open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 квітня 2023 рокуЛьвівСправа № 380/17717/22 пров. № А/857/3098/23

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

судді-доповідача - Шевчук С. М.

суддів - Іщук Л.П.,

Кухтея Р.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 січня 2023 року (ухвалене у м. Львів, за правилами спрощеного позовного провадження, судом під головуванням судді Коморного О.І., дата складання повного тексту рішення 16 січня 2023 року) у справі №380/17717/22 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Статус Енерго» до Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» про визнання протиправними дій, суд-

ВСТАНОВИВ:

І. ОПИСОВА ЧАСТИНА

Товариство з обмеженою відповідальністю «Статус Енерго» звернулося до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго», в якому просило:

визнати незаконними дії Приватного акціонерного товариства «Національну енергетичну Компанію» Укренерго» про включення ТОВ «Статус Енерго» до переліку учасників ринку, які набули статусу «Дефолтний» 21.09.2022 р.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 16 січня 2023 року позов задоволено повністю.

Визнано протиправними дії Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична Компанія «Укренерго» про включення Товариства з обмеженою відповідальністю "Статус Енерго" до переліку учасників ринку, які набули статусу «Дефолтний» 21.09.2022.

Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Статус Енерго" з Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична Компанія «Укренерго», за рахунок бюджетних асигнувань судовий збір в сумі 2 481,00 грн (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня, 00 копійок).

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції відповідач звернувся з апеляційною скаргою, у якій просить скасувати рішення суду першої інстанції, а провадження у справі закрити. В обґрунтування апеляційної скарги вказує, що судове рішення прийнято з неповним з`ясуванням судом обставин справи, порушенням норм процесуального права та неправильним застосуванням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

На підтвердження доводів апеляційної скарги вказує, що за приписами глави 1.7 розділу 1 Правил ринку на НАК «Укренерго» покладено певні обов`язки за п. 1.7.2 Правил ринку вже за наслідками набуття учасником ринку електричної енергiї статусу Переддефолтний/Дефолтний, проте, ніяким чином НЕК «Укренерго» не вирішує питання (не вчиняє дії) зі своєї ініціативи про надання певному учаснику ринку електричної енергії, в тому числі позивачу відповідного статусу. Означене вказує на відсутність підстав вважати, що з боку відповідача можливе вчинення неправомірних дiй щодо набуття позивачем статусу Переддефолтний/Дефолтний, що покладено позивачем в основу обґрунтування позовної заяви. Набуття статусу Переддефолтний/Дефолтний залежить виключно вiд дiй самого позивача до яких, зокрема, відноситься своєчасна та повна оплата за надані послуги. Апелянт стверджує, що не є суб`єктом владних повноважень, не має делегованих владних повноважень, не здійснює публічно-владні управлінські функції на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або надання адміністративних послуг. Вказує про відсутність підстав вважати, що з боку відповідача можливе вчинення неправомірних дiй чи бездiяльностi щодо набуття позивачем статусу Переддефолтний/Дефолтний. Вважає, що не надiлений жодними владними чи делегованими повноваженнями, які б перебували в прямому причинно-наслідковому зв`язку з набуттям позивачем відповідного статусу. Відтак вважає, що дана справа підлягає розгляду господарським судом за місцем знаходження відповідача, а розгляд справи адміністративним судом є істотним порушенням юрисдикції суду встановленої ст.19 КАС України.

Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, у якому заперечує проти задоволення апеляційної скарги та просить суд залишити рішення суду першої інстанції без змін, з мотивів аналогічних тим, що викладені судом першої інстанції в оскаржуваному рішенні.

Про розгляд апеляційної скарги відповідач повідомлений шляхом надіслання ухвал про відкриття апеляційного провадження та про призначення апеляційної скарги до розгляду через електронний кабінет сервісу "Електронний суд" Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС), підтвердженням чого є відповідні дані автоматизованої системи документообігу суду. Про розгляд апеляційної скарги позивач повідомлений шляхом надіслання ухвал про відкриття апеляційного провадження та про призначення апеляційної скарги до розгляду на поштову адресу позивача, про що в матеріалах справи містяться відповідні докази.

Враховуючи, що рішення суду першої інстанції ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), суд апеляційної інстанції в порядку п.3 ч.1 ст.311 КАС України розглядає справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, оскільки справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів. В силу вимог ч.4 ст.229 КАС України якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

ІІ. ОЦІНКА СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що дії Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична Компанія» Укренерго» про включення ТОВ «Статус Енерго» до переліку учасників ринку, які набули статусу «Дефолтний» 21.09.2022 р. є протиправними, оскільки позивачем здійснено оплату протягом наступного дня після набуття статусу «Переддефолтний».

Суд дійшов висновку, що відповідач, який є суб`єктом владних повноважень, при ухваленні рішення діяв без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття такого рішення, без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані ці рішення (дія), що призвело до безпідставного правового навантаження на позивача.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Статус Енерго» є постачальником електричної енергії та 17.12.2020 з Оператором системи AT «Чернівціобленерго» укладено Договір № 143 про надання послуг з розподілу електричної енергії та на його підставі за розподіл електричної енергії третій особі в розмірі 9 671,63 грн, складено Акт виконаних робіт №04 від 31.07.2021 (а.с.20).

Відповідно до п. «г» Розділу II Статуту НЕК «УКРЕНЕРГО», відповідач виконує функції Адміністратора Розрахунків (надалі АР) (а.с.116-151).

19.09.2022 Товариство з обмеженою відповідальністю «Статус Енерго» набув статус «Переддефолтний», відповідно до переліку учасників ринку, які набули статусу «Переддефолтний», який оприлюднено на сайті НЕК «Укренерго» (а.с.7)

за посиланням: https://ua.energy/uchasnikam_rinku/administrator-rozrahunkiv/perelik-uchasnykiv-rynku-yakym-nadano-status-pereddefoltnyj7 (номер 44 у переліку) (а.с.9).

Підставою внесення є не здійснення оплати за розподіл електричної енергії AT «Чернівціобленерго» в розмірі 9 671,63 грн, відповідно до Акту виконаних робіт №04 від 31.07.2021.

20.09.2022 позивачем здійснено оплату заборгованості в розмірі 9 671,63 грн, що підтверджується платіжним дорученням №1106 від 20.09.2022 (а.с.18) в сумі 2 671, 63 грн та платіжним дорученням № 14 від 20.09.2022 в розмірі 7 000,00 грн (а.с.19).

21.09.2022 відповідач відніс позивача до переліку учасників ринку, які набули статусу «Дефолтний», який оприлюднено на сайті НЕК «Укренерго» за посиланням :https://ua.energy/uchasnikam_rinku/administrator-rozrahunkiv/perelik-uchasnykiv-rynku-yakym-nadano-status-pereddefoltnyj/ (номер 127 в переліку) (а.с.11, 16).

Відповідно до п.1.7.5. постанови НКРЕКП від 14.03.2018 №307 (Правил ринку) відповідач вилучив Товариство з обмеженою відповідальністю «Статус Енерго» з переліку учасників ринку, які мають статус «Дефолтний» про що вказано в листі №01/43482 від 03.10.2022 (а.с.21)

Вказані дії та рішення відповідача від 21.09.2022 позивач вважає протиправними, тому звернувся до суду з позовом за захистом своїх прав.

ІV. ПОЗИЦІЯ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ

Перевіривши за наявними у справі матеріалами доводи, викладені у апеляційній скарзі, правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права і правової оцінки обставин у справі у межах, визначених статтею 308 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України), колегія суддів встановила таке.

Досліджуючи доводи відповідача на предмет підсудності спору, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до частини 1 ст. 4 КАС України адміністративна справа це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.

Публічно-правовий спір - спір, у якому:

хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або

хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або

хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

Вирішуючи питання з приводу того, чи здійснює у спірних правовідносинах ПАТ «Національна енергетична компанія «Укренерго» публічно-владних управлінських функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, колегією суддів встановлено, що правову основу функціонування ринку електричної енергії становлять Конституція України, Закон України «Про ринок електричної енергії», закони України "Про альтернативні джерела енергії", "Про комбіноване виробництво теплової та електричної енергії (когенерацію) та використання скидного енергопотенціалу", "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", "Про природні монополії", "Про захист економічної конкуренції", "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про енергетичну ефективність", міжнародні договори України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, та інші акти законодавства України.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» адміністратор розрахунків - юридична особа, яка забезпечує організацію проведення розрахунків на балансуючому ринку та ринку допоміжних послуг.

Відповідно до п. «г» розділу ІІ статуту НЕК «Укренерго», відповідач виконує функції адміністратора розрахунків.

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 №307 затверджено Правила ринку, якими визначено порядок реєстрації учасників ринку, порядок та вимоги до забезпечення виконання зобов`язань за договорами про врегулювання небалансів електричної енергії, правила балансування, правила функціонування ринку допоміжних послуг, порядок проведення розрахунків на балансуючому ринку та ринку допоміжних послуг, порядок виставлення рахунків, порядок внесення змін до цих Правил, положення щодо функціонування ринку при виникненні надзвичайної ситуації в об`єднаній енергетичній системі України (надалі по тексту постанови іменовано Правила ринку №307).

Повноваження адміністратора розрахунків, яким у спірних правовідносинах є відповідач регулюються відповідно до галузевих нормативних актів, у тому числі відповідно п.1.7 та 1.8 приведених Правил ринку №307.

Дослідивши зміст п. 1.7 обумовлених Правил №307, колегією суддів встановлено, що адміністратор розрахунків наділений наступними повноваженнями у сфері енергетики:

надсилає учаснику ринку повідомлення про набуття учасником ринку статусу "Переддефолтний";

публікує на офіційному вебсайті АР повідомлення про набуття учасником ринку статусу "Переддефолтний" із зазначенням дати набуття такого статусу;

повідомляє учасника ринку про анулювання статусу «Переддифолтний»;

надсилає учаснику ринку та регулятору повідомлення про набуття учасником ринку статусу «Дефолтний»;

зупиняє майбутні та скасовує діючі реєстрації ДД щодо продажу електричної енергії учасникам ринку;

установлює нульовий обсяг продажу електричної енергії на РДН та ВДР для такого учасника ринку;

якщо учасник ринку також виступає в якості електропостачальника (або споживача), після набуття ним статусу "Дефолтний" постачання електричної енергії споживачам такого учасника ринку (або такому учаснику ринку) здійснюється постачальником "останньої надії" відповідно до Правил роздрібного ринку з 00:00 дня, наступного за днем набуття ним статусу "Дефолтний";

якщо учасник ринку також виступає в якості електропостачальника, після набуття ним статусу "Дефолтний" кожного робочого дня о 10:30 направляє до уповноважених банків довідку, що містить інформацію щодо повного та скороченого найменування учасника ринку або П. І. Б. (якщо учасником ринку є фізична особа або фізична особа - підприємець), ЄДРПОУ або РНОКПП (якщо учасником ринку є фізична особа або фізична особа - підприємець) та кінцевий розмір простроченої електропостачальником оплати вартості його небалансів електричної енергії;

приймає рішення щодо позбавлення учасника ринку статусу "Дефолтний" після виконання учасником ринку всіх прострочених фінансових зобов`язань та за відсутності обставин, визначених підпунктами 2 та 3 пункту 1.7.4 цієї глави.

Указом Президента України від 24.02.2022р. № 64/2022 «Про введення воєнного станку в Україні» введено воєнний стан.

Наказом Міністерства енергетики України № 148 від 13.04.2022, зареєстрованим в Міністерстві юстиції 22 квітня 2022 р. за № 441/37777України, затверджено Положення про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану.

Відповідно до п. 6 наказу Міністерства енергетики України № 148 від 13.04.2022р. за поданням оператора системи встановлюється статус «Переддефолтний» та «Дефолтний» для електропостачальників (крім ПУП або постачальника останньої надії) у випадку несплати послуг оператора системи, наданих у період дії воєнного стану, до 15 числа місяця наступного за розрахунковим, з урахуванням постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 25 лютого 2022 року № 332 «Про забезпечення стабільного функціонування ринку електричної енергії, у тому числі фінансового стану учасників ринку електричної енергії, під час особливого періоду» (із змінами).

З огляду на приведені положення законодавства, колегія суддів приходить до висновку, що діяльність відповідача у спірних правовідносинах, за яких має місце визначення позивачу статусу «Переддефолтний» або «Дефолтний» є такою, що підпадає під поняття публічно-правового спору, визначеного частиною 1 ст. 4 КАС України, позаяк набуття статусу «Дефолтний» унеможливлює подальшу діяльність позивача у сфері енергопостачання.

З матеріалів справи убачається, що 19.09.2022 на сайті НЕК «Укренерго» https://ua.energy/uchasnikam_rinku/administrator-rozrahunkiv/perelik-uchasnykiv-rynku-yakym-nadano-status-pereddefoltnyj7 (номер 44 у переліку) (а.с.7, 9) оприлюднено інформацію про те, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Статус Енерго» набуло статусу «Переддефолтний» у зв`язку із не здійсненням оплати за розподіл електричної енергії AT «Чернівціобленерго» в розмірі 9 671,63 грн, відповідно до Акту виконаних робіт №04 від 31.07.2021.

20.09.2022 позивачем здійснено оплату заборгованості в розмірі 9 671,63 грн, що підтверджується платіжним дорученням №1106 від 20.09.2022 (а.с.18) в сумі 2 671, 63 грн та платіжним дорученням № 14 від 20.09.2022 в розмірі 7 000,00 грн (а.с.19).

21.09.2022 НЕК «Укренерго» на сайті за посиланням https://ua.energy/uchasnikam_rinku/administrator-rozrahunkiv/perelik-uchasnykiv-rynku-yakym-nadano-status-pereddefoltnyj/ (номер 127 в переліку) (а.с.11, 16) оприлюднено інформацію проте, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Статус Енерго» набуло статусу «Дефолтний».

Відповідно до п. 1.7.1. Правил ринку № 307, учасник ринку, крім Оператора Системи Передачі (ОСП), Оператора ринку (ОР) та гарантованого покупця, набуває статусу "Переддефолтний" при настанні принаймні однієї з таких подій або обставин:

1) учасник ринку до 18:00 банківського дня, що є другим банківським днем після дати отримання на електронну адресу учасника ринку повідомлення про виставлення платіжного документа від Адміністратор Розрахунків ( АР ) через СУР або платіжного документа на електронну адресу учасника ринку, сформованого відповідно до цих Правил, не здійснив відповідну оплату, крім платіжного документа за плату за невідповідність. Якщо повідомлення про виставлення платіжного документа отримано після 17:00 у банківський день або в будь-який час небанківського дня, то днем отримання повідомлення вважається перший банківський день після отримання такого повідомлення;

2) учасник ринку, який є СВБ, не надавав, не підтримував, не збільшував та не поновлював фінансові гарантії в необхідному обсязі відповідно до розділу VI цих Правил;

3) учасник ринку не здійснив оплату послуги з передачі електричної енергії та/або з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління у строк понад ЗО календарних днів з дати отримання акта приймання-передачі послуги.

Згідно п. 1.7.3. Правил ринку №307 при набутті статусу "Переддефолтний" такий статус для учасника ринку триває в разі настання принаймні однієї з обставин, передбачених пунктом 1.7.1 цієї глави.

В іншому випадку статус "Переддефолтний" анулюється, про що Адміністратор Розрахунків повинен повідомити учасника ринку і Регулятора.

Отже, внаслідок погашення позивачем заборгованості 20.09.2022року, відповідно до п. 1.7.3. Правил ринку, статус позивача "Переддефолтний" мав бути анульований, про що Адміністратор Розрахунків (відповідач) повинен був повідомити учасника ринку (позивача).

Відповідно до п. 1.7.4. Правил ринку №307 учасник ринку, крім ОСП, OP та гарантованого покупця, набуває статусу «Дефолтний» зокрема при настанні принаймні однієї з таких подій або обставин тривалість статусу «Переддефолтний» для учасника ринку становить більше двох робочих днів. Датою набуття статусу «Дефолтний» є наступний день після двох робочих днів перебування у статусі «Переддефолтний».

Отже, внаслідок погашення 20.09.2022 року позивачем заборгованості, відповідно до п. 1.7.3. Правил ринку №307, статус Позивача "Переддефолтний" мав бути анульований про що Адміністратор Розрахунків (відповідач) повинен був повідомити учасника ринку (позивача), натомість вказаних дій не здійснив та протиправно 21.09.2022 в порушення п. 1.7.4. Правил ринку №307 здійснив оприлюднення відомостей про встановлення позивачем статусу «Дефолтний».

Як наслідок, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про протиправність дій відповідача про включення позивача до переліку учасників ринку, які набули статусу «Дефолтний» 21.09.2022.

Посилання відповідача на висновки Верховного Суду в постанові від 29.06.2022 по справі 910/2776/21, колегія суддів до уваги не приймає, оскільки приведена відповідачем справа містить відмінні обставини, які стосуються безпосереднього виконання сторонами договірних зобов`язань між учасниками договірних правовідносин з передачі електричної енергії. У цій же справі спір виник відносно реалізації повноважень адміністратором розрахунків, визначених п.1.7 Правил ринку № 307.

Підсумовуючи викладене, колегія суддів зазначає, що приведеними доводами апеляційної скарги, висновки суду першої інстанції не спростовуються, а зводяться лише до переоцінки та незгоди з ними.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводами апеляційної скарги висновки, викладені в судовому рішенні, не спростовуються і підстав для його скасування не вбачається.

Керуючись ст. 308, ст. 311, ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 325, ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» залишити без задоволення.

Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 січня 2023 року у справі № 380/17717/22 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя С. М. Шевчук судді Л. П. Іщук Р. В. Кухтей

Джерело: ЄДРСР 110352185
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку