open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 квітня 2023 року м. Кропивницький Справа № 340/10143/21

Кіровоградський окружний адміністративний суду у складі судді Черниш О.А.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

позивач: Управління освіти Кропивницької міської ради (25022, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 41, код ЄДРПОУ 05403286)

відповідач: Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області (25006, м. Кропивницький, вул. Архітектора Паученка, 64/53, код ЄДРПОУ ВП 41127387)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - товариство з обмеженою відповідальністю "Укргаздобич" (03126, м. Київ, вул. Донця Михайла, 18, кв. 23, код ЄДРПОУ 41055889)

про визнання протиправним та скасування висновку, -

В С Т А Н О В И В:

Управління освіти Кропивницької міської ради звернулося до суду з адміністративним позовом Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу процедури закупівлі.

Позов мотивовано тим, що Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області проводило моніторинг процедури закупівлі UА-2019-12-18-003494-b, яку здійснював позивач та предметом якої було газове паливо (природний газ). За результатами моніторингу відповідач 23.11.2021 року оприлюднив висновок про виявлені порушення Закону України "Про публічні закупівлі". Позивач не погоджується з цим висновком та наполягає на тому, що він дотримувався вимог закону під час розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ "Укргаздобич" та при внесенні змін до істотних умов договору про закупівлю, укладеного з цим переможцем. Посилається на те, що Законом України "Про публічні закупівлі" не передбачено відхилення тендерної пропозиції учасника у відкритих торгах з публікацією англійською мовою після проведення аукціону. Вказує, що у зв`язку з коливанням ціни протягом року на природній газ він мав законне право укладати додаткові угоди щодо підвищення ціни на газ на підставі заяв постачальника та наданих документів про коливання ціни, а Закон України "Про публічні закупівлі" не містив жодних обмежень щодо строків та кількості зміни ціни за одиницю товару. Щодо неоприлюднення звіту про виконання договору, то станом на 16.11.2021 року позивач не отримав підтвердження отримання коштів виконавцем та не мав належних доказів остаточного виконання договору. Зазначає, що наведені у висновку обставини не вплинули на кінцевий результат проведених публічних торгів і не можуть бути підставою для застосування наслідків за результатами моніторингу, які вказані у висновку. З цих підстав позивач просить суд визнати висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UА-2019-12-18-003494-b від 23.11.2021 року протиправним та скасувати його.

Ухвалою судді від 24.12.2021 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Від представника Східного офісу Держаудитслужби до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що за результатами моніторингу процедури закупівлі UА-2019-12-18-003494-b встановлено, що позивач всупереч пункту 4 частини 1 статті 30 Закону України "Про публічні закупівлі" не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ "Укргаздобич", яка не відповідала умовам тендерної документації. Також моніторингом установлено, що позивач безпідставно вносив зміни до істотних умов договору, а саме щодо збільшення ціни на товар, без належного обґрунтування та належних доказів коливання ціни на товар, що є порушенням пункту 2 частини 4 статті 36 Закону України "Про публічні закупівлі". Крім того, позивач всупереч вимогам абзацу 10 частини 1 статті 10 Закону України "Про публічні закупівлі" не оприлюднив в електронній системі закупівель звіт про виконання договору, зобов`язання за яким виконані у повному обсязі ще 05.04.2021 року. Доводячи правомірність спірного висновку, представник Східного офісу Держаудитслужби просила суд у задоволенні позову відмовити.

Крім того, представник Східного офісу Держаудитслужби подала клопотання про залучення співвідповідача - Східного офісу Держаудитслужби - посилаючись на те, що Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області не має статусу юридичної особи, а тому не може бути відповідачем в адміністративній справі.

Ухвалою від 20.03.2023 року суд відмовив у задоволенні клопотання Східного офісу Держаудитслужби про залучення співвідповідача. Цією ж ухвалою суд залучив до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - товариство з обмеженою відповідальністю "Укргаздобич".

Від третьої особи пояснення щодо позову та відзиву до суду не надходили.

Розглянувши справу в порядку спрощеного провадження, суд установив такі обставини.

Управління освіти міської ради міста Кропивницького оголосило проведення відкритих торгів на закупівлю: код ДК 021-2015 09120000-6 Газове паливо (природний газ) обсягом 700000 куб. м. з очікуваною вартістю 5 600 000 грн.

Оголошення про проведення процедури закупівлі опубліковане в електронній системі закупівель 18.12.2019 року за номером ID: UА-2019-12-18-003494-b та оприлюднене англійською мовою.

Тендерні пропозиції для участі у процедурі закупівлі подали такі учасники: ТОВ "Енергозгазрезерв", ТОВ "Укр Газ Ресурс", ТОВ "Укргаздобич".

За наслідками електронного аукціону переможцем процедури закупівлі (торгів) визнано ТОВ "Укргаздобич", з яким позивач уклав договір про закупівлю договір про постачання природного газу №1102/1Б від 19.02.2020 року (строком дії з 01 березня 2020 року до 31 грудня 2020 року).

Згодом до цього договору укладені додаткові угоди №2 від 08.09.2020 року, №3 від 13.10.2020 року, №4 від 04.11.2020 року, №5 від 18.11.2020 року, №6 від 17.12.2020 року, №7 від 29.12.2020 року, №8 від 30.12.2020 року, №9 від 04.01.2021 року, №10 від 11.01.2021 року, №11 від 05.04.2021 року.

За наказом начальника Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області №538 від 27.10.2021 року "Про початок моніторингу процедур закупівель" розпочато моніторинг процедури закупівлі UА-2019-12-18-003494-b на підставі інформації, отриманої від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

На запити Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області від 03.11.2021 року та 11.11.2021 року позивач надав свої пояснення.

За результатами моніторингу посадовою особою відповідача складено висновок №228 від 19.11.2021 року про результати моніторингу процедури закупівлі UА-2019-12-18-003494-b, який 23.11.2021 року оприлюднений в електронній системі закупівель.

В пункті 2 констатуючої частини висновку №228 від 19.11.2021 року описані такі порушення законодавства у сфері публічних закупівель :

- за результатом аналізу питання розгляду тендерних пропозицій установлено порушення вимог пункту 4 частини 1 статті 30 Закону України "Про публічні закупівлі";

- за результатами аналізу питання оприлюднення інформації про закупівлю установлено порушення вимог абзацу 10 частини 1 статті 10 Закону України "Про публічні закупівлі";

- за результатом аналізу питання внесення змін до істотних умов договору установлено порушення вимог пункту 2 частини 4 статті 36 Закону України "Про публічні закупівлі".

Пунктом 3 констатуючої частини висновку №228 від 19.11.2021 року зобов`язано позивача на підставі статей 2, 5 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" здійснити заходи щодо недопущення в подальшому виявлених порушень вимог абзацу 10 частини 1 статті 10, пункту 4 частини 1 статті 30 Закону України "Про публічні закупівлі", а також в частині встановленого порушення пункту 2 частини 4 статті 36 Закону України "Про публічні закупівлі" - вжити заходів щодо стягнення з постачальника коштів за придбаний товар (природний газ) за цінами, встановленими додатковими угодами №3 від 13.10.2020 року, №4 від 04.11.2020 року, №5 від 18.11.2020 року, №6 від 17.12.2020 року, №10 від 28.01.2021 року до договору № 1102/1Б від 19.02.2020 року, які укладені з порушенням законодавства, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладеного у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявленого порушення.

Не погоджуючись з цим висновком, позивач 07.12.2021 року звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір, суд прийшов до таких висновків.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).

Згідно зі статтею 2 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.

Статтею 5 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" передбачено, що контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.

Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.

Відповідно до частини 1 статті 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" органу державного фінансового контролю надається право:

7) пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства;

8) порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених із порушенням законодавства, у судовому порядку стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавства.

Відповідно до пунктів 1, 4, 7 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №43 від 03.02.2016 року, Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Держаудитслужба реалізує державний фінансовий контроль через здійснення: державного фінансового аудиту; перевірки державних закупівель; інспектування (ревізії); моніторингу закупівель.

Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад визначає Закон України " Про публічні закупівлі".

Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

За визначеннями, наведеним у статті 1 Закону України "Про публічні закупівлі":

14) моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.

25) публічна закупівля (далі - закупівля) - придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому цим Законом.

Статтею 8 Закону України "Про публічні закупівлі" унормований такий порядок здійснення моніторингу процедур публічних закупівель:

1. Моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).

Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.

Моніторинг процедури закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 цього Закону.

Моніторинг процедур закупівель здійснюється також щодо процедур закупівель, особливості яких передбачені у законах, що визначені у частинах восьмій та дев`ятій статті 3 цього Закону.

2. Рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав:

1) дані автоматичних індикаторів ризиків;

2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;

3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;

4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель;

5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.

Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися:

- інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель;

- інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах;

- інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

3. Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.

Повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі не зупиняє проведення процедур закупівель, визначених цим Законом.

4. Строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.

5. Протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються електронною системою закупівель. Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель.

Замовник у межах строку здійснення моніторингу процедури закупівлі має право з власної ініціативи надавати пояснення щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.

6. За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

7. У висновку обов`язково зазначаються:

1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;

2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;

3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;

4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;

5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.

Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Якщо під час моніторингу, за результатами якого виявлено ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, було відмінено тендер чи визнано його таким, що не відбувся, орган державного фінансового контролю зазначає опис порушення без зобов`язання щодо усунення такого порушення.

Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено ознаки порушення законодавства, вжиття заходів щодо яких не належить до компетенції органу державного фінансового контролю, про це письмово повідомляються відповідні державні органи.

8. Замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз`ясненням змісту висновку та його зобов`язань, визначених у висновку.

Протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.

9. У разі підтвердження органом державного фінансового контролю факту усунення замовником порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, про що цей орган зазначає в електронній системі закупівель протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення замовником відповідної інформації в електронній системі закупівель, службова (посадова) особа замовника та/або уповноважена особа замовника не притягається до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері закупівель з порушень, що були усунуті замовником відповідно до висновку.

10. У разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду. Замовник зазначає в електронній системі закупівель про відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження та номер такого провадження.

11. Якщо замовник не усунув визначене у висновку порушення, що призвело до невиконання ним вимог, передбачених цим Законом, а також висновок не оскаржено до суду, орган державного фінансового контролю після закінчення строку на оскарження до суду, визначеного у частині десятій цієї статті, за результатами моніторингу вчиняє дії щодо притягнення до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Номер протоколу зазначається в електронній системі закупівель наступного робочого дня з дня складання протоколу, а також зазначаються дата та номер відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження.

19. Форма висновку та порядок його заповнення визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 року №552, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.10.2020 року за №958/35241, затверджено Форму висновку про результати моніторингу процедури закупівлі та Порядок його заповнення.

Як передбачено цією Формою, констатуюча частина висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, містить такі пункти:

1. Дата закінчення моніторингу процедури закупівлі та інформація про результати моніторингу процедури закупівлі в розрізі стадій проведення процедури закупівлі.

2. Висновок про наявність (із зазначенням переліку статей, пунктів нормативно-правових актів, що були порушені) або відсутність порушення, (порушень) законодавства.

3. Зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель (у разі наявності таких порушень).

Пунктом 3 розділу І Порядку заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 року №552, передбачено, що висновок складається у формі електронного документа і заповнюється відповідно до затвердженої Мінфіном форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.

Розділом ІІІ цього Порядку передбачений такий порядок заповнення констатуючої частини форми висновку:

1. У пункті 1 зазначаються: 3) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого(их) за результатами моніторингу процедури закупівлі, із зазначенням: структурної одиниці нормативно-правового акта, норми якої порушено, його виду, найменування суб`єкта нормотворення, дати прийняття та його реєстраційного індексу (крім законів), заголовка, а в разі відсилання до зареєстрованого нормативно-правового акта - також дати і номера його державної реєстрації в Міністерстві юстиції України. Під час зазначення структурної одиниці закону зазначається лише її заголовок (крім законів про внесення змін); найменування та реквізитів документів, на підставі яких зроблено висновок про наявність порушення (у разі потреби також деталізуються суть та обставини допущення порушення).

2. У пункті 2 заповнюється висновок про наявність чи відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель за кожним із питань, що аналізувалися.

3. У разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель пункт 3 має містити посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якого орган державного фінансового контролю зобов`язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку такі порушення, а також зобов`язання щодо їх усунення.

Суд зазначає, що висновок органу державного фінансового контролю про результати моніторингу процедури закупівлі є рішенням суб`єкта владних повноважень (індивідуальним актом) у розумінні Кодексу адміністративного судочинства України, а викладені у ньому вимоги про зобов`язання усунути порушення законодавства у сфері публічних закупівель, які виявлені під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії, є обов`язковими для замовника, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі.

Суд установив, що відповідач здійснив моніторинг процедури закупівлі UА-2019-12-18-003494-b, замовником якої був позивач. Ця закупівля була розпочата 18.12.2019 року оголошенням про проведення відкритих торгів, а договір №1102/1Б про закупівлю укладено 19.02.2020 року на строк до 31.12.2020 року, який був продовжений до 31.01.2021 року, а в частині розрахунків - до їх повного здійснення.

Між тим, з 19.04.2020 року введений в дію Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про публічні закупівлі" та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель" №114-ІХ від 19.09.2019 року, яким викладено у новій редакції Закон України "Про публічні закупівлі".

Відповідно до пунктів 5, 6 Розділу X "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про публічні закупівлі" (у новій редакції) процедури закупівель товарів, робіт і послуг, розпочаті до введення в дію цього Закону, завершуються відповідно до порядку, що діяв до введення в дію цього Закону.

Договори про закупівлю, укладені у порядку та на умовах, установлених до введення в дію цього Закону, виконуються в повному обсязі до закінчення строку, на який такі договори були укладені. Зміни до таких договорів вносяться у порядку та на умовах, встановлених до введення в дію цього Закону.

Тому вказана закупівля, яка була розпочата до введення в дію Закону України "Про публічні закупівлі" (у новій редакції), підлягала завершенню за нормами, які діяли на час початку процедури, тобто за нормами Закону України "Про публічні закупівлі", який діяв до 19.04.2020 року.

На момент моніторингу процедури закупівлі UА-2019-12-18-003494-b в електронній системі закупівель була відсутня інформація про закінчення (виконання) договору про закупівлю №1102/1Б від 19.02.2020 року, оскільки позивач на той момент не оприлюднив звіт про виконання цього договору. Тож, відповідач, здійснюючи моніторинг процедури закупівлі, аналізував дотримання позивачем законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії, перевіряючи їх на відповідність вимогам Закону України "Про публічні закупівлі" у редакції, яка діяла до 19.04.2020 року.

Так, у ході моніторингу відповідач установив порушення вимог пункту 4 частини 1 статті 30 Закону України "Про публічні закупівлі" (у редакції, яка діяла до 19.04.2020 року), яке полягало в тому, що позивач не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ "Укргаздобич" як таку, що не відповідала умовам тендерної документації.

За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону України "Про публічні закупівлі":

- тендерна документація - документація щодо умов проведення публічних закупівель, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу на веб-порталі Уповноваженого органу та авторизованих електронних майданчиках. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав;

- тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації;

- найбільш економічно вигідна пропозиція - пропозиція, що визнана найкращою за результатами оцінки тендерних пропозицій відповідно до статті 28 цього Закону;

- переможець процедури закупівлі - учасник, тендерна пропозиція якого відповідає всім критеріям та умовам, що визначені у тендерній документації, і визнана найбільш економічно вигідною, та якому замовник повідомив про намір укласти договір, або учасник, якому замовник повідомив про намір укласти договір за результатами застосування переговорної процедури закупівлі;

- договір про закупівлю - договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі та передбачає надання послуг, виконання робіт або набуття права власності на товари.

Згідно з частиною 1 статті 10 Закону України "Про публічні закупівлі" замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює на веб-порталі Уповноваженого органу в порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, зокрема оголошення про проведення процедури закупівлі та тендерну документацію - не пізніше ніж за 15 днів до дня розкриття тендерних пропозицій, якщо вартість закупівлі не перевищує межі, встановлені у частині четвертій цієї статті, та не пізніше 30 днів у разі перевищення таких меж.

Відповідно до частини 4 статті 10 Закону України "Про публічні закупівлі" оголошення про проведення процедури закупівлі у строки, встановлені у частині першій цієї статті, обов`язково додатково оприлюднюються на веб-порталі Уповноваженого органу англійською мовою, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму, еквівалентну: для товарів і послуг - 133 тисячам євро; для робіт - 5150 тисячам євро. Курс євро визначається згідно з офіційним курсом Національного банку України, встановленим на день надання для оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу оголошення про проведення процедури закупівлі.

Вимоги до тендерної документації наведені у статті 22 Закону України "Про публічні закупівлі", а у частині 2 цієї статті передбачені відомості, які обов`язково зазначаються у тендерній документації.

Частинами 3, 4 статті 22 Закону України "Про публічні закупівлі" передбачено, що тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити.

Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

Згідно з частиною 1 статті 25 Закону України "Про публічні закупівлі" тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Документ з тендерною пропозицією подається в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, вимогам, визначеним у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації. Документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, та документи, що містять технічній опис предмета закупівлі, подаються в окремому файлі.

Електронна система закупівель автоматично формує та надсилає повідомлення учаснику про отримання його пропозиції із зазначенням дати та часу. Електронна система повинна забезпечити можливість подання пропозиції всім особам на рівних умовах.

Кожен учасник має право подати тільки одну тендерну пропозицію (у тому числі до визначеної в тендерній документації частини предмета закупівлі (лота). Отримана тендерна пропозиція вноситься автоматично до реєстру, форма якого встановлюється Уповноваженим органом.

Статтею 27 Закону України "Про публічні закупівлі" унормований такий порядок розкриття тендерних пропозицій:

1. Розкриття тендерних пропозицій з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, та інформацією і документами, що містять технічний опис предмета закупівлі, здійснюється автоматично електронною системою закупівель відразу після закінчення електронного аукціону. Перед початком електронного аукціону автоматично розкривається інформація про ціни / приведені ціни тендерних пропозицій.

У разі якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до положень частини четвертої статті 10 цього Закону у день і час закінчення строку подання тендерних пропозицій, зазначених в оголошенні про проведення процедури закупівлі, електронною системою закупівель автоматично розкривається частина тендерної пропозиції з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, та інформацією і документами, що містять технічний опис предмета закупівлі.

2. Під час розкриття тендерних пропозицій автоматично розкривається вся інформація, зазначена в пропозиціях учасників, та формується перелік учасників у порядку від найнижчої до найвищої запропонованої ними ціни / приведеної ціни. Не підлягає розкриттю інформація, що обґрунтовано визначена учасником конфіденційною. Конфіденційною не може бути визначена інформація про запропоновану ціну, інші критерії оцінки, технічні умови, технічні специфікації та документи, що підтверджують відповідність кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 і вимогам, установленим статтею 17 цього Закону.

3. Протокол розкриття тендерних пропозицій формується та оприлюднюється електронною системою закупівель автоматично в день розкриття пропозицій за формою, установленою Уповноваженим органом.

Статтею 28 Закону України "Про публічні закупівлі" визначений такий порядок розгляду та оцінки тендерних пропозицій:

1. Оцінка тендерних пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації, та шляхом застосування електронного аукціону.

У разі якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до норм частини четвертої статті 10 цього Закону, проводиться оцінка лише тих тендерних пропозицій, що не були відхилені згідно з цим Законом.

Критеріями оцінки є:

- у разі здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, що виробляються, виконуються чи надаються не за окремо розробленою специфікацією (технічним проектом), для яких існує постійно діючий ринок, - ціна;

- у разі здійснення закупівлі, яка має складний або спеціалізований характер (у тому числі консультаційних послуг, наукових досліджень, експериментів або розробок, дослідно-конструкторських робіт), - ціна разом з іншими критеріями оцінки, зокрема, такими як: умови оплати, строк виконання, гарантійне обслуговування, експлуатаційні витрати, передача технології та підготовка управлінських, наукових і виробничих кадрів.

2. До початку проведення електронного аукціону в електронній системі закупівель автоматично розкривається інформація про ціну та перелік усіх цін пропозицій, розміщений у порядку від найнижчої до найвищої ціни без зазначення найменувань та інформації про учасників.

У разі якщо крім ціни установлені інші критерії оцінки до початку електронного аукціону в електронній системі закупівель автоматично, відповідно до методики оцінки, установленої замовником в тендерній документації, визначаються показники інших критеріїв оцінки та приведена ціна, після чого розкривається інформація про приведену ціну та перелік усіх приведених цін пропозицій, розміщений у порядку від найнижчої до найвищої ціни без зазначення найменувань та інформації про учасників.

Під час проведення електронного аукціону в електронній системі відображаються значення ціни пропозиції учасника та приведеної ціни.

3. У разі якщо для визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції крім ціни застосовуються й інші критерії оцінки, у тендерній документації визначається їх вартісний еквівалент або питома вага цих критеріїв у загальній оцінці тендерних пропозицій. Питома вага цінового критерію не може бути нижчою ніж 70 відсотків, крім випадку застосування процедури конкурентного діалогу.

4. Після оцінки пропозицій замовник розглядає тендерні пропозиції на відповідність вимогам тендерної документації з переліку учасників, починаючи з учасника, пропозиція якого за результатом оцінки визначена найбільш економічно вигідною. Строк розгляду тендерної пропозиції, яка за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п`яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Строк розгляду тендерної пропозиції може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку розгляду тендерної пропозиції замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель.

У разі відхилення тендерної пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, замовник розглядає наступну тендерну пропозицію з переліку учасників, що вважається найбільш економічно вигідною.

5. У разі якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до норм частини четвертої статті 10 цього Закону, замовник розглядає тендерні пропозиції на відповідність технічним вимогам, визначеним у тендерній документації, та визначає відповідність учасників кваліфікаційним критеріям до проведення автоматичної оцінки тендерних пропозицій у строк, що не перевищує 20 робочих днів.

За результатами розгляду складається протокол розгляду тендерних пропозицій за формою, встановленою Уповноваженим органом, та оприлюднюється замовником на веб-порталі Уповноваженого органу відповідно до статті 10 цього Закону. Після оприлюднення замовником протоколу розгляду тендерних пропозицій електронною системою закупівель автоматично розсилаються повідомлення всім учасникам тендеру та оприлюднюється перелік учасників, тендерні пропозиції яких не відхилені згідно з цим Законом. Дата і час проведення електронного аукціону визначаються електронною системою автоматично, але не раніше ніж через п`ять днів після оприлюднення протоколу розгляду тендерних пропозицій.

Якщо за результатами розгляду тендерних пропозицій до оцінки допущено тендерні пропозиції менше ніж двох учасників, процедура закупівлі відміняється.

Замовник та учасники не можуть ініціювати будь-які переговори з питань внесення змін до змісту або ціни поданої тендерної пропозиції.

6. За результатами розгляду та оцінки тендерної пропозиції замовник визначає переможця та приймає рішення про намір укласти договір згідно з цим Законом.

7. Замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції. У разі отримання достовірної інформації про його невідповідність вимогам кваліфікаційних критеріїв, наявність підстав, зазначених у частині першій статті 17 цього Закону, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою при визначенні результатів процедури закупівлі, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника.

У статті 32 Закону України "Про публічні закупівлі" унормований такий порядок прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю:

1. Рішення про намір укласти договір про закупівлю приймається замовником у день визначення переможця, та протягом одного дня після прийняття такого рішення замовник оприлюднює на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір та надсилає його переможцю. Усім іншим учасникам електронною системою закупівель автоматично надсилається повідомлення із зазначенням найменування та місцезнаходження переможця торгів.

Учасник, якого не визнано переможцем торгів за результатами оцінки та розгляду його пропозиції, може звернутися через електронну систему закупівель до замовника з вимогою щодо надання інформації про пропозицію переможця торгів, у тому числі щодо зазначення її переваг порівняно з пропозицією учасника, який надіслав звернення, а замовник зобов`язаний надати йому відповідь не пізніше ніж через п`ять днів з дня надходження такого звернення.

2. Замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем торгів протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та пропозиції учасника-переможця. З метою забезпечення права на оскарження рішень замовника договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через 10 днів з дати оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.

3. У разі відмови переможця торгів від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або неукладення договору про закупівлю з вини учасника у строк, визначений цим Законом, або ненадання переможцем документів, що підтверджують відсутність підстав, передбачених статтею 17 цього Закону, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника та визначає переможця серед тих учасників, строк дії тендерної пропозиції яких ще не минув.

Відповідно до частини 1 статті 30 Закону України "Про публічні закупівлі" замовник відхиляє тендерну пропозицію в разі якщо:

1) учасник: не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 цього Закону; не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником;

2) переможець: відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю; не надав документи, що підтверджують відсутність підстав, передбачених статтею 17 цього Закону;

3) наявні підстави, зазначені у статті 17 і частині сьомій статті 28 цього Закону;

4) тендерна пропозиція не відповідає умовам тендерної документації.

У пункті "Інша інформація" розділу "Оцінка тендерної пропозиції" Тендерної документації, затвердженої рішенням тендерного комітету Управління освіти міської ради міста Кропивницького від 18.12.2019 року, зазначено, що учасник визначає ціну на товар з урахуванням податків і зборів, що сплачуються або мають бути сплачені. З метою необґрунтованого заниження (демпінгу) та/або завищення ціни тендерної пропозиції учасник надає лист в довільній формі за підписом та печаткою учасника, в якому учасник інформує тендерний комітет щодо гарантування порядку формування своєї цінової пропозиції за середньоринковими цінами на газ природний. На підтвердження формування вартості цін за одиницю товару до середньоринкових цін на газ природний учасник закупівлі зобов`язаний надати також в складі тендерної пропозиції довідку (із зазначенням діапазону (зрізу) цін на природній газ) від уповноваженого органу станом на місяць оголошення даної закупівлі, що видана на ім`я учасника закупівлі. При формуванні своєї цінової пропозиції, а також під час участі в аукціоні учасник повинен дотримуватися вищезазначеного документа, про що надає гарантійний лист. Тобто ціна учасника за результатом закупівлі має бути не нижчою або вищою від діапазону цін, що зазначено у відповідній довідці.

Учасник ТОВ "Укргаздобич" у складі своєї тендерної пропозиції 17.01.2020 року надав гарантійний лист щодо порядку формування цінової пропозиції, а також експертний висновок Черкаської торгово-промислової палати №О-880 від 05.12.2019 року, згідно з яким діапазон ціни на природний газ (як товар) станом на 01.12.2019 року складав від 6800 до 7833,24 грн. з ПДВ за 1000 куб. м. природного газу без урахування тарифу на транспортування.

За результатами оцінки тендерних пропозицій учасників найбільш економічно вигідною визнана тендерна пропозиція ТОВ "Укргаздобич".

Проте ціна на природний газ цього учасника, запропонована ним у тендерній пропозиції (4840 грн. за 1000 куб. м.) та за результатами закупівлі (4800 грн. за 1000 куб. м.) є меншою за найнижчу ціну, визначену в діапазоні цін (6800 грн. - 7833,24 грн.) експертного висновку, наданого цим же учасником. Це свідчить про те, що тендерна пропозиція ТОВ "Укргаздобич" не відповідала умовам тендерної документації, тому така тендерна пропозиція мала бути відхилена замовником на підставі пункту 4 частини 1 статті 30 Закону України "Про публічні закупівлі".

Попри це тендерний комітет позивача не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ "Укргаздобич" та повідомив про намір укласти договір про закупівлю.

Тож спірний висновок №228 від 19.11.2021 року про результати моніторингу процедури закупівлі в частині встановлення у діях позивача порушення пункту 4 частини 1 статті 30 Закону України "Про публічні закупівлі" (у редакції, яка діяла до 19.04.2020 року) є правомірним.

Крім того, за результатом моніторингу відповідач установив порушення вимог пункту 2 частини 4 статті 36 Закону України "Про публічні закупівлі" щодо зміни істотних умов договору (зміни ціни за одиницю товару) після його підписання до виконання зобов`язань в повному обсязі.

Статтею 36 Закону України "Про публічні закупівлі" (у редакції, яка діяла до 19.04.2020 року) були передбачені такі основні вимоги до договору про закупівлю:

1. Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

2. Учасник - переможець процедури закупівлі під час укладення договору повинен надати дозвіл або ліцензію на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання такого дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законодавством.

3. Забороняється укладання договорів, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель, крім випадків, передбачених цим Законом.

4. Умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі або ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:

1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;

2) зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі;

3) покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі;

4) продовження строку дії договору та виконання зобов`язань щодо передання товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі;

5) узгодженої зміни ціни в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг);

6) зміни ціни у зв`язку із зміною ставок податків і зборів пропорційно до змін таких ставок;

7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, регульованих цін (тарифів) і нормативів, які застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;

8) зміни умов у зв`язку із застосуванням положень частини п`ятої цієї статті.

5. Дія договору про закупівлю може продовжуватися на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в договорі, укладеному в попередньому році, якщо видатки на цю мету затверджено в установленому порядку.

Відповідно до статті 37 Закону України "Про публічні закупівлі" договір про закупівлю є нікчемним у разі його укладення з порушенням вимог частини 4 статті 36 цього Закону.

Суд установив, що за результатами процедури відкритих торгів між Управлінням освіти міської ради міста Кропивницького та ТОВ "Укргаздобич" укладено договір №1102/1Б від 19.02.2020 року про постачання природного газу на загальну суму 3 360 000 грн. за ціною 4800 грн. за 1000 куб. м. спожитого природного газу. Обумовлено річний плановий об`єм постачання газу на 2020 рік 700 000 куб. м. (а.с. 25 - 29)

У подальшому між сторонами укладено додаткові угоди, якими зокрема змінено істотні умови договору щодо ціни за одиницю товару у зв`язку із збільшенням ціни товару на ринку природного газу, та щодо обсягів закупівлі. (а.с. 30 39)

Оскільки процедура закупівлі (відкриті торги) була розпочата у 2019 році, а договір про закупівлю №1102/1Б від 19.02.2020 року був укладений в порядку та на умовах, установлених до введення в дію 19.04.2020 року нового Закону України "Про публічні закупівлі", то відповідно до пункту 6 Розділу X "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону зміни до вказаного договору повинні були вноситися у порядку та на умовах, установлених попереднім Законом України "Про публічні закупівлі" (у редакції, яка діяла до 19.04.2020 року).

Так, між сторонами договору укладено такі додаткові угоди:

- №2 від 08.09.2020 року, якою збільшено з 07.09.2020 року ціну за спожитий природний газ до 5280 грн. за 1000 куб. м. спожитого природного газу (або на 10%), при цьому зменшено річний плановий об`єм постачання газу на 2020 рік до 385 400 куб. м.;

- №3 від 13.10.2020 року, якою збільшено з 01.10.2020 року ціну за спожитий природний газ до 5808 грн. за 1000 куб. м. спожитого природного газу (або ще на 10%), при цьому зменшено річний плановий об`єм постачання газу на 2020 рік до 353 982 куб. м.;

- №4 від 04.11.2020 року, якою збільшено з 01.11.2020 року ціну за спожитий природний газ до 6388,80 грн. за 1000 куб. м. спожитого природного газу (або ще на 10%), при цьому зменшено річний плановий об`єм постачання газу на 2020 рік до 325 415,74 куб. м.;

- №5 від 18.11.2020 року, якою збільшено з 16.11.2020 року ціну за спожитий природний газ до 6999 грн. за 1000 куб. м. спожитого природного газу (або ще на 9,55%), при цьому зменшено річний плановий об`єм постачання газу на 2020 рік до 305 326 куб. м.;

- №6 від 17.12.2020 року, якою збільшено з 16.12.2020 року ціну за спожитий природний газ до 7698,90 грн. за 1000 куб. м. спожитого природного газу (або ще на 10%), при цьому зменшено річний плановий об`єм постачання газу на 2020 рік до 296 654, 33 куб. м.;

- №7 від 29.12.2020 року, якою зменшено ціну договору до 1 860 835, 87 грн.;

- №8 від 30.12.2020 року, якою продовжено строк дії договору до 31.01.2021 року (на період, достатній для проведення процедури закупівлі на початку 2021 року в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в договорі, укладеному у 2020 році);

- №9 від 04.01.2021 року, якою визначено загальну вартість природного газу у 2021 році у розмірі 372 167, 17 грн. (в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в договорі, укладеному у 2020 році);

- №10 від 11.01.2021 року, якою збільшено з 01.01.2021 року ціну за спожитий природний газ до 8468,70 грн. за 1000 куб. м. спожитого природного газу (або ще на 10%), при цьому встановлено річний плановий об`єм постачання газу на 2021 рік - 43946,19 куб. м.;

- №11 від 05.04.2021 року, якою зменшено обсяги закупівлі на 0,07 грн.

Отже, у період виконання договору про закупівлю №1102/1Б від 19.02.2020 року до нього сторонами 6 разів вносились зміни щодо збільшення ціни одиниці природного газу.

Внаслідок укладання додаткової угоди №2 від 08.09.2020 року ціна одиниці товару збільшилася на 10 % у порівнянні з початковою ціною, обумовленою договором про закупівлю.

Внаслідок укладання додаткової угоди №3 від 13.10.2020 року ціна одиниці товару збільшилася на 21% у порівнянні з початковою ціною, обумовленою договором про закупівлю.

Внаслідок укладання додаткової угоди №4 від 04.11.2020 року ціна одиниці товару збільшилася на 33,1% у порівнянні з початковою ціною, обумовленою договором про закупівлю.

Внаслідок укладання додаткової угоди №5 від 18.11.2020 року ціна одиниці товару збільшилася на 45,83 % у порівнянні з початковою ціною, обумовленою договором про закупівлю.

Внаслідок укладання додаткової угоди №6 від 17.12.2020 року ціна одиниці товару збільшилася на 60,39 % у порівнянні з початковою ціною, обумовленою договором про закупівлю.

Внаслідок укладання додаткової угоди №10 від 11.01.2020 року ціна одиниці товару збільшилася на 76,43 % у порівнянні з початковою ціною, обумовленою договором про закупівлю.

Загалом на виконання договору №1102/1Б від 19.02.2020 року ТОВ "Украгаздобич" у період з березня 2020 року по січень 2021 року поставило позивачу 340 600, 52 куб. м. природного газу, а його вартість склала 2 233 002,97 грн. Таким чином у зв`язку з укладання додаткових угод про збільшення ціни за одиницю товару вартість 1000 куб. м. природного газу збільшилася для позивача на 76,43%, а обсяг поставки природного газу зменшився на 51,34 % у порівнянні з умовами договору про закупівлю, укладеного на відкритих торгах.

Позивач доводив, що такі зміни істотних умов договору №1102/1Б від 19.02.2020 року про постачання природного газу відповідали вимогам частини 4 статті 36 Закону України "Про публічні закупівлі", були економічно обґрунтованими, зумовленими суттєвим коливанням ціни товару на ринку природного газу в Україні, що підтверджується належними документами - пропозиціями постачальника ТОВ "Украгаздобич", наданими ним експертними висновками Черкаської торгово-промислової палати, листом Державного підприємства "Державний інформаційно-аналітичний центр моніторингу зовнішніх товарних ринків" про збільшення ринкової ціни на газ.

Відповідно до статті 12 Закону України "Про ринок природного газу" (у редакції, чинній на момент укладання та виконання договору №1102/1Б від 19.02.2020 року) постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором. Якість та інші фізико-хімічні характеристики природного газу визначаються згідно із встановленими стандартами та нормативно-правовими актами.

Постачання природного газу здійснюється за цінами, що вільно встановлюються між постачальником та споживачем, крім випадків, передбачених цим Законом.

Права та обов`язки постачальників і споживачів визначаються цим Законом, Цивільним і Господарським кодексами України, правилами постачання природного газу, іншими нормативно-правовими актами, а також договором постачання природного газу.

Суд зазначає, що за правилами Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України та частини 4 статті 36 України "Про публічні закупівлі" зміна істотних умов договору про закупівлю (збільшення ціни за одиницю товару) є правомірною виключно за таких умов: відбувається за згодою сторін; порядок зміни умов договору має бути визначений самим договором (відповідно до проекту, який входив до тендерної документації); підстава збільшення - коливання ціни такого товару на ринку (обґрунтоване і документально підтверджене постачальником); ціна за одиницю товару може збільшуватися не більше ніж на 10%; загальна сума (ціна) договору не повинна збільшуватися.

Як вказав Верховний Суд у складі колегії суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 18.06.2021 року у справі №927/491/19, передбачена законодавством про публічні закупівлі норма (ч.4 ст.36 Закону "Про публічні закупівлі") застосовується, якщо відбувається значне коливання (зростання) ціни на ринку, яке робить для однієї сторони договору його виконання вочевидь невигідним, збитковим. Для того, щоб за таких обставин не був розірваний вже укладений договір і щоб не проводити новий тендер, закон дає можливість збільшити ціну, але не більше як на 10%. Інше тлумачення відповідної норми Закону "Про публічні закупівлі" нівелює, знецінює, робить непрозорою процедуру відкритих торгів. Верховний Суд вважає, що обмеження 10% застосовується як максимальний ліміт щодо зміни ціни, визначеної в договорі, незалежно від того, як часто відбуваються такі зміни (кількість підписаних додаткових угод).

Тож суд погоджується з висновками відповідача, що позивач порушив вимоги пункту 2 частини 4 статті 36 Закону України "Про публічні закупівлі" (у редакції, яка діяла до 19.04.2020 року) щодо внесення змін до істотних умов договору про закупівлю (зміни ціни за одиницю товару) при укладанні додаткових угод №3 від 13.10.2020 року, №4 від 04.11.2020 року, №5 від 18.11.2020 року, №6 від 17.12.2020 року, №10 від 28.01.2021 року до договору №1102/1Б від 19.02.2020 року, оскільки внаслідок цього перевищено межу в 10%, встановлену для зміни ціни за одиницю товару, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення.

Крім того, у спірному висновку №228 від 19.11.2021 року відповідач встановив порушення вимог абзацу 10 частини 1 статті 10 Закону України "Про публічні закупівлі" (у редакції, яка діяла до 19.04.2020 року), яке полягало в тому, що на момент моніторингу позивач не оприлюднив в електронній системі закупівель звіт про виконання договору №1102/1Б від 19.02.2020 року.

Згідно з абзацом 10 частини 1 статті 10 Закону України "Про публічні закупівлі" (у редакції, яка діяла до 19.04.2020 року) замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює на веб-порталі Уповноваженого органу в порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: звіт про виконання договору - протягом трьох днів з дня закінчення строку дії договору, виконання договору або його розірвання.

Частиною 1 статті 631 Цивільного кодексу України передбачено, що строком договору є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права і виконати свої обов`язки відповідно до договору.

Отже для підтвердження факту виконання договору замовник оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про виконання договору у випадку або закінчення строку дії договору про закупівлю, або його виконання сторонами, або його розірвання.

Відповідно до договору №1102/1Б від 19.02.2020 року про постачання природного газу сторони домовилися, що він діє з 1 березня 2020 до 31 грудня 2020 року, а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення.

Додатковою угодою №8 від 30.12.2020 року строк дії договору №1102/1Б від 19.02.2020 року був продовжений до 31.01.2021 року, а в частині розрахунків - до повного їх виконання.

Останній акт передачі-приймання природного газу за січень 2021 року за цим договором підписано сторонами 03.02.2021 року, останній платіж у розмірі 372 167, 10 грн. внесено позивачем 08.02.2021 року, а останню додаткову угоду №11 укладено 05.04.2021 року.

Отже договір про закупівлю тривав до 05.04.2021 року і на цю дату зобов`язання за договором були виконані між сторонами в повному обсязі.

Звіт про виконання договору про закупівлю позивач оприлюднив в електронній системі закупівель лише 29.11.2021 року, тобто вже після закінчення моніторингу процедури закупівлі та зі значним порушенням триденного строку, установленого абзацом 10 частини 1 статті 10 Закону України "Про публічні закупівлі".

У ході судового розгляду справи підтверджено порушення законодавства у сфері публічних закупівель, допущені позивачем у закупівлі UА-2019-12-18-003494-b та описані у висновку №228 від 19.11.2021 року про результати моніторингу процедури закупівлі.

Оскаржуваний висновок за формою та змістом відповідає вимогам частини 7 статті 8 Закону України "Про публічні закупівлі" та наказу Міністерства фінансів України від 08.09.2020 року №552, а викладені у ньому зобов`язання щодо усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, адресовані позивачу (зокрема про стягнення з постачальника коштів, які зайво сплачені за безпідставно підвищеними цінами), узгоджуються зі способами усунення виявлених під час моніторингу порушень, наведеними у частині 8 статті 8 Закону України "Про публічні закупівлі", є співмірними виявленим порушенням та їх наслідкам.

Суд прийшов до висновку, що оскаржений висновок є законним та обґрунтованим, тому у задоволенні позову про визнання його протиправним та скасування слід відмовити.

З огляду на те, що позивачу відмовлено у задоволенні його позову, підстави для стягнення на його користь понесених ним судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 255, 262, 263, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Управління освіти Кропивницької міської ради відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду О.А. Черниш

Джерело: ЄДРСР 110375684
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку