільки цей обов`язок випливає з норм права і суд не вбачає правових підстав для зобов`язання відповідача привести у відповідність до вимог чинного законодавства наявні в нього матеріали лісовпорядкування за 2016 рік, крім того вони не надали суду з вищезазначених правових підстав належні та допустимі докази правомірності володіння та користування спірними земельними ділянками.

Щодо посиланьпредставника Чернівецькоїобласної адміністраціїна висновкиексперта пронакладання спірнихземельних ділянокза кадастровиминомерами 7323085700:03:004:0034,7323085700:03:004:0035,7323085700:03:004:0036,7323085700:03:004:0037,7323085700:03:004:0038,323085700:03:004:0039,7323085700:03:004:0040,7323085700:03:004:0041на землілісового фонду,що перебуваєу користуванніДП «Сокирянськелісове господарство»та знаходятьсяв с.Припруття Чернівецькогорайону вкварталі №28виділі №9(т.с.2а.с.72 139) суд вважає, даний доказ неналежним та недопустимим оскільки на вимогу експерта, ДП «Сокирянське лісове господарство» не надало експерту належні оригінал або належним чином завірені копії правовстановлюючих документів (державний акт, витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, свідоцтво) на землі лісового фонду, що перебувають у постійному користуванні ДП «Сокирянське лісове господарство» та знаходяться в с. Припруття Чернівецького району в кварталі 28 виділі №9.( т.с.2 а.с.73).

Щодо визнання незаконним та скасувати пункт 1 Розпорядження Чернівецької обласної державної адміністрації №61-р від 10.01.2022року

«Про передачу земельних ділянок державного лісового фонду державного підприємства «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» у постійне користування для ведення лісового господарства державного підприємству «Сокирянське лісове господарство» в частині включення до складу земельної ділянки державного лісового фонду площею 2651,2га, що передається в постійне користування для ведення лісового господарства ДП «Сокирянське лісове господарство», земельних ділянок сільськогосподарського призначення кадастрові номери: 73230857700:03:004:0034 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0035 площею 1,9922га, 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0038 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0039 площею 1,9923 га. 7323085700:03:004:0040 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0041 площею 1.9922 га. 7323085700:03:004:0036 площею 1,9923 га, що становлять єдиний масив загальною площею 15,9382 га і було сформовано за рахунок поділу земельної ділянки сільськогосподарського призначення кадастровий номер 7.323085700:03:004:0031 площею 15,9382 в межах їх кадастрових координат, що знаходяться поза межами села Припруття Чернівецького району Чернівецької області і належить позивачу на праві приватної власності, суд дійшов наступного висновку.

Відповідно до норм ст. 391 ЦК України позивачу, як законному власнику земельних ділянок належить право вимагати усунення перешкод у володінні та користуванні належним йому майном.

Як вбачається зі змісту Розпорядження Чернівецької обласної державної адміністрації №61-р від 10.01.2022року підставою для передачі в постійне користування ДП «Сокирянське лісове господарство» земель лісогосподарського призначення площею 2651,2 га стали саме матеріали лісовпорядкування за 2016 рік до яких ввійшли 602,2 га, які в законному порядку в постійне користування ДП «Сокирянський лісгосп» ніколи не передавалися.

Рішенням ІХ сесії ХХІУ скликання Чернівецької обласної ради №94-9/03 від 11.06.2003р. «Про внесення змін до рішення 16-ї сесії обласної ради ХХІІІ скликання від 25.09.01р. №133-16/01 «Про внесення змін до рішення сесії обласної ради №68-11/2000 від 16.06.2000р. «Про впорядкування користування землями лісового фонду системи агропромислового комплексу області» з 15526га земель лісового фонду, створеним на базі міжгосподарських лісгоспів та лісництв , для ведення лісового господарства надано Новоселицькому спеціалізованого лісництву АПК 2049га. ( п.2).

Згідно даних планшета лісовпорядкування за 2003 рік станом на 01.01.2004р. та на 01.01.2016року в постійному користуванні Державного підприємства «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» перебувало 2049 га земель лісового фонду, в тому числі 59,8 га земель лісового фонду в межах с.Припруття, що підтверджується листом ГУ ДЗК у Чернівецькій області від 26.07.2022р. № 29-24-0.3-1219/2-22 .

В 2016 році рішень компетентного органу про надання в постійне користування Державного підприємства «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» додаткових площ земель лісового фонду не ухвалювалось.

Крім того, спірні земельні ділянки, на момент ухвалення Розпорядження голови Чернівецької обласної державної адміністрації №61-р від 10.01.2022р. перебували та перебувають у власності позивача, що підтверджено даними ДЗК та Реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно ч.5 ст.116 ЗК України земельна ділянка не може бути предметом розгляду органу виконавчої влади чи місцевого самоврядування, за заявою третьої особи, оскільки права на неї попереднього користувача не припинено.

На момент прийняття Розпорядження Чернівецької обласної державної адміністрації №61-р від 10.01.2022року земельні ділянки кадастрові номери: 73230857700:03:004:0034 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0035 площею 1,9922га, 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0038 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0039 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0040 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0041 площею 1.9922 га, 7323085700:03:004:0036 площею 1,9923 га, що становлять єдиний масив загальною площею 15,9382 га і було сформовано за рахунок поділу земельної ділянки сільськогосподарського призначення кадастровий номер 7323085700:03:004:0031 площею 15,9382 га, вже перебували в приватній власності, тому Чернівецька обласна державна адміністрація розпорядилась нею незаконно в порушення вимог ст.41 Конституції України.

Таким чином, за розпорядженням голови Чернівецької обласної державної адміністрації №61-р від 10.01.2022р. в постійне користування ДП «Сокирянське лісове господарство» було в порушення порядку, визначеного ст.ст. 20, 116, 122 ЗК України, в якості земель лісогосподарського призначення державної власності передано земельні ділянки, сільськогосподарського призначення, що належать на праві особистої приватної власності позивачу, без зміни їх цільового призначення у порядку визначеному законом, та без наявності законних підстав передачі їх в користування лісогосподарському підприємству.

Згідно зст..154ЗК України,Органи виконавчоївлади таоргани місцевогосамоврядування безрішення судуне маютьправа втручатисьу здійсненнявласником повноваженьщодо володіння,користування ірозпорядження належноюйому земельноюділянкою абовстановлювати непередбаченізаконодавчими актамидодаткові обов`язкичи обмеження. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування несуть відповідальність за шкоду, заподіяну їх неправомірним втручанням у здійснення власником повноважень щодо володіння, користування і розпорядження земельною ділянкою.

Відповідно до статті 1 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод є попередження свавільного захоплення власності, конфіскації, експропріації та інших порушень безперешкодного користування своїм майном (рішення у справі «Новоселицький проти України» від 11.03.2003р., «Федоренко проти України» від 01.067.2006р).

Відповідно до частини першої ст.116 ЗК України громадяни набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.

Згідно зі статтею 126 ЗК України право власності на земельну ділянку і право постійного користування посвідчується державними актами .

Згідно ст. 373 ЦК України право власності на земельну ділянку набувається відповідно до закону. Власник земельної ділянки має право використовувати її на свій розсуд відповідно до її цільового призначення. Власник земельної ділянки може використовувати на свій розсуд все, що знаходиться над і під поверхнею цієї ділянки, якщо інше не встановлено законом . Згідно ст.328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Право власності позивача на спірну земельні ділянки є правомірно набутим. Набуття права власності відбулось 09.07.2021р. на підставі договору купівлі-продажу земельних ділянок до ухвалення Розпорядження Чернівецької обласної державної адміністрації №61-р від 10.01.2022р. про передачу спірної земельної ділянки в постійне користування ДСП «Ліси України».

Отже, включення належних позивачу на праві власності земельних ділянок сільськогосподарського призначення кадастрові номери: 73230857700:03:004:0034 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0035 площею 1,9922га ,7323085700:03:004:0037 площею1,9923 га, 7323085700:03:004:0038 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0039 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0040 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0041 площею 1,9922 га, 7323085700:03:004:0036 площею 1,9923 га, що становлять єдиний масив загальною площею 15,9382 га і було сформовано за рахунок поділу земельної ділянки сільськогосподарського призначення кадастровий номер 7323085700:03:004:0031 площею 15,9382 га до складу земель лісогосподарського призначення , що передані в постійне користування ДП «Сокирянський лісгосп» у складі 2651,2 га є прямим порушенням майнових прав позивача, які вимагають захисту шляхом визнання протиправним та скасування в судовому порядку Розпорядження Чернівецької обласної державної адміністрації №61-р від 10.01.2022р., в частині включення до складу земель, що передаються в постійне користування ДП «Сокирянське лісове господарство» наведених вище належних позивачу земельних ділянок сільськогосподарського в межах її кадастрових координат.

Відповідно до правових висновків, що наведено Великою палатою ВС у постанові від 23.11.2021р. у справі № 359/3373/16-ц рішення органу державної влади чи місцевого самоврядування на умови його невідповідності закону не тягне тих юридичних наслідків, на які воно спрямоване (п. 109). Аналогічні правові висновки наведено у постановах Великої палати від 21.08.2019 № 911/3681/17, від 15.10.2019р № 911/3749/17, від 22.01.2020р. №910/1809/18, від 01.02.2020р. № 922/614/19.

Оскаржуване Розпорядження №61-р від 10.01.2022 року таким приписам не відповідає.

Відповідно дост.141ЦПК України,суд вважаєщо понесенісудові витратипонесені позивачемпідлягають стягненнюпропорційно з Державного спеціалізованогопідприємства «ЛісиУкраїни» та Чернівецької обласної військової адміністрації Чернівецької обласної державної адміністрації на користь ОСОБА_2 понесені судові витрати по в сумі 3969 грн. 60 коп..

На підставі наведеного та керуючись ст.. 4, 7, 12, 13, 80, 82, 245, 246, 258-273, 354 ЦПК України, ст..2ЗУ «ПроДержавний земельнийкадастр» ст..7,17,31, 48,52 ЛК України. ст..8,20,57,79-1,116,122,123,154 ЗК України, ст..16,328,373,391 ЦК України, суд,

ухвалив:

Позов задовольнити частково.

Зобов`язати Державне спеціалізованепідприємство «ЛісиУкраїни» усунути перешкоди в користуванні належними ОСОБА_2 належними на праві власності земельними ділянками шляхом покладання на Державне спеціалізованепідприємство «ЛісиУкраїни» обов`язку не чинити перешкод в використанні для ведення особистого сільськогосподарського виробництва земельних ділянок сільськогосподарського призначення кадастрові номери: 73230857700:03:004:0034 площею 1,9923га,7323085700:03:004:0035 площею 1,9922га, 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0038 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0039 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0040 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0041 площею 1,9922 га, 7323085700:03:004:0036 площею 1.9923 га, що становлять єдиний масив загальною площею 15.9382 га та було сформовано за рахунок поділу земельної ділянки сільськогосподарського призначення кадастровий номер 7323085700:03:004:0031 площею 15.9382 га, що знаходиться поза межами села Припруття Чернівецького району Чернівецької області.

Визнати незаконним та скасувати пункт 1 Розпорядження Чернівецької обласної державної адміністрації №61-р від 10.01.2022року « Про передачу земельних ділянок державного лісового фонду державного підприємства «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» у постійне користування для ведення лісового господарства державного підприємству «Сокирянське лісове господарство» в частині включення до складу земельної ділянки державного лісового фонду площею 2651,2га, що передається в постійне користування для ведення лісового господарства ДП «Сокирянське лісове господарство», земельних ділянок сільськогосподарського призначення кадастрові номери: 73230857700:03:004:0034 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0035 площею 1,9922га, 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0038 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0039 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0040 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0041 площею 1.9922 га. 7323085700:03:004:0036 площею 1,9923 га, що становлять єдиний масив загальною площею 15,9382 га і було сформовано за рахунок поділу земельної ділянки сільськогосподарського призначення кадастровий номер 7323085700:03:004:0031 площею 15,9382 га в межах їх кадастрових координат, що знаходяться поза межами села Припруття Чернівецького району Чернівецької області і належить позивачу на праві приватної власності.

В задоволені решта позовних вимог відмовити.

Стягнути з Державне спеціалізованепідприємство «ЛісиУкраїни» та Чернівецької обласної військової адміністрації Чернівецької обласної державної адміністрації на користь ОСОБА_2 понесені судові витрати в сумі 3969 грн. 60 коп..

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Чернівецького апеляційного суду через Новоселицький районний суд Чернівецької області в 30-денний строк з дня проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя: Вівчар Г.А.

Джерело: ЄДРСР 110389123
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку