open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"30" березня 2023 р.м. Одеса Справа № 916/3348/22

Господарський суд Одеської області у складі судді Шаратова Ю.А.

при секретарі судового засідання Кастровій М.С.

розглянувши справу за позовом Департаменту комунальної власності Одеської міської ради (65039, м. Одеса, вул. Артилерійська, 1, код ЄДРПОУ 26302595) до Приватного підприємства Раціон Груп (65059, м. Одеса, Люстдорфська дорога, буд. 33, код ЄДРПОУ 43179166)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Департамент освіти та науки Одеської міської ради (65039, м. Одеса, вул. Канатна, 134, код ЄДРПОУ 02145398)

про розірвання Договору оренди нежилого приміщення від 23.03.2018 № 3ШК/1 та виселення

Представники:

Від позивача Вакаренко І.В. (в порядку самопредставництва юридичної особи);

Від відповідача Каланжов В.М. (ордер від 13.02.2023 серія ВН № 1225606);

Від третьої особи Борисенко О.А. (в порядку самопредставництва юридичної особи).

Суть спору:

Департамент комунальної власності Одеської міської ради (далі Позивач, ДКВ ОМР) звернувся до Господарського суду Одеської області із позовом до Приватного підприємства «РАЦІОН ГРУП» (далі Відповідач, ПП «РАЦІОН ГРУП») з вимогами про:

- розірвання договору оренди від 23.03.2018 № 3ШК/1 укладеного між Приватним підприємством «Олімпія Сервіс» (нині Приватне підприємство «РАЦІОН ГРУП») (Люстдорфська дорога, буд. 33, м. Одеса, 65059, код ЄДРПОУ 43179166) та Департаментом комунальної власності Одеської міської ради (вул. Артилерійська, 1, м. Одеса, 65039, код ЄДРПОУ 26302595);

- виселення Приватного підприємства «РАЦІОН ГРУП» (Люстдорфська дорога, буд. 33, м. Одеса, 65059, код ЄДРПОУ 43179166) з нежитлового приміщення першого поверху, загальною площею 130,88 кв.м., розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Старопортофранківська, 40/42 (Одеський міжшкільний навчально-виробничий комбінат № 3 Одеської міської ради Одеської області) на користь Департаменту комунальної власності Одеської міської ради (вул. Артилерійська, 1, м. Одеса, 65039, код ЄДРПОУ 26302595).

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 14.12.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, постановлено розглядати її за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 09.01.2023.

Протокольною ухвалою від 09.01.2023 відкладено підготовче засідання на 23.01.2023.

Протокольною ухвалою від 23.01.2023 відкладено підготовче засідання на 13.02.2023.

Протокольною ухвалою від 13.02.2023 відкладено підготовче засідання на 01.03.2023.

Протокольною ухвалою від 01.03.2023 відкладено підготовче засідання на 16.03.2023.

Ухвалою суду від 16.03.2023 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Департамент освіти та науки Одеської міської ради.

Протокольною ухвалою від 16.03.2023 відкладено підготовче засідання на 30.03.2023.

Протокольною ухвалою від 30.03.2023 закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті. Розгляд справи по суті розпочато негайно.

Представник позивача в судовому засіданні підтримала позовні вимоги в повному обсязі та просила суд задовольнити їх.

Позовна вимога про розірвання договору, із посиланням на статтю 145 Конституції України, статті 11, 509, 525, 526, 611, 625, частину другу статті 651 Цивільного кодексу України, статті 173, 174, 193, частину першу статті 284, частину першу статті 286 Господарського кодексу України, статтю 76 Бюджетного кодексу України, частину четверту статті 17, частину третю статті 18, пункт 2 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX, пункти 134, 143 Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483, обґрунтована суттєвим порушенням Відповідачем умов Договору оренди від 23.03.2018 № 3ШК/1 щодо систематичного внесення орендної плати у повному обсязі, внаслідок чого ДКВ ОМР позбавлений того, на що він розраховував при укладенні договору, а саме, можливості виконувати свої обов`язки щодо забезпечення надходження коштів до бюджету міста за рахунок ефективного обліку, використання, збереження майна територіальної громади.

При цьому, Позивач вказує, що ПП «РАЦІОН ГРУП» у період з 01.11.2021 по 31.10.2022, тобто одинадцять місяців поспіль не виконує істотні умови договору щодо сплати орендної плати вчасно та у повному обсязі.

Позовна вимога про виселення з нежитлового приміщення, із посиланням на статтю 785 Цивільного кодексу України, частини першу, другу статті 66 Закону України «Про виконавче провадження» від 02.06.2016 № 1404-VIII, обґрунтована обов`язком Відповідача негайно провернути орендоване майно орендодавцю у зв`язку із достроковим розірванням договору оренди.

У Відповіді на відзив від 13.02.2023 (вхід. від 15.02.2023 № 4810/23) Позивач заперечує проти доводу Відповідача про відсутність у нього заборгованості, і наголошує, що, оскільки підпунктом «в» пункту 2.4 Положення про Департамент комунальної власності Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 17.03.2021 № 137-VIII, саме на нього покладено функцію контролю за повнотою та своєчасністю внесення орендної плати за договорами оренди цілісних майнових комплексів, нерухомого майна, будівель, приміщень, споруд комунальної власності, наданий суду розрахунок ДКВ ОМР є підтверджуючим документом щодо виникнення заборгованості.

Також, ДКВ ОМР заперечує проти доводу Відповідача про наявність підстав для звільнення його від відповідальності за невиконання зобов`язання у зв`язку із форс-мажорними обставинами. При цьому, звертає увагу, що відповідно до умов пункту 6.1 Договору оренди від 23.03.2018 № 3ШК/1 таке звільнення можливе за умови повідомлення стороною, для якої створилася неможливість виконання зобов`язань за договором, протилежну сторону у триденний термін. Позивач наголошує, що ПП «РАЦІОН ГРУП» не зверталось до нього щодо неможливості виконувати належним чином зобов`язання щодо сплати орендної плати вчасно та у повному обсязі у зв`язку з форс-мажорними обставинами.

Окрім того, ДКВ ОМР заперечує проти доводу Відповідача про наявність підстав для звільнення його від плати за весь час, протягом якого майно не могло бути використане ним через обставини, за які він не відповідає відповідно до норм частини шостої статті 762 Цивільного кодексу України.

При цьому, ДКВ ОМР посилається на висновок викладений у пункті 6.10 постанови Великої Палати Верховного Суду від 08.05.2018 у справі № 910/7495/16, згідно із яким, відсутність у частині шостій статті 762 ЦК України вичерпного переліку обставин, які унеможливлюють використання орендарем майна, підстав виникнення таких обставин, засобів їх підтвердження свідчить про те, що підставою для застосування цієї норми є встановлення факту неможливості використання орендарем майна з незалежних від нього причин на загальних підставах, визначених процесуальним законодавством.

Також, Позивач посилається на висновки викладені у пункті 27 постанови Верховного Суду від 21.09.2021 у справі № 910/13158/20, згідно із якими, для застосування частини шостої статті 762 ЦК України та звільнення наймача від плати за користування орендованим майном визначальною умовою такого звільнення є наявність обставин, за які орендар не відповідає.

Тобто, наймач повинен довести обставини, які свідчать про те, що майно не використовувалося або не могло бути використане наймачем, і він не відповідає за ці обставини.

Підставою звільнення від зобов`язання сплачувати орендну плату ця норма визначає об`єктивну неможливість використовувати передане в оренду майно (бути допущеним до приміщення, знаходитись у ньому, зберігати у приміщенні речі тощо) через обставини, за які орендар не відповідає.

При оцінці таких обставин презюмується незмінність умов господарювання (користування майном) чи стану об`єкта оренди, а орендар повинен подати докази наявності тих обставин, на які він посилається в обґрунтування своїх вимог, а також довести, що ці обставини виникли з незалежних від нього причин, зокрема, внаслідок зміни кон`юнктури на ринку товарів, робіт, послуг, з вини орендодавця, через дію непереборної сили, тощо. Якщо орендар з незалежних від нього обставин протягом певного часу був повністю позбавлений можливості користуватися орендованим майном, то на підставі цієї ж норми Закону він вправі порушувати питання і про повне звільнення його від внесення орендної плати.

Аналогічна правова позиція щодо застосування приписів статті 762 ЦК України викладена у постановах Верховного Суду, зокрема, у справах № 914/1248/18, № 914/2264/17.

При цьому звільнення від сплати орендної плати є істотним втручанням у правовідносини сторін договору, а тому може застосовуватись за виключних обставин, наприклад, відсутності доступу до найманого приміщення, неможливості орендаря перебування в ньому та зберігання речей тощо.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти позову, просив відмовити у його задоволенні.

У Відзиві від 18.01.2023 (вхід. № 1914/23 від 19.01.2023) Відповідач зазначає, що твердження Позивача про невиконання ПП «РАЦІОН ГРУП» зобов`язання зі сплати орендної плати не відповідає дійсності та є безпідставним.

ПП «РАЦІОН ГРУП» зазначає про безпідставність нарахування орендної плати в період з 01.11.2021 по 31.10.2022 у розмірі 0,38 грн.

При цьому, Відповідач звертає увагу на те, що відповідно до пункту 6.1 Договору оренди від 23.03.2018 № 3ШК/1 сторони звільняються від відповідальності за часткове або повне невиконання зобов`язань за цим договором, якщо це невиконання було наслідком форс-мажорних обставин, за умови повідомлення стороною, для якої створилася неможливість виконання зобов`язань за договором, протилежну сторону у триденний термін.

Відповідач вказує, що листом від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 Торгово-промислова палата України на підставі статей 14, 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.1997 № 671/97-ВР, Статуту ТПП України, засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022.

Окрім того, ПП «РАЦІОН ГРУП», із посиланням на частину четверту статті 14, частину шосту статті 762 Цивільного кодексу України, зазначає про наявність підстав для звільнення його від обов`язку з внесення орендної плати у спірному періоді через обставини неможливості використання ним орендованого майна, за які він не відповідає.

ПП «РАЦІОН ГРУП» вказує, що воно є орендарем приміщень харчоблоків та буфетів шкіл Київського та Малиновського районів м. Одеси згідно укладених договорів оренди нежитлових приміщень, зокрема, на підставі Договору оренди від 23.03.2018 № 3ШК/1.

Відповідач звертає увагу, що відповідно до Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про правовий режим воєнного стану», з урахуванням Указу Президента України від 24.02.2022 № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», постанови Кабінету Міністрів України від 27.05.2022 № 634 «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану», з метою підтримки орендарів комунального майна територіальної громади м. Одеси шляхом зниження фінансового навантаження, враховуючи необхідність врегулювання питання внесення орендної плати у період воєнного стану, Одеською міською радою прийнято рішення «Про орендну плату за використання комунального майна територіальної громади м. Одеси у період дії воєнного стану» від 29.06.2022 № 987-VII.

Згідно із пунктом 1 вказаного рішення Одеської міської ради від 29.06.2022 № 987-VII, на період воєнного стану та до його припинення (скасування) за договорами оренди комунального майна територіальної громади м. Одеси, укладеними до 24.02.2022, звільнено від орендної плати орендарів, які, зокрема, орендують нерухоме комунальне майно закладів освіти комунальної власності територіальної громади м. Одеси, але не користуються ним у зв`язку із обмеженням доступу.

Відповідач наголошує, що з початком повномасштабного вторгнення країни агресора освітній процес був тимчасово зупинений. Як вбачається з відомостей з офіційного сайту Департаменту освіти та науки Одеської міської ради, за результатами проведеного опитування 97 % батьків в Одесі обрали дистанційну форму навчання для своїх дітей в 2022-2023 роках, а для тих батьків, які обрали для своєї дитини очну форму навчання, освітній процес організовується в одному із закладів освіти, який має належне укриття.

ПП «РАЦІОН ГРУП» зазначає, що внаслідок наведених обставин воно не має змоги користуватися приміщенням загальноосвітньої школи орендованими за Договором оренди від 23.03.2018 № 3ШК/1 з моменту введення воєнного стану на території країни та протягом всього періоду його дії. А відтак, Відповідач вважає, що він звільнений від орендної плати на період воєнного стану і до його припинення (скасування) на підставі пункту 1 рішення Одеської міської ради від 29.06.2022 № 987-VII.

Крім того, Відповідач звертає увагу на те, що відповідно до пункту 7.4 Договору оренди від 23.03.2018 № 3ШК/1 суперечки, що виникають між сторонами у ході виконання умов договору оренди, вирішуються за згодою сторін, а якщо згоди не досягнуто, справа передається на розгляд Господарського суду Одеської області.

Також, Відповідач зазначає, що Позивачем не надано жодних належних та допустимих доказів на підтвердження наявності підстав для розірвання договору визначених статтею 783 Цивільного кодексу України.

Відповідач, із посиланням на, преамбулу, частини першу, третю статті 3 Конвенції про права дитини, прийнятої 44-ю сесією Генеральної Асамблеї ООН 20.11.1989, статтю 3 Конституції України, преамбулу, статтю 2, частину першу статті 4, частину другу статті 6 Закону України «Про охорону дитинства» від 26.04.2001 № 2402-III, підпункти 2, 6 пункту «а» статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР, наголошує, що задоволення позовних вимог призведе до порушення прав дітей здобувачів освіти, зокрема, на здоровий розвиток і раціональне харчування під час перебування у закладі освіти.

При цьому, ПП «РАЦІОН ГРУП» вказує на наявні в нього зобов`язання з надання послуг з організації харчування дітей в закладах освіти Малиновського району м. Одеси на підставі укладених договорів про закупівлю. Серед цих закладів є й Одеський міжшкільний навчально-виробничий комбінат № 3 Одеської міської ради Одеської області за адресою: м. Одеса, вул. Старопортофранківська, 40/42, приміщення якої використовуються Відповідачем за Договором оренди від 23.03.2018 № 3ШК/1 для забезпечення організації харчування дітей.

Відповідач зазначає, що попри існуючи наразі обставини неможливості організації очного процесу навчання, Департаментом освіти та науки Одеської міської ради анонсовано повернення до такого освітнього процесу. Однак, ПП «РАЦІОН ГРУП» не зможе виконувати свої зобов`язання з надання послуг з організації харчування дітей за договором про закупівлю внаслідок позбавлення його права користування приміщенням за Договором оренди від 23.03.2018 № 3ШК/1.

Також, ПП «РАЦІОН ГРУП» вважає, що з огляду на відсутність підстав для розірвання Договору оренди від 23.03.2018 № 3ШК/1 не підлягає задоволенню й позовна вимога про його виселення з орендованого нежитлового приміщення.

У Запереченнях на відповідь на відзив від 15.02.2023 (вхід. від 16.02.2023 № 5055/23) Відповідач зазначає, що Позивачем не спростовано його доводів про відсутність заборгованості з орендної плати у відповідний період. А також вказує на те, що ДКВ ОМР не обґрунтовано правомірність нарахування орендної плати у період воєнного стану, від сплати якої він звільнений на підставі пункту 1 рішення Одеської міської ради від 29.06.2022 № 987-VII.

ПП «РАЦІОН ГРУП» заперечує проти доводу Позивача про те, що воно не зверталося до ДКВ ОМР щодо неможливості виконувати належним чином зобов`язання щодо сплати орендної плати вчасно та у повному обсязі у зв`язку з форс-мажорними обставинами. При цьому зазначає, що 17.03.2022 Відповідачем на електрону адресу Позивача було надіслано лист № 2/П від 17.03.2022, згідно з яким ПП «РАЦІОН ГРУП» повідомило про неможливість використовувати орендовані приміщення, в тому числі і за Договором оренди від 23.03.2018 № 3ШК/1, у зв`язку із форс-мажорними обставинами та просило не нараховувати орендну плату на період їх дії.

Представник третьої особи - Департаменту освіти та науки Одеської міської ради у судовому засіданні надала пояснення щодо предмету спору та просила вирішити його на розсуд суду.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази, заслухавши представників Позивача та Відповідача, суд

в с т а н о в и в :

Територіальній громаді міста Одеси в особі Одеської міської ради на праві комунальної власності належить нерухоме майно нежитлові будівлі та споруди, загальною площею 3 327,8 кв.м., що знаходиться за адресою: Одеська область, м. Одеса, вул. Старопортофранківська, 40/42, що підтверджується Свідоцтвом про право власності від 26.12.2012 серія САЕ № 797755, виданим Виконавчим комітетом Одеської міської ради, а також витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 16.11.2017 № 104028772. /а.с. 13/.

23.03.2018 між Департаментом комунальної власності Одеської міської ради і Приватним підприємством «Олімпія Сервіс» укладено Договір оренди нежилого приміщення № 3ШК/1 (далі - Договір від 23.03.2018) /а.с. 14-15/.

Відповідно до пунктів 1.1, 1.3 Договору від 23.03.2018 Орендодавець (ДКВ ОМР) передає, а Орендар (ПП «Олімпія Сервіс») приймає у строкове платне користування нежитлове приміщення першого поверху, загальною площею 130,88 кв.м., що розташоване за адресою: м. Одеса, вул. Старопортофранківська, 40/42, Одеського міжшкільного навчально-виробничого комбінату № 3 Одеської міської ради Одеської області, (Об`єкт оренди). Термін дії договору оренди: до 30.06.2018.

Згідно із пунктом 2.1 Договору від 23.03.2018 орендна плата визначається на підставі ст. 19 Закону України «Про оренду державного так комунального майна» Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду державного майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 № 1846 зі змінами та доповненнями; рішень Одеської міської ради та виконкому Одеської міської ради.

Пунктом 2.2 Договору від 23.03.2018 встановлено, що за орендоване приміщення Орендар зобов`язується сплачувати орендну плату, що становить за першій, після підписання договору оренди, місяць 6 264,00 грн. (без урахування податку на додану вартість) та є базовою ставкою орендної плати за місяць. Розмір орендної плати за кожний наступний місць визначається шляхом корегування орендної плати за минулий місяць на щомісячний індекс інфляції, що друкується Мінстатом України. Податок на додану вартість розраховується відповідно до вимог чинного законодавства.

Пунктами 2.4, 2.5 Договору від 23.03.2018 визначено, що Орендар зобов`язаний вносити орендну плату щомісячно до 15 числа поточного місяця, незалежно від результатів його господарської діяльності. Розмір орендної плати змінюється у випадках зміни методики її розрахунку, цін і тарифів, та в інших випадках, передбачених законодавчими актами України та рішеннями міської ради, що набрали законної чинності, в порядку передбаченому чинним законодавством.

Відповідно до пункту 4.1 Договору від 23.03.2018 вказані у пункті 1.1 приміщення Орендодавцем передаються Орендарю виключно для організації харчування учнів.

Пунктом 4.7 Договору від 23.03.2018 передбачено, що після закінчення строку дії договору чи у випадку його дострокового розірвання, Орендар зобов`язаний у 15-денний термін передати Орендодавцю приміщення за актом у належному стані, не гіршому ніж на момент передачі їх в оренду, та відшкодувати Орендодавцеві збитки у разі погіршення стану та витрати (повної або часткової) об`єкта оренди.

У пункті 6.1 Договору від 23.03.2018 вказано, що сторони звільняються від відповідальності за часткове або повне невиконання зобов`язань за цим договором, якщо це невиконання було наслідком форс-мажорних обставин, за умови повідомлення стороною, для якої створилася неможливість виконання зобов`язань за договором, протилежну сторону у триденний термін.

Згідно із пунктами 7.7, 7.8 Договору від 23.03.2018, після закінчення строку дії договору, Орендар має переважне право на його продовження на нових умовах, у разі належного виконання умов договору та за відсутності у Орендодавця наміру передати об`єкт оренди на наступний термін на конкурсних засадах. У разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом одного місяця після закінчення терміну дії договору, він вважається продовженим на той самий термін і на тих саме умовах, що були передбачені договором.

Вступ Орендаря у користування приміщенням настає одночасно з підписанням акта приймання-передачі вказаних приміщень (пункт 7.13 Договору від 23.03.2018).

23.03.2018 представниками ДКВ ОМР і ПП «Олімпія Сервіс» складено та підписано Акт приймання-передачі нежитлового приміщення до договору оренди № 3ШК/1 від « 23» березня 2018 р. що розташоване за адресою: м. Одеса, вул. Старопортофранківська, 40/42 (Одеський міжшкільний навчально-виробничий комбінат № 3 Одеської міської ради Одеської області). /а.с. 17/.

Також, 23.03.2018 між ДКВ ОМР і ПП «Олімпія Сервіс» укладено Додатковий договір № 1 про внесення змін до Договору від 23.03.2018, яким, на підставі пункту 3 рішення Одеської міської ради «Про встановлення розміру орендної плати на 2018 рік» від 14.12.2017 № 2779-VII, змінено пункти 1.1 та 2.2 договору, встановлено орендну плату з 01.01.2018 по 01.07.2018 у розмірі 1 грн. в рік за все приміщення (без урахування ПДВ), 1,20 грн. в рік (з ПДВ). /а.с. 18/.

06.08.2018 між ДКВ ОМР і ПП «Олімпія Сервіс» укладено Додатковий договір № 2 про внесення змін до Договору від 23.03.2018, яким, змінено пункти 1.3 та 2.2 договору, продовжено термін його дії з 01.07.2018 по 31.12.2018, і на підставі пункту 3 рішення Одеської міської ради «Про встановлення розміру орендної плати на 2018 рік» від 06.06.2018 № 3357-VII встановлено орендну плату з 01.07.2018 по 31.12.2018 у розмірі 1 грн. в рік за все приміщення (без урахування ПДВ), 1,20 грн. в рік (з ПДВ). /а.с. 19/.

24.06.2019 між ДКВ ОМР і ПП «Олімпія Сервіс» укладено Додатковий договір № 3 про внесення змін до Договору від 23.03.2018, яким, змінено пункти 1.3 та 2.2 договору, продовжено термін його дії до 31.12.2019, і на підставі пункту 1.3 рішення Одеської міської ради «Про встановлення розміру орендної плати на 2019 рік» від 12.12.2018 № 4068-VII та відповідно до Методики розрахунку орендної плати за майно комунальної власності територіальної громади м. Одеси, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 30.01.2019 № 4214-VII, встановлено орендну плату з 01.01.2019 у розмірі 1 грн. в рік за все приміщення (без урахування ПДВ), 1,20 грн. в рік (з ПДВ). /а.с. 20/.

16.10.2019 між ДКВ ОМР і Відповідачем укладено Додатковий договір № 4 про внесення змін до Договору від 23.03.2018, яким, змінено назву орендаря з ПП «Олімпія Сервіс» на ПП «РАЦІОН ГРУП» на підставі протоколу № 26 загальних зборів засновників з ПП «Олімпія Сервіс» від 14.08.2019, Статуту та Витягу з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. /а.с. 21/.

01.04.2020 між ДКВ ОМР і ПП «РАЦІОН ГРУП» укладено Додатковий договір № 5 про внесення змін до Договору від 23.03.2018, яким змінено пункт 1.3 договору, продовжено термін його дії з 01.01.2020 до 31.12.2020. /а.с 22/.

ПП «РАЦІОН ГРУП» звернулось із заявою від 08.09.2020 № 1/08 на адресу ДКВ ОМР, в якій просило продовжити дію договорів нежитлових приміщень, що розташовані у Київському та Малиновському районах міста Одеси, відповідно до доданих до цієї заяви додатків. Як вбачається з відміток штампу вхідної кореспонденції, цю заяву отримано ДКВ ОМР 08.09.2020 (вхід. № 01-14/3183). /а.с. 24/.

У матеріалах справи відсутні додатки до вказаної заяви, однак у позовній заяві та представником Позивача у судовому засіданні визнавалась обставина повідомлення в ній і про бажання Відповідача продовжити Договір оренди нежилого приміщення від 23.03.2018 № 3ШК/1.

ПП «РАЦІОН ГРУП» у Зверненні від 19.01.2021 № 1/19 на адресу ДКВ ОМР і Департаменту освіти та науки Одеської міської ради, із посиланням на статті 1, 15 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX, статтю 40 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII, Методика розрахунку орендної плати за майно комунальної власності територіальної громади м. Одеси, затверджену рішенням Одеської міської ради від 30.01.2019 № 4214-VII, з метою дотримання своєчасного та якісного процесу харчування учнів загальноосвітніх учбових закладів м. Одеси, просило включити приміщення харчоблоків загальноосвітніх учбових закладів, в тому числі але не виключно приміщень харчоблоків ліцеїв, шкіл, навчально-виробничих комплексів тощо, до Переліку другого типу комунального майна, що передається в оренду без проведення аукціону. /а.с. 137/.

Також, Відповідач у листі від 01.07.2021 № 3/01 на адресу ДКВ ОМР, із посиланням на статті 6, 11 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX, Порядок передачі в оренду державного та комунального майна, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483, просило включити до Переліку другого типу об`єкти комунальної власності, що є предметом договорів оренди приміщень харчоблоків шкіл Малиновського району м. Одеси, укладених з ПП «РАЦІОН ГРУП», та продовжити на наступний термін строки дії останніх. У додатку до цього листа вказано, зокрема, приміщення Одеського міжшкільного навчально-виробничого комбінату № 3 Одеської міської ради Одеської області за адресою: м. Одеса, вул. Старопортофранківська, 40/42, на І поверсі, загальною площею 130,88 кв.м. /а.с. 135/.

У листі від 25.11.2021 № 1/25 ПП «РАЦІОН ГРУП» просило ДКВ ОМР продовжити дію договорів оренди щодо нежитлових приміщень, що використовуються під розміщення шкільних харчоблоків, зокрема, приміщення Одеського міжшкільного навчально-виробничого комбінату № 3 Одеської міської ради Одеської області за адресою: м. Одеса, вул. Старопортофранківська, 40/42, на І поверсі, загальною площею 130,88 кв.м. /а.с. 134/.

ПП «РАЦІОН ГРУП» звернулось із заявою від 17.03.2022 № 2/17 на адресу ДКВ ОМР, в якій, із посиланням на Розпорядження Одеської обласної військової адміністрації «Про організацію освітньої діяльності в Одеській області на період воєнного стану» від 08.03.2022 № 79/А-2022, а також лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 р. № 2024/02.0-7.1, просило не нараховувати орендну плату на приміщення, що зазначені переліком, за період з 24.02.2022 по офіційну дату закінчення обставин, що є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними для суб`єктів господарської діяльності. У переліку в цьому листі вказано й приміщення Одеського міжшкільного навчально-виробничого комбінату № 3 Одеської міської ради Одеської області за адресою: м. Одеса, вул. Старопортофранківська, 40/42, на І поверсі, загальною площею 130,88 кв.м. /а.с. 110-111/.

Листом від 27.04.2022 № 2/27 ПП «РАЦІОН ГРУП» звернулось Одеського міського голови, ДКВ ОМР, Департаменту освіти та науки Одеської міської ради, у якому, із посиланням на частину шосту статті 762 Цивільного кодексу України, пункт 129-1 Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483, лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 р. № 2024/02.0-7.1, просило ухвалити рішення про звільнення підприємства від нарахування та сплати орендної плати за користування нерухомими майном комунальної форми власності, на період з 24.02.2022 до скасування воєнного стану та відновлення можливості використання орендованого майна. /а.с. 138/.

Судом також встановлені наступні обставини.

25.01.2021 між Комунальною установою «Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Малиновського району м. Одеси» (Замовник) і ПП «РАЦІОН ГРУП» (Постачальник) укладено Договір про закупівлю № 1/21.

Відповідно до пунктів 1.1, 1.2 Договору про закупівлю від 25.01.2021 № 1/21 Постачальник зобов`язався протягом 2021 року надати Замовнику, а замовник прийняти та оплатити послуги: 555100008 Послуги їдалень (послуги з організації харчування дітей в закладах освіти Маліновського району м. Одеси), Лот № 1, Лот № 2. Організація харчування містить виготовлення готових страв для забезпечення харчування учнів та вихованців закладів освіти Малиновського району м. Одеси. Виготовлення готових страв містить приготування сніданку для учнів 1-4 класів, обіду для учнів пільгового контингенту, сніданку, обіду та полуденника для дітей пільгової категорії в пришкільних таборах (в літній період), сніданку та полуденника для дітей у дошкільних групах загального типу.

Згідно із пунктами 2.1, 5.2 Договору про закупівлю від 25.01.2021 № 1/21 Постачальник повинен надавати Замовнику послуги з організації харчування дітей в закладах освіти м. Одеси, дотримуючись Наказу Міністерства освіти та науки України та Міністерства охорони здоров`я України від 15.08.2006 № 620/563 «Щодо невідкладних заходів з організації харчування дітей у дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладах» та рішення Одеської міської ради щодо встановлення вартості харчування учнів та вихованців в закладах освіти м. Одеси. Місце надання послуг заклади освіти Малиновського району м. Одеси, відповідно до Дислокації (Додаток № 1).

У додатку № 1 «Дислокація» до Договору про закупівлю від 25.01.2021 № 1/21, вказаний, зокрема, заклад - Одеський міжшкільний навчально-виробничий комбінат № 3 Одеської міської ради Одеської області за адресою: м. Одеса, вул. Старопортофранківська, 40/42. /а.с. 139-144/.

19.04.2021 між Комунальною установою «Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Малиновського району м. Одеси» (Замовник) і ПП «РАЦІОН ГРУП» (Постачальник) укладено Договір про закупівлю № 2/04/21.

Відповідно до пунктів 1.1, 1.2 Договору про закупівлю від 19.04.2021 № 2/04/21 Постачальник зобов`язався протягом 2021 року надати Замовнику, а замовник прийняти та оплатити послуги: 555100008 Послуги їдалень (послуги з організації харчування дітей в закладах освіти Маліновського району м. Одеси). Організація харчування містить виготовлення готових страв для забезпечення харчування учнів та вихованців закладів освіти Малиновського району м. Одеси. Виготовлення готових страв містить приготування другого сніданку для учнів 1-4 класів, сніданку, обіду та полуденника для учнів в пришкільних таборах в літній період.

Згідно із пунктами 2.1, 5.2 Договору про закупівлю від 19.04.2021 № 2/04/21 Постачальник повинен надавати Замовнику послуги з організації харчування дітей в закладах освіти м. Одеси, дотримуючись Наказу Міністерства освіти та науки України та Міністерства охорони здоров`я України від 15.08.2006 № 620/563 «Щодо невідкладних заходів з організації харчування дітей у дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладах» та рішення Одеської міської ради щодо встановлення вартості харчування учнів та вихованців в закладах освіти м. Одеси. Місце надання послуг заклади освіти Малиновського району м. Одеси, відповідно до Дислокації (Додаток № 1).

У додатку № 1 «Дислокація» до Договору про закупівлю від 19.04.2021 № 2/04/21, вказаний, зокрема, заклад - Одеський міжшкільний навчально-виробничий комбінат № 3 Одеської міської ради Одеської області за адресою: м. Одеса, вул. Старопортофранківська, 40/42. /а.с. 145-150/.

24.01.2022 між Комунальною установою «Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Малиновського району м. Одеси» (Замовник) і ПП «РАЦІОН ГРУП» (Постачальник) укладено Договір про закупівлю № 4/22.

Відповідно до пунктів 1.1, 1.2 Договору про закупівлю від 24.01.2022 № 4/22 Постачальник зобов`язався протягом 2022 року надати Замовнику, а замовник прийняти та оплатити послуги: 555100008 Послуги їдалень (послуги з організації харчування дітей в закладах освіти Маліновського району м. Одеси). Організація харчування містить виготовлення готових страв для забезпечення харчування учнів та вихованців закладів освіти Малиновського району м. Одеси. Виготовлення готових страв містить приготування сніданку для учнів 1-4 класів, обіду для учнів пільгового контингенту, сніданку, обіду та полуденника для дітей пільгової категорії в пришкільних таборах (в літній період), сніданку та полуденника для дітей у дошкільних групах загального типу.

Згідно із пунктами 2.1, 5.2 Договору про закупівлю від 24.01.2022 № 4/22 Постачальник повинен надавати Замовнику послуги з організації харчування дітей в закладах освіти м. Одеси, дотримуючись Наказу Міністерства освіти та науки України та Міністерства охорони здоров`я України від 15.08.2006 № 620/563 «Щодо невідкладних заходів з організації харчування дітей у дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладах» та рішення Одеської міської ради щодо встановлення вартості харчування учнів та вихованців в закладах освіти м. Одеси. Місце надання послуг заклади освіти Малиновського району м. Одеси, відповідно до Дислокації (Додаток № 1).

У додатку № 1 «Дислокація» до Договору про закупівлю від 24.01.2022 № 4/22, вказаний, зокрема, заклад - Одеський міжшкільний навчально-виробничий комбінат № 3 Одеської міської ради Одеської області за адресою: м. Одеса, вул. Старопортофранківська, 40/42. /а.с. 151-156/.

19.01.2023 між Комунальною установою «Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Малиновського району м. Одеси» (Замовник) і ПП «РАЦІОН ГРУП» (Постачальник) укладено Договір про закупівлю № 12/23.

Відповідно до пунктів 1.1, 1.2 Договору про закупівлю від 19.01.2023 № 12/23 Постачальник зобов`язався протягом 2023 року надати Замовнику, а замовник прийняти та оплатити послуги: 555100008 Послуги їдалень (послуги з організації харчування дітей в закладах освіти Маліновського району м. Одеси). Організація харчування містить виготовлення готових страв для забезпечення харчування учнів та вихованців закладів освіти Малиновського району м. Одеси. Виготовлення готових страв містить приготування другого сніданку для учнів 1-4 класів, сніданку, обіду та полуденника для дітей пільгової категорії в пришкільних таборах в літній період.

Згідно із пунктами 2.1, 5.2 Договору про закупівлю від 19.01.2023 № 12/23 Постачальник повинен надавати Замовнику послуги з організації харчування дітей в закладах освіти м. Одеси, дотримуючись Наказу Міністерства освіти та науки України та Міністерства охорони здоров`я України від 15.08.2006 № 620/563 «Щодо невідкладних заходів з організації харчування дітей у дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладах» та рішення Одеської міської ради щодо встановлення вартості харчування учнів та вихованців в закладах освіти м. Одеси. Місце надання послуг заклади освіти Малиновського району м. Одеси, відповідно до Дислокації (Додаток № 1).

У додатку № 1 «Дислокація» до Договору про закупівлю від 19.01.2023 № 12/23, вказаний, зокрема, заклад - Одеський міжшкільний навчально-виробничий комбінат № 3 Одеської міської ради Одеської області за адресою: м. Одеса, вул. Старопортофранківська, 40/42. /а.с. 157-163/.

Норми права які підлягають застосуванню та оцінка аргументів учасників процесу.

Відповідно до частини першої, пунктів 1, 4 частини другої статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини, інші юридичні факти.

Згідно із частинами першою, другою статті 14 Цивільного кодексу України цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства. Особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов`язковим для неї.

Правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (частина перша статті 202 Цивільного кодексу України).

Частиною першою статті 509 Цивільного кодексу України встановлено, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (частина перша статті 626 Цивільного кодексу України).

За договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк (частина перша статті 759 Цивільного кодексу України).

Оренда - речове право на майно, відповідно до якого орендодавець передає або зобов`язується передати орендарю майно у користування за плату на певний строк (пункт 10 частини першої статті 1 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX).

Відповідно до пункту 1 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX, цей закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію з 1 лютого 2020 року, крім окремих визначених в ньому положень.

Згідно із пунктом 2 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX, договори оренди державного або комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, продовжуються в порядку, передбаченому законодавством, яке діяло до дати набрання чинності цим Законом, до дати, яка наступить раніше: набрання чинності рішенням Кабінету Міністрів України чи рішенням представницького органу місцевого самоврядування (щодо договорів оренди комунального майна, розташованого в межах відповідної територіальної громади), передбаченим абзацом п`ятим частини другої статті 18 цього Закону, або 1 липня 2020 року.

Після настання однієї з дат, яка відповідно до цього пункту наступить раніше, але у будь-якому випадку не раніше дня введення в дію цього Закону, договори оренди продовжуються в порядку, визначеному цим Законом.

Договори оренди державного та комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, зберігають свою чинність та продовжують діяти до моменту закінчення строку, на який вони були укладені.

Отже, на підставі наведених норм Договір від 23.03.2018 зберігав свою чинність та продовжував діяти до моменту закінчення строку, на який він був укладений, а саме, до 31.12.2020. А в подальшому підлягав продовженню в порядку, визначеному Законом України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX.

Частиною першою статті 18 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX встановлено, що продовження договорів оренди здійснюється за результатами проведення аукціону, крім випадків, передбачених частиною другою цієї статті.

Відповідно до частини другої статті 18 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX, без проведення аукціону можуть бути продовжені договори, які: укладені та продовжуються вперше, за умови, якщо строк оренди за такими договорами становить п`ять років або менше; укладені без проведення аукціону з установами, організаціями, передбаченими частиною першою статті 15 цього Закону; укладені без проведення аукціону з підприємствами, установами, організаціями, передбаченими частиною другою статті 15 цього Закону відповідно до вимог статті 15 цього Закону, крім випадків, передбачених абзацами одинадцятим та дванадцятим частини другої статті 15 цього Закону; укладені з підприємствами, установами, організаціями, що надають соціально важливі послуги населенню, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, додатковий перелік яких може бути визначений представницькими органами місцевого самоврядування згідно із законодавством.

Договір від 23.03.2018 продовжується не вперше, адже строк його дії змінювався Додатковими договорами від 06.08.2018 № 2, від 24.06.2019 № 3 та від 01.04.2020 № 5.

ПП «РАЦІОН ГРУП» не відноситься до осіб (установ, організацій), які мають право на отримання в оренду майна без проведення аукціону відповідно до норм частин першої, другої статті 15 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX.

У матеріалах справи відсутні відомості про включення ПП «РАЦІОН ГРУП» до переліків підприємств, установ, організаціями, що надають соціально важливі послуги населенню, визначених Кабінетом Міністрів України та/або представницьким органом місцевого самоврядування.

Отже, продовження Договору від 23.03.2018 повинно здійснюватися за результатами проведення аукціону.

Частиною третьою статті 18 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX передбачено, що договори оренди можуть бути продовжені на той самий строк, на який вони були укладені, на підставі заяви орендаря про продовження договору, поданої орендодавцю не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди.

Відповідно до частин дев`ятої, десятої статті 18 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX, після отримання заяви орендаря про продовження договору, який підлягає продовженню за результатами проведення аукціону, орендодавець (або представницький орган місцевого самоврядування чи визначені ним органи) згідно з Порядком передачі майна в оренду приймає одне з таких рішень: про оголошення аукціону, за результатами якого чинний договір оренди може бути продовжений з існуючим орендарем або укладений з новим орендарем; про відмову у продовженні договору з підстав, передбачених статтею 19 цього Закону. Зміст оголошення, особливості проведення аукціону на продовження договору оренди, порядок компенсації вартості невід`ємних поліпшень та застосування переважного права чинного орендаря на продовження договору оренди в ході аукціону визначаються Порядком передачі майна в оренду.

Частиною другою статті 5 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX встановлено, що Порядок передачі в оренду державного та комунального майна, включаючи особливості передачі його в оренду визначається Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері реалізації майна (майнових прав, інших активів) або прав на нього на конкурентних засадах у формі аукціонів, у тому числі електронних аукціонів, та здійснює контроль за її реалізацією. Особливості передачі в оренду комунального майна, передбачені цим Законом, додатково можуть визначатися рішенням представницьких органів місцевого самоврядування з урахуванням вимог і обмежень, передбачених цим Законом і Порядком передачі майна в оренду.

Пунктом 134 Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483, встановлено, що продовження договорів оренди здійснюється за результатами проведення аукціону або без проведення аукціону в передбачених Законом випадках.

Згідно із пунктом 143 Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483, орендар, що має намір продовжити договір оренди, що підлягає продовженню за результатами проведення аукціону, звертається до орендодавця із заявою про продовження договору оренди не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди. Якщо орендар не подав заяву про продовження договору оренди у зазначений строк, то орендодавець не пізніше ніж за один місяць до закінчення строку дії договору оренди повідомляє орендаря про те, що договір оренди підлягає припиненню на підставі закінчення строку, на який його було укладено, у зв`язку з тим, що орендар не подав відповідну заяву у визначений Законом строк, та повідомляє про необхідність звільнення орендованого приміщення і підписання акта приймання-передачі (повернення з оренди) орендованого майна. Заява подається шляхом заповнення електронної форми через особистий кабінет в електронній торговій системі.

Щодо форми заяви на оренду (продовження договору) окремо слід зазначити наступне.

Відповідно до частини першої статті 11 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX, потенційний орендар має право подати в ЕТС заяву на оренду майна у випадку, якщо об`єкт оренди був включений до Переліку першого типу згідно з Порядком передачі майна в оренду.

Згідно із підпунктом 1 пункту 1 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX, положення статей 5, 6, 11, 14, частини восьмої статті 15, частини шостої статті 16 цього Закону (в частині роботи ЕТС), які стосуються внесення (включення) та опублікування інформації в ЕТС, подання заяв, у тому числі заяв на оренду, в ЕТС, опублікування в ЕТС Переліків, договорів оренди, укладених без проведення аукціону, змін і доповнень до договорів оренди, вводяться в дію з 1 жовтня 2020 року. Подання заяв, у тому числі заяв на оренду, передбачених статтями 6, 11, 14 цього Закону, здійснюється в паперовій або в електронній формі (без використання ЕТС) до моменту введення в дію положень, передбачених цим підпунктом пункту 1 Прикінцевих та перехідних положень.

Згідно із підпунктом 6 пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання оренди державного та комунального майна» від 03.06.2020 № 483, до початку роботи електронної торгової системи Порядок у частині внесення (включення) та оприлюднення інформації в електронній торговій системі, надсилання інформації про потенційний об`єкт оренди, подання заяв, у тому числі заяв на оренду, в електронній торговій системі, оприлюднення в електронній торговій системі Переліків, договорів оренди, укладених без проведення аукціону, змін і доповнень до договорів оренди, що передбачені статтями 5, 6, 11, 14, частиною восьмою статті 15, частиною шостою статті 16 Закону (в частині роботи електронної торгової системи), застосовується у такий спосіб: шляхом оприлюднення на офіційних веб-сайтах орендодавців, а також у друкованих засобах масової інформації, якщо це передбачено рішенням представницького органу місцевого самоврядування або уповноваженого ним органу; шляхом внесення, подання, надсилання в паперовій або в електронній формі (без використання електронної торгової системи).

Отже, ПП «РАЦІОН ГРУП» мало право подати заяву на оренду (продовження договору) в паперовій формі до 01.10.2020 на підставі норм підпункту 1 пункту 1 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX і підпункту 6 пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання оренди державного та комунального майна» від 03.06.2020 № 483.

Як вже зазначалось, ПП «РАЦІОН ГРУП» звернулось 08.09.2020 до ДКВ ОМР із заявою про продовження дії договорів нежитлових приміщень (вих. від 08.09.2020 № 1/08).

Отже Відповідач своєчасно та правомірно скористався своїм правом на подання у паперовій формі заяви про продовження Договору від 23.03.2018 не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку його дії.

Відповідно до пункту 144 Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483, після отримання заяви орендаря про продовження договору, який підлягає продовженню за результатами проведення аукціону, орендодавець протягом десяти робочих днів з дати отримання такої заяви, приймає одне з рішень, передбачених частиною дев`ятою статті 18 Закону.

Рішення про відмову в продовженні договору оренди може бути прийнято у випадках, передбачених статтею 19 Закону, а також у разі невідповідності орендаря вимогам, установленим статтею 4 Закону. Таке рішення оприлюднюється орендодавцем в електронній торговій системі протягом трьох робочих днів з дати прийняття такого рішення.

У разі прийняття рішення про відмову у продовженні договору оренди на підставі необхідності майна для власних потреб балансоутримувача, здійснюються дії, передбачені пунктом 142 цього Порядку.

Якщо рішенням представницького органу місцевого самоврядування встановлено, що рішення про продовження договору оренди або про відмову у продовженні приймаються представницьким органом місцевого самоврядування чи визначеним ним органом, відповідні рішення приймаються протягом 60 робочих днів з дати отримання заяви орендаря про продовження договору.

Неприйняття протягом зазначеного строку одного із зазначених рішень представницьким органом місцевого самоврядування чи визначеним ним органом вважається прийняттям ним рішення про оголошення аукціону, за результатами якого чинний договір оренди може бути продовжений з існуючим орендарем або укладений з новим орендарем.

Рішення про оголошення аукціону та оголошення про проведення аукціону на продовження договору оренди оприлюднюються орендодавцем в електронній торговій системі протягом десяти робочих днів з дати прийняття такого рішення. У межах зазначеного строку орендодавець може переглянути умови та додаткові умови (у разі наявності) оренди майна згідно з пунктами 51 та 54 цього Порядку з урахуванням особливостей, передбачених пунктом 146 цього Порядку.

Отже, на підставі наведених норм, неприйняття ДКВ ОМР протягом 60 робочих днів з дати отримання заяви орендаря - ПП «РАЦІОН ГРУП» від 08.09.2020 № 1/08 рішень про продовження договору оренди або про відмову у його продовженні, вважається прийняттям ним рішення про оголошення аукціону, за результатами якого чинний договір оренди може бути продовжений з існуючим орендарем або укладений з новим орендарем.

Згідно із пунктом 151 Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483, у разі коли переможцем аукціону став чинний орендар, між орендодавцем, балансоутримувачем та чинним орендарем укладається додаткова угода про продовження договору оренди майна. Додаткова угода укладається шляхом викладення договору оренди в новій редакції згідно з примірним договором оренди. У разі відмови балансоутримувача від підписання додаткової угоди про продовження договору оренди така угода укладається між орендодавцем та чинним орендарем.

Додаткова угода про продовження договору оренди майна оприлюднюється в порядку та строки, передбачені цим Порядком для оприлюднення договорів оренди.

Якщо переможцем став інший учасник аукціону, договір з чинним орендарем припиняється у зв`язку із закінченням строку, на який його укладено. При цьому якщо строк дії договору оренди з чинним орендарем закінчився, такий договір вважається продовженим до моменту укладення договору з переможцем аукціону або до моменту настання випадку, передбаченого пунктом 152 цього Порядку.

Пунктом 152 цього порядку передбачені випадки, коли аукціон на продовження договору оренди визнається таким, за результатами якого об`єкт не було передано в оренду.

Тобто, нормами вказаних пунктів 134, 143, 144, 151 Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483, врегульовано відносини сторін договору оренди у період між прийняттям рішення про оголошення аукціону на підставі заяви чинного орендаря і моментом укладення договору з переможцем цього аукціону. При цьому визначено, що навіть коли строк договору оренди з чинним орендарем закінчився, він вважається продовженим. Цим нормативно забезпечується безперервність користування майном і отримання орендної плати державним та місцевим бюджетами до моменту укладення додаткової угоди про продовження договору оренди майна або ж нового договору з переможцем аукціону.

Отже, відповідно до наведених норм, з огляду на наявність рішення про оголошення аукціону на підставі заяви чинного орендаря, Договір від 23.03.2018 вважається продовженим до моменту укладення договору з переможцем аукціону або визнання аукціону на продовження договору оренди таким, за результатами якого об`єкт не було передано в оренду. А відтак, Договір від 23.03.2018 є чинним.

Суд не приймає довід Відповідача про безпідставність нарахування Позивачем орендної плати в період з 01.11.2021 по 31.10.2022 у розмірі 0,38 грн. через невиконання обов`язку зі сплати внаслідок дії форс-мажорних обставин, з огляду на наступне.

Статтею 617 Цивільного кодексу України, передбачено, що особа, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання, якщо сторона договору доведе, що таке порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили.

Також, згідно із статтею 218 Господарського кодексу України, у разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб`єкт господарювання за порушення господарського зобов`язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов`язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності.

Відповідно до частини четвертої статті 236 Господарського процесуального кодексу України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Суд враховує висновки Верховного Суду викладені у пунктах 59, 60, 61, 62 постанови від 31.08.2022 у справі № 910/15264/21, згідно із якими, відповідно до частини першої статті 617 Цивільного кодексу України, частини другої статті 218 Господарського кодексу України та статті 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні і невідворотні обставини за даних умов здійснення господарської діяльності, що об`єктивно унеможливлюють виконання особою зобов`язань за умовами договору, обов`язків, передбачених законодавством.

Надзвичайними є ті обставини, настання яких не очікується сторонами при звичайному перебігу справ. Під надзвичайними можуть розумітися такі обставини, настання яких добросовісний та розумний учасник правовідносин не міг очікувати та передбачити при прояві ним достатнього ступеня обачливості.

Невідворотними є обставини, настанню яких учасник правовідносин не міг запобігти, а також не міг запобігти наслідкам таких обставин навіть за умови прояву належного ступеня обачливості та застосуванню розумних заходів із запобігання таким наслідкам. Ключовим є те, що непереборна сила робить неможливим виконання зобов`язання в принципі, незалежно від тих зусиль та матеріальних витрат, які сторона понесла чи могла понести (п. 38 постанови Верховного Суду від 21.07.2021 у справі № 912/3323/20), а не лише таким, що викликає складнощі, або є економічно невигідним.

Між обставинами непереборної сили та неможливістю належного виконання зобов`язання має бути причинно-наслідковий зв`язок. Тобто неможливість виконання зобов`язання має бути викликана саме обставиною непереборної сили, а не обставинами, ризик настання яких несе учасник правовідносин.

Отже, підсумовуючи вищевикладені висновки Верховного Суду, слід звернути увагу на те, що існування Листа ТПП від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 не є звільненням від виконання зобов`язань за договором (сплати штрафних санкцій) під час воєнного стану. Втім, це може бути підставою від звільнення, якщо сторона за договором доведе, що внаслідок агресії сусідньої держави неможливо було виконати свої зобов`язання.

Доказів того, що Відповідачем у встановленому законодавством порядку підтверджено настання форс-мажорних обставин саме для спірного випадку невиконання зобов`язання матеріали справи не містять. Відповідачем не доведено, що воєнний стан, введений на території України, унеможливлює виконання зобов`язань за даних умов здійснення господарської діяльності. Зокрема, не доведено, що обмеження у навчальному процесі для учнів шкільних закладів в яких орендуються приміщення безпосередньо впливають на можливість виконання обов`язку зі сплати орендної плати за допомогою банківської системи, а також не доведено відсутність необхідних коштів у Відповідача внаслідок цих обставин.

Окрім того, нарахована Позивачем орендна плата є основним зобов`язанням Відповідача, та не є його відповідальністю. Враховуючи викладене, посилання Відповідача на настання форс-мажорних обставин не звільняє його від обов`язку сплатити нараховану орендну плату.

Суд не приймає довід Відповідача про наявність підстав для звільнення його від обов`язку з внесення орендної плати у спірному періоді через обставини неможливості використання ним орендованого майна, за які він не відповідає, з огляду на наступне.

Відповідно до частини четвертої статті 14 Цивільного кодексу України особа може бути звільнена від цивільного обов`язку або його виконання у випадках, встановлених договором або актами цивільного законодавства.

Частиною шостою статті 762 Цивільного кодексу України передбачено, що наймач звільняється від плати за весь час, протягом якого майно не могло бути використане ним через обставини, за які він не відповідає.

Суд на підставі частини четвертої статті 236 Господарського процесуального кодексу України враховує висновки викладені у пунктах 6.9, 6.10 постанови Великої Палати Верховного Суду від 08.05.2018 у справі № 910/7495/16, згідно із яким, обставини, зазначені у нормі частини шостої статті 762 ЦК України, повністю не охоплюються поняттям форс-мажорних обставин, адже на відміну від останніх, ознаками яких є їх об`єктивна та абсолютна дія, а також непередбачуваність, перші можуть бути спричинені, зокрема, й безпосередньо вольовою дією орендодавця, тобто обставини згідно з частиною шостою статті 762 ЦК України можуть включати обставини непереборної сили та випадку, втім не обмежуються ними.

З урахуванням викладеного вище Велика Палата Верховного Суду зазначає, що відсутність у частині шостій статті 762 ЦК України вичерпного переліку обставин, які унеможливлюють використання орендарем майна, підстав виникнення таких обставин, засобів їх підтвердження свідчить про те, що підставою для застосування цієї норми є встановлення факту неможливості використання орендарем майна з незалежних від нього причин на загальних підставах, визначених процесуальним законодавством.

Також, суд враховує висновки викладені у пункті 27 постанови Верховного Суду від 21.09.2021 у справі № 910/13158/20, згідно із яким, для застосування частини шостої статті 762 ЦК України та звільнення наймача від плати за користування орендованим майном визначальною умовою такого звільнення є наявність обставин, за які орендар не відповідає. Тобто, позивач повинен довести обставини, які свідчать про те, що майно не використовувалося або не могло бути використане наймачем, і він не відповідає за ці обставини.

Підставою звільнення від зобов`язання сплачувати орендну плату ця норма визначає об`єктивну неможливість використовувати передане в оренду майно (бути допущеним до приміщення, знаходитись у ньому, зберігати у приміщенні речі тощо) через обставини, за які орендар не відповідає.

При оцінці таких обставин презюмується незмінність умов господарювання (користування майном) чи стану об`єкта оренди, а орендар повинен подати докази наявності тих обставин, на які він посилається в обґрунтування своїх вимог, а також довести, що ці обставини виникли з незалежних від нього причин, зокрема, внаслідок зміни кон`юнктури на ринку товарів, робіт, послуг, з вини орендодавця, через дію непереборної сили, тощо. Якщо орендар з незалежних від нього обставин протягом певного часу був повністю позбавлений можливості користуватися орендованим майном, то на підставі цієї ж норми Закону він вправі порушувати питання і про повне звільнення його від внесення орендної плати.

Аналогічна правова позиція щодо застосування приписів статті 762 ЦК України викладена у постановах Верховного Суду, зокрема, у справах № 914/1248/18, № 914/2264/17.

При цьому звільнення від сплати орендної плати є істотним втручанням у правовідносини сторін договору, а тому може застосовуватись за виключних обставин, наприклад, відсутності доступу до найманого приміщення, неможливості орендаря перебування в ньому та зберігання речей тощо.

Відповідно до підпунктів 1.2.1, 1.2.2 пункту 1.2, пункту 1.4 наказу Департаменту освіти та науки Одеської міської ради «Про організацію освітнього процесу в закладах освіти комунальної власності територіальної громади м. Одеси на період воєнного стану» від 10.03.2022 № 91, керівникам закладів освіти комунальної власності територіальної громади м. Одеси наказано забезпечити з 14.03.2022 організацію освітньої діяльності в закладах загальної середньої та позашкільної освіти: за дистанційною формою навчання; за індивідуальною формою (екстернатною, сімейною (домашньою) відповідно до заяв одного з батьків учнів. Під час організації освітнього процесу забезпечити використання технологій дистанційного навчання, асинхронного онлайн-навчання, електронних ресурсів закладів освіти, Департаменту освіти та науки Одеської міської ради тощо.

Як вбачається з інформації, що міститься на офіційному сайті Департаменту освіти та науки Одеської міської ради https://osvita-omr.gov.ua, за результатами проведеного опитування 97 % батьків в Одесі обрали дистанційну форму навчання для своїх дітей в 2022-2023 роках, а для тих батьків, які обрали для своєї дитини очну форму навчання, освітній процес організовується в одному із закладів освіти, який має належне укриття.

Отже, у частині закладів освіти (шкіл) м. Одеси в яких ПП «РАЦІОН ГРУП» орендує приміщення харчоблоків та буфетів організація освітньої діяльності здійснюється за дистанційною формою навчання. Учасниками процесу не надано та у матеріалах справи відсутні докази, що містять відомості про форму навчання запроваджену у спірний період в Одеському міжшкільному навчально-виробничому комбінаті № 3 Одеської міської ради Одеської області за адресою: м. Одеса, вул. Старопортофранківська, 40/42.

Однак, сама обставина організації освітньої діяльності за дистанційною формою навчання не свідчить про неможливість використання орендарем майна з незалежних від нього причин. Відповідачем не надано і матеріали справи не містять доказів на підтвердження відсутності його доступу до найманого приміщення, неможливості для орендаря перебування в ньому та зберігання речей тощо.

З огляду на наведене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для застосування до спірних відносин норм частини шостої статті 762 Цивільного кодексу України щодо звільнення наймача від плати за весь час, протягом якого майно не могло бути використане ним через обставини, за які він не відповідає.

Суд також не приймає довід Відповідача про звільнення його від обов`язку з внесення орендної плати у спірному періоді на підставі рішення Одеської міської ради «Про орендну плату за використання комунального майна територіальної громади м. Одеси у період дії воєнного стану» від 29.06.2022 № 987-VII.

Адже, згідно із пунктом 1 вказаного рішення Одеської міської ради від 29.06.2022 № 987-VII, на період воєнного стану та до його припинення (скасування) за договорами оренди комунального майна територіальної громади м. Одеси, укладеними до 24.02.2022, звільнено від орендної плати орендарів, які, зокрема, орендують нерухоме комунальне майно закладів освіти комунальної власності територіальної громади м. Одеси, але не користуються ним у зв`язку із обмеженням доступу.

Отже, для звільнення від обов`язку з внесення орендної плати на підставі вказаного рішення Одеської міської ради від 29.06.2022 № 987-VII необхідним є наявність обмеження доступу орендаря до нерухомого комунального майна закладів освіти комунальної власності. Однак, як вже зазначалося, Відповідачем не надано і матеріали справи не містять доказів на підтвердження відсутності (обмеження) його доступу до найманого приміщення. А відтак, відсутні й підстави для звільнення ПП «РАЦІОН ГРУП» від внесення орендної плати у спірний період відповідно до вказаного рішення органу місцевого самоврядування.

Також, суд не приймає довід Відповідач про те, що Позивачем не надано жодних належних та допустимих доказів на підтвердження наявності підстав для розірвання договору визначених статтею 783 Цивільного кодексу України. Оскільки, у даному випадку позов заявлено у зв`язку із несплатою Відповідачем орендних платежів, а не з підстав, передбачених частиною першою статті 783 Цивільного кодексу України.

При цьому, встановлене частиною першою статті 782 Цивільного кодексу України право наймодавця на односторонню відмову від договору найму у разі невнесення наймачем плати за користування річчю протягом трьох місяців підряд, не є перешкодою для звернення наймодавця (орендодавця) до суду з вимогою щодо розірвання договору в разі несплати наймачем (орендарем) платежів, якщо має місце істотне порушення умов договору.

Позивачем заявлено вимогу про розірвання Договору від 23.03.2018 на підставі частини другої статті 651 Цивільного кодексу України.

Частиною другою статті 651 Цивільного кодексу України передбачено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Отже, предметом доказування у цій справі є обставини наявності істотного порушення умов договору Відповідачем, тобто такого, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона Позивач значною мірою позбавляється того, на що він розраховував при укладенні договору.

ДКВ ОМР в якості істотного порушення умов Договору від 23.03.2018 вказує несплату Відповідачем орендної плати в період з 01.11.2021 по 31.10.2022 у розмірі 0,38 грн. Однак, із наданого Позивачем розрахунку вбачається, що заборгованість у вказаному розмірі виникла за період липень-жовтень 2022 року.

Отже, станом на момент розгляду справи у Відповідача наявна заборгованість зі сплати орендної плати за період липень-жовтень 2022 року у розмірі 0,38 грн.

Суд враховує обставину того, що одночасно з Договором від 23.03.2018 його сторонами було укладено Додатковий договір від 23.03.2018 № 1, яким, на підставі пункту 3 рішення Одеської міської ради «Про встановлення розміру орендної плати на 2018 рік» від 14.12.2017 № 2779-VII, змінено пункти 1.1 та 2.2 договору, встановлено орендну плату з 01.01.2018 по 01.07.2018 у розмірі 1 грн. в рік за все приміщення (без урахування ПДВ), 1,20 грн. в рік (з ПДВ).

Пунктом 3 рішення Одеської міської ради «Про встановлення розміру орендної плати на 2018 рік» від 14.12.2017 № 2779-VII встановлено орендну плату у розмірі 1 гривня на рік на період з 01.01.2018 до 01.07.2018 за користування приміщеннями та іншим майном, що використовується орендарями для організації харчування в закладах освіти Одеської міської ради.

В подальшому між сторонами було укладено Додатковий договір від 06.08.2018 № 2 про внесення змін до Договору від 23.03.2018, яким, змінено пункти 1.3 та 2.2 договору, на підставі пункту 3 рішення Одеської міської ради «Про встановлення розміру орендної плати на 2018 рік» від 06.06.2018 № 3357-VII встановлено орендну плату з 01.07.2018 по 31.12.2018 у розмірі 1 грн. в рік за все приміщення (без урахування ПДВ), 1,20 грн. в рік (з ПДВ).

Пунктом 3 рішення Одеської міської ради «Про встановлення розміру орендної плати на 2018 рік» від 06.06.2018 № 3357-VII встановлено орендну плату у розмірі 1 гривня на рік на період з 01.07.2018 до 31.12.2018 за користування приміщеннями та іншим майном, що використовується орендарями для організації харчування в закладах освіти Одеської міської ради.

Також між сторонами було укладено Додатковий договір 24.06.2019 № 3 про внесення змін до Договору від 23.03.2018, яким, змінено пункти 1.3 та 2.2 договору, і на підставі пункту 1.3 рішення Одеської міської ради «Про встановлення розміру орендної плати на 2019 рік» від 12.12.2018 № 4068-VII і відповідно до Методики розрахунку орендної плати за майно комунальної власності територіальної громади м. Одеси, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 30.01.2019 № 4214-VII, встановлено орендну плату з 01.01.2019 у розмірі 1 грн. в рік за все приміщення (без урахування ПДВ), 1,20 грн. в рік (з ПДВ).

Згідно із пунктом 10 Методики розрахунку орендної плати за майно комунальної власності територіальної громади м. Одеси, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 30.01.2019 № 4214-VII, яка діяла до набрання чинності рішенням Одеської міськради від 28.07.2021 № 414-VIII, річна орендна плата за оренду майна комунальної власності територіальної громади міста Одеси встановлюється у розмірі 1 гривні на рік для орендарів (визначених в результаті торгів по закупівлі послуг з організації харчування дітей в закладах освіти) приміщень та іншого майна (обладнання), що використовується орендарями для організації харчування в закладах освіти Одеської міської ради.

При цьому, як вже зазначалось, пунктом 4.1 Договору від 23.03.2018 встановлено, що вказані у пункті 1.1 приміщення Орендодавцем передаються Орендарю виключно для організації харчування учнів.

Отже, ДКВ ОМР було укладено Договір від 23.03.2018 з умовою про внесення орендної плати у символічному розмірі однієї гривні на рік за все майно, яка надає йому ознаку оплатності, що є необхідним для цього виду договорів, та з обов`язком для орендаря використовувати приміщення виключно для організації харчування учнів. При цьому, ДКВ ОМР як виконавчий орган Одеської міської ради послідовно реалізовував її рішення щодо застосування пільгової ставки для орендарів приміщень, визначених в результаті торгів по закупівлі послуг з організації харчування дітей в закладах освіти.

Тобто, ДКВ ОМР при укладенні Договору від 23.03.2018 повинен був розраховувати саме на використання орендованих приміщень для організації харчування учнів на підставі договорів про закупівлю цих послуг, укладених за результатами публічних торгів, проведених іншими уповноваженими особами, зокрема, комунальними установами, заснованими на власності територіальної громади міста Одеси, створеними з метою забезпечення діяльності та сприяння розвитку матеріально-технічної бази закладів освіти.

А відтак, істотним порушенням у розумінні норм частини другої статті 651 Цивільного кодексу України, через яке Позивач значною мірою позбавляється того, на що він розраховував при укладенні договору, могло бути незабезпечення Відповідачем використання орендованих приміщень для організації харчування учнів, зокрема, через відсутність відповідних договорів про закупівлю цих послуг, але за умови настання шкоди внаслідок такого порушення.

Як вже зазначалось, між Комунальною установою «Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Малиновського району м. Одеси» (Замовник) і ПП «РАЦІОН ГРУП» (Постачальник) укладено Договори про закупівлю від 25.01.2021 № 1/21, від 19.04.2021 № 2/04/21, від 24.01.2022 № 4/22, від 19.01.2023 № 12/23 предметом яких є дання послуг з організації харчування дітей в закладах освіти протягом 2021, 2022, 2023 років, з визначенням місця їх надання - Одеський міжшкільний навчально-виробничий комбінат № 3 Одеської міської ради Одеської області за адресою: м. Одеса, вул. Старопортофранківська, 40/42.

Отже, Відповідачем не порушено умов Договору від 23.03.2018 щодо використання орендованих приміщень виключно для організації харчування учнів.

Окрім того, оскільки істотність порушення договору відповідно до норм частини другої статті 651 Цивільного кодексу України визначається з урахуванням наслідків завданої шкоди, саме наявність такої шкоди підлягає встановленню.

Шкода це зменшення кількості майнового блага (внаслідок знищення майна втрата можливості отримати майно, яке особа неодмінно отримала б за нормального перебігу подій) або погіршення його якості (пошкодження речі, зіпсуття, приведення її у стан, у якому вона не здатна виконувати всі свої функції). Грошовим вираження завданої шкоди є збитки. Тобто збитки це грошова оцінка (еквівалент) заподіяної матеріальної шкоди.

Несплата орендної плати безперечно свідчить про зменшення майнового блага для Позивача як орендодавця за Договором від 23.03.2018, тобто завдає йому шкоди (збитків). Однак прострочення внесення орендної плати в сумі 0,38 грн. через її очевидний мізерний розмір не свідчить про позбавлення ДКВ ОМР і територіальної громади яку він представляє значною мірою того, на що орендодавець розраховував при укладені договору.

А відтак, у даному випадку, відсутні підстави для розірвання Договору від 23.03.2018 відповідно до норм частини другої статті 651 Цивільного кодексу України.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовної вимоги про розірвання договору оренди від 23.03.2018 № 3ШК/1 укладеного між Приватним підприємством «Олімпія Сервіс» (нині Приватне підприємство «РАЦІОН ГРУП») та Департаментом комунальної власності Одеської міської ради.

З огляду на відмову у задоволені вимоги про розірвання договору оренди від 23.03.2018 № 3ШК/1, не підлягає й задоволенню похідна вимога про виселення Приватного підприємства «РАЦІОН ГРУП» з нежитлового приміщення першого поверху, загальною площею 130,88 кв.м., розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Старопортофранківська, 40/42 (Одеський міжшкільний навчально-виробничий комбінат № 3 Одеської міської ради Одеської області) на користь Департаменту комунальної власності Одеської міської ради.

На підставі наведеного, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову повністю.

При розподілі господарських витрат суд виходить з положень пункту 2 частини першої статті 129 Господарського процесуального кодексу України, згідно із якими судовий збір покладається, зокрема, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. А відтак, сума судового збору покладається на Позивача.

Керуючись частиною першою, пунктами 1, 4 частини другої статті 11, частинами першою, другою статті 14, частиною першою статті 202, частиною першою статті 509, статтею 617, частиною першою статті 626, частиною другою статті 651, частиною першою статті 759, частиною шостою статті 762 Цивільного кодексу України, статтею 218 Господарського кодексу України, пунктом 10 частини першої статті 1, частиною другою статті 5, частиною першою статті 11, частинами першою, другою статті 15, частинами першою, другою, третьою, дев`ятою, десятою статті 18, пунктами 1, 2 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX, підпунктом 6 пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання оренди державного та комунального майна» від 03.06.2020 № 483, Пунктами 134, 143, 144, 151, 152 Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483, статтями 13, 73, 74, 75, 76-80, 86, 123, 124, 126, 129, 236, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги в строк встановлений частиною першою статті 256 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено 06 квітня 2023 р.

Суддя Ю.А. Шаратов

Джерело: ЄДРСР 110080001
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку